ORDIN Nr. 72
din 24 ianuarie 2006
pentru aprobarea
Metodologiei referitoare la circuitul informatiilor la nivel national intre
Compartimentul pentru schimb de informatii pentru reglementari tehnice,
autoritatile administratiei publice centrale si alte autoritati cu functie de
reglementare
ACT EMIS DE:
MINISTERUL INTEGRARII EUROPENE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 186 din 27 februarie 2006
Având în vedere prevederile art. 14 din Hotărârea Guvernului nr. 1.016/2004 privind măsurile pentru organizarea şi realizarea schimbului de informaţii în domeniul standardelor şi reglementărilor tehnice, precum şi al regulilor referitoare la serviciile societăţii informaţionale între România şi statele membre ale Uniunii Europene, precum şi Comisia Europeană,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 738/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi Comerţului, cu
modificările şi completările ulterioare, al Hotărârii Guvernului nr. 744/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Comunicaţiilor şi
Tehnologiei Informaţiei, cu
modificările şi completările ulterioare, şi
al Hotărârii Guvernului nr.
402/2004 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului
Integrării Europene, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul economiei şi comerţului, ministrul comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei şi
ministrul integrării europene emit prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Metodologia referitoare la circuitul informaţiilor la nivel naţional între Compartimentul pentru schimb de informaţii pentru reglementări tehnice, autorităţile administraţiei publice centrale şi alte autorităţi
cu funcţie de reglementare,
denumite în continuare autorităţi responsabile pentru elaborarea şi promovarea proiectelor de reglementare tehnică, prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 2. - Pentru comunicarea informaţiilor de către autorităţile
responsabile pentru elaborarea şi promovarea proiectelor de reglementare tehnică către Compartimentul pentru schimb de informaţii pentru reglementări tehnice, se utilizează formularul de notificare prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 3. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Ministrul economiei şi comerţului,
Codruţ loan Şereş
Ministrul comunicaţiilor şi
tehnologiei informaţiei,
Zsolt Nagy
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
ANEXA Nr. 1
METODOLOGIE
referitoare la circuitul informaţiilor la nivel naţional între Compartimentul pentru
schimb de informaţii pentru reglementări tehnice, autorităţile administraţiei publice centrale si alte autorităţi cu funcţie de reglementare
A. Comunicarea informaţiilor aferente proiectelor de reglementări tehnice naţionale
către Compartimentul pentru
schimb de informaţii pentru
reglementări tehnice
1. Autoritatea responsabilă pentru elaborarea şi promovarea proiectului de reglementare tehnică comunică Compartimentului pentru schimb de informaţii pentru reglementări tehnice orice proiect de reglementare tehnică definit conform prevederilor art. 4 alin.
(1) pct. 7 din Hotărârea
Guvernului nr. 1.016/2004, aflat într-un stadiu avansat de elaborare, care
presupune acordul tuturor instituţiilor implicate, dar care permite în acelaşi timp efectuarea unor modificări substanţiale.
2. Proiectul de reglementare tehnică prevăzut la pct. 1 trebuie însoţit de:
a) toate textele de acte normative la care se face
referire în cuprinsul său.
Lipsa acestei documentaţii
atrage suspendarea începerii perioadei prevăzute la art. 7 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 1.016/2004. In cazul în care aceste texte au
fost deja comunicate Comisiei Europene cu ocazia unei notificări anterioare, este suficientă menţionarea numărului
respectivei notificări;
b) o notă cuprinzând motivele care au impus elaborarea proiectului de
reglementare tehnică, precum şi lista autorităţilor administraţiei
publice centrale şi/sau
autorităţilor responsabile
pentru elaborarea şi
promovarea proiectelor de reglementare tehnică care au avizat favorabil textul;
c) formularul de notificare prevăzut la art. 2 din ordin.
3. In situaţia în care proiectul de reglementare tehnică
vizează limitarea comercializării sau utilizării
unei substanţe chimice,
suplimentar faţă de documentaţia prevăzută la pct. 2,
acesta trebuie însoţit de
documentaţia prevăzută la art. 6 alin. (2) lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 1.016/2004.
4. In cazul în care la pct. 16 al formularului de
notificare prevăzut în anexa
nr. 2 se răspunde afirmativ,
procedura de comunicare a informaţiilor se derulează conform
prevederilor Acordului privind barierele tehnice în calea comerţului sau Acordului privind aplicarea măsurilor sanitare şi fitosanitare, după caz.
5. Autoritatea responsabilă pentru elaborarea şi promovarea proiectului de reglementare tehnică comunică proiectul de reglementare tehnică şi documentaţia prevăzute la pct. 2 şi
3, după caz, Compartimentului
pentru schimb de informaţii
pentru reglementări tehnice,
atât pe suport hârtie, cât şi
pe suport electronic.
6. Informaţiile comunicate Compartimentului pentru schimb de informaţii pentru reglementări tehnice în baza prevederilor prezentei
metodologii nu sunt considerate confidenţiale decât în cazul solicitării explicite a autorităţii responsabile pentru elaborarea şi promovarea proiectului de reglementare tehnică.
7. Compartimentul pentru schimb de informaţii pentru reglementări tehnice comunică în cel mai scurt timp posibil autorităţilor responsabile pentru elaborarea şi promovarea proiectelor de reglementări tehnice observaţiile sau opiniile detaliate, după caz, formulate de Comisia Europeană şi statele membre ale Uniunii Europene în legătură cu proiectele de reglementări tehnice comunicate pentru analiză.
8. Autorităţile responsabile pentru elaborarea şi promovarea proiectelor de reglementări tehnice au obligaţia de a transmite Compartimentului pentru schimb de informaţii pentru reglementări tehnice răspunsul lor cu privire la comentariile sau opiniile detaliate
formulate de Comisia Europeană şi statele membre
ale Uniunii Europene, în cel mai scurt timp posibil, dar care să nu depăşească 10 zile de la
primirea acestora.
9. In ceea ce priveşte proiectele de reglementări tehnice referitoare la serviciile societăţii informaţionale,
mecanismul de comunicare se realizează între Compartimentul pentru schimb de informaţii pentru reglementări tehnice şi Ministerul Comunicaţiilor şi
Tehnologiei Informaţiei.
10. In cazul în care în termen de 3 luni de la
comunicarea informaţiilor către Comisia Europeană Compartimentul pentru schimb de informaţii pentru reglementări tehnice nu primeşte observaţii sau opinii detaliate de la statele membre ale Uniunii Europene
sau de la Comisia Europeană,
Compartimentul pentru schimb de informaţii pentru reglementări tehnice informează autoritatea responsabilă pentru elaborarea şi promovarea proiectelor de reglementări tehnice în cauză
pentru ca aceasta să continue
demersul pentru adoptarea proiectului normativ.
11. In situaţia prevăzută la pct. 10, autoritatea responsabilă pentru elaborarea şi promovarea proiectelor de reglementări tehnice trebuie să introducă în textul final al proiectului transmis la Monitorul Oficial al
României, Partea I, pentru publicare, după partea dispozitivă,
o prevedere care să menţioneze faptul că proiectul a fost supus procedurii de notificare după modelul următor: „Prezenta/prezentul... (se menţionează tipul
actului normativ) a fost adoptată/adoptat conform procedurii de notificare prevăzute de Directiva 98/34/CE a Parlamentului
European şi a Consiliului
privind procedura pentru schimb de informaţii în domeniul standardelor şi reglementărilor
tehnice, publicată în Jurnalul
Oficial al Comunităţilor
Europene L204 din 21 iulie 1998, modificată prin Directiva 98/48/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene L217 din 5 august 1998."
12. Ulterior publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, autoritatea
responsabilă pentru elaborarea
şi promovarea proiectului de
reglementare tehnică transmite
Compartimentului pentru schimb de informaţii pentru reglementări tehnice textul definitiv al proiectului de reglementare tehnică.
B. Comunicarea de către Compartimentul pentru schimb de informaţii pentru reglementări tehnice a informaţiilor aferente proiectelor de
reglementări
tehnice elaborate de alte state membre ale Uniunii Europene
1. Compartimentul pentru schimb de informaţii pentru reglementări tehnice primeşte proiectele de reglementări tehnice elaborate de alte state membre ale Uniunii Europene de la
Comisia Europeană şi le transmite autorităţilor cu funcţie de reglementare din domeniu în cel mai scurt timp, traduse în
limba română.
2. Proiectele de reglementări tehnice referitoare la serviciile societăţii informaţionale,
elaborate de alte state membre ale Uniunii Europene şi primite de la Comisia Europeană, sunt transmise de Compartimentul pentru schimb de informaţii pentru reglementări tehnice Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei.
3. In cazul în care autorităţile cu funcţie de
reglementare au comentarii sau opinii detaliate cu privire la proiectul de reglementare
tehnică, au obligaţia de a le formula şi a le transmite în cel mai scurt timp
posibil, dar care să nu depăşească 10 zile de la primirea proiectului în condiţiile stabilite la pct. 1 şi 2.
4. Proiectele de reglementări tehnice primite de Compartimentul pentru schimb de informaţii pentru reglementări tehnice de la Comisia Europeană sunt transmise, totodată, mediilor de afaceri interesate pentru
consultare. Având în vedere principiul transparenţei, consultările se
realizează la un nivel cât mai
larg posibil.
5. Compartimentul pentru schimb de informaţii pentru reglementări tehnice, precum şi autorităţile cu funcţie de
reglementare trebuie să
întreprindă măsurile ce se impun pentru respectarea
termenelor prevăzute la art. 7
alin. (1) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.016/2004.
ANEXA Nr. 2
FORMULAR DE NOTIFICARE
Către
Comisia Europeană - Bruxelles
1. Cod special1)
2. România
3A. Direcţia pentru integrare europeană şi negocieri -
Ministerul Economiei şi Comerţului, Calea Victoriei nr. 152, sectorul 1,
Bucureşti, cod 010096
3B. Denumirea şi adresa autorităţii
cu funcţie de reglementare iniţiatoare a proiectului de reglementare
tehnică
................................................................................................................................
4. Numărul
notificării alocat de Comisia
Europeană2) ................................................................
1) Se completează de către Comisia Europeană.
2) Se completează de către Comisia Europeană.
5. Titlul complet al proiectului de reglementare tehnică
..............................................................
6. Denumirea produsului şi/sau serviciului căruia îi sunt aplicabile prevederile proiectului de reglementare
tehnică ..............................................................................................................................
7. Numărul/titlul actului respectiv3)
.................................................................................................
8. Descrierea pe scurt a conţinutului proiectului de reglementare tehnică - maximum 20 de rânduri
........................................................................................................................................
9. Descrierea succintă a motivaţiei
elaborării proiectului de
reglementare tehnică respectiv
10. Documentele de referinţă:
a) Lista documentelor de bază4)
..............................................................................................
b) Numărul notificării5)
..................................................................................................................
c) Numărul notificării6)
....................................................................................................................
d) Numărul notificării7)
...............................................................................................................
e) Nu există documente de bază8)
f) Rezumatul sau referinţele la datele relevante referitoare la substanţa, procesul sau produsul în cuză, inclusiv substituenţii disponibili, atunci când asemenea
informaţii există, precum şi o informare asupra efectelor anticipate ale măsurilor referitoare la sănătatea publică, la
protecţia consumatorilor şi a mediului, împreună cu o analiză a evaluării
riscului, realizată conform
principiilor generale de evaluare a riscului referitor la substanţe chimice existente sau, după caz, substanţe noi, prevăzute în
legislaţia în vigoare9).
11. DA/NU10)
12. Motivele11)
.............................................................................................................................
13. DA/NU12)
14. DA/NU13'
15. |_| Informaţii privind studiul de impact pot fi găsite la pagina14) ...................................
|_| Studiul de impact15) este ataşat.
16. TBT sau SPS TBT
a) DA/NU16)
b) In cazul în care se specifică NU, se bifează în căsuţele de mai jos corespunzător:
|_| Proiectul nu reprezintă o reglementare tehnică sau o procedură de
evaluare a conformităţii în
sensul Acordului privind barierele tehnice în calea comerţului.
|_| Proiectul este în conformitate cu un standard
internaţional.
|_| Proiectul nu influenţează în mod
semnificativ schimburile comerciale internaţionale. SPS
a) DA/NU17)
b) In cazul în care se specifică NU, se bifează în căsuţele de mai jos corespunzător:
|_| Proiectul nu reprezintă o măsură sanitară sau fitosanitară
în sensul Acordului privind aplicarea măsurilor sanitare şi
fitosanitare.
|_| Proiectul reprezintă transpunerea identică a unui standard internaţional, ghid sau recomandare.
|_| Proiectul nu influenţează în mod
semnificativ schimburile comerciale internaţionale.
3) Se completează în cazul în care procedura de notificare
se realizează conform unui alt
act normativ comunitar.
4) Lista tuturor
documentelor care sunt necesare pentru o bună înţelegere a
proiectului de reglementare tehnică notificat şi care
trebuie ataşate proiectului
respectiv. Această listă trebuie să cuprindă minimum
documentele la care se face referire în proiectul de reglementare tehnică notificat.
5) Se menţionează în cazul în care documentele de bază au însoţit un alt
proiect de reglementare tehnică în vederea notificării.
6) Se menţionează în cazul în care documentele de bază au fost deja notificate şi au intrat în vigoare, iar România a transmis textul final.
7) Se menţionează în cazul în care respectivul proiect de reglementare tehnică este renotificat conform prevederilor
art. 6 alin. (2) lit. c) din Hotărârea Guvernului nr. 1.016/2004.
8) Se menţionează în cazul în care nu există documente de bază.
9) Aceste documente
se transmit în situaţia în
care proiectul are ca obiect limitarea comercializării sau utilizării
unei substanţe chimice, a unui
proces sau produs care poate aduce prejudicii legate de sănătatea publică, de
protecţia consumatorilor sau a
mediului, conform prevederilor art. 6 alin. (2) lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 1.016/2004.
10) Se menţionează dacă este utilizată sau nu clauza de urgenţă.
11) Se menţionează în cazul în care la pct. 11 s-a răspuns afirmativ.
12) Se menţionează dacă este utilizată sau nu clauza de confidenţialitate. In mod normal informaţiile furnizate sunt publice, dar dacă se apelează la clauza de confidenţialitate se menţionează motivele invocării acesteia.
13) Se menţionează dacă proiectul de
reglementare tehnică vizează sau nu o măsură fiscală conform prevederilor art. 4 alin. (1)
pct. 6 lit. c) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.016/2004.
14) Se menţionează numărul paginii. Această căsuţă trebuie marcată şi numărul paginii trebuie menţionat în cazul în care studiul de impact
este inclus într-un document de dimensiuni mai mari: de exemplu, document de
consultări.
15) Această căsuţă trebuie marcată în cazul în care studiul de impact este
anexat ca document separat.
16) Se menţionează dacă proiectul de
reglementare tehnică va fi
notificat în cadrul Acordului privind barierele tehnice în calea comerţului.
17) Se menţionează dacă proiectul de
reglementare tehnică va fi
notificat în cadrul Acordului privind aplicarea măsurilor sanitare şi
fitosanitare.