HOTARARE Nr
HOTARARE Nr. 1308 din 20 noiembrie 2002
privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Legii nr. 365/2002
privind comertul electronic
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 877 din 5 decembrie 2002

In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 33 alin. (1) din Legea nr.
365/2002 privind comertul electronic,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice pentru aplicarea Legii nr. 365/2002 privind
comertul electronic, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta
hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul comunicatiilor si
tehnologiei informatiei,
Dan Nica
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea Legii nr. 365/2002 privind comertul electronic
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In intelesul prezentelor norme metodologice, cuvantul lege desemneaza Legea
nr. 365/2002 privind comertul electronic.
Art. 2
Pe teritoriul Romaniei, emisiunea instrumentelor de moneda electronica
acceptate la plata si de alte entitati in afara emitentului se face in
conformitate cu prevederile Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr.
4/2002 privind tranzactiile efectuate prin intermediul instrumentelor de plata
electronica si relatiile dintre participantii la aceste tranzactii, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 503 din 12 iulie 2002.
Art. 3
Pe teritoriul Romaniei, tranzactiile efectuate prin intermediul mijloacelor
de plata electronica si relatiile dintre participantii la aceste tranzactii se
fac in conformitate cu prevederile Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei
nr. 4/2002.
Art. 4
Activitatile de asigurare, ca parte a serviciilor societatii
informationale, se desfasoara in Romania pe baza autorizatiei prealabile emise
de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, in conformitate cu prevederile Legii
nr. 32/2000 privind societatile de asigurare si supravegherea asigurarilor, cu
modificarile ulterioare.
Art. 5
(1) Autoritatea, precum si autoritatile publice, definite in art. 17 alin.
(2) din lege, au obligatia de a publica, in vederea consultarii, pe pagina de
Internet proprie proiectele si masurile de interes general privind serviciile
societatii informationale pe care le initiaza conform competentei in materia
respectiva.
(2) Proiectele si masurile prevazute la alin. (1) vor fi insotite de
documente privind motivatiile care stau la baza propunerilor si informatii cu
privire la: data publicarii documentului, data la care expira termenul de
depunere a observatiilor si data estimativa la care intentioneaza sa adopte
masura care face obiectul consultarii.
(3) Toate persoanele care au solicitat inscrierea adresei lor de posta
electronica pe lista de corespondenta a initiatorului masurii sau proiectului
in cauza vor fi informate cu privire la lansarea consultarii cel mai tarziu la
data publicarii documentului.
(4) Din momentul in care textul supus consultarii este publicat pe pagina
de Internet, se va acorda un termen de cel putin 30 de zile pentru depunerea de
observatii in scris de catre orice persoana interesata. In situatiile in care
masurile trebuie adoptate in regim de urgenta, acest termen este de cel putin
10 zile de la data publicarii textului.
(5) Masura sau proiectul supus consultarii pot fi adoptate la 10 zile de la
data expirarii termenului de depunere a observatiilor.
(6) Cel mai tarziu la data publicarii pe pagina de Internet a deciziei prin
care se adopta masura, initiatorul are obligatia de a publica un material de
sinteza a observatiilor primite, care va preciza si pozitia sa fata de aceste
observatii.
Art. 6
O entitate constituita in scopul protectiei consumatorilor in statele
membre ale Uniunii Europene are calitate procesuala activa pentru introducerea
actiunii prevazute la art. 19 alin. (1) din lege daca indeplineste cumulativ
urmatoarele conditii:
a) este o autoritate publica constituita in scopul protectiei intereselor
colective ale consumatorilor intr-o tara membra a Uniunii Europene, cu
atributii in domeniile prevazute de legea comertului electronic, conform
criteriilor prevazute in legile nationale;
b) este prevazuta in comunicarea Comisiei Europene privind entitatile
calificate a introduce o actiune referitoare la protectia intereselor
consumatorului in alte tari membre ale Uniunii Europene, in conditiile
Acordului european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si
Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat
la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993;
c) prin actiunea sau omisiunea contrara prevederilor legii comertului
electronic, care se invoca in actiunea in justitie, sunt afectate interesele
colective ale consumatorilor din statul din care face parte entitatea
respectiva.
CAP. 2
Comunicarile comerciale
Art. 7
(1) Este interzisa efectuarea de comunicari comerciale prin posta
electronica, cu exceptia cazului in care destinatarul si-a exprimat in
prealabil consimtamantul expres pentru a primi asemenea comunicari.
(2) Consimtamantul prevazut la alin. (1) poate fi obtinut in orice forma si
poate fi probat cu orice mijloc de proba. Sarcina probei revine furnizorului de
servicii.
(3) Consimtamantul comunicat printr-un mesaj transmis prin posta
electronica este valabil exprimat daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele
conditii:
a) este expediat din cutia postala in care destinatarul doreste sa
primeasca comunicarile comerciale;
b) subiectul mesajului este format din concatenarea textului "ACCEPT
COMUNICARI COMERCIALE DIN PARTEA", scris cu majuscule, si numele sau
denumirea persoanei in numele careia se vor transmite comunicarile comerciale.
Art. 8
(1) Subiectul mesajelor transmise prin posta electronica, care constituie
comunicari comerciale, trebuie sa inceapa cu cuvantul "PUBLICITATE"
scris cu majuscule.
(2) Comunicarile comerciale trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele
informatii referitoare la persoana in numele careia sunt facute:
a) numele sau denumirea completa;
b) codul numeric personal sau codul unic de inregistrare, dupa caz;
c) domiciliul sau sediul;
d) numerele de telefon si fax;
e) adresa de posta electronica.
Art. 9
(1) Destinatarul comunicarilor comerciale are dreptul de a-si revoca
consimtamantul de a primi asemenea comunicari prin simpla notificare a
furnizorului.
(2) Furnizorul are obligatia de a implementa o procedura gratuita,
accesibila inclusiv prin mijloace electronice, prin care destinatarul sa poata
sa isi revoce consimtamantul.
(3) Revocarea consimtamantului prin mijloace electronice trebuie sa-si
produca efectele in cel mult 48 de ore de la initierea procedurii.
(4) Furnizorul trebuie sa faca publica procedura prevazuta la alin. (2) pe
pagina proprie de Internet si in cadrul mesajelor care contin comunicari
comerciale.
CAP. 3
Caracterul informatiilor si activitatilor in domeniul serviciilor
societatii informationale
Art. 10
(1) Autoritatea va crea si va mentine o lista publica ce va contine
deciziile autoritatilor publice cu privire la caracterul nelegal al
informatiilor sau activitatilor din domeniul serviciilor societatii
informationale.
(2) Autoritatile publice care emit decizii ce privesc caracterul nelegal al
informatiilor sau activitatilor din domeniul serviciilor societatii
informationale sunt obligate sa trimita o copie a acelei decizii autoritatii.
Autoritatea va publica decizia pe pagina proprie de Internet si in lista
prevazuta la alin. (1).
Art. 11
(1) Furnizorii de servicii ale societatii informationale, care ofera
serviciile prevazute la art. 12 - 15 din lege, nu au obligatia de a monitoriza
informatia pe care o transmit sau o stocheaza si nici obligatia de a cauta in
mod activ date referitoare la activitati sau informatii cu aparenta nelegala
din domeniul serviciilor societatii informationale pe care le furnizeaza.
(2) Obligatiile prevazute la art. 16 alin. (1) si (3) din lege se considera
a fi indeplinite daca furnizorii de servicii care au primit o plangere sau o
sesizare din partea oricarei persoane cu privire la activitatile cu aparenta
nelegala desfasurate de destinatarii serviciilor lor sau cu privire la
informatiile cu aparenta nelegala furnizate de acestia informeaza in cel mult
24 de ore autoritatile publice competente si intreprind toate masurile in
vederea nealterarii informatiilor respective.
(3) Furnizorii de servicii au obligatia de a implementa o procedura
gratuita prin care sa le fie transmise plangeri si sesizari din partea oricarei
persoane cu privire la activitatile cu aparenta nelegala desfasurate de
destinatarii serviciilor lor sau despre informatiile cu aparenta nelegala
furnizate de acestia.
(4) Procedura prevazuta la alin. (3) trebuie:
a) sa fie disponibila si prin mijloace electronice;
b) sa asigure primirea plangerilor sau sesizarilor in termen de cel mult 48
de ore de la momentul expedierii acestora.
(5) Furnizorul are obligatia sa faca publica procedura prevazuta la alin.
(3) pe pagina proprie de Internet.