Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 1570 din 19 decembrie 2007

privind infiintarea Sistemului national pentru estimarea nivelului emisiilor antropice de gaze cu efect de sera rezultate din surse sau din retinerea prin sechestrare a dioxidului de carbon, reglementate prin Protocolul de la Kyoto

ACT EMIS DE:     GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 26 din 14 ianuarie 2008



In temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,

Guvernul României  adoptă prezenta hotărâre.

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

Art. 1. - (1) Se înfiinţează Sistemul naţional pentru estimarea nivelului emisiilor antropice de gaze cu efect de seră rezultate din surse sau din reţinerea prin sechestrare a dioxidului de carbon, denumit în continuare SNEEGHG, în conformitate cu art. 5 alin. (1) din Protocolul de la Kyoto la Convenţia-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice - UNFCCC, adoptat la 11 decembrie 1997, ratificat prin Legea nr. 3/2001.

(2) SNEEGHG reglementează totalitatea aspectelor de natură instituţională şi procedurală în scopul estimării nivelului emisiilor antropice de gaze cu efect de seră reglementate prin Protocolul de la Kyoto, al raportării, precum şi al arhivării şi stocării informaţiilor cuprinse în inventarul naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră.

Art. 2. -In înţelesul prezentei hotărâri, expresiile şi termenii de mai jos au următoarele semnificaţii:

a)  asigurarea calităţii (QA) - sistemul de proceduri de revizuire conduse de persoane fizice sau juridice, care nu sunt implicate în mod direct în întregul proces de elaborare a inventarului, în scopul verificării atingerii obiectivelor cu privire la calitatea datelor, al confirmării faptului că inventarul reprezintă cea mai bună posibilă estimare a nivelului emisiilor şi a sechestrărilor, având în vedere datele şi cunoştinţele ştiinţifice existente şi disponibile; totodată, aceasta contribuie la asigurarea eficienţei programelor de control al calităţii;

b)   autoritatea competentă - Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului, instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile;

c) autorităţi şi instituţii publice responsabile - autorităţile şi instituţiile publice centrale sau aflate sub autoritatea, în coordonarea sau în subordinea autorităţilor publice centrale şi care, potrivit prezentei hotărâri, deţin responsabilităţi cu privire la SNEEGHG;

d) bune practici - setul de proceduri care asigură faptul că inventarele emisiilor de gaze cu efect de seră sunt realizate cu acurateţe, în sensul că nu sunt nici supraestimate şi nici subestimate sistematic, şi că gradul de incertitudine este redus atât cât este posibil. Bunele practici constituie opţiunea pentru metodele de estimare corespunzătoare circumstanţelor naţionale, asigurarea şi controlul calităţii la nivel naţional, cuantificarea gradului de incertitudine, precum şi arhivarea anuală a inventarului şi a documentaţiei care a stat la baza elaborării inventarului şi raportarea, în scopul respectării principiului transparenţei;

e)  categoria-cheie - categoria de sursă sau sechestrare determinată din punctul de vedere al emisiilor absolute, al tendinţelor privind emisiile sau al ambelor puncte de vedere, care este prioritizată în cadrul inventarului naţional, datorită faptului că emisiile estimate pentru categoria respectivă constituie o contribuţie importantă la totalul emisiilor cuprinse în inventarul naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră;

f) controlul calităţii (QC) - sistemul de instrucţiuni şi activităţi tehnice pentru determinarea şi controlul calităţii inventarului pe parcursul elaborării acestuia. Controlul calităţii include metode generale, cum ar fi controlul acurateţii cu privire la obţinerea datelor şi calcularea estimărilor, precum şi utilizarea procedurilor standardizate aprobate pentru calcularea emisiilor, măsurări, estimări ale incertitudinilor, arhivarea informaţiilor şi raportare (nivel 1). Un nivel superior de QC include revizuiri tehnice ale categoriilor-cheie, datelor de activitate şi factorilor de emisie, precum şi ale metodelor de estimare utilizate. QC trebuie să asigure:

a) verificarea constantă şi temeinică a inventarului, pentru a confirma faptul că datele sunt integre, corecte şi complete;

b) identificarea şi corectarea erorilor sau omisiunilor;

c) documentarea şi arhivarea tuturor informaţiilor ce stau la baza elaborării inventarului, precum şi înregistrarea tuturor activităţilor de control al calităţii;

g)  emisiile de gaze cu efect de seră reglementate prin Protocolul de la Kyoto, denumite în continuare GHG - emisiile de gaze cu efect de seră prevăzute în anexa A la Protocolul de la Kyoto, rezultate din surse antropice sau din reţinerea prin sechestrare a dioxidului de carbon;

h) factor de emisie - factorul utilizat la calcularea emisiilor în conformitate cu Liniile directoare IPCC privind elaborarea inventarelor naţionale de GHG, revizuite în 1996, Ghidul IPCC de bune practici şi management al incertitudinilor cu privire la elaborarea inventarelor naţionale de GHG , precum şi cu Ghidul IPCC de bune practici privind folosinţa terenurilor, schimbarea categoriei de folosinţă a terenurilor şi silvicultură;

i) Grupul Interguvernamental privind Schimbările Climatice, denumit în continuare IPCC - organismul internaţional înfiinţat în anul 1988 de către Organizaţia Mondială de Meteorologie şi Programul Naţiunilor Unite pentru Mediu, format din experţi în domeniul schimbărilor climatice, care publică rapoarte periodice de evaluare recunoscute la nivel mondial ca fiind cele mai credibile surse de informare existente în domeniul schimbărilor climatice;

j) incertitudine - parametrul care exprimă lipsa de certitudine a unor date privind activitatea, a unor factori de emisie şi a unor estimări privind emisiile, în concordanţă cu Ghidul IPCC de bune practici şi management al incertitudinilor cu privire la elaborarea inventarelor naţionale de GHG;

k) inventarul naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră - instrumentul de raportare a emisiilor antropice de gaze cu efect de seră estimate la nivel naţional, în conformitate cu prevederile UNFCCC şi ale Protocolului de la Kyoto, precum şi ale deciziilor subsecvente, realizat în cadrul Sistemului naţional pentru estimarea nivelului emisiilor antropice de gaze cu efect de seră rezultate din surse sau din reţinerea prin sechestrare a dioxidului de carbon;

l) Raportul Inventarului Naţional (NIR) - componentă a inventarului, care prezintă detaliat şi transparent modalitatea de parcurgere a procedurii de realizare a inventarului naţional al emisiilor antropice de gaze cu efect de seră rezultate din surse sau din reţinerea prin sechestrare a dioxidului de carbon, în conformitate cu Protocolul de la Kyoto, incluzând informaţii privind tendinţele emisiilor, categoriile-cheie, datele privind activitatea, factorii de emisie, metodele de estimare, asigurarea şi controlul calităţii, incertitudinile, recalculările şi îmbunătăţirile prevăzute, pentru fiecare categorie de sursă sau sechestrare inclusă în inventarul naţional;

m) recalculare - procedura pentru reestimarea emisiilor de gaze cu efect de seră cuprinse în inventarele raportate anterior, ca urmare a modificărilor aduse cu privire la metodele de estimare şi/sau la maniera în care au fost obţinute şi prelucrate datele privind activitatea şi factorii de emisie şi/sau la includerea unor noi categorii de surse sau sechestrări.

CAPITOLUL II

Sistemul naţional pentru estimarea nivelului emisiilor antropice de gaze cu efect de seră reglementate prin Protocolul de la Kyoto

Art. 3. - (1) SNEEGHG reprezintă un sistem de colectare, procesare şi prezentare corespunzătoare a datelor şi informaţiilor necesare elaborării inventarului naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră reglementate prin Protocolul de la Kyoto. SNEEGHG este astfel realizat şi administrat de către autoritatea competentă încât să asigure transparenţa, consistenţa, comparabilitatea, caracterul complet şi acurateţea inventarului, astfel cum sunt definite în Liniile directoare IPCC privind elaborarea inventarelor naţionale de GHG, revizuite în 1996, în conformitate cu Protocolul de la Kyoto şi cu deciziile subsecvente relevante.

(2)  Procedura specifică pentru elaborarea şi administrarea SNEEGHG asigură calitatea inventarelor naţionale prin parcurgerea a 3 etape, după cum urmează: planificare, pregătire şi management al activităţilor pentru realizarea inventarului.

(3)  Etapele precizate la alin. (2) includ colectarea de date privind activitatea, selectarea corespunzătoare a metodelor de estimare şi a factorilor de emisie, estimarea nivelului emisiilor antropice de gaze cu efect de seră reglementate prin Protocolul de la Kyoto, implementarea analizei incertitudinilor, activităţi pentru asigurarea şi controlul calităţii, precum şi parcurgerea unor proceduri pentru verificarea datelor incluse în inventar la nivel naţional.

(4)  SNEEGHG este astfel realizat şi administrat încât să asigure respectarea prevederilor şi obligaţiilor asumate prin Protocolul de la Kyoto şi/sau prevăzute de legislaţia comunitară în vigoare cu privire la estimarea nivelului emisiilor de gaze cu efect de seră şi să permită estimarea în mod consecvent a emisiilor de gaze cu efect de seră, în concordanţă cu Liniile directoare IPCC privind elaborarea inventarelor naţionale de GHG, revizuite în 1996, Ghidul IPCC de bune practici şi management al incertitudinilor cu privire la elaborarea inventarelor naţionale de GHG, precum şi cu Ghidul IPCC de bune practici privind folosinţa terenurilor, schimbarea categoriei de folosinţă a terenurilor şi silvicultură.

Art. 4. - (1) Autoritatea competentă este responsabilă cu privire la administrarea Sistemului naţional pentru estimarea nivelului   emisiilor  antropice   de   gaze   cu   efect  de seră reglementate prin Protocolul de la Kyoto.

(2)  Autorităţile şi instituţiile publice care au obligaţia să furnizeze autorităţii competente informaţiile, datele privind activitatea, prevăzute în anexele nr. 1-4, şi factorii de emisie necesari estimării emisiilor antropice de gaze cu efect de seră reglementate prin Protocolul de la Kyoto, precum şi gradul de incertitudine a datelor privind activitatea şi a factorilor de emisie, după caz, sunt următoarele:

a) autorităţile publice teritoriale pentru protecţia mediului;

b) autoritatea publică centrală pentru economie şi finanţe;

c)  autoritatea publică centrală pentru agricultură, păduri şi dezvoltare rurală;

d) autoritatea publică centrală pentru transport;

e) autoritatea publică centrală pentru sănătate publică;

f) autoritatea publică centrală pentru apărare;

g) organul de specialitate al administraţiei publice centrale responsabil pentru aplicarea politicii vamale a statului;

h) organul de specialitate al administraţiei publice centrale responsabil pentru organizarea şi coordonarea statisticii oficiale în România;

i) organul de specialitate al administraţiei publice centrale responsabil pentru cadastru şi publicitate imobiliară;

j) autorităţi şi instituţii publice, institute de cercetare şi dezvoltare, precum şi alte organisme publice aflate sub autoritatea, în subordinea şi în coordonarea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului;

k) institute de cercetare şi dezvoltare aflate sub autoritatea, în subordinea şi în coordonarea autorităţilor menţionate la lit. b)-f), precum şi din domeniile pajişti, viticultură şi pomicultură;

l) alte autorităţi, instituţii, institute sau organisme publice, după caz, identificate de către autoritatea competentă.

(3) Autorităţile şi instituţiile publice prevăzute la alin. (2) sunt responsabile pentru furnizarea datelor privind activitatea şi factorii de emisie, precum şi a informaţiilor necesare evaluării şi estimării nivelului emisiilor de gaze cu efect de seră, colectate, prelucrate, după caz, şi asumate de către autorităţile şi instituţiile publice respective, prevăzute la alin. (2), ţinând cont de prevederile anexelor nr. 1-4, la termenele stabilite în cuprinsul prezentei hotărâri, precum şi la cererea autorităţii competente.

(4)  Colectarea şi prelucrarea datelor stabilite la alin. (3) constituie obligaţii ale autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute la alin. (2) în condiţiile includerii lor în Programul anual al cercetărilor statistice conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticii oficiale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(5) Pentru datele şi informaţiile necesare evaluării şi estimării nivelului emisiilor de gaze cu efect de seră, pentru care nu se poate defini o procedură de colectare inclusă în Programul anual al cercetărilor statistice, autoritatea competentă împreună cu autorităţile şi instituţiile publice prevăzute la alin. (2) stabilesc proceduri de elaborare a studiilor specifice şi responsabilităţile pentru acestea.

(6) Operatorii economici, precum şi asociaţiile patronale/profesionale, identificate de către autoritatea competentă ca potenţiali furnizori de date care sunt relevante pentru evaluarea şi estimarea nivelului emisiilor antropice de gaze cu efect de seră, au obligaţia să furnizeze aceste informaţii şi date în condiţiile respectării prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 9/1992, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

CAPITOLUL III

Inventarul naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră

Art. 5. - (1) Pentru implementarea corespunzătoare a SNEEGHG, autoritatea competentă are obligaţia, cu sprijinul autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, de a asigura şi a îmbunătăţi cadrul instituţional, juridic şi procedural, prin colaborare directă şi, după caz, pe bază de convenţii, cu autorităţile publice centrale responsabile, precum şi cu alte persoane juridice.

(2) Pentru realizarea scopului prevăzut la alin. (1), autoritatea competentă are următoarele obligaţii generale:

a) asigurarea resurselor necesare şi stabilirea responsabilităţilor corespunzătoare pentru personalul propriu implicat în realizarea inventarului naţional, inclusiv cu privire la colectarea datelor pentru estimarea nivelului emisiilor antropice de gaze cu efect de seră reglementate prin Protocolul de la Kyoto, la termenele stabilite prin prezenta hotărâre;

b) elaborarea şi pregătirea, la termenele stabilite de prezenta hotărâre, a inventarului naţional şi a informaţiilor suplimentare solicitate în conformitate cu prevederile Protocolului de la Kyoto, ale deciziilor subsecvente relevante ale Deciziei 280/2004/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind un mecanism de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră în cadrul Comunităţii şi de punere în aplicare a Protocolului de la Kyoto, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 49 din 19 februarie 2004, şi ale Deciziei 166/2005/CE a Comisiei privind stabilirea normelor de aplicare a Deciziei 280/2004/CE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 55 din 1 martie 2005;

c) furnizarea tuturor informaţiilor necesare pentru îndeplinirea cerinţelor specifice de raportare către autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului, în conformitate cu prevederile Protocolului de la Kyoto, ale deciziilor subsecvente relevante ale Deciziei 280/2004/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind un mecanism de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră în cadrul Comunităţii şi de punere în aplicare a Protocolului de la Kyoto, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 49 din 19 februarie 2004, şi ale Deciziei 166/2005/CE a Comisiei privind stabilirea normelor de aplicare a Deciziei 280/2004/CE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 55 din 1 martie 2005.

Art. 6. - (1) In scopul îndeplinirii obligaţiilor prevăzute la art. 5, autoritatea competentă are următoarele obligaţii specifice:

a)  să publice pe propria pagină de internet adresele de corespondenţă electronică şi poştală, precum şi adresa la care sunt puse la dispoziţie informaţiile cuprinse în inventarul naţional, inclusiv documentaţia ce a fost utilizată la elaborarea acestuia, conform art. 8 lit. b);

b)   să aprobe, prin decizie a conducătorului autorităţii competente, proceduri cu privire la selectarea metodelor de estimare şi a factorilor de emisie necesari estimării nivelului emisiilor de gaze cu efect de seră;

c) să aprobe, prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, proceduri cu privire la procesarea, arhivarea şi stocarea datelor;

d)   să aprobe, prin decizie a conducătorului autorităţii competente, un plan cu privire la asigurarea şi controlul calităţii (QA/QC), care să cuprindă atât proceduri specifice pentru controlul calităţii ce urmează a fi parcurse în mod obligatoriu în procesul de elaborare a inventarului naţional, proceduri pentru asigurarea calităţii ulterior elaborării inventarului naţional, precum şi stabilirea unor criterii privind calitatea;

e) să aprobe, prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, proceduri cu  privire la procesul de raportare a inventarului naţional, inclusiv a recalculărilor, înainte de transmiterea acestuia, precum şi a unei modalităţi de răspuns la observaţiile şi întrebările survenite în urma procesului de revizuire.

(2)  Autoritatea competentă urmăreşte creşterea calităţii inventarului naţional prin obţinerea şi prelucrarea datelor privind activitatea, prin utilizarea factorilor de emisie naţionali, respectiv a metodelor naţionale de estimare, precum şi prin îmbunătăţirea altor elemente tehnice ale inventarului naţional. Informaţiile rezultate în urma aplicării procedurii de QA/QC, ca urmare a procesului de revizuire a SNEEGHG, precum şi alte studii relevante sunt luate în considerare în procesul de implementare şi/sau revizuire a procedurii de QA/QC, precum şi a criteriilor privind calitatea.

(3) Termenele pentru îndeplinirea obligaţiilor de furnizare a informaţiilor prevăzute la art. 4 alin. (2) sunt:

a) data de 15 noiembrie a anului în curs pentru raportarea datelor din anul precedent de către autoritatea prevăzută la art. 4 alin. (2) lit. h);

b) data de 15 septembrie a anului în curs pentru raportarea datelor din anul precedent de către autorităţile prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. a)-g), i)şi j);

c)  la termenul comunicat de către autoritatea competentă sau de către autorităţile şi instituţiile prevăzute la art. 4 alin. (2), pentru operatorii economici.

(4) Autoritatea competentă utilizează datele şi informaţiile oficiale la nivel naţional, furnizate de autoritatea prevăzută la art. 4 alin. (2) lit. h), în cazul în care constată diferenţe între informaţiile şi datele obţinute pentru acelaşi indicator.

(5) Autorităţile şi instituţiile publice prevăzute la art. 4 alin. (2), obligate să furnizeze autorităţii competente date privind activitatea şi factori de emisie, după caz, răspund pentru acurateţea, corectitudinea şi caracterul complet al acestora, precum şi pentru validarea primară a acestora.

Art. 7. - (1) In vederea pregătirii inventarului naţional, autoritatea competentă are următoarele obligaţii şi responsabilităţi generale:

a)  identificarea categoriilor-cheie, prin aplicarea metodelor de estimare prevăzute în Ghidul IPCC de bune practici şi management al incertitudinilor cu privire la elaborarea inventarelor naţionale de GHG;

b) colectarea datelor privind activitatea şi factorii de emisie, precum şi procesarea informaţiilor, într-o manieră corespunzătoare, astfel încât să asigure aplicarea metodelor de estimare selectate pentru estimarea nivelului emisiilor de gaze cu efect de seră;

c)   pregătirea estimărilor privind nivelul emisiilor şi al sechestrărilor, în conformitate cu metodele de estimare prevăzute în Liniile directoare IPCC privind elaborarea inventarelor naţionale de GHG, revizuite în 1996, Ghidul IPCC de bune practici şi management al incertitudinilor cu privire la elaborarea inventarelor naţionale de GHG şi Ghidul IPCC de bune practici privind folosinţa terenurilor, schimbarea categoriei de folosinţă a terenurilor şi silvicultură, aplicând categoriilor-cheie metode de estimare mai elaborate;

d)  realizarea inventarului naţional în conformitate cu art. 7 alin. (1) din Protocolul de la Kyoto şi cu deciziile subsecvente relevante;

e)   estimarea cantitativă a gradului de incertitudine a inventarului pe ansamblu şi pentru fiecare categorie în parte - surse şi sechestrări -, conform Ghidului IPCC de bune practici şi management al incertitudinilor cu privire la elaborarea inventarelor naţionale de GHG;

f)   implementarea procedurilor generale QC (nivel 1) în conformitate cu planul de QA/QC aprobat, urmând recomandările Ghidului IPCC de bune practici şi management al incertitudinilor cu privire la elaborarea inventarelor naţionale de GHG;

g) asigurarea recalculării estimărilor privind nivelul emisiilor şi al sechestrărilor, în conformitate cu Liniile directoare IPCC privind elaborarea inventarelor naţionale de GHG, revizuite în 1996, Ghidul IPCC de bune practici şi management al incertitudinilor cu privire la elaborarea inventarelor naţionale de GHG şi Ghidul IPCC de bune practici privind folosinţa terenurilor, schimbarea categoriei de folosinţă a terenurilor şi silvicultură.

(2) In vederea pregătirii inventarului naţional, autoritatea competentă are următoarele obligaţii şi responsabilităţi specifice:

a)   să aplice proceduri specifice QC (nivel 2) pentru categoriile-cheie şi pentru acele categorii la care au avut loc revizuiri de metode de estimare şi/sau date privind activitatea şi/sau factorii de emisie, în conformitate cu recomandările prevăzute de Ghidul IPCC de bune practici şi management al incertitudinilor cu privire la elaborarea inventarelor naţionale de GHG;

b)  să asigure, în conformitate cu art. 6 alin. (1) lit. d), o revizuire primară a inventarului de către terţi, persoane fizice şi/sau juridice, care nu au fost implicate în elaborarea inventarului;

c) să asigure, în condiţiile prevăzute la lit. b), o revizuire mai consistentă a inventarului pentru categoriile-cheie şi pentru acele categorii la care au avut loc revizuiri de metode de estimare şi/sau date privind activitatea şi/sau factorii de emisie;

d)  pe baza revizuirilor prevăzute la lit. b) şi c) şi a unor evaluări interne periodice a procesului de pregătire a inventarului, să reevalueze procesul de planificare a inventarului, în scopul respectării criteriilor privind calitatea, stabilite conform art. 6 alin. (1) lit. d).

Art. 8. -Autoritatea competentă are următoarele obligaţii şi responsabilităţi cu privire la managementul inventarului naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră:

a) arhivarea şi stocarea anuală a inventarului şi a informaţiilor care au stat la baza elaborării inventarului, în conformitate cu Protocolul de la Kyoto şi cu deciziile subsecvente relevante. Aceste informaţii includ toţi factorii de emisie dezagregaţi, datele privind activitatea, documentaţia, precum şi modalitatea în care aceste date, respectiv factori, au fost generaţi şi procesaţi în scopul pregătirii elaborării inventarului. Aceste informaţii cuprind inclusiv documentaţia internă cu privire la aplicarea procedurilor QA/QC, documentaţia ce a stat la baza revizuirilor interne şi/sau externe, documentarea şi identificarea categoriilor-cheie anuale, precum şi planificarea modalităţilor de îmbunătăţire a inventarului;

b)  asigurarea accesului echipelor de revizuire la întreaga documentaţie şi informaţie arhivată, utilizată pentru elaborarea inventarului, precum şi la informaţiile cu privire la SNEEGHG, în cel mai scurt timp posibil. Informaţia este pusă la dispoziţia echipelor de revizuire la sediul autorităţii competente;

c)  comunicarea răspunsurilor la solicitările de clarificare cu privire la informaţiile cuprinse în inventar, ce ar putea apărea în diferite faze ale procesului de revizuire, în cel mai scurt timp posibil.

Art. 9. - (1) Inventarul naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră este elaborat anual de către autoritatea competentă, în conformitate cu Liniile directoare IPCC privind elaborarea inventarelor naţionale de GHG, revizuite în 1996, Ghidul IPCC de bune practici şi management al incertitudinilor cu privire la elaborarea inventarelor naţionale de GHG, Ghidul IPCC de bune practici privind folosinţa terenurilor, schimbarea categoriei de folosinţă a terenurilor şi silvicultură, precum şi cu ajutorul software-ului de raportare CRF Reporter.

(2) Autoritatea competentă elaborează anual raportul inventarului naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră, în limbile română şi engleză, utilizând structura prevăzută în deciziile subsecvente ale Protocolului de la Kyoto.

CAPITOLUL IV

Cerinţele generale de informare şi raportare

Art. 10. - (1) Autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului comunică atât Comisiei Europene, Agenţiei Europene de Mediu, cât şi altor organisme internaţionale, conform legislaţiei în vigoare, pe baza datelor furnizate de autoritatea competentă, până la data de 15 ianuarie a fiecărui an (an X), următoarele:

a)  nivelul emisiilor antropice de gaze cu efect de seră prevăzute în anexa A la Protocolul de la Kyoto - dioxid de carbon (CO2), metan (CH4), protoxid de azot (N2O), hidrofluorocarburi (HFC), perfluorocarburi (PFC), hexafluorură de sulf (SF6), - înregistrat cu 2 ani anterior anului în care se realizează raportarea (anul X - 2);

b) date provizorii cu privire la nivelul emisiilor de monoxid de carbon (CO), dioxid de sulf (SO2), oxizi de azot (NOx), precum şi compuşi organici volatili (COV), înregistrat cu 2 ani anteriori anului în care se realizează raportarea (anul X - 2) şi date finale pentru anul care precedă ultimii doi ani încheiaţi (anul X - 3);

c)  nivelul emisiilor antropice de gaze cu efect de seră rezultate din surse sau din reţinerea prin sechestrare a dioxidului de carbon, în urma folosinţei terenurilor, schimbării categoriei de folosinţă a terenurilor şi silvicultură, înregistrat cu 2 ani anterior anului în care se realizează raportarea (anul X - 2);

d)   informaţii cu privire la contabilizarea emisiilor şi sechestrărilor în urma folosinţei terenurilor, schimbării categoriei de folosinţă a terenurilor şi silvicultură, precum şi orice informaţii relevante în conformitate cu art. 3 alin. (3) şi (4) din Protocolul de la Kyoto şi cu deciziile relevante subsecvente acestuia, pentru perioada cuprinsă între anul de bază (1989) şi 2 ani anterior anului în care se realizează raportarea (anul X - 2);

e)  orice recalculări şi/sau modificări asupra informaţiilor prevăzute la lit. a)-d), referitoare la perioada cuprinsă între anul de bază (1989) si 3 ani anterior anului în care se face raportarea (X-3);

f)  elementele cuprinse în Raportul Inventarului Naţional, necesare pentru pregătirea Raportului inventarului emisiilor de gaze cu efect de seră la nivel comunitar, precum informaţiile cu privire la planul de asigurare şi control al calităţii (QA/QC) prevăzut la art. 6 alin. (1) lit. d), o evaluare generală a gradului de incertitudine, o evaluare generală asupra caracterului complet al inventarului, precum şi informaţii cu privire la orice recalculări realizate;

g) informaţii din registrul naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră, cu privire la emiterea, achiziţionarea, deţinerea, transferul, anularea, retragerea şi reportarea unităţilor cantităţii atribuite (AAU), unităţilor de reducere a emisiilor (ERU), reducerilor de emisii certificate (CER) şi a unităţilor de eliminare (RMU) înregistrate în anul precedent anului în care se realizează raportarea (X -1);

h) informaţii cu privire la persoanele juridice în drept să participe la mecanismele prevăzute la art. 6, 12 şi 17 ale Protocolului de la Kyoto, în condiţiile legii; informaţiile includ lista persoanelor juridice autorizate să deţină AAU, ERU, CER si RMU;

i) măsurile adoptate pentru îmbunătăţirea estimărilor nivelului emisiilor de gaze cu efect de seră, în principal estimările care au fost recalculate;

j) informaţii cu privire la indicatorii înregistraţi cu 2 ani anterior anului în care se realizează raportarea (X- 2), în conformitate cu listele de indicatori prevăzute în anexa II la Decizia 166/2005/CE a Comisiei privind stabilirea normelor de aplicare a Deciziei 280/2004/CE privind mecanismul de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră în cadrul Comunităţii şi de punere în aplicare a Protocolului de la Kyoto, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 55 din 1 martie 2005;

k) orice alte modificări cu privire la SNEEGHG, în conformitate cu art. 5 alin. (1) din Protocolul de la Kyoto.

(2)  Autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului transmite atât Secretariatului UNFCCC, cât şi Comisiei Europene, respectiv Agenţiei Europene de Mediu, pe baza datelor furnizate de autoritatea competentă, până la data de 15 martie a fiecărui an (an X), inventarul naţional complet pentru perioada cuprinsă între anul de bază (1989) şi anul X - 2.

(3)   Autoritatea competentă este obligată să furnizeze autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului informaţiile prevăzute la alin. (1) şi (2) cu minimum 5 zile lucrătoare înainte de termenele stabilite pentru raportare.

(4) Autoritatea competentă, precum şi autorităţile şi instituţiile publice prevăzute la art. 4 alin. (2) pun la dispoziţie publicului informaţiile privind emisiile de gaze cu efect de seră, în condiţiile legii.

CAPITOLUL V

Dispoziţii tranzitorii şi finale

Art. 11. - Ordinele şi deciziile prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. b)-d) şi e) se aprobă în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.

Art. 12. - (1) Colectarea şi prelucrarea datelor, precum şi întocmirea de rapoarte şi studii specifice, conform prevederilor prezentei hotărâri, constituie obligaţii ale autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute la art. 4 alin. (2).

(2) Fondurile necesare desfăşurării activităţilor prevăzute la alin. (1) se menţionează distinct în bugetul anual al fiecărei autorităţi şi instituţii publice, putând fi suplimentate prin finanţări internaţionale.

(3)   Schimbul de date dintre autoritatea competentă şi autorităţile şi instituţiile publice prevăzute la art. 4 alin. (2), reglementat prin prezenta hotărâre, se efectuează gratuit şi la termenele prevăzute, în condiţiile respectării prevederilor cap. IV „Confidenţialitatea datelor statistice" din Ordonanţa Guvernului nr. 9/1992, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(4) Autoritatea competentă, în vederea asigurării acurateţii şi identificării corespunzătoare a gradului de incertitudine pentru datele de activitate şi pentru factorii de emisie procesaţi, poate contracta servicii de consultanţă, studii pentru dezvoltarea factorilor de emisie, pentru dezvoltarea de programe informatice specifice, precum şi orice alte studii, analize şi cercetări necesare pentru a asigura buna funcţionare a SNEEGHG.

Art. 13. - (1) Datele privind activitatea din sectorul energie, necesare întocmirii inventarului naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră, sunt prevăzute în anexa nr. 1.

(2) Datele privind activitatea din sectorul procese industriale şi utilizarea solvenţilor, necesare întocmirii inventarului naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră, sunt prevăzute în anexa nr. 2.

(3)  Datele privind activitatea din sectorul agricultură şi din sectorul folosinţa terenurilor, schimbarea categoriei de folosinţă a terenurilor şi silvicultură, necesare întocmirii inventarului naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră, sunt prevăzute în anexa nr. 3.

(4)  Datele privind activitatea din sectorul deşeuri, necesare întocmirii inventarului naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră, sunt prevăzute în anexa nr. 4.

(5) Autoritatea competentă solicită Institutului Naţional de Statistică datele necesare întocmirii inventarului naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră, potrivit anexelor nr. 1 şi 2, conform codurilor CAEN şi/sau PRODROM.

Art. 14. - Datele prevăzute în anexele la prezenta hotărâre se actualizează prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, luându-se în considerare dinamica şi evoluţia datelor şi informaţiilor, precum şi modificările cadrului instituţional sau de orice altă natură.

Art. 15. -Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.

PRIM-MINISTRU

CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemenază:

Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,

Attila Korodi

p. Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,

Gheorghe Albu,

secretar de stat

p. Ministrul transporturilor,

Septimiu Buzaşu,

secretar de stat

Ministrul internelor şi reformei administrative,

Cristian David

p. Secretarul de stat al Departamentului pentru Afaceri Europene,

Aurel Ciobanu-Dordea

p. Ministrul economiei şi finanţelor,

Cătălin Doica,

secretar de stat

ANEXA Nr. 1

Date privind activitatea, necesare întocmirii inventarului naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră - sectorul energie

Nr. crt.

Parametrul solicitat

Unitatea demăsură aferentă

parametrului

Autoritatea sau instituţia publică responsabilă cufurnizarea datelor

Sectorul: Energie

Subsectorul: Emisii C02 din energie

1.

Producţie, import, export, stoc la 1 ianuarie, stoc la 31 decembrie, consum neenergetic, pentru următorii combustibili:

• ţiţei, fracţii lichide din gazele naturale;

• benzină, kerosen folosit în domeniul aviaţiei, alte tipuri de kerosen, ulei de şist, motorină, păcură, gaz petrolier lichefiat, etan, benzină grea, bitum, lubrifianţi, cocs de petrol, materie primă pentru rafinărie, alte produse petroliere;

• antracit, cărbune de cocserie, alţi cărbuni bituminoşi, cărbune subbituminos, lignit, şist bituminos, turbă;

• brichete de cărbune brun şi combustibil brichetat, cocs de cocserie/cocs de gaz;

• gaz natural;

• biomasă solidă, biomasă lichidă, biomasă sub formă de gaz.

tone şi GJ

Institutul National de Statistică (I.N.S.)

Subsectorul: Emisii C02 rezultat din arderea combustibililor pe tipuri de surse

1.

Cantităţile de combustibil utilizat în industria energetică pe tip de centrale (excluzând autoproducătorii), specificând distinct cantităţile utilizate neenergetic, structurate pe următoarele tipuri de combustibili:

• ţiţei, fracţii lichide din gazele naturale;

• benzină, kerosen folosit în domeniul aviaţiei, alte tipuri de kerosen, motorină, păcură, gaz petrolier lichefiat, etan, benzină grea, lubrifianţi, cocs de petrol, gaz de rafinărie, antracit, cărbune cocsificabil, alţi cărbuni bituminoşi, cărbune subbituminos, lignit, turbă, combustibil brichetat;

• brichete de cărbune brun, cocs de cocserie/cocs metalurgic, cocs de gaz, gaz de cocserie, gaz de furnal, deşeuri solide municipale, deşeuri industriale;

• gaz natural;

• deşeuri de lemn, mangal;

• alte forme de biomasă solidă, biomasă lichidă, biomasă sub formă de gaz.

tone şi GJ

I.N.S.

2.

Cantităţi de combustibili utilizate de autoproducători, detaliate pe categorii de activitate asociate autoproducători lor în domeniul industriei de prelucrare şi construcţiilor, specificând distinct cantităţile utilizate neenergetic, structurate pe următoarele tipuri de combustibili:

• ţiţei, fracţii lichide din gazele naturale;

• benzină, kerosen utilizat în domeniul aviaţiei, alte tipuri de kerosen, motorină, păcură, gaz petrolier lichefiat, etan, benzină grea, lubrifianţi, cocs de petrol, gaz de rafinărie, antracit, alţi cărbuni bituminoşi, cărbune subbituminos, lignit, turbă, combustibil brichetat;

• brichete de cărbune brun, cocs de cocserie/cocs metalurgic, cocs de gaz, gaz de cocserie, gaz de furnal, deşeuri solide municipale, deşeuri industriale;

• gaz natural;

• deşeuri de lemn, mangal;

• alte forme de biomasă solidă, biomasă lichidă, biomasă sub formă de gaz.

tone şi GJ

I.N.S.

3.

Cantităţi de combustibili utilizate în cadrul procesului, detaliate pe categorii de activitate, în domeniul industriei de prelucrare şi construcţiilor, specificând distinct cantităţile utilizate neenergetic, structurate pe următoarele tipuri de combustibili:

• ţiţei, fracţii lichide din gazele naturale;

• benzină, kerosen utilizat în domeniul aviaţiei, alte tipuri de kerosen, motorină, păcură, gaz petrolier lichefiat, etan, benzină grea, lubrifianţi, cocs de petrol, gaz de rafinărie, antracit, cărbune cocsificabil, alţi cărbuni bituminoşi, cărbune subbituminos, lignit, turbă, combustibil brichetat;

• brichete de cărbune brun, cocs de cocserie/cocs metalurgic, cocs de gaz, gaz de cocserie, gaz de furnal, deşeuri solide municipale, deşeuri industriale;

• gaz natural;

• deşeuri de lemn, mangal;

• alte forme de biomasă solidă, biomasă lichidă, biomasă sub formă de gaz.

Nr. crt.

Parametrul solicitat

Unitatea de

măsură aferentă

parametrului

Autoritatea sau 

instituţia publică responsabilă cu

furnizarea datelor

4.

Cantităţi de combustibili utilizate în transport, specificând distinct cantităţile

utilizate neenerqetic, structurate după cum urmează:

I.N.S.

• rutier: gaz natural, gaz petrolier lichefiat, benzină, motorină; feroviar: motorină, păcură, antracit, alţi cărbuni bituminoşi, cocs de cocserie;

• transport prin conducte: gaz natural;

• rutier: gaz natural, gaz petrolier lichefiat;

Operatorii economici sunt obligaţi să raporteze către

Ministerul Economiei

si Finanţelor (M.E.F.)

• aviaţie internă: benzină, kerosen;

I.N.S., Ministerul

Transporturilor (M.T.)

• navigaţie internă maritimă şi fluvială: benzină, motorină, păcură, lubrifianţi, cărbune subbituminos.

I.N.S., Operatorii economici sunt obligaţi să raporteze către Autoritatea Navală Romana (A.N.R.), care la rândul său raportează către M.T.

5.

Cantităţi de combustibili utilizate pentru transportul internaţional*), specificând distinct cantităţile utilizate neenergetic, pentru sectorul aviaţie internaţională, pentru următoarele tipuri de combustibili: benzină, kerosen.

tone şi GJ

M.T.

Cantităţi de combustibili/carburanţi utilizate pentru transportul internaţional, specificând distinct cantităţile utilizate neenergetic pentru sectorul navigaţie internaţională maritimă şi fluvială, pentru următoarele tipuri de combustibili: benzină, motorină, păcură, lubrifianţi, cărbune subbituminos.

Operatorii economici sunt obligaţi să raporteze către A.N.R., care la rândul său raportează către M.T.

6.

Cantităţi de combustibili utilizate de autoproducători, detaliate pe categorii de activitate asociate autoproducători lor în sectorul comercial/instituţional, specificând distinct cantităţile utilizate neenergetic, structurate pe următoarele tipuri de combustibili:

• benzină, kerosen utilizat în domeniul aviaţiei, alte tipuri de kerosen, motorină, păcură, gaz petrolier lichefiat, antracit, alţi cărbuni bituminoşi, lignit;

• brichete de cărbune brun, cocs de cocserie, gaz de cocserie;

• gaz natural;

• deşeuri de lemn, mangal;

• alte forme de biomasă solidă, biomasă lichidă, biomasă sub formă de gaz.

I.N.S.

7.

Cantităţi de combustibili utilizate în cadrul procesului, detaliate pe categorii de activitate, în sectorul comercial/instituţional, specificând distinct cantităţile utilizate

neenergetic, structurate pe următoarele tipuri de combustibili:

• benzină, kerosen utilizat în domeniul aviaţiei, alte tipuri de kerosen, motorină,

păcură, gaz petrolier lichefiat, antracit, alţi cărbuni bituminoşi, lignit;

• brichete de cărbune brun, cocs de cocserie, gaz de cocserie;

• gaz natural;

• deşeuri de lemn, mangal;

• alte forme de biomasă solidă, biomasă lichidă, biomasă sub formă de gaz.

I.N.S.

M.T.

8.

Cantităţi de combustibili utilizate în sectorul rezidenţial, specificând distinct cantităţile utilizate neenergetic, structurate pe următoarele tipuri de combustibili:

• benzină, alte tipuri de kerosen, motorină, păcură, gaz petrolier lichefiat, antracit, alţi cărbuni bituminoşi, cărbune subbituminos, lignit, turbă, combustibil brichetat;

• brichete de cărbune brun, cocs de cocserie;

• gaz natural;

• deşeuri de lemn, mangal;

• alte forme de biomasă solidă, biomasă lichidă, biomasă sub formă de gaz.

Nr. crt.

Parametrul solicitat

Unitatea de

măsură aferentă

parametrului

Autoritatea sau instituţia publică responsabilă cu

furnizarea datelor

9.

Cantităţi de combustibili utilizate în agricultură/silvicultură/piscicultură, specificând distinct cantităţile utilizate neenergetic, structurate pe următoarele tipuri de combustibili:

surse mobile: benzină, kerosen utilizat în domeniul aviaţiei, alte tipuri de kerosen, motorină, păcură, gaz petrolier lichefiat, biomasă lichidă;

surse staţionare: benzină, alte tipuri de kerosen, motorină, păcură, gaz petrolier lichefiat, antracit, alţi cărbuni bituminoşi, cărbune cocsificabil, alţi cărbuni bituminoşi, lignit, combustibil brichetat, brichete de cărbune brun, cocs de cocserie;

• gaz natural, deşeuri de lemn, mangal, alte forme de biomasă solidă, biomasă lichidă, biomasă sub formă de gaz.

10.

Cantităţi de combustibili utilizate de autoproducători, detaliate pe categorii de activitate asociate autoproducători lor în alte categorii de activitate, neincluse în cele enumerate anterior, specificând distinct cantităţile utilizate neenergetic, structurate pe următoarele tipuri de combustibili:

• ţiţei, fracţii lichide din gazele naturale;

• benzină, kerosen utilizat în domeniul aviaţiei, alte tipuri de kerosen, motorină, păcură, gaz petrolier lichefiat, etan, benzină grea, lubrifianţi, cocs de petrol, gaz de rafinărie, antracit, cărbune cocsificabil, alţi cărbuni bituminoşi, cărbune subbituminos, lignit, turbă, combustibil brichetat;

• brichete de cărbune brun, cocs de cocserie, cocs de gaz, gaz de cocserie, gaz de furnal, deşeuri solide municipale, deşeuri industriale;

• gaz natural, deşeuri de lemn, mangal, alte forme de biomasă solidă, biomasă lichidă, biomasă sub formă de gaz.

tone şi GJ

I.N.S. M.T.

11.

Cantităţi de combustibili utilizate în cadrul procesului, detaliate pe categorii de activitate, în alte categorii de activitate, neincluse în cele enumerate anterior, specificând distinct cantităţile utilizate neenergetic, structurate pe următoarele tipuri de combustibili:

• ţiţei, fracţii lichide din gazele naturale;

• benzină, kerosen utilizat în domeniul aviaţiei, alte tipuri de kerosen, motorină, păcură, gaz petrolier lichefiat, etan, benzină grea, lubrifianţi, cocs de petrol, gaz de rafinărie, antracit, cărbune cocsificabil, alţi cărbuni bituminoşi, cărbune subbituminos, lignit, turbă, combustibil brichetat;

• brichete de cărbune brun, cocs de cocserie, cocs de gaz, gaz de cocserie, gaz de furnal, deşeuri solide municipale, deşeuri industriale;

• gaz natural, deşeuri de lemn, mangal, alte forme de biomasă solidă, biomasă lichidă, biomasă sub formă de gaz.

Subsectorul: Emisii SO2 din arderea combustibililor pe tipuri de surse

1.

Pentru industria energetică, industria de prelucrare/construcţii, transport, alte sectoare (comercial/instituţional, rezidenţial, agricultură, altele), consum de combustibil, conţinut de sulf, gradul de reţinere a sulfului în cenuşă, putere calorifică netă, eficienţa reducerii sulfului pentru următoarele tipuri de combustibili:

• cărbune, păcură (cu conţinut scăzut, mediu, respectiv ridicat de sulf);

• motorină (cu conţinut scăzut, respectiv ridicat de sulf);

• motorină (rutier);

• benzină (rutier);

• şist bituminos;

• alte produse petroliere;

• gaz natural;

TJ, %, TJ/unitatea de măsură

M.E.F. Operatorii economici sunt obligaţi să raporteze către M.E.F.

• deşeuri municipale;

• deşeuri industriale;

Agenţia Naţională

pentru Protecţia

Mediului (A.N.P.M.) -

Direcţia de specialitate

• leşie neagră;

• lemn de foc;

• alte tipuri de biomasă;

Ministerul Agriculturii

si Dezvoltării

Rurale (M.A.D.R.)

• kerosen utilizat în domeniul aviaţiei;

• combustibili/carburanţi pentru transportul internaţional:

• navigaţie maritimă şi fluvială;

• aviaţie.

Operatorii economici sunt obligaţi sa raporteze către

A.N.R, care la rândul său raportează către M.T. (navigaţie) M.T. (aviaţie)

Nr. crt.

Parametrul solicitat

Unitatea de

măsură aferentă

parametrului

Autoritatea sau instituţia publică responsabilă cu

furnizarea datelor

Subsectorul: Emisii de metan din minerit şi prelucrarea minereului

1.

Cantitatea de cărbune extras în funcţie de tipul minei:

• de suprafaţă;

• subterană.

Cantitatea de cărbune prelucrat în funcţie de tipul minei:

• de suprafaţă;

• subterană.

milioane tone

I.N.S. Operatorii economici sunt obligaţi să raporteze către M.E.F.

2.

Cantitate de metan recuperat sau ars la faclă din prelucrarea cărbunelui, pe următoarele categorii de activităţi:

• mine de suprafaţă:

- din procesul de extracţie;

- din procese postextracţie.

• mine subterane:

- din procesul de extracţie;

- din procese postextracţie.

milioane m3

Operatorii economici sunt obligaţi să raporteze către M.E.F.

Subsectorul: Emisii de metan din domeniul petrol şi gaze naturale

1.

Petrol:

• lungime puţuri forate

m

I.N.S. Operatorii economici sunt obligaţi să raporteze către M.E.F.

2.

Cantităţi de petrol pentru următoarele categorii:

• producţie;

• furnizat/transportat;

• rafinare;

depozitare (stoc la sfârşitul anului).

PJ

3.

Gaze naturale:

Cantităţi de gaz natural pentru următoarele categorii:

• producţie/procesare;

• lungime puţuri forate;

• transport;

• livrat (cantitate totală);

• cantitate livrată în sector rezidenţial (inclusiv pentru sectorul comercial/instituţional);

• cantitate livrată în sector nerezidenţial.

4.    Cantităţi de petrol, gaze naturale ventilate sau arse la faclă din rafinarea/prelucrarea petrolului şi a gazelor naturale

Operatorii economici sunt obligaţi să raporteze către M.E.F.

Subsectorul: Emisii de precursori ai ozonului şi SO2 din rafinarea petrolului

1.

Cantitatea totală de ţiţei supusă procesului de rafinare

kt

Operatorii economici sunt obligaţi să raporteze către M.E.F.

2.

Cantitatea totală de ţiţei/materie primă introduse în procesul de cracare catalitică

3.

Cantitatea de sulf recuperat din instalaţii de desulfurare

t

4.

Cantităţile de ţiţei depozitat:

• cu etanşare secundară/dublă;

• cu etanşare primară/simplă;

• cu capac fix.

kt

Date suplimentare

1.

Produsul intern brut la preţuri de referinţă din anul 2000

milioane euro

I.N.S.

2.

Valoarea adăugată brută la nivelul constant al preţurilor din anul 2000 în sectoarele: producţie, construcţii şi minerit

Nr. crt.

Parametrul solicitat

Unitatea de

măsură aferentă

parametrului

Autoritatea sau instituţia publică responsabilă cu

furnizarea datelor

3.

Numărul de locuinţe ocupate în mod permanent

Locuinţe (multiplu de 1.000)

Institutul de Economie Mondială

4.

Valoarea adăugată brută la nivelul constant al preţurilor din anul 2000 în sectorul serviciilor (din domeniul comercial şi instituţional)

milioane euro

5.

Producţia brută de electricitate şi căldură

MWh

6.

Numărul de pasageri care utilizează transportul aerian

pasageri

7.

Consum total de energie în transport

MWh

8.

Consum total de energie în sectorul rezidenţial

9.

Preţuri internaţionale şi/sau naţionale ale cărbunelui

euro/tonă

sau euro/GJ

10.

Preţuri internaţionale şi/sau naţionale ale petrolului

11.

Preţuri internaţionale şi/sau naţionale ale gazului natural

12.

Consum naţional total brut de energie, împărţit pe tipuri de combustibil: petrol, gaze, cărbune, regenerabile, nuclear şi altele

PJ

Operatorii economici

sunt obligaţi să raporteze către M.E.F.

13.

Producţie totală de electricitate împărţită pe tipuri de combustibil: petrol, gaze, cărbune, regenerabile, nuclear şi altele

MWh

14.

Cererea de energie electrică şi de energie termică împărţită pe sectoare de activitate: energetică, industrie, comercial, rezidenţial şi transport şi pe tipuri de combustibil (livrat) în sectoarele enumerate mai sus

MWh

15.

Număr de kilometri parcurşi de autovehicule pentru transport de pasageri

km

I.N.S.

16.

Valoarea adăugată brută la nivelul constant al preţurilor din anul 2000 în sectoarele:

• producerea de fontă şi oţel;

• producerea feroaliajelor;

• producerea de ţevi, conducte;

• alte forme de prelucrare primară a fontei şi a oţelului;

• turnarea în forme a oţelului;

• turnarea în forme a fontei.

milioane euro

17.

Valoarea adăugată brută la nivelul constant al preţurilor din anul 2000 în sectorul:

• producerea de substanţe chimice şi derivaţi

milioane euro

I.N.S.

18.

Valoarea adăugată brută la nivelul constant al preţurilor din anul 2000 în sectorul:

• producerea de substanţe minerale nemetalice

milioane euro

19.

Producţia de ciment

t

20.

Număr de kilometri parcurşi de autovehiculele pentru transport de persoane ce utilizează motorină

km

21.

Număr de kilometri parcurşi de autovehiculele pentru transport de persoane ce utilizează benzină

km

22.

Valoarea adăugată brută la nivelul constant al preţurilor din anul 2000 în sectoarele:

• produse alimentare şi băuturi;

• producerea tutunului şi a produselor derivate

milioane euro

23.

Valoarea adăugată brută la nivelul constant al preţurilor din anul 2000 în sectoarele:

• producerea celulozei, hârtiei şi a produselor derivate;

• tipografie şi reproducerea informaţiei pe suport informaţional

milioane euro

24.

Suprafaţă totală a locuinţelor ocupate permanent

m2

25.

Suprafaţă totală a clădirilor din domeniul prestărilor de servicii

26.

Producţia totală de hârtie şi hârtie de tipar

kt

27.

Consum total de energie al gospodăriilor, incluzând toate sursele de energie (biomasă şi consumul de energie electrică)

MWh

*) Rezerve internaţionale - consum de combustibil în domeniul transportului internaţional aviatic şi naval.

ANEXA Nr. 2

Date privind activitatea, necesare întocmirii inventarului naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră - sectorul procese industriale şi utilizarea solvenţilor

Nr. crt.

Parametrul solicitat

Unitatea de

măsură aferentă

parametrului

Autoritatea sau instituţia publică responsabilă care

furnizează informaţiile

Sectorul: Procese Industriale

Subsectorul: Producţia de ciment

1.

Cantitatea produsă de ciment

t/an

I.N.S. Operatorii

economici sunt

obligaţi să raporteze

cătreA.N.P.M.

2.

Cantitatea produsă de clincher

3.

Praful de electrofiltru din cuptorul de ciment (CKD)*)

Subsectorul: Producţia de var

1.

Cantitatea produsă de var nestins (CaO)

t/an

I.N.S. Operatorii economici sunt obligaţi să raporteze cătreA.N.P.M.

2.

Cantitatea produsă de var dolomitic (CaO*MgO)

3.

Conţinutul de CaO şi CaO *MgO din ieşiri produse

%

Operatorii economici sunt obligaţi să raporteze către

A.N.P.M.

Subsectorul: Consumul de calcar şi dolomită

1.

Cantitatea extrasă / produsă de calcar (CaC03)

t/an

I.N.S.

2.

Cantitatea extrasă / produsă de dolomită (CaC03*MgC03)

3.

Cantitatea utilizată de calcar (CaC03)

M.E.F

4.

Cantitatea utilizată de dolomită (CaC03*MgC03)

Subsectorul: Producţia şi consumul de sodă calcinată

1.

Cantitatea produsă de sodă calcinată

t/an

I.N.S.

2.

Cantitatea utilizată de sodă calcinată

M.E.F.

Subsectorul: Producţia şi consumul altor produse minerale

1.

Cantitatea produsă de bitum utilizată la fabricarea materialelor izolatoare (în construcţii)

t/an

I.N.S.

2.

Cantitatea de asfalt folosită pentru pavarea drumurilor

3.

Cantitatea de sticlă produsă

4.

Cantitatea de geam produsă

5.

Suprafaţa drumurilor asfaltate la nivel naţional

Compania Naţională Autostrăzi şi Drumuri

Naţionale din România (CNADNR)

Subsectorul: Producţia de amoniac

1.

Cantitatea de amoniac produsă

t/an

I.N.S. Operatorii economici sunt obligaţi să raporteze cătreA.N.P.M.

2.

Cantitatea de gaz consumată în procesul de obţinere a amoniacului

m3

Operatorii economici sunt obligaţi să raporteze către A.N.P.M.

3.

Conţinutul de carbon în gaz

kg carbon/m3 gaz

Subsectorul: Producţia de acid azotic

1.

Cantitatea de acid azotic produsă

t/an

I.N.S. Operatorii economici sunt obligaţi să raporteze cătreA.N.P.M.

*) CKD - praful din cuptorul de ciment care nu este reintrodus în sistem.

Nr. crt.

Parametrul solicitat

Unitatea de

măsură aferentă

parametrului

Autoritatea sau instituţia publică responsabilă care

furnizează informaţiile

2.

Tipul procesului tehnologic

-

Operatorii economici sunt obligaţi să raporteze către

A.N.P.M.

3.

Tipul sistemului de reducere a emisiilor de NOx

-

4.

Eficienţa sistemului de reducere a emisiilor de NOx

%

Subsectorul: Producţia de acid adipic

1.

Cantitatea produsă de acid adipic

t/an

I.N.S. Operatorii economici sunt obligaţi să raporteze către A.N.P.M.

Subsectorul: Producţia de carbid

1.

Cantitatea de carbură de siliciu produsă

t/an

I.N.S. Operatorii economici sunt obligaţi să raporteze către A.N.P.M.

2.

Cantitatea de cocs consumată în proces

t/an

Operatorii economici sunt obligaţi să raporteze către

A.N.P.M.

3.

Conţinutul de carbon din cocs

%

4.

Conţinutul de carbon în produsul final

5.

Cantitatea de cocs de petrol consumată în proces

t/an

6.

Cantitatea de carbid produsă

I.N.S. Operatorii

economici sunt obligaţi să raporteze către A.N.P.M.

Subsectorul: Producţia de substanţe chimice

1.

Cantitatea de substanţe chimice produsă:

• negru de fum;

• etilena;

• propilenă;

• dicloretilenă;

• stiren;

• metanol;

• cocs;

• acrilonitril;

• etilbenzen;

•farmaldehidă;

• polipropilenă;

• polistiren;

• polietenă cu densitate joasă;

• polietenă cu densitate crescută;

• policlorură de vinii;

•  1,2 dicloretan;

• acid sulfuric;

•  1,2 dicloretenă;

• anhidridă catalitică;

• dioxid de titaniu;

• clorură de vinii.

t/an

I.N.S.

Nr. crt.

Parametrul solicitat

Unitatea de

măsură aferentă

parametrului

Autoritatea sau instituţia publică responsabilă care

furnizează informaţiile

Subsectorul: Producţia metalelor

1.

Cantitatea de cocs metalurgic utilizată ca agent reducator pentru intensificarea procesului de topire a încărcăturii

t/an

Operatorii economici sunt obligaţi să raporteze către

A.N.P.M.

2.

Cantitatea de cocs de petrol utilizată ca agent reducator pentru intensificarea procesului de topire a încărcăturii

3.

Cantitatea de praf de cărbune utilizată ca agent reducator pentru intensificarea procesului de topire a încărcăturii

4.

Conţinutul de carbon în fonta obţinută [%]

5.

Conţinutul de carbon în oţelul brut obţinut [%]

6.

Cantitatea de minereu de fier şi pelete utilizată pentru producerea fontei în furnale

Operatorii economici sunt obligaţi să raporteze către

M.E.F.

7.

Cantitatea de fontă produsă în furnale

8.

Cantitatea de fontă produsă în alte instalaţii (cubilouri, cuptoare cu inducţie etc.)

9.

Cantitatea de fontă utilizată pentru producerea oţelului brut de convertizor

10.

Cantitatea de fier vechi utilizată în convertizoare pentru producţia oţelului brut de convertizor

11.

Cantitatea de oţel brut de convertizor obţinută

12.

Cantitatea de fier vechi utilizată în cuptoarele electrice pentru producţia oţelului brut electric

13.

Cantitatea de oţel brut electric obţinută

14.

Cantitatea de feroaliaje produsă

15.

Cantitatea de aluminiu primar produsă

16.

Cantitatea de SF6 utilizată în topitoriile de aluminiu şi magneziu

Subsectorul: Celuloză şi hârtie

1.

Cantitatea de celuloză produsă:

• procedeu Kraft (sulfat);

• procedeu Sulfit

t/an

I.N.S. Operatorii economici sunt obligaţi să

raporteze către A.N.P.M.

Subsectorul: Agroalimentare

1.

Producţie de băuturi alcoolice:

• vin;

• bere;

• whisky;

• brandy - distilat de vin;

• alte băuturi alcoolice nespecifice.

hl/an

I.N.S.

2.

Producţie de produse de panificaţie şi alte produse alimentare:

• pâine şi alte produse de panificaţie;

• carne şi preparate din carne (conserve);

• zahăr;

• hrană/preparate/alimente pentru animale;

• cafea prăjită;

• produse zaharoase de cofetărie şi patiserie şi cereale pentru micul dejun;

• margarina, unt.

t/an

Nr. crt.

Parametrul solicitat

Unitatea de

măsură aferentă

parametrului

Autoritatea sau instituţia publică responsabilă care

furnizează informaţiile

Subsectorul: Producţia şi consumul de halocarburi şi hexaflorură de sulf

1.

Producţia de halocarburi (HFC-23; HFC-32; HFC-41; HFC-43-10; HFC-125; HFC-134;   HFC-134a;   HFC-152a;  HFC-143;   HFC-143a;   HFC-227ea;  HFC-236fa; HFC-245ca; CF4; C2F6; C3F8; C4F10; c-C4F8; C5F12; C6F14) si hexaflorură de sulf (SF6)

kg/an

Operatorii economici sunt obligaţi să raporteze către

A.N.P.M.

2.

2. Cantitatea consumată de halocarburi (HFC-23; HFC-32; HFC-41; HFC-43-10; HFC-125; HFC-134; HFC-134a; HFC-152a; HFC-143; HFC-143a; HFC-227ea; HFC-236fa; HFC-245ca; CF4; C2F6; C3F8; C4F10; c-C4F8; C5F12; C6F14.) şi hexaflorură de sulf (SF6) în următoarele sectoare:

• sector refrigerare şi echipamente de aer condiţionat:

• frigidere - sector domestic;

• frigidere - sector comercial;

•frigidere - sector transporturi (camioane, trenuri, vapoare, cu compartimente frigorifice);

• frigidere - sector industrial;

• aparate de aer condiţionat staţionare (rezidenţiale, comerciale, instituţionale)

• aparate de aer condiţionat mobile (autoturisme, autobuze, trenuri etc);

• sector spume:

• celule deschise;

• celule închise;

• extinctoare:

• portabile;

• fixe;

• aerosoli;

• solvenţi;

• alte activităţi unde se folosesc substituenţi ODS (substituenţi ai substanţelor care degradează stratul de ozon);

• semiconductori;

• echipamente electrice;

• alte utilizări.

3.

Cantitatea  importată  de  substituenţi  ODS  (sustituenţi  ai  substanţelor care degradează stratul de ozon): halocarburi (HFC-23; HFC-32; HFC-41; HFC-43-10; HFC-125; HFC-134; HFC-134a; HFC-152a; HFC-143; HFC-143a; HFC-227ea; HFC-236fa; HFC-245ca; CF4; C2F6; C3F8; C4F10; c-C4F8; C5F12; C6F14) si hexaflorură de sulf (SF6):

• vrac;

• alte produse.

kg/an

M.E.F. -Agenţia Naţională de Administrare

Fiscală -Autoritatea Naţională a Vămilor

(M.E.F-A.N.A.F- A.N.V.)

Operatorii economici sunt obligaţi să raporteze către

A.N.P.M.

4.

Cantitatea exportată de halocarburi (HFC-23; HFC-32; HFC-41; HFC-43-10; HFC-125; HFC-134; HFC-134a; HFC-152a; HFC-143; HFC-143a; HFC-227ea; HFC-236fa; HFC-245ca; CF4; C2F6, C3F8; C4F10; c-C4F8; C5F12; C6F14) si hexaflorură de sulf (SF6):

• vrac;

• alte produse.

Sectorul: Solvenţi

Subsectorul: Consumul de solvenţi în următoarele procese:

1.

Aplicarea vopselelor:

• construcţii de automobile;

• reparaţii de maşini;

• construcţii şi clădiri;

• utilizare casnică;

• lemn;

• strat protector bobine;

• construcţia ambarcaţiunilor;

•în alte industrii;

•în activităţi nonindustriale.

kt

A.N.P.M. -direcţia de specialitate

Operatorii economici sunt

obligaţi să raporteze

către A.N.P.M.

2.

Spălare, degresare, curăţare uscată:

• degresarea suprafeţelor metalice;

• curăţare uscată;

• alte curăţări industriale.

Nr. crt.

Parametrul solicitat

Unitatea de

măsură aferentă

parametrului

Autoritatea sau instituţia publică responsabilă care

furnizează informaţiile

3.

Fabricarea, procesarea produselor chimice:

• prelucrarea poliesterilor;

• prelucrarea policlorurii de vinii;

• prelucrarea poliuretanilor;

• prelucrarea spumei polistirenice;

• prelucrarea cauciucului;

• fabricarea produselor farmaceutice;

• fabricarea vopselelor;

• fabricarea cernelurilor;

•fabricarea cleiurilor;

• turnarea asfaltului;

• fabricarea benzilor adezive, casetelor magnetice, benzilor de filme şi fotografice;

• finisarea produselor textile;

• tăbăcirea pielii;

• fabricarea şi prelucrarea altor produse chimice.

4.

Alte activităţi de utilizare a solvenţilor si activităţi conexe:

• mineralizarea lemnului;

• industria tipografică;

• extracţia grăsimilor din uleiuri comestibile şi necomestibile;

• aplicarea cleiurilor şi a adezivilor;

• conservarea lemnului;

• folosirea casnică a solvenţilor;

• fabricarea produselor farmaceutice;

• utilizarea casnică a produselor farmaceutice;

• utilizarea de N20 pentru anestezie;

• N20 de la aerosolii din tuburile de spray;

• alte utilizări ale N20;

• extinctoare;

• deceruirea vehiculelor;

• activităţi de terosonare şi izolare a vehiculelor.

kt

ANEXA Nr. 3

Date privind activitatea, necesare întocmirii inventarului naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră - sectorul agricultură şi sectorul folosinţa terenurilor, schimbarea categoriei de folosinţă a terenurilor şi silvicultură

Nr. crt.

Parametrul solicitat

Unitatea de

măsură aferentă parametrului

Autoritatea sau instituţia

publică responsabilă care furnizează informaţiile

Sectorul: Agricultură

Subsectorul: Fermentaţia enterică şi gestionarea gunoiului de grajd

1.

Efective de animale (aprilie, mai-iunie, decembrie, după caz), diferenţiate conform următoarelor categorii:

• vaci de lapte, alte bovine, bubaline;

• oi;

• capre;

• cabaline;

• catâri şi măgari;

• porcine;

• păsări.

capete

I.N.S. M.A.D.R.

2.

Procentajul producţiilor de gunoi de grajd pe fiecare sistem de gestionare a deşeurilor, pentru fiecare categorie menţionată la pct. 1, astfel:

• depozitare în lagune, în condiţii anaerobe;

• sistem lichid;

• răspândit zilnic;

• depozitat în stare solidă;

• depozitat în urma păşunatului;

• folosit ca şi combustibil;

• alte sisteme.

%

M.A.D.R.

3.

Cantitatea totală de gunoi de grajd generată

t

I.N.S.

Nr. crt.

Parametrul solicitat

Unitatea de

măsură aferentă

parametrului

Autoritatea sau instituţia publică responsabilă care

furnizează informaţiile

Subsectorul: Cultivarea orezului

1.

Suprafaţa cultivată cu orez, diferenţiată conform următoarelor categorii:

• irigată - continuu inundată;

• irigată - intermitent inundată - cu o singură aerare;

• irigată - intermitent inundată - cu aerări multiple;

• cu aport de apă din ploi - predispusă inundării;

• cu aport de apă din ploi - predispusă secetei;

• cu regim de apă adâncă - adâncimea apei între 50-100 cm;

• cu regim de apă adâncă - adâncimea apei > 100 cm.

ha

M.A.D.R.

2.

Numărul anual de recolte pe fiecare tip de suprafaţă specificată la pct. 1

număr

3.

Suprafaţa amendată cu fertilizanţi organici, diferenţiată conform categoriilor definite la pct. 1

ha

Subsectorul: Arderea în câmp a reziduurilor vegetale

Producţiile agricole vegetale diferenţiate pe următoarele categorii şi subcategorii:

• cereale pentru boabe:

• grâu;

• secară;

• orz şi orzoaica;

• ovăz;

• porumb;

• sorg;

• orez;

• alte cereale;

• leguminoase pentru boabe:

• mazăre;

• fasole;

• alte leguminoase;

• rădăcinoase:

• cartofi de toamnă;

• alţi cartofi;

• sfeclă de zahăr;

• rădăcinoase furajere;

• plante industriale:

• textile - in pentru fibră;

• cânepă pentru fibră;

• alte plante textile;

• uleioase:

1.

•floarea-soarelui;

• rapiţă;

• soia boabe;

• in pentru ulei;

• alte plante uleioase;

• alte plante industriale:

• tutun;

• plante medicinale şi aromatice;

•alte plante industriale;

• legume:

• tomate;

• ceapă uscată;

• usturoi uscat;

• varză;

• ardei;

• pepeni verzi;

• pepeni galbeni;

• alte legume;

• furaje verzi din teren arabil:

• furaje verzi anuale;

• plante pentru însilozare;

• plante furajere perene:

- lucerna;

- trifoi;

• alte plante furajere perene

t

I.N.S. M.A.D.R.

Nr. crt.

Parametrul solicitat

Unitatea de

măsură aferentă

parametrului

Autoritatea sau instituţia

publică responsabilă care furnizează informaţiile

2.

Suprafeţele cultivate, diferenţiate pe categoriile şi subcategoriile de la pct. 1

ha

I.N.S.

3.

Conţinutul de apă al producţiilor agricole vegetale diferenţiat şi conţinutul de apă al reziduurilor, conform categoriilor şi subcategoriilor menţionate la pct. 1

%

M.A.D.R.

4.

Conţinutul de apă al producţiilor de cereale

I.N.S.

5.

Următoarele fracţii:

•fracţia reziduuri/recoltă;

• fracţia arsă în câmp;

• fracţia arsă drept combustibil;

•fracţia oxidată:

• folosită pentru furajare;

• folosită drept combustibil;

• alte folosinţe;

• fracţia de carbon din reziduuri;

•fracţia azot/carbon pentru fiecare dintre categoriile şi subcategoriile enumerate la pct. 1.

fracţie

M.A.D.R.

6.

Fracţia reziduuri/recoltă pentru fiecare dintre categoriile si subcategoriile enumerate la pct. 1

I.N.S.

Subsectorul: Soluri agricole

1.

Cantitatea totală de fertilizanţi pe bază de azot utilizată

t

I.N.S. M.A.D.R.

2.

Suprafeţele de soluri organice cultivate

ha

M.A.D.R.

3.

Zone umede drenate: soluri organice drenate şi soluri minerale drenate

4

Cantităţi de calcar şi dolomită aplicate pentru amendarea solurilor agricole

Sectorul: Folosinţa terenurilor, schimbarea categoriei de folosinţă a terenurilor şi silvicultură

Subsectorul: Folosinţa terenurilor şi schimbarea categoriei de folosinţă a terenurilor

1.

Fondul funciar, structurat pe următoarele categorii şi subcategorii:

• suprafaţă agricolă:

• arabil;

• păşuni;

• fâneţe;

• vii şi pepiniere viticole;

• livezi şi pepiniere pomicole;

• păduri şi alte terenuri cu vegetaţie forestieră:

• păduri de folosinţă forestieră;

• păduri de folosinţă silvopastorală;

• alte terenuri cu vegetaţie forestieră;

• construcţii;

• drumuri şi căi ferate;

• ape şi bălţi; alte suprafeţe

Păduri şi alte terenuri cu vegetaţie forestieră, structurate pe următoarele categorii de specii:

• răşinoase;

•fag;

• stejar;

• diverse specii tari;

• diverse specii moi.

ha

I.N.S. M.A.D.R.

2.

Schimbarea folosinţei terenurilor de la un an la altul, între subcategoriile menţionate la pct. 1

Observaţie: Se precizează elementele de producţie şi productivitate pe fiecare tip de vegetaţie asociat folosinţei anterioare, respectiv ulterioare schimbării categoriei de folosinţă

ha (care trec de la o subcategorie la alta, cu specificarea tipurilor de folosinţă:

anterior şi ulterior)

M.A.D.R.

Nr. crt.

Parametrul solicitat

Unitatea de

măsură aferentă

parametrului

Autoritatea sau instituţia

publică responsabilă care furnizează informaţiile

3.

Numărul de titluri de proprietate eliberate şi suprafaţa pe care o acoperă

nr./ha

A.N.C.PI. (Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară)

4.

Suprafeţe împădurite (includ numai suprafeţe provenind de la o altă folosinţă), pe fiecare subcategorie specificată la pct. 2, respectiv în sensul art. 3 alin. (3) al Protocolului de la Kyoto cu deciziile subsecvente:

•suprafaţă împădurită - terenuri care nu au avut vegetaţie forestieră timp de minimum 50 de ani;

• suprafaţă reîmpădurită - terenuri fără vegetaţie forestieră, care au avut pădure în ultimii 50 de ani, dar erau despădurite/defrişate la data de 31 decembrie 1989.

Observaţie: Se precizează şi următoarele date:

• tipul de folosinţă anterior;

• compoziţia pe specii;

• clasa de producţie;

• vârsta actuală a arboretului;

• elementele precise de localizare şi identificare a acestor categorii: direcţia silvică, ocolul silvic, unitate de producţie/bază, unitate administrativ-teritorială, parcelă cadastrală, parcelă silvică, subparcelă cadastrală, subparcelă silvică, proprietar şi deţinător cu orice titlu, localitate, judeţ, după caz; acolo unde sunt disponibile, coordonatele geografice ale perimetrului: latitudine, longitudine.

ha

M.A.D.R.

5.

Suprafeţe despădurite/defrişate (includ numai suprafeţe care trec la altă folosinţă), în sensul art. 3 alin. (3) al Protocolului de la Kyoto şi al deciziilor subsecvente.

Observaţie: Se precizează şi următoarele date:

• tipul de folosinţă ulterior despăduririi/defrişării;

• datele specifice folosinţei vechi:

• compoziţia pe specii;

• volumul la hectar;

• diametrul mediu al arboretului defrişat şi înălţimea;

• vârsta arboretului;

• tipul de sol;

• elementele precise de localizare şi identificare a acestor categorii: direcţia silvică, ocolul silvic, unitate de producţie/bază, unitate administrativ-teritorială, parcelă cadastrală, parcelă silvică, subparcelă cadastrală, subparcelă silvică, proprietar şi deţinător cu orice titlu, localitate, judeţ, după caz; acolo unde sunt disponibile, coordonatele geografice ale perimetrului: latitudine, longitudine.

Subsectorul: Silvicultură

1.

• Creşterea netă anuală în volum a pădurilor în total si pe specii

• Densitatea medie a lemnului, în total si pe specii

• Factorii de expansiune ai biomasei, în total şi pe specii

•Alocarea creşterii în rădăcini relativ la tulpină, în total si pe specii

• Conţinutul mediu de carbon

• Procentul de biomasă lemnoasă rămas în păduri pentru fiecare dintre speciile menţionate în subsectorul: Folosinţa terenurilor si schimbarea categoriei de folosinţă a terenurilor, pct. 2

m3/an/ha

kg/m3

adimensional

adimensional

%

M.A.D.R.

Regia Naţională a Pădurilor - Romsilva (R.N.P.- Romsilva)

Institutul pentru Cercetări si

Amenajări Silvice

(I.C.A.S.)

Institutul Naţional alLemnului (I.N.L.)

2.

Volumul de lemn recoltat pentru fiecare dintre speciile menţionate în subsectorul: Folosinţa terenurilor şi schimbarea categoriei de folosinţă a terenurilor, pct. 2, cu precizarea pe specii a componentelor recoltate:

• tulpină - ax principal;

• ramuri integral;

• ramuri până la anumite dimensiuni etc.

m3

I.N.S.

M.A.D.R.

R.N.P- Romsilva

3.

Volumul de lemn recoltat ilegal pentru fiecare dintre speciile menţionate în subsectorul: Folosinţa terenurilor şi schimbarea categoriei de folosinţă a terenurilor, pct. 2.

M.A.D.R. R.N.P. - Romsilva

Nr. crt.

Parametrul solicitat

Unitatea de

măsură aferentă

parametrului

Autoritatea sau instituţia

publică responsabilă care furnizează informaţiile

4.

Suprafaţa de pădure afectată de incendii pe fiecare specie menţionată în subsectorul: Folosinţa terenurilor şi schimbarea categoriei de folosinţă a terenurilor, pct. 2.

ha

M.A.D.R.

5.

Cantitatea de fertilizanţi pe bază de azot aplicată în pădure şi pe alte suprafeţe aferente altor folosinţe convertite către pădure

Observaţie: Se raportează la acest subpunct în măsura în care nu a fost raportat la subsectorul: Soluri agricole, pct. 1

t

6.

Suprafeţe împădurite drenate: soluri organice drenate şi soluri minerale drenate

Observaţie: Se raportează la acest subpunct în măsura în care nu a fost raportat la subsectorul: Soluri agricole, pct. 3

ha

7.

Cantităţi de calcar şi cantităţi de dolomită aplicate pentru amendarea pădurilor şi terenurilor cu vegetaţie forestieră

Observaţie: Se raportează la acest subpunct în măsura în care nu a fost raportat la subsectorul: Soluri agricole, pct. 4

t

ANEXA Nr. 4

Date privind activitatea, necesare întocmirii inventarului naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră - Sectorul deşeuri

Nr. crt.

Parametrul solicitat

Unitatea de

măsură aferentă

parametrului

Autoritatea sau instituţia

publică responsabilă care

furnizează informaţiile

Sectorul: Deşeuri

Subsectorul: Deşeuri solide depozitate

1.

Populaţia totală a României

locuitor

I.N.S.

2.

Populaţia din mediul urban

3.

Populaţia din mediul rural

4.

Cantitatea de deşeuri municipale generate

t

A.N.P.M - Direcţia de specialitate

5.

Cantitatea de deşeuri menajere depozitate provenite din gospodării

6.

Cantitatea de deşeuri menajere depozitate provenite de la operatorii economici

7.

Cantitatea de deşeuri depozitate provenite din servicii municipale (deşeuri stradale, din pieţe şi spaţii verzi)

8.

Valoarea medie de generare a deşeurilor municipale în mediul urban

kg/locuitor/zi

9.

Valoarea medie de generare a deşeurilor municipale în mediul rural

10.

Cantitatea de deşeuri municipale depozitate

t

11.

Cantitatea de deşeuri municipale depozitate în depozite conforme

12.

Cantitatea de deşeuri municipale depozitate în depozite neconforme:

a) cu adâncimi mai mari sau egale de 5 m;

b) cu adâncimi mai mici de 5 m.

13.

Compoziţia procentuală a deşeurilor municipale generate:

a) hârtie şi textile;

b)  deşeuri provenite din grădinărit, amenajarea parcurilor, precum şi alte deşeuri organice biodegradabile (cu excepţia celor alimentare);

c) deşeuri alimentare;

d) lemne şi paie.

%

14.

Cantitatea de metan colectat din depozitele de deşeuri conforme

t

15.

Cantitatea de deşeuri municipale solide utilizate sub formă de compost

16.

Procentul de deşeuri municipale care se depozitează din deşeurile municipale generate

%

Nr. crt.

Parametrul solicitat

Unitatea de

măsură aferentă

parametrului

Autoritatea sau instituţia

publică responsabilă care

furnizează informaţiile

Subsectorul: Tratarea apelor uzate

1.

Volumul total de ape uzate (anual):

1.  menajere;

2.  industriale.

m3

M.M.D.D.-

Administraţia Naţională Apele Române (A.N.A.R.)

2.

Volumul de ape uzate tratate din volumul total de ape uzate:

1.  menajere:

a) tratate aerob;

b) tratate anaerob;

2.  industriale:

a) tratate aerob;

b) tratate anaerob.

%

3.

Cantitatea de nămoluri rezultată în urma epurării apelor uzate:

1.  municipale;

2.  industriale.

t

4.

Cantitatea de nămoluri tratate din cantitatea de nămoluri rezultată în urma epurării apelor uzate:

1.  menajere:

a) tratate aerob;

b) tratate anaerob;

2.  industriale:

a) tratate aerob;

b) tratate anaerob.

%

5.

Producţiile în următoarele sectoare şi subsectoare industriale:

1.  producţia de metale neferoase (aluminiu, cupru, plumb, nichel, mangan, altele);

2.  producţia de îngrăşăminte chimice (azotoase, fosfatice, potasice);

3.  producţii agroalimentare: producţiile de cafea; producţiile de băuturi răcoritoare; producţiile de uleiuri comestibile; produse din peşte; produse lactate (lapte de consum, lapte praf, brânzeturi, smântână, altele); preparate din carne de pasăre; producţiile de conserve;

4.  producţiile de hârtie;

5.  producţiile de cauciuc;

6.  producţiile de materiale textile (bumbac, in, cânepă, mătase, poliester, altele);

7.  producţiile de materiale lemnoase;

8.  producţia de lână spălată şi degresată;

9.  producţiile de energie electrică şi energie termică;

10.  producţia de piele.

t; kg; hl; m3; 103Wh; Gcal; m2

I.N.S.

6.

Fracţia de componentă organică degradabilă îndepărtată sub formă de nămol

%

A.N.A.R.

7.

Cantitatea de metan recuperată şi/sau arsă în procesul de tratare a apelor uzate:

a) menajere;

b) industriale.

t

8.

Cantitatea de metan recuperată şi/sau arsă în procesul de tratare a nămolului:

a) menajer;

b) industrial.

Subsectorul: Incinerarea deşeurilor

1.

Cantitatea de deşeuri medicale periculoase generate

t

Ministerul Sănătăţii Publice (M.S.P).- direcţiile de

specialitate (D.S:P.) şi Institutul de Sănătate Publică Bucureşti (I.S.P.B.)

2.

Cantitatea de deşeuri medicale periculoase incinerate

3.

Cantitatea de deşeuri medicale periculoase incinerate din cantitatea totală de deşeuri medicale periculoase generate

%

4.

Cantitatea de deşeuri periculoase industriale incinerate

t

A.N.P.M. -Direcţia de specialitate


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 1570/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 1570 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 1570/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu