HOTARARE Nr.
444 din 8 aprilie 2009
privind aprobarea Strategiei
guvernamentale de dezvoltare a comunicatiilor electronice în banda larga în
Romania pentru perioada 2009-2015
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 525 din 30 iulie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Strategia guvernamentală de
dezvoltare a comunicaţiilor electronice în bandă largă în România pentru
perioada 2009-2015, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul comunicaţiilor şi societăţii informaţionale,
Gabriel Sandu
Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi
internelor,
Dan Nica
Ministrul întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului
şi mediului de afaceri,
Constantin Niţă
Ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei,
Vasile Blaga
p. Ministrul economiei,
Tudor Serban,
secretar de stat
Ministrul educaţiei, cercetării şi inovării,
Ecaterina Andronescu
p. Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Constantin Dascălu,
secretar de stat
Ministrul apărării naţionale,
Mihai Stănisoară
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXĂ
Strategia guvernamentală de dezvoltare a
comunicaţiilor electronice în bandă largă în România pentru perioada 2009-2015
I. INTRODUCERE
Comunicaţiile electronice în bandă largă au devenit o
prioritate la nivel mondial în a doua jumătate a anilor 1990, ca rezultat al
faptului că societatea bazată pe cunoaştere are un impact semnificativ asupra
competitivităţii, dezvoltării rapide a comunicaţiilor şi a tehnologiilor IT,
precum şi asupra liberalizării pieţelor telecom.
Intr-o societate globală aflată într-un proces de
transformare semnificativ la începutul mileniului 3, autorităţile europene au
conştientizat necesitatea unei viziuni comune de modernizare a societăţii şi de
dezvoltare a competitivităţii economiei europene. Această viziune, formulată în
urma Consiliului Europei de la Lisabona din anul 2000 (Strategia Lisabona), a
urmărit să creioneze liniile directoare ale strategiilor şi politicilor care să
constituie răspunsul adecvat pentru provocările generate de procesul de
îmbătrânire a populaţiei europene, precum şi a competiţiei din ce în ce mai
acerbe pe plan global.
In realizarea obiectivelor fundamentale ale Strategiei
Lisabona - susţinerea creşterii economice şi crearea locurilor de muncă - unul
dintre instrumentele principale identificate a fost dezvoltarea unei economii
bazate pe cunoaştere în coroborare cu stimularea sectorului de tehnologia
informaţiei şi comunicaţiilor (TIC). Astfel, au fost recunoscute
avantajele utilizării serviciilor şi echipamentelor TIC asupra creării
societăţii informaţionale, capabilă să stimuleze creşterea gradului de
competitivitate economică, precum şi de coeziune socială.
Planurile de acţiune, respectiv eEurope 2002, eEurope
2005, i2010, care au vizat implementarea obiectivelor stabilite în cadrul
Strategiei Lisabona, s-au concentrat pe dezideratul creării unei „societăţi
informaţionale pentru toţi" prin extinderea gradului de acces şi utilizare
a internetului ca mediu de răspândire a informaţiilor şi oferirii de servicii
şi conţinut, creării de noi pieţe, contribuind astfel la creşterea
productivităţii în cadrul economiei. Pentru realizarea planurilor de acţiune,
CE propune 3 priorităţi:
• crearea unei pieţe unice şi competitive pentru
societatea informaţională;
• creşterea investiţiilor în cercetarea privind TIC;
• promovarea unei societăţi informaţionale
cuprinzătoare.
Avându-se în vedere faptul că răspândirea beneficiilor
internetului depinde tot mai mult de disponibilitatea accesului la internet cu
viteză mare în rândul cetăţenilor şi companiilor, utilizarea sporită a serviciilor
de comunicaţii în bandă largă a fost identificat drept un obiectiv major.
In acest context, a devenit evidentă şi în România
necesitatea dezvoltării unei strategii la nivel naţional, care să susţină
dezvoltarea comunicaţiilor electronice în bandă largă (engl. „broadband")
ca factor determinant în crearea societăţii informaţionale. Această strategie
pe termen mediu trebuie să încorporeze realităţile şi perspectivele tuturor
deţinătorilor de interese din piaţă, astfel încât să poată deveni un vector de aliniere
a tuturor resurselor relevante pentru promovarea serviciilor în bandă largă în
România.
Documentul a fost structurat în 5 componente
principale, conform direcţiilor majore de analiză:
• definirea conceptului de comunicaţii electronice în
bandă largă şi prezentarea beneficiilor anticipate ale dezvoltării serviciilor
de comunicaţii în bandă largă;
• analiza situaţiei actuale în România;
• definirea principiilor generale şi a obiectivelor
strategice;
• elaborarea planului de acţiune;
• identificarea necesarului şi a opţiunilor de
finanţare.
In faza de elaborare a opţiunilor strategice şi de
definire a măsurilor de intervenţie prioritare au avut loc consultări cu
principalele autorităţi competente şi au fost luate în considerare sugestiile
şi recomandările colectate din piaţă în etapa de colectare a informaţiilor.
Prezenta strategie este fundamentată pe baza datelor
din Analiza diagnostic - raport asupra ofertei de servicii de comunicaţii în
bandă largă (Roland Berger 2006) şi a celor furnizate de Autoritatea Naţională
pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) referitoare la
acoperirea cu reţele de comunicaţii electronice în bandă largă.
I.1. Definirea
conceptului de comunicaţii în bandă largă
Broadbandul, dincolo de definiţia sa lexicală sau
tehnică, indiferent de mediul de transmisie (cablu, unde radio, fibră optică)
sau de viteza pe care i-o atribuim, defineşte gradul de conectare în reţea pe
care îl folosim şi, implicit, cantitatea de informaţii la care avem acces la un
moment dat.
Esenţa conceptului de comunicaţii în bandă largă poate
fi înţeleasă doar dacă aceasta este interpretată ca un set de oportunităţi
tehnologice ce permit transmiterea rapidă a unui volum mare de date, astfel
încât să se asigure accesul la o gamă largă de servicii digitale. Lărgimea
benzii ce este cerută de diferite servicii on-line diferă în mod semnificativ,
în funcţie de acestea.
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi
Reglementare în Comunicaţii stabileşte o definiţie generală ce se bazează doar
pe dimensiunea cantitativă a conexiunilor la internet, precizând viteza de
transfer de 144 kbps drept pragul pentru delimitarea conexiunilor în bandă
largă de cele de bandă îngustă.
Pentru monitorizarea dezvoltării disponibilităţii
accesului în bandă largă este necesară însă completarea definiţiei generale cu
indicatori cantitativi ce pot fi schimbaţi gradual în funcţie de modificarea
caracteristicilor cererii la nivelul utilizatorului final, dar şi în funcţie de
oferta de aplicaţii şi servicii. Definirea uniformă şi definitivă a
comunicaţiilor în bandă largă este îngreunată de aspecte precum dinamismul
inovaţiei tehnologice, nivelul diferit de dezvoltare pe paliere diverse,
nivelul de acoperire cu reţele de infrastructură, precum şi diferenţa
înregistrată în ceea ce priveşte popularitatea aplicaţiilor.
Luându-se în considerare toate aceste aspecte, în
procesul de furnizare a serviciilor de comunicaţii electronice în bandă largă
se va utiliza următorul concept:
„Conexiunea în bandă largă reprezintă acel tip de comunicaţii
electronice care, prin intermediul unei multitudini de soluţii tehnologice
disponibile, asigură accesul permanent la internet, cu o viteză de transfer de
minimum 1 Mbps partajat (valoare progresiv crescătoare) şi un grad de
disponibilitate lunară de minimum 98%, oferind gradul maxim de interactivitate
şi acces la întregul spectru de aplicaţii şi conţinut digital posibil a fi
accesate prin intermediul internetului."
La aplicarea definiţiei se vor lua în considerare şi
următoarele caracteristici:
• valoarea vitezei de transfer de minimum 1 Mbps este
una care se va actualiza periodic astfel încât să permită utilizarea tuturor
aplicaţiilor şi conţinutului digital posibil a fi accesate prin intermediul
internetului;
• valoarea vitezei de transfer de minimum 1 Mbps se
aplică pentru conexiunile în bandă largă pentru segmentul rezidenţial, valoarea
pentru proiectele dezvoltate de către entităţile administraţiei
publice/operatori economici fiind de minimum 4 Mbps.
Identificarea la nivel naţional a zonelor dezavantajate
din punctul de vedere al accesului la serviciul de acces la conexiuni în bandă
largă se poate face la nivel de populaţie care nu beneficiază de acces la
conexiuni în bandă largă.
Tabelul 1
Figura 1: Procentul de populaţie fără acces la
conexiuni în bandă largă:
Procentul
|
Judeţul
|
Numărul de judeţe
|
50%-80%
|
Vâlcea, Vaslui, Mehedinţi, Sălaj, Neamţ, Gorj, Olt, Buzău,
Brăila, Vrancea, Giurgiu, Bacău, Botoşani, Covasna, Argeş
|
15
|
40%-50%
|
Iaşi, Dâmboviţa, Prahova, Ialomiţa, Caraş-Severin, Bihor, Satu
Mare, Teleorman, Alba, Suceava, Bistriţa-Năsăud, Cluj
|
12
|
20%40%
|
Tulcea, Mureş, Călăraşi, Dolj, Arad, Hunedoara, Timiş, Galaţi,
Sibiu, Harghita, Maramureş, Constanţa, Braşov
|
13
|
13%
|
Ilfov
|
1
|
Astfel, luând în considerare informaţiile din tabelul
de mai sus şi faptul că trebuie să existe o definire exactă a zonelor în care
accesul la serviciile de comunicaţii electronice în bandă largă este limitat
din diferite circumstanţe, vom defini zona dezavantajată din punctul de
vedere al accesului ca fiind orice localitate cu cel mult 10.000 de
locuitori, unde sunt prezenţi cel mult 2 furnizori de servicii de internet.
I.2. Beneficii
anticipate ale dezvoltării serviciilor de comunicaţii în bandă largă
Beneficiile accesului la serviciile de comunicaţii în
bandă largă nu se concretizează prin performanţele înregistrate de către
activităţi, acestea din urmă putând fi executate şi fără acces, dar mult mai
greu, într-o arie mai restrânsă, limitată geografic. Marele beneficiu este că
va permite realizarea activităţilor într-o nouă formă. Această posibilitate,
precum şi influenţa sa asupra întregii societăţi abia au început să apară.
Munca la domiciliu prin intermediul sistemelor electronice de comunicaţii
reprezintă soluţii pentru probleme precum şomajul, transportul sau mediul. Un
alt exemplu este e-educaţia ce oferă o alternativă la metoda tradiţională de
învăţare, făcându-l pe aplicant să fie independent faţă de timpul şi spaţiul
gestionate de instituţiile specifice, creându-se posibilitatea de a adapta
ritmul de desfăşurare la abilitatea şi nevoia individului. Accesul la
comunicaţiile în bandă largă va juca, de asemenea, un rol extrem de important
pentru aplicaţiile ce vor apărea pe măsura apariţiei unor noi nevoi generate de
societatea informaţională şi economia bazată pe cunoaştere.
Beneficiile măsurabile rezultate din accesul la
comunicaţiile în bandă largă includ:
• căutarea mai uşoară şi mai rapidă a informaţiilor -
informaţia este larg accesibilă, nelimitată spaţio-temporal;
• sprijinirea educaţiei continue, neexistând bariere
geografice sau sociale;
• simplificarea relaţiilor dintre cetăţeni,
întreprinderi, afaceri, companii, administraţie publică şi alte organizaţii;
• crearea unor noi oportunităţi pe piaţa muncii, de
exemplu munca la domiciliu;
• un management mai eficient al întreprinderilor, în
special cele mici şi mijlocii, ce conduce la creşterea eficienţei şi dezvoltă
competitivitatea;
• noi oportunităţi cu privire la divertisment sau viaţa
culturală;
• îmbunătăţirea calităţii vieţii populaţiei în zonele
rurale sau dezavantajate, prin sprijinirea dezvoltării zonelor dezavantajate
prin turism;
• implementarea soluţiilor de telemedicină, comunicarea
dintre medici în vederea schimburilor de experienţă.
Din punctul de vedere al tipurilor de efecte,
considerăm că beneficiile comunicaţiilor în bandă largă se vor face simţite în
următoarele domenii:
Educaţie: Comunicaţiile
în bandă largă pot contribui la creşterea calităţii şi eficienţei sistemului
educaţional din România prin:
• crearea facilitaţilor tehnice necesare pentru
implementarea metodologiilor educaţionale avansate, bazate pe utilizarea TIC
(eLearning);
• accesul sporit al elevilor şi profesorilor la resurse
educaţionale electronice;
• creşterea oportunităţilor de colaborare între şcolile
din România şi cele din străinătate în cadrul programelor europene;
• creşterea oportunităţilor de pregătire continuă a
personalului din domeniul public şi din cel privat prin accesarea de programe
de pregătire la distanţă;
Creşterea procentului de gospodării conectate la
servicii de comunicaţii în bandă largă va facilita accesul la noi oportunităţi
de învăţare nonformală şi informală pentru toţi locuitorii ţării, indiferent
dacă aparţin mediului urban sau rural.
Cercetare-dezvoltare: Globalizarea
şi deschiderea de către marile companii a unor centre de cercetare-dezvoltare
în zone cu potenţial uman major, în care costurile de operare sunt reduse,
presupun un schimb de informaţii specializate cu distribuţie globală, accesul
la aplicaţii specifice şi mari generatoare de trafic de date. In aceIaşi timp
presupun existenţa unor infrastructuri de comunicaţii în bandă largă, precum şi
existenţa unor resurse umane cu experienţă în lucrul cu noile tehnologii,
inclusiv cele de comunicaţii.
Implementarea cu succes a tehnologiilor de comunicare
are efecte tangibile în mărirea gradului de inovaţie prin posibilitatea de a
agrega virtual resursele şi ideile cele mai bune din toată lumea. Libera
circulaţie a informaţiei şi interactivitatea sporită conduc la mărirea numărului
de soluţii şi produse noi.
Totodată se deschid noi porţi de cunoaştere la nivelul
universităţilor prin posibilitatea de dezvoltare şi intensificare a programelor
de cercetare universitare prin unirea eforturilor cercetătorilor din centre
diferite din România si intensificarea colaborărilor la proiecte pe plan
internaţional (e-working), facilitând şi accelerând accesul la informaţii noi.
Investiţiile anunţate de companii precum Infineon,
Motorola, Nokia sau Ruwel în centre de cercetare şi dezvoltare în România sunt
relevante pentru a ilustra potenţialul sectoarelor de cercetare-dezvoltare şi
TIC din România.
Economie: Gradul de
interconectare între mediul de afaceri şi cel al comunicaţiilor digitale este
încă într-un stadiu incipient, iar dezvoltarea unor noi modele de afaceri este
dependentă de atragerea unei mase critice de utilizatori. In contextul
dezvoltării actuale a României şi deschiderii către economia europeană şi cea
globală, mediul de afaceri va deveni un consumator major de servicii broadband.
In acest sens, se urmăreşte crearea unui efect de antrenare reciprocă pe baza
căruia dezvoltarea mediului de afaceri să conducă la creşterea cererii şi,
implicit, la stimularea competiţiei şi a apariţiei serviciilor cu valoare
adăugată. In plus, dezvoltarea sectorului broadband va putea contribui la
atractivitatea României ca destinaţie pentru investiţii străine.
Comunicaţiile în bandă largă ca facilitator al
dezvoltării TIC favorizează crearea de noi locuri de muncă şi creşterea
PIB/locuitor, estimându-se că între 40% şi 50% din creşterile de productivitate
din ultimii 10 ani se datorează TIC.
In al doilea rând, comunicaţiile în bandă largă permit
o revoluţionare a proceselor de afaceri. De exemplu, nu mai e nevoie ca
facilităţile de producţie să fie aproape de cele de cercetare întrucât
comunicarea se poate face la fel de bine şi virtual în cele mai multe cazuri.
Comunicaţiile în bandă largă contribuie de asemenea la dezvoltarea e-business,
cu avantaje majore prin reducere semnificativă a costurilor de tranzacţionare
şi intensificare a vitezei interacţiunilor dintre firme.
Activităţi cultural-recreative: Comunicaţiile electronice în bandă largă pot avea un impact
semnificativ asupra activităţilor culturale, precum şi a celor recreative, prin
oferirea unei accesibilităţi ridicate, schimbarea comportamentului de consum,
precum şi prin oferirea accesului la un număr mare de opţiuni. De asemenea, pe
măsura creşterii performanţelor comunicaţiilor în bandă largă, interactivitatea
mediilor on-line creşte atrăgând utilizatorii.
Din punctul de vedere al principalelor zone de
influenţă, beneficiile comunicaţiilor în bandă largă se regăsesc la nivelul
administraţiei publice, companiilor private, comunităţilor şi al cetăţeanului
de rând.
Prin facilitarea accesului atât internaţional, cât şi
naţional, dar şi prin posibilitatea diseminării rapide de conţinut,
comunicaţiile în bandă largă pot constitui un vector pentru promovarea
valorilor culturale şi diversităţii în contextul României. Importanţa
patrimoniului cultural românesc este recunoscută inclusiv prin includerea unor
obiective precum Delta Dunării, mănăstirile pictate din Moldova, centrul
istoric al municipiului Sighişoara, cetăţile dacice din munţii Orăştie,
bisericile de lemn din Maramureş, cetăţile fortificate din Transilvania,
Mănăstirea Horezu în patrimoniul cultural mondial de către UNESCO. Astfel, se
pot dezvolta baze de date informatice (e-Turism, e-Cultura) care să favorizeze
dezvoltarea conţinutului digital de tip cultural, inclusiv în domeniul turismului
prin introducerea informaţiilor necesare promovării atracţiilor naţionale,
contribuind atât la creşterea valorilor româneşti, cât şi a numărului de
turişti.
Administraţia publică: Administraţia
publică este furnizoare de informaţii publice, servicii precum colectarea
taxelor, educaţie şi sănătate etc, toate de o importanţă majoră pentru
cetăţeni. Tehnologiile şi comunicaţiile în bandă largă pot îmbunătăţi eficienţa
şi flexibilitatea administraţiei publice, pot contribui la creşterea
disponibilităţii şi accesului la servicii guvernamentale.
Dezvoltarea de către administraţia publică a acelor
servicii electronice îndreptate către necesităţile cetăţeanului, pentru
eficientizarea timpului acestuia, privind plata taxelor locale şi
administrative, a transmiterii de cereri şi a primirii răspunsului în format
electronic şi a prezentării de informaţii utile în ceea ce priveşte obţinerea
de avize şi autorizaţii (e-Guvernare şi e-Administraţie), precum şi
eficientizarea serviciilor de sănătate publică prin realizarea de baze de date
la nivel naţional privind starea de sănătate a pacienţilor din spitale şi la
nivelul cabinetelor medicale (e-Sănătate) şi a dezvoltării de servicii de tip
telemedicină ce duc la monitorizarea permanentă a stării de sănătate a
bolnavilor de inimă, diabet şi alte afecţiuni, precum şi a persoanelor cu
handicap.
Companiile private: Pentru
companii, broadbandul reprezintă un facilitator al aplicaţiilor şi practicilor
de tip e-Business, creând noi oportunităţi de afaceri şi ajutând companiile să obţină
creşteri de productivitate bazate pe o îmbunătăţire a accesului la informaţii
şi a tranzacţiilor. Atât pentru companii, cât şi pentru angajaţi comunicaţiile
în bandă largă au rolul de a diminua importanţa localizării prin permiterea
stabilirii unor sedii în localităţi mici, rurale sau izolate, precum şi prin
facilitarea teleworkingului.
Pentru companiile româneşti, dezvoltarea comerţului
electronic poate aduce avantaje importante în sensul reducerii semnificative a
costurilor de tranzacţionare şi intensificării vitezei de interacţionare cu
partenerii de afaceri. In al doilea rând, comunicaţiile în bandă largă permit o
revoluţionare a proceselor de afaceri, contribuind la creşterea
competitivităţii companiilor româneşti în zona Europei Centrale şi de Est
(ECE), dar şi la nivel global, facilitând internaţionalizarea companiilor
locale, descentralizarea funcţiilor întreprinderilor precum producţia,
activitatea de marketing etc.
Comunităţi: Pentru
comunităţile mici, rurale sau izolate, dezvoltarea comunicaţiilor în bandă
largă poate favoriza integrarea economică şi socială prin facilitarea accesului
la bunuri şi servicii noi, superioare, precum şi oportunităţi de participare la
economia digitală sau la societatea informaţională.
Pentru consumatorul obişnuit, în afara facilităţilor
oferite de comunicaţiile în bandă largă deja menţionate, precum e-Education,
teleworking etc, efectele benefice se concretizează şi în acces crescut la
conţinut interactiv, interconectarea diferitelor echipamente, fie că au sau nu funcţiunea
de bază de comunicare, sau personalizarea consumului.
II. ANALIZA SITUAŢIEI ACTUALE
II.1. Privire de ansamblu asupra situaţiei existente
pe piaţa serviciilor de comunicaţii în bandă largă
In ultimii doi ani la nivelul pieţei de comunicaţii
electronice a fost înregistrată o evoluţie remarcabilă în ceea ce priveşte
furnizarea serviciilor de internet. Dacă la jumătatea anului 2006 se înregistra
un număr de 2,66 milioane conexiuni de acces la internet, la jumătatea anului
2008 acest număr se ridica la valoarea de 9,25 milioane, de aproximativ 3,5 ori
mai multe conexiuni.
Această creştere deosebită se datorează unui cumul de
factori economici şi sociali: dezvoltarea tehnologică a dus la o micşorare
semnificativă a costurilor de achiziţionare a computerelor personale iar
informaţia disponibilă la nivelul reţelelor de internet, precum şi dezvoltarea
continuă a serviciilor ce utilizează ca suport internetul au creat pentru
tineri un trend şi chiar un mod de viaţă.
Toate acestea au făcut ca pe o perioadă atât de scurtă
să se înregistreze această creştere semnificativă a conexiunilor de acces la
internet şi în special la cele în bandă largă.
Figura 2: Distribuţia localităţilor în funcţie de
numărul de ISP şi de tipul localităţii (rural/urban)
Punctele verzi reprezintă localităţile care îndeplinesc
următoarele criterii:
Localităţi rurale cu 0 ISP
Localităţi urbane cu 0 ISP
Localităţi rurale cu 1 ISP
Localităţi urbane cu 1 ISP
Datele statistice privind piaţa de comunicaţii
electronice din România în prima jumătate a anului 2008, raportate la
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii de
către furnizori, indică un ritm anual de creştere susţinut a numărului de
conexiuni de acces la internet în bandă largă. Conform datelor raportate de
către furnizorii de internet, la nivelul lunii iunie 2008 în România se
înregistrau aproximativ 2,27 milioane de conexiuni de acces la internet în
bandă largă furnizate la puncte fixe, cu 760.000 mai multe decât în perioada
similară a anului 2007 (1,51 milioane) şi 1,42 milioane conexiuni de acces la
internet în bandă largă furnizate la puncte mobile, cu 420.000 mai multe faţă
de perioada similară a anului 2007 (1 milion).
Tabelul 2: Dinamica numărului total de conexiuni de
acces la internet, în funcţie de modalitatea de conectare şi de viteza de
acces, în perioada 30 iunie 2006-30 iunie 2008
Sursa: ANCOM
Indicator
|
30.06.2006 abs. (mil.)
|
31.12.2006 abs. (mil.)
|
30.06.2007 abs. (mil.)
|
31.12.2007 abs. (mil.)
|
30.06.2008 abs. (mil.)
|
Conexiuni la puncte fixe
|
|
|
|
|
|
Conexiuni de acces în bandă largă la puncte fixe (acces dial-up
ISDN, acces dedicat)
|
0,69
|
1,09
|
1,51
|
1,95
|
2,27
|
Conexiuni de acces în bandă îngustă la puncte fixe (acces dial-up
PSTN, acces dedicat în bandă îngustă)
|
0,38
|
0,34
|
0,33
|
0,20
|
0,02
|
Conexiune activitate la puncte mobile
|
|
|
|
|
|
Conexiuni de acces în bandă largă la puncte mobile - abonamente
pentru acces la internet şi utilizatori telefonie mobilă pe bază de abonament
cu acces la internet prin EDGE, CDMA, EV-DO, 3G
|
0,50
|
0,68
|
0,82
|
1,06
|
1,10
|
Conexiuni de acces în bandă îngustă la puncte mobile - abonamente
pentru acces la internet şi utilizatori telefonie mobilă pe bază de abonament
cu acces la internet prin CSD, GPRS
|
0,97
|
1,19
|
1,91
|
2,40
|
2,55
|
Conexiuni de acces în bandă largă la puncte mobile - cartele
preplătite pentru acces la internet prin EV-DO şi utilizatori telefonie
mobilă pe bază de cartele preplătite cu acces la internet prin EDGE, 3G
|
0,06
|
0,20
|
0,18
|
0,31
|
0,32
|
Conexiuni de acces în bandă îngustă la puncte mobile -
utilizatori telefonie mobilă pe bază de cartele preplătite cu acces la
internet prin GPRS
|
0,06
|
0,20
|
2,47
|
3,20
|
2,99
|
Tabelul 3: Dinamica numărului de conexiuni de acces
la internet în bandă largă furnizate la puncte fixe, în funcţie de suportul
utilizat, în perioada 30 iunie 2006-30 iunie 2008
Sursa: ANCOM
Indicator
|
30.06.2006
|
31.12.2006
|
30.06.2007
|
31.12.2007
|
30.06.2008
|
abs. (mil.)
|
evol. (%)
|
abs. (mil.)
|
evol. (%)
|
abs. (mil.)
|
evol. (%)
|
abs.
(mil.)
|
evol. (%)
|
abs. (mil.)
|
evol.
(%)
|
Nr. total conexiuni de acces la internet în bandă largă la puncte
fixe, din care:
|
0,69
|
+82
|
1,09
|
+58
|
1,51
|
+39
|
1,95
|
+29
|
2,27
|
+ 16
|
- acces dial-up ISDN
|
0,0005
|
-20
|
0,0002
|
-57
|
0,0001
|
-38
|
0,0001
|
-35
|
0,0003
|
+ 191
|
- acces dedicat, din care
|
0,69
|
+82
|
1,09
|
+58
|
1,51
|
+39
|
1,95
|
+29
|
2,27
|
+16
|
a) cablu coaxial
|
0,33
|
+32
|
0,39
|
+20
|
0,41
|
+4
|
0,44
|
+7
|
0,44
|
+1
|
b) fibră optică
|
0,04
|
+159
|
0,05
|
+32
|
0,07
|
+27
|
0,08
|
+23
|
0,09
|
+8
|
c) radio, din care:
|
0,01
|
+46
|
0,02
|
+50
|
0,03
|
+88
|
0,03
|
+1
|
0,03
|
-4
|
c1) conexiuni radio standard (de tip „FWA")
|
0,007
|
n/a
|
0,01
|
+31
|
0,01
|
+6
|
0,01
|
-3
|
0,01
|
+2
|
c2) conexiuni Wi-Fi
|
0,004
|
n/a
|
0,01
|
+94
|
0,02
|
+185
|
0,02
|
+2
|
0,02
|
-6
|
c3) conexiuni WiMax
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
0,00
|
-
|
0,00
|
-
|
c4) alte tipuri de conexiuni radio
|
0,0006
|
n/a
|
0,0004
|
-35
|
0,0004
|
+ 12
|
0,001
|
+38
|
0,0004
|
-31
|
d) xDSL (fire metalice torsadate, alte suporturi)
|
0,05
|
+516
|
0,10
|
+118
|
0,18
|
+79
|
0,36
|
+108
|
0,51
|
+40
|
e) cablu UTP/FTP, satelit, alte mijloace, din care:
|
0,26
|
+170
|
0,53
|
+101
|
0,83
|
+57
|
1,03
|
+24
|
1,19
|
+16
|
e1) cablu UTP/FTP
|
0,26
|
n/a
|
0,52
|
+100
|
0,83
|
+58
|
1,03
|
+25
|
1,19
|
+16
|
e2) satelit
|
0,0001
|
n/a
|
0,0001
|
+159
|
0,0002
|
+65
|
0,0002
|
-14
|
0,001
|
+ 155
|
e3) alte mijloace
|
0,001
|
n/a
|
0,002
|
+212
|
0,003
|
+27
|
0,001
|
-75
|
0,000
|
-36
|
Se remarcă faptul că în perioada 30 iunie 2007-30 iunie
2008 numărul de conexiuni în bandă largă prin xDSL a crescut cu 190%, în timp
ce numărul de conexiuni în bandă largă contractate de utilizatorii casnici a
crescut cu 53%. Ponderea cea mai mare în numărul total de conexiuni de acces
dedicat la internet în bandă largă la puncte fixe o deţin în continuare
conexiunile prin cablu UTP/FTP (52,5%), urmate de conexiunile xDSL (22,5%) şi
de conexiunile prin cablu coaxial (19,6%).
Figura 3: Structura numărului total de conexiuni de
acces dedicat la internet, în funcţie de suportul utilizat, la 30 iunie 2008
Sursa: ANCOM
*acces radio, acces satelit, acces linii închiriate
de Cu
Datele publicate de Comisia Europeană arată că, în
ciuda diminuării perspectivelor de creştere economică în general, dezvoltarea
internetului broadband a continuat în ultimul an la nivelul UE cu o creştere de
19,23% în perioada iulie 2007-iulie 2008. La 1 iulie 2008, în UE existau peste
107 milioane de linii broadband fixe, dintre care 17 milioane au fost adăugate
începând cu iulie 2007. Cea mai mare rată de creştere s-a înregistrat în Malta
(6,7 linii la 100 de locuitori), urmată de Germania (5,1 la 100 de locuitori)
şi de Cipru (4,9 la 100 de locuitori), iar cea mai mică în Finlanda (1,9 la 100
de locuitori) şi Portugalia (1,0 la 100 de locuitori). Danemarca, Ţările de
Jos, Suedia, Finlanda, Regatul Unit, Luxemburg, Belgia, Franţa şi Germania au
atins o rată de penetrare de 25%, conform statisticilor Organizaţiei
pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică OCDE din iunie 2008.
In România, rata de penetrare a serviciilor de
comunicaţii în bandă largă continuă să crească în 2008, însă este în continuare
una dintre cele mai scăzute din UE - 10,52% la nivelul populaţiei şi 27,04% la
nivel de gospodărie. Mai multe motive au condus la această situaţie, şi anume:
liberalizarea târzie a pieţei (2003), lansarea târzie a DSL (la sfârşitul
anului 2005), utilizarea redusă a computerelor personale (doar 35% din
gospodării au acces la PC), o arie de acoperire redusă a serviciilor de
comunicaţii electronice în bandă largă (30% din populaţie locuieşte în oraşe
fără acoperire a serviciilor de comunicaţii în bandă largă) şi venituri reduse,
în special, în zonele rurale1.
1 Raportul de ţară
al Comisiei Europene.
Tabelul 4: Evoluţia ratei de penetrare a
conexiunilor de acces dedicat la internet în bandă largă în perioada 31
decembrie 2003-30 iunie 2008
Sursă: ANCOM
|
31.12.2003
|
31.12.2004
|
31.12.2005
|
31.12.2006
|
31.12.2007
|
30.06.2008
|
Nr. total conexiuni de acces dedicat la internet în bandă largă
(mii.)
|
0,01
|
0,10
|
0,38
|
1,09
|
1,95
|
2,27
|
Rata de penetrare la 100 de locuitori* (%)
|
0,06
|
0,49
|
1,75
|
5,04
|
9,05
|
10,52
|
Nr. conexiuni de acces dedicat la internet în bandă largă
furnizate clienţilor persoane fizice (mil.)
|
0,003
|
0,08
|
0,32
|
0,91
|
1,69
|
1,98
|
Rata de penetrare la 100 de gospodării** (%)
|
0,04
|
1,05
|
4,34
|
12,49
|
23,02
|
27,04
|
* Rata de penetrare a conexiunilor de acces dedicat la
internet în bandă largă la 100 de locuitori = nr. conexiuni de acces dedicat la
internet în bandă largă/populaţia României x 100; populaţia = 21.680.974 pentru
2003-2004, 21.673.328 la 30 iunie 2005, 21.623.849 la 31 decembrie 2005,
21.610.200 la 30 iunie 2006, 21.584.365 la 31 decembrie 2006, 21.565.112 la 30
iunie 2007, 21.537.563 la 31 decembrie 2007, respectiv 21.528.627 la 30 iunie
2008 (Sursa: INS).
** Rata de penetrare a conexiunilor de acces dedicat la
internet în bandă largă la 100 de gospodării = nr. conexiuni de acces dedicat
la internet în bandă largă/nr. de gospodării din România x 100; nr. de
gospodării = 7.320.202 (sursa: INS, Recensământul populaţiei şi al locuinţelor,
18-27 martie 2002).
Figura 4: Evoluţia ratei de penetrare a conexiunilor
de acces dedicat la internet în bandă largă în perioada 31 decembrie 2003-30
iunie 2008
Sursă: ANCOM
Din numărul total al conexiunilor de acces dedicat la
internet procentul semnificativ îl deţin cele realizate pentru persoane fizice,
aproximativ 87%, restul, dar nu de neglijat, îl reprezintă conexiunile
realizate la nivelul persoanelor juridice.
Tabelul 5: Structura numărului total de conexiuni de
acces dedicat la internet, în funcţie de categoria de clienţi. Evoluţie în
perioada 30.06.2006-30.06.2008
Sursă: ANCOM
Indicator (mil.)
|
30.06.2006
|
31.12.2006
|
30.06.2007
|
31.12.2007
|
30.06.2008
|
<128kbps
|
>128kbps
|
<128kbps
|
>128kbps
|
<128kbps
|
>128kbps
|
<128kbps
|
>128kbps
|
<128kbps
|
>128kbps
|
Nr. total conexiuni acces dedicat la internet, din care:
|
0,12
|
0,69
|
0,12
|
1,09
|
0,01
|
1,51
|
0,003
|
1,95
|
0,001
|
2,27
|
a) abonaţi persoane fizice
|
0,11
|
0,56
|
0,11
|
0,91
|
0,01
|
1,30
|
0,002
|
1,69
|
0,0007
|
1,98
|
b) abonaţi persoane juridice
|
0,01
|
0,12
|
0,01
|
0,17
|
0,002
|
0,22
|
0,001
|
0,26
|
0,0004
|
0,29
|
In ceea ce priveşte piaţa conexiunilor dedicate de
acces la internet la nivelul companiilor şi instituţiilor, ea este dominată de
conexiunile prin cablu TV şi fibră optică. Astfel 37% din numărul total de
conexiuni dedicate de acces existente în companiile şi instituţiile selectate
sunt conexiuni pe suport fibră optică, în timp ce 33% sunt pe suport cablu TV.
Urmează conexiunile dedicate de tip xDSL (14%) şi cele prin cablu UTP/FTP(10%).
Figura 5: Conexiuni dedicate de acces la internet în
funcţie de tipul de infrastructură, existente în companii şi instituţii
Sursă: ANCOM
Referitor la tipurile de abonamente utilizate,
majoritatea companiilor şi instituţiilor (86%) în care există conexiune dedicată
de acces la internet cu abonament lunar cu trafic nelimitat, în timp ce în 7%
din companii şi instituţii se utilizează abonamente lunare cu trafic limitat şi
plata traficului suplimentar.
Conform datelor furnizate de ANCOM pentru următoarea
perioadă există intenţia la nivelul companiilor şi instituţiilor de a
achiziţiona o conexiune în bandă largă la o viteză de transfer mai mare,
această intenţie situându-se la nivelul companiilor mici la o valoare de 16-17%
şi la o valoare mai mică de 9% în rândul companiilor mari, cu peste 50 de
angajaţi. Totodată, 57% dintre aceste companii vor opta pentru achiziţionarea
unei conexiuni de acces dedicat, în care cea mai mare pondere o au conexiunile
prin fibră optică urmate de cele prin cablu TV.
II.2. Analiza SWOT
Puncte forte:
- dinamica accelerată a numărului de conexiuni
broadband;
- penetrarea în ascensiune puternică a telefoniei
mobile (123% acoperire);
- rata ridicată a penetrării reţelelor CaTV (75%
acoperire);
- nivel în creştere al competiţiei pe segmente majore;
- paleta de soluţii tehnologice disponibile este în
creştere;
- reţelele interurbane de transport de date sunt bine
dezvoltate;
- costul de achiziţie al terminalelor (PC-uri,
laptopuri, telefoane mobile smartphone etc.) este relativ scăzut în comparaţie
cu anii anteriori.
Puncte slabe:
- ratele de penetrare şi de utilizare ale internetului
sunt scăzute în raport cu media la nivel european;
- diferenţele majore între ratele de penetrare ale
reţelelor broadband în mediul urban şi cele din mediul rural;
- probleme de acces pe bucla locală (implementarea
accesului necondiţionat pe bucla locală, procesul de sistematizare a reţelelor
locale pozate aerian);
- disponibilitatea redusă a conţinutului informaţional
local şi a aplicaţiilor publice relevante;
- rata de penetrare considerabil mai mică şi gradul
mult mai redus de dezvoltare a reţelei fixe ale fostului monopolist în
comparaţie cu alte state membre ale Uniunii Europene;
- volumul investiţiilor poate înregistra o scădere pe
fondul crizei economice actuale;
- lipsa unei abordări comune la nivel guvernamental în
implementarea proiectelor, fapt de natură a conduce la suprapuneri şi risipiri
ale resurselor publice.
Oportunităţi:
- avantajul dezvoltării târzii: perioada dominaţiei
conexiunilor în bandă îngustă poate fi diminuată semnificativ;
- posibilităţile de valorificare a cererii potenţiale
ridicate - agregarea cererii publice, apariţia de noi clienţi corporativi;
- caracteristicile pozitive ale consumatorilor - deschiderea
către servicii inovative, alfabetizare digitală ridicată a tinerilor;
- creşterea penetrării conexiunilor în bandă largă la
nivelul populaţiei, al sectorului public şi privat încurajează dezvoltarea de
conţinut.
Ameninţări:
- lipsa de aplicaţii şi conţinut local, dar şi nivelul
insuficient de alfabetizare digitală şi cunoaşterea beneficiilor;
- procentul ridicat al populaţiei aflate în mediul
rural limitează dezvoltarea accesului datorită rentabilităţii
limitate/negative;
- adâncirea decalajului digital, prin concentrarea
ofertei pe zonele urbane cu densităţi ridicate ale populaţiei;
- amplificarea diferenţelor faţă de statele UE, în
lipsa implementării unor politici/reglementări adecvate.
Analiza caracteristicilor pieţei serviciilor broadband
indică faptul că, deşi există o serie de avantaje şi oportunităţi pentru
dezvoltarea acestor servicii, în lipsa unor măsuri de intervenţie adaptate la
problemele existente în România, există riscuri semnificative de adâncire a
decalajului digital şi de amplificare a diferenţelor înregistrate între
regiuni, respectiv între mediul rural şi cel urban. De asemenea, se impun
măsuri adecvate avându-se în vedere faptul că s-a constatat că nu există
suportul tehnic necesar pentru stimularea dezvoltării regionale prin încurajarea
competiţiei şi creşterea gradului de accesibilitate al serviciilor de
comunicaţii.
III. PRINCIPII GENERALE Şl OBIECTIVE STRATEGICE
III.1. Principii generale
Principiile de acţiune care au stat la baza elaborării
prezentei strategii au avut în vedere modelele europene utilizate în cadrul
strategiilor de broadband dezvoltate de statele membre ale UE, ca răspuns la
iniţiativa eEurope, însă au ţinut cont şi de specificul pieţei din România.
Planul strategic guvernamental îşi propune accelerarea
ritmului de dezvoltare a serviciilor de comunicaţii în bandă largă,
identificate drept unul dintre cei mai importanţi facilitatori ai modernizării
societăţii şi creşterii gradului de competitivitate a economiei, prin
încurajarea acelor activităţi care să ducă la diminuarea acelor zone
identificate drept zone dezavantajate din punctul de vedere al accesului. Cu
alte cuvinte, strategia propune un set de recomandări care vizează
îmbunătăţirea situaţiei anumitor activităţi care au influenţă asupra
dezvoltării serviciilor de comunicaţii în bandă largă, activităţi care în lipsa
unei intervenţii din partea statului ar fi cunoscut un ritm de dezvoltare mult
mai redus.
Prin crearea de infrastructură şi oferirea accesului în
bandă largă în condiţii de concurenţă a fost avută în vedere înlăturarea
anumitor bariere de acces la serviciile broadband. Unul dintre principiile care
a stat la baza acestei abordări este garantarea accesului liber la o gamă cât
mai largă de servicii cu o mare disponibilitate geografică şi socială. Aceasta
presupune în principal existenţa unei pieţe libere, garantată prin respectarea
principiului nediscriminării în ceea ce priveşte tratamentul aplicat
furnizorilor de reţele sau servicii de comunicaţii electronice şi încurajarea
unei pieţe concurenţiale în ceea ce priveşte diversitatea ofertei, tarifele şi
calitatea serviciilor. Ca atare, strategia naţională de comunicaţii în bandă
largă recunoaşte importanţa mecanismelor de piaţă în dezvoltarea serviciilor
broadband.
La baza stabilirii unei pieţe libere şi concurenţiale
se regăseşte şi principiul fundamental al neutralităţii tehnologice, care
asigură existenţa unei diversităţi de soluţii şi tehnologii capabile să
satisfacă nevoile specifice de comunicaţii ale grupurilor diferite de
utilizatori şi oferă posibilitatea de alegere a celei mai eficiente metode de
comunicaţii într-o situaţie dată. Tocmai pentru a putea respecta acest
principiu, formula de intervenţie din partea statului va fi mai curând una
indirectă (prin reglementări şi stimuli) şi selectivă (acţiuni concentrate şi
prioritizate).
Această multitudine de resurse comunicaţionale este cu
atât mai valoroasă având în vedere rapiditatea cu care se schimbă şi evoluează
societatea şi implicit şi nevoile acesteia de comunicare şi informare. De
asemenea, date fiind perioadele relativ îndelungate de timp pentru a dezvolta
şi implementa soluţii tehnice viabile, este necesară încurajarea diversităţii
tehnologice pentru a permite ca înainte ca o anumită nevoie de comunicare să
devină stringentă să existe deja mai multe soluţii capabile să o adreseze.
Pentru a se asigura o alocare optimă a resurselor
disponibile şi o distorsiune minimă a mecanismelor pieţei este necesară
respectarea principiului proporţionalităţii. Cu alte cuvinte, intensitatea
acţiunilor întreprinse trebuie să corespundă profunzimii problemei
identificate, iar selectarea instrumentelor de acţiune trebuie făcută pe baza
celui mai redus efort necesar dintre toate alternativele disponibile care pot
îndeplini în mod eficient obiectivul vizat.
In vederea absorbţiei cu maximă eficienţă a fondurilor
guvernamentale disponibile pentru implementarea programului broadband de
dezvoltare a serviciilor de comunicaţii în bandă largă, soluţiile adoptate
trebuie să asigure respectarea principiului utilizării eficiente a resurselor
în sensul evitării suprapunerii acestora. Se remarcă astfel necesitatea
coordonării comune a tuturor proiectelor guvernamentale în domeniul
comunicaţiilor broadband de către o singură autoritate, capabilă să gestioneze
toate iniţiativele întreprinse în cadrul programului şi să asigure evitarea
suprapunerii activităţilor şi resurselor.
Setul de opţiuni strategice identificate vor urmări
stabilirea unui echilibru între necesitatea oferirii unor stimulente pentru
dezvoltarea infrastructurii în zonele dezavantajate şi principiul minimei
intervenţii din partea autorităţilor. In acest fel, vor fi încurajate
investiţiile private, promovarea concurenţei şi reducerea preţurilor ca urmare
a dezvoltării nivelului competitiv în domeniul comunicaţiilor broadband.
Un alt principiu important îl reprezintă asigurarea
dezvoltării atât a infrastructurii, cât şi a serviciilor pentru a genera
aşa-numitul „cerc virtuos" - crearea de reţele, urmată de stimularea
cererii de servicii prin dezvoltarea de conţinut nou, conducând la o cerere
nouă de comunicaţii în bandă largă, care va justifica investiţii în
infrastructură, iar ciclul se reia.
De asemenea, se vor avea în vedere respectarea
dreptului universal la accesul la mijloace electronice de comunicaţii şi promovarea
intereselor specifice ale utilizatorilor cu dizabiiită'ţi sau nevoi speciale
pentru a obţine un maxim de beneficii de pe urma serviciilor broadband în
sensul includerii sociale a acestora şi al egalităţii şanselor. Urmând aceIaşi
principiu al egalităţii şanselor se va urmări în aceIaşi timp respectarea şi
promovarea diversităţii culturale şi lingvistice.
Nu în ultimul rând, este preferabil ca soluţiile
propuse să permită încurajarea reală a participanţilor de a contribui la
implementarea strategiei de broadband, în sensul că avantajele de care pot
beneficia aceşti participanţi să fie mai mari sau cel puţin egale cu costurile
asociate participării, respectându-se principiul profitabilităţii activităţilor
comerciale.
III. 2. Obiective
Pentru a se asigura succesul strategiei de comunicaţii
în bandă largă au fost identificate şi formulate o serie de obiective clare şi
cuprinzătoare, pentru a orienta eficient activităţile şi resursele proiectului.
Obiectivele au fost grupate în jurul a 3 piloni fundamentali care pot fi
implementaţi printr-un mix de metode de intervenţie. Astfel, pilonii principali
în jurul cărora a fost dezvoltată strategia se referă în mod special la
asigurarea accesului la servicii broadband, furnizarea de conţinut relevant şi
asigurarea precondiţiilor necesare de informare, educare şi securitate.
Pornindu-se de la pilonii fundamentali ai strategiei a
fost dezvoltat un set de indicatori însoţiţi de valori-ţintă aferente, în
vederea evaluării impactului asupra principalelor categorii de beneficiari
vizate. Aceste ţinte concrete reprezintă praguri de referinţă care vor fi
utilizate în monitorizarea progresului înregistrat, fiind specifice şi
măsurabile pentru a permite o dozare corectă a efortului, precum şi
recalibrarea periodică a resurselor investite.
Tabelul 6: Tipuri de indicatori utilizaţi pentru
fiecare pilon strategic şi categorie principală de beneficiari
Pilonii strategiei
|
Indivizi
|
Companii
|
Administraţie publică
|
Asigurarea accesului la broadband
|
- rata de penetrare a calculatoarelor în rândul populaţiei
- rata de penetrare a conexiunilor în bandă largă în rândul
populaţiei
|
- rata de penetrare a calculatoarelor în rândul companiilor
- rata de penetrare a conexiunilor în bandă largă în rândul
companiilor
|
- % calculatoarele administraţiei publice cu acces la conexiune
în bandă largă
- rata de penetrare a clădirilor publice cu conexiune în bandă
largă
|
Furnizarea de conţinut relevant
|
- procent din populaţie care utilizează servicii on-line
- numărul de utilizatori ai serviciilor e-learning
|
- % companiilor cu site web propriu
- % companii care utilizează aplicaţii de tip e-Business
|
- numărul de servicii e-Administraţie disponibile pe fiecare
domeniu relevant de activitate
- solicitări sau formulare procesate on-line
|
Asigurarea (pre-) condiţiilor: informare, educare, securitate
|
- gradul de alfabetizare digitală a populaţiei
|
- % angajaţi cu experienţă în utilizarea calculatoarelor şi
internetului
|
- gradul de alfabetizare digitală a administraţiei publice
|
Strategia îşi propune să contribuie la: dezvoltarea
regională, stimularea competitivităţii în zonele dezavantajate din punctul de
vedere al accesului, reducerea dezechilibrelor între regiuni, reducerea
decalajului digital între zonele urbane şi cele rurale.
Pe baza obiectivelor formulate anterior elaborării
strategiei pe baza unei analize preliminare (dezvoltarea echilibrată a
infrastructurii, creşterea disponibilităţii şi a gradului de utilizare a
serviciilor, încurajarea dezvoltării conţinutului informaţional sau asigurarea
unui cadru adecvat care să permită îmbunătăţirea mediului concurenţial şi
investiţional) şi în urma analizei diagnostic a pietei' de comunicaţii în bandă
largă au fost identificate 10 obiective strategice: 4 obiective generale şi
obiective specifice, a căror prioritizare va fi realizată în funcţie de
importanţa strategică, aria de intervenţie şi resursele financiare disponibile,
de către grupul de lucru pentru implementarea strategiei naţionale de
dezvoltare a comunicaţiilor în bandă largă, constituit conform măsurilor
stabilite la pct. IV. 1 din prezenta strategie.
Obiectivele generale ale strategiei sunt:
• creşterea ratei de penetrare, la nivelul
gospodăriilor, a conexiunilor în bandă largă până la 40% în 2010 şi de 80% în
2015;
• creşterea gradului de acces la serviciile de
comunicaţii electronice de bandă largă, la nivelul populaţiei, de 100% până în
2015;
• conectarea şi creşterea gradului de utilizare a
serviciilor în bandă largă la nivelul IMM-urilor;
• creşterea ratei de penetrare a serviciilor de
comunicaţii electronice de bandă largă pentru zonele dezavantajate din punctul
de vedere al accesului;
• creşterea ofertei de servicii on-line pentru sectorul
guvernamental şi cel de afaceri.
Obiectivele specifice se referă atât la stimularea
cererii, cât şi a ofertei de servicii de comunicaţii electronice de bandă largă
în sectorul public şi privat:
• conectarea instituţiilor publice (agregarea cererii
publice);
• creşterea utilizării în domeniul public;
• susţinerea IMM-urilor în pregătirea, configurarea şi
implementarea proiectelor de infrastructură şi servicii;
• sporirea accesibilităţii serviciilor;
• dezvoltarea de conţinut şi aplicaţii;
• educarea consumatorilor şi incluziunea grupurilor de
utilizatori defavorizaţi.
III. 3. Indicatori
de monitorizare
Implementarea măsurilor corespunzătoare fiecărui
obiectiv va fi monitorizată prin intermediul unor indicatori specifici, In
definirea indicatorilor s-a ţinut cont de următoarele principii:
• indicatorii-cheie trebuie să permită monitorizarea
progresului realizat în demersul de atingere a obiectivelor fundamentale ale
strategiei naţionale de comunicaţii în bandă largă;
• indicatorii-cheie trebuie să ofere o imagine de
ansamblu clară asupra dezvoltării sectorului şi indicaţii în ceea ce priveşte
acţiunile necesare pentru accelerarea progresului, dacă este cazul;
• indicatorii-cheie trebuie să fie clar definiţi şi
măsurabili/ cuantificabili pentru ca ulterior să poată constitui un instrument
de monitorizare/management al performanţei dezvoltării sectorului de
comunicaţii în bandă largă;
• indicatorii trebuie să fie transparenţi, suficient
de uşor de explicat şi de înţeles, inclusiv în cazul unor indicatori compoziţi.
Tabelul 7: Indicatorii* de monitorizare si valorile-tintă
aferente
Indicator
|
|
Ţinta propusă
|
Ţinta propusă
|
2007
|
2010
|
2015
|
Rata de penetrare a conexiunilor în bandă largă cu acces dedicat
la nivelul gospodăriilor
|
23.02
|
40
|
80
|
Rata de acces al serviciilor în bandă largă la nivelul populaţiei
|
10,5 (2008)
|
40
|
100
|
Procentul persoanelor care utilizează internetul pentru
interacţiunea cu autorităţile publice
|
2.6
|
10
|
50
|
Procentul de utilizare a serviciilor de tip e-government de către
persoanele fizice (cererea) în total
|
5
|
20
|
50
|
Rata operaţiunilor comerciale on-line (e-commerce)
|
1.2
|
5
|
40
|
Rata calculatoarelor disponibile la nivelul gospodăriilor
|
26 (anul 2006)
|
50
|
90
|
Procentul persoanelor care au utilizat internetul în scop
educaţional şi de formare
|
2.3 (anul 2006)
|
10
|
40
|
Rata de penetrare a conexiunilor în bandă largă în rândul
companiilor
|
59
|
70
|
90
|
* Indicatorii vor fi colectaţi pe 3 paliere distincte:
urban, suburban şi rural.
De asemenea, în vederea evaluării dinamicii
investiţiilor în proiectele de infrastructură de tip broadband se vor
monitoriza numărul de proiecte şi sursa de finanţare aferentă în funcţie de
arealul geografic.
Valorile-ţintă ale indicatorilor propuşi spre utilizare
au fost stabilite împreună cu deţinătorii de interese din piaţă. Aceştia se vor
implica activ şi în procesul de validare şi ajustare a prioritizării
iniţiativelor pentru implementarea strategiei de comunicaţii în bandă largă în
cadrul consultărilor cu grupul de lucru pentru implementarea strategiei
naţionale de dezvoltare a comunicaţiilor în bandă largă.
Un accent special se va pune pe extinderea zonei de
acoperire a comunicaţiilor de bandă largă la zonele dezavantajate. O primă
indicaţie a succesului înregistrat în această direcţie o vor constitui numărul
de proiecte derulate în zonele dezavantajate şi, implicit, numărul de
comunităţi conectate din zonele dezavantajate care beneficiază de servicii de
comunicaţii de bandă largă în urma implementării strategiei. Desigur, pentru a
deţine o perspectivă de ansamblu asupra gradului global de conectivitate
înregistrat în aceste zone la nivel naţional, aceşti indicatori vor fi
raportaţi la numărul total de comunităţi identificate a fi dezavantajate, în
vederea unei estimări corecte a eforturilor necesare a fi depuse în continuare
pentru atingerea obiectivelor propuse.
IV. CADRUL LEGAL Şl
INSTITUŢIONAL ÎN DOMENIU
Instituţiile cu atribuţii ce privesc reglementarea
activităţii de furnizare a serviciilor de comunicaţii electronice şi
implementarea politicilor Guvernului României în'domeniu sunt următoarele:
IV. 1. Consiliul
pentru promovarea societăţii informaţionale în România
Pentru crearea premiselor durabile ale implementării
societăţii informaţionale în România, în scopul elaborării, integrării,
corelării'şi monitorizării politicii în domeniul serviciilor societăţii
informaţionale a Guvernului, s-a constituit prin Hotărârea Guvernului nr.
13/2009 Consiliul interministerial „Consiliul pentru promovarea societăţii
informaţionale în România."
Consiliul este condus de primul-ministru şi are ca
membri 13 miniştri, printre atribuţiile acestei entităţi numărându-se:
stabilirea direcţiilor strategice pentru trecerea la societatea informaţională
în România; aprobarea proiectelor directoare şi a bugetelor anuale aferente
acestora, din domeniul comunicaţiilor, tehnologiei informaţiei şi societăţii
informaţionale, ale instituţiilor publice; aprobarea şi coordonarea proiectelor
mai mari de 100.000 euro, din domeniul comunicaţiilor, tehnologiei informaţiei
şi societăţii informaţionale, ale instituţiilor publice,
companiilor/societăţilor naţionale sau societăţilor comerciale la care statul
este acţionar unic ori majoritar; aprobarea strategiilor şi proiectelor
directoare de informatizare a ministerelor; stabilirea căilor principale de
modernizare a administraţiei centrale folosindu-se metodele şi instrumentele
tehnologiei informaţiei etc.
IV. 2. Ministerul
Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale
Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale
realizează politicile şi strategiile în domeniul comunicaţiilor, serviciilor
poştale, tehnologiei informaţiei şi al serviciilor societăţii informaţionale şi
ale societăţii bazate pe cunoaştere.
Cadful general de organizare şi funcţionare a
Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale a fost stabilit prin
Hotărârea Guvernului nr. 12/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale, cu modificările şi
completările ulterioare.
Principalele atribuţii ale MCSI sunt:
- definirea politicii şi strategiei sectoriale în
domeniul comunicaţiilor electronice, serviciilor poştale, tehnologiei
informaţiei'şi al serviciilor societăţii informaţionale şi ale societăţii
bazate pe cunoaştere;
- elaborarea obiectivelor strategice şi tactice ale
acestor sectoare şi a planului de acţiuni pentru implementarea acestor
obiective;'
- exercitarea calităţii de unică autoritate publică în
organizarea şi coordonarea la nivel naţional a implementării programelor şi
proiectelor de guvernare electronică şi administraţie electronică;
- implementarea politicilor europene în domeniul
comunicaţiilor electronice, serviciilor poştale, tehnologiei informaţiei şi al
serviciilor societăţii informaţionale şi ale societăţii bazate pe'cunoaştere,
prin elaborarea cadrului normativ aferent fiecărui sector;
- protecţia drepturilor şi intereselor utilizatorilor,
inclusiv prin luarea tuturor măsurilor necesare pentru ca utilizatorii să
obţină un maxim de beneficii în condiţiile unei pieţe concurenţiale', în ceea
ce priveşte diversitatea ofertei, tarifele şi' calitatea serviciilor;
- iniţierea, conducerea, finanţarea, monitorizarea
şi/sau implementarea de programe şi proiecte proprii ori comunitare în domeniul
comunicaţiilor electronice, serviciilor poştale, tehnologiei informaţiei şi al
serviciilor societăţii informaţionale şi ale societăţii bazate pe cunoaştere,
atribuirea conducerii programelor şi proiectelor, în conformitate cu
reglementările în vigoare.
IV. 3. Autoritatea
Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi
Reglementare în Comunicaţii funcţionează sub control parlamentar, având rolul
de a pune în aplicare politicile naţionale în domeniul comunicaţiilor
electronice, comunicaţiilor audiovizuale şi al serviciilor poştale, inclusiv
prin reglementarea pieţei şi reglementarea tehnică în aceste domenii.
Conducerea autorităţii de reglementare în comunicaţii este asigurată de un
preşedinte şi 2 vicepreşedinţi, numiţi de către Preşedintele României,' la
propunerea Guvernului.
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi
Reglementare în Comunicaţii administrează şi gestionează resursele limitate din
domeniul comunicaţiilor electronice, fiind însărcinată cu promovarea
concurenţei în sectorul comunicaţiilor electronice şi al serviciilor poştale.
IV 4. Agenţia pentru Serviciile Societăţii
Informaţionale (ASSI) a fost'înfiinţată în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
25/2007 privind stabilirea unor măsuri pentru reorganizarea aparatului de lucru
al Guvernului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 99/2008, cu
modificările şi completările ulterioare, având atribuţii în domeniul operării
la nivel naţional a sistemelor informatice ale administraţiei publice centrale.
ASSI este o instituţie publică cu personalitate juridică, aflată în subordinea
Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale, şi are drept
principală atribuţie implementarea şi operarea la nivel naţional a sistemelor
informatice care furnizează servicii destinate guvernării electronice.
Cadrul general de organizare şi funcţionare a ASSI a
fost stabilit prin Ordonanţa de urgenţa a Guvernului nr. 73/2007, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 125/2008, cu modificările ulterioare.
Principalele atribuţii ale ASSI sunt următoarele:
- dezvoltă şi operează Sistemul e-Guvernare, Sistemul
electronic de achiziţii publice şi Sistemul informatic pentru atribuirea
electronica a autorizaţiilor de transport internaţional rutier de marfă şi
pentru atribuirea electronică a traseelor naţionale din programele de transport
prin serviciile regulate judeţene, interjudeţene limitrofe şi interjudeţene;
- reglementează activităţile specifice furnizării
serviciilor de guvernare prin mijloace electronice;
- implementează, coordonează şi operează la nivel
naţional sisteme informatice şi de comunicaţii, în scopul furnizării
serviciilor destinate guvernării prin mijloace electronice;
- asigură interoperabilitatea aplicaţiilor de guvernare
prin mijloace electronice.
Actele normative din domeniul comunicaţiilor
electronice sunt următoarele:
• Ordonanţa Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la
reţelele publice de comunicaţii electronice şi la infrastructura asociată,
precum şi interconectarea acestora, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 527/2002, cu modificările şi completările ulterioare, care
implementează la nivel naţional Directiva 2002/19/CE a Parlamentului European
şi a Consiliului din 7 martie 2002 privind accesul la reţelele de comunicaţii
electronice şi la infrastructura asociată, precum şi interconectarea acestora;
'
• Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 79/2002 privind
cadrul general de reglementare a comunicaţiilor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 591/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
care implementează la nivel naţional Directiva 2002/20/CE a Parlamentului
European şi a Consiliului din 7 martie 2002 privind autorizarea reţelelor şi
serviciilor de comunicaţii electronice şi Directiva 2002/21/CE a Parlamentului
European şi a Consiliului din 7 martie 2002 privind un cadru de reglementare
pentru reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice;
• Legea nr. 304/2003 pentru serviciul universal şi
drepturile utilizatorilor cu privire la reţelele şi serviciile de comunicaţii
electronice, republicată, implementează la nivel naţional Directiva 2002/22/CE
a Parlamentului European şi a Consiliului din 7 martie 2002 privind serviciul
universal şi drepturile utilizatorilor cu privire la reţelele şi serviciile
electronice de comunicaţii;
• Legea nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu
caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor
electronice, cu modificările şi completările ulterioare, care implementează la
nivel naţional Directiva 2002/58/CE a Parlamentului European şi a Consiliului
din 12 iulie 2002 privind prelucrarea datelor personale şi protejarea
confidenţialităţii în sectorul comunicaţiilor publice;'
• Hotărârea Guvernului nr. 88/2003 privind
echipamentele radio şi echipamentele terminale de telecomunicaţii şi
recunoaşterea reciprocă a conformităţii acestora, republicată, care
implementează la nivel naţional Directiva 1999/5/CE a Parlamentului European şi
a Consiliului din 9 martie 1999 privind echipamentele radio şi echipamentele
terminale de telecomunicaţii şi recunoaşterea mutuală a conformităţii acestora
şi Directiva 88/301/CEE a Comisiei din 16 mai 1988 privind concurenţa pe
pieţele echipamentelor de terminale de telecomunicaţii;
• Hotărârea Guvernului nr. 982/2007 privind
compatibilitatea electromagnetică, care implementează la nivel naţional
Directiva 2004/108/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15
decembrie 2004 privind apropierea legislaţiilor statelor membre cu privire la
compatibilitatea electromagnetică şi de abrogare a Directivei 89/336/CEE a
Consiliului;
• Hotărârea Guvernului nr. 1.016/ 2004 privind
măsurile pentru organizarea şi realizarea schimbului de informaţii în domeniul
standardelor şi reglementărilor tehnice, precum şi al regulilor referitoare la
serviciile societăţii informaţionale între România şi statele membre ale
Uniunii'Europene, precum şi Comisia Europeană, care implementează la nivel
naţional Directiva 98/34/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 22
iunie 1998 de stabilire a unei proceduri pentru furnizarea de informaţii în domeniul
standardelor şi reglementărilor tehnice şi al normelor privind serviciile
societăţii informaţionale, modificata prin Directiva 98/48/CE a Parlamentului
European si a Consiliului din 20 iulie 1998.
V. PLANUL DE ACŢIUNE
V.I. Implicaţii organizaţionale ale strategiei
Planul strategic recunoaşte iniţiativele cu impact
asupra dezvoltării serviciilor broadband întreprinse până în prezent,
subliniind importanţa continuării eforturilor în direcţia vizată, precum şi
necesitatea coordonării/subsumării acestor eforturi obiectivelor generale ale
strategiei.
In procesul de analiză a pieţei şi de elaborare a
recomandărilor s-a constatat existenţa unei serii de iniţiative întreprinse de
diverse instituţii ale statului, care influenţează direct sau indirect evoluţia
serviciilor de comunicaţii în bandă largă. Aceste acţiuni contribuie la
satisfacerea precoiidiţiilor pentru o adopţie la scară largă a conexiunilor
broadband la internet, fie în ceea ce priveşte accesul, fie pe partea
conţinutului digital.
Gestionarea lor de câtre entităţi diverse conduce însă
la duplicarea eforturilor în multe situaţii, lăsând neexploatate potenţialele
sinergii, precum şi la implementarea unor soluţii nearmonizate din punct de
vedere tehnologic. In plus, nu există b privire de ansamblu asupra tuturor
acestor iniţiative, rezultatul fiind o lipsă de transparenţă asupra
oportunităţilor'pe care ele le oferă, atât din perspectiva potenţialilor
beneficiari/cât şi chiar a autorităţilor.
Pornindu-se de la aceste observaţii se consideră oportună
înfiinţarea unei entităţi operaţionale' speciale cu rolul de a implementa
strategia guvernamentală de dezvoltare a serviciilor de comunicaţii în bandă
largă.
Un astfel de exemplu reprezentativ este cazul Italiei,
unde în urma strategiei de dezvoltare a comunicaţiilor în bandă largă au fost
înfiinţate două entităţi pentru implementarea strategiei:
• Infratel Italia, companie înfiinţată de Ministerul
Comunicaţiilor şi responsabilă pentru implementarea iniţiativelor de promovare
a dezvoltării infrastructurii de comunicaţii în bandă largă şi eliminarea
decalajului tehnologic între regiuni;
• Innovazione Italia, companie înfiinţată de Ministerul
Inovaţiilor şi responsabilă pentru implementarea iniţiativelor de dezvoltare a
aplicaţiilor cu conţinut digital şi a serviciilor broadband.
Exemple relevante în această direcţie se regăsesc în
alte state membre ale Uniunii Europene, precum: Irlanda, Ungaria şi Finlanda.
In cazul Finlandei, grupul de lucru responsabil cu
implementarea strategiei de dezvoltare a comunicaţiilor în bandă largă a fost
format din: Ministerul de Interne, Ministerul de Finanţe, Ministerul Educaţiei,
Ministerul Industriei şi Comerţului, FICORA (Finnish Communications Regulatory
Authority), Autoritatea de Concurenţă Finlandeză, Agenţia pentru Protecţia
Consumatorilor, Confederaţia Industrială Finlandeză (Confederation of Finnish
Industries), Fi-Com (Finnish Federation for Communications and Teleinformatics)
şi autorităţile finlandeze locale şi regionale.
In Ungaria implementarea strategiei naţionale de
comunicaţii în bandă largă şi asigurarea răspândirii comunicaţiilor electronice
în banda largă sunt asigurate de consorţiul Teikes Tanâcsado RL, Colosseum
Budapest Kft. şi Ariosz Kft.
In cazul Irlandei, a fost selectată prin licitaţie o
companie, parte componentă a Hutchison Whampoa, companie care este responsabilă
cu administrarea Planului naţional de broadband şi care are drept scop
furnizarea serviciilor în bandă largă în acele zone neacoperite încă, zone
dezavantajate din punctul de vedere al accesului.
In România, rolul de entitate operaţională va reveni
grupului de lucru constituit prin hotărâre a Consiliului interministerial
„Consiliul pentru promovarea societăţii informaţionale în România", grup
care va monitoriza implementarea proiectelor privind dezvoltarea
infrastructurii de comunicaţii electronice în bandă largă ca suport pentru
promovarea serviciilor informaţionale. Entitatea va funcţiona ca interfaţă
între diversele autorităţi/instituţii deţinătoare de interese în derularea
proiectelor colectând reacţii de la acestea şi asigurând minimizarea costurilor
de tranzacţionare. Totodată, această entitate operaţională va asigura platforma
de comunicare/interfaţă cu părţile implicate din piaţă în formula unui punct
unic de gestionare a relaţiilor cu acestea în privinţa sectorului de
comunicaţii în bandă largă.
Pentru îndeplinirea obiectivelor la nivel naţional,
grupul de lucru va desfăşura următoarele acţiuni:
1. elaborarea în termen de două luni de la constituirea
grupului a unui plan de măsuri pentru dezvoltarea la nivel naţional a
serviciilor de bandă largă, în baza principiilor şi obiectivelor stabilite prin
intermediul prezentei strategii. Planul' de măsuri va cuprinde următoarele
elemente: acţiuni specifice, etapizare, instituţie/departament responsabil,
surse de finanţare etc;
2. stabilirea direcţiilor strategice pentru trecerea la
societatea informaţională în România;
3. monitorizarea implementării proiectelor de
infrastructură şi servicii de broadband mai mari de 100.000 euro;
4. stabilirea căilor principale de modernizare a
administraţiei centrale folosindu-se metodele şi instrumentele tehnologiei
informaţiei;
5. fundamentarea oportunităţii acordării ajutoarelor
de stat pentru dezvoltarea serviciilor de comunicaţii în bandă largă, cu
respectarea prevederilor legale în vigoare.
Pentru îndeplinirea obiectivelor la nivel regional,
grupul de lucru va contribui la implementarea următoarele măsuri:
1. iniţierea de demersuri în direcţia cointeresării
autorităţilor administraţiei locale în dezvoltarea de proiecte de
infrastructură;
2. realizarea de proiecte-pilot de implementare a
noilor tehnologii broadband care să vizeze identificarea de modele ce pot fi
aplicate în zone dezavantajate din punctul de vedere al accesului;
3. identificarea necesităţilor specifice comunităţilor
dezavantajate, care pot fi soluţionate prin intermediul aplicaţiilor IT&C,
în vederea agregării acestora în pachete care pot stimula cererea de servicii
de tip broadband.
Scopul măsurilor de dezvoltare regională a
comunicaţiilor în bandă largă a fost acela de a face realizarea reţelelor şi
furnizarea serviciilor viabile din punct de vedere economic, chiar şi în zonele
unde acest lucru nu este profitabil din punct de vedere comercial. Pentru a
atinge acest scop trebuie realizate planuri regionale cuprinzătoare şi bine
coordonate care să contribuie la extinderea reţelelor de comunicaţii în bandă
largă în zonele dezavantajate din punctul de vedere al accesului.
Grupul de lucru va avea, de asemenea, următoarele
sarcini specifice:
- determinarea oportunităţilor şi nevoilor de
iniţiative legislative şi de reglementare necesare bunei desfăşurări a
procesului de tranziţie;
- elaborarea şi derularea programelor de subvenţionare
a dotării cu echipamente de recepţie pentru categoriile defavorizate ale
populaţiei;
- colectarea şi centralizarea datelor statistice
legate de procesul de dotare a populaţiei cu echipamente de recepţie.
Avantajele acestui model instituţional/operaţional se
vor materializa mai ales prin:
• responsabilizarea unei entităţi/echipe cu
sarcina/activitatea de implementare a programului de broadband, ce va putea
asigura şi o coordonare optimă a tuturor iniţiativelor care concură la
îndeplinirea obiectivului de dezvoltare a comunicaţiilor în bandă largă şi a
celor care au implicaţii în acest sens;
• respectarea principiului separării funcţiilor-
reglementarea sectorului de comunicaţii în bandă larga versus operarea de
proiecte de telecomunicaţii şi implementarea efectivă a demersurilor prevăzute
în strategie;
• un grad mai ridicat de vizibilitate a iniţiativelor
din perspectiva beneficiarilor, datorat coerenţei programului de broadband;
• economii de scară şi de scop datorate agregării
programelor;
• dezvoltarea unei baze de cunoştinţe şi competenţe în
cadrul entităţii operaţionale;
• consolidarea relaţiilor cu deţinătorii de interese de
pe piaţă, prin diminuarea potenţialelor conflicte de interese.
V.2. Metodologia şi
monitorizarea implementării strategiei
Pentru a putea fi pusă în aplicare, strategia de
dezvoltare a comunicaţiilor în bandă largă trebuie să prevadă un set de acţiuni
concrete care să conducă la atingerea obiectivelor majore asumate.
In acest scop se va constitui un grup de lucru format
din reprezentanţi ai Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii
Informaţionale, Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării, Ministerului
Administraţiei şi Internelor, Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului
Finanţelor Publice, Ministerului Economiei, Ministerului Intreprinderilor Mici
şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri, Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii, Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, Ministerului
Mediului, Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, Ministerului
Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, Ministerului Sănătăţii şi ai
Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii.
Instituţiile menţionate au obligaţia de a desemna,
printr-o notificare adresată Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale,
câte 3 reprezentanţi în grupul de iucru, dintre care unul la nivel de secretar
de stat/subsecretar de stat, respectiv la nivel de vicepreşedinte în cazul
ANCOM.
Grupul de lucru astfel constituit îşi va stabili
propriul regulament de organizare şi funcţionare în prima şedinţă de lucru.
Luând în considerare prevederile art. 53 din Hotărârea Guvernului nr. 12/2009,
cu modificările şi completările ulterioare, prin care se desemnează Ministerul
Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale ca unică autoritate publică în
organizarea şi coordonarea la nivel naţional a programelor şi proiectelor de
guvernare electronică şi administraţie electronică, Ministerul Comunicaţiilor
şi Societăţii Informaţionale va deţine preşedinţia şi va organiza secretariatul
acestui grup.
Pentru atingerea obiectivelor, atunci când este
necesar, grupul de lucru va colabora şi cu reprezentanţii societăţii civile, ai
industriei, ai asociaţiilor şi organizaţiilor neguvernamentale cu atribuţii în
domeniul audiovizualului şi tehnologiei informaţiei.
Toate măsurile care vizează îndeplinirea obiectivelor
strategiei naţionale, inclusiv cele care privesc proiectele de infrastructură
de anvergură, vor fi aprobate în cadrul acestui grup, numai în cadrul
finanţărilor guvernamentale. De asemenea, grupul de lucru stabileşte
metodologia conform căreia va fi monitorizată implementarea planului de
acţiuni.
V.3. Paşii următori
Succesul oricărui demers de planificare strategică
depinde fundamental de modul în care acesta este comunicat, înţeles şi acceptat
de către toate părţile implicate şi de punerea în practică printr-un efort
comun depus de către toţi deţinătorii de interese.
In baza listei de priorităţi, validată împreună cu
părţile implicate din piaţă, precum şi avându-se în vedere indicaţiile
generale privind planurile de acţiune ale fiecăreia dintre
iniţiativele prioritizate, vor deveni sarcini ale
grupului de lucru următoarele:
• detalierea planului de acţiune şi a planului de
finanţare;
• prezentarea către toate părţile implicate şi/sau
afectate;
• colectarea de reacţii/feed-back de la fiecare
categorie implicată şi ulterior;
• demararea transpunerii în practică a iniţiativei.
In plus, experienţele la nivel internaţional arată că
reuşita programelor de broadband depinde primordial de măsura în care, pe de o
parte, există o singură entitate cu mandatul de operaţionalizare a strategiei,
iar pe de alta parte, nivelul de eficienţă în coordonarea diferitelor
autorităţi publice competente este unul ridicat.
VI. NECESAR ŞI OPŢIUNI DE FINANŢARE
Pentru a oferi o imagine cât mai completă asupra
tuturor implicaţiilor prezentei strategii, o etapă obligatorie este realizarea
unei estimări preliminare a resurselor financiare necesare. Avându-se în vedere
complexitatea şi diversitatea acţiunilor propuse, precum şi gradul diferit de
prior'itizare, trebuie subliniat faptul că necesarul de finanţare calculat
reprezintă o primă estimare grosieră. In fazele ulterioare de consultare, după
definitivarea prioritizării măsurilor prevăzute în cadrul strategiei, vor fi
necesare validarea şi ajustarea estimărilor într-un grad mai ridicat de
detaliu.
VI. 1. Necesarul de
finanţare a programului de dezvoltare a serviciilor de comunicaţii în bandă
largă
In vederea îndeplinirii obiectivelor stabilite, grupul
de lucru pentru implementarea strategiei naţionale de dezvoltare a
comunicaţiilor în bandă largă va fi însărcinat să evalueze necesarul de
finanţare pentru atingerea acestor obiective, dar şi să identifice şi să cuantifice
resursele disponibile în acest sens.
Ca atare, un rezultat mai apropiat de necesarul real de
finanţare va putea fi obţinut doar printr-o fundamentare pe costuri, posibilă
numai printr-un dialog susţinut între toţi reprezentanţii grupului de lucru,
dar şi cu operatorii de pe piaţa de comunicaţii. Acest dialog va evidenţia şi
interesul acestora de a participa la realizarea opţiunilor propuse, ceea ce va
permite o mai bună cuantificare a contribuţiei necesare din partea
autorităţilor, respectiv din fonduri publice.
Cu toate acestea, o evaluare sumară a costurilor
implicate de punerea în practică a strategiei a fost posibilă pe baza analizei
resurselor financiare angajate în iniţiative similare/cu amploare asemănătoare
din alte state europene.
Tabelul 8: Sinteza necesarului de finanţare pentru
implementarea strategiei guvernamentale de dezvoltare a serviciilor de
comunicaţii în bandă largă
Obiectivul major
|
Instrumente
|
Necesar de finanţare prin
programul naţional de
dezvoltare a serviciilor în
bandă largă 2009-2015
[mil. euro]
|
Dezvoltarea infrastructurii în zonele dezavantajate din punctul
de vedere al accesului
|
Total, din care:
|
140
|
|
• Cofinanţarea proiectelor de infrastructură în zonele
dezavantajate din punctul de vedere al accesului
|
130
|
|
•Acordarea de stimulente fiscale pentru proiecte de
infrastructură în zonele dezavantajate din punctul de vedere al accesului
|
10
|
Creşterea extensivă a disponibilităţii serviciilor de comunicaţii
în bandă largă
|
• Dezvoltarea de HotSpoturi la nivelul oraşelor (în pieţe
publice, biblioteci, locuri publice etc.)
|
5
|
Conectarea instituţiilor publice la servicii de comunicaţii în
bandă largă
|
|
85
|
Introducerea serviciilor on-line la nivelul administraţiei
publice
|
Total, din care:
|
770
|
|
• e-Romania
|
90
|
|
• e-Guvernare
|
90
|
|
• e-Administratie
|
70
|
Obiectivul major
|
Instrumente
|
Necesar de finanţare prin
programul naţional de
dezvoltare a serviciilor în
bandă largă 2009-2015
[mil. euro]
|
|
• e-Justitie
|
40
|
|
• e-Sanatate
|
60
|
|
• e-Educatie
|
60
|
|
• e-Tax
|
80
|
|
• e-Cultura
|
40
|
|
• e-Turism
|
40
|
|
• e-Urgente
|
60
|
|
• e-Frauda
|
40
|
|
• e-Asociativ
|
50
|
|
• e-Participare
|
50
|
Conectarea la servicii de comunicaţii în bandă largă şi creşterea
gradului de utilizare a acestora la nivelul activităţilor curente ale
IMM-urilor
|
|
80
|
Stimularea dezvoltării de conţinut
|
|
35
|
Sporirea accesibilităţii serviciilor
|
|
85
|
Educarea consumatorilor
|
|
15
|
Alte cheltuieli (de exemplu: comunicare, instruire etc.)
|
|
35
|
TOTAL PROGRAM:
|
|
1.250
|
VI.2. Modalităţi de finanţare
In construirea planului de finanţare grupul de lucru se
va ghida după următoarele direcţii:
- contribuţia activă la maximizarea gradului de
absorbţie a fondurilor naţionale sau comunitare aferente sectorului TIC;
- stabilirea valorii şi metodologiei de acordare a
unor subvenţii de la bugetul de stat pentru achiziţionarea de echipamente,
ţinându-se cont de faptul că, asigurându-se accesul populaţiei la astfel de
echipament la un cost minimal, se vor încuraja folosirea tehnologiilor de tip
broadband şi, implicit, atingerea unei rate de penetrare crescute până în anul
2015;
- posibilitatea acordării ajutoarelor de stat pentru
dezvoltarea serviciilor de bandă largă şi propunerea de măsuri în concordanţă
cu prevederile legale în vigoare.
De asemenea, în elaborarea schemei de finanţare, grupul
de lucru trebuie să ţină cont de oportunităţile care pot apărea pe termen
mediu:
• posibilitatea includerii serviciilor de broadband în
sfera serviciului universal. La nivel european există deja propuneri în acest
sens, iar România, în calitatea sa de stat membru, susţine această opinie. In
eventualitatea adoptării acestei propuneri, finanţarea proiectelor de
implementare a serviciilor şi infrastructurii de broadband poate fi susţinută
din fondul pentru serviciul universal;
• oportunitatea încheierii de parteneriate publice
private cu actorii din piaţă interesaţi să participe la cofinanţarea de
proiecte de implementare a reţelelor şi serviciilor de broadband, dar şi în
scopul dezvoltării noilor tehnologii de bandă largă în următorii ani. Astfel de
iniţiative vor fi încurajate şi de adoptarea noului proiect al legii
pa'rteneriatului public-privat în primul trimestru al anului 2009, act normativ
care are ca obiectiv crearea premiselor pentru încurajarea investiţiilor private
cu surse interne, dar mai ales externe.
VII. GLOSAR DE TERMENI ŞI ABREVIERI UTILIZATE
ANCOM - Autoritatea
Naţională pentru Administrare şi Reglementare in Comunicaţii
CE -
Comisia Europeană
DSL -
digital subscriber line
ECE - Europa
Centrală şi de Est
FTP - Foiled
Twisted Pair (Cablu cu perechi răsucite în folie)
IMM -
întreprindere mică şi mijlocie
MCSI -
Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale
OCDE - Organizaţia
pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică
PC -
personal computer
TIC -
tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor
TNABF - Tabelul
naţional de atribuire a benzilor de frecvenţă
UE -
Uniunea Europeană
UNESCO - Organizaţia
Naţiunilor Unite pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultura
UTP -
Unshieided Twisted Pair (Cablu cu perechi răsucite neecranat).