HOTARARE Nr. 735 din 3 iulie 2003
privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 480 din 4 iulie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 40 alin. (1) din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a
ministerelor,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale si principalele atributii
Art. 1
(1) Ministerul Finantelor Publice se organizeaza si functioneaza ca organ
de specialitate al administratiei publice centrale, in subordinea Guvernului,
care aplica strategia si Programul de guvernare in domeniul finantelor publice.
(2) Ministerul Finantelor Publice este minister cu rol de sinteza si are
personalitate juridica.
(3) Sediul Ministerului Finantelor Publice este in municipiul Bucuresti, str.
Apolodor nr. 17, sectorul 5.
Art. 2
(1) Ministerul Finantelor Publice contribuie in mod eficient, transparent
si orientat la elaborarea si implementarea strategiei si a Programului de
guvernare in domeniul finantelor publice, in exercitarea administrarii generale
a finantelor publice, asigurand utilizarea parghiilor financiare si valutare in
concordanta cu cerintele economiei de piata si pentru stimularea initiativei
agentilor economici.
(2) Ministerul Finantelor Publice asigura, prin redistribuirea veniturilor,
desfasurarea activitatilor din domenii de interes public, cum este cel social,
cel economic, cel al apararii nationale si ordinii publice. Prin atributiile
incredintate si prin structura sa, Ministerul Finantelor Publice indeplineste
urmatoarele functii:
a) de strategie, prin care se asigura elaborarea strategiei de punere in
aplicare a Programului de guvernare in domeniul finantelor publice;
b) de reglementare si sinteza, prin care se asigura elaborarea cadrului
normativ si institutional necesar pentru realizarea obiectivelor strategice in
domeniul sau de activitate;
c) de elaborare si implementare a politicii bugetare si a politicii fiscale
a Guvernului;
d) de corelare a politicilor fiscale si bugetare cu celelalte politici
economico-sociale;
e) de administrare a veniturilor statului;
f) de administrare a datoriei publice;
g) de exercitare a controlului financiar public intern;
h) de asigurare a evidentei centralizate a bunurilor ce constituie domeniul
public al statului;
i) de elaborare si supraveghere a cadrului legal in domeniul
contabilitatii;
j) de reprezentare, prin care se asigura in numele statului roman si al
Guvernului Romaniei, reprezentarea pe plan intern si extern in domeniul sau de activitate;
k) de autoritate de stat, prin care se asigura exercitarea controlului
aplicarii unitare si respectarii reglementarilor legale in domeniul sau de
activitate, precum si al functionarii institutiilor care isi desfasoara
activitatea in subordinea sau sub autoritatea sa.
(3) Ministerul Finantelor Publice urmareste, pe termen mediu, indeplinirea
masurilor necesare in vederea realizarii cerintelor de aderare la Uniunea
Europeana.
(4) Principiile care stau la baza activitatii Ministerului Finantelor
Publice sunt:
a) coerenta, stabilitatea si predictibilitatea cadrului macroeconomic;
b) armonizarea cadrului legislativ cu reglementarile Uniunii Europene;
c) intarirea autoritatii institutiei;
d) perfectionarea managementului fondurilor publice;
e) transparenta activitatii in toate domeniile sale de activitate;
f) satisfacerea cerintelor partenerilor sociali;
g) asigurarea unui mediu de afaceri concurential si predictibil.
Art. 3
(1) In realizarea functiilor sale Ministerul Finantelor Publice are, in
principal, urmatoarele atributii:
1. propune strategii de dezvoltare pe termen lung si solutii de reforma in
domeniul finantelor publice;
2. elaboreaza proiectul bugetului de stat, al legii bugetare anuale si
raportul asupra proiectului bugetului de stat, precum si proiectul legii de
rectificare a bugetului de stat, operand rectificarile corespunzatoare;
3. stabileste echilibrul bugetar in faza de elaborare a proiectului
bugetului de stat si a rectificarii acestuia;
4. stabileste metodologii pentru elaborarea proiectului bugetului de stat,
a proiectelor bugetelor fondurilor speciale si a proiectelor bugetelor locale;
5. analizeaza periodic modul de realizare a prevederilor bugetare, in
corelare cu indicatorii macroeconomici, si prezinta informari Guvernului, cu
propuneri de imbunatatire;
6. urmareste executia operativa a bugetului general consolidat; stabileste
masurile necesare pentru incasarea veniturilor si limitarea cheltuielilor in
vederea incadrarii in deficitul bugetar aprobat;
7. elaboreaza si aproba clasificatia indicatorilor privind finantele
publice;
8. elaboreaza proiectul bugetului asigurarilor sociale de stat, al legii
bugetului asigurarilor sociale de stat anuale, precum si proiectul legii de
rectificare a acestuia;
9. deschide creditele necesare pentru cheltuielile fiecarui ordonator
principal de credite in cadrul fiecarui exercitiu bugetar;
10. monitorizeaza cheltuielile de personal prevazute in bugetul de stat, in
bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetul asigurarilor pentru somaj;
11. aproba, prin delegare de competente, modificari in fisele de investitii
anexe la bugetele ordonatorilor principali de credite bugetare;
12. aproba repartizarea pe trimestre a veniturilor si a cheltuielilor
prevazute in bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele
fondurilor speciale;
13. avizeaza proiectele de acte normative care genereaza sporuri de
cheltuieli sau modificari de venituri ale bugetului de stat si care au
influente asupra echilibrului bugetar;
14. analizeaza, fundamenteaza, propune cadrul legislativ si stabileste
masuri privind imprumuturile necesare in vederea acoperirii deficitului bugetar
si refinantarii datoriei publice sau pentru actiuni si lucrari de interes
public; administreaza datoria publica, urmareste rambursarea acesteia si
achitarea dobanzilor aferente, in conditiile legii;
15. reintregeste Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului,
prevazut in bugetul de stat, cu creditele bugetare anulate sau reduse, la
propunerea ordonatorilor principali de credite;
16. avizeaza bugetele celorlalte sisteme autonome de asigurari sociale;
17. elaboreaza metodologia de aplicare a criteriilor pentru selectarea si stabilirea
prioritatii obiectivelor din componenta programelor de investitii publice;
18. verifica modalitatea in care ordonatorii principali de credite au
reevaluat portofoliul de proiecte si au respectat criteriile pentru selectarea
si prioritizarea proiectelor de investitii;
19. analizeaza respectarea incadrarii in limitele de cheltuieli de capital
a proiectelor anuale de buget si a esalonarii angajamentelor legale in functie
de durata de realizare a investitiilor;
20. organizeaza sistemul de monitorizare a programelor de investitii
publice si elaboreaza rapoarte anuale privind stadiul realizarii investitiilor;
21. coordoneaza cadrul general referitor la efectuarea achizitiilor publice
si asigura transpunerea acquisului comunitar si indrumarea metodologica unitara
in acest domeniu;
22. elaboreaza si actualizeaza metodologia de aplicare a procedurilor
pentru atribuirea contractelor de achizitie publica;
23. stabileste modul de organizare si functionare a sistemului de
monitorizare a atribuirii contractelor de achizitie publica, precum si sistemul
de raportare referitor la atribuirea acestor contracte;
24. analizeaza documentatiile tehnico-economice si emite acordul pentru
realizarea obiectivelor noi de investitii finantate partial sau integral de la
bugetul de stat, de la bugetele fondurilor speciale si din credite externe;
25. avizeaza programe de investitii publice anuale si multianuale,
elaborate de ordonatorii principali de credite;
26. administreaza contul general al Trezoreriei statului, deschis la Banca
Nationala a Romaniei, scop in care incheie conventii cu aceasta;
27. stabileste sistemul de organizare si functionare a Trezoreriei statului
in vederea asigurarii efectuarii operatiunilor de incasari si plati pentru
sectorul public;
28. elaboreaza si administreaza bugetul de venituri si cheltuieli al
Trezoreriei statului;
29. colaboreaza cu Banca Nationala a Romaniei la elaborarea balantei de
plati externe, a balantei creantelor si angajamentelor externe, a reglementarilor
din domeniul monetar si valutar si informeaza semestrial Guvernul asupra
modului de realizare a acestora, cu propuneri de solutii in acoperirea
deficitului sau utilizarii excedentului din contul curent al balantei de plati
externe;
30. contracteaza si garanteaza imprumuturi de stat de pe piata financiara
interna si externa, in scopul si in limitele competentelor stabilite de lege;
31. asigura punerea in circulatie prin Banca Nationala a Romaniei, pe baza
de conventie, a unor instrumente financiare specifice;
32. elaboreaza lucrarile privind contul general anual de executie a
bugetului de stat si, respectiv, a bugetului asigurarilor sociale de stat,
precum si conturile anuale de executie a bugetelor fondurilor speciale si
proiectele de legi referitoare la aceste conturi de executie, pe care le
prezinta spre insusire Guvernului, in vederea transmiterii spre aprobare
Parlamentului;
33. elaboreaza sau avizeaza proiecte de acte normative pentru aprobarea
normelor si normativelor de cheltuieli si acordarea unor drepturi personalului
din institutiile publice;
34. colaboreaza cu alte autoritati publice in procesul elaborarii de acte
normative privind salarizarea personalului din sectorul bugetar;
35. elaboreaza proiecte de acte normative privind stabilirea impozitelor
directe si indirecte, urmareste perfectionarea asezarii acestora si armonizarea
legislativa in acest domeniu;
36. elaboreaza, pe baza modelului-cadru al Organizatiei pentru Cooperare si
Dezvoltare Economica (O.C.D.E.), proiectul romanesc de conventie pentru
evitarea dublei impuneri si urmareste actualizarea acestuia in concordanta cu
recomandarile adoptate de O.C.D.E.;
37. negociaza, pregateste parafarea, semnarea si ratificarea conventiilor
pentru evitarea dublei impuneri negociate;
38. elaboreaza strategii, studii comparative, prioritati si proiecte de
acte normative privind politica fiscala a Romaniei in domeniul conventiilor
pentru evitarea dublei impuneri;
39. urmareste realizarea unui management eficient si coerent al sistemului
fiscal romanesc avand ca scop elaborarea si mentinerea unui sistem fiscal
unitar, stabil si armonizat in stransa concordanta cu indicatorii
macroeconomici din Strategia de dezvoltare economica a Guvernului;
40. elaboreaza proiecte de acte normative in domeniul contabilitatii
financiare si de gestiune si urmareste perfectionarea acestuia in corelatie cu
normele europene in domeniu;
41. urmareste organizarea Administratiei Fiscale si aplicarea uniforma si
eficienta a sistemului fiscal;
42. elaboreaza proiecte de acte normative cu privire la colectarea
veniturilor bugetare, achizitiile publice, combaterea si sanctionarea evaziunii
fiscale, atribuirea codului fiscal si relatiile dintre contribuabili si
Administratia Fiscala;
43. urmareste exercitarea de catre Administratia Fiscala, cu profesionalism
si integritate, a prerogativelor stabilite prin lege, prin aplicarea unui
tratament echitabil tuturor contribuabililor;
44. urmareste incurajarea conformarii voluntare, de catre Administratia
Fiscala, prin oferirea de servicii de calitate contribuabililor, facilitand
acestora indeplinirea obligatiilor fiscale;
45. exercita, prin organele sale de specialitate, controlul utilizarii
creditelor bugetare de catre institutiile publice; controleaza, in conditiile
legii, activitatea financiara a agentilor economici, urmarind stabilirea
corecta si indeplinirea integrala si la termen a obligatiilor financiare si
fiscale fata de stat;
46. exercita, prin organele sale de specialitate, controlul operativ si
inopinat in legatura cu aplicarea si cu respectarea legislatiei fiscale si
vamale;
47. elaboreaza proceduri de control fiscal; coordoneaza, indruma si
verifica modul de respectare a procedurilor de control fiscal si a legislatiei
fiscale de catre intregul aparat de control fiscal;
48. efectueaza investigatii si anchete fiscale;
49. actioneaza, prin mijloace specifice, pentru combaterea evaziunii
fiscale si a coruptiei;
50. elaboreaza politica vamala in concordanta cu cadrul legislativ
existent;
51. asigura administrarea monopolului de stat, in conditiile legii;
52. reglementeaza controlul financiar preventiv si exercita controlul
financiar preventiv delegat in scopul constituirii si utilizarii, legale si
eficiente, a fondurilor publice;
53. indruma metodologic, organizeaza activitatea de instruire si pregatire
profesionala in domeniul auditului intern;
54. realizeaza activitati de control operativ la institutii publice si
solutioneaza contestatiile depuse de acestea;
55. exercita calitatea de reprezentant al Romaniei la organismele
internationale cu caracter financiar;
56. coordoneaza, negociaza si incheie acorduri internationale in numele
statului, in domeniul relatiilor financiare si valutare, in colaborare cu
Ministerul Afacerilor Externe;
57. reprezinta statul, ca subiect de drepturi si obligatii, in fata
instantelor, precum si in orice alte situatii in care acesta participa
nemijlocit, in nume propriu, in raporturi juridice, daca legea nu stabileste in
acest scop un alt organ;
58. asigura legatura cu Parlamentul, Consiliul Economic si Social,
sindicatele, patronatele si alti exponenti ai societatii civile in problemele
specifice activitatii sale;
59. asigura un dialog constructiv cu partenerii de dialog social, in
spiritul respectului reciproc si in conformitate cu principiile si standardele
europene, in vederea asigurarii eficientei activitatii si stabilitatii sociale
si sustine in Parlament proiectele de acte normative pe care le initiaza;
60. solutioneaza, in conformitate cu prevederile legale, contestatiile si
petitiile ce au ca obiect obligatii fiscale;
61. elaboreaza, implementeaza si dezvolta sistemul informatic in domeniul
finantelor publice;
62. asigura, potrivit legii, tiparirea hartiilor de valoare de natura
titlurilor de stat, bonurilor de tezaur, obligatiunilor necesare finantarii
datoriei publice, timbrelor fiscale, precum si a formularelor si imprimatelor
tipizate utilizate in activitatea fiscala si financiar-contabila;
63. elaboreaza, monitorizeaza si implementeaza sistemul de comunicare
interna si externa si cadrul comunicational in scopul sustinerii activitatii
sale;
64. asigura prin sistemul de management al performantei si dezvoltare profesionala
un corp al functionarilor publici profesionist, onest, stabil si eficient, in
scopul crearii unei organizatii moderne, flexibile, functionale si eficiente;
65. editeaza materiale de specialitate necesare pentru mediatizarea
problematicii financiare, in vederea cunoasterii sale de catre personalul
propriu si de catre contribuabili;
66. asigura elaborarea, tiparirea si difuzarea publicatiei "Revista
Finante Publice si Contabilitate", prin finantare din fonduri proprii,
conform Hotararii Guvernului nr. 1.515/2002 privind infiintarea pe langa
Ministerul Finantelor Publice a unei activitati finantate integral din venituri
proprii;
67. exercita atributiile ce ii revin, potrivit legii, asupra activitatii
companiilor nationale aflate sub autoritatea sa;
68. gestioneaza asistenta financiara nerambursabila acordata Romaniei de
Uniunea Europeana potrivit prevederilor memorandumurilor de intelegere,
memorandumurilor si acordurilor de finantare semnate de Guvernul Romaniei si de
Comisia Europeana;
69. asigura fundamentarea, coordonarea si realizarea activitatilor
specifice procesului de pregatire a aderarii Romaniei la Uniunea Europeana pe
domeniile din competenta si responsabilitatea sa;
70. elaboreaza strategia si cadrul normativ general, coordoneaza si
evalueaza activitatea de audit public intern la nivel national, efectueaza
misiuni de audit public intern de interes national cu implicatii
multisectoriale si exercita activitati de audit public intern la nivelul
aparatului propriu;
71. efectueaza inspectii privind respectarea legalitatii, atat la nivelul
aparatului propriu, cat si la nivelul celorlalte institutii publice.
(2) Ministerul Finantelor Publice indeplineste toate atributiile si are
toate competentele conferite prin legi sau prin alte acte normative in vigoare.
Art. 4
In exercitarea atributiilor sale Ministerul Finantelor Publice colaboreaza
cu celelalte ministere si organe de specialitate din subordinea Guvernului, cu
autoritatile publice locale si cu alte organisme.
Art. 5
In indeplinirea atributiilor sale Ministerul Finantelor Publice este
autorizat:
1. sa dea agentilor economici, ca urmare a controlului, dispozitii
obligatorii pentru luarea masurilor de respectare a legii;
2. sa ia masuri pentru aplicarea sanctiunilor prevazute de lege in
competenta sa;
3. sa aprobe inlesniri, restituiri, compensari si amanari la plata
impozitelor, taxelor si a altor varsaminte obligatorii la bugetul de stat, in
conditiile legii;
4. sa aplice, prin organele abilitate, modalitatile de executare silita si
masurile asiguratorii, in conditiile legii, pentru recuperarea creantelor
bugetare;
5. sa incheie protocoale de schimb de informatii, documente si de
colaborare cu ministere, institutii publice si cu alte organizatii, potrivit
competentelor atribuite;
6. sa refuze cererile de finantare de la bugetul de stat, de suplimentare
si de virare a creditelor bugetare in cazurile in care acestea nu indeplinesc
conditiile legale sau se abat de la reglementarile in vigoare;
7. sa retraga creditele bugetare deschise ordonatorilor de credite, in
cazurile in care se constata ca acestea se utilizeaza in alte scopuri decat
cele stabilite;
8. sa respinga situatii financiar-contabile ale ordonatorilor de credite
care nu indeplinesc conditiile stabilite de normele legale si sa stabileasca
noi termene pentru refacerea si prezentarea acestora, cu aplicarea amenzilor
prevazute de legislatia in vigoare;
9. sa stabileasca orice alte masuri, in conditiile prevazute de lege.
Art. 6
Ministerele, celelalte autoritati ale administratiei publice, institutiile
publice, precum si agentii economici au obligatia de a pune la dispozitie
Ministerului Finantelor Publice, la cererea acestuia, datele si informatiile
necesare in vederea realizarii atributiilor sale.
SECTIUNEA a 2-a
Organizarea Ministerului Finantelor Publice
Art. 7
(1) Ministerul Finantelor Publice are structura organizatorica prevazuta in
anexa nr. 1. In cadrul acesteia, prin ordin al ministrului finantelor publice,
se pot organiza servicii, birouri si alte compartimente si se poate stabili
numarul posturilor de conducere.
(2) In cadrul structurii organizatorice a Directiei generale a politicilor
si resurselor umane functioneaza Scoala de Finante Publice, la nivel de
directie. Conducerea stiintifica si executiva, precum si atributiile acesteia
sunt stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice.
(3) Numarul maxim de posturi pentru aparatul propriu al Ministerului
Finantelor Publice este de 1.538, exclusiv demnitarii si posturile aferente
cabinetului ministrului.
Art. 8
(1) In numarul maxim de posturi prevazut la art. 7 alin. (3) nu sunt
incluse posturile de demnitari si posturile aferente activitatii de control
financiar si a Garzii financiare, care, potrivit art. 4 din Legea nr. 30/1991
privind organizarea si functionarea controlului financiar si a Garzii
financiare, cu modificarile ulterioare, se stabilesc separat prin ordin al
ministrului finantelor publice, in conditiile legii.
(2) Personalului din cadrul cabinetelor demnitarilor nu i se aplica
prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 9
(1) Activitatea de control operativ din cadrul Garzii financiare, exclusiv
stabilirea, urmarirea si incasarea veniturilor bugetare si valorificarea
actelor de control si solutionarea contestatiilor, este coordonata de ministrul
delegat pentru coordonarea autoritatilor de control.
(2) Activitatea de inspectie vamala si activitatea de control vamal
ulterior din cadrul Directiei Generale a Vamilor, exclusiv stabilirea si
incasarea drepturilor de import, este coordonata de ministrul delegat pentru
coordonarea autoritatilor de control.
Art. 10
(1) In cadrul Ministerului Finantelor Publice se organizeaza Agentia
Nationala de Plati, cu un numar de 300 de posturi.
(2) Agentia Nationala de Plati devine operationala in anul 2005.
(3) Numarul de posturi prevazut la alin. (1) se asigura prin redistribuire
in cadrul numarului de posturi aprobat ministerului.
(4) Prin ordin al ministrului finantelor publice se vor nominaliza, in
functie de necesitatile de pregatire profesionala sau de actiuni specifice
acestui domeniu, persoanele care vor fi implicate in activitatile premergatoare
functionarii Agentiei Nationale de Plati.
(5) Structura organizatorica a Agentiei Nationale de Plati se definitiveaza
pana la data de 1 septembrie 2003, in conditiile legii, potrivit anexei nr. 2.
Art. 11
(1) Atributiile, sarcinile si raspunderile personalului din aparatul
propriu al Ministerului Finantelor Publice se stabilesc, in conformitate cu
structura organizatorica prevazuta in anexa nr. 1, prin regulamentul de
organizare si functionare a ministerului, aprobat prin ordin al ministrului
finantelor publice.
(2) Atributiile, sarcinile si raspunderile unitatilor teritoriale ale
Ministerului Finantelor Publice se stabilesc prin regulamentul de organizare si
functionare aprobat prin ordin al ministrului finantelor publice.
(3) Atributiile, sarcinile si raspunderile individuale ale personalului din
aparatul propriu al Ministerului Finantelor Publice si din unitatile sale
teritoriale se stabilesc prin fisa postului, pe baza regulamentelor de organizare
si functionare prevazute la alin. (1) si (2), se semneaza de salariat si se
aproba in conditiile legii.
SECTIUNEA a 3-a
Conducerea Ministerului Finantelor Publice
Art. 12
(1) Conducerea Ministerului Finantelor Publice se exercita de catre
ministrul finantelor publice.
(2) Ministrul finantelor publice reprezinta ministerul in raporturile cu
celelalte autoritati publice, cu persoanele juridice si fizice din tara si din
strainatate. Prin ordin al ministrului finantelor publice unele atributii pot
fi delegate si persoanelor cu functii de conducere din compartimentele de
specialitate.
(3) Ministrul finantelor publice indeplineste, in domeniul de activitate al
ministerului, atributiile generale prevazute la art. 53 alin. (1) din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a
ministerelor.
(4) Ministrul finantelor publice indeplineste si alte atributii specifice,
stabilite prin alte acte normative.
(5) Ministrul finantelor publice conduce aparatul propriu al ministerului,
stabilit prin hotarare a Guvernului.
(6) In exercitarea atributiilor sale ministrul finantelor publice emite
ordine si instructiuni, in conditiile legii.
(7) Ministrul finantelor publice indeplineste, conform legii, functia de
ordonator principal de credite.
(8) Ministrul finantelor publice este ajutat in activitatea de conducere a
ministerului de 5 secretari de stat, numiti prin decizii ale primului-ministru,
si in subordinea carora se pot organiza cabinete ale demnitarilor, conform
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 32/1998 privind organizarea cabinetului
demnitarului din administratia publica centrala, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 760/2001.
Art. 13
(1) Secretarii de stat exercita atributiile delegate de ministrul
finantelor publice. Raspunderile si atributiile secretarilor de stat se
stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice.
(2) In cazul in care ministrul finantelor publice, din diferite motive, nu
isi poate exercita atributiile curente, il deleaga pe unul dintre secretarii de
stat sa exercite aceste atributii, instiintandu-l pe primul-ministru despre
aceasta.
Art. 14
(1) Secretarul general al ministerului este inalt functionar public, numit
prin concurs sau prin examen, pe criterii de profesionalism, in conditiile
legii.
(2) Secretarul general indeplineste atributiile prevazute la art. 49 alin.
(2) din Legea nr. 90/2001.
(3) Secretarul general al ministerului indeplineste si alte atributii
prevazute in regulamentul de organizare si functionare a ministerului ori
incredintate de ministru.
(4) In realizarea atributiilor ce ii revin secretarul general al
ministerului poate fi ajutat de un secretar general adjunct care este inalt
functionar public, numit prin concurs sau prin examen, pe criterii de
profesionalism, in conditiile legii.
Art. 15
Ministrul finantelor publice aproba prin ordin, pentru aparatul propriu si
pentru unitatile sale subordonate, criterii in aplicarea prevederilor actelor
normative in vigoare privind colectarea creantelor bugetare.
Art. 16
(1) Unitatile aflate in subordinea sau sub autoritatea Ministerului
Finantelor Publice, dupa caz, sunt prevazute in anexa nr. 3.
(2) Repartizarea la nivel de judet, respectiv la nivelul municipiului
Bucuresti, a numarului maxim de posturi de specialitate prevazut la pct. I din
anexa nr. 3, pentru unitatile subordonate, se aproba prin ordin al ministrului
finantelor publice.
(3) Structura organizatorica, normativele de personal si criteriile de
constituire a compartimentelor unitatilor subordonate: Oficiul Concurentei,
Directia Generala a Vamilor, directiile generale ale finantelor publice
judetene, Directia generala a finantelor publice a municipiului Bucuresti,
precum si Directia generala de administrare a marilor contribuabili din
municipiul Bucuresti si din judetul Ilfov se aproba prin ordin al ministrului
finantelor publice.
Art. 17
Conducatorii serviciilor publice descentralizate se numesc si se elibereaza
din functie de ministrul finantelor publice, cu avizul consultativ al
prefectului.
Art. 18
Ministerul Finantelor Publice are in dotare un parc auto potrivit
dispozitiilor legale in vigoare, iar pentru activitati specifice numarul de
mijloace de transport si consumul de carburanti sunt prevazute in anexa nr. 4.
Art. 19
(1) Prefecturile impreuna cu consiliile judetene, Consiliul General al
Municipiului Bucuresti si consiliile locale vor sprijini asigurarea spatiilor
corespunzatoare pentru desfasurarea activitatii unitatilor din teritoriu
subordonate Ministerului Finantelor Publice.
(2) In localitatile in care unitatile teritoriale subordonate Ministerului
Finantelor Publice nu dispun de spatii corespunzatoare consiliile locale vor
sprijini aceste unitati prin asigurarea, in conditiile legii, de amplasamente
in vederea construirii de sedii proprii.
CAP. 2
Dispozitii finale
Art. 20
(1) Personalul din cadrul Ministerului Finantelor Publice, care are
calitatea de functionar public, se bucura de toate drepturile si are
obligatiile prevazute in Legea nr. 188/1999, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(2) Salarizarea personalului Ministerului Finantelor Publice se face
potrivit reglementarilor in vigoare referitoare la acordarea drepturilor de
natura salariala pentru functionarii publici si pentru personalul contractual.
Art. 21
Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 22
Actele juridice emise in temeiul Hotararii Guvernului nr. 267/2003 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si
completarile ulterioare, continua sa isi produca efectele in masura in care nu
contravin prevederilor prezentei hotarari.
Art. 23
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 267/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului
Finantelor Publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
179 din 21 martie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul integrarii europene,
Hildegard Carola Puwak
Ministrul muncii, solidaritatii si familiei,
Elena Dumitru
ANEXA 1*)
*) Anexa nr. 1 este reprodusa in facsimil.
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Ministerului Finantelor Publice
Numarul maxim de posturi = 1.538
(exclusiv demnitarii si posturile aferente cabinetului ministrului)
__________
| |
| MINISTRU |
|__________|
| ______________________________
|......|DIRECTIA GENERALA A
VAMILOR*1)|
|
|______________________________|
| ______________________________
| ___|DIRECTIA GENERALA JURIDICA
|
| |
|______________________________|
| | ______________________________
| | |UNITATEA CENTRALA DE
|
| |___|ARMONIZARE PENTRU AUDITUL
|
|__| |PUBLIC INTERN*2) |
| |
|______________________________|
| | ______________________________
_______________________________ | | |DIRECTIA DE AUDIT PUBLIC
|
| PURTATOR DE CUVANT SI RELATII | | |___|INTERN
|
| CU MASS MEDIA*3) |_______|
|______________________________|
|_______________________________| |
|
...........................|
: |
_____:___________________________|_____________________............
_____|____ : _____|____ ___|______ | _____|__ ____|___ :
| |:| | | | | | | | | :
| SECRETAR |:| SECRETAR | | SECRETAR | | |SECRETAR| |SECRETAR| :
| DE STAT |:| DE STAT | | DE STAT | | |DE STAT | |DE STAT | :
|__________|:|__________| |__________| | |________| |________| :
| : | | | | | :
|_____:______|__________|_________|___________|_________| :
| : | | _______|________ | | :
| : | | | | | | :
| : | | |SECRETAR GENERAL|..| | :
| : | | |________________| :| | :
| : | | _________|______ :| | :
| : | | |SECRETAR GENERAL| :| | :
| : | | |ADJUNCT | :| | :
| : | | |________________| :| | :
| : | | | : :| | :
| ....:......|..........|...........|..:.....:|.........|.. :
| : : | : | : | | : | : :
___|_:_ : | : | : | | : | :
.....:.....
__|____ __|_:__ _|_:___ __|__:_ ___|___ ___|_:_ ___|_:_ :AGENTIA
:
| | | | | | | | | | | | |
:NATIONALA:
|MODUL 1|MODUL 2| |MODUL 3| |MODUL 4| |MODUL 5| |MODUL 6| |MODUL 7| :DE PLATI
:
|_______|_______| |_______| |_______| |_______| |_______| |_______|
:.........:
MODUL 1, MODUL 2
__________________
| SECRETAR DE STAT |
|__________________|
|
________________________________|________________________________
| | | | |
| | MODUL 1 | | MODUL 2
____|______ ______|______ _____|_______ ______|_______ _______|____
|DIRECTIA | |DIRECTIA | |DIRECTIA | |DIRECTIA | |DIRECTIA |
|GENERALA DE| |GENERALA DE | |REGLEMENTAREA| |GENERALA A | |GENERALA DE |
|SINTEZA A | |PROGRAMARE | |ACHIZITIILOR | |CONTABILITATII| |CONTROL |
|POLITICILOR| |BUGETARA | |PUBLICE SI | |PUBLICE | |FINANCIAR |
|BUGETARE | |SECTORIALA SI| |PRIORITIZAREA| | | |PREVENTIV*4)|
| | |SECURITATE | |INVESTITIILOR| | | | |
| | |SOCIALA | |PUBLICE | | | | |
|___________| |_____________| |_____________| |______________| |____________|
MODUL 3
__________________
| SECRETAR DE STAT |
|__________________|
_____________________________|_______________________________
_____|_______ ________|_________ ________|_________ _________|________
|UNITATEA DE | |DIRECTIA GENERALA | |DIRECTIA GENERALA | |DIRECTIA DE |
|MANAGEMENT A | |A FINANTELOR | |PENTRU ACORDURI, | |EVALUARE A |
|TREZORERIEI | |PUBLICE EXTERNE | |COOPERARE SI | |VENITURILOR |
|STATULUI*2) | | | |DECONTARI EXTERNE | |BUGETULUI GENERAL |
| | | | | | |CONSOLIDAT |
|_____________| |__________________| |__________________| |__________________|
MODUL 4
__________________
| SECRETAR DE STAT |
|__________________|
_________________________|___________________
_________|___________ ________|_________ __________|_____________
| DIRECTIA GENERALA | | OFICIUL DE PLATI | | DIRECTIA GENERALA DE |
| A FONDULUI NATIONAL | | SI CONTRACTARE | | ARMONIZARE LEGISLATIVA |
| DE PREADERARE | | PHARE*5) | | SI INTEGRARE EUROPEANA |
|_____________________| |__________________| |________________________|
MODUL 5
__________________
| SECRETAR GENERAL |
| ADJUNCT |
|__________________|
__________________________|________________________________
________|________ ________|________ ________|________ ________|________
|DIRECTIA GENERALA| |DIRECTIA DE BUGET| |DIRECTIA GENERALA| |DIRECTIA
GENERALA|
|A POLITICILOR SI | |SI CONTABILITATE | |A TEHNOLOGIEI | |A SERVICIILOR
|
|RESURSELOR | |INTERNA | |INFORMATIEI | |ADMINISTRATIVE,
|
|UMANE*6) | | | | | |PATRIMONIU SI
|
| | | | | | |ARHIVARE
|
|_________________| |_________________| |_________________|
|_________________|
MODUL 6
__________________
| SECRETAR DE STAT |
|__________________|
_______________________________|_______________________
______|___________ ______|______ ________|_______ _______|___________
|DIRECTIA GENERALA | |DIRECTIA DE | |DIRECTIA | |DIRECTIA GENERALA |
|DE POLITICI SI | |REGLEMENTARI | |PENTRU RELATIA | |DE ADMINISTRARE SI |
|LEGISLATIE PRIVIND| |CONTABILE | |CU PARLAMENT, | |CONTROL A ACTIVELOR|
|VENITURILE | | | |SINDICATELE SI | |STATULUI |
|BUGETULUI GENERAL | | | |PATRONATUL | | |
|CONSOLIDAT | | | | | | |
|__________________| |_____________| |________________| |___________________|
MODUL 7
__________________
| SECRETAR DE STAT |
|__________________|
_______________________________|_______________________________
______|______ ______|______ ______|_______ _______|_____ _____|_______
|DIRECTIA | |DIRECTIA | |DIRECTIA | |DIRECTIA | |GARDA
|
|GENERALA DE | |GENERALA DE | |GENERALA DE | |GENERALA DE |
|FINANCIARA*7)|
|PROCEDURI | |PROCEDURI SI | |SOLUTIONARE A | |REVIZIE | |
|
|PENTRU | |GESTIUNE A | |CONTESTATIILOR| |FISCALA SI DE| |
|
|GESTIUNEA | |COLECTARII | | | |METODOLOGIE | |
|
|VENITURILOR | |VENITURILOR | | | |SI PROCEDURI | |
|
|BUGETULUI | |BUGETARE | | | |PENTRU | |
|
|GENERAL | | | | | |CONTROL | |
|
|CONSOLIDAT | | | | | | | |
|
|_____________| |_____________| |______________| |_____________|
|_____________|
------------
*1) Organizarea si functionarea sunt reglementate prin Hotararea Guvernului
nr. 764/2003. Activitatea de inspectie vamala si activitatea de control vamal
ulterior din cadrul Directiei Generale a Vamilor, exclusiv stabilirea si
incasarea drepturilor de import este coordonata de ministrul delegat pentru
coordonarea autoritatilor de control.
*2) Se organizeaza si functioneaza la nivel de directie generala.
*3) Include si Serviciul de comunicare si relatii publice.
*4) Organizarea si functionarea sunt reglementate prin Ordonanta Guvernului
nr. 119/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.
*5) Se organizeaza si functioneaza la nivel de directie.
*6) Include si Scoala de Finante Publice, care functioneaza la nivel de
directie.
*7) Activitatea de control operativ din cadrul Garzii Financiare, exclusiv
stabilirea, urmarirea si incasarea veniturilor bugetare, precum si
valorificarea actelor de control si solutionarea contestatiilor este coordonata
de ministrul delegat pentru coordonarea autoritatilor de control.
ANEXA 2
_______________________________
| Ministerul Finantelor Publice |
| Agentia Nationala de Plati |
| Secretar de stat |
|_______________________________|
_____________________________|_________________________
___________|_____________ ______________|______________ _________|__________
|Directia managementul ||Directia financiar-contabila,|| Directia
tehnologia|
|platilor pentru ||bugete si raportari || informatiei
|
|instrumente financiare UE|| ||
|
|_________________________||_____________________________||____________________|
ANEXA 3
UNITATILE
aflate in subordinea sau sub autoritatea Ministerului Finantelor Publice
Numarul
maxim de
posturi
----------
I. Institutii publice si unitati finantate de la bugetul de stat
1. Oficiul Concurentei*) 400
2. Directia Generala a Vamilor si unitatile subordonate
acesteia*) 4.600
3. Directiile generale ale finantelor publice judetene, in
subordinea carora functioneaza administratiile finantelor
publice municipale, administratiile finantelor publice
orasenesti si administratiile finantelor publice comunale;
Directia generala a finantelor publice a municipiului
Bucuresti, in subordinea careia functioneaza administratiile
finantelor publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti;
Directia generala de administrare a marilor contribuabili din
municipiul Bucuresti si din judetul Ilfov 26.614*)
II. Activitati care functioneaza pe langa Ministerul Finantelor
Publice
1. Tiparirea si difuzarea publicatiei "Revista Finante Publice
si Contabilitate"*)
III. Companii nationale asupra carora Ministerul Finantelor
Publice exercita calitatea de reprezentant al statului ca
actionar
1. Compania Nationala "Imprimeria Nationala" - S.A.
2. Compania Nationala "Loteria Romana" - S.A.
------------
*) Este organizat si functioneaza potrivit Hotararii Guvernului nr.
771/2003 privind organizarea si functionarea Oficiului Concurentei in
subordinea Ministerului Finantelor Publice.
*) Functioneaza potrivit Hotararii Guvernului nr. 764/2003 privind
organizarea si functionarea Directiei Generale a Vamilor.
*) Cele 50 de posturi reduse prin prezenta hotarare impreuna cu creditele
bugetare aferente trec la Autoritatea Nationala de Control.
*) Conform Hotararii Guvernului nr. 1.515/2002 privind infiintarea pe langa
Ministerul Finantelor Publice a unei activitati finantate integral din venituri
proprii.
ANEXA 4
MIJLOACELE DE TRANSPORT SI CONSUMUL
de carburanti pentru activitati specifice
________________________________________________________________________________
Nr. Unitatea Tipul Numarul maxim aprobat Consumul
crt. mijlocului de (bucati) maxim de
transport carburant
pentru un
autovehicul
(litri/luna)
________________________________________________________________________________
0 1 2 3 4
________________________________________________________________________________
1. Aparatul propriu
a) pentru programe - autoturism 2 450
PHARE*) - autoturism 1 450
de teren
b) pentru transport - autovehicule 3 450
marfa si persoane
(delegatii)
2. Directiile generale - autoturism - cate 3 pentru 300
ale finantelor fiecare D.G.F.P. si
publice judetene; D.G.A.M.C.*)
Directia generala a - autoturism - cate 1 pentru fiecare 450
finantelor publice D.G.F.P. judeteana si
a municipiului 2 pentru D.G.F.P. a
Bucuresti; Directia municipiului Bucuresti
generala de - autovehicul - cate 1 pentru fiecare 600
administrare a marilor pentru D.G.F.P. judeteana si 2
contribuabili din transport de pentru D.G.F.P. a
municipiul Bucuresti valori la municipiului Bucuresti
si din judetul Ilfov trezorerie
- autovehicul - cate 2 pentru fiecare 400
pentru D.G.F.P. Arad, Bihor,
transport de Constanta, Timis,
marfa respectiv a
municipiului Bucuresti,
si cate 1 pentru
celelalte D.G.F.P.
3. Administratiile - autoturism - cate 1 pentru fiecare 300
finantelor publice unitate
municipale si - autoturism - cate 1 pentru fiecare 450
orasenesti din administratie a
municipiile si orasele finantelor publice de
cu peste 50.000 de sector
locuitori si din - autovehicul - cate 1 pentru fiecare 600
sectoarele pentru unitate care are in
municipiului transport de structura activitate de
Bucuresti valori la trezorerie
trezorerie
- autovehicul - cate 1 pentru fiecare 400
pentru unitate
transport de
marfa
4. Administratiile - autoturism - cate 1 pentru fiecare 450
finantelor publice unitate care are in
municipale si structura activitate de
orasenesti din trezorerie
municipii si orase, - autovehicul - cate 1 pentru fiecare 600
altele decat cele pentru unitate care are in
prevazute la pct. 3 transport de structura activitate de
valori la trezorerie
trezorerie
5. Garda financiara - autoturism 300 400
________________________________________________________________________________
*) Autoturismele si consumul de carburanti se finanteaza din fondurile
PHARE. Numarul de autoturisme se poate modifica prin ordin al ministrului
finantelor publice, in functie de dotarile rezultate din protocoalele si memorandumurile
incheiate cu organismele internationale.
*) Directia generala a finantelor publice; Directia generala de
administrare a marilor contribuabili din municipiul Bucuresti si din judetul
Ilfov.
NOTA:
1. Directia generala a finantelor publice a judetului Tulcea are in dotare
o salupa pentru control si activitate curenta.
2. Mijloacele de transport si consumul de carburanti pentru Directia
Generala a Vamilor sunt prevazute in anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr.
764/2003.
3. Nu se considera depasiri la consumul de carburanti normat pe autovehicul
consumul care, la nivelul anului, se incadreaza in limita combustibilului
normat in raport cu numarul de autovehicule aprobat fiecarei unitati.