HOTARARE Nr. 743 din 31 august 2000
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a dispozitiilor Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 118/1999 privind infiintarea si utilizarea Fondului
national de solidaritate, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 457 din 15 septembrie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 14
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 118/1999 privind infiintarea si
utilizarea Fondului national de solidaritate, cu modificarile si completarile
ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Normele metodologice de aplicare a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 118/1999 privind infiintarea si utilizarea Fondului
national de solidaritate, cu modificarile si completarile ulterioare, prevazute
in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 661/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 118/1999 privind
infiintarea si utilizarea Fondului national de solidaritate, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 395 din 19 august 1999.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Smaranda Dobrescu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul functiei publice,
Vlad Rosca
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 118/1999
privind infiintarea si utilizarea Fondului national de solidaritate, cu
modificarile si completarile ulterioare
CAP. 1
Constituirea Fondului national de solidaritate
Art. 1
(1) Taxele de timbru social, reglementate la art. 3 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 118/1999 privind infiintarea si utilizarea Fondului
national de solidaritate, denumita in continuare ordonanta, reprezinta
obligatii de plata ale persoanelor fizice, participante la jocurile de noroc,
precum si ale persoanelor fizice sau juridice care achizitioneaza automobile
noi din import cu o capacitate cilindrica de minimum 2.000 cm^3 inclusiv.
Taxele de timbru social se adauga la pretul de participare, respectiv de
achizitie, fiind incluse in suma achitata de participant, respectiv de
cumparator.
(2) In sensul ordonantei sunt considerate jocuri de noroc cele prevazute in
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 69/1998 privind regimul de autorizare a
activitatilor din domeniul jocurilor de noroc, modificata si completata prin
Ordonanta Guvernului nr. 36/2000, si in Hotararea Guvernului nr. 251/1999
privind conditiile de autorizare, organizare si exploatare a jocurilor de
noroc.
(3) Taxa de timbru social de 1% se aplica la valoarea in vama a
autovehiculului stabilita conform prevederilor legale.
Art. 2
Obligatia constituirii si virarii sumelor reprezentand contravaloarea
timbrului social revine persoanelor juridice organizatoare de jocuri de noroc,
precum si persoanelor fizice si juridice care achizitioneaza autovehicule noi
din import cu capacitate cilindrica de minimum 2.000 cm^3 inclusiv.
Art. 3
(1) Persoanele fizice si juridice vor achita sumele datorate Fondului
national de solidaritate in contul 30.21 "Disponibil din fondul national
de solidaritate, deschis pe seama directiilor generale de munca si protectie
sociala judetene si a municipiului Bucuresti, la trezoreriile statului din
municipiile resedinta de judet si, respectiv, la Directia de trezorerie a
municipiului Bucuresti".
(2) In cazul neachitarii la termen a contributiilor datorate la bugetul
Fondului national de solidaritate a majorarilor de intarziere aferente, precum
si a penalitatilor Ministerul Muncii si Protectiei Sociale va proceda la
aplicarea masurilor de executare silita, potrivit legii.
(3) Majorarile de intarziere si penalitatile se fac venit la Fondul
national de solidaritate, iar cheltuielile de executare silita se suporta din
bugetul Fondului national de solidaritate, urmand sa fie recuperate de la
debitori.
(4) Personalul cu atributii de control constata faptele prevazute la art.
10 - 16 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale si face
propuneri organelor abilitate pentru stabilirea si aplicarea pedepselor
corespunzatoare fiecarei fapte savarsite.
Art. 4
(1) Persoanele juridice organizatoare de jocuri de noroc vor depune lunar
la directiile generale de munca si protectie sociala judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, in a caror raza teritoriala isi au sediul, pana la data
de 5 a lunii curente, o declaratie de impunere pentru contributiile datorate in
luna precedenta, redactata potrivit modelului prezentat in anexa nr. 1 la
prezentele norme metodologice.
(2) Persoanele juridice care au achizitionat autovehicule noi din import cu
o capacitate cilindrica de minimum 2.000 cm^3 inclusiv vor depune declaratia de
impunere pana la data de 5 a lunii curente pentru autovehiculele achizitionate
in luna precedenta.
(3) Declaratia de impunere constituie titlu de creanta, respectiv titlu
executoriu, de la data la care creanta bugetara devine scadenta.
(4) Nedepunerea declaratiei de impunere la termenul stabilit, completarea
ei diferita fata de model sau completarea cu date eronate se sanctioneaza
potrivit Legii nr. 87/1994.
Art. 5
Sumele intrate in conturile deschise la unitatile trezoreriei statului, pe
seama directiilor generale de munca si protectie sociala judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, se vor vira de catre acestea in contul colector al
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, in termen de pana la 3 zile
lucratoare de la evidentierea lor in extrasul de cont.
Art. 6
In scopul efectuarii cheltuielilor din Fondul national de solidaritate, pe
seama directiilor generale de munca si protectie sociala judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, si, respectiv, a cheltuielilor proprii ale Ministerului
Muncii si Protectiei Sociale, se deschide la trezoreriile municipiilor
resedinta de judet si, respectiv, la Directia de trezorerie a municipiului
Bucuresti contul 50.67 "Disponibil pentru efectuarea cheltuielilor din
fondul national de solidaritate".
Art. 7
In functie de tipul de joc de noroc valoarea timbrului social se marcheaza
diferit, astfel:
a) pentru jocurile de noroc "bingo", pariuri hipice si sportive,
cele la care se utilizeaza cartile postale, precum si pentru altele similare
inscriptionarea se va realiza prin tiparirea pe suport material a trei valori:
pretul participarii la joc, valoarea taxei de timbru social, suma totala ce
trebuie platita de jucator ca rezultat al aditionarii primelor doua valori;
b) pentru jocurile de noroc desfasurate prin intermediul liniilor
telefonice sau al altor mijloace de telecomunicatii:
- in contractul incheiat intre organizatorii acestor tipuri de jocuri de
noroc si operatorii de telecomunicatii se vor mentiona taxa de timbru social,
modul de constituire a ei, solutiile tehnice pentru evidentierea cat mai exacta
a cuantumului acesteia;
- valoarea taxei de timbru social la aceste tipuri de jocuri de noroc o
reprezinta suma rezultata din aplicarea cotei de 10% asupra costului
convorbirii individuale efectuate de participantii la joc;
c) pentru jocurile de noroc transmise prin retele de televiziune
organizatorul va evidentia valoarea taxei de timbru social de 10% asupra
pretului de participare la joc, prin una dintre formele de materializare a
dreptului de participare la joc - carton bingo, apel telefonic etc.;
d) pentru jocurile de noroc in care se utilizeaza masini mecanice si
electronice, prevazute la pct. 1 din anexa nr. 1 la Ordonanta Guvernului nr.
36/2000*), taxa de timbru social reprezinta 10% asupra soldului lunar al
aparatului, reprezentand diferenta dintre creditul de joc si premiile acordate
de acelasi aparat.
------------
*) Anexa nr. 1 la Ordonanta Guvernului nr. 36/2000 a fost inlocuita prin
Hotararea Guvernului nr. 671/2000.
Art. 8
(1) Producatorii care au ca obiect de activitate si fabricarea de suport
material destinat jocurilor de noroc au obligatia sa evidentieze clar pe
suportul material tiparit, destinat jocurilor de noroc, valoarea taxei de
timbru social.
(2) Organizatorii de jocuri de noroc au obligatia, cu titlu tranzitoriu,
ca, in termen de 15 zile de la data publicarii prezentelor norme metodologice
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, sa efectueze inventarul stocurilor
de suport material existente si destinate jocurilor de noroc si sa
materializeze timbrul social prin aplicarea valorii acestuia pe suportul
material.
Art. 9
Regia Autonoma "Imprimeria Nationala" si ceilalti producatori,
care au ca obiect de activitate si fabricarea de suport material destinat
jocurilor de noroc, cu exceptia Companiei Nationale "Loteria Romana",
au obligatia sa transmita trimestrial directiei de specialitate din cadrul
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale situatia privind comenzile de suport
material facturate, destinat jocurilor de noroc - cantitativ si valoric -,
detaliate pe beneficiari.
CAP. 2
Utilizarea Fondului national de solidaritate
SECTIUNEA 1
Prestatii de solidaritate sociala
Art. 10
(1) Suplimentarea drepturilor prevazute de dispozitiile legale in vigoare
beneficiarilor Legii nr. 61/1993 privind alocatia de stat pentru copii,
republicata, ai Legii nr. 67/1995 privind ajutorul social si ai Legii nr.
119/1997 privind alocatia suplimentara pentru familiile cu copii se aproba prin
hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
(2) In aplicarea dispozitiilor art. 5 lit. d) din ordonanta institutiile
publice care au in subordine unitati de asistenta sociala ale caror resurse nu
asigura temporar acoperirea nivelului costului lunar de intretinere pe persoana
asistata, aprobat potrivit legii, pot solicita directiilor de asistenta sociala
din cadrul directiilor generale de munca si protectie sociala judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, pe baza unei fundamentari, sumele necesare
in vederea acoperirii diferentelor.
(3) Ajutoarele pentru familiile care se afla in situatii de necesitate se
pot acorda din Fondul national de solidaritate, in temeiul art. 5 lit. e) din
ordonanta.
Art. 11
Alocatiile de solidaritate se acorda, in temeiul art. 5 alin. (1) lit. b)
din ordonanta, categoriilor de persoane prevazute la art. 6 din acelasi act
normativ, pe baza cererii si a anchetei sociale realizate de directiile
generale de munca si protectie sociala judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti.
Art. 12
(1) Termenul familie, in vederea acordarii alocatiei de solidaritate,
desemneaza sotul, sotia si copiii lor, precum si celelalte persoane care
locuiesc si gospodaresc impreuna.
(2) Termenul familie desemneaza si persoana necasatorita sau vaduva singura
ori care domiciliaza impreuna cu copilul sau.
(3) Sunt considerati ca facand parte din familie si copiii adoptati, copiii
aflati in plasament familial sau incredintati familiei, precum si cei aflati in
tutela sau curatela.
Art. 13
(1) Cuantumul alocatiei de solidaritate se stabileste ca diferenta intre
valoarea rezultata din aplicarea cotei de 50% asupra salariului lunar minim
brut pe tara si venitul mediu net lunar pe persoana din familia definita conform
prezentelor norme metodologice.
(2) Cuantumul lunar total al alocatiilor de solidaritate de care poate
beneficia o familie nu poate depasi un milion lei. Acest cuantum se aproba si
se poate indexa prin hotarare a Guvernului.
(3) In calculul veniturilor copilului minor orfan de ambii parinti sau
abandonat si aflat in institutii de asistenta sociala se iau in considerare si
sumele alocate pentru el in cadrul institutiei de asistenta sociala.
Art. 14
Institutiile de ocrotire si de asistenta sociala, precum si institutiile
militare care asigura intretinerea completa a copiilor minori sunt obligate sa
comunice directiilor generale de munca si protectie sociala judetene, respectiv
a municipiului Bucuresti, datele de identificare pentru cei institutionalizati
mai mult de 15 zile din luna, in vederea intreruperii platii alocatiei de
solidaritate.
Art. 15
(1) Dreptul la alocatie de solidaritate si cuantumul acesteia se stabilesc
la propunerea directorului general adjunct cu asistenta sociala din cadrul
directiei generale de munca si protectie sociala judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, in a carei raza teritoriala locuieste solicitantul, in
conditiile prevazute la art. 13.
(2) Dreptul se stabileste pe baza cererii scrise si documentate a
solicitantului, a rezultatului anchetei sociale si a adeverintei eliberate de
agentiile de ocupare si formare profesionala judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, care atesta solicitarea unui loc de munca cu cel mult 30 de zile
inainte de solicitarea dreptului.
(3) Cererea se intocmeste de potentialul beneficiar sau, dupa caz, de
reprezentantul legal al copilului minor.
(4) Cererea pentru alocatia de solidaritate se solutioneaza de directia de
asistenta sociala din cadrul directiei generale de munca si protectie sociala
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in termen de 30 de zile de la
inregistrare, perioada in care se efectueaza ancheta sociala. Modul de
solutionare a cererii se comunica titularului in scris.
(5) Titularul alocatiei de solidaritate este persoana care a intocmit
cererea, daca actele normative in vigoare nu contin prevederi contrare.
Art. 16
Solicitantul alocatiei de solidaritate are obligatia sa prezinte declaratia
scrisa privind veniturile nete lunare realizate de membrii familiei, precum si
actele doveditoare in acest sens.
Art. 17
(1) La stabilirea venitului net lunar al familiei se iau in considerare
toate veniturile pe care persoana singura sau membrii familiei le realizeaza,
inclusiv cele care provin din creante legale sau din conventii civile de
intretinere, aflate in executare, indemnizatiile, alocatiile, ajutoarele si
alte forme de protectie sociala, acordate in bani sau in produse. Cuantumul
potential al ajutorului social, al burselor sociale si al altor drepturi
reglementate de lege se ia in calcul la determinarea veniturilor nete lunare.
(2) Daca familia are in proprietate, in posesie sau in folosinta terenuri,
cladiri, spatii locative, bunuri mobile sau imobile, animale si pasari, la
stabilirea venitului net lunar al familiei se iau in considerare arenda,
chiriile, alte fructe naturale, industriale sau civile, precum si veniturile
obtinute din valorificarea celor mentionate, sub conditia pastrarii locuintei
si a bunurilor necesare nevoilor familiale.
Art. 18
(1) Plata alocatiei de solidaritate se efectueaza lunar sau trimestrial,
incepand cu luna in care a fost inregistrata cererea, prin mandat postal pe
adresa beneficiarului, la casieria directiei generale de munca si protectie
sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, prin cont curent deschis
de titular la o unitate financiar-bancara sau prin carduri.
(2) Plata alocatiei de solidaritate la adresa beneficiarilor poate fi
realizata si de catre Compania Nationala "Posta Romana" - S.A., pe
baza de conventie incheiata cu Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 19
(1) Modificarea titularului alocatiei de solidaritate se face la
solicitarea scrisa si documentata a familiei, pe baza de ancheta sociala, prin
dispozitie a directorului general adjunct cu asistenta sociala de la directia
generala de munca si protectie sociala judeteana, respectiv a municipiului
Bucuresti.
(2) Dispozitia de modificare a titularului alocatiei de solidaritate se
comunica noului titular.
Art. 20
(1) Persoanele singure sau cele care fac parte din familie, apte de munca,
beneficiare de alocatie de solidaritate, au obligatia sa dovedeasca cu acte,
din 3 in 3 luni, ca au solicitat agentiilor de ocupare si formare profesionala
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, repartizarea in munca si ca nu au
refuzat nejustificat sa dea curs unei repartizari pentru orice loc de munca
oferit.
(2) Minorii de varsta scolara, proveniti din familii ale caror venituri pe
fiecare membru de familie nu depasesc 50% din salariul minim brut pe tara, sunt
beneficiari de alocatii de solidaritate, daca dovedesc ca urmeaza studiile
conform regulamentelor scolare. Fac exceptie de la aceasta obligatie copiii
care nu sunt scolarizati pe motive de sanatate dovedite cu certificate medicale
sau care fac parte din categoria persoanelor cu handicap.
(3) Neindeplinirea obligatiilor prevazute la alin. (1) si (2) conduce la
suspendarea platii alocatiei de solidaritate.
Art. 21
Alocatia de solidaritate se acorda pe o perioada de 3 pana la 6 luni dupa
care se reevalueaza situatia sociomateriala a beneficiarului.
Art. 22
Plata alocatiei de solidaritate inceteaza din luna urmatoare celei in care
nu mai sunt indeplinite conditiile stabilite de ordonanta si de prezentele
norme metodologice.
Art. 23
(1) Suspendarea si, dupa caz, incetarea platii alocatiei de solidaritate se
stabilesc prin dispozitie a directorului general adjunct cu asistenta sociala
si produce efecte de la data de intai a lunii urmatoare constatarii modificarii
situatiei.
(2) Reluarea platii drepturilor, in cazul suspendarii, se face in luna
urmatoare celei in care inceteaza motivul suspendarii.
Art. 24
(1) Solicitarile fundamentate pentru completarea resurselor financiare
necesare in vederea finantarii unor programe de servicii sociomedicale sau
finantarii medicatiei persoanelor infestate cu HIV/SIDA se intocmesc de
organele administratiei publice centrale sau locale, care au calitatea de
ordonator principal de credite pentru programele respective, de organizatiile
neguvernamentale si de institutiile de cult recunoscute de lege, care
infiinteaza, dezvolta sau diversifica servicii sociomedicale concretizate in
programe.
(2) Solicitarile se adreseaza directiilor de asistenta sociala din cadrul
directiilor generale de munca si protectie sociala judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, iar cuantumul se stabileste in conditiile art. 5 alin.
(2) din ordonanta, in functie de disponibilitatile Fondului national de
solidaritate.
(3) Sumele reprezentand contributia din bugetul Fondului national de
solidaritate la cofinantarea cheltuielilor prevazute la alin. (1) se vireaza
prin intermediul directiilor generale de munca si protectie sociala judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, in conturile indicate de solicitanti.
Art. 25
(1) Metodologia de solicitare si aprobare a trimiterii in strainatate a
persoanelor prevazute la art. 5 alin. (1) lit. i) din ordonanta este cea
stabilita de Ministerul Sanatatii.
(2) Lista cuprinzand aprobarile nominale si cuantumul ajutoarelor
solicitate sa fie finantate din bugetul Fondului national de solidaritate este
transmisa de Ministerul Sanatatii Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
(3) Pe baza acestei liste, a disponibilitatilor si a aprobarii cuantumului
efectiv in conditiile art. 5 alin. (2) din ordonanta directiile de asistenta
sociala vireaza sumele in contul furnizorilor de servicii medicale din
strainatate.
Art. 26
(1) Selectia programelor si institutiilor de interes public care pot
beneficia de finantare din bugetul Fondului national de solidaritate, in baza
art. 5 alin. (1) lit. j) si k) din ordonanta, se face de organele
administratiei publice centrale sau locale, cu respectarea reglementarilor
privind investitiile si achizitiile publice si cu avizul directiilor generale
de munca si protectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
(2) Acordarea de fonduri de catre Ministerul Muncii si Protectiei Sociale
se face in limita disponibilitatilor Fondului national de solidaritate, pe baza
fundamentarilor si aprobarilor prezentate de administratiile publice
mentionate, cu prioritate pentru proiectele si programele de utilitate sociala
cofinantate de solicitanti.
Art. 27
(1) In cererile de oferta de pret sau in caietele de sarcini, elaborate
pentru desemnarea executantilor lucrarilor de constructii, reparatii, amenajari
sau modernizari, prevazute in programele care vizeaza crearea de locuri de
munca, se va include obligatia acestora de a angaja cel putin 25% din numarul
personalului utilizat pentru executia lucrarilor respective din randul celor
care nu au loc de munca.
(2) Locurile de munca nou-create prin punerea in functiune a investitiilor
sau prin dezvoltarea unor capacitati de productie, ca urmare a achizitionarii
de masini, utilaje, mijloace de transport si alte imobilizari corporale
necesare realizarii obiectului de activitate, vor fi ocupate in proportie de
cel putin 50% din randul celor care nu au loc de munca.
SECTIUNEA 2
Microcredite
Art. 28
(1) Persoanele fizice care desfasoara sau doresc sa desfasoare activitati
pe cont propriu, generatoare de venituri pentru intretinerea materiala proprie
sau a familiei, aflate in situatii de extrema dificultate, pot beneficia de
microcredite pentru achizitionarea de bunuri, servicii si lucrari in scop
lucrativ, potrivit prevederilor art. 5 alin. (1) lit. c) din ordonanta.
(2) Microcreditul poate fi solicitat si pentru activitati de valorificare
in scop lucrativ a dreptului de proprietate asupra unor bunuri.
Art. 29
Persoanele fizice care beneficiaza de microcredite au obligatia ca pana la
sfarsitul perioadei de gratie sa prezinte directiei generale de munca si
protectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, autorizatia
pentru desfasurarea unei activitati independente in baza Decretului-lege nr.
54/1990 si cererea pentru incheierea contractului individual de asigurare
sociala.
Art. 30
Cheltuielile necesare in vederea obtinerii autorizatiei pentru desfasurarea
unei activitati independente in baza Decretului-lege nr. 54/1990 se suporta din
microcreditul acordat.
Art. 31
(1) Ministerul Muncii si Protectiei Sociale deruleaza activitatea de
acordare a microcreditelor prin intermediul unor institutii financiare sau
organizatii neguvernamentale, interne sau internationale, denumite in
continuare administratori, pe care le acrediteaza in acest scop.
(2) Acreditarea si retragerea acreditarii se fac prin ordin al ministrului
muncii si protectiei sociale.
Art. 32
(1) Criteriile minimale de evaluare in vederea acreditarii
administratorilor sunt prezentate in anexa nr. 2 la prezentele norme
metodologice.
(2) Administrarea Fondului national de solidaritate acordat in vederea
microcreditarii se realizeaza in baza contractului incheiat intre administrator
si Ministerul Muncii si Protectiei Sociale; contractul-cadru este prezentat in
anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice. Creantele generate de aceste contracte
au regim de creante bugetare.
Art. 33
(1) Persoanele fizice prevazute la art. 5 alin. (1) lit. c) din ordonanta
pot solicita acordarea de microcredite, pe baza unei cereri inregistrate la
administratorii la care sunt arondate judetele lor.
(2) Dupa o prima evaluare administratorii transmit cererile la directiile
generale de munca si protectie sociala judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, in a caror raza teritoriala isi au domiciliul solicitantii.
(3) Directorul general adjunct cu asistenta sociala avizeaza sau nu
avizeaza eligibilitatea solicitantilor pe considerente sociale - documente si
anchete sociale - si transmite cererea si avizul catre administrator.
(4) Administratorul analizeaza cererea de microcreditare impreuna cu
potentialul beneficiar si completeaza sau realizeaza proiectul de
microcreditare, dupa caz.
(5) Lista cuprinzand proiectele de microcredite verificate, completate si
avizate favorabil de administrator este transmisa de acesta Comisiei de avizare
a microcreditelor din cadrul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
(6) Aprobarea proiectelor, precum si a fondurilor aferente se face prin
ordin al ministrului muncii si protectiei sociale, in limita disponibilitatilor
Fondului national de solidaritate.
(7) Pe baza aprobarii administratorii incheie contracte individuale de
microcreditare si deruleaza microcreditele conform procedurilor aprobate de
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 34
(1) Fondurile de microcreditare date in administrare vor fi rambursate
integral de administratori Ministerului Muncii si Protectiei Sociale,
independent de gradul de rambursare a microcreditelor de catre beneficiari.
(2) Sumele de rambursat pot fi utilizate de administrator pentru acordarea
de microcredite in continuare, in termen de cel mult 5 zile de la data
stabilita pentru rambursare, pe baza aprobarii prealabile a Ministerului Muncii
si Protectiei Sociale.
(3) Rambursarea se face in conformitate cu schemele de microcreditare
aprobate sau avizate, cu contractele de administrare incheiate cu Ministerul
Muncii si Protectiei Sociale si cu graficele de esalonare aferente.
(4) Fondurile rambursate se fac venit la bugetul Fondului national de
solidaritate.
Art. 35
(1) Administratorii acorda microcredite in lei, la o valoare nominala
reprezentand echivalentul a cel mult 10.000 euro, in termen de maximum 5 zile
lucratoare de la primirea fondurilor de la Ministerul Muncii si Protectiei
Sociale.
(2) Administratorii platesc, de preferinta, direct furnizorilor, pe baza de
documente justificative, bunurile, serviciile si lucrarile care urmeaza sa fie
achizitionate de beneficiari din microcredite.
Art. 36
(1) Garantarea individuala a microcreditelor se face pe baza unui contract
incheiat intre beneficiar si administrator, potrivit dispozitiilor legale.
Microcreditul se garanteaza cu bunurile, serviciile si lucrarile achizitionate
pentru desfasurarea activitatii propuse sau obtinute ca urmare a utilizarii
microcreditului.
(2) Administratorul poate introduce si alte masuri asiguratorii, cu
conditia ca valoarea acestora sa nu depaseasca valoarea microcreditului.
(3) Contractele incheiate de catre administratori cu beneficiarii de
microcredite, cu masurile asiguratorii incluse, au caracter de titlu
executoriu, in cazul nerambursarii microcreditelor de catre beneficiari.
(4) Creantele generate de aceste contracte au regim de creante bugetare.
Art. 37
(1) Rambursarea microcreditelor de catre beneficiari se efectueaza in cel
mult 36 de luni, cu o perioada de gratie inclusa de cel mult 12 luni.
(2) Rambursarea se face, de regula, in rate lunare, corectate cu rata
inflatiei comunicata de Comisia Nationala pentru Statistica.
Art. 38
(1) Comisia de avizare a microcreditelor este subordonata secretarului de
stat coordonator al Fondului national de solidaritate.
(2) Membrii Comisiei de avizare a microcreditelor sunt numiti prin ordin al
ministrului muncii si protectiei sociale, in principal dintre specialistii in domeniu
din minister, la propunerea secretarului de stat coordonator al Fondului
national de solidaritate.
(3) Presedintele Comisiei de avizare a microcreditelor este secretarul de
stat coordonator al Fondului national de solidaritate sau persoana desemnata de
acesta.
(4) Comisia de avizare a microcreditelor functioneaza pe baza unui
regulament propriu, aprobat prin ordin al ministrului.
Art. 39
(1) Comisia de avizare a microcreditelor are, in principal, urmatoarele
atributii:
a) avizarea schemei de microcreditare;
b) initierea si/sau aprobarea proiectelor si a programelor vizand o mai
buna organizare si desfasurare a activitatii de microcreditare;
c) evaluarea institutiilor financiare si a organizatiilor neguvernamentale,
in vederea acreditarii;
d) avizarea contractelor cu administratorii acreditati;
e) redactarea avizului la lista de microcredite propusa de administratori;
f) reevaluarea anuala a acreditarilor administratorilor, in principal a
celor desemnati pentru executia cheltuielilor, pe baza de audit extern.
(2) Prin Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei de avizare se
stabilesc si alte atributii.
Art. 40
Plata prestatiilor prevazute la art. 5 alin. (1) lit. d), g), h), j) si k)
din ordonanta se face, de regula, prin onorarea de catre Fondul national de
solidaritate - directiile generale de munca si protectie sociala judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, si Ministerul Muncii si Protectiei Sociale
- a facturilor sau a celorlalte documente cu finalitate asemanatoare prezentate
de solicitanti.
Art. 41
(1) Sarcina executiei bugetare a Fondului national de solidaritate, a
organizarii evidentei contabile a acestuia, precum si a intocmirii contului de
executie revine Directiei generale de executie bugetara a Fondului national de
solidaritate din cadrul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale si,
respectiv, compartimentelor de specialitate din cadrul directiilor generale de
munca si protectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
(2) Macheta cu structura bugetului Fondului national de solidaritate si
monografia inregistrarilor contabile ale operatiunilor privind constituirea si
utilizarea Fondului national de solidaritate se elaboreaza de Ministerul Muncii
si Protectiei Sociale, cu avizul Ministerului Finantelor.
(3) Ministerul Muncii si Protectiei Sociale transmite Ministerului
Finantelor fundamentarea bugetului Fondului national de solidaritate, executia
operativa a fiecarei luni, precum si executia trimestriala pe baza de bilant,
la termenele stabilite de acesta.
Art. 42
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor privind constituirea,
virarea si utilizarea Fondului national de solidaritate se fac de organele
prevazute la art. 9 din ordonanta.
Art. 43
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentele norme metodologice.
Art. 44
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale poate emite instructiuni in
aplicarea prezentelor norme metodologice.
ANEXA 1
la normele metodologice
DECLARATIE LUNARA
privind obligatiile de plata catre bugetul Fondului national de solidaritate
Luna .......... anul ........
Denumirea contribuabilului .............................
Codul fiscal ..........., localitatea ..............., str. ............
nr. ...., bl. ..., sc. ..., ap. ..., judetul (sectorul) ...............,
codul postal .............., telefon ................
Conturile bancare.................., Societatea Bancara ................
Tipul jocurilor de noroc organizate*) ..................................
Suma platita in contul lunii precedente (lei) ..........................
........................................................................
(se vor indica nr. si data ordinelor de plata, sumele platite cu aceste
ordine, defalcarea sumelor platite conform tabelului nr. 1 de mai jos,
calculul justificativ al sumelor platite)
------------
*) Se vor mentiona tipurile de jocuri de noroc prevazute in licenta.
Tabelul nr. 1
_____________________________________________________________________
| Taxa de timbru social | Majorari | Amenzi | Penalitati |
| platita minus | platite | platite | platite |
| comisionul de 1% | | | |
|_______________________|______________|_____________|________________|
Suma ramasa de platit, defalcata conform tabelului nr. 2 (lei) ........:
a) sume de platit pentru luna precedenta, corespunzator fiecarui joc de
noroc (lei) .....................;
b) sume ramase neplatite din lunile anterioare celei precedente,
corespunzator fiecarui joc de noroc (lei) .................... .
Tabelul nr. 2
_____________________________________________________________________
| Taxa de timbru social | | | |
| neplatita minus | Majorari | Amenzi | Penalitati |
| comisionul de 1% | | | |
|_______________________|______________|_____________|________________|
| Total (a + b): | | | |
|_______________________|______________|_____________|________________|
Sub sanctiunile aplicate infractiunii de fals in acte publice, declar ca
aceasta declaratie este corecta si completa.
Numele ................., Prenumele ................., Data ............
Functia*) ................, Semnatura si stampila .....................
Prezentul titlu de creanta constituie titlu executoriu investit cu putere
executorie de la data la care creanta bugetara este scadenta, conform art. 25
din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996.
------------
*) Directorul general, directorul executiv sau alta persoana autorizata.
ANEXA 2
la normele metodologice
CRITERII
de acreditare a institutiilor financiare si a organizatiilor neguvernamentale
privind acordarea de microcredite
___________________________________________________________________________
Denumirea Criteriul Conditiile Punctajul Punctajul
institutiei de evaluare de punctare recomandat obtinut
___________________________________________________________________________
Comisionul La fiecare procent - 1 punct
perceput - pana la 10 + 1 punct
Numarul - intre 11 - 20 + 2 puncte
angajatilor*) - peste 20 + 3 puncte
___________________________________________________________________________
Aportul la fondul - pana la 100 + 1 punct
de microcreditare milioane lei
(cofinantarea) - intre 101 - 500 + 2 puncte
milioane lei
- peste 500 + 3 puncte
milioane lei
___________________________________________________________________________
Experienta*) - intre 3 - 4 ani + 1 punct
- intre 4 - 5 ani + 2 puncte
- peste 5 ani + 3 puncte
___________________________________________________________________________
Proiecte - pana la 100 + 1 punct
(fonduri) milioane lei
in derulare - intre 100 - 500 + 2 puncte
milioane lei
- peste 500 + 3 puncte
milioane lei
___________________________________________________________________________
TOTAL:
___________________________________________________________________________
*) Numarul personalului specializat, cu vechime de minimum 3 ani in
domeniul financiar-bancar, fara cazier judiciar pentru infractiuni de gestiune
frauduloasa, abuz de incredere, fals, uz de fals, inselaciune, delapidare, dare
sau luare de mita, bancruta frauduloasa.
*) Experienta:
a) personalul specializat in domeniul financiar-bancar sa reprezinte cel
putin 60% din numarul angajatilor;
b) existenta in obiectul de activitate a administrarii de fonduri pentru
creditare si functionarea de cel putin 3 ani demonstrati pe baza a cel putin
doua raporturi contabile, vizate de administratia de care apartin:
Pentru a fi acreditate ca administratori de microcredite, institutiile
financiare si organizatiile neguvernamentale mai trebuie sa indeplineasca
urmatoarele conditii suplimentare de acreditare:
a) sa faca dovada unei activitati performante in domeniul creditarii cu o
rata ridicata de recuperare a creditelor;
b) sa prezinte garantii mobiliare sau imobiliare - scrisori de garantie din
partea unei banci sau a unui fond de garantare de prestigiu, garantii ipotecare
etc. -, a caror valoare sa reprezinte minimum 10% din valoarea fondului
solicitat pentru administrare;
c) sa faca obiectul unui raport favorabil de audit extern, autorizat in
conditiile legii, atat la solicitarea acreditarii, cat si la reinnoirea ei
anuala.
Raportul favorabil implica certificarea bonitatii si a unei practici
financiare prudente si sanatoase. Costul auditului este avansat si suportat de
institutiile financiare si organizatiile neguvernamentale solicitante,
respectiv de catre administratorul de microcredite acreditat, supus
reevaluarii.
ANEXA 3
la normele metodologice
CONTRACT-CADRU
pentru acordarea fondului de microcredite
Nr. ............ din .................
Intre
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, cu sediul in municipiul Bucuresti,
str. Dem. I. Dobrescu nr. 2, sectorul 1, avand contul nr. ....., deschis la
............., in conformitate cu prevederile art. 1 alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 118/1999 privind infiintarea si utilizarea Fondului
national de solidaritate, cu modificarile si completarile ulterioare,
reprezentat de ministrul muncii si protectiei sociale,
si
organizatia neguvernamentala acreditata, .............., avand calitatea de
persoana juridica, dobandita potrivit Legii nr. 21/1924 sau Ordonantei
Guvernului nr. 26/2000, prin Sentinta civila nr. ............, emisa de
Judecatoria .............., desemnata in continuare administrator, cu sediul in
............., telefon ........., codul fiscal ........, avand contul nr.
....., deschis la .............., reprezentata prin
...............................
............................................................................
.......................................................................... .
sau
institutia financiara acreditata ..................., denumita
administrator, inregistrata la oficiul registrului comertului cu nr.
.........., cu sediul in ................, telefon .............., codul fiscal
..........., avand contul nr. ......, deschis la .........., reprezentata prin
..........
............................................................................
.......................................................................... .
1. Obiectul contractului pentru acordarea microcreditelor
1.1. Ministerul Muncii si Protectiei Sociale acorda administratorului un
fond de pana la ........ din Fondul national de solidaritate, in termenii si in
conditiile prezentului contract, fond care urmeaza sa fie utilizat exclusiv in
vederea acordarii de microcredite pentru finantarea proiectelor prevazute in
listele aprobate prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale.
1.2. Administratorul are obligatia rambursarii acestui fond catre
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, conform graficului stabilit impreuna
cu Comisia de avizare a microcreditelor, independent de gradul de rambursare a
microcreditelor de catre beneficiari.
1.3. Administratorul se angajeaza sa cofinanteze fondul de microcredite cu
suma de .................. lei.
1.4. Pentru activitatea de microcreditare administratorul percepe un
comision de ......% . Comisionul se suporta din cheltuielile de administrare a
Fondului national de solidaritate.
Administratorul primeste o suma de .......% din comision pentru finantarea
activitatilor preliminare.
Restul comisionului se vireaza proportional cu valoarea transelor
microcreditelor acordate, pe baza contractelor incheiate cu beneficiarii si a
ordinelor de plata, prezentate la directiile generale de munca si protectie
sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
1.5. Eliberarea transelor pentru microcredite de catre Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale se face in limita disponibilitatilor, pe baza listei de
proiecte de microcredite aprobate, a graficelor stabilite de Comisia de avizare
a microcreditelor si de administrator.
1.6. La solicitarea urmatoarei transe administratorul trebuie sa justifice
directiilor generale de munca si protectie sociala judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, utilizarea a cel putin 75% din transa anterioara.
1.7. Diferenta dintre suma acordata de Ministerul Muncii si Protectiei
Sociale si microcreditele efectiv acordate de catre administrator este
purtatoare de dobanda.
Nivelul dobanzii bonificate catre minister se face venit la bugetul
Fondului national de solidaritate.
1.8. Fondul national de solidaritate dat in administrare se restituie Ministerului
Muncii si Protectiei Sociale potrivit graficelor stabilite sau poate fi
utilizat de administrator pentru acordarea de noi microcredite, pe baza
aprobarii Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, fara ca mentinerea sumelor
in contul administratorului sa depaseasca termenul de 5 zile lucratoare.
1.9. Celelalte conditii de acordare, utilizare si retragere a sumei
acordate de minister sunt urmatoarele:
........................................................................
........................................................................
N.B.:
Conditiile se stabilesc cu ocazia incheierii fiecarui contract.
2. Drepturile si obligatiile partilor
2.1. Ministerul Muncii si Protectiei Sociale si directiile generale de
munca si protectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, au
dreptul sa verifice datele si documentele de justificare a platilor facute de
administrator.
2.2. Ministerul Muncii si Protectiei Sociale poate in orice moment, prin
notificare catre administrator, sa suspende eliberarea transelor ulterioare,
daca unul dintre urmatoarele evenimente a avut loc:
a) activitatile nu au fost realizate in conformitate cu procedurile
stabilite in Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 118/1999;
b) bugetul Fondului national de solidaritate nu mai poate sustine plata
microcreditelor prevazute la art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
118/1999;
c) administratorul nu si-a indeplinit obligatiile la care s-a angajat.
2.3. Administratorul se obliga:
a) sa cunoasca si sa respecte prevederile legislatiei care reglementeaza
functionarea Fondului national de solidaritate, precum si legislatia conexa;
b) sa indeplineasca toate obiectivele contractului-cadru si ale graficelor
stabilite;
c) sa utilizeze sumele acordate de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale,
precum si sumele reprezentand cofinantarea sa, numai pentru realizarea
obiectivelor contractului-cadru;
d) sa verifice utilizarea microcreditelor in scopurile prevazute in
contractele incheiate cu beneficiarii;
e) sa urmareasca rambursarea de catre beneficiari a microcreditelor
acordate.
2.4. Administratorul, in calitate de unitate de gestiune si de conducere a
proiectelor, organizeaza si conduce contabilitatea drepturilor si a
obligatiilor patrimoniale in conformitate cu legislatia in vigoare.
2.5. Administratorul se obliga sa permita neconditionat Ministerului Muncii
si Protectiei Sociale, precum si directiilor generale de munca si protectie
sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, urmarirea si controlul
realizarii proiectelor.
2.6. Pentru buna executie a contractului administratorul constituie
garantii asiguratorii in favoarea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale,
constand in ................., inregistrata la Judecatoria ................ cu
nr. ....... .
2.7. Un exemplar original al contractelor incheiate de administrator cu
beneficiarii se transmite in termen de 5 zile de la semnare si se pastreaza la
directiile generale de munca si protectie sociala judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti.
3. Forta majora
3.1. Ministerul Muncii si Protectiei Sociale nu raspunde pentru prejudiciul
cauzat administratorului, in situatia in care bugetul Fondului national de
solidaritate nu mai poate asigura finantarea proiectelor aprobate.
3.2. Administratorul este exonerat de raspundere in cazul in care nu poate
executa total sau partial proiectele din cauza unei situatii de forta majora,
definita conform legii.
4. Valabilitatea si modificarea contractului
4.1. Prezentul contract intra in vigoare la data semnarii lui de catre
ambele parti si este valabil pana la data de ......, daca partile nu vor
conveni altfel.
Contractul poate inceta numai dupa rambursarea fondurilor datorate de catre
administrator.
4.2. Daca in cursul executarii contractului se constata incalcari ale
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 118/1999, precum si ale
normelor metodologice de aplicare a acesteia, Ministerul Muncii si Protectiei
Sociale poate proceda la rezilierea contractului, fara interventia instantei
judecatoresti.
4.3. Modificarea prezentului contract se poate face numai cu acordul
partilor.
4.4. Partea care are initiativa modificarii va notifica in scris celeilalte
parti propria propunere. Partea care primeste notificarea se obliga sa raspunda
in termen de 30 de zile lucratoare de la primirea acesteia.
5. Incheierea proiectelor de microcreditare
5.1.Inaintea eliberarii ultimei transe a microcreditului administratorul va
prezenta un plan definitiv privind realizarea obiectivului proiectului,
acceptat de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale prin Comisia de avizare a
microcreditelor.
5.2. Proiectul se considera incheiat dupa aprobarea de catre Ministerul
Muncii si Protectiei Sociale, prin Comisia de avizare a microcreditelor, a
raportului final al administratorului, in care se va consemna daca obiectivele
proiectului au fost indeplinite si daca au fost justificate toate sumele
acordate.
5.3. Situatia juridica a obiectivelor rezultate prin realizarea proiectului
se stabileste la data inchiderii proiectului, in conformitate cu prevederile
legislatiei in vigoare.
6. Solutionarea neintelegerilor
6.1. Orice neintelegere care decurge din interpretarea si aplicarea
prezentului contract va fi solutionata de parti pe cale amiabila, in termen de
30 de zile lucratoare.
6.2. In cazul in care partile nu ajung la un consens pe cale amiabila,
neintelegerile vor fi solutionate potrivit prevederilor legale in vigoare.
6.3. In cazul nerespectarii obligatiilor asumate de catre administrator,
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale poate intrerupe finantarea acestuia
pana la recuperarea integrala a sumelor datorate sau poate rezilia contractul.
6.4. Nerespectarea obligatiilor contractuale ale administratorului atrage
raspunderea civila sau penala, dupa caz.
Eventualele litigii se judeca la instantele competente din Bucuresti.
6.5. Utilizarea microcreditelor in alte scopuri decat cele prevazute in
legislatie si in contract este interzisa si atrage rezilierea acestuia fara
interventia instantei judecatoresti.
6.6. Contractul dintre Ministerul Muncii si Protectiei Sociale si
administrator, precum si garantiile reale si personale constituie titluri
executorii.
Fondul dat de catre Ministerul Muncii si Protectiei Sociale in administrare
are regim de creante bugetare.
7. Dispozitii finale
7.1. Prezentul contract-cadru a fost incheiat in doua exemplare, ambele
avand valoare de original.
MINISTERUL MUNCII SI ADMINISTRATOR
PROTECTIEI SOCIALE Comitetul de coordonare a microcreditelor
...................... ..................