HOTARARE Nr.
15 din 23 august 2006
pentru aprobarea Normei nr.
3/2006 privind autorizarea fondului de pensii facultative
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 766 din 8 septembrie 2006
In baza prevederilor art. 3 alin. (1), art. 16, art. 21
şi ale art. 23 lit. f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a
Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 313/2005,
conform Hotărârii Parlamentului României nr. 24/2006
privind numirea preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a celorlalţi membri ai
Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
având în vedere prevederile art. 42-47, art. 50, art.
53-54 şi ale art. 125 din Legea nr. 204/2006 privind
pensiile facultative,
în baza hotărârii luate în şedinţa Consiliului Comisiei
de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private din data de 23 august 2006,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private emite următoarea hotărâre:
Art. 1. - Se aprobă Norma nr. 3/2006 privind
autorizarea fondului de pensii facultative, prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Norma menţionată la art. 1 intră în vigoare
la data publicării acesteia şi a prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al
României, Partea I, şi va fi
publicată şi pe site-ul Comisiei de Supraveghere a
Sistemului de Pensii Private (www.csspp.ro).
Art. 3. - Departamentul autorizare-reglementare
împreună cu Secretariatul tehnic şi cu directorul general vor urmări ducerea la
îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private,
Mircea Oancea
ANEXA
NORMA Nr. 3/2006
privind autorizarea fondului de pensii facultative
Având în vedere prevederile art. 29 alin. (4), art.
42-46, art. 47 alin. (1), art. 49 şi ale art. 50, 53 şi 54 din Legea nr.
204/2006 privind pensiile facultative, pentru a deveni administrator al unui
fond de pensii facultative, o entitate trebuie să obţină: autorizaţia de
constituire ca societate de pensii, după caz, autorizaţia de administrare a
unui fond de pensii facultative, autorizaţia prospectului schemei de pensii,
precum şi autorizaţia fondului de pensii facultative.
In temeiul dispoziţiilor art.
16, art. 21, art. 23 lit. f) şi ale art. 24 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea
Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 313/2005,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private, denumită în continuare Comisie, emite prezenta normă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta normă reglementează procedura,
condiţiile de autorizare şi documentele care trebuie prezentate Comisiei în
procesul de autorizare a fondurilor de pensii facultative.
Art. 2. - Fondul de pensii facultative se înfiinţează
în scopul punerii în practică a unei scheme de pensii facultative, al cărei
prospect a fost autorizat de Comisie în condiţiile legii.
Art. 3. - Fondurile de pensii facultative pot funcţiona
pe teritoriul României numai pe baza autorizaţiei emise de Comisie.
Art. 4. - De la data aderării României la Uniunea
Europeană, orice cetăţean român poate adera la un fond de pensii facultative
autorizat într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului
Economic European.
Art. 5. - Fondurile de pensii autorizate într-un stat
terţ trebuie să fie autorizate de Comisie în conformitate cu legislaţia în
vigoare şi cu prezenta normă.
Art. 6. - Termenii şi expresiile utilizate în prezenta
normă au semnificaţia prevăzută la art. 2 din Legea nr. 204/2006 privind
pensiile facultative, denumită în continuare Lege.
CAPITOLUL II
Infiinţarea fondurilor de pensii facultative
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 7. - (1) Fondul de pensii facultative se
constituie pe bază de contract de societate civilă, potrivit dispoziţiilor
Codului civil, dispoziţiilor Legii şi ale prezentei norme.
(2) Iniţiativa constituirii unui fond de pensii
facultative aparţine fondatorilor acestuia, viitori participanţi.
(3) Numărul fondatorilor, necesar constituirii unui
fond de pensii facultative, este de minimum 5 (cinci) persoane.
Art. 8. - (1) Denumirea fondului de pensii va conţine sintagma „fond de pensii facultative".
(2) Denumirea fondului de pensii nu trebuie să inducă
în eroare participanţii, potenţialii participanţi sau alte persoane.
Art. 9. - (1) Membrii fondatori vor semna un contract de
administrare cu o societate de administrare a
fondurilor de pensii facultative, autorizată de Comisie în acest sens, prin
care fondul de pensii facultative îşi însuşeşte una dintre schemele de pensii
al cărei prospect a fost autorizat de Comisie.
(2) Membrii fondatori trebuie să îndeplinească toate condiţiile necesare pentru a fi participant,
prevăzute de Lege, precum şi de normele emise în aplicarea acesteia.
(3) Prin contractul de administrare membrii fondatori
ai fondului de pensii împuternicesc administratorul să reprezinte fondul de
pensii facultative în raporturile cu terţii, inclusiv în faţa instanţelor
judecătoreşti.
SECŢIUNEA a 2-a
Conţinutul minim al contractului de societate
civilă
Art. 10. - Contractul de societate civilă va avea
următorul conţinut minim:
1. părţile contractante;
2. denumirea fondului de pensii facultative;
3. fundamentarea legală a constituirii fondului de
pensii facultative;
4. durata fondului de pensii facultative;
5. obiectivele fondului de pensii facultative;
6. drepturile şi obligaţiile părţilor;
7. limitele mandatului acordat fondatorilor;
8. unitatea de fond - definiţia, descrierea, valoarea
iniţială;
9. forţa majoră - definire;
10. clauza privind încetarea contractului în
condiţiile prevăzute în Codul civil şi în Lege, proceduri şi modalităţi de
protecţie a participanţilor în asemenea cazuri;
11. un articol distinct care să prevadă că
participanţii devin parte contractuală prin semnarea actului individual de
aderare;
12. alte clauze.
CAPITOLUL III
SECŢIUNEA 1
Condiţii de autorizare
Art. 11. - In vederea autorizării fondului de pensii
facultative, acesta trebuie să îndeplinească, cumulativ, la momentul depunerii
cererii de autorizare, următoarele condiţii:
a) să fie constituit prin contract de societate
civilă, contract ce va respecta prevederile prezentei norme privind conţinutul
minim;
b) contractul de societate civilă să fie avizat de
Comisie;
c) fondul de pensii facultative să aibă minimum 100 de
participanţi;
d) administratorul să fie autorizat de Comisie;
e) administratorul să aibă
prospectul schemei de pensii autorizat de Comisie, în condiţiile Legii;
f) denumirea fondului de pensii să conţină sintagma
„fond de pensii facultative";
g) denumirea fondului de pensii nu trebuie să inducă
în eroare participanţii, potenţialii participanţi sau alte persoane;
h) depozitarul activelor fondului de pensii facultative
să fie avizat de Comisie pentru desfăşurarea activităţii de depozitare a
activelor financiare ale fondurilor de pensii facultative;
i) membrii fondului de pensii
facultative îndeplinesc condiţiile prevăzute de Lege pentru a fi participant,
precum şi condiţiile prevăzute în normele emise în aplicarea acesteia.
SECŢIUNEA a 2-a
Documentaţia necesară pentru obţinerea
autorizaţiei fondului de pensii facultative
Art. 12. - Decizia de autorizare a fondului de pensii
facultative se eliberează în baza unei cereri pentru autorizarea fondului de
pensii facultative, întocmită de administrator conform anexei la prezenta
normă.
Art. 13. - Cererea de autorizare a fondului de pensii facultative se depune de către reprezentantul legal al
administratorului la Comisie, însoţită de următoarele documente:
a) procură specială şi autentică sau, după caz,
delegaţie avocaţială, prin care solicitantul împuterniceşte una ori mai multe
persoane pentru a reprezenta societatea în relaţia cu Comisia, pe parcursul
instrumentării cererii de autorizare a fondului de pensii facultative;
b) actele individuale de aderare la contractul de
societate civilă care înfiinţează fondul de pensii facultative şi la prospectul
schemei de pensii facultative, în copie;
c) contractul de societate civilă de constituire a
fondului de pensii facultative, în copie;
d) contractul de administrare încheiat între
administrator şi fondul de pensii facultative, în copie;
e) contractul încheiat între societatea de
administrare a fondului de pensii facultative şi depozitar (care este un
contract încheiat sub condiţia autorizării fondului de pensii facultative şi
care va intra în vigoare la data autorizării acestuia),
în copie;
f) contractul încheiat între societatea de
administrare a fondului de pensii facultative şi auditorul financiar extern
(care este un contract încheiat sub condiţia autorizării fondului de pensii
facultative şi va intra în vigoare la data autorizării acestuia), în copie;
g) documentaţia privind fondatorii, întocmită în
conformitate cu art. 14.
Art. 14. - Pentru membrii fondatori se vor prezenta
următoarele:
a) copie de pe actul de identitate, a cărei
conformitate cu originalul va fi certificată de posesorul actului de
identitate;
b) documentaţia necesară pentru a dovedi îndeplinirea
de către aceştia a condiţiilor prevăzute de Lege şi de normele emise în
aplicarea acesteia, pentru a deveni participant.
Art. 15. - Comisia poate verifica orice aspect legat de cererea de autorizare a fondului de pensii
facultative, fiind îndreptăţită:
a) să se adreseze autorităţilor competente;
b) să solicite alte documente şi informaţii din alte
surse.
SECŢIUNEA a 3-a
Procedura de acordare sau respingere a autorizaţiei fondului de pensii facultative
Art. 16. - (1) Comisia verifică dacă sunt întrunite condiţiile
prevăzute de Lege de către membrii fondului de pensii facultative pentru a fi
participanţi, avizează contractul de societate civilă şi procedează, în termen de 30 de zile calendaristice, la
aprobarea sau la respingerea motivată a autorizării fondului de pensii
facultative.
(2) Decizia de aprobare a cererii de autorizare a
fondului de pensii facultative se comunică administratorului în termen de 5
zile calendaristice de la data adoptării acesteia de către Comisie.
Art. 17. - (1) Orice solicitare a Comisiei de
informaţii suplimentare sau de modificare a documentelor prezentate iniţial
întrerupe termenul prevăzut la art. 16, care reîncepe să curgă de la data
depunerii respectivelor informaţii sau modificări, depunere care nu poate fi
făcută mai târziu de 30 de zile calendaristice de la data solicitării Comisiei,
sub sancţiunea respingerii cererii de autorizare.
(2) In situaţia în care documentele depuse sunt
incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă
necorespunzătoare, precum şi lipsa unor documente, acestea sunt returnate
solicitantului spre completare sau înlocuire, după caz.
Art. 18. - (1) Comisia respinge cererea de autorizare a
fondului de pensii facultative dacă documentaţia
prezentată:
a) rămâne incompletă şi după expirarea termenului de
30 de zile calendaristice de la solicitarea unor informaţii sau documente
suplimentare;
b) nu este întocmită în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare;
c) conţine clauze care pot prejudicia interesele
participanţilor sau nu le protejează în mod corespunzător.
(2) Decizia de respingere a cererii de autorizare a
fondului de pensii facultative, scrisă şi motivată, se comunică în termen de 10 zile calendaristice de la adoptarea acesteia.
(3) Decizia de respingere poate fi contestată în
termen de maximum 30 de zile de la data comunicării ei, în conformitate cu
legislaţia în vigoare privind contenciosul administrativ.
Art. 19. - O nouă cerere de autorizare poate fi
adresată Comisiei numai dacă au fost remediate deficienţele care au constituit
motivele de respingere a cererii iniţiale.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 20. - Toate documentele depuse la Comisie, în
scopul obţinerii autorizaţiei ca fond de pensii facultative, vor fi numerotate
şi semnate, pentru conformitate, de către reprezentanţii legali ai
solicitantului şi vor fi însoţite de un opis în care acestea vor fi menţionate.
Art. 21. - Anexa face parte integrantă din prezenta
normă.
ANEXĂ*) la normă
Pagina 1/1
DATE DE
IDENTIFICARE
ALE FONDULUI
DE PENSII FACULTATIVE
|
CERERE PENTRU AUTORIZAREA FONDURILOR
DE PENSII FACULTATIVE
|
1. Denumirea
fondului:....................................................................................
2. Denumirea
solicitantului:..........................................................................
3. Imputernicit:
.................................................................
........................................
(numele,
prenumele şi funcţia) (numărul de telefon)
4. Persoana de
contact:.......................................................
........................................
(numele,
prenumele şi funcţia) (numărul de telefon)
5. Certificat de înregistrare al administratorului eliberat de
către Oficiul Naţional al Registrului Comerţului:
.............................................................................................................................
(seria, numărul şi data emiterii)
6. Cod unic de înregistrare al administratorului la Oficiul
Naţional al Registrul Comerţului:
.................................................................................................................................................
7. Autorizaţia de administrare emisă de către Comisie : ..................................................................................................................................................
(numărul şi data emiterii).
8. Autorizaţia prospectului schemei de pensii facultative emisă
de către Comisie :
...............................................................................................................................................
(numărul şi data emiterii)
Semnătura împuternicit:...........
Data:
.....................................
Semnatura:.......................................
FALSE DECLARAŢII SAU OMISIUNI INTENŢIONATE ALE UNOR FAPTE POT
CONSTITUI ÎNCĂLCĂRI ALE LEGII PENALE
|
*) Anexa
este reprodusă în facsimil.