Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 408 din  7 octombrie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (1) din Legea nr. 54/1998 privind circulatia juridica a terenurilor

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1054 din 15 noiembrie 2004


SmartCity3


    Ioan Vida                - presedinte
    Nicolae Cochinescu       - judecator
    Aspazia Cojocaru         - judecator
    Constantin Doldur        - judecator
    Kozsokar Gabor           - judecator
    Acsinte Gaspar           - judecator
    Petre Ninosu             - judecator
    Ion Predescu             - judecator
    Serban Viorel Stanoiu    - judecator
    Aurelia Popa             - procuror
    Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (1) din Legea nr. 54/1998 privind circulatia juridica a terenurilor, exceptie ridicata de Ovidiu Bretu in Dosarul nr. 765/2004 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila.
    La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei, prin avocat Monica Livescu, care sustine admiterea criticii de neconstitutionalitate, aratand ca, desi art. 3 alin. (1) din Legea nr. 54/1998 reprezinta o norma anterioara Constitutiei republicate, nu opereaza o abrogare implicita a acesteia in temeiul art. 154 alin. (1) din Legea fundamentala, ci este necesara o abrogare expresa a dispozitiei neconstitutionale, care sa fie constatata de Curtea Constitutionala.
    Reprezentantul Ministerului Public considera ca, potrivit art. 44 alin. (2) teza a doua, Constitutia republicata permite dobandirea proprietatii asupra terenurilor de catre cetatenii straini si apatrizi, in anumite conditii. Prin urmare, textul de lege criticat nu mai este in vigoare, abrogarea operand direct in temeiul art. 154 alin. (1) din Constitutie, ceea ce impiedica declansarea controlului de constitutionalitate, astfel incat exceptia este inadmisibila.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 11 iunie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 765/2004, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (1) din Legea nr. 54/1998 privind circulatia juridica a terenurilor, exceptie ridicata de Ovidiu Bretu.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul apreciaza ca efectele prohibitive generate de textul de lege criticat nu-si mai pot gasi aplicarea in actualul regim constitutional. Astfel, art. 3 alin. (1) din Legea nr. 54/1998 isi produce efectele si sub imperiul noii reglementari constitutionale, care permite dobandirea terenurilor de catre cetatenii straini prin mostenire legala, ceea ce este de natura a contraveni art. 154 alin. (1) din Constitutie, republicata, care prevede ca "Legile si toate celelalte acte normative raman in vigoare, in masura in care ele nu contravin prezentei Constitutii".
    Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila considera exceptia de neconstitutionalitate ca fiind intemeiata, aratand ca dispozitiile art. 3 alin. (1) din Legea nr. 54/1998 nu disting in functie de modurile de dobandire a dreptului de proprietate asupra terenurilor, respectiv acte juridice inter vivos sau mortis causa. Asa fiind, textul de lege criticat exclude orice mod de dobandire a proprietatii de catre cetatenii straini si apatrizi, inclusiv dobandirea prin mostenire legala a terenurilor, ceea ce aduce atingere prevederilor constitutionale referitoare la dreptul de proprietate si la dreptul la mostenire, drepturi in mod egal garantate.
    In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
    Guvernul arata ca dreptul cetatenilor straini si apatrizilor de a dobandi prin mostenire legala proprietatea asupra terenurilor este prevazut la nivelul Legii fundamentale], astfel incat orice alta reglementare de nivel inferior care contine restrictii cu privire la acest aspect poate fi considerata ca fiind abrogata implicit. Aceasta concluzie se desprinde si din art. 154 alin. (1) din Constitutia republicata, in temeiul caruia art. 3 alin. (1) din Legea nr. 54/1998 trebuie considerat ca fiind partial abrogat, si anume in ceea ce priveste interdictia dobandirii terenurilor prin mostenire legala, pentru celelalte situatii, interdictia ramanand in vigoare.
    Avocatul Poporului apreciaza ca fiind intemeiata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (1) din Legea nr. 54/1998, intrucat interdictia pentru cetatenii straini si apatrizi de a dobandi dreptul de proprietate asupra terenurilor nu mai este in concordanta cu noile prevederi constitutionale cuprinse in art. 44 alin. (2) teza a doua. Pe de alta parte, textul legal criticat nu cuprinde dispozitii privind lipsirea de mostenire a cetatenilor straini si apatrizilor, astfel ca nu se aduce atingere dreptului acestora la mostenire.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia Romaniei, republicata, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 3 alin. (1) din Legea nr. 54/1998 privind circulatia juridica a terenurilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 102 din 4 martie 1998, potrivit caruia: "Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi dreptul de proprietate asupra terenurilor."
    Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca prevederile constitutionale cuprinse in art. 44 alin. (2) si in art. 46:
    - Art. 44 alin. (2): "Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin lege organica, precum si prin mostenire legala.";
    - Art. 46: "Dreptul la mostenire este garantat."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, pentru solutionarea acesteia, este necesara o analiza juridica a prevederilor constitutionale referitoare la dreptul de proprietate, inainte si dupa revizuirea Legii fundamentale, din considerente ce tin de aplicarea legii in timp. Asa fiind, inainte de revizuire, textul constitutional care consacra protectia proprietatii private, respectiv art. 41, instituia, la alin. (2) teza a doua, incapacitatea speciala a cetatenilor straini si apatrizilor de a dobandi dreptul de proprietate asupra oricaror terenuri proprietate privata aflate pe teritoriul Romaniei. Incapacitatea speciala prevazuta de acest text constitutional lipsea de efecte juridice, in sfera sa de aplicare, toate modurile de dobandire a dreptului de proprietate asupra terenurilor, indiferent daca erau situate in intravilan sau extravilan.
    In prezent, aceste prevederi au fost substantial modificate, ceea ce produce importante consecinte in plan juridic. Astfel, potrivit art. 44 alin. (2) teza a doua din Constitutia republicata, cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin lege organica, precum si prin mostenire legala.
    Or, Curtea constata ca dispozitia constitutionala, desi nu mai prevede in terminis interdictia dobandirii dreptului de proprietate asupra terenurilor de catre cetatenii straini si apatrizi, nu o inlatura, ci doar precizeaza cazurile si conditiile in care acestia pot dobandi un asemenea drept, restrangand astfel sfera de aplicare a acestei incapacitati speciale.
    Asa fiind, norma constitutionala are in vedere, intr-o prima ipoteza, posibilitatea dobandirii dreptului de proprietate asupra terenurilor, prin acte juridice inter vivos, in conditiile legii organice, de catre cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene sau ai statelor cu care au fost incheiate tratate internationale, precum si de catre apatrizii domiciliati pe teritoriile acestora, in conditiile rezultate din aderarea Romaniei la Uniunea Europeana sau din incheierea de catre tara noastra a unor tratate internationale, pe baza de reciprocitate. Curtea constata ca momentul intrarii in vigoare a revizuirii Constitutiei nu coincide cu momentul de la care incapacitatea speciala nu mai opereaza, ridicarea interdictiei fiind conditionata de aderarea la Uniunea Europeana sau de incheierea unui tratat international, pe baza de reciprocitate.
    A doua ipoteza o reprezinta prevederea potrivit careia cetatenii straini si apatrizi pot dobandi dreptul de proprietate asupra terenurilor prin mostenire legala. Astfel exprimata, vointa legiuitorului constitutional nu permite decat o interpretare univoca, aceasta ipoteza fiind de imediata aplicare, din momentul intrarii in vigoare a revizuirii Constitutiei, respectiv numai pentru situatiile in care succesiunea in legatura cu care se exercita calitatea de mostenitori legali s-a deschis dupa aceasta data.
    In consecinta, printr-o interpretare per a contrario, fata de cetatenii straini si apatrizi care nu indeplinesc conditiile prevazute in una dintre cele doua ipoteze ale normei constitutionale, interdictia de a dobandi dreptul de proprietate asupra terenurilor pe teritoriul Romaniei opereaza in continuare, incapacitatea speciala fiind conservata in actuala norma constitutionala.
    Avand in vedere contrarietatea textului de lege criticat cu prevederile art. 44 alin. (2) teza a doua din Legea fundamentala si tinand seama de dispozitiile art. 154 alin. (1) din Constitutie, republicata, Curtea urmeaza a constata ca prevederile art. 3 alin. (1) din Legea nr. 54/1998 privind circulatia juridica a terenurilor nu mai sunt in vigoare, in masura in care interdictia de a dobandi dreptul de proprietate asupra terenurilor opereaza si in cazul cetatenilor straini si apatrizilor care indeplinesc conditiile prevazute de norma constitutionala.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1, 2, 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d), al art. 29 si al art. 31 alin. (1), (3) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Ovidiu Bretu in Dosarul nr. 765/2004 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila si constata ca, potrivit prevederilor constitutionale ale art. 154 alin. (1), dispozitiile art. 3 alin. (1) din Legea nr. 54/1998 privind circulatia juridica a terenurilor nu mai sunt in vigoare, in masura in care contravin art. 44 alin. (2) teza a doua din Constitutia republicata.
    Definitiva si general obligatorie.
    Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 7 octombrie 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Mihaela Senia Costinescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 408/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 408 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 408/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu