HOTARARE Nr.
1561 din 1 noiembrie 2006
pentru modificarea si
completarea Hotararii Guvernului nr. 626/1998 privind organizarea si
functionarea Autoritatii Feroviare Romane - AFER
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 940 din 21 noiembrie 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 32 alin. (1) din Legea nr. 55/2006 privind siguranţa
feroviară,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. I. - Hotărârea Guvernului nr. 626/1998 privind organizarea şi
funcţionarea Autorităţii Feroviare Române - AFER, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 373 din 1 octombrie 1998, se modifică şi se completează după
cum urmează:
1. Articolul 1 va avea
următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) Autoritatea Feroviară Română - AFER,
denumită în continuare AFER, instituţie publică finanţată din venituri
proprii, este organismul tehnic specializat al Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului în domeniul feroviar şi de transport cu metroul.
(2) AFER este desemnată să asigure, în principal,
următoarele activităţi:
a) autorizarea în materie de siguranţă a
administratorilor de infrastructură feroviară;
b) licenţierea şi certificarea în materie de
siguranţă a operatorilor de transport feroviar;
c) investigarea şi cercetarea accidentelor şi
incidentelor feroviare;
d) evaluarea şi supravegherea constituenţilor de
interoperabilitate şi a subsistemelor de natură structurală ale sistemului
feroviar;
e) supravegherea respectării condiţiilor pentru
realizarea interoperabilităţii sistemului feroviar transeuropean convenţional
şi de mare viteză pe teritoriul României;
f) controlul şi inspecţia de stat în transportul
feroviar şi cu metroul;
g) monitorizarea, promovarea şi dezvoltarea cadrului
de reglementare în domeniul siguranţei feroviare;
h) autorizarea şi supravegherea tehnică a furnizorilor
interni de produse şi servicii în domeniul feroviar;
i) activitate specifică tip registru feroviar, constând
în principal în înmatricularea materialului rulant şi în evidenţa
infrastructurii feroviare publice;
j) organizarea examenelor şi
emiterea autorizaţiilor, atestatelor şi a certificatelor, după caz, pentru
personalul din sistemul feroviar.
(3) In cadrul AFER funcţionează 4 organisme
independente cu activitate permanentă, prevăzute de Legea nr. 55/2006 privind
siguranţa feroviară:
a) Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română, denumită
în continuare ASFR;
b) Organismul Notificat Feroviar Român, denumit în
continuare ONFR;
c) Organismul de Investigare Feroviar Român, denumit
în continuare OIFR;
d) Organismul de Licenţe
Feroviare Român, denumit în continuare OLFR.
(4) Atribuţiile şi modul de organizare şi funcţionare
ale AFER sunt stabilite în regulamentul de organizare şi funcţionare prevăzut
în anexa nr. 1.
(5) Atribuţiile ASFR sunt stabilite în regulamentul
de organizare şi funcţionare prevăzut în anexa nr. 1 la Regulamentul de
organizare şi funcţionare al AFER.
(6) Atribuţiile ONFR sunt stabilite în regulamentul
de organizare şi funcţionare prevăzut în anexa nr. 2 la Regulamentul de
organizare şi funcţionare al AFER.
(7) Atribuţiile OIFR sunt stabilite în regulamentul
de organizare şi funcţionare prevăzut în anexa nr. 3 la Regulamentul de
organizare şi funcţionare al AFER.
(8) Atribuţiile OLFR sunt stabilite în regulamentul
de organizare şi funcţionare prevăzut în anexa nr. 4 la Regulamentul de
organizare şi funcţionare al AFER.
(9) AFER este finanţată din venituri proprii realizate
din prestaţii de servicii specifice pe bază de tarife stabilite în condiţiile
legii, precum şi din desfăşurarea altor activităţi privind valorificarea unor
produse din activităţi proprii şi conexe, chirii, prestaţii editoriale, studii,
proiecte, expertize tehnice, lucrări, alte prestări de servicii, exploatări ale
unor bunuri pe care le are în administrare şi altele asemenea."
2. Alineatul (5) al
articolului 2 va avea următorul cuprins:
„(5) Pentru exercitarea atribuţiilor specifice care
decurg din prezenta hotărâre, parcul normat al AFER se aprobă prin ordin al
ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului."
3. După alineatul (2) al
articolului 4 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Directorii organismelor independente prevăzute la
art. 1 alin. (3) sunt membri în Consiliul de conducere al AFER."
4. Articolul 5 va avea
următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) Conducerea ASFR este exercitată de un
comitet director compus din 5 persoane, al cărui preşedinte este directorul
ASFR, salariat al ASFR, numit prin ordin al ministrului transporturilor,
construcţiilor şi turismului, în conformitate cu
prevederile legale în vigoare.
(2) Conducerea ONFR este exercitată de un comitet
director compus din 5 persoane, al cărui preşedinte este directorul ONFR,
salariat al ONFR, numit prin ordin al ministrului transporturilor,
construcţiilor şi turismului, în conformitate cu
prevederile legale în vigoare.
(3) Conducerea OIFR este exercitată de un comitet
director compus din 5 persoane, al cărui preşedinte este directorul OIFR,
salariat al OIFR, numit prin ordin al ministrului transporturilor,
construcţiilor şi turismului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(4) Conducerea OLFR este exercitată de un comitet
director compus din 5 persoane, al cărui preşedinte este directorul OLFR,
salariat al OLFR, numit prin ordin al ministrului transporturilor,
construcţiilor şi turismului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(5) Membrii comitetelor directoare sunt specialişti
din cadrul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, numiţi
şi revocaţi prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi
turismului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare."
5. Articolul 6 va avea
următorul cuprins:
„Art. 6. - Directorul general şi ceilalţi membri ai
consiliului de conducere sunt numiţi şi revocaţi prin ordin al ministrului
transporturilor, construcţiilor şi turismului, în conformitate cu prevederile legale
în vigoare."
6. Articolul 9 va avea
următorul cuprins:
„Art. 9. - Pentru respectarea cerinţelor privind
securitatea transportului feroviar şi cu metroul, în activităţile de
construire, reparare, întreţinere şi exploatare a materialului rulant şi a infrastructurii
feroviare se vor utiliza numai produse, servicii, precum şi personal pentru
care AFER a eliberat, după caz, certificate, atestate, autorizaţii şi/sau
licenţe, dacă prin reglementări interne sau internaţionale nu se prevede
altfel."
7. Articolul 10 va avea
următorul cuprins:
„Art. 10. - In exercitarea atribuţiilor de control şi
inspecţie de stat, personalul de specialitate al AFER şi, după caz, personalul
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului are drept de acces
şi control pe toate mijloacele de transport feroviar şi pe metrou, în unităţile
cu specific feroviar care funcţionează sub autoritatea sau în subordinea
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în unităţile
operatorilor de transport feroviar şi ale operatorilor de manevră feroviară, în
unităţile administratorilor şi deţinătorilor de infrastructură feroviară, linii
ferate industriale sau material rulant, precum şi în unităţile operatorilor
economici care furnizează produse sau prestează servicii pentru calea ferată şi
metrou, pe baza legitimaţiei speciale emise şi în condiţiile stabilite de
Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului."
8. La anexa nr. 1,
articolul 2 va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - AFER este instituţie publică cu
personalitate juridică, în
subordinea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului,
finanţată din venituri proprii, care îşi desfăşoară activitatea potrivit
reglementărilor în vigoare şi ale prezentului regulament de organizare şi
funcţionare."
9. La anexa nr. 1, după
articolul 3 se introduce un nou articol, articolul 31, cu următorul cuprins:
„Art. 31. - In
cadrul AFER funcţionează 4 organisme independente, prevăzute de Legea nr.
55/2006 privind siguranţa feroviară, ale căror atribuţii sunt prevăzute în
anexele nr. 1 -4 care fac parte integrantă din prezentul regulament de
organizare şi funcţionare."
10. La anexa nr. 1,
articolul 4 va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - AFER, prin compartimentele sale, altele
decât cele 4 organisme prevăzute la art. 31, are următoarele atribuţii:
a) certifică produse, servicii şi sisteme ale calităţii
din domeniul mediului, respectiv al securităţii şi sănătăţii ocupaţionale, precum şi în alte domenii
pentru care este acreditată la nivel naţional sau internaţional;
b) efectuează instruirea periodică în vederea
atestării, pentru personalul cu responsabilităţi în cadrul sistemelor de
management al calităţii, mediului, securităţii şi sănătăţii ocupaţionale,
precum şi al altora asemenea, din unităţile de construire, reparare,
întreţinere, verificare tehnică şi exploatare a materialului rulant şi a
infrastructurii feroviare şi din alte domenii pentru care a fost acreditată la
nivel naţional;
c) efectuează studii şi cercetări în domeniul
feroviar, cu prioritate pentru programele naţionale de cercetare;
d) acordă asistenţă tehnică de specialitate şi
efectuează expertize în domeniul transporturilor feroviare, cu metroul şi urban
pe şine;
e) asigură evidenţa şi păstrarea normelor,
reglementărilor, specificaţiilor, instrucţiunilor, metodologiilor, procedurilor
şi prescripţiilor aferente domeniului său de activitate;
f) editează, traduce, multiplică, tipăreşte şi
comercializează reglementări tehnice, publicaţii şi lucrări proprii, specifice
domeniului său de activitate;
g) publică periodic lista cuprinzând persoanele
juridice şi fizice cărora AFER, prin organismele care funcţionează în cadrul
său, Ie-a eliberat, Ie-a retras sau le-a suspendat licenţe, certificate,
atestate, autorizaţii, documente de omologare sau altele asemenea;
h) alte atribuţii specifice domeniului său de
activitate, date în competenţa sa prin acte normative."
11. La anexa nr. 1,
articolul 5 se abrogă.
12. La anexa nr. 1,
articolul 9 va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - Structura organizatorică a AFER se aprobă
prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului,
asigurându-se reprezentare în teritoriu în structura organizatorică a ASFR, în conformitate cu prevederile legale în vigoare."
13. La anexa nr. 1,
articolul 10 se abrogă.
14. La anexa nr. 1, după
alineatul (2) al articolului 11 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu
următorul cuprins:
„(3) Directorii organismelor independente
prevăzute la art. 31
sunt membri în Consiliul de conducere al AFER."
15. La anexa nr. 1,
articolul 12 se abrogă.
16. La anexa nr. 1,
articolul 13 va avea următorul cuprins:
„Art. 13. - Directorul general al AFER şi ceilalţi
membri ai Consiliului de conducere al AFER sunt numiţi şi revocaţi prin ordin al
ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, în conformitate cu
prevederile legale în vigoare."
17. La anexa nr. 1,
articolul 14 va avea următorul cuprins:
„Art. 14. - Salarizarea
directorului general al AFER şi indemnizaţiile membrilor Consiliului de
conducere al AFER se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor,
construcţiilor şi turismului, în conformitate cu prevederile legale în
vigoare."
18. La anexa nr. 1, litera c) a articolului 18 va avea următorul cuprins:
„c) asigură conducerea executivă a AFER;".
19. La anexa nr. 1,
alineatul (2) al articolului 19 va avea următorul cuprins:
„(2) Şedinţa este condusă de preşedinte, iar în lipsa
acestuia, de un membru al consiliului de conducere, delegat de către preşedinte conform regulamentului
consiliului de conducere."
20. Anexa nr. 1
„Regulamentul de organizare şi funcţionare a Autorităţii Feroviare Române -
AFER" la Hotărârea Guvernului nr. 626/1998 se completează cu anexele nr. 1
-4, al căror conţinut este prevăzut în anexele nr. 1 -4 la prezenta hotărâre.
Art. II. - Hotărârea
Guvernului nr. 626/1998 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii
Feroviare Române - AFER, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 373 din 1 octombrie
1998, cu modificările şi completările aduse prin prezenta hotărâre, se va
republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor, construcţiilor şi
turismului,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 1
REGULAMENT
de organizare si
funcţionare al Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română - ASFR
CAPITOLUL I
Prevederi generale
Art. 1. - Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română,
denumită în continuare ASFR, înfiinţată potrivit Legii nr. 55/2006 privind siguranţa feroviară,
este un organism independent care funcţionează în cadrul Autorităţii Feroviare
Române - AFER.
Art. 2. - ASFR este independentă în ceea ce priveşte
organizarea, structura juridică şi procesul decizional faţă de orice operator
de transport feroviar, administrator de infrastructură feroviară, solicitant şi
entitate achizitoare.
CAPITOLUL II
Atribuţii
Art. 3. - (1) ASFR are atribuţiile stabilite în art. 16
alin. (2) din Legea nr. 55/2006.
(2) Pentru îndeplinirea atribuţiilor stabilite, ASFR
este desemnată să efectueze următoarele activităţi:
a) autorizează punerea în funcţiune a subsistemelor
structurale ce constituie sistemul feroviar de mare viteză transeuropean, în
conformitate cu art. 14 din Hotărârea Guvernului nr. 1.533/2003 privind
interoperabilitatea sistemului de transport feroviar de mare viteză, şi
verifică exploatarea şi întreţinerea acestora în conformitate cu cerinţele
esenţiale relevante;
b) autorizează punerea în funcţiune a subsistemelor
structurale ce constituie sistemul feroviar convenţional transeuropean, în
conformitate cu art. 14 din Hotărârea Guvernului nr. 850/2003 privind
interoperabilitatea sistemului de transport feroviar convenţional din România
cu sistemul de transport feroviar convenţional transeuropean, şi verifică
exploatarea şi întreţinerea acestora în conformitate cu cerinţele esenţiale
relevante;
c) autorizează punerea în funcţiune şi introducerea
în circulaţie a unui material rulant nou şi modificat substanţial, care nu este
acoperit de o specificaţie tehnică pentru interoperabilitate;
d) supraveghează conformitatea constituenţilor de
interoperabilitate cu cerinţele esenţiale cerute în conformitate cu hotărârile
Guvernului nr. 1.533/2003 si nr. 850/2003;
e) supraveghează înregistrarea corectă a materialului
rulant şi a infrastructurii feroviare şi se asigură de faptul că informaţiile
privind siguranţa din registrele naţionale, instituite în conformitate cu
hotărârile Guvernului nr. 1.533/2003 şi nr. 850/2003, sunt precise şi
actualizate;
f) emite şi reînnoieşte certificatele de siguranţă
pentru operatorii de transport feroviar, modifică şi revocă părţile relevante
ale acestora;
g) emite şi reînnoieşte autorizaţiile de siguranţă
pentru administratorii de infrastructură din România, modifică şi revocă părţile relevante ale acestora;
h) certifică sistemul de management al siguranţei al
administratorilor de infrastructură din România şi al operatorilor de transport
feroviar;
i) certifică acceptarea dispoziţiilor adoptate de
administratorii de infrastructură feroviară pentru îndeplinirea cerinţelor
specifice necesare pentru garantarea siguranţei infrastructurii feroviare la
nivelul proiectării, întreţinerii şi exploatării acesteia, inclusiv
întreţinerea şi exploatarea sistemului de control al traficului şi de
semnalizare, dacă este cazul;
j) certifică acceptarea dispoziţiilor adoptate de
operatorii de transport feroviar pentru a îndeplini cerinţele specifice
necesare pentru funcţionarea sigură a reţelei implicate;
k) monitorizează, promovează şi armonizează cadrul de
reglementare în domeniul siguranţei feroviare, inclusiv sistemul de norme
naţionale de siguranţă feroviară, în concordanţă cu cel adoptat de Uniunea
Europeană. In acest sens, în principal, elaborează şi/sau avizează, după caz,
şi supune spre aprobare Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului:
(i) reglementările specifice destinate asigurării
compatibilităţii sistemului naţional de transport feroviar cu sistemele
internaţionale de transport;
(ii) reglementările specifice privind siguranţa
feroviară şi cu metroul, precum şi pentru transportul multimodal şi combinat;
(iii) reglementările specifice pentru efectuarea
transporturilor de mărfuri periculoase;
(iv) reglementările specifice pentru autorizarea,
certificarea şi atestarea personalului din transportul feroviar şi cu
metroul;
l) efectuează controlul şi
inspecţia de stat în transportul feroviar şi cu metroul, cu privire la
siguranţa circulaţiei feroviare, la securitatea transporturilor şi la
calitatea serviciilor publice, în ceea ce priveşte:
(i) respectarea reglementărilor interne
şi internaţionale în transportul feroviar şi cu metroul;
(ii) respectarea reglementărilor specifice privind
siguranţa circulaţiei feroviare, securitatea transporturilor, protecţia
mediului şi calitatea serviciilor publice în transportul feroviar şi cu
metroul;
(iii) respectarea normelor tehnice obligatorii în
activităţile de construire, modernizare, exploatare, întreţinere,
reparare şi verificare tehnică a materialului rulant şi a infrastructurii
feroviare;
(iv) îndeplinirea condiţiilor stabilite în
certificatele şi autorizaţiile de siguranţă, precum şi faptul că
administratorii de infrastructură şi operatorii de transport feroviar
funcţionează în conformitate cu cerinţele legislaţiei specifice comunitare sau
naţionale;
(v) îndeplinirea condiţiilor stabilite în
autorizaţiile de exploatare a liniilor ferate industriale;
m) supraveghează din punct de vedere al siguranţei
furnizorii feroviari;
n) cercetează accidentele feroviare şi finalizează cercetarea celorlalte evenimente
feroviare, în caz de divergenţă, inclusiv în
activitatea de transport cu metroul;
o) avizează OIFR despre producerea evenimentelor feroviare;
p) poate participa, la solicitarea
OIFR, la investigările efectuate de acest organism;
q) autorizează transportul public cu metroul şi emite
autorizaţiile de transport;
r) autorizează staţiile de cale ferată şi emite
autorizaţiile de funcţionare;
s) autorizează exploatarea liniilor ferate industriale
şi emite autorizaţiile de exploatare;
t) asigură organizarea examenelor şi emiterea de
autorizaţii, atestate şi certificate pentru personalul din transportul feroviar
şi cu metroul;
u) asigură pregătirea profesională, certificarea
consilierilor pentru mărfurile periculoase şi emite certificate;
v) întocmeşte anual un raport privind activităţile sale
desfăşurate în anul precedent, pe care îl publică în Buletinul AFER şi pe
site-ul propriu şi îl transmite Agenţiei Feroviare Europene cel mai târziu până
la data de 30 septembrie;
w) pune la dispoziţie solicitanţilor documente de
îndrumare privind cerinţele pentru activităţile de autorizare, certificare şi
atestare, conform obiectului de activitate;
x) alte atribuţii specifice domeniului său de
activitate, date în competenţa sa prin acte normative.
CAPITOLUL III
Organele de conducere ale ASFR
Art. 4. - (1) Conducerea ASFR este exercitată de un
comitet director compus din 5 persoane, al cărui preşedinte este directorul ASFR, numit prin ordin al
ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, în conformitate cu
prevederile legale în vigoare.
(2) Membrii comitetului director sunt specialişti din
cadrul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, numiţi şi
revocaţi prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi
turismului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(3) Salarizarea directorului ASFR şi indemnizaţiile
membrilor comitetului director se stabilesc prin ordin al ministrului
transporturilor, construcţiilor şi turismului, în conformitate cu prevederile
legale în vigoare.
(4) Directorul ASFR nu beneficiază de indemnizaţie pentru activitatea în cadrul comitetului
director.
Art. 5. - Comitetul director al ASFR are, în principal,
următoarele atribuţii şi competenţe:
a) aprobă regulamentul propriu de funcţionare;
b) propune structura organizatorică a ASFR şi o
înaintează spre avizare Consiliului de conducere al AFER;
c) avizează strategia de modernizare si dezvoltare a
ASFR;
d) aprobă raportul anual al activităţilor desfăşurate
de ASFR;
e) aprobă trimiterea la Agenţia Feroviară Europeană a
raportului anual al activităţilor desfăşurate de ASFR;
f) analizează şi urmăreşte autorizarea punerii în
funcţiune a subsistemelor structurale ce constituie sistemul feroviar, în
conformitate cu art. 14 din Hotărârea Guvernului nr. 1.533/2003 şi cu art. 14
din Hotărârea Guvernului nr. 850/2003, şi verifică exploatarea şi întreţinerea
acestora în conformitate cu cerinţele esenţiale relevante;
g) analizează şi urmăreşte supravegherea
conformităţii constituenţilor de interoperabilitate cu cerinţele esenţiale,
prevăzută de hotărârile Guvernului nr. 850/2003 si nr. 1.533/2003;
h) analizează şi urmăreşte autorizarea introducerii în
circulaţie a materialului rulant nou sau substanţial modificat care încă nu
este acoperit de o specificaţie tehnică de interoperabilitate (STI);
i) analizează şi urmăreşte emiterea, reînnoirea,
modificarea şi revocarea părţilor relevante din certificatele de siguranţă şi
autorizaţiile de siguranţă acordate şi faptul că administratorii de
infrastructură şi operatorii de transport feroviar funcţionează în conformitate
cu cerinţele dreptului comunitar sau naţional;
j) analizează şi urmăreşte supravegherea înregistrării
corecte a materialului rulant şi a infrastructurii feroviare şi asigurarea
faptului că informaţiile privind siguranţa din registrele naţionale, instituite
în conformitate cu prevederile hotărârilor Guvernului nr. 850/2003 şi nr.
1.533/2003, sunt precise şi actualizate;
k) propune acţiunile ASFR necesar a fi susţinute pentru
aprobare de către Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;
l) propune acţiunile ASFR
necesar a fi susţinute pentru aprobare în cadrul Consiliului de conducere al
AFER;
m) alte atribuţii date în competenţa sa prin acte
normative.
Art. 6. - (1) Comitetul director se întruneşte lunar
sau ori de câte ori este necesar, la cererea preşedintelui sau a cel puţin 2
membri.
(2) Şedinţa este condusă de preşedinte, iar în lipsa
acestuia, de către un membru al comitetului director delegat de preşedinte.
(3) Şedinţele comitetului director pot avea loc în
situaţia în care la acestea participă cel puţin jumătate plus unu din numărul
membrilor comitetului.
(4) Hotărârile comitetului director se iau cu
majoritatea voturilor membrilor acestuia.
Art. 7. - Directorul ASFR asigură conducerea executivă
a ASFR.
CAPITOLUL IV
Structura organizatorică
Art. 8. - Structura organizatorică a ASFR se aprobă
prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, asigurându-se
şi reprezentare în teritoriu, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
ANEXA Nr. 2
REGULAMENT
de organizare si funcţionare al Organismului
Notificat Feroviar Român
CAPITOLUL I
Prevederi generale
Art. 1. - Organismul Notificat Feroviar Român, denumit
în continuare ONFR, înfiinţat potrivit Legii
nr. 55/2006 privind siguranţa feroviară, este un organism independent care
funcţionează în cadrul Autorităţii Feroviare Române - AFER.
Art. 2. - ONFR este independent în ceea ce priveşte organizarea,
structura juridică şi procesul decizional faţă de orice operator de transport
feroviar, administrator de infrastructură feroviară, solicitant de certificare
şi entitate achizitoare.
CAPITOLUL II
Atribuţii
Art. 3. - (1) ONFR are atribuţiile stabilite în art. 16
alin. (6) din Legea nr. 55/2006.
(2) Pentru îndeplinirea atribuţiilor stabilite, ONFR
este desemnat să efectueze următoarele activităţi:
a) aplică procedurile de evaluare a conformităţii sau
a aptitudinilor de utilizare a constituenţilor de interoperabilitate a
sistemului de transport feroviar convenţional şi de mare viteză şi emite certificate de conformitate;
b) stabileşte modulele sau combinaţia de module
specifice pentru aplicarea procedurilor de verificare de conformitate a
subsistemelor de natură structurală ale sistemului de transport feroviar
convenţional şi de mare viteză şi emite certificate de
conformitate;
c) publică periodic informaţiile relevante
referitoare la:
- cererile primite pentru verificarea de conformitate;
- certificatele de conformitate emise;
- certificatele de conformitate suspendate/retrase;
d) întocmeşte, publică
periodic şi actualizează anual registrele infrastructurii şi materialului
rulant;
e) efectuează omologarea tehnică de tip a vehiculelor
de transport feroviar şi cu metroul, precum şi de transport urban pe şine şi
emite documente specifice;
f) elaborează reglementări specifice privind
înmatricularea materialului rulant;
g) înmatriculează materialul rulant şi emite documente
specifice;
h) certifică/omologhează materialele, componentele şi
echipamentele utilizate la construirea, modernizarea, repararea, întreţinerea
şi exploatarea materialului rulant şi a infrastructurii feroviare şi, după caz,
elaborează agremente tehnice pentru acestea;
i) determină constituenţii de interoperabilitate şi
interfeţele care fac obiectul specificaţiilor europene, altele decât STI,
inclusiv al normelor europene aplicabile la nivel naţional;
j) stabileşte strategia de implementare a STI în
sistemul de transport feroviar din România;
k) elaborează norme tehnice pentru construcţia,
modernizarea, repararea şi întreţinerea infrastructurii feroviare şi a
materialului rulant;
l) elaborează agremente tehnice
pentru tehnologiile specifice construirii, modernizării, reparării şi
întreţinerii infrastructurii feroviare;
m) avizează documentaţiile tehnice pentru construirea
sau modernizarea materialului rulant şi a infrastructurii utilizate în
transportul feroviar şi cu metroul;
n) autorizează, din punct de vedere tehnic, operatorii
economici care efectuează lucrările de construcţie, modernizare, reparare şi
întreţinere a elementelor infrastructurii feroviare şi a materialului rulant;
o) autorizează din punct de vedere tehnic furnizorii
interni de produse şi servicii în domeniul feroviar;
p) efectuează verificări şi încercări de laborator
pentru determinarea conformităţii produselor şi serviciilor, din punct de
vedere al caracteristicilor şi parametrilor determinanţi, pentru siguranţa
circulaţiei, protecţia vieţii şi a mediului înconjurător, aferente
transportului feroviar, cu metroul şi transportului urban pe şine;
q) autorizează/atestă
laboratoarele de încercări, precum şi standurile şi dispozitivele speciale,
utilizate la verificarea şi ţinerea sub control a unor caracteristici
determinante pentru securitatea transporturilor feroviare, în procesele de
construire, reparare, întreţinere, verificare tehnică şi exploatare a
materialului rulant şi a infrastructurii feroviare şi emite documente
specifice;
r) alte atribuţii specifice domeniului său de
activitate, date în competenţa sa prin acte normative.
CAPITOLUL III
Organele de conducere ale ONFR
Art. 4. - (1) Conducerea ONFR este exercitată de un
comitet director compus din 5 persoane, al cărui preşedinte este directorul
ONFR, numit prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi
turismului, în conformitate cu prevederile legale în
vigoare.
(2) Membrii comitetului director sunt specialişti din
cadrul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, numiţi şi
revocaţi prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi
turismului, în conformitate cu prevederile legale în
vigoare.
(3) Salarizarea directorului ONFR şi indemnizaţiile
membrilor comitetului director se stabilesc prin ordin al ministrului
transporturilor, construcţiilor şi turismului, în conformitate cu prevederile
legale în vigoare.
(4) Directorul ONFR nu beneficiază de indemnizaţie
pentru activitatea în cadrul comitetului director.
Art. 5. - Comitetul director al ONFR are, în principal,
următoarele atribuţii şi competenţe:
a) aprobă regulamentul propriu de funcţionare;
b) propune structura
organizatorică a ONFR şi o înaintează spre avizare Consiliului de conducere al
AFER;
c) avizează strategia de modernizare si dezvoltare a
ONFR;
d) aprobă raportul anual al activităţilor desfăşurate
de ONFR;
e) aprobă trimiterea raportului anual al
activităţilor desfăşurate de ONFR la instituţiile corespondente ale Uniunii
Europene sau ale statelor membre ale Uniunii Europene, în conformitate cu
reglementările dreptului comunitar;
f) avizează dezvoltarea cadrului de reglementare în
domeniul interoperabilităţii feroviare;
g) avizează strategia generală privind introducerea
interoperabilităţii feroviare;
h) analizează şi urmăreşte realizarea programelor
naţionale privind introducerea interoperabilităţii feroviare;
i) analizează si urmăreşte desfăşurarea activităţilor
ONFR;
j) propune acţiunile ONFR necesar a fi susţinute pentru
aprobare de către Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;
k) propune acţiunile ONFR necesar a fi susţinute pentru
aprobare în cadrul Consiliului de conducere al AFER;
l) alte atribuţii date în
competenţa sa prin acte normative.
Art. 6. - (1) Comitetul director al ONFR se întruneşte
lunar sau ori de câte ori este necesar, la cererea preşedintelui sau a cel
puţin 2 membri.
(2) Şedinţa este condusă de preşedinte, iar în lipsa
acestuia, de către un membru al comitetului director delegat de preşedinte.
(3) Şedinţele comitetului director pot avea loc în
situaţia în care la acestea participă cel puţin jumătate plus unu din numărul
membrilor comitetului.
(4) Hotărârile comitetului
director se iau cu majoritatea voturilor membrilor acestuia.
Art. 7. - Directorul ONFR asigură conducerea executivă
a ONFR.
CAPITOLUL IV
Structura organizatorică
Art. 8. - Structura organizatorică a ONFR se aprobă
prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, în
conformitate cu prevederile legale în vigoare.
ANEXA Nr. 3
REGULAMENT
de organizare si funcţionare al Organismului de
Investigare Feroviar Român
CAPITOLUL I
Prevederi generale
Art. 1. - Organismul de Investigare Feroviar Român,
denumit în continuare OIFR, înfiinţat potrivit
Legii nr. 55/2006 privind siguranţa feroviară, este un organism independent
care funcţionează în cadrul Autorităţii Feroviare Române - AFER.
Art. 2. - OIFR este independent
în ceea ce priveşte organizarea, structura juridică şi procesul decizional faţă
de orice administrator de infrastructură, operator de transport feroviar,
organism de tarifare, organism de repartizare şi organism notificat, precum şi
de orice parte ale cărei interese ar putea intra în conflict cu sarcinile
încredinţate OIFR.
CAPITOLUL II
Atribuţii
Art. 3. - (1) OIFR are atribuţiile stabilite în art. 21
alin. (1) din Legea nr. 55/2006.
(2) Pentru îndeplinirea atribuţiilor stabilite, OIFR
este desemnat să efectueze următoarele activităţi:
a) investighează accidentele feroviare grave;
b) investighează alte accidente şi incidente care în
condiţii uşor diferite ar fi putut duce la accidente grave;
c) investighează defecţiunile tehnice ale
subsistemelor de natură structurală sau ale constituenţilor de
interoperabilitate ai sistemelor feroviare de mare viteză sau convenţionale
europene;
d) poate cere sau oferi asistenţă organismelor de
investigare similare din alte state membre ale Uniunii Europene sau din partea
Agenţiei Feroviare Europene pentru oferirea de competenţe ori pentru
desfăşurarea de inspecţii tehnice, analize sau evaluări;
e) întocmeşte anual un raport privind activităţile
sale desfăşurate în anul precedent, pe care îl publică în Buletinul AFER şi pe
site-ul propriu şi îl transmite Agenţiei Feroviare Europene cel mai târziu până
la data de 30 septembrie; de asemenea, publică rapoartele finale ale
investigaţiilor efectuate în Buletinul AFER şi pe site-ul propriu şi le
transmite la Agenţia Feroviară Europeană;
f) alte atribuţii specifice domeniului său de
activitate, date în competenţa sa prin acte normative.
(3) In exercitarea atribuţiilor de investigare a
accidentelor şi incidentelor feroviare, personalul de specialitate al OIFR are
drept de acces pe toate mijloacele de transport feroviar, în unităţile cu
specific feroviar care funcţionează sub autoritatea sau în subordinea
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în unităţile
operatorilor de transport feroviar şi ale operatorilor de manevră feroviară, în
unităţile administratorilor şi deţinătorilor de infrastructură feroviară sau de
linii ferate industriale, precum şi în unităţile operatorilor economici care
furnizează produse sau prestează servicii pentru calea ferată, pe baza
legitimaţiei speciale emise şi în condiţiile stabilite de Ministerul
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
CAPITOLUL III
Organele de conducere ale OIFR
Art. 4. - (1) Conducerea OIFR este exercitată de un
comitet director compus din 5 persoane, al cărui preşedinte este directorul
OIFR, numit prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi
turismului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(2) Membrii comitetului director sunt specialişti din
cadrul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, numiţi şi
revocaţi prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi
turismului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(3) Salarizarea directorului OIFR şi indemnizaţiile
membrilor comitetului director se stabilesc prin ordin al ministrului
transporturilor, construcţiilor şi turismului, în conformitate cu prevederile
legale în vigoare.
(4) Directorul OIFR nu beneficiază de indemnizaţie
pentru activitatea în cadrul comitetului director.
Art. 5. - Comitetul director al OIFR are, în principal,
următoarele atribuţii şi competenţe:
a) aprobă regulamentul propriu de funcţionare;
b) propune structura organizatorică a OIFR şi o
înaintează spre avizare Consiliului de conducere al AFER;
c) avizează strategia de
modernizare şi dezvoltare a OIFR;
d) aprobă raportul anual al activităţilor desfăşurate
de OIFR;
e) aprobă trimiterea la Agenţia Feroviară Europeană a
raportului anual al activităţilor desfăşurate de OIFR;
f) avizează dezvoltarea cadrului de reglementare în
domeniul accidentelor şi incidentelor feroviare;
g) analizează şi urmăreşte desfăşurarea activităţilor
OIFR;
h) propune acţiunile OIFR necesar a fi susţinute pentru
aprobare de către Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;
i) propune acţiunile OIFR necesar a fi susţinute pentru
aprobare în cadrul Consiliului de conducere al AFER;
j) alte atribuţii date în competenţa sa prin acte
normative.
Art. 6. - (1) Comitetul director al OIFR se întruneşte
lunar sau ori de câte ori este necesar, la cererea preşedintelui sau a cel
puţin 2 membri.
(2) Şedinţa este condusă de preşedinte, iar în lipsa
acestuia, de către un membru al comitetului director delegat de preşedinte.
(3) Şedinţele comitetului director pot avea loc în
situaţia în care la acestea participă cel puţin jumătate plus unu din numărul
membrilor comitetului.
(4) Hotărârile comitetului director se iau cu
majoritatea voturilor membrilor acestuia.
Art. 7. - Directorul OIFR asigură conducerea executivă
a OIFR.
CAPITOLUL IV
Structura organizatorică
Art. 8. - Structura organizatorică a OIFR se aprobă
prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, în
conformitate cu prevederile legale în vigoare.
ANEXA Nr. 4
REGULAMENT
de organizare si
funcţionare al Organismului de Licenţe Feroviare Român
CAPITOLUL I
Prevederi generale
Art. 1. - Organismul de Licenţe Feroviare Român,
denumit în continuare OLFR, înfiinţat potrivit Legii nr. 55/2006 privind siguranţa feroviară,
este un organism independent care funcţionează în cadrul Autorităţii Feroviare
Române - AFER.
Art. 2. - OLFR este independent în ceea ce priveşte
organizarea, structura juridică şi procesul decizional faţă de orice operator
de transport feroviar sau operator economic care efectuează astfel de servicii.
CAPITOLUL II
Atribuţii
Art. 3. - (1) OLFR are atribuţiile stabilite în art. 29
alin. (3) din Legea nr. 55/2006.
(2) Pentru îndeplinirea atribuţiilor stabilite, OLFR
este desemnat să efectueze următoarele activităţi:
a) acordă licenţe
operatorilor care efectuează transport feroviar;
b) acordă licenţe operatorilor care efectuează
manevră feroviară;
c) întocmeşte anual un raport privind activităţile
desfăşurate în anul precedent, pe care îl publică în Buletinul AFER şi pe site-ul propriu;
d) publică periodic lista operatorilor şi
intermediarilor de transport feroviar licenţiaţi;
e) alte atribuţii specifice domeniului său de
activitate, date în competenţa sa prin acte normative.
CAPITOLUL III
Organele de conducere ale OLFR
Art. 4. - (1) Conducerea OLFR este exercitată de un
comitet director compus din 5 persoane, al cărui preşedinte este directorul
OLFR, numit prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi
turismului, în conformitate cu prevederile legale în
vigoare.
(2) Membrii comitetului director sunt specialişti din
cadrul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, numiţi şi
revocaţi prin ordin al ministrului transporturilor, contrucţiilor şi
turismului, în conformitate cu prevederile legale în
vigoare.
(3) Salarizarea directorului OLFR şi indemnizaţiile
membrilor comitetului director se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor,
construcţiilor şi turismului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(4) Directorul OLFR nu
beneficiază de indemnizaţie pentru activitatea în cadrul comitetului director.
Art. 5. - Comitetul director al OLFR are, în principal,
următoarele atribuţii şi competenţe:
a) aprobă regulamentul propriu de funcţionare;
b) propune structura organizatorică
a OLFR şi o înaintează spre avizare Consiliului de conducere al AFER;
c) avizează strategia de modernizare şi dezvoltare a
OLFR;
d) aprobă raportul anual al activităţilor desfăşurate
de OLFR;
e) aprobă trimiterea raportului anual al
activităţilor desfăşurate de OLFR la instituţiile corespondente ale Uniunii
Europene sau ale statelor membre ale Uniunii Europene, în conformitate cu
reglementările dreptului comunitar;
f) avizează dezvoltarea cadrului de reglementare în
domeniul acordării licenţelor feroviare;
g) analizează şi urmăreşte desfăşurarea activităţilor
OLFR;
h) propune acţiunile OLFR necesar a fi susţinute pentru
aprobare de către Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;
i) propune acţiunile OLFR necesar a fi susţinute pentru aprobare în cadrul Consiliului de conducere al AFER;
j) alte atribuţii date în competenţa sa prin acte
normative.
Art. 6. - (1) Comitetul director al OLFR se întruneşte
lunar sau ori de câte ori este necesar, la cererea preşedintelui sau a cel
puţin 2 membri.
(2) Şedinţa este condusă de preşedinte, iar în lipsa
acestuia, de către un membru al comitetului director delegat de preşedinte.
(3) Şedinţele comitetului director pot avea loc în
situaţia în care la acestea participă cel puţin jumătate plus unu din numărul
membrilor comitetului.
(4) Hotărârile comitetului director se iau cu
majoritatea voturilor membrilor acestuia.
Art. 7. - Directorul OLFR asigură conducerea executivă
a OLFR.
CAPITOLUL IV
Structura organizatorică
Art. 8. - Structura
organizatorică a OLFR se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor,
construcţiilor şi turismului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.