HOTARARE Nr. 1538 din 18 decembrie 2003
pentru organizarea si functionarea Garzii Financiare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 12 din 8 ianuarie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 2 alin.
(1), art. 3 alin. (3) si al art. 13 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 91/2003 privind organizarea Garzii Financiare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Garda Financiara este institutie publica de control, cu personalitate
juridica, care exercita controlul operativ si inopinat privind prevenirea,
descoperirea si combaterea oricaror acte si fapte din domeniul economic,
financiar si vamal, care au ca efect evaziunea si frauda fiscala, organizata ca
organ de specialitate al administratiei publice centrale in subordinea
Autoritatii Nationale de Control.
(2) Garda Financiara are sediul in municipiul Bucuresti, str. Apolodor nr.
17, sectorul 5.
Art. 2
(1) Garda Financiara este condusa de un comisar general - functionar
public, numit prin ordin al ministrului delegat pentru coordonarea
autoritatilor de control, in conditiile legii.
(2) Comisarul general are calitatea de ordonator secundar de credite si
exercita atributiile legale in aceasta calitate pentru toate unitatile din
structura Garzii Financiare. In exercitarea atributiilor sale comisarul general
emite decizii, aproba norme de lucru si stabileste proceduri pentru intreg
personalul Garzii Financiare.
(3) Comisarul general reprezinta Garda Financiara in relatiile cu tertii,
numeste, angajeaza, promoveaza, sanctioneaza si elibereaza din functii
personalul din structura Comisariatului general, comisarii-sefi, comisarii-sefi
adjuncti ai comisariatelor regionale si ai Comisariatului Municipiului
Bucuresti, precum si comisarii care conduc sectiile judetene, potrivit legii,
cu avizul ministrului delegat pentru coordonarea autoritatilor de control
pentru functiile de conducere.
(4) Comisarul general asigura, prin deciziile luate, indeplinirea
corespunzatoare a atributiilor ce revin Garzii Financiare potrivit
dispozitiilor legale in vigoare si raspunde in fata ministrului delegat pentru
coordonarea autoritatilor de control de intreaga activitate desfasurata de
unitatile din structura Garzii Financiare.
(5) Comisarul general este ajutat in activitate de 3 comisari generali
adjuncti care, in absenta comisarului general, angajeaza si reprezinta Garda
Financiara pe baza mandatului expres dat prin decizie a comisarului general.
Art. 3
(1) Garda Financiara are in structura:
a) Comisariatul general;
b) comisariatele regionale si Comisariatul Municipiului Bucuresti, care au
in componenta sectii judetene arondate.
(2) Structura organizatorica a Garzii Financiare este prevazuta in anexa
nr. 1.
(3) Numarul total de posturi pentru Garda Financiara este de 1.005, din
care 120 de posturi pentru aparatul Comisariatului general. Posturile sunt
alocate functiilor publice specifice si generale si personalului contractual,
cu respectarea dispozitiilor legale.
(4) Numarul de posturi pentru fiecare comisariat regional si pentru
Comisariatul Municipiului Bucuresti se distribuie din numarul total prevazut la
alin. (3), prin decizie a comisarului general, cu avizul ministrului delegat
pentru coordonarea autoritatilor de control.
Art. 4
(1) Comisariatul general este structura centrala a Garzii Financiare, care,
sub conducerea comisarului general, asigura realizarea strategiei de control,
urmareste modul de realizare a atributiilor incredintate comisariatelor
regionale si Comisariatului Municipiului Bucuresti, stabileste masuri operative
pentru eficienta controlului curent si a controlului tematic. Comisarii din
Comisariatul general al Garzii Financiare au competenta de control operativ si
inopinat pe intreg teritoriul tarii, in conditiile prevazute in prezenta
hotarare.
(2) In structura Comisariatului general se pot organiza servicii, birouri
si alte compartimente functionale prin decizie a comisarului general, cu avizul
ministrului delegat pentru coordonarea autoritatilor de control.
Art. 5
(1) Comisariatele regionale se organizeaza ca unitati zonale cu competente
teritoriale limitate, care conduc si supravegheaza activitatea de control
operativ si inopinat pentru sectiile judetene arondate. Comisarii din
comisariatele regionale au competenta de control operativ si inopinat in
sectiile judetene arondate. Numarul comisariatelor regionale si sectiile
judetene arondate fiecarui comisariat regional sunt prevazute in anexa nr. 2.
Sediile comisariatelor regionale, al Comisariatului Municipiului Bucuresti si
ale sectiilor judetene arondate sunt prevazute in anexa nr. 3, iar bunurile
mobile si imobile ce se preiau se stabilesc prin protocol incheiat cu
Ministerul Finantelor Publice.
(2) Consiliile locale sprijina comisariatele Garzii Financiare pentru
asigurarea, in conditiile legii, de amplasamente in vederea construirii de
sedii proprii pentru Garda Financiara.
(3) Comisariatele regionale si Comisariatul Municipiului Bucuresti sunt
unitati cu personalitate juridica.
Art. 6
(1) Comisariatele regionale sunt conduse fiecare de un comisar-sef, ajutat
de un comisar-sef adjunct, care au atributii si raspunderi pentru sectiile
judetene arondate, nominalizate expres prin decizie a comisarului general.
Comisariatul Municipiului Bucuresti este condus de un comisar-sef si 3
comisari-sefi adjuncti care au atributii si raspunderi inclusiv pentru sectiile
judetene arondate.
(2) Comisarii-sefi ai comisariatelor regionale si al Comisariatului
Municipiului Bucuresti sunt ordonatori tertiari de credite si indeplinesc in
aceasta calitate toate atributiile legale care le revin pentru comisariatul
respectiv si sectiile judetene arondate.
Art. 7
Prin Regulamentul de organizare si functionare a Garzii Financiare, aprobat
prin ordin al ministrului delegat pentru coordonarea autoritatilor de control,
se stabilesc relatiile de coordonare, colaborare si raspundere pentru toate
structurile Garzii Financiare.
Art. 8
(1) Sectiile judetene se organizeaza ca unitati componente ale
comisariatelor regionale si ale Comisariatului Municipiului Bucuresti, fara
personalitate juridica, si sunt conduse de un comisar sef de sectie asimilat la
salarizare comisarului-sef adjunct al comisariatului regional. Comisarul sef de
sectie este subordonat comisarului-sef al comisariatului regional la care este
arondata sectia judeteana respectiva sau al Comisariatului Municipiului
Bucuresti.
(2) Obiectivele de control sunt coordonate de comisariatul regional sau de
Comisariatul Municipiului Bucuresti, dupa caz, pentru toate sectiile judetene
arondate, iar rezultatele inregistrate de acestea sunt centralizate si
raportate pe fiecare comisariat regional care raspunde de intreaga activitate a
sectiilor judetene arondate.
Art. 9
Comisariatele regionale si Comisariatul Municipiului Bucuresti pot utiliza
in operatiunile de control curent sau tematic care le revin comisari din toate
sectiile judetene arondate, in functie de specializarea acestora in diferitele
obiective sau teme ce fac obiectul controlului operativ si inopinat. Din
dispozitie a comisarului general sau cu aprobarea scrisa a acestuia, la cererea
comisarilor-sefi, pentru anumite operatiuni de control pot participa comisari
din oricare dintre comisariatele regionale, Comisariatul Municipiului Bucuresti
si din oricare dintre sectiile judetene.
Art. 10
(1) Atributiile Garzii Financiare, stabilite potrivit legii si incredintate
in limitele legii de catre ministrul delegat pentru coordonarea autoritatilor
de control, se duc la indeplinire de catre comisarii Garzii Financiare, cu
respectarea deontologiei functionarilor publici investiti cu exercitiul
autoritatii publice.
(2) In exercitarea atributiilor sale Garda Financiara efectueaza controlul
operativ si inopinat sub forma controlului curent sau tematic, dupa caz, cu
privire la:
a) respectarea actelor normative in scopul prevenirii, descoperirii si
combaterii oricaror acte si fapte interzise de lege;
b) respectarea normelor de comert, urmarind prevenirea, depistarea si
inlaturarea operatiunilor ilicite;
c) modul de producere, depozitare, circulatie si valorificare a bunurilor
in toate locurile si spatiile in care se desfasoara activitatea agentilor
economici;
d) participarea, in colaborare cu organele de specialitate ale altor
ministere si institutii specializate, la actiuni de depistare si de combatere a
activitatilor ilicite care genereaza fenomene de evaziune si frauda fiscala.
Art. 11
(1) Garda Financiara coopereaza cu organele cu atributii similare din alte
state, pe baza tratatelor internationale la care Romania este parte sau pe baza
de reciprocitate, precum si cu organismele de combatere a fraudei din cadrul
Uniunii Europene, in cauzele de interes comun, potrivit protocoalelor incheiate
in acest sens.
(2) Actiunile intreprinse in realizarea obiectivelor prevazute la alin. (1)
se realizeaza prin intermediul compartimentului desemnat expres in structura
organizatorica cu aceste atributii si vor fi coordonate si supravegheate direct
de un comisar general adjunct.
(3) Pentru perfectionarea personalului Garzii Financiare, sustinerea
tematica la diferite actiuni organizate de Garda Financiara sau la invitatia
organismelor similare din alte state, comisarul general desemneaza persoanele
competente, cu acordul expres al ministrului delegat pentru coordonarea
autoritatilor de control.
Art. 12
Actele de control intocmite de comisarii Garzii Financiare sunt acte
administrative de control operativ si inopinat si se comunica directiilor
generale ale finantelor publice in a caror raza teritoriala se afla sediul
social al agentului economic controlat, pentru luarea masurilor fiscale, sau
organelor de urmarire penala, dupa caz.
Art. 13
(1) Actele prin care sunt dispuse masurile cu caracter imediat rezultate
din controlul efectuat de catre comisarii Garzii Financiare, a caror executare
este in sarcina entitatilor verificate, constituie acte opozabile entitatilor
respective.
(2) In actele de control incheiate se face mentiunea ca acest control este
operativ si inopinat.
(3) In exercitarea atributiilor de serviciu comisarii Garzii Financiare
constata prin proces-verbal contraventiile savarsite si aplica sanctiunile
legale.
(4) Neexecutarea masurilor dispuse de comisarii Garzii Financiare in
indeplinirea atributiilor legal incredintate si prin exercitarea drepturilor
expres conferite de lege se sanctioneaza potrivit legii.
(5) Pentru constatarea contraventiilor, aplicarea sanctiunilor legale si
varsarea sumelor la Trezoreria Statului, Garda Financiara utilizeaza
formularele aprobate legal, pana la epuizarea stocului, operand modificarile
corespunzatoare ca urmare a schimbarii subordonarii. La epuizarea stocului,
noile formulare se solicita de Garda Financiara, se aproba si se elibereaza in
conditiile legii. Garda Financiara va utiliza in continuare foile de
varsamant-chitante folosite in activitatea de trezorerie, in conditiile
stabilite de Ministerul Finantelor Publice.
Art. 14
(1) Pentru indeplinirea atributiilor incredintate, comisarii Garzii
Financiare sunt indreptatiti sa dispuna toate masurile prevazute de Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 91/2003 privind organizarea Garzii Financiare,
precum si orice alte masuri rezultate din actele normative a caror incalcare o
constata, potrivit competentelor.
(2) Pentru exercitarea controlului operativ si inopinat, comisarii Garzii
Financiare prezinta ordinul de serviciu, care este de regula general, cu
caracter permanent si care indica numele comisarului si competentele acestuia,
precum si legitimatia de control si insigna, prevazute de prezenta hotarare.
Art. 15
(1) Personalul Garzii Financiare care indeplineste functii publice
specifice este dotat cu uniforma, insemne distinctive, armament si alte
mijloace tehnice utilizate ca mijloc individual de autoaparare. Uniforma si
celelalte dotari prevazute de prezenta hotarare pot fi purtate in timpul
exercitarii atributiilor de control legal incredintate, in conditiile prevazute
in Regulamentul de organizare si functionare a Garzii Financiare.
(2) Modelul uniformei, al insemnelor distinctive, al legitimatiei de
control si al ordinului de serviciu sunt prevazute in anexa nr. 4.
(3) Achizitionarea uniformei si a insemnelor distinctive se face in
conditiile legii pentru achizitiile publice, iar normele de dotare si durata de
serviciu sunt cele prevazute in anexa nr. 4 a).
(4) Mijloacele tehnice, echipamentele de autoaparare, de protectie si de
comunicare sunt prevazute in anexa nr. 4 b), iar achizitionarea acestora se
face in conditiile legii.
(5) Armamentul se poate asigura atat prin achizitii publice, cat si prin
redistribuire cu titlu gratuit de la alte institutii autorizate, pe baza
protocoalelor incheiate in conditiile legii, in masura disponibilitatilor, cu
conditia predarii acestuia in perfecta stare fizica si de functionare tehnica
si fiabilitate.
(6) Pana la asigurarea conditiilor materiale si financiare pentru dotarile
prevazute la alin. (1) - (5), precum si pana la expirarea duratei de serviciu a
echipamentului, personalul Garzii Financiare utilizeaza dotarile existente.
Art. 16
(1) Personalul Garzii Financiare beneficiaza de stimulente materiale si morale,
in conditiile legii.
(2) Nivelul de constituire pentru fiecare sursa si conditiile de
repartizare si utilizare a fondului de stimulente sunt prevazute in normele
metodologice cuprinse in anexa nr. 5.
Art. 17
(1) Institutiile specializate care pregatesc personal militar si care prin
lege au dreptul sa detina si sa foloseasca armament pentru realizarea unor
atributii si sarcini speciale de aparare sprijina Garda Financiara in
realizarea programului de dotare si de pregatire a personalului propriu pentru
detinerea si utilizarea armamentului, mijloacelor tehnice si echipamentelor
proprii.
(2) Raspunderea pentru asimilarea cunostintelor si utilizarea
corespunzatoare a acestora revine comisarilor Garzii Financiare, care vor fi
testati din punct de vedere fizic, psihic si al cunostintelor necesare pentru
acordarea dreptului de portarma, anterior incredintarii armamentului si
echipamentelor respective.
Art. 18
(1) Autoturismele din dotare sunt inscriptionate cu insemnul Garzii
Financiare in forma descrisa pentru insigna comisarului, in dimensiune
corespunzatoare, si sunt prevazute cu insemne si dispozitive de avertizare
sonora si luminoasa, in conditiile prevazute de art. 32 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice.
(2) Numarul maxim de autoturisme, mijloace de transport speciale si
consumul lunar de carburanti pentru Garda Financiara sunt prevazute in anexa
nr. 6.
(3) Numarul maxim de autoturisme si mijloace de transport speciale pentru
comisariatele regionale si Comisariatul Municipiului Bucuresti se aproba prin
ordin al ministrului delegat pentru coordonarea autoritatilor de control, cu
incadrarea in limitele maxime prevazute in anexa nr. 6.
Art. 19
(1) Garda Financiara este finantata de la bugetul de stat.
(2) Cheltuielile ocazionate de functionarea Garzii Financiare pana la
incheierea exercitiului bugetar pe anul 2003 se suporta din bugetul
Ministerului Finantelor Publice.
Art. 20
Anexele nr. 1 - 6 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 21
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 940/1998 privind modalitatile de subordonare si de numire in
functie a comisarului general al Garzii Financiare, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 507 din 29 decembrie 1998, prevederile
referitoare la Garda Financiara cuprinse in Hotararea Guvernului nr. 154/1997
pentru aprobarea Normelor metodologice privind constituirea si utilizarea
fondurilor destinate stimularii personalului din aparatul propriu al
Ministerului Finantelor si din unitatile subordonate acestuia, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 79 din 30 aprilie 1997, cu
modificarile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministru delegat pentru coordonarea
autoritatilor de control,
Marin Popescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
ANEXA 1*)
*) Anexa nr. 1 este reprodusa in facsimil.
NOTA: Numarul maxim de posturi = 1.005, din care 120 in cadrul
Comisariatului general
STRUCTURA ORGANIZATORICA A GARZII FINANCIARE
_________________
| COMISAR GENERAL |
|_________________|
_________________________ |
| DIVIZIA 5 | _______|____________
| financiar-contabilitate,| | COMISARIAT GENERAL | ______________________
| executie bugetara, | |____________________| | Serviciul juridic |
| investitii si logistica,| | __| si contencios |
| tehnologia informatiei |__ | | |______________________|
| si gestiunea datelor, | | | | ____________________
| administrativ-protocol, | |______|______________| | Compartiment audit |
| relatii cu mass-media | | | |____| public intern si |
| si publicul | | | | inspectie interna |
|_________________________| | | |____________________|
_________________________ | |
| Serviciul organizare | | |
| si managementul | | |
| resurselor umane |__| |
|_________________________| |
________________|_________________________________
________|________ | _______|_________ ________|________
| COMISAR GENERAL | | | COMISAR GENERAL | | COMISAR GENERAL
|
| ADJUNCT | | | ADJUNCT | | ADJUNCT
|
|_________________| | |_________________|
|_________________|
_________|______________ |_________ | |
_______|___________ _________|_________ | | |
| DIVIZIA 1 | | DIVIZIA 4 | | | |
| de control | | control | | | |
| operativ-inopinat | | operativ-inopinat | | | |
| in domeniile: | | - analize, | | | |
| - productiei, | | sinteze, | | | |
| distributiei si | | metodologii, | | | |
| transportului | | proceduri, norme | | | |
| alcoolului si | | | | | |
| petrolului | | | | | |
| - jocuri de noroc | | | | | |
|___________________| |___________________| | | |
____________________________________________| | |
| ________________________| |
| __________|________ ______________|___
| ________|________ ________|________ ________|_________ ______|_____
| | DIVIZIA 2 | | DIVIZIA 3 | | DIVIZIA 6 |
|Compartiment|
| |de control | |de control | |interventie | |de
integrare|
| |operativ-inopinat| |operativ-inopinat| |rapida, | |europeana
|
| |in domeniul | |in domeniul | |colaborare si | |
|
| |produselor | |produselor | |interoperabilitate| |
|
| |accizate: tutun | |generale de | |cu alte institutii| |
|
| |si cafea; | |larg consum, | |de stat | |
|
| |operatiuni de | |targuri si oboare| |- serviciul de | |
|
| |import-export | | | |lupta antifrauda | |
|
| |_________________| |_________________| |__________________|
|____________|
|______________________________________
_________________|________________________
__________|____________ _____________|_____________
| COMISARIATE REGIONALE | | COMISARIATUL MUNICIPIULUI
|
.......|.... | .......|.... BUCURESTI
|
: Sectii :___________________| : Sectii
:_______________________|
: judetene : : judetene :
:..........: :..........:
NOTA:
Diviziile se organizeaza la nivel de directie.
ANEXA 2*)
*) Anexa nr. 2 este reprodusa in facsimil.
ORGANIZAREA TERITORIALA A GARZII FINANCIARE
____________________
| |
| COMISARIAT GENERAL |
|____________________|
|
___________________________|
|
| ___________________________________________
|-->| COMISARIATUL REGIONAL BACAU |
| |___________________________________________|
| | __________________________________
| |-->| SECTIA JUDETEANA IASI |<--
| | |__________________________________| |
| | __________________________________ |
| |-->| SECTIA JUDETEANA BOTOSANI |<--|
| | |__________________________________| |
| | __________________________________ |
| |-->| SECTIA JUDETEANA NEAMT |<--|
| | |__________________________________| |
| | ___________________________________ |
| |-->| SECTIA JUDETEANA SUCEAVA |<--|
| | |__________________________________| |
| | __________________________________ |
| -->| SECTIA JUDETEANA VASLUI |<--|
| |__________________________________| |
|_________________________________________________|
| ___________________________________________
|-->| COMISARIATUL REGIONAL CONSTANTA |
| |___________________________________________|
| | __________________________________
| |-->| SECTIA JUDETEANA BRAILA |<--
| | |__________________________________| |
| | __________________________________ |
| |-->| SECTIA JUDETEANA CALARASI |<--|
| | |__________________________________| |
| | __________________________________ |
| |-->| SECTIA JUDETEANA GALATI |<--|
| | |__________________________________| |
| | __________________________________ |
| |-->| SECTIA JUDETEANA IALOMITA |<--|
| | |__________________________________| |
| | __________________________________ |
| -->| SECTIA JUDETEANA TULCEA |<--|
| |__________________________________| |
|_________________________________________________|
| ___________________________________________
|-->| COMISARIATUL REGIONAL PRAHOVA |
| |___________________________________________|
| | __________________________________
| |-->| SECTIA JUDETEANA BUZAU |<--
| | |__________________________________| |
| | __________________________________ |
| -->| SECTIA JUDETEANA VRANCEA |<--|
| |__________________________________| |
|_________________________________________________|
| ___________________________________________
|-->| COMISARIATUL REGIONAL DOLJ |
| |___________________________________________|
| | __________________________________
| |-->| SECTIA JUDETEANA GORJ |<--
| | |__________________________________| |
| | __________________________________ |
| |-->| SECTIA JUDETEANA MEHEDINTI |<--|
| | |__________________________________| |
| | __________________________________ |
| |-->| SECTIA JUDETEANA OLT |<--|
| | |__________________________________| |
| | __________________________________ |
| -->| SECTIA JUDETEANA TELEORMAN |<--|
| |__________________________________| |
|_________________________________________________|
| ___________________________________________
|-->| COMISARIATUL REGIONAL TIMIS |
| |___________________________________________|
| | __________________________________
| |-->| SECTIA JUDETEANA ARAD |<--
| | |__________________________________| |
| | __________________________________ |
| |-->| SECTIA JUDETEANA BIHOR |<--|
| | |__________________________________| |
| | __________________________________ |
| |-->| SECTIA JUDETEANA CARAS-SEVERIN |<--|
| | |__________________________________| |
| | __________________________________ |
| -->| SECTIA JUDETEANA HUNEDOARA |<--|
| |__________________________________| |
|_________________________________________________|
| ___________________________________________
|-->| COMISARIATUL REGIONAL CLUJ |
| |___________________________________________|
| | __________________________________
| |-->| SECTIA JUDETEANA ALBA |<--
| | |__________________________________| |
| | __________________________________ |
| |-->| SECTIA JUDETEANA BISTRITA-NASAUD |<--|
| | |__________________________________| |
| | __________________________________ |
| |-->| SECTIA JUDETEANA MARAMURES |<--|
| | |__________________________________| |
| | __________________________________ |
| |-->| SECTIA JUDETEANA SALAJ |<--|
| | |__________________________________| |
| | __________________________________ |
| -->| SECTIA JUDETEANA SATU-MARE |<--|
| |__________________________________| |
|_________________________________________________|
| ___________________________________________
|-->| COMISARIATUL REGIONAL BRASOV |
| |___________________________________________|
| | __________________________________
| |-->| SECTIA JUDETEANA COVASNA |<--
| | |__________________________________| |
| | __________________________________ |
| |-->| SECTIA JUDETEANA HARGHITA |<--|
| | |__________________________________| |
| | __________________________________ |
| |-->| SECTIA JUDETEANA MURES |<--|
| | |__________________________________| |
| | __________________________________ |
| -->| SECTIA JUDETEANA SIBIU |<--|
| |__________________________________| |
|_________________________________________________|
| ___________________________________________
|-->| COMISARIATUL REGIONAL BUCURESTI |
| |___________________________________________|
| | __________________________________
| |-->| SECTIA JUDETEANA ILFOV |<--
| | |__________________________________| |
| | __________________________________ |
| -->| SECTIA JUDETEANA GIURGIU |<--|
| |__________________________________| |
|_________________________________________________|
| ___________________________________________
|-->| COMISARIATUL REGIONAL ARGES |
| |___________________________________________|
| | __________________________________
| |-->| SECTIA JUDETEANA DAMBOVITA |<--
| | |__________________________________| |
| | __________________________________ |
| -->| SECTIA JUDETEANA VALCEA |<--|
| |__________________________________| |
|_________________________________________________|
ANEXA 3*)
*) Anexa nr. 3 este reprodusa in facsimil.
SEDIILE
comisariatelor regionale, al Comisariatului Municipiului Bucuresti si ale
sectiilor judetene arondate
COMISARIATUL REGIONAL ARGES PITESTI BD. REPUBLICII NR. 118
- DIMBOVITA TARGOVISTE, CALEA DOMNEASCA NR. 166
- VALCEA RM. VALCEA, STR. G-RAL MAGHERU NR. 17
COMISARIATUL REGIONAL BACAU BACAU STR. DUMBRAVA ROSIE NR. 1 - 3
- IASI IASI, STR. ANASTASIU PANU NR. 26, JUD. IASI
- BOTOSANI BOTOSANI, STR. O. BANCILA NR. 1
- NEAMT PIATRA NEAMT, B-DUL TRAIAN NR. 183
- SUCEAVA SUCEAVA, STR. V. BUMBAC, PALATUL FINANTELOR
- VASLUI VASLUI, STR. G-RAL GH. MAGHERU NR. 17
COMISARIATUL REGIONAL CONSTANTA, BD. FERDINAND NR. 68BIS
CONSTANTA
- BRAILA BRAILA, STR. DELFINULUI NR. 1
- CALARASI CALARASI, AL. CENTRALEI NR. 1, BL. CONFORT
- GALATI GALATI, STR. BRAILEI NR. 33
- IALOMITA SLOBOZIA, STR. M. BASARAB NR. 14 - 16
- TULCEA TULCEA, STR. PACII NR. 20
COMISARIATUL REGIONAL PRAHOVA PLOIESTI, STR. A. VLAICU NR. 21
- BUZAU BUZAU, B-DUL N. BALCESCU NR. 48
- VRANCEA FOCSANI, B-DUL INDEPENDENTEI NR. 24
COMISARIATUL REGIONAL DOLJ CRAIOVA, STR. MITROPOLIT FIRMILIAN NR. 2
- GORJ TG. JIU, STR. SIRETULUI NR. 6
- MEHEDINTI DROBETA TR. SEVERIN, PIATA RADU NEGRU NR.
- OLT SLATINA, STR. ARCULUI NR. 1
- TELEORMAN ALEXANDRIA, STR. DUNARII NR. 188
COMISARIATUL REGIONAL TIMIS TIMISOARA, STR. REVOLUTIEI NR. 15
- ARAD ARAD, B-DUL REVOLUTIEI NR. 79
- BIHOR ORADEA, STR. GRIVITEI NR. 2
- CARAS-SEVERIN RESITA, CARTIER DOMAN NR. 2
- HUNEDOARA DEVA, STR. 1 DECEMBRIE NR. 6
COMISARIATUL REGIONAL CLUJ CLUJ-NAPOCA, P-TA IANCULUI NR. 19
- ALBA ALBA IULIA, STR. G. COSBUC NR. 14
- BISTRITA-NASAUD BISTRITA, STR. 1 DECEMBRIE NR. 6
- MARAMURES BAIA MARE, STR. UNIVERSITATII NR. 23A
- SALAJ ZALAU, STR. 22 DECEMBRIE 1989 NR. 1
- SATU MARE SATU MARE, STR. PIATA ROMANA NR. 3 - 5
COMISARIATUL REGIONAL BRASOV BRASOV, STR. CARPATILOR NR. 15 - 17
- COVASNA SF. GHEORGHE, STR. B. JOSZEF NR. 9
- HARGHITA MIERCUREA CIUC, STR. LIBERTATII NR. 5
- MURES TG. MURES, STR. GH. DOJA NR. 1 - 3
- SIBIU SIBIU, CALEA DUMBRAVII NR. 28 - 32
COMISARIATUL REGIONAL BUCURESTI, STR. GUTEMBERG NR. 1, SECT. 5
BUCURESTI
- ILFOV BUCURESTI, STR. L. PATRASCANU NR. 10, S. 3
- GIURGIU GIURGIU, B-DUL INDEPENDENTEI, BL. 106
ANEXA 4
MODELUL
uniformei, al insemnelor distinctive, al legitimatiei de control si al
ordinului de serviciu*)
*) Modelele sunt redate color in facsimil.
1. Uniforma de vara pentru comisarii Garzii Financiare
2. Uniforma pentru comisarii Garzii Financiare - barbati si femei
3. Uniforma de iarna pentru comisarii Garzii Financiare - scurta din piele
cu mesada si guler detasabile, caciula din nutriet sau astrahan
4. Uniforma pentru comisarii Garzii Financiare - manta din piele naturala
5. Insigna metalica inseriata, pe suport din piele, atasabila la uniforma
6. Emblema coifura Garda Financiara
7. Legitimatia de control
8. Insigna metalica pentru legitimatia de control
9. Ordinul de serviciu
4.1. Uniforma de vara pentru comisarii Garzii Financiare
Figura 1, reprezentand uniforma de vara pentru comisarii Garzii Financiare,
se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 12 din 8 ianuarie
2004, la pagina 9.
4.2. Uniforma pentru comisarii Garzii Financiare
Figura 2, reprezentand uniforma pentru comisarii Garzii Financiare, se
gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 12 din 8 ianuarie 2004,
la pagina 10.
4.2.1. Uniforma pentru comisarii Garzii Financiare - femei
Varianta cu fusta
Figura 3, reprezentand uniforma pentru comisarii Garzii Financiare - femei,
varianta cu fusta, se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
12 din 8 ianuarie 2004, la pagina 11.
4.2.2. Uniforma pentru comisarii Garzii Financiare - femei
Varianta cu pantalon
Figura 4, reprezentand uniforma pentru comisarii Garzii Financiare - femei,
varianta cu pantalon, se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 12 din 8 ianuarie 2004, la pagina 11.
4.3. Uniforma de iarna pentru comisarii Garzii Financiare
Scurta din piele cu mesada si guler detasabile, caciula din nutriet sau
astrahan
Figura 5, reprezentand uniforma de iarna pentru comisarii Garzii
Financiare, scurta din piele cu mesada si guler detasabile, caciula din nutriet
sau astrahan, se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 12 din
8 ianuarie 2004, la pagina 12.
4.4. Uniforma pentru comisarii Garzii Financiare
Manta din piele naturala
Figura 6, reprezentand uniforma pentru comisarii Garzii Financiare, manta
din piele naturala, se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
12 din 8 ianuarie 2004, la pagina 12.
4.5. Insigna metalica
Insigna metalica pe suport din piele
Figura 7, reprezentand insigna metalica si insigna metalica pe suport din
piele, se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 12 din 8
ianuarie 2004, la pagina 13.
4.6. Figura 8, reprezentand emblema coifura Garzii Financiare, se gaseste
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 12 din 8 ianuarie 2004, la
pagina 13.
4.7. Figura 9, reprezentand legitimatia de control a Garzii Financiare, se
gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 12 din 8 ianuarie 2004,
la pagina 13.
4.8. Insigna metalica pentru legitimatia de control
Figura 10, reprezentand insigna metalica pentru legitimatia de control, se
gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 12 din 8 ianuarie 2004,
la pagina 13.
4.9.
___________________________________________________
| AUTORITATEA NATIONALA DE CONTROL |
| GARDA FINANCIARA |
| COMISARIATUL/SECTIA ..................... |
| |
| ORDIN DE SERVICIU |
| |
| Dl. comisar ................................... |
| este autorizat sa execute control operativ si |
| inopinat in domeniul economic, financiar si vamal |
| in conformitate cu |
| Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/2003. |
| |
| COMISAR GENERAL |
|___________________________________________________|
ANEXA 4 a)
I. Norma de dotare si durata de serviciu privind drepturile de echipament
ale personalului Garzii Financiare sunt prevazute in Hotararea Guvernului nr.
80/1992 referitoare la aprobarea normei privind drepturile de echipament ale
personalului militarizat al Garzii Financiare si regulile de aplicare a
acestuia.
II. Insemne specifice
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea insemnelor specifice U/M Prevederi Observatii
crt. Cantitate
________________________________________________________________________________
0 1 2 3 4
________________________________________________________________________________
Insemne distinctive
________________________________________________________________________________
1. Emblema coifura buc. 2 1 buc. pentru sapca si
1 buc. pentru caciula
________________________________________________________________________________
2. Set cuprinzand insemne de
imputernicire a controlului set 1 1 pentru fiecare
comisar
- legitimatie cu insigna metalica
inseriata buc. 1 1 pentru fiecare
comisar
- sigiliu metalic inseriat buc. 1 1 pentru fiecare
comisar
- portlegitimatie buc. 1 1 pentru fiecare
comisar
________________________________________________________________________________
3. Insigna metalica inseriata, pe
suport din piele, atasabila la
cureaua pantalonilor sau la
piept, pe bluza sau pe veston set 1 1 pentru fiecare
comisar
________________________________________________________________________________
NOTA:
Detaliile cu privire la culorile articolelor de uniforma si ale insemnelor
distinctive se regasesc in plansele prevazute in anexa nr. 4.
ANEXA 4 b)
LISTA
mijloacelor tehnice, a echipamentelor de autoaparare, de protectie si
comunicare si a altor mijloace speciale de dotare
a) Arme de foc si mijloace individuale de autoaparare
Arme de foc:
1. armament de serviciu: pistol cu un incarcator; se asigura la prima
dotare; cate o bucata pentru fiecare comisar;
2. toc din piele pentru pistol; se asigura la prima dotare pentru fiecare
pistol;
3. munitie de razboi pentru fiecare incarcator de pistol pentru fiecare
sedinta de tragere;
Mijloace individuale de autoaparare:
4. butelie cu gaz (spray) paralizant cu portbutelie pentru centura pentru
dotarea fiecarui comisar*);
5. electrosocuri:
- 500 bucati de mici dimensiuni;
- 500 bucati de mari dimensiuni (bastoane);
pentru dotarea comisarilor*).
------------
*) In mod justificat, comisarul general poate aproba dotarea si altor
persoane din cadrul Garzii Financiare cu astfel de mijloace, daca acestea
participa la actiuni si numai pe timpul desfasurarii actiunii.
b) Echipament individual de protectie:
1. veste reflectorizante pentru actiunile stradale: 800 bucati;
2. bastoane reflectorizante pentru actiunile stradale: 500 bucati;
3. combinezon din doua piese (pantalon si bluza inscriptionata cu sigla
Garzii Financiare), confectionat din material usor, care se imbraca de catre
comisari peste uniforma in actiunile de inventariere si manipulare a
marfurilor, ambalajelor etc.; cate o bucata pentru fiecare comisar.
c) Mijloace de comunicare:
- telefon mobil si serviciile aferente - un aparat/persoana.
d) Alte mijloace speciale de dotare:
1. microscoape portabile pentru citirea elementelor de secretizare de pe
timbre si banderole;
2. sigilii metalice de unica folosinta, inseriate;
3. imprimate (formulare cu regim special);
4. alte articole necesare, bine justificate, avizate de comisarul general
si aprobate de ministrul delegat pentru coordonarea autoritatilor de control.
ANEXA 5
NORME METODOLOGICE
privind constituirea si utilizarea fondului de stimulente stabilit in
conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 91/2003 privind organizarea
Garzii Financiare
CAP. 1
Sursele de constituire a fondului de stimulente
1. Fondul de stimulente se constituie, potrivit art. 5 alin. (5) si art. 13
alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/2003 privind organizarea
Garzii Financiare, din urmatoarele surse:
a) o cota de 1% din veniturile incasate din valorificarea bunurilor intrate
in proprietatea privata a statului ca urmare a activitatii Garzii Financiare,
dupa deducerea cheltuielilor efectuate in vederea valorificarii acestora, si
din sumele obtinute in urma valorificarii actelor de control ale Garzii
Financiare;
b) un procent de 15% din sumele incasate pentru bugetul de stat,
reprezentand amenzi si sume confiscate, precum si un procent de 7% provenit din
valorificarea bunurilor rezultate din confiscari.
2. Prin bunuri intrate in proprietatea privata a statului, in sensul
prevederilor pct. 1, se intelege bunurile care au facut obiectul confiscarii pe
baza proceselor-verbale sau a actelor de control ale Garzii Financiare si care
au fost valorificate potrivit Ordonantei Guvernului nr. 128/1998 pentru
reglementarea modului si conditiilor de valorificare a bunurilor confiscate sau
intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 98/1999, cu modificarile si completarile ulterioare,
inclusiv cele abandonate in timpul controlului.
3. Sumele in valuta provenite din sursele prevazute la pct. 1 lit. a) si b)
se evalueaza in lei, la cursul de schimb practicat de Banca Nationala a
Romaniei in ziua in care acestea au devenit proprietatea statului.
4. Bunurile confiscate reprezentand arme, munitii, echipament militar,
produse si materiale explozive, stupefiante, obiecte de patrimoniu, precum si
alte bunuri similare se predau de organele Garzii Financiare si se valorifica
in conditiile legii; sumele obtinute din valorificarea acestor bunuri nu se
constituie in fond de stimulente.
CAP. 2
Evidentierea fondului de stimulente
5. Fondul de stimulente se constituie si se evidentiaza astfel:
a) la nivelul comisariatelor regionale si al Comisariatului Municipiului
Bucuresti, din sumele provenite din activitatea proprie si din cea a sectiilor
judetene arondate ale Garzii Financiare, reflectate distinct pe fiecare
entitate care le-a creat;
b) la nivelul Comisariatului General al Garzii Financiare, din sumele
provenite din activitatea proprie si, distinct, din virarea unei cote de 10% de
catre comisariatele regionale si Comisariatul Municipiului Bucuresti;
c) la nivelul Autoritatii Nationale de Control, din sumele provenite din
valorificarea bunurilor intrate in proprietatea privata a statului si a sumelor
obtinute ca urmare a valorificarii actelor de control ale Garzii Financiare,
potrivit pct. 1 lit. a), precum si din virarea unei cote stabilite prin ordin
al ministrului delegat pentru coordonarea autoritatilor de control din fondul
constituit potrivit prevederilor pct. 1 lit. b).
6. Sumele constituite in conditiile prevazute la pct. 5 lit. a) si b) se
evidentiaza distinct, in analitic, pe fiecare entitate care le-a creat,
inclusiv pe sectiile judetene ale Garzii Financiare.
7. Sumele provenite din sursele prevazute la pct. 1 lit. b) vor fi virate
de administratiile finantelor publice si, respectiv, de Directia generala de
administrare a marilor contribuabili din municipiul Bucuresti si judetul Ilfov
comisariatelor regionale si Comisariatului Municipiului Bucuresti, iar sumele
provenite din valorificarea bunurilor intrate in proprietatea privata a
statului ca urmare a activitatii Garzii Financiare, precum si cele provenite
din valorificarea actelor de control ale Garzii Financiare vor fi virate, in cota
prevazuta la pct. 1 lit. a), in contul Autoritatii Nationale de Control. In
acelasi cont sunt colectate si sumele provenind din cota stabilita prin ordin
al ministrului delegat pentru coordonarea autoritatilor de control, in
conditiile stabilite la pct. 5 lit. c). Comisarii-sefi ai comisariatelor
regionale si cel al Comisariatului Municipiului Bucuresti, precum si sefii
sectiilor teritoriale vor urmari modul de colectare, evidentiere si varsare in
contul Autoritatii Nationale de Control a respectivelor sume.
CAP. 3
Modul de utilizare a fondului de stimulente
8. Utilizarea sumelor constituite la nivelul fiecarei entitati se face pe
baza urmatoarelor criterii de repartizare:
a) contributia directa si efectiva, realizata cu respectarea normelor
legale si a indatoririlor specifice, la atragerea de venituri suplimentare la
bugetul de stat prin descoperirea faptelor de evaziune si/sau frauda fiscala si
declansarea masurilor de recuperare a sumelor datorate;
b) indeplinirea cu competenta si profesionalism a atributiilor de control,
avand drept rezultat identificarea faptelor si actelor prin care contribuabilii
se sustrag de la plata taxelor, impozitelor si a celorlalte contributii
datorate;
c) depistarea mijloacelor folosite si a manoperelor utilizate pentru
incalcarea sau nerespectarea dispozitiilor legale care reglementeaza
obligatiile fiscale ale contribuabililor;
d) indeplinirea cu probitate a indatoririlor de serviciu, executarea cu
promptitudine, seriozitate si buna-credinta a operatiunilor de control;
e) aportul personal la realizarea obiectivelor compartimentului in care isi
desfasoara activitatea persoana respectiva;
f) asumarea responsabilitatii si a riscurilor pentru executarea misiunilor
de control cu grad accentuat de pericol, menite sa reduca sau sa elimine acte
ori fapte ilicite din domeniile de activitate de competenta Garzii Financiare;
g) organizarea corespunzatoare a programului de lucru, insusirea si
aplicarea normelor legale care stabilesc competentele Garzii Financiare;
h) contributia efectiva a personalului desemnat in comisiile constituite
conform art. 1 alin. (7) si art. 11 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
128/1998, aprobata cu modificari prin Legea nr. 98/1999, cu modificarile si
completarile ulterioare, si a celui care participa la activitatea de
valorificare a bunurilor confiscate, la indeplinirea atributiilor ce le sunt
stabilite;
i) semnalarea deficientelor de reglementare si a domeniilor de activitate
in care se produc acte sau fapte ilicite si formularea de propuneri concrete de
imbunatatire a cadrului normativ;
j) adoptarea unei conduite demne, a unui comportament civilizat, pastrarea
integritatii si a simtului civic, implicarea in descoperirea si combaterea
oricarei manifestari ilicite in domeniile de activitate de competenta Garzii
Financiare.
CAP. 4
Repartizarea si acordarea stimulentelor
9. Cuantumul lunar al stimulentelor poate fi de:
a) cel mult 3 salarii de baza lunare brute pentru comisarii Garzii Financiare
care contribuie direct la constituirea fondului de stimulente sau care
indeplinesc atributii de conducere, coordonare, supraveghere si control al
activitatii operative a Garzii Financiare;
b) cel mult doua salarii de baza lunare brute pentru celelalte categorii de
personal din cadrul Garzii Financiare, pe baza aprecierilor privind activitatea
profesionala, modul de indeplinire a atributiilor de serviciu, aportul direct
la imbunatatirea activitatii compartimentelor sau sectoarelor de activitate in
care lucreaza.
10. Pentru contributii de valoare la descoperirea unor acte si/sau fapte de
evaziune si/sau frauda fiscala, imbunatatirea activitatii Garzii Financiare,
eficientizarea actului de control, perfectionarea cadrului normativ in aceste
domenii, ministrul delegat pentru coordonarea autoritatilor de control poate
acorda stimulente peste nivelul prevazut la pct. 9 lit. a) si b).
11. Sunt competenti sa acorde stimulente, potrivit prevederilor prezentelor
norme metodologice:
a) ministrul delegat pentru coordonarea autoritatilor de control pentru
personalul din aparatul propriu al Autoritatii Nationale de Control, pentru cel
prevazut la pct. 10 si pentru urmatoarele categorii de personal:
- comisarul general al Garzii Financiare si adjunctii acestuia;
- comisarii-sefi ai comisariatelor regionale si cel al Comisariatului
Municipiului Bucuresti, la propunerea comisarului general;
b) comisarul general al Garzii Financiare pentru:
- comisarii-sefi de divizie, sefii de serviciu si sefii de birou din
aparatul Comisariatului general al Garzii Financiare, adjunctii
comisarilor-sefi ai comisariatelor regionale si Comisariatului Municipiului
Bucuresti si sefii sectiilor judetene ale Garzii Financiare, la propunerea
sefilor ierarhici ai acestora;
- personalul de executie din Comisariatul general al Garzii Financiare, la
propunerea sefilor ierarhici ai acestuia;
c) comisarii-sefi ai comisariatelor regionale si cel al Comisariatului
Municipiului Bucuresti pentru personalul de executie din cadrul comisariatelor
regionale si al Comisariatului Municipiului Bucuresti, precum si pentru cel din
sectiile judetene ale Garzii Financiare, la propunerea sefilor ierarhici, cu
avizul comisarilor-sefi adjuncti ai acestora.
CAP. 5
Dispozitii finale
12. Ministrul pentru coordonarea autoritatilor de control poate dispune, in
cazuri temeinic justificate, redistribuirea unor fonduri de stimulente intre
entitatile care au contribuit la realizarea acestora, in aplicarea prevederilor
cap. III.
13. Plata stimulentelor aprobate se face de regula in cursul lunii curente,
pentru luna expirata, sau in lunile urmatoare.
14. Sumele reprezentand fondul de stimulente, ramase neutilizate la
sfarsitul lunii, respectiv al anului, se reporteaza lunar si anual si sunt
utilizate cu aceeasi destinatie.
15. Evidentierea in contabilitate a operatiilor de constituire si utilizare
a fondurilor de stimulente se efectueaza potrivit Instructiunilor privind
aplicarea planului de conturi pentru institutiile publice.
16. Ministerul Finantelor Publice dispune masuri pentru asigurarea
constituirii surselor prevazute la art. 5 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 91/2003 si virarea acestora in contul Autoritatii Nationale de
Control.
17. Stimulentele nu fac parte din salariul de baza, nu se suporta din
fondul de salarii, iar asupra acestora nu se calculeaza contributia de
asigurari sociale de stat si contributia pentru ajutorul de somaj. Stimulentele
acordate personalului se impoziteaza in conditiile legii.
18. Sumele existente in soldurile fondurilor de stimulente constituite pana
la data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice se includ in noul
fond de stimulente si se utilizeaza potrivit prevederilor acestora.
19. Sumele incluse in fondul de stimulente cu incalcarea prevederilor
legale privind constituirea acestora vor fi deduse din fondul existent sau
constituit in perioada urmatoare si vor fi virate la bugetul de stat. In cazul
in care, ulterior constituirii si utilizarii fondului de stimulente, instantele
judecatoresti au pronuntat hotarari definitive si irevocabile de anulare a
sanctiunilor contraventionale cu amenda sau a masurilor de confiscare a
bunurilor, sumele astfel constituite se deduc din fondul de stimulente si vor
avea destinatia stabilita de lege.
20. Personalul insarcinat cu exercitarea controlului financiar preventiv
din cadrul Comisariatului general al Garzii Financiare si al comisariatelor
regionale, inclusiv al Comisariatului Municipiului Bucuresti, are obligatia sa
verifice corecta constituire si utilizare a fondului de stimulente si sa nu
permita constituirea si, dupa caz, plata sumelor incasate cu incalcarea
prevederilor prezentelor norme metodologice.
ANEXA 6
NUMARUL MAXIM
de autoturisme, mijloace de transport speciale si consumul lunar de carburanti
aprobat
________________________________________________________________________________
Tipul mijlocului de transport Numarul maxim Consumul maxim
lunar
aprobat de carburanti
(bucati) aprobat
________________________________________________________________________________
Autoturisme pentru transportul comisarilor 300 400
in operatiuni specifice de control litri/autovehicul
________________________________________________________________________________
TOTAL: 300
________________________________________________________________________________
NOTA:
1. Alocarea de drepturi, repartizarea, detalierea, transferul mijloacelor
de transport, indiferent de categoria lor, se fac numai cu aprobarea
comisarului general al Garzii Financiare.
2. Nu se considera depasiri la consumul normat la mijloacele de transport
consumul care la nivelul anului se incadreaza in limita carburantului normat in
raport cu numarul de mijloace de transport aprobat pentru Garda Financiara.
3. Numarul de autoturisme achizitionate in perioada 1991 2003 este de
275, din care 211 sunt fabricate in perioada 1989 1998 si indeplinesc
conditiile de casare, urmand a fi scoase din uz si inlocuite prin achizitii in
perioada imediat urmatoare.