HOTARARE Nr. 616 din 21 aprilie 2004
pentru aprobarea Strategiei nationale privind migratia
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 406 din 6 mai 2004

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Strategia nationala privind migratia, prevazuta in anexa*) care
face parte integranta din prezenta hotarare.
------------
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Toma Zaharia,
secretar de stat
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
p. Ministrul afacerilor externe,
George Ciamba,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Neculae Eugeniu Plaiasu,
secretar de stat
ANEXA 1
STRATEGIA NATIONALA PRIVIND MIGRATIA
PREAMBUL
- Intrucat viitoarea aderare la Uniunea Europeana va avea ca efect libera
circulatie a cetatenilor statelor membre pe teritoriul Romaniei, cat si a
cetatenilor din tari terte avand drept de sedere intr-un stat membru,
- Intrucat se remarca nevoia unei continue definiri a intereselor nationale
in ceea ce priveste admisia, sederea si returnarea strainilor, precum si pentru
consolidarea cadrului legal si institutional intern in scopul monitorizarii cat
mai eficiente a fluxurilor migratorii,
- Intrucat in multe circumstante imigratia are un efect benefic atat asupra
tarii de origine, cat si asupra celei de destinatie a imigrantilor si asupra
imigrantului insusi,
- Intrucat imigratia controlata permite o selectie in functie de necesitati
si criterii adecvate si are, in acelasi timp ca scop reducerea imigratiei
ilegale,
- Intrucat poate fi necesara acoperirea temporara a anumitor nevoi de forta
de munca in Romania de catre straini, in special de catre experti cu inalta
calificare,
- Intrucat absenta personalului calificat ar trebui compensata/prevenita
preponderent prin programe educationale si vocationale corespunzatoare pentru
forta de munca autohtona, indiferent de varsta, in loc sa se foloseasca forta
de munca straina,
- Intrucat absenta personalului necalificat ar trebui compensata/prevenita
preponderent prin asigurarea accesului optim pe piata muncii pentru persoanele
din grupurile sociale dezavantajate, cetateni romani sau straini cu sedere
legala pe teritoriul Romaniei,
- Intrucat solidaritatea internationala impune anumite restrictii morale in
ceea ce priveste atragerea persoanelor cu anumite calificari din tarile in curs
de dezvoltare,
- Intrucat Romania doreste sa beneficieze de investitii straine,
- Intrucat o relatie stransa cu diaspora romana, inclusiv persoane de alta
origine etnica decat cea romana, serveste interesul national si luand in
considerare contributia economica, sociala si culturala pe care ar putea-o
aduce la dezvoltarea Romaniei,
- Intrucat Romania si-a asumat obligatii bazate pe dreptul umanitar si al
drepturilor omului, inclusiv legislatia in domeniul azilului si refugiatilor,
- Intrucat este necesara tratarea domeniului azilului in concordanta cu
standardele europene si internationale si returnarea persoanelor carora nu li
se acorda o forma de protectie se considera un element cheie in mentinerea
sistemului international de protectie,
- Intrucat cooperarea internationala in domeniu este considerata o conditie
prealabila pentru o implementare eficienta a oricarei strategii in domeniul
imigratiei,
- Intrucat adoptarea acestei strategii va fi urmata de stabilirea unor
planuri de actiune in domeniile specifice incluse in document si a unor
mecanisme de evaluare a nivelului de realizare a obiectivelor strategice,
- Intrucat aceasta strategie este rezultatul unor discutii intense cu toate
institutiile si organizatiile interesate si a fost elaborata in stransa
cooperare cu societatea civila,
- Intrucat imigratia este un fenomen global, iar Romania, in acest context,
s-a confruntat si continua sa se confrunte cu diferite fluxuri migratorii,
este necesara adoptarea prezentei Strategii nationale privind migratia.
CAP. 1
SCOP, DEFINITIE, PRINCIPII
1.1 Scop
Strategia nationala a Romaniei privind migratia are ca principal scop
elaborarea unor politici unitare in domeniile migratiei, azilului si integrarii
sociale a strainilor, care sa asigure:
- Armonizarea cadrului legislativ intern in concordanta cu dreptul
international si acquis-ul Uniunii Europene.
- Dezvoltarea si modernizarea cadrului institutional, necesar implementarii
politicilor in domeniu.
- Adoptarea unui management modern in domeniul resurselor umane, materiale,
financiare si coordonarea unitara a institutiilor cu atributii in domeniu in
vederea eliminarii situatiilor de suprapunere a competentelor si utilizarea
eficienta a acestor resurse.
Strategia nationala a Romaniei privind migratia nu vizeaza politicile in
domeniul emigratiei propriilor cetateni.
1.2 Definitie
Strategia nationala a Romaniei privind migratia exprima principiile
generale si liniile directoare pentru stabilirea politicii statului roman in
ceea ce priveste admisia, sederea, parasirea teritoriului de catre straini,
imigratia fortei de munca, acordarea formelor de protectie precum si combaterea
imigratiei ilegale.
1.3 Principii
1. Principiul suveranitatii - reflecta dreptul statului roman de a
reglementa admisia, sederea si returnarea strainilor in scopul promovarii
intereselor politice, economice si sociale, luand in acelasi timp in
considerare si respectand obligatiile asumate prin tratate, conventii, acorduri
si intelegeri incheiate cu alte state;
2. Principiul legalitatii - presupune respectarea prevederilor Constitutiei
si legislatiei nationale in materie, precum si tuturor prevederilor relevante
din legislatia si jurisprudenta internationala, acordand o atentie deosebita
garantarii drepturilor omului;
3. Principiul cooperarii active cu Uniunea Europeana - presupune cooperarea
activa in procesul de negociere pentru aderarea la Uniunea Europeana si apoi
asigurarea unui rol activ al Romaniei la nivel european in elaborarea unei
politici comune a Uniunii Europene in domeniul azilului si migratiei, precum si
in identificarea unor solutii durabile la nivel international;
4. Principiul actiunii unitare - vizeaza implementarea unitara a politicii
statului si a prevederilor legale in domeniul imigratiei, precum si o
implementare concertata la toate nivelurile;
5. Principiul nediscriminarii - presupune implementarea prezentei strategii
cu respectarea egalitati, excluderii privilegiilor si discriminarii intre
persoane;
6. Principiul flexibilitatii - presupune o adaptarea periodica a politicii
si a masurilor de implementare in domeniul imigratiei, acordand consideratia
necesara realitatilor economice sociale si culturale, la nivel intern, regional
si international;
7. Principiul transparentei - presupune implementarea unei politici active
de informare si, dupa caz, consultare a societatii civile cu privire la
deciziile si procedurile aplicate in contextul imigratiei;
8. Principiul cooperarii internationale - presupune dezvoltarea si
intensificarea cooperarii cu autoritatile straine cu competenta in domeniul
migratiei, precum si cu organizatii internationale specializate, atat
guvernamentale cat si neguvernamentale.
CAP. 2
POLITICI
2.1 Politica privind imigratia controlata
Obiective
Promovarea admisiei si sederii legale a strainilor pe teritoriul Romaniei,
prin implementarea adecvata a prevederilor legale aliniate la standardele
Uniunii Europene si internationale, fara afectarea dreptului la libera
circulatie a persoanelor.
Atragerea investitorilor straini capabili sa contribuie la dezvoltarea
economica a Romaniei, prin crearea de locuri de munca si introducerea unor
tehnologii moderne.
Elaborarea de programe privind accesul anumitor categorii profesionale de
straini pe piata muncii, in functie de cerintele pietei in conformitate cu
standardele Uniunii Europene, precum si cu cele prevazute in tratatele,
conventiile si acordurile la care Romania este parte.
Promovarea intereselor si a imaginii sistemului educational romanesc, prin
atragerea anumitor categorii de studenti straini.
Crearea unor proceduri eficiente pentru admisia si ulterior reglementarea
sederii in scopul reintregirii familiei, in concordanta cu standardele europene
si cu prevederile instrumentelor juridice internationale in domeniu.
Politica in domeniu
Romania adopta o politica activa si flexibila in domeniul imigratiei
controlate, adaptata la conditiile nationale, regionale si internationale,
inclusiv prin atenta monitorizare a admisiei si sederii strainilor.
Un statut special se acorda cetatenilor statelor membre ale Uniunii
Europene si Spatiului Economic European.
Pentru strainii proveniti din tari cu potential migrator ridicat sunt
elaborate proceduri specifice, care includ incheierea de acorduri si conventii
internationale.
Pentru o dezvoltare economica durabila, in concordanta cu interesul
national al Romaniei, politica in domeniul imigratiei controlate urmareste
atragerea si accesul investitorilor straini.
In consecinta, politica privind admisia si reglementarea sederii in scopul
desfasurarii de activitati comerciale este adresata cu prioritate
investitorilor cu potential economic ridicat si implementata de catre
institutiile guvernamentale competente in cooperare cu organizatiile relevante
in acest domeniu.
Politica privind admisia in scop de munca ofera posibilitatea accesului pe
piata muncii a strainilor, luand in considerare atat necesitatea protejarii
pietei interne a muncii cat si interesele de ordin economic ale Romaniei,
folosind o abordare utilitarista.
In functie de cerintele pietei muncii, periodic, se elaboreaza programe
speciale vizand facilitarea accesului anumitor categorii profesionale de
straini, pentru perioade determinate.
Participarea strainilor pe piata muncii este sustinuta de un set de masuri
de protectie sociala adecvate, in conformitate cu legislatia romana armonizata
la standardele Uniunii Europene, precum si cu cele prevazute in tratatele,
conventiile si acordurile la care Romania este parte.
Sistemul educational romanesc promoveaza in strainatate interesele si
imaginea Romaniei prin atragerea studentilor straini capabili sa suporte
costurile scolarizarii sau prin acordarea de burse in domeniile de interes,
atat pentru studentii straini cat si pentru cei de origine romana.
Implementarea politicii in domeniul admisiei in scop de studii necesita
cooperarea intre institutiile guvernamentale responsabile si institutiile de
invatamant din tara sau strainatate.
Politica privind imigratia controlata vizeaza si domeniul reintregirii si
formarii familiei, asigurand dreptul strainilor de a intra si de a ramane pe
teritoriul Romaniei in acest scop si, totodata, creeaza instrumentele juridice
necesare prevenirii imigratiei mascate sub forma casatoriei de convenienta.
Elaborarea politicii in acest domeniu are la baza experienta statelor
membre ale Uniunii Europene, din care rezulta ca admisia in scopul reintregirii
si formarii familiei constituie principala componenta actuala a fluxului
migrationist legal.
2.2 Politica privind prevenirea si combaterea imigratiei ilegale
Obiective
Promovarea de solutii viabile pentru prevenirea imigrarii pe scara larga a
persoanelor din regiuni dezavantajate ale lumii - zone afectate de conflicte
interne si internationale, crize umanitare etc. - catre continentul european.
Perfectionarea cadrului legal si institutional existent, precum si a
mecanismelor de cooperare interinstitutionala in vederea cresterii eficientei
activitatilor de control pentru prevenirea si combaterea sederii ilegale a
strainilor.
Monitorizarea fluxurilor migratorii ilegale ce afecteaza teritoriul
Romaniei prin intensificarea eforturilor autoritatilor competente, in vederea
identificarii si indepartarii strainilor cu sedere ilegala de pe teritoriul
Romaniei.
Coordonarea unitara a institutiilor cu atributii in domeniu pentru
prevenirea si limitarea imigratiei ilegale, inclusiv prin securizarea frontierei
de stat.
Politica in domeniu
Solutiile durabile de prevenire a imigrarii pe scara larga din regiuni
dezavantajate ale lumii catre continentul european pot implica oferirea de
asistenta in procesul de dezvoltare, acorduri comerciale favorabile pentru
tarile cu potential migrator ridicat si cresterea respectului pentru drepturile
omului.
Autoritatile competente trebuie sa implementeze masuri specifice pentru a
creste nivelul de monitorizare a fluxurilor migratoare ilegale ce afecteaza
teritoriul Romaniei.
Politica in domeniul prevenirii imigratiei ilegale include masuri ferme de
imbunatatire a capacitatii autoritatilor relevante de a reduce economia
subterana, caracterizata prin desfasurarea de activitati ilegale, angajare in
munca fara forme legale, posibilitatea obtinerii de servicii de sanatate si
educatie prin mijloace ilicite si posibilitatea folosirii documentelor false si
falsificate.
Tinand cont de progresele tehnice in domeniul securizarii documentelor de
calatorie si identitate, Romania urmareste in permanenta asigurarea unui nivel
compatibil cu standardele europene.
Implementarea politicii in domeniul prevenirii si combaterii migratiei
ilegale presupune si dotarea misiunilor diplomatice sau oficiilor consulare ale
Romaniei cu aparatura necesara detectarii documentelor de calatorie false sau
falsificate.
Statul roman promoveaza extinderea institutiei Ofiterului de Legatura, cu
personal specializat, inclusiv in probleme de migratie, in special in tarile cu
un potential migrator ridicat.
O atentie deosebita se acorda identificarii solutiilor adecvate pentru
situatia strainilor care, ulterior unei perioade de sedere in Romania, au fost
returnati din alte state europene.
Pentru a descuraja imigratia ilegala, atat in ceea ce priveste cazurile
individuale cat si prin intermediul retelelor de crima organizata, politica in
domeniu vizeaza dezvoltarea unor canale de informare a potentialilor migranti
asupra conditiilor legale de admisie si sedere in Romania si a riscurilor la
care se expun prin alegerea unor canale ilegale de imigratie.
2.3 Politica privind azilul
Obiective
Asigurarea accesului neingradit la procedura de azil si respectarea
principiului nereturnarii, in conformitate cu standardele internationale pe
care Romania si le-a asumat prin tratatele si conventiile la care este parte.
Dezvoltarea sistemului de azil pe baza criteriilor eficientei si calitatii
procedurilor si adaptarea politicilor si practicilor in domeniu pentru a
preveni, descuraja si sanctiona abuzurile la procedura de azil.
Asigurarea si mentinerea capacitatii Romaniei de asumare a
responsabilitatilor si obligatiilor de stat membru al Uniunii Europene, in
domeniul azilului.
Asumarea unui rol activ in cadrul cooperarii regionale si internationale in
domeniul azilului si contribuirea la dezvoltarea unor sisteme de azil
functionale in estul si sud-estul Europei.
Politica in domeniu
Politica privind azilul reprezinta o componenta importanta in cadrul
managementului imigratiei.
Prin domeniul azilului se inteleg toate aspectele legate de procedura de
acordare a unei forme de protectie, regimul juridic al strainilor pe parcursul
procedurii de acordare a unei forme de protectie, precum si dupa obtinerea
acesteia.
Institutiile statului, in colaborare cu societatea civila, au obligatia de
a implementa politicile privind azilul astfel incat sa se asigure respectarea
drepturilor individuale ale persoanelor indreptatite sa primeasca o forma de
protectie in cadrul sistemului de azil, adaptand permanent mijloacele de
combatere a abuzurilor la sistemul de azil.
Politica in domeniul azilului se aplica astfel incat imigrantii economici
sa nu poata obtine o forma de protectie in Romania prin procedura de azil.
Fiecare solicitare de azil trebuie procesata si analizata individual,
mentinand durata redusa a procesarii solicitarilor. Intervievarea atenta a
solicitantilor de azil de catre personal specializat, cu un grad ridicat de
experienta si avand acces la informatii detaliate despre conditiile in tarile
de origine ale solicitantilor, precum si solutionarea cererilor de azil in
etapa judiciara de catre judecatori deplin calificati reprezinta conditii
vitale.
Acordarea unei forme de protectie prin intermediul sistemului de azil se
face doar pe baza evaluarii individuale a circumstantelor specifice fiecarui
caz.
Mecanisme de asigurare a protectiei impotriva returnarii pot fi activate in
cazul unor conflicte internationale la care Romania nu este parte. In astfel de
situatii exceptionale autoritatile competente pot abdica de la principiul
analizarii individuale a cazurilor.
Autoritatile cu competenta in domeniul azilului coopereaza pentru
asigurarea accesului neingradit la procedura de azil, pentru a se asigura ca
nici o persoana nu e returnata inainte de finalizarea procedurii de azil,
pentru respectarea principiului confidentialitatii si asigurarea protectiei
datelor personale, pentru identificarea solicitantilor de azil care nu detin
documente de identitate, pentru a contribui la combaterea terorismului, pentru
identificarea si asigurarea asistentei necesare a solicitantilor de azil, in
special categoriilor de persoane vulnerabile (victimele persecutiei pe baza de
gen/sex, minori neinsotiti, victime ale torturii, persoane in varsta etc),
pentru a contribui la returnarea in siguranta si demnitate a solicitantilor de
azil respinsi definitiv si irevocabil, precum si in alte domenii relevante ale
azilului.
Garantarea accesului neingradit la procedura de azil si respectarea
principiului nereturnarii ca fundament al sistemului de azil, se realizeaza
prin asumarea responsabilitatilor ce revin institutiilor cu competente in
domeniu si asigurarea instruirii personalului cu competente in legatura cu
procedura de azil din cadrul politiei de frontiera, a Autoritatii pentru
straini, a politiei nationale precum si a magistratilor.
Pe termen scurt si mediu, o atentie deosebita se acorda asigurarii
capacitatii institutionale si a logisticii necesare asumarii obligatiilor ce
revin ca stat membru al Uniunii Europene, in special prin participarea la
Reglementarile Dublin II si mecanismele EURODAC, precum si la alte forme de
cooperare la nivelul Uniunii Europene.
Romania contribuie activ la mecanismele de impartire a responsabilitatii
intre tarile ce primesc solicitanti de azil si refugiati si se alatura
eforturilor comunitatii internationale de a identifica solutii durabile pentru
situatia refugiatilor, inclusiv prin Agenda pentru Protectie a Inaltului
Comisariat al Natiunilor Unite pentru Refugiati.
Romania contribuie activ la dezvoltarea cadrului legislativ si
institutional si la construirea unor sisteme de azil functionale in estul si
sud-estul Europei.
O atentie deosebita este acordata modului de informare si sensibilizare a
publicului larg cu privire la problematica primirii in Romania a persoanelor ce
au nevoie de protectie internationala.
Prin politica in domeniul azilului se urmareste si asigurarea transparentei
sistemului de azil si a participarii Inaltului Comisariat al Natiunilor Unite
pentru Refugiati si a organizatiilor neguvernamentale la sistemul de azil in
conditiile prevazute de lege si de documentele internationale la care Romania
este parte.
2.4 Politica privind integrarea sociala a strainilor
Obiective
Sustinerea participarii active a strainilor care domiciliaza sau au
resedinta legala pe teritoriul statului roman la viata economica, sociala si
culturala, respectand in acelasi timp identitatea culturala a acestora.
Asigurarea ca acele categorii relevante de straini depun eforturile
necesare pentru a se integra suficient in societate romaneasca, inclusiv prin
participarea la programele organizate in acest scop de statul roman.
Constientizarea tuturor persoanelor implicate in acest domeniu, fie ei
functionari publici la toate nivelurile, publicul larg sau strainii insisi, cu
privire la importanta sprijinirii procesului de integrare.
Politica in domeniu
Prin legislatia in domeniul integrarii sunt definite categoriile de straini
care beneficiaza de programe speciale de integrare.
Toate masurile in domeniu urmaresc sustinerea participarii active a
strainilor care domiciliaza sau au resedinta pe teritoriul Romaniei, la viata
sociala, economica si culturala a tarii, contribuind astfel la dezvoltarea unei
relatii bazate pe incredere si responsabilitate reciproca intre acestia si
societatea romaneasca.
Masurile luate in domeniul integrarii strainilor urmaresc, in principal,
angajarea in munca, accesul la sistemul de asigurari sociale si asigurari
sociale de sanatate, accesul la o locuinta, accesul la servicii medicale, la
educatie si invatarea limbii romane si facilitarea integrarii culturale,
mentinand in acelasi timp identitatea culturala a strainilor.
Politica in acest domeniu exprima dorinta statului roman de a sustine
potentialul individual al persoanelor interesate, pentru ca strainii sa devina
membrii activi ai comunitatilor locale si sa contribuie la dezvoltarea
societatii romanesti in general.
O atentie deosebita se acorda persoanelor ce apartin categoriilor de
persoane vulnerabile (victime ale persecutiei pe baza de gen/sex, minori
neinsotiti, victime ale torturii, persoane in varsta etc).
Responsabilitatea pentru coordonarea programelor de integrare pentru refugiati
si alte persoane carora le-a fost acordata o forma de protectie revine
Oficiului National pentru Refugiati, ca structura specializata, responsabila de
implementarea politicilor Guvernului Romaniei in domeniul azilului, in timp ce
implementarea practica a programelor de integrare este realizata de catre
aceasta structura in colaborare cu autoritatile centrale, autoritatile locale
si organizatiile neguvernamentale.
Functionarii publici, precum si persoanele in functie de conducere si
personalul angajat in domeniul serviciilor de sanatate, educatie si angajare in
munca sunt pregatiti adecvat pentru a respecta diferentele de limba, culturale,
religioase, fizice si psihologice ale persoanelor aflate in proces de
integrare.
Recunoscand faptul ca dobandirea cetateniei romane poate facilita procesul
de integrare a strainilor, statul roman asigura accesul tuturor strainilor care
domiciliaza sau au resedinta pe teritoriul Romaniei la procedura de obtinere a
cetateniei romane.
Este de o importanta majora ca persoanele implicate in acest domeniu, fie
ele functionari publici la toate nivelurile, publicul larg sau strainii insisi,
sa fie constiente in permanenta de importanta sprijinirii procesului de
integrare. Gradul de integrare a strainilor in societatea romaneasca va avea un
impact considerabil asupra atitudinii publicului fata de actualii si viitorii
imigranti.
2.5 Politica privind returnarea strainilor/repatrierea voluntara.
Obiective
Obiectivul general al politicii in acest domeniu urmareste cresterea
nivelului de actiune al statului in combaterea imigratiei ilegale, avand in
vedere ca o politica eficienta privind returnarea reprezinta o componenta
integranta de baza a managementului imigratiei.
Promovarea repatrierii voluntare ca varianta preferata returnarii fortate,
inclusiv prin consilierea adecvata a strainilor interesati, precum si
stabilirea de programe specifice pentru returnarea voluntara asistata.
Facilitarea intoarcerii strainilor in tara de origine sau de domiciliu prin
incheierea de acorduri de readmisie cu alte state, in special cu statele cu
potential migrator ridicat.
Identificarea si atragerea de surse de finantare externe, in special prin
cointeresarea statelor membre ale Uniunii Europene, necesare pentru returnarea
strainilor de pe teritoriul Romaniei.
Politica in domeniu
Determinarea strainilor cu sedere ilegala, precum si a celor ale caror
cereri de azil au fost respinse, sa paraseasca teritoriul Romaniei, prin masuri
stimulative sau restrictive, dupa caz.
Aplicarea procedurilor legale de returnare se face, cu respectarea opiniei
si specificului propriu al strainilor in materie religioasa, filozofica si
culturala, precum si a dreptului de acces la justitie in conditii de siguranta
si demnitate personala.
In perspectiva aderarii Romaniei la Uniunea Europeana se impune dezvoltarea
capacitatii de returnare a solicitantilor de azil care au fost respinsi in urma
unei proceduri complete, inclusiv a celor preluati potrivit principiului de
tara terta sigura sau in cadrul mecanismului Dublin.
Politica in domeniu impune ca autoritatile romane competente sa ia in
considerare, inca din primele etape ale procedurii de azil, consilierea privind
posibilitatea unei eventuale intoarceri in tarile de origine sau de domiciliu,
prin oferirea de informatii despre procedurile relevante si despre drepturile
si obligatiile solicitantilor in timpul acestei proceduri.
Autoritatile abilitate coopereaza cu organizatiile internationale si
organizatiile neguvernamentale pentru dezvoltarea unor programe specifice in
vederea repatrierii voluntare asistate.
Asistenta pentru repatrierea voluntara este acordata inclusiv persoanelor
care beneficiaza de protectie si doresc sa se intoarca in tarile lor de
origine.
CAP. 3
IMPLEMENTARE
3.1 Implementare
Ministerul Administratiei si Internelor asigura coordonarea tuturor
activitatilor in legatura cu implementarea Strategiei nationale a Romaniei
privind migratia.
In scopul implementarii prevederilor Strategiei nationale a Romaniei
privind migratia se va stabili un mecanism de cooperare interinstitutionala.
Mijloacele de implementare practica a Strategiei nationale a Romaniei
privind migratia vor fi cuprinse intr-un plan de actiune care stabileste activitatile
concrete si responsabilitatile ce revin tuturor ministerelor si institutiilor
cu atributii in domeniu.
Pentru realizarea activitatilor cuprinse in planul de actiune fiecare
dintre ministerele si institutiile cu competenta in materie va elabora
propriile planuri de masuri, detaliind actiunile a caror responsabilitate de
implementare le revine.
In termen de 90 de zile de la data publicarii prezentei Strategii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Ministerul Administratiei si Internelor prin Autoritatea
pentru Straini si Oficiul National pentru Refugiati va elabora si prezenta spre
aprobare Guvernului Romaniei componentele si structura mecanismului de
cooperare interinstitutionala, precum si un plan de actiune pentru o perioada
de 12 luni pe baza consultarii tuturor ministerelor si institutiilor cu
competenta in materie.
3.2 Cooperare interinstitutionala
Cooperarea interinstitutionala asigura o conceptie unitara de actiune in
domeniul migratiei si buna colaborare dintre Ministerul Administratiei si
Internelor si celelalte autoritati publice centrale si locale, organizatii
internationale si neguvernamentale relevante in materie, in vederea aplicarii
politicilor respective.
Acest mecanism de cooperare interinstitutionala va asigura urmatoarele:
- Coordonarea actiunilor institutiilor cu atributii in domeniul migratiei,
asigurand astfel implementarea obiectivelor Strategiei nationale a Romaniei
privind migratia, precum si respectarea obligatiilor si angajamentelor asumate
de Romania.
- Monitorizarea procesului de armonizare a cadrului legislativ intern cu
legislatia si practicile comunitare si internationale in domeniu.
- Avizarea proiectelor de acte normative cu aplicabilitate in domeniu.
- Evaluarea, semestrial sau ori de cate ori se impune, a stadiului
implementarii politicilor si programelor ce decurg din Strategia nationala a
Romaniei privind migratia.
- Avizarea proiectelor de modificare a prezentei strategii.
- Elaborarea anuala, pe baza datelor statistice furnizate de autoritatile
competente, a unor studii cu privire la evolutia fenomenului migrationist, in
raport de care se emit decizii si recomandari si se stabilesc directii de
actiune.
- Coordonarea procesului de realizare si interconectare a sistemelor
informatice ale institutiilor competente, urmarind cresterea gradului de
operabilitate si facilitarea schimbului de date si informatii necesare
procesului decizional.
Cooperarea intre institutii are un caracter permanent si constituie un
element esential pentru implementarea eficienta a strategiei, politicilor si
legislatiei in domeniu, fiind parte integranta a procesului de dezvoltare si
modernizare a cadrului institutional al autoritatilor cu atributii in domeniul
migratiei.
Cooperarea interinstitutionala urmareste cresterea gradului de
interoperabilitate si reducerea costurilor materiale si umane prin utilizarea
eficienta a bazelor de date existente si schimbul de informatii relevante de
natura sa sustina luarea celor mai bune decizii sectoriale.
Un segment important al acestei cooperari il reprezinta dezvoltarea
programelor de colaborare cu organizatiile neguvernamentale si internationale
relevante in domeniu in scopul constientizarii societatii civile cu privire la
consecintele de ordin economic si social ce decurg din fenomenul migratiei.
Pe langa cooperarea la nivel national, este necesara intensificarea
cooperarii la nivel regional pentru stabilirea unor sisteme administrative
functionale in domeniul migratiei si azilului si dezvoltarea cadrului
legislativ si institutional in estul si sud-estul Europei.
In perspectiva aderarii la Uniunea Europeana, se dezvolta si se intensifica
cooperarea dintre autoritatile nationale cu competenta in materie si cele
similare din statele membre asigurand-se astfel capacitatile si conditiile
optime de implementare anticipata a Reglementarilor Dublin II, Sistemului
EURODAC si Sistemului de Informatii Schengen.
La nivel international, Romania promoveaza cooperare activa cu organizatii
internationale, cu scopul de a imbunatati managementul global al fluxurilor
migratorii.
3.3 Acorduri de readmisie
In scopul combaterii migratiei ilegale si a facilitarii readmisiei
persoanelor cu statut ilegal si pentru asigurarea unei mai bune aplicari a dispozitiilor
legale privind circulatia persoanelor, respectarea drepturilor omului si
garantiilor prevazute in legislatiile nationale si internationale, Romania
sustine necesitatea incheierii de acorduri bilaterale privind readmisia
cetatenilor proprii si a celor din state terte.
Romania a incheiat acorduri de readmisie cu toate statele membre ale
Uniunii Europene, cu tarile limitrofe precum si cu alte tari, stabilindu-se
proceduri simplificate pentru readmisia nationalilor proprii si a cetatenilor
statelor terte contribuind astfel in mod substantial la prevenirea si reducerea
migratiei ilegale in si din Romania.
Pe baza rezultatelor inregistrate si dat fiind ca acordurile de readmisie
reprezinta un instrument important in eficientizarea combaterii migratiei
ilegale Romania dezvolta acest sistem de acorduri, vizand, in special, statele
cu potential migrator ridicat si cu tarile de tranzit.
Pe langa solutionarea considerentelor de ordin practic privind combaterea
migratiei ilegale prin incheierea acordurilor de readmisie, Romania dezvolta
relatiile de colaborare in plan regional, european si international.
3.4 Cadrul legal
Realizarea obiectivelor prevazute in Strategia nationala a Romaniei privind
migratia implica alinierea deplina a legislatiei nationale la cea a statelor
membre, in concordanta cu obligatiile asumate de Guvernul Romaniei in cadrul
capitolelor de negociere pentru aderarea la Uniunea Europeana.
Alinierea actelor normative interne la acquis-ul Uniunii Europene urmareste
si crearea unui cadru legislativ flexibil, in limitele caruia Guvernul Romaniei
sa poata reactiona prompt, in functie de mutatiile survenite la nivel national,
regional, european si international in ceea ce priveste managementul
fenomenului migrationist.
Pe langa adaptarea legislatiei la acquis-ul Uniunii Europene, Romania
vizeaza si simplificarea procedurilor si practicilor nationale in concordanta
cu cele mai bune practici ale Uniunii Europene.
3.5 Management institutional, resurse umane, infrastructura si modalitati
de finantare
Managementul institutional se concentreaza asupra stabilirii unei
distributii clare a sarcinilor, asigurand astfel descentralizarea mecanismelor
de luare a deciziilor, reducerea birocratiei si imbunatatirea tratamentului
acordat persoanelor care intra in contact cu autoritatile.
3.5.1 Resurse umane si perfectionarea pregatirii
Atingerea obiectivelor Strategiei nationale a Romaniei privind migratia
presupune, in mod obligatoriu, asigurarea resurselor umane atat din punct de
vedere numeric cat si al pregatirii profesionale si necesita:
- Asigurarea necesarului de personal in cadrul tuturor institutiilor cu
atributii in managementul migratiei, dupa efectuarea unor analize si evaluari
referitoare la suficienta numarului acestuia.
- Recrutarea personalului dupa criterii riguroase si asigurarea
transparentei procesului de selectionare si angajare.
- Elaborarea unei conceptii unitare de formare a personalului fundamentata
pe nevoile de pregatire in domeniile sectoriale si realizarea unor deprinderi
practice specifice.
- Formarea initiala si pregatirea ulterioara a personalului in ceea ce
priveste cunoasterea legislatiei, procedurilor, limbilor straine, folosirea
aparaturii si in domeniul informaticii.
- Alinierea sistemului de formare initiala si de perfectionare continua a
pregatirii personalului la politicile managementului carierei profesionale.
- Implementarea unui management modern pentru dezvoltarea si evaluarea
personalului pe baza criteriilor evolutiei in cariera, performantei
profesionale, satisfactiei in munca, eficientei, bunelor conditii sociale si a
promovarii loialitatii.
- Organizarea de seminarii, conferinte si schimburi de experienta, cu
participarea, in special, a unor experti din state membre ale Uniunii Europene.
- Initierea si derularea de programe de infratire institutionala privind
alinierea la cele mai bune practici ale Uniunii Europene in ceea ce priveste
pregatirea personalului.
- Asigurarea unor mecanisme adecvate de monitorizare si evaluare a
activitatilor de instruire.
3.5.2 Infrastructura
Institutiile abilitate sa implementeze Strategia nationala a Romaniei
privind migratia trebuie sa beneficieze de o infrastructura moderna adaptata la
cerintele unui management eficient in acest domeniu, capabil sa asigure un grad
ridicat de compatibilitate, complementaritate si interoperabilitate.
Aceste cerinte implica asigurarea unor locatii corespunzatoare pentru
sediile centrale si formatiunile subordonate si dotarea logistica diferentiata
a institutiilor cu competenta in materie cu categoriile si tipurile de
echipamente necesare in functie de specificul atributiilor acestora.
Pentru realizarea unei cooperari interinstitutionale adecvate si asigurarea
unui nivel inalt de interoperabilitate, este necesara crearea unui sistem
informatic integrat in domeniul managementului migratiei, care sa asigure
accesul tuturor institutiilor cu competenta in domeniu, atat la nivel central
cat si teritorial.
Sistemul va fi actualizat permanent cu informatii relevante de catre toate
institutiile utilizatoare, in scopul valorificarii acestora la elaborarea
politicilor in domeniu si in procesul de emitere a deciziilor sectoriale.
3.5.3 Modalitati de finantare
Resursele financiare necesare implementarii Strategiei nationale a Romaniei
privind migratia provin, in principal, din:
- Fonduri de la bugetul de stat alocate fiecarui minister si institutii cu
competenta in materie.
- Fonduri din partea Uniunii Europene, alocate in cadrul programelor de
asistenta financiara nerambursabila din partea Uniunii Europene.
- Credite externe garantate de Guvernul Romaniei.
- Credite externe care nu implica garantii guvernamentale.
- Donatii si sponsorizari, oferite/acceptate in conditiile legii.
Alte surse.
Planul de actiune pentru implementarea Strategiei nationale a Romaniei
privind migratia, constituit pe baza planurilor sectoriale, va specifica
sursele de finantare necesare indeplinirii fiecarui obiectiv stabilit.