HOTARARE Nr.
674 din 28 iunie 2007
pentru modificarea si
completarea Hotararii Guvernului nr. 321/2005 privind evaluarea si gestionarea
zgomotului ambiental
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 485 din 19 iulie 2007
In temeiul art. 108 din
Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. I. - Hotărârea Guvernului nr. 321/2005 privind evaluarea şi
gestionarea zgomotului ambiental, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 358 din 27
aprilie 2005, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Titlul hotărârii se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„HOTĂRÂRE
privind evaluarea şi gestionarea zgomotului
ambiant"
2. Articolul 1
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) Prezenta hotărâre abordează unitar, la
nivel naţional, evitarea, prevenirea sau reducerea efectelor dăunătoare
provocate de expunerea populaţiei la zgomotul ambiant, inclusiv a
disconfortului, prin implementarea progresivă a următoarelor măsuri:
a) determinarea expunerii la zgomotul ambiant, prin
realizarea cartării zgomotului cu metodele de evaluare
prevăzute în prezenta hotărâre;
b) asigurarea accesului publicului la informaţiile cu
privire la zgomotul ambiant şi a efectelor sale;
c) adoptarea, pe baza rezultatelor cartării
zgomotului, a planurilor de acţiune pentru prevenirea şi reducerea zgomotului
ambiant, unde este cazul, în special acolo unde nivelurile de expunere pot
cauza efecte dăunătoare asupra sănătăţii umane şi pentru a menţine nivelurile
zgomotului ambiant în situaţia în care acestea nu depăsesc valorile limită
stabilite conform art. 6 alin. (3)lit. b).
(2) Prezenta hotărâre stabileşte cadru general pentru
dezvoltarea măsurilor de reducere a zgomotului emis de sursele principale de
zgomot, în special de vehiculele rutiere, feroviare şi de infrastructura
acestora, de aeronave, de echipamentele industriale, echipamentele destinate utilizării
în exteriorul clădirilor şi
maşinile industriale mobile."
3. Articolul 2 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) Prevederile prezentei hotărâri se aplică zgomotului ambiant la care este expusă
populaţia, în special în:
a) zonele construite;
b) parcurile, grădinile publice sau alte zone
liniştite dintr-o aglomerare;
c) zonele liniştite din spaţii deschise;
d) apropierea unităţilor de învăţământ, a spitalelor şi
a altor clădiri şi zone sensibile la zgomot.
(2) Prevederile prezentei hotărâri nu se aplică
zgomotului generat de:
a) persoana expusă;
b) activităţile casnice;
c) vecini;
d) activităţile de la locul de muncă şi din interiorul
mijloacelor de transport în comun;
e) activităţile militare din zonele militare."
4. Articolul 4 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - (1) Autorităţile administraţiei publice
locale realizează cartarea zgomotului şi elaborează hărţile strategice de zgomot şi planurile de acţiune
potrivit prevederilor prezentei hotărâri, pentru aglomerările aflate în
administrarea lor, cu respectarea termenelor prevăzute la alin. (7) şi (8).
(2) Potrivit prevederilor art. 6 alin. (2) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările
ulterioare, autorităţile administraţiei publice locale prevăd în bugetele
proprii fonduri necesare pentru realizarea cartării zgomotului şi elaborarea
hărţilor strategice de zgomot şi a planurilorde acţiune, pentru aglomerările
prevăzute în anexa nr. 8 tabelele nr. 1 şi 5, iar autoritatea publică centrală
pentru transporturi prevede în bugetul propriu fonduri necesare pentru
realizarea cartării zgomotului şi elaborarea hărţilor strategice de zgomot şi a
planurilor de acţiune, pentru drumurile principale, căile ferate principale,
aeroporturi mari şi porturi aflate în administrarea lor prevăzute în anexa nr.
8 tabelele nr. 2-4 şi 6, după cum urmează:
a) începând cu anul 2007, pentru aglomerările cu mai mult
de 250.000 de locuitori, drumurile principale care au un trafic mai mare de
6.000.000 de treceri de autovehicule pe an, căile ferate principale care au un
trafic mai mare de 60.000 de treceri de trenuri pe an, aeroporturile civile
care au un trafic mai mare de 50.000 de mişcări de aeronave pe an şi porturi
aflate în aglomerări cu mai mult de 250.000 de locuitori;
b) începând cu anul 2011, pentru toate aglomerările,
drumurile principale, căile ferate principale şi porturi aflate în interiorul
aglomerărilor.
(3) Unităţile aflate în subordinea sau sub
autoritatea autorităţii publice centrale pentru transporturi, care au în
administrare infrastructuri rutiere, feroviare, portuare şi aeroportuare,
realizează cartarea zgomotului şi elaborează hărţile strategice de zgomot şi
planurile de acţiune, pentru căile ferate principale, drumurile principale şi
aeroporturile civile mari aflate în administrarea lor, cu respectarea
termenelor prevăzute laalin. (7) şi (8).
(4) Unităţile prevăzute la alin. (3), precum şi
limitele de competenţă ale acestora sunt prevăzute în Ordinul ministrului
transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.258/2005 pentru stabilirea
unităţilor responsabile cu elaborarea hărţilor de zgomot pentru căile ferate,
drumurile şi aeroporturile aflate în administrarea lor, a hărţilor strategice
de zgomot şi a planurilor de acţiune aferente acestora, din domeniul propriu de
activitate, precum şi limitele de competenţă ale acestora, care se actualizează
în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(5) Autorităţile administraţiei publice locale
prevăzute la alin. (1) şi unităţile prevăzute la alin. (3) au obligaţia de a
transmite agenţiei regionale pentru protecţia mediului competente:
a) câte 3 exemplare din fiecare hartă strategică de
zgomot care arată situaţia anului calendaristic precedent, pe format de hârtie
la o scară de 1:10.000 şi pe suport electronic;
b) un raport care să menţioneze datele utilizate în
procesul de cartare a zgomotului în vederea realizării hărţilor strategice de zgomot, precum şi calitatea,
acurateţea, modul de utilizare şi sursa acestora, pe format de hârtie şi pe
suport electronic;
c) un raport care să conţină toate datele obţinute în
urma realizării fiecărei hărţi strategice de zgomot şi prezentate potrivit
prevederilor anexei nr. 7, pe format de hârtie şi pe suport electronic;
d) un raport care să conţină o prezentare a evaluării
rezultatelor obţinute prin
cartarea de zgomot pentru fiecare hartă strategică de zgomot în parte, pe format
de hârtie şi pe suport electronic.
(6) Autorităţile administraţiei publice locale
prevăzute la alin. (1) şi unităţile prevăzute la alin. (3) au obligaţia de a
transmite agenţiei regionale pentru protecţia mediului competente:
a) planurile de acţiune elaborate potrivit
prevederilor prezentei hotărâri, pe format de hârtie şi pe suport electronic;
b) orice altă informaţie suplimentară solicitată de
aceasta cu privire la modul de elaborare a planurilor de acţiune.
(7) Hărţile strategice de zgomot care arată situaţia
anului calendaristic precedent se pun la dispoziţia agenţiilor regionale pentru
protecţia mediului, astfel:
a) până la data de 30 iunie 2007, pentru aglomerările
cu mai mult de 250.000 de locuitori, drumurile principale cu un trafic mai mare
de 6.000.000 de treceri de vehicule/an, căile ferate principale cu un trafic
mai mare de 60.000 de treceri de trenuri/an şi aeroporturile mari;
b) până la data de 30 iunie 2012, pentru toate
aglomerările, drumurile principale şi căile ferate principale şi aeroporturile
mari.
(8) Planurile de acţiune prevăzute la alin. (6) lit. a)
se pun la dispoziţia agenţiilor regionale pentru protecţia mediului, după cum
urmează:
a) până la data de 18 iulie 2008, pentru aglomerările
cu mai mult de 250.000 de locuitori, drumurile principale cu un trafic mai mare
de 6.000.000 de treceri de vehicule/an, căile ferate principale cu un trafic
mai mare de 60.000 de treceri de trenuri/an şi aeroporturile mari;
b) până la data de 18 iulie
2013, pentru toate aglomerările, drumurile principale şi căile ferate
principale şi aeroporturi mari.
(9) Autorităţile administraţiei publice locale
prevăzute la alin. (1) şi unităţile prevăzute la alin. (3) transmit agenţiilor
regionale pentru protecţia mediului hărţile strategice de zgomot şi rapoartele
prevăzute la alin. (5) o dată la 5 ani, începând cu termenele prevăzute la
alin. (7).
(10) Autorităţile administraţiei publice locale
prevăzute la alin. (1) şi unităţile prevăzute la alin. (3) transmit planurile
de acţiune agenţiei regionale pentru protecţia mediului competente o dată la 5
ani, începând cu termenele prevăzute la alin. (8).
(11) In vederea elaborării hărţilor strategice de
zgomot şi a planurilor de acţiune, autorităţile administraţiei publice locale
prevăzute la alin. (1) şi unităţile prevăzute la alin. (3) asigură accesul
agenţiilor regionale pentru protecţia mediului la datele utilizate în acest
scop.
(12) Autorităţile administraţiei publice locale
prevăzute la alin. (1) şi unităţile prevăzute la alin. (3), în procesul de
elaborare şi/sau revizuire a planurilor de acţiune, au obligaţia să
îndeplinească procedura de participare şi consultare a publicului potrivit
prevederilor art. 82 alin. (8) si, după caz, ale art. 82 alin.
(9).
(13) Măsurile prevăzute la art. 82 alin. (3) se stabilesc de către
autorităţile administraţiei publice locale prevăzute la alin. (1) şi de către
unităţile prevăzute la alin. (3), pentru domeniul lor de competenţă, şi se
supun procedurii de participare şi consultare a publicului potrivit prevederilor
art. 82 alin. (8)
sau alin. (9), după caz, în situaţia în care se elaborează planurile de
acţiune.
(14) La elaborarea şi/sau revizuirea hărţilor
strategice de zgomot şi a planurilor de acţiune autorităţile administraţiei publice locale prevăzute la alin. (1) şi
unităţile prevăzute la alin. (3) au obligaţia de a respecta prevederile acteior
normative prevăzute la art. 6 alin. (3) lit. a)-d).
(15)Aglomerările, drumurile principale, căileferate
principale, aeroporturile şi porturile maritime şi/sau fluviale pentru care
trebuie raportate la Comisia Europeană hărţile strategice de zgomot şi datele
aferente acestora până la data de 30 decembrie 2007 şi planurile de acţiune
aferente până la data de 18 ianuarie 2009 sunt prevăzute în anexa nr. 8.
(16) Autorităţile administraţiei publice locale
prevăzute la alin. (1) împreună cu agenţiile regionale pentru protecţia
mediului, după realizarea hărţilorstrategice de zgomotşi în baza datelor
arătate de acestea, stabilesc zonele liniştite într-o aglomerare, cu respectarea
prevederilor art. 2 alin. (1) lit. b), a anexei nr. 1 pct. 21 si a actelor
normative prevăzute la art. 6 alin. (3)lit. b).
(17) Autorităţile administraţiei publice locale
prevăzute la alin. (1) şi unităţile prevăzute la alin. (3) pun la dispoziţia
publicului datele conţinute în hărţile strategice de zgomot şi în planurile de
acţiune potrivit cu prevederile art. 83.
(18) Operatorii economici care desfăşoară activităţi
potrivit anexei nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 152/2005 privind
prevenirea şi controlul integrat al poluării, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 84/2006, autorităţile administraţiei publice centrale
sau alte instituţii ale statului care deţin sau au competenţa legală de
gestionare a unor date care sunt necesare în procesul de cartare a zgomotului
ambiant au obligaţia de a pune aceste date, cu titlu gratuit, potrivit legii,
la dispoziţia autorităţilor administraţiei publice locale prevăzute la alin.
(1) şi a unităţilor prevăzute la alin. (3).
(19) Autorităţile administraţiei publice locale
prevăzute la alin. (1) şi unităţile prevăzute la alin. (3) au obligaţia de a
face schimb de date necesare în procesul de cartare a zgomotului ambiant.
(20) Autorităţile
administraţiei publice locale prevăzute la alin. (1) şi unităţiie prevăzute la
alin. (3) au obligaţia să utilizeze date oficiale cu privire la numărul
populaţiei, distribuţia populaţiei, date de trafic rutier pentru drumurile
principale, trafic feroviar şi aeroportuar şi cele prevăzute în autorizaţiile integrate
de mediu eliberate operatorilor economici care deţin sau administrează
amplasamente industriale în interiorul aglomerărilor şi care desfăşoară
activităţi în conformitate cu anexa nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 152/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 84/2006.
(21) Autorităţile administraţiei publice locale
prevăzute la alin. (1) şi unităţile prevăzute la alin. (3) au obligaţia ca,
după realizarea hărţilorstrategice de zgomotşi a planurilorde acţiune, să
asigure baza de date necesară în vederea îndeplinirii responsabilităţilor
României în calitate de stat membru al Uniunii Europene, ce decurg din
implementarea prezentei hotărâri.
(22) Autorităţile administraţiei publice locale
prevăzute la alin. (1) pot depune cereri de finanţare din Fondul pentru mediu
pentru proiecte privind realizarea hărţilor strategice de zgomot şi a
planurilor de acţiune, potrivit prevederilor art. 13 alin. (2) lit. c) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006.
(23) Autorităţile administraţiei publice locale
prevăzute la alin. (1) şi unităţile prevăzute la alin. (3) au obligaţia de a
pune la dispoziţia agenţiilor regionale pentru protecţia mediului date
suplimentare faţă de cele care se predau în conformitate cu alin. (5), dacă
acestea sunt necesare în vederea îndeplinirii obligaţiilor ce revin României în
calitate de stat membru al Uniunii Europene, ce decurg din implementarea
prezentei hotărâri."
5. Articolul 5 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) In vederea
analizării şi evaluării fiecărei hărţi strategice de zgomot şi a rapoartelor
predate în conformitate cu art. 4 alin. (5), se înfiinţează câte o comisie în
cadrul fiecărei agenţii
regionale pentru protecţia mediului, condusă de directorul executiv al acesteia
şi formată din reprezentanţi ai agenţiilor regionale pentru protecţia mediului
şi agenţiilor judeţene pentru protecţia mediului.
(2) Analizarea şi evaluarea hărţilor strategice de
zgomot şi a rapoartelor predate potrivit prevederilor art. 4 alin. (5) se
realizează pe baza ghidului de realizare, analizare şi evaluare a hărţilor
strategice de zgomot aprobat prin ordin al conducătorului autorităţii publice
centrale pentru protecţia mediului, potrivit prevederilor art. 6 alin. (3) lit.
d), şi are drept scop să verifice caracterul complet al datelor necesare
realizării raportării la Comisia Europeană.
(3) In cazul în care comisia
prevăzută la alin. (1) constată lipsa unor date care sunt necesare îndeplinirii
prevederilor art. 6 alin. (3) lit. i) si I), solicită date suplimentare potrivit prevederilor art. 4 alin.
(23)."
6. După articolul 5 se
introduce un articol nou, articolul 51, cu următorul cuprins:
„Art. 51.- (1) In
vederea verificării criteriilor utilizate la elaborarea planurilor de acţiune
şi analizării acestora, se înfiinţează comisii tehnice regionale la nivelul
fiecărei agenţii regionale pentru protecţia mediului, formate din specialişti
din cadrul autorităţii pentru protecţia mediului şi autorităţii judeţene de
sănătate publică, prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale
pentru protecţia mediului şi al conducătorului autorităţii publice centrale
pentru sănătate publică, până la data de 18 iunie2008.
(2) Criteriile utilizate la elaborarea planurilor de
acţiune trebuie să respecte prevederile prezentei hotărâri şi să ţină seama de
ghidul elaborat potrivit prevederilor art. 6 alin. (3) lit. c)."
7. Alineatele (1)-(3) ale
articolului 6 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) Agenţiile regionale pentru protecţia
mediului au următoarele responsabilităţi:
a) solicită informaţii trimestrial de la autorităţile
administraţiei publice locale prevăzute la art. 4 alin. (1) cu privire la
stadiul realizării obligaţiilor ce le revin din aplicarea prevederilor
prezentei hotărâri;
b) identifică aglomerările cu mai mult de 250.000 de
locuitori, drumurile principale cu un trafic mai mare de 6.000.000 de treceri
de vehicule/an, căile ferate principale cu un trafic mai mare de 60.000 de
treceri de trenuri/an şi aeroporturile mari sau/şi urbane şi transmit Agenţiei
Naţionale pentru Protecţia Mediului, la solicitarea acesteia, centralizarea
datelor pe formatul de hârtie şi în suportul electronic solicitat;
c) asigură, la nivel regional, gestionarea datelor
obţinute în procesul de realizare a cartării zgomotului şi a hărţilor
strategice de zgomot;
d) informează trimestrial Agenţia Naţională pentru
Protecţia Mediului cu privire la stadiul realizării cartării zgomotului şi a
hărţilor strategice de zgomot, precum şi cu privire la stadiul realizării
planurilorde acţiune;
e) transmit autorităţii publice centrale pentru
protecţia mediului şi Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului câte un
exemplar din fiecare hartă strategică de zgomot şi din fiecare raport, în
termen de 30 de zile de la data primirii acestora de la autorităţile
administraţiei publice locale prevăzute la art. 4 alin. (1) şi unităţile prevăzute la art. 4 alin. (3);
f) solicită autorităţilor administraţiei publice locale
prevăzute la alin. (1) şi unităţilor prevăzute la alin. (3) furnizarea unor
date suplimentare faţă de cele predate potrivit prevederilor art. 4 alin. (5),
dacă acestea sunt necesare în vederea îndeplinirii obligaţiilor României în
calitate de stat membru al Uniunii Europene, ce decurg din implementarea
prezentei hotărâri.
g) transmit Agenţiei Naţionale pentru Protecţia
Mediului datele conţinute în planurile de acţiune în formatul şi la termenele
solicitate de către aceasta;
h) transmit autorităţilor administraţiei publice locale
prevăzute la art. 4 alin. (1), la solicitarea acestora, lista cu toate
amplasamentele instalaţiilor industriale care se află în interiorul
aglomerărilor şi care desfăşoară activităţi industriale prevăzute în anexa nr.
1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 152/2005, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 84/2006;
i) asigură functionarea comisiilor înfiintate conform
art. 5 alin. (1);
j) asigură funcţionarea
comisiilor tehnice regionale înfiinţate conform art. 51 alin. (1);
k) analizează şi evaluează hărţile strategice de zgomot
transmise de către autorităţile administraţiei publice locale prevăzute la art.
4 alin. (1) si unitătile prevăzute la art. 4 alin. (3).
(2) Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului are
următoarele responsabilităţi:
a) centralizează la nivel naţional datele primite în
conformitate cu alin. (1) lit. b) şi transmite autorităţii publice centrale
pentru protecţia mediului atât situaţia centralizată a acestor date, cât şi
reactualizarea acestora, pe suport hârtie şi în format electronic;
b) identifică aglomerările, căile ferate principale,
drumurile principale la nivel naţional, definite conform prevederilor prezentei
hotărâri, şi transmite autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului
centralizarea acestordate, pe suport hârtie şi în format electronic, până la
data de 30 septembrie 2008;
c) centralizează, la nivel naţional, toate hărţile
strategice de zgomot şi datele obţinute în procesul de realizare a cartării
zgomotuiui, transmise de agenţiile regionale pentru protecţia mediului;
d) asigură, la nivel naţional, gestionarea
datelorobţinute din procesul de realizare a cartării zgomotului şi a hărţilor
strategice de zgomot;
e) asigură schimbul de experienţă la nivel naţional
între autorităţile administraţiei publice locale prevăzute la art. 4 alin. (1)
şi unităţile prevăzute la art. 4 alin. (3), în domeniul cartării strategice de
zgomot şi al elaborării planurilor de acţiune, prin organizarea de seminarii
tematice;
f) implică şi sprijină în mod activ agenţiile
regionale pentru protecţia mediului din subordine, în stabilirea unei
colaborări şi conlucrări cu autorităţile administraţiei publice locale
prevăzute la art. 4 alin. (1) şi cu unităţile prevăzute la art. 4 aiin. (3), în
procesul de cartare a zgomotului şi de elaborare a hărţilor strategice de
zgomot şi a planurilor de acţiune, încă din fazele de iniţiere ale acestora;
g) elaborează tematici pentru instruirea personalului
agenţiilor pentru protecţia mediului din subordine, în domeniul cartării de
zgomot, verificării datelor utilizate la realizarea hărţilor strategice de
zgomot şi evaluării rezultatelor cartării de zgomot;
h) centralizează, la nivel naţional, toate datele
conţinute în planurile de acţiune şi pune la dispoziţia autorităţii publice
centrale pentru protecţia mediului, în formatul solicitat, toate aceste date,
în vederea raportării către Comisia Europeană;
i) asigură, la nivel naţional, gestionarea datelorşi
informaţiilor conţinute în planurile de acţiune, în coordonarea autorităţii
publice centrale pentru protecţia mediului;
j) coordonează activitatea agenţiilor regionale pentru
protecţia mediului în domeniul gestionării rezultatelor cartării strategice de
zgomot şi acordă suportul necesar organizării comisiilor tehnice regionale
înfiinţate în conformitate cu art. 51 alin. (1) în cadrul fiecărei agenţii regionale pentru protecţia
mediului;
k) elaborează regulamentul de funcţionare a comisiilor
tehnice regionale înfiinţate în conformitate cu art. 51 alin. (1) şi îl transmite spre
aprobare autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, până la data
de 18 aprilie 2008.
(3) Autoritatea publică centrală pentru protecţia
mediului are următoarele responsabilităţi:
a) actualizează Ghidul privind metodele interimare de
calcul al indicatorilor de zgomot pentru zgomotul produs de activităţile din
zonele industriale, de traficul rutier, feroviar şi aerian din vecinătatea
aeroporturilor, aprobat prin Ordinul ministrului mediului şi gospodăririi
apelor, al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, al
ministrului sănătăţii publice şi al ministrului administraţiei şi internelor
nr. 678/1.344/915/1.397/2006, în baza unor studii de
specialitate realizate în acest domeniu şi/sau a
ghidurilor şi liniilor directoare emise de Comisia Europeană;
b) elaborează şi aprobă Ghidul privind adoptarea
valorilor limită şi modul de aplicare a acestora atunci când se elaborează
planurile de acţiune, pentru indicatorii Lzsn şi Lnoapte şi, dacă este cazul, separat pentru indicatorii Lzi şi Lseară, în cazul
zgomotului produs de traficul rutier pe drumurile principale şi în aglomerări,
traficul feroviar pe căile ferate principale şi în aglomerări, traficul aerian
pe aeroporturile mari şi/sau urbane şi pentru zgomotul produs în zonele din
aglomerări unde se desfăşoară activităţi industriale prevăzute în anexa nr. 1
la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 152/2005, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 84/2006, prin ordin comun al conducătorului
autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, al conducătorului
autorităţii publice centrale pentru sănătate publică, al conducătorului
autorităţii publice centrale pentru transporturi, al conducătorului autorităţii
publice centrale pentru interne şi reformă administrativă, şi asigură
actualizarea acestuia, în baza unor studii de specialitate realizate în acest
domeniu şi/sau ţinând seama de recomandările Comisiei Europene, în termen de 60
de zile de la data încheierii procesului de cartare a zgomotului şi de
realizare a hărţilor strategice de zgomot, prevăzută la art. 81 alin. (1);
c) elaborează şi aprobă Ghidul cu privire la măsurile
care se pot lua în cadrul planurilor de acţiune în vederea gestionării şi
reducerii valorilor indicatorilor Lzsn, Lnoapte şi, dacă este cazul,
indicatorilor Lzi
şi Lseara, în
situaţia în care se depăşesc valorile limită stabilite conform lit. b), pentru
zgomotul produs de traficul rutier pe drumurile principale şi în aglomerări,
traficul feroviar pe căile ferate principale şi în aglomerări, traficul aerian
pe aeroporturile mari şi/sau urbane şi pentru zgomotul produs în zonele din
aglomerări unde se desfăşoară activităţi industriale prevăzute în anexa nr. 1
la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 152/2005, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 84/2006, prin ordin comun al conducătorului
autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, al conducătorului
autorităţii publice centrale pentru sănătate publică, al conducătorului
autorităţii publice centrale pentru transporturi, al conducătorului autorităţii
publice centrale pentru interne şi reformă administrativă, şi asigură
reactualizarea acestuia, în baza unor studii de
specialitate realizateîn acestdomeniu şi/sau a
ghidurilor şi liniilor directoare emise de Comisia Europeană, în termen de 90
de zile de la realizarea acestora de către Comisia Europeană;
d) elaborează şi aprobă Ghidul de realizare, analizare
şi evaluare a hărţilor strategice, prin ordin al conducătorului autorităţii
publice centrale pentru protecţia mediului, în termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri;
e) aprobă componenţa comisiilortehnice regionale
prevăzute la art. 51 şi regulamentul de organizare şi funcţionare a acestora, prin
ordin comun al conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia
mediului şi al conducătorului autorităţii centrale pentru sănătate publică,
până la data de 18 iunie 2008;
f) transmite Comisiei Europene, conform formatului de raportare stabilit de către aceasta, un raport cu privire
la aglomerările cu o populaţie mai mare de 250.000 de locuitori, drumurile
principale cu un trafic mai mare de 6.000.000 de treceri de vehicule pe an,
căile ferate principale cu un trafic mai mare de 60.000 de treceri de trenuri
pe an şi aeroporturile mari, existente în România, în termen de 30 de zile de
la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri;
g) transmite Comisiei Europene, conform formatului de
raportare stabilit de către aceasta, un raport care cuprinde informaţii cu
privire la autorităţile responsabile cu elaborarea, evaluarea şi colectarea
hărţilor strategice de zgomot şi a planurilor de acţiune, în termen de 30 de
zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri şi ori de câte ori
intervine o schimbare cu privire la identitatea acestor autorităţi;
h) transmite Comisiei Europene, conform formatului de
raportare stabilit de către aceasta, un raport care cuprinde informaţii cu
privire la valorile limită în vigoare sau în pregătire pe teritoriul României,
pentru indicatorii Lzsn şi Lnoapte şi, dacă este cazul, pentru indicatorii Lzi şi Lseara, pentru zgomotul produs de traficul rutier pe drumurile principale
şi în aglomerări, traficul feroviar pe căile ferate principale şi în
aglomerări, traficul aerian pe aeroporturile mari şi/sau urbane şi pentru
zgomotul produs în zonele din aglomerări unde se desfăşoară activităţi
industriale prevăzute în anexa nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
152/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 84/2006, împreună
cu explicarea implementării acestor valori limită, în termen de 30 de zile de
la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri;
i) transmite Comisiei Europene, conform formatului de
raportare stabilit de către aceasta, un raport care
cuprinde informaţiile prevăzute în anexa nr. 7 cu privire la hărţile strategice
de zgomot şi datele aferente acestora, pentru toate aglomerările cu o populaţie
mai mare de 250.000 de locuitori, drumurile principale cu un trafic mai mare de
6.000.000 de treceri de vehicule pe an, căile ferate principale cu un trafic
mai mare de 60.000 de treceri de trenuri pe an şi aeroporturile mari, până la
data de 30 decembrie 2007; după această dată raportul se transmite o dată la 5
ani;
j) transmite Comisiei Europene,
conform formatului de raportare stabilit de către aceasta, un raport cu privire
la toate aglomerările, drumurile principale şi căile ferate principale
existente în România, până la data de 31 decembrie 2008;
k) transmite Comisiei Europene,
conform formatului de raportare stabilit de către aceasta, un raport care
cuprinde informaţiile prevăzute în anexa nr. 7 cu privire la planurile de
acţiune pentru toate aglomerările cu o populaţie mai mare de 250.000 de
locuitori, drumurile principale cu un trafic mai mare de 6.000.000 de treceri
de vehicule pe an, căile ferate principale cu un trafic mai mare de 60.000 de
treceri de trenuri pe an şi aeroporturile mari şi criterii utilizate la
realizarea planurilor de acţiune, până la data de 18 ianuarie 2009; după
această dată raportul se transmite o dată la 5 ani;
l) transmite Comisiei Europene,
conform formatului de raportare stabilit de către aceasta, un raport care
cuprinde informaţiile prevăzute în anexa nr. 7 cu privire la hărţile strategice
de zgomot şi datele aferente acestora, pentru toate aglomerările, drumurile
principale şi căile ferate principale, până la data de 31 decembrie 2012; după
această dată raportul se transmite o dată la 5 ani;
m) transmite Comisiei Europene, conform formatului de raportare stabilit de către aceasta, un raport care
cuprinde informaţiile prevăzute în anexa nr. 7 cu privire la planurile de
acţiune pentru toate aglomerările, drumurile principale şi căile ferate
principale şi criterii utilizate la realizarea planurilor de acţiune, până la
data de 18 ianuarie 2014; după această dată raportul se transmite o dată la 5
ani;
n) asigură dotarea cu tehnică de calcul, software de
cartare a zgomotului, software GIS, funcţionare în reţea intranet şi instruirea
aferentă, a autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, a agenţiei
naţionale pentru protecţia mediului şi a agenţiilor regionale pentru protecţia
mediului;
o) asigură organizarea unei baze de date în domeniul
gestionării zgomotului cu funcţionare în reţea intranet, pentru toate
autorităţile publice pentru protecţia mediului, în domeniul lor de
activitate."
8. Alineatul (4) al
articolului 6 se abrogă.
9. Alineatul (1) al articolului 7 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 7. - (1) Indicatorii de zgomot
utilizaţi la nivel naţional în vederea realizării şi revizuirii cartării
strategice de zgomot în conformitate cu art. 81, sunt Lzsn şi Lnoapte, definiţi la pct. 1 şi 2 din
anexa nr. 2; înainte ca utiiizarea metodelor comune de evaluare pentru
determinarea valorilor indicatorilor de zgomot Lzsn si Lnoapte sa fie
obligatorie pentru toate statele membre, indicatorii de zgomot utilizaţi la
nivel naţional împreună cu datele existente aferente acestora se convertesc în
indicatori Lzsn şi
Lnoapte; aceste date nu trebuie să fie mai vechi de 3 ani."
10. După alineatul (2) al
articolului 7 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Pentru planificarea acustică şi zonarea zgomotului
se pot utiliza alţi indicatori decât indicatorii Lzsn şi Lnoapte."
11. Articolul 8 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 8. - (1) Valorile indicatorilor Lzsn şi Lnoapte se determină prin intermediul metodelor de evaluare prevăzute în anexa nr. 3.
(2) Efectele dăunătoare pot fi evaluate prin
intermediul relaţiilor doză-efect prevăzute în anexa nr. 4.
(3) Metodele comune de evaluare pentru determinarea Lzsn
şi Lnoapte se stabilesc de către Comisia Europeană, iar până la stabilirea
acestora se utilizează metodele interimare pentru determinarea Lzsn şi Lnoapte prevăzute în anexa nr. 3 pct. 2."
12. După articolul 8 se
introduc 5 articole noi, articolele 81-85, cu următorul
cuprins:
„Art. 81. - (1) Până
la data de 30 iunie 2007 se elaborează hărţile strategice de zgomot care
prezintă situaţia anului calendaristic precedent pentru toate aglomerările
având mai mult de 250.000 de locuitori, drumurile principale cu un trafic mai
mare de 6.000.000 de treceri de vehicule/an, căile ferate principale cu un
trafic mai mare de 60.000 de treceri de trenuri/an şi pentru aeroporturile mari.
(2) Până la data de 30 iunie 2012 se elaborează
hărţile strategice de zgomot care prezintă situaţia anului calendaristic
precedent pentru toate aglomerările, drumurile principale şi căile ferate
principale.
(3) La elaborarea hărţilor strategice de zgomot
trebuie respectate cerinţele minime prevăzute în anexa nr. 5.
(4) Realizarea cartării strategice de zgomot din zona
de frontieră se face prin cooperare cu autorităţile competente din statele
vecine.
(5) Hărţile strategice de zgomot, prevăzute la alin.
(1) şi (2), se refac şi, dacă este necesar, se revizuiesc cel puţin o dată la 5
ani de la data elaborării acestora.
Art. 82.- (1) Până
la data de 18 iulie 2008 se elaborează planurile de acţiune destinate
gestionării zgomotului şi a efectelor acestuia, incluzând măsuri de reducere a
zgomotului dacă este necesar, pentru:
a) aglomerările având mai mult de 250.000 de locuitori;
b) zonele limitrofe drumurilor principale cu un trafic
mai mare de 6.000.000 de treceri de vehicule/an, căilorferate principale cu un
trafic mai mare de 60.000 de treceri de trenuri/an şi aeroporturilor mari.
(2) Planurile de acţiune prevăzute la alin. (1) lit. a)
trebuie să protejeze zonele liniştite din aglomerări împotriva creşterii
nivelului de zgomot.
(3) Măsurile prevăzute la elaborarea planurilor de
acţiune trebuie să fie adresate cu prioritate zonelor identificate prin
depăşirea oricărei valori limită în vigoare şi se aplică zonelor stabilite în
acest sens prin cartarea strategică de zgomot.
(4) Până la data de 18 iulie 2013 se elaborează
planurile de acţiune care cuprind măsuri prioritare de reducere a oricărei
valori limită în vigoare care este depăşită, pentru toate aglomerările,
drumurile principale şi căile ferate principale.
(5) Planurile de acţiune prevăzute la alin. (1) şi (4)
trebuie să respecte cerinţele minime prevăzute în anexa nr. 6.
(6) Elaborarea planurilor de acţiune din zona de frontieră
se realizează prin cooperare cu autorităţile competente din statele vecine.
(7) Planurile de acţiune prevăzute la alin. (1) şi (4)
se reevaluează şi, dacă este necesar, se revizuiesc atunci când se produc
modificări importante care afectează situaţia existentă privind nivelul
zgomotului şi cel puţin la fiecare 5 ani după data elaborării acestora.
(8) La elaborarea propunerilor
pentru planurile de acţiune sunt obligatorii:
a) participarea şi consultarea eficientă a publicului
la elaborarea şi reevaluarea planurilor de acţiune, încă din faza de iniţiere a
acestora;
b) luarea în considerare a rezultatelor activităţilor prevăzute la lit. a);
c) informarea publicului cu privire la deciziile luate;
d) realizarea unui calendar rezonabil al activităţilor
prevăzute la lit. a), alocându-se un timp suficient în acest scop pentru
fiecare etapă a acestei proceduri.
(9) în cazul în care obligaţia
desfăşurării procedurii de participare şi consultare a publicului prevăzută la
alin. (8) şi în alte acte normative care asigură transpunerea în legislaţia
naţională a oricăror prevederi comunitare incidente, se poate stabili o
procedură comună, în vederea evitării procedurii duble.
Art. 83. - (1) După
elaborarea hărţilor strategice de zgomot şi a planurilor de acţiune, acestea se
pun la dispoziţia publicului spre informare, potrivit prevederiior Hotărârii
Guvernului nr. 878/2005 privind accesul publicului la informaţia privind mediul
şi potrivit prevederilor anexelor nr. 5 şi 6, inclusiv prin intermediul
tehnologiilor informaţionale disponibile.
(2) Această informare trebuie să fie clară, coerentă,
accesibilă şi însoţită de un rezumat care să evidenţieze cele mai importante
aspecte.
Art. 84. - (1)
Următoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţionează după cum urmează:
a) netransmiterea hărţilor strategice de zgomot şi a
rapoartelor prevăzute la art. 4 alin. (5) până la data de 30 noiembrie 2007, cu
amendă de la 30.000 lei la 50.000 lei;
b) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (9), (10),
(11) sau (12), cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (5), (6),
(17) sau (21), cu amendă de la 15.000 lei la 30.000
lei;
d) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (18), (19),
(20) sau (23), cu amendă de la 20.000 lei la 40.000 lei;
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la alin. (1) se fac de persoanele împuternicite din
cadrul Gărzii Naţionale de Mediu.
Art. 85. - Prevederile art. 84 referitoare la contravenţii se completează cu dispoziţiile
Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările
şi completările ulterioare."
13. Articolele 9-16 se
abrogă.
14. Articolul 17 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 17. - Anexele nr. 1-8 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre."
15. După articolul 17 se
introduce menţiunea privind transpunerea normelor comunitare, cu următorul
cuprins:
„Prezenta hotărâre transpune Directiva Parlamentului şi
a Consiliului Uniunii Europene nr. 2002/49/CE privind evaluarea şi gestionarea zgomotului ambiental,
publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) seria L nr. 189
din 18 iulie 2002."
16. Anexele nr. 1-7 se
modifică şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1-7 care fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
17. După anexa nr. 7 se introduce o nouă anexă,
anexa nr. 8, prevăzutăîn anexa nr. 8 care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Art. II. - Hotărârea
Guvernului nr. 321/2005 privind evaluarea şi gestionarea zgomotului ambiental,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 358 din 27 aprilie 2005, cu modificările şi completările aduse
prin prezenta hotărâre, va fi republicată, dându-se texteloro nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,
Lucia Ana Varga,
secretar de stat
p. Ministrul transporturilor,
Septimiu Buzaşu,
secretar de stat
Ministrul internelorşi reformei administrative,
Cristian David
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 321/2005)
Definiţiile utilizate în prezenta hotărâre au
următoarele semnificaţii:
1. Aeroport mare - aeroport
civil având mai mult de 50.000 de mişcări pe an (o mişcare însemnând o decolare
sau o aterizare), cu excepţia celor executate exclusiv pentru antrenament cu
aeronave uşoare.
2. Aglomerare - o parte
a unui teritoriu cu o populaţie al cărei număr depăşeşte 100.000 de locuitori
şi cu o densitate a populaţiei necesarăîndeplinirii condiţiilorde zonă urbană.
3. Cale ferată principală -
cale ferată cu un trafic mai mare de 30.000 de
treceri ale trenurilor anual.
4. Cartarea zgomotului- prezentarea
datelor privind situaţia existentă sau prognozată referitoare la zgomot în
funcţie de un indicator de zgomot, care evidenţiază depăşirile valoriior limită
în vigoare, numărul persoanelor afectate sau numărul de locuinţe expuse la
anumite valori ale unui indicator de zgomot pentru o anumită zonă.
5. Disconfort - gradul
de afectare al comunităţii din cauza zgomotului, care se determină prin
intermediul anchetelor de teren.
6. Drum principal - drum
de interes internaţional, naţional sau judeţean cu un trafic mai mare de 3
milioane de treceri ale vehiculelor anual.
7. Efecte dăunătoare - efecte negative asupra sănătăţii umane.
8. Evaluare - orice
metodă utilizată pentru calcularea, estimarea, prognozarea sau măsurarea valorii
unui indicatorde zgomot sau a efectelor dăunătoare asociate acesteia.
9. Hartă strategică de
zgomot - o hartă întocmită pentru evaluarea
globală a expunerii la zgomot dintr-o zonă dată, cauzat
de surse diferite de zgomot, sau pentru a stabili previziuni
generale pentru o astfel de zonă.
10. Indicator de zgomot - un parametru fizic
pentru descrierea zgomotului ambiant, care are
legătură cu un efect dăunător.
11.Lnoapte (indicator de zgomot pentru
perioada de noapte) - indicator de zgomot asociat
tulburării somnului din perioada de noapte, conform prezentării acestuia din anexa nr. 2.
12. Lseară (indicator de zgomot pentru perioada de seară) -indicator de zgomot asociat disconfortului din
perioada de seară, conform prezentării acestuia din anexa nr. 2.
13. Lzj (indicator de zgomot pentru
perioada de zi) - indicator de zgomot asociat disconfortului din perioada de
zi, conform prezentării acestuia din anexa nr. 2.
14. Lzsn (indicator
de zgomot pentru zi-seară-noapte) -indicator de zgomot asociat disconfortului
general, a cărui valoare se calculează conform anexei nr. 2.
15. Planificare acustică -
gestionarea zgomotului în perspectivă prin planificarea măsurilor de: amenajare a teritoriului,
ingineria transporturilor, planificare a traficului, reducerea acestuia prin
măsuri de izolaţie fonică şi de control al surselorde zgomot.
16. Planuri de acţiune - planuri destinate gestionării problemelor
şi efectelor cauzate de zgomot, incluzând măsuri de diminuare dacă este necesar.
17. Public - una sau
mai multe persoane fizice ori juridice, inclusiv asociaţiile sau fundaţiile, în
conformitate cu legislaţia în vigoare.
18. Relaţia doză-efect - legătura dintre valoarea unui indicator de zgomot şi un efect
dăunător.
19. Valoare limită - o valoare a indicatorilor Lzsn sau Lnoapte şi, unde este cazul, a indicatorilor Lzi sau Lseară, stabilită potrivit art. 6 alin. (3) lit. b) din hotărâre, a cărei
depăşire determină aplicarea de către autorităţile competente a măsurilor de
reducere a nivelurilor de zgomot; valorile limită pot fi diferite în funcţie
de:
a) tipul zgomotului ambiant - zgomot de trafic rutier,
feroviar sau aeroportuar, zgomot industrial şi alte
asemenea;
b) mediu ambiant diferit şi sensibilitate diferită la
zgomot a populaţiei;
c) situaţii existente şi situaţii noi, acolo unde
intervine o schimbare a situaţiei cu privire la sursa de zgomot sau de
utilizare a mediului ambiant.
20. Zgomot ambiant- sunet
nedoritsau dăunător din
mediul ambiant, creatde activităţile umane, care include zgomotul emis de
mijloacele de transport, de traficul rutier, feroviar, aerian şi provenit de la
amplasamentele unde se desfăşoară activităţi industriale prevăzute în anexa nr.
1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 152/2005 privind prevenirea şi
controlul integrat al poluării, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 84/2006.
21. Zonă liniştită într-o
aglomerare - zonă delimitată de către autorităţile
competente, care nu este expusă unei valori a indicatorului Lzsn sau a vreunui alt indicator de
zgomot, mai mare decât valoarea limită în vigoare, indiferent de sursa de
zgomot.
22. Zonă liniştită în
spaţiu deschis - o zonă delimitată de către
autorităţile competente, care nu este expusă la zgomotul provenit din trafic,
industrie sau activităţi recreative.
23. Hartă strategică a
imisiei de zgomot - hartă strategică de zgomot
realizată pentru o perioadă de referinţă stabilită, care înfăţişează imisia
provenită de la diferite surse de zgomot specifice pentru o zonă prestabilită,
utilizând intervale de valori de 5 dB(A) ale unui indicator de zgomot şi
reprezentarea acestora cu ajutorul culorilorîn conformitate cu tabelul nr. 1
din SR ISO 1996-2:1995.
24. Zgomot specific - componentă
a zgomotului ambiant care poate fi identificată în mod specific prin mijloace
acustice şi poate fi asociată unei surse specifice apropiate sau depărtate (în
conformitate cu definiţia din SR ISO 1996-1:1995).
ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 321/2005)
Indicatori de zgomot
1. Definirea nivelului de zgomot zi-seară-noapte Lzsn 1.1 .Nivelul de zgomot
zi-seară-noapte Lzsn în decibeli (dB) se defineşte prin următoarea relaţie:
unde:
a) Lzi este nivelul
acustic mediu ponderat (A) în interval lung de timp, conform definiţiei din SR
ISO 1996-2:1995, determinat pentru totalul perioadelor de zi dintr-un an;
b) Lseara este
nivelul acustic mediu ponderat (A) în interval lung de timp, conform definiţiei
din SR ISO 1996-2:1995, determinat pentru totalul perioadelorde seară dintr-un
an;
c) Lnoapte este nivelul acustic mediu
ponderat (A) în interval lung de timp, conform
definiţiei din SR ISO 1996-2:1995, determinat pentru totalul perioadelorde
noapte dintr-un an.
d) perioada de zi are 12 ore, perioada de seară are 4
ore şi perioada de noapte are 8 ore, pentru toate sursele de zgomot analizate;
e) intervalele orare ale
perioadelor de zi, seară şi noapte sunt: 7,00-19,00; 19,00-23,00 şi 23,00-7,00,
ora locală;
f) se iau în calcul un an reprezentativ în ceea ce
priveşte emisia de zgomot şi un an mediu în privinţa condiţiilor meteorologice;
g) se ia în considerare
zgomotul incident, ceea ce înseamnă că nu se ţine seama de zgomotul reflectat
de faţada clădirii studiate. în general, acest aspect implică o corecţie de 3
dB în cazul măsurării.
1.2. Alegerea înălţimii punctului de evaluare a Lzsn depinde de alegerea metodei de
evaluare, astfel:
a) dacă se utilizează calculul pentru realizarea
cartării strategice de zgomot, în ce priveşte expunerea la zgomot în interiorul
şi în exteriorul clădirilor, punctele de evaluare se situează la 4,0 ± 0,2 m
deasupra nivelului solului şi la faţada cea mai expusă; prin faţada cea mai expusă se înţelege peretele
exterior dinspre sursa de zgomot specifică şi cel mai apropiat de aceasta;
pentru alte scopuri se pot alege alte înălţimi ale punctului de calcul;
b) dacă se utilizează măsurarea pentru realizarea
cartării strategice de zgomot, în ce priveşte expunerea la zgomot în interiorul
şi în exteriorul clădirilor, potfi alese înălţimi diferite, dar niciodată mai
mici de 1,5 m deasupra nivelului solului, iar rezultatele măsurărilor se
corectează pentru înălţimea echivalentă de 4 m;
c) pentru alte scopuri, cum ar fi planificarea
acustică şi zonarea zgomotului, pot fi alese alte înălţimi, dar acestea nu pot
fi la mai puţin de 1,5 m deasupra nivelului solului, ca de exemplu, pentru:
- zone rurale cu case cu un singur etaj;
- proiect de măsuri locale în vederea reducerii
impactului zgomotului asupra clădirilor individuale;
- realizarea unei cartări de zgomot detaliate într-o
zonă cu suprafaţă limitată, prezentând expunerea la zgomot pentru fiecare
locuinţă.
2. Definirea indicatorului de zgomot Lnoapte
pentru perioada de noapte
Indicatorul de zgomot pentru perioada de noapte, Lnoapte, este nivelul acustic mediu ponderat (A) în interval lung de timp,
conform definiţiei din SR ISO 1996-2:1995, determinat
pentru totalul perioadelorde noapte dintr-un an, pentru care:
a) durata nopţii este de 8 ore, în conformitate cu
definiţia dată lapct. 1.1 lit. d);'
b) se iau în calcul un an reprezentativ în ceea ce
priveşte emisia de zgomot şi un an mediu în privinţa condiţiilor meteorologice;
c) se ia în considerare zgomotul incident, conform
precizării de la pct. 1.1 lit. g);
d) alegerea înălţimii punctului de evaluare este
aceeaşi ca pentru indicatorul Lzsn.
3. Indicatori suplimentari de zgomot în completare faţă de Lzsn şi Lnoapte şi, unde este cazul, Lzi şi Lseară, este avantajoasă folosirea unor indicatori de
zgomot speciali şi a unor valori limită corespunzătoare acestora, în următoarele
situaţii:
a) când sursa de zgomot considerată emite o perioadă
scurtă de timp (de exemplu, mai puţin de 20% din timp, raportat la totalul
perioadelor de zi dintr-un an sau la totalul perioadelor de seară dintr-un an
sau la totalul perioadelor de noapte dintr-un an);
b) când media numărului de evenimente sonore, în
cursul uneia sau al mai multor perioade considerate, este foarte mică (de
exemplu, mai puţin de un eveniment sonor pe oră);
c) când componentele de joasă frecvenţă ale zgomotului
sunt importante;
d) când se are în vedere o protecţie suplimentară în
timpul zilelor de sfârşit de săptămână sau într-o perioadă particulară a
anului;
e) când se are în vedere o protecţie suplimentară în
perioada de zi;
f) când se are în vedere o protecţie suplimentară în
perioada de seară;
g) când există o combinaţie a zgomotelor din surse
diferite;
h) în cazul unei zone liniştite în spaţiu deschis;
i) în cazul unui zgomot conţinând componente tonale
puternice;
j) în cazul unui zgomot cu caracter impulsiv;
k) în cazul unor vârfuri de zgomot ridicate pentru
protecţia în perioada de noapte, caz în care
indicatorul suplimentar recomandat este LAmax sau SEL (nivelul de expunere la
zgomot).
Evenimentul sonor menţionat la lit. b) este definit ca un
zgomot care durează mai puţin de 5 minute (cum este, de exemplu, zgomotul
produs la trecerea unui tren sau a unui avion).
ANEXA Nr. 3 (Anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 321/2005)
Metode de evaluare pentru indicatorii de zgomot
1. Introducere
Valorile Lzsn si Lnoapte se determină fie prin calcul, fie prin măsurare în punctul de evaluare.
Pentru prognoze sunt aplicabile numai metodele de
calcul.
Metodele provizorii de calcul şi de măsurare sunt
prezentate la pct. 2 şi 3.
2. Metode interimare de calcul pentru Lzsn şi Lnoapte
2.1. Metode interimare de calcul utilizate pentru
realizarea hărţilor strategice de zgomot
Până la stabilirea de către Comisia Europeană a
metodelor comune de calcul se utilizează următoarele metode provizorii de
calcul:
a) pentru zgomot industrial: SR ISO 9613-2: „Acustică
-Atenuarea sunetului propagat în aer liber, partea a doua: Metodă generală de
calcul".
Pentru utilizarea SR ISO 9613-2006, datele de intrare
corespunzătoare privind emisiile de zgomot se obţin prin măsurările efectuate
în conformitate cu una dintre următoarele metode:
-SR ISO 8297:1999 „Acustică - Determinarea
nivelurilorde putere acustică pentru instalaţiile industriale cu multe surse,
pentru evaluarea nivelurilor de presiune acustică în mediul înconjurător -
metoda tehnică";
- SR EN ISO 3744:1997 „Acustică - Determinarea
nivelurilor de putere acustică ale surselor de zgomot utilizând presiunea
acustică - metoda tehnică aproximativă, în condiţii asemănătoare de câmp liber,
deasupra unui plan reflectant";
- SR EN ISO 3746:1998 „Acustică - Determinarea
nivelurilor de putere acustică ale surselor de zgomot, cu ajutorul unei
suprafeţe înconjurătoare de măsurare, deasupra unui plan reflectant";
b) pentru zgomotul produs de aeronave: ECAC.CEAC Doc. 29
„Raport privind metoda standard de calcul al contururilor de zgomotînjurul
aeroporturilor civile "-1997 (Report on Standard Method of Computing Noise
Contours around Civil Airports" - 1997). Din
abordările diferite ale modelării culoarelor de zbor aeriene, se utilizează
tehnica de segmentare menţionată în secţiunea 7.5 a ECAC.CEAC Doc. 29;
c) pentru zgomotul produs de
traficul rutier: metoda naţională franceză de calcul „NMPB Routes-96
(SETRA-CERTU-LCPC-CSTB)", menţionată în Hotărârea din 5 mai 1995
referitoare la zgomotul produs de traficul pe infrastructurile rutiere,
Jurnalul Oficial din 10mai 1995, art. 6, şi în standardul francezXPS
31-133. Pentru datele de intrare referitoare la emisii, aceste documente sunt
prevăzute în „Ghidul zgomotului produs de transporturile terestre, fascicula
previziunea nivelelorsonore, CETUR 1980";
d) pentru zgomotul produs de traficul
feroviar: Regulamentul privind metoda naţională olandeză de calcul pentru
zgomotul produs de traficul feroviar, aprobat de Ministerul Locuinţei,
Planificării Teritoriale şi Mediului din Regatul Olandei, în 20 noiembrie 1996.
Aceste metode trebuie adaptate
la definiţiile Lzsn
şi Lnoapte, să
respecte Recomandarea Comisiei Europene nr. 2003/613/CE privind Liniile directoare
pentru metodele interimare revizuite de calcul pentru zgomotul industrial,
zgomotul produs de aeronave, zgomotul produs de traficul rutier şi feroviar şi
datele asociate privind emisiile, publicată în Jurnalul Oficial al
Comunităţilor Europene seria L, nr. 212 din 22 august 2003, şi să respecte
prevederile actului normativ prevăzut la art. 6 alin. (3) lit. a) din hotărâre.
3. Metode interimare de
măsurare pentru Lzsn şi Lnoapte
Metoda de măsurare pentru Lzsn şi Lnoapte se defineşte în baza SR ISO 1996-2:1995 şi SR ISO 1996-1:1995.
Datele privind măsurările efectuate la faţadă sau la un
alt element reflectant trebuie corectate pentru a elimina contribuţia reflexiei
acestei faţade sau a elementului reflectant (ca regulă generală, aceasta
implică o corecţie de 3 dB în cazul măsurării).
ANEXA Nr. 4 (Anexa nr. 4 la Hotărârea Guvernului nr. 321/2005)
Metode de evaluare a efectelor dăunătoare
Relaţiile doză-efect trebuie să fie utilizate pentru a
evalua efectul zgomotului asupra populaţiei.
Relaţiile doză-efect introduse după revizuirea anexei
nr. 3 din Directiva 2002/49/CE de către Comisia Europeană urmăresc în special
următoarele:
a) relaţia dintre disconfort şi
Lzsn pentru
zgomotul produs de trafic (rutier, feroviar şi aerian) şi pentru zgomotul
industrial;
b) relaţia dintre tulburarea somnului şi Lnoapte pentru zgomotul produs de
trafic (rutier, feroviar şi aerian) şi pentru zgomotul industrial.
Dacă este necesar, se prezintă relaţii specifice
doză-efect pentru:
c) locuinţe cu izolaţie specială împotriva zgomotului,
conform definiţiei din anexa nr. 7;
d) locuinţe cu o faţadă liniştită, conform definiţiei
din anexa nr. 7;
e) grupuri vulnerabile de
populaţie;
f) zgomot industrial cu componente tonale importante;
g) zgomot industrial cu caracter de impuls şi alte
cazuri speciale;
h) regimuri climatice diferite/medii culturale diferite.
ANEXA Nr. 5 (Anexa nr. 5 la Hotărârea Guvernului nr. 321/2005)
Cerinţe minime pentru cartarea strategică de zgomot
1. O hartă strategică de zgomot este o reprezentare a
informaţiilor referitoare la unul dintre următoarele aspecte:
a) starea existentă, anterioară sau viitoare a
zgomotului în funcţie de un indicator de zgomot;
b) depăşirea unei valori limită;
c) estimarea într-o anumită zonă a numărului de
locuinţe, şcoli şi spitale care sunt expuse la anumite valori ale unui
indicator de zgomot;
d) estimarea numărului de persoane stabilite într-o
zonă expusă la zgomot.
2. Hărţile strategice de zgomot pot fi prezentate
publicului sub formă de:
a) grafice;
b) date numerice organizate în tabele;
c) date numerice în format electronic.
3. Hărţile strategice de zgomot pentru aglomerări
trebuie să pună accent pe zgomotul emis de:
a) traficul rutier;
b) traficul feroviar;
c) aeroporturi;
d) zonele industriale, inclusiv porturi.
4. Cartarea strategică de zgomot se utilizează pentru
următoarele scopuri:
a) obţinerea de date care să fie trimise Comisiei
Europene potrivit prevederilor art. 6 alin. (3) lit.
i), k), I) şi m) din hotărâre şi anexei nr. 7;
b) ca o sursă de informaţii pentru cetăţeni potrivit
prevederile art. 83
din hotărâre;
c) ca bază pentru elaborarea planurilor de acţiune
potrivit prevederilor art. 82 din hotărâre;
Pentru fiecare dintre aspectele prevăzute la lit. a)-c)
este necesară realizarea unor hărţi strategice de zgomot diferite.
5. Pentru informarea Comisiei Europene, hărţile
strategice de zgomot trebuie să îndeplinească cerinţele minime prevăzute la
pct. 1.5, 1.6, 2.5, 2.6 şi 2.7 din anexa nr. 7.
6. Pentru informarea populaţiei potrivit prevederilor
art. 83 din
hotărâre şi pentru realizarea planurilor de acţiune potrivit prevederilor art.
82 din hotărâre,
trebuie furnizate mai multe informaţii suplimentare şi detaliate, ca de
exemplu:
a) o prezentare grafică;
b) hărţi care să arate depăşirea unei valori limită;
c) hărţi comparative, prin care situaţia existentă
este comparată cu diferite situaţii viitoare posibile;
d) hărţi care prezintă valoarea unui indicator de
zgomot la o altă înălţime decât cea de 4 m, unde este cazul.
La elaborarea ghidului de realizare, analizare şi
evaluare a hărţilor strategice de zgomot de autoritatea publică centrală pentru
protecţia mediului, conform prevederilor art. 6 alin. (3) iit. d) din hotărâre,
se definesc tipurile de hărţi de zgomot prevăzute în prezentul punct.
7. Hărţile strategice de zgomot pentru aplicaţiile
locale sau naţionale se întocmesc pentru indicatorii Lzsn şi Lnoapte la înălţimi de evaluare de 4 m şi pentru intervale de valori de 5
dB aşa cum sunt definite acestea în anexa nr. 7.
8. în cazul aglomerărilor se realizează separat hărţi
strategice de zgomot pentru: zgomotul produs de traficul rutier, zgomotul
produs de traficul feroviar, zgomotul produs de aeronave şi zgomotul
industrial. Se pot adăuga hărţi şi pentru alte surse de zgomot.
9. La reactualizarea ghidului prevăzut la art. 6 alin.
(3) lit. a) din hotărâre se ţine seama de conţinutul ghidurilor elaborate de
Comisia Europeană cu privire la hărţile de zgomot, cartarea zgomotului şi
programeie de calcul utilizate pentru cartarea zgomotului.
ANEXA Nr. 6 (Anexa nr. 6 la Hotărârea Guvernului nr. 321/2005)
Cerinţe minime pentru planurile de acţiune
1. Un plan de acţiune trebuie să cuprindă cel puţin
următoarele elemente:
a) descrierea aglomerării, a drumurilor principale, a
căilor ferate principale sau a aeroporturilor mari şi a altor surse de zgomot
luate în considerare;
b) autoritatea sau unitatea responsabilă;
c) cadrul legal;
d) valorile limită utilizate
potrivit prevederilor art. 6 alin. (3) lit. b) din hotărâre;
e) sinteza informaţiilor obţinute prin cartarea
zgomotului;
f) o evaluare a numărului de persoane estimate expuse
la zgomot, identificarea problemelor şi situaţiilor care necesită îmbunătăţiri;
g) sinteza oficială a consultărilor publice organizate
potrivit prevederile art. 82 alin. (8) şi (9) din hotărâre;
h) informaţii privind măsurile de reducere a zgomotului
aflate în desfăşurare şi informaţii privind proiectele de reducere a zgomotului
aflate în pregătire;
i) acţiuni pe care autorităţile competente
intenţionează să le ia în următorii 5 ani, care să includă măsurile pentru
protejarea zonelor liniştite;
j) strategia pe termen lung;
k) informaţii financiare (dacă sunt disponibile):
bugete, evaluarea cost-eficienţă, evaluarea cost-profit;
l) prognoze privind evaluarea
implementării şi a rezultatelor planului de acţiune.
2. Măsurile pe care autorităţile prevăzute la art. 4
alin. (1) şi unităţile prevăzute la art. 4 alin. (3) din hotărâre le pot întreprinde în domeniul lorde competenţă
sunt, de exemplu:
(i) planificarea traficului;
(ii) amenajarea teritoriului;
(iii) măsuri tehnice la nivelul surselor de zgomot;
(iv) alegerea surselor mai silenţioase;
(v) măsuri de reducere a
transmiterii zgomotului;
(vi) introducerea, după caz, a pârghiilor economice
stimulative care să încurajeze diminuarea sau menţinerea valorilor nivelurilor
de zgomot sub maximele permise.
3. Fiecare plan de acţiune trebuie să conţină estimări
privind reducerea numărului de persoane afectate (disconfort, tulburarea
somnului etc).
4. La elaborarea şi reactualizarea ghidurilor
prevăzute la art. 6 alin. (3) lit. c) se ţine seama de conţinutul ghidurilor
elaborate de Comisia Europeană, care prezintă îndrumări cu privire la planurile
de acţiune.
ANEXA Nr. 7
(Anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 321/2005)
Informaţii care se transmit Comisiei Europene
Informaţiile principale care se transmit Comisiei
Europene sunt următoareie:
1. Pentru aglomerări
1.1. Scurtă descriere a aglomerării: localizare,
mărime, numărde locuitori
1.2. Autoritatea responsabilă
1.3. Programele de reducere a zgomotului aplicate
anterior şi măsuri curente împotriva zgomotului
1.4. Metodele de calcul sau de măsurare folosite
1.5. Estimarea numărului de persoane (în sute) care
trăiesc în locuinţe expuse la fiecare dintre următoarele intervale de valori
ale indicatorului Lzsn în decibeli, la 4 m deasupra nivelului solului pentru cea mai
expusă faţadă: 55-59*), 60-64*), 65-69*), 70-74, > 75. Estimarea se
realizează separat pentru zgomotul provenit de la traficul rutier, feroviar şi
aerian şi de la surse industriale. Valorile rezultate se rotunjesc la cea mai
apropiată sută (de exemplu, 5.200 pentru valori între 5.150 şi 5.249; 100 pentru valori între 50 si 149; 0 pentru valori mai mici de
50).
1.5.1. Suplimentar, se declară (în cazul în care aceste
informaţii sunt disponibile) numărul de persoane din estimarea realizată
conform pct. 1.5 care locuiescîn clădiri prevăzute cu:
a) izolaţie specială împotriva zgomotului, prin
aceasta înţelegându-se izolarea corespunzătoare a unei clădiri împotriva unui
tip (sau mai multor tipuri) de zgomot ambiant, combinată cu facilităţi proprii
de instalaţii de ventilaţie şi condiţionare a aerului, care să poată asigura
menţinerea nivelului ridicat de izolaţie împotriva zgomotului ambiant;
b) o faţadă liniştită, prin aceasta înţelegându-se
faţada unei locuinţe la care valoarea Lzsn, la înălţimea de 4 m deasupra nivelului solului şi la distanţa de
2 m faţă de faţadă pentru zgomotul provenit de la o sursă specifică, este cu
mai mult de 20 dB mai scăzută decât pentru faţada cu cea mai mare valoarea Lzsn.
Se precizează, de asemenea, care este contribuţia
drumurilor principale, a căilorferate principale şi aeroporturilor mari
(conform definiţiilor acestora din anexa nr. 1) la estimările realizate conform
indicaţiilorde la pct. 1.5.
1.6. Estimarea numărului de persoane (în sute) care
trăiesc în locuinţe expuse la fiecare dintre următoarele intervale de valori ale indicatorului Lnoapte în decibeli, la 4 m
deasupra nivelului solului pentru cea mai expusă faţadă: 45-49*), 50-54*), 55-59*),
60-64*), 65-69*), > 70. Estimarea se realizează separat pentru zgomotul
produs de traficul rutier, feroviar şi aerian şi de la surse industriale.
1.6.1 Suplimentar, se declară (în cazul în care aceste
informaţii sunt disponibile) numărul de persoane din estimarea realizată
conform pct. 1.6 care locuiescîn clădiri prevăzute cu:
a) izolatie specială împotriva zgomotului, în conformitate cu pct. 1.5.1 lit. a);
b) o faţadă liniştită, în conformitate cu pct. 1.5.1
lit. b). Trebuie, de asemenea, să se precizeze care este contribuţia drumurilor principale, a căilor ferate
principale şi a aeroporturilor mari (conform definiţiilor acestora din anexa
nr. 1) la estimările realizate conform indicaţiilorde la pct. 1.6.
1.7. In cazul prezentării grafice, hărţile strategice
trebuie să cuprindă cel puţin contururile care indică limitele dintre zonele de
zgomot corespunzătoare, la 60, 65, 70 şi 75 dB.
1.8. Un rezumat al planului de acţiune care să nu
depăşească 10 pagini şi care să acopere toate aspectele importante cuprinse în
anexa nr. 6.
2. Pentru drumuri principale, căi ferate principale şi
aeroporturi mari
2.1. Descriere generală a drumurilor, căilor ferate
şi aeroporturilor: localizare, mărime şi date despre trafic
2.2. O caracterizarea a împrejurimilor acestora:
aglomerări, sate, comune sau alte zone rurale, informaţii privind utilizarea
terenului, alte surse majore de zgomot
2.3. Programe de reducere a
zgomotului realizate anteriorşi măsuri curente împotriva zgomotului
2.4. Metode de calcul sau de măsurare utilizate
2.5. Numărul total de persoane estimat (în sute) care
trăiesc în afara aglomerărilor, în locuinţe expuse la fiecare dintre intervalele de valori ale indicatorului Lzsn în decibeli, la 4 m deasupra nivelului solului si pentru cea mai expusă
fatadă: 55-59*), 60-64*), 65-69*), 70-74*), > 75.
2.5.1. Suplimentar, se declară (în cazul în care aceste
informaţii sunt disponibile) numărul de persoane din estimarea realizată
conform pct. 2.5 care locuiesc în clădiri prevăzute cu:
a) izolatie specială împotriva zgomotului, în
conformitate cu pct. 1.5.1 li't. a);
b)faţadă liniştită, în conformitate cu pct. 1.5.1. lit.
b).
2.6. Numărul total de persoane
estimat (în sute) care trăiesc în afara aglomerărilor în locuinţe expuse la
fiecare dintre următoarele intervale de valori ale indicatorului Lnoapte în decibeli, la 4 m deasupra
solului şi pentru cea mai expusă faţadă: 45-49*), 50-54*),
55-59*), 60-64*), 65-69*), > 70.
2.6.1.Suplimentar, se declară (în cazul în care aceste
informaţii sunt disponibile) numărul de persoane din estimarea realizată
conform pct. 2.6 care locuiesc în clădiri prevăzute cu:
a) izolaţie specială împotriva zgomotului, în conformitate cu pct. 1.5.1 li't. a);
b)faţadă liniştită, în conformitate cu pct. 1.5.1. lit.
b).
2.7.Suprafaţa totală (în km2) expusă valorilor indicatorului Lzsn mai mari de 55, 65 şi, respectiv,
75 dB. Se precizează, de asemenea, şi numărul total de locuinţe estimat (în
sute) şi numărul total de persoane estimat (în sute) care trăiesc în fiecare dintre aceste zone. Aceste valori
trebuie să cuprindă şi aglomerările.
Contururile de 55 şi 65 dB trebuie reprezentate prin
una sau mai multe hărţi, care să cuprindă informaţii privind localizarea
satelor, oraşelor şi
aglomerărilorîn cadrul zonelordelimitate de aceste contururi.
2.8. Un rezumat al planului de acţiune, care să nu
depăşească 10 pagini şi care să acopere toate aspectele importante la care se
referă anexa nr. 6.
3. La elaborarea rapoartelor transmise Comisiei
Europene prevăzute la art. 6 alin. (3) lit. i), k), l) şi m) din hotărâre, se ţine seama de conţinutul liniilor directoare
elaborate de Comisia Europeană cu privire la furnizarea informaţiilor către
aceasta şi preluate în legislaţia naţională potrivit prevederilor art. 6 alin.
(3) lit. d) din hotărâre.
*) Rotunjirea valorilor se face astfel: între 0-0,5
exclusiv se aproximează la valoarea inferioară, iar între 0,5-1 exclusiv se
aproximează la valoarea superioară.
ANEXA Nr. 8 (Anexa nr. 8 la Hotărârea Guvernului nr. 321/2005)
Aglomerările, drumurile principale, căile ferate
principale, aeroporturile şi porturile maritime şi/sau fluviale pentru care trebuie raportate la
Comisia Europeană hărţile strategice de zgomot şi datele aferente acestora până la data de 30 decembrie 2007
şi planurile de acţiune aferente până la data de 18 ianuarie 2009, potrivit prevederile prezentei
hotărâri
Tabelul nr. 1
Aglomerări identificate
Nr. crt.
|
Regiunea
|
Aglomerări
|
Populaţia
(nr. de locuitori)
la data de 1 iulie 2006
|
Densitatea
populaţie
(locuitori/km2)
|
1.
|
8 Bucuresti -Ilfov
|
Municipiul Bucuresti
|
1.931.236
|
8094
|
2.
|
1 Nord-Est
|
Municipiul Iasi
|
316.716
|
3.417
|
3.
|
6 Nord-Vest
|
Municipiul Clui-Napoca
|
305.620
|
1.771
|
4.
|
5 Vest
|
Municipiul Timisoara
|
303.796
|
2.457
|
5.
|
2 Sud-Est
|
Municipiul Constanta
|
305.550
|
2.486
|
6.
|
4 Sud-Vest
|
Municipiul Craiova
|
300.587
|
3.717
|
7.
|
2 Sud-Est
|
Municipiul Galati
|
296.697
|
1.213
|
8.
|
7 Centru
|
Municipiul Brasov
|
281.375
|
1.065
|
9.
|
3 Sud-Muntenia
|
Municipiul Ploiesti împreună cu localitătile:
|
231.620*
|
3.990*
|
|
|
Brazi
|
8.254
|
|
|
|
Blejoi
|
8.054
|
|
|
|
Bărcănesti
|
9.347
|
|
|
|
Total populaţie aglomerare-poziţia nr. 9 din tabel:
|
257.275**
|
|
*Ţinând seama de următoarelor
criterii:
- pct. 2 din anexa nr. 1, cu privire
la densitatea populaţiei pentru care o aglomerare îndeplineşte condiţiile de
zonă urbană;
- municipiul Ploieşti, deşi are un număr de populaţie
cu puţin mai mic decât 250.000 de locuitori, are o densitate a populaţiei mai
mare decât oricare dintre aglomerările prezentate în tabelul nr. 1, cu excepţia
municipiului Bucureşti;
- municipiul Ploieşti este reşedinţa judeţului cu cea
mai mare densitate a populaţiei dintre toate judeţele ţării;
- municipiul Ploieşti este reşedinţa de judeţ cu cea
mai mare densitate a populaţiei dintre toate reşedinţele de judeţ ale ţării;
- pe teritoriul administrativ al Municipiului Ploieşti
şi al localităţilorînvecinate Brazi, Blejoi şi Bărcăneşti există un
numărsemnificativdeamplasamentele unde se desfăşoară activităţi industriale
prevăzute în anexa nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 152/2005
privind prevenirea şi controlul integrat al poluării, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 84/2006, căi ferate şi drumuri, autorităţile administraţiei publice
locale elaborează hărţile strategice de zgomot şi planurile de acţiune aferente
pentru municipiul Ploieşti şi localităţile Brazi, Blejoi şi Bărcăneşti, în
condiţiile şi termenele stabilite de prevederile art. 4 alin. (1), alin. (7)
lit. a) şi alin. (8) lit. a) din hotărâre, iar pentru localitatea Bărcăneşti,
harta de zgomot pentru porţiunea de drum naţional care trece prin această
localitate şi care are un trafic mai mare de 6.000.000 de treceri de vehicule
pe an se realizează de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri
Naţionale din România - S.A.
** Se defineşte aglomerarea formată din municipiul
Ploieşti şi localităţile învecinate Brazi, Blejoi şi Bărcăneşti, pentru care se
elaborează hărţile strategice de zgomot şi planurile de acţiune aferente,
pentru fiecare sursă de zgomot în parte identificată (trafic rutier, trafic
feroviar şi amplasamentele unde se desfăşoară activităţi industriale prevăzute
în anexa nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 152/2005, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 84/2006).
Tabelul nr. 2
Drumurile principale cu un trafic mai mare de
6.000.000 de treceri de vehicule pe an identificate
Nr. Crt.
|
Informaţii despre drumul principal
|
Informaţii despre secţiunile din
drumul principal
|
Denumire drum
|
Cod drum
|
Secţiunea de drum (poziţia
kilometrică)
|
Trafic anual
mediu în 2006
(număr vehicule/an)
|
Lungimea (km)
|
1.
|
Centura Bucuresti
|
CB
|
0+000-12+444
|
7.125.165
|
12,444
|
2.
|
Centura Bucuresti
|
CB
|
12+444-18+535
|
6.440.425
|
6,091
|
3.
|
Centura Bucuresti
|
CB
|
55+250-64+246
|
6.484.590
|
8,996
|
4.
|
Drum national
|
DN 1
|
7+470-12+461
|
25.287.565
|
4,991
|
5.
|
Drum national
|
DN 1
|
12+461-16+000
|
18.930.360
|
3,539
|
6.
|
Drum national
|
DN 1
|
16+000-36+110
|
9.666.660
|
20,110
|
7.
|
Drum national
|
DN 1
|
36+110-53+650
|
12.841.430
|
17,540
|
8.
|
Drum national
|
DN 1
|
59+800-67+284
|
9.058.570
|
7,484
|
9.
|
Drum national
|
DN 1
|
67+284-79+580
|
8.259.220
|
12,296
|
10.
|
Drum national
|
DN 1
|
79+580-95+450
|
8.186.585
|
15,870
|
11.
|
Drum national
|
DN 1
|
95+450-122+000
|
6.432.030
|
26,550
|
12.
|
Drum national
|
DN 1
|
175+530-179+700
|
6.318.150
|
4,170
|
13.
|
Drum national
|
DN 1B
|
10+165-19+250
|
7.856.260
|
9,085
|
14.
|
Drum national
|
DN2
|
7+848-11+540
|
11.863.595
|
3,692
|
15.
|
Drum national
|
DN2
|
11+540-18+330
|
6.563.430
|
6,790
|
16.
|
Drum national
|
DN2A
|
185+700-196+200
|
6.280.555
|
10,500
|
17.
|
Drum national
|
DN2A
|
196+200-205+411
|
8.178.190
|
9,211
|
18.
|
Drum national
|
DN3A
|
0+000-3+870
|
9.551.320
|
3,870
|
19.
|
Drum national
|
DN5
|
7+573-10+356
|
8.235.860
|
2,783
|
20.
|
Drum national
|
DN5
|
10+356-19,550
|
6.148.425
|
9,194
|
21.
|
Drum national
|
DN6
|
8+500-11+120
|
7.515.350
|
2,620
|
22.
|
Drum national
|
DN6
|
11+120-23+300
|
6.167.770
|
12,180
|
23.
|
Drum national
|
DN7
|
11+200-13+100
|
8.024.525
|
1,900
|
24.
|
Drum national
|
DN7
|
384+640-386+200
|
8.262.505
|
1,560
|
25.
|
Drum national
|
DN 13
|
111+200-118+240
|
6.076.885
|
7,040
|
26.
|
Drum national
|
DN28
|
76+631-79+150
|
6.702.860
|
2,519
|
27.
|
Drum national
|
DN39
|
5+635-13+205
|
10.855.465
|
7,570
|
28.
|
Drum national
|
DN73
|
1+285-6+950
|
6.379.835
|
5,665
|
29.
|
Autostradă
|
A1
|
10+600-30+500
|
9.192.525
|
19,900
|
30.
|
Autostradă
|
A1
|
94+393-106+500
|
6.119.225
|
12,107
|
Tabelul nr. 3
Căile ferate principale cu un trafic mai mare de 60.000 de treceri de trenuri pe an identificate
Nr crt.
|
Informaţii despre calea ferată
principală
|
Informaţii despre tronsoanele de
cale ferată principală
|
Denumire cale ferată
|
Cod cale ferată (Magistrală)
|
Tronson de cale ferată (poziţia
kilometrică)
|
Trafic anual
mediu în 2006 (număr trenuri/an)
|
Lungimea tronsonului (km)
|
1.
|
Bucureşti Nord - Chitila inclusiv statia Bucuresti Nord
|
300
|
0 + 000-9 + 600
|
95.000
|
9,600
|
2.
|
Saliqny- Palas
|
800
|
174 + 000-221 +000
|
78.000
|
49,000
|
3.
|
Statia Arad
|
200
|
628 + 530-632 + 760
|
65.000
|
4,230
|
4.
|
Statia Ploiesti Sud
|
500
|
58 + 725-60 + 370
|
75.000
|
1,645
|
5.
|
Statia Simeria Călători
|
200
|
470 + 12-473 + 522
|
67.000
|
3,510
|
Tabelul nr. 4
Aeroporturile civile cu un trafic mai mare de 50.000
de mişcări de aeronave pe an identificate
Nr crt.
|
Denumire
|
Cod ICAO
|
Trafic în anul 2006 (>50.000
mişcări/an)
|
1.
|
Aeroportul International Henri Coandă
|
LROP
|
55.430
|
Tabelul nr. 5 Aeroporturi din interiorul
aglomerărilor prevăzute în tabelul nr. 1
Nr. crt.
|
Denumire
|
1.
|
Aeroportul International Bucuresti
Băneasa-Aurel Vlaicu aflat în interiorul municipiului
Bucuresti
|
2.
|
Aeroportul International Clui-Napoca aflat în interiorul
municipiului Clui-Napoca
|
3.
|
Aeroportul Iasi aflat în interiorul municipiului Iasi
|
4.
|
Aeroportul Craiova aflat în interiorul municipiului Craiova
|
NOTĂ:
Administraţia fiecărui aeroport menţionat în acest
tabel are obligaţia de a pune la dispoziţia autorităţilor administraţiei
publice locale care elaborează hărţile strategice de zgomot şi planurile de
acţiune aferente pentru aglomerările Bucureşti, Cluj-Napoca şi Iaşi datele
solicitate de către acestea.
Aceste date sunt de regulă următoarele:
- atribuirea numărului de mişcări ale aeronavelor în
funcţie de perioadele de zi, seară şi noapte pentru diferite clase de aeronave;
- aterizarea şi decolarea
aeronavelor într-o anumită
direcţie determinată din date reale;
- lungimile de coridor stabilite din date reale pe cât
posibil şi nu din date estimate;
- descrierea poziţiei aeroportului şi a rutelor;
- tipurile de aeronave care aterizează şi decolează pe/de pe respectivul aeroport;
- alte solicitări cu privire la date necesare pentru
realizarea hărţilor strategice de zgomot, stabilite în timpul elaborării
acestora.
Tabelul nr. 6
Porturi maritime si/sau fluviale
Nr crt.
|
|
Denumire
|
Cantitatea
de marfă transbordată în anul 2006
(mii tone/an)
|
1.
|
Portul Constanta
|
|
57.131
|
2.
|
Portul Galati
|
|
9.691
|
1. In baza prevederilor
prezentei hotărâri, hărţile strategice de zgomot realizate de autorităţile
administraţiei publice locale prevăzute la art. 4 alin. (1) din hotărâre
reprezintă hărţi strategice ale imisiei de zgomot care se realizează separat
pentru fiecare dintre următoarele:
a) traficul aeroportuar, în cazul aeroporturilor
prevăzute în tabelul nr. 5;
b) amplasamentele din interiorul aglomerărilor prevăzute în tabelul nr. 1, unde se desfăşoară
activităţi industriale prevăzute în anexa nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 152/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 84/2006;
c) traficul trenurilor şi tramvaielor din interiorul
aglomerărilor prevăzute în tabelul nr. 1, iar pentru zgomotul produs de
traficul tramvaielor poate fi necesară caracterizarea surselor de emisie prin
măsurători;
d) traficul rutierdin interiorul aglomerărilor
prevăzute în tabelul nr. 1.
2. în baza prevederilor
prezentei hotărâri, hărţile strategice de zgomot realizate de unităţile
prevăzute la art. 4 alin. (3) din hotărâre reprezintă hărţi strategice ale
imisiei de zgomot care se realizează separat pentru fiecare dintre următoarele:
a) traficul rutier în cazul drumurilor principale cu un
trafic mai mare de 6.000.000 de treceri de vehicule pe an, identificate conform
tabelului nr. 2;
b) traficul trenurilor în cazul
căilorferate principale cu un trafic mai mare de 60.000 de treceri de trenuri pe an, identificate conform tabelului nr. 3;
c) traficul aeroportuar în cazul aeroporturilor
identificate conform tabelului nr. 4;
d) porturile prevăzute în tabelul nr. 6.