HOTARARE Nr. 1240 din 6 decembrie 2001
privind aprobarea Programului UNCTAD/EMPRETEC - Romania pentru sprijinirea
dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 817 din 19 decembrie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 19
din Legea nr. 133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor privati pentru
infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile
si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Programul UNCTAD/EMPRETEC - Romania pentru sprijinirea
dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii si se infiinteaza, pe langa
Ministerul pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie, Centrul
Empretec Romania, conform anexei care face parte integranta din prezenta
hotarare.
Art. 2
Pentru implementarea programului prevazut la art. 1 Ministerul pentru
Intreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie aloca, in primul an de
desfasurare a proiectului, echivalentul in lei al sumei de 100.000 dolari
S.U.A. din bugetul ministerului pe anul 2001 de la capitolul
"Transferuri", alineatul 40.55 "Contributii la programe realizate
cu finantare internationala", si participa cu o contributie in natura
reprezentand echivalentul in lei al sumei de 100.000 dolari S.U.A., prin
punerea la dispozitie programului de birouri, sali de conferinta si alte
servicii.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul pentru intreprinderile
mici si mijlocii si cooperatie,
Silvia Ciornei
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
PROGRAMUL UNCTAD/EMPRETEC - ROMANIA
pentru sprijinirea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii
EMPRETEC este un program integrat de pregatire, care ofera
intreprinzatorilor instruire si asistenta tehnica, precum si un cadru
institutional pentru dezvoltarea capacitatilor antreprenoriale si cresterea
competitivitatii pe piata locala si internationala a intreprinderilor mici si
mijlocii.
Implementarea Programului EMPRETEC in Romania se realizeaza de catre
Conferinta Natiunilor Unite pentru Cooperare si Comert (UNCTAD) Geneva, in baza
Acordului dintre Guvernul Romaniei si Programul Natiunilor Unite pentru
Dezvoltare, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 113/1991.
1. Obiectivele programului
Obiectivele programului sunt: sustinerea dezvoltarii intreprinderilor mici
si mijlocii, crearea de noi locuri de munca, cresterea numarului de
intreprinderi mici si mijlocii capabile sa faca fata competitiei si fortelor
concurentiale in conditiile liberalizarii pietelor si ale integrarii Romaniei
in Uniunea Europeana.
Se urmaresc, de asemenea: mobilizarea resurselor antreprenoriale romanesti
si intarirea dinamismului antreprenorial al intreprinderilor mici si mijlocii
din Romania, facilitarea accesului la finantari pentru beneficiarii programului,
dezvoltarea capacitatii intreprinderilor mici si mijlocii de a elabora si
implementa strategii de afaceri competitive, sprijinirea intreprinderilor mici
si mijlocii pentru extinderea pietelor de desfacere si cresterea exporturilor,
dezvoltarea contactelor si retelelor de afaceri in afara Romaniei si initierea
de cooperari transfrontaliere.
2. Descrierea programului
Programul identifica potentialii intreprinzatori de succes, le ofera
instruire in scopul dezvoltarii capacitatii antreprenoriale si a aptitudinilor
manageriale, ii asista in pregatirea planurilor de afaceri si in accesarea unor
surse de finantare, ii sprijina in realizarea de colaborari reciproc
avantajoase cu societati comerciale mari si companii straine si creeaza sisteme
de sustinere pe termen lung care sa faciliteze cresterea si internationalizarea
afacerilor dezvoltate de acesti intreprinzatori.
Pentru implementarea programului se infiinteaza Centrul Empretec Romania pe
langa Ministerul pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie, denumit
in continuare MIMMC. Personalul Centrului Empretec Romania va fi constituit
dintr-un director de program, un consilier in afaceri si o secretara, numiti de
comun acord de catre MIMMC si UNCTAD. Se va crea un consiliu consultativ al
programului, format din reprezentanti ai MIMMC, alti reprezentanti ai
administratiei publice, reprezentanti ai institutiilor financiare, ai
asociatiilor si organizatiilor neguvernamentale reprezentative pentru sectorul
intreprinderilor mici si mijlocii si ai mediului universitar, care va
supraveghea implementarea programului si asigurarea surselor de finantare
necesare functionarii Centrului Empretec Romania la sfarsitul fazei-pilot.
Programul va fi executat de catre UNCTAD sub coordonarea MIMMC.
UNCTAD va asigura: implementarea programului, transferul de expertiza,
instruirea si certificarea formatorilor locali si a celor care conduc
interviurile, instruirea personalului Centrului Empretec Romania, coordonarea
actiunilor care vor avea loc in cadrul programului, identificarea si
mobilizarea surselor suplimentare de finantare a programului la sfarsitul
fazei-pilot. UNCTAD va sprijini Centrul Empretec Romania in crearea de legaturi
de colaborare cu centre Empretec din toata lumea.
Programul este prevazut sa se desfasoare pe o perioada nedeterminata,
primul an de functionare reprezentand faza-pilot.
3. Beneficiarii programului
Principalii beneficiari ai programului vor fi potentialii intreprinzatori
de succes (inclusiv femei, absolventi ai invatamantului superior, functionari
publici), precum si intreprinderi mici si mijlocii din sectoare prioritare de
productie si servicii.
Beneficiari indirecti vor fi formatorii locali si ofiterii de credit din
banci.
4. Bugetul alocat programului
Bugetul programului pentru faza-pilot este de 306.000 dolari S.U.A.,
constituit din:
- contributia MIMMC: 200.000 dolari S.U.A., din care 100.000 dolari S.U.A.
in numerar si 100.000 dolari S.U.A. contributie in natura;
- contributia donatorilor bilaterali, mobilizata prin intermediul UNCTAD:
100.000 dolari S.U.A. - contributie in numerar;
- venituri din taxe de participare la seminarii: 6.000 dolari S.U.A.
Contributia in natura a MIMMC consta in asigurarea personalului Centrului
Empretec Romania, asigurarea sediului acestuia cu dotarea de baza (mobilier,
computere, telefon, fax, copiator), a liniilor de comunicatii (telefon,
Internet, fax), asigurarea accesului la o sala de intalniri si a serviciilor de
intretinere (curatenie, paza).
Contributia financiara a MIMMC si a donatorilor bilaterali va fi
administrata de catre UNCTAD prin intermediul unui "trust fund", iar
veniturile din taxele de participare la seminarii vor fi administrate direct de
catre Centrul Empretec Romania.
Alocarea bugetului pe activitati (faza-pilot)
_______________________________________________________________________________
MIMMC Donatori Venituri din Subtotal
(dolari bilaterali taxele de (dolari
Activitati S.U.A.) (dolari participare S.U.A.)
S.U.A.) (dolari
S.U.A.)
_______________________________________________________________________________
Seminarii de instruire
antreprenoriala 87.000 47.000 134.000
_______________________________________________________________________________
Servicii postinstruire pentru
pregatirea planului de afaceri 40.000 40.000
_______________________________________________________________________________
Manuale si materiale pentru
seminarii 6.000 6.000
_______________________________________________________________________________
Sediu, suport logistic, dotari,
salarii 100.000
_______________________________________________________________________________
Cheltuieli administrative UNCTAD 13.000 13.000 26.000
_______________________________________________________________________________
TOTAL: 200.000 100.000 6.000 306.000
_______________________________________________________________________________
La sfarsitul fazei-pilot se prevede ca programul sa continue sa se
consolideze si sa se extinda in teritoriu cu sustinerea UNCTAD, a Guvernului
Romaniei si prin finantari atrase de la donatori.
5. Raportarea si evaluarea programului
Directorul programului va pregati si va prezenta conducerii MIMMC si UNCTAD
rapoarte lunare de activitate, precum si un raport anual privind performantele
programului.
6. Rezultatele programului si indicatori de performanta
In cadrul fazei-pilot UNCTAD va asigura: a) crearea unui cadru
institutional pentru implementarea programului; b) dezvoltarea de resurse si
capacitati locale pentru derularea programului; c) instruirea intreprinzatorilor
selectati; d) integrarea programului in cadrul retelei regionale si
internationale Empretec.
In mod specific:
a) Crearea unui cadru institutional pentru implementarea programului va
consta in: infiintarea Centrului Empretec Romania, crearea Consiliului
consultativ al programului, recrutarea si instruirea personalului, constituirea
Asociatiei de intreprinzatori Empretec, dezvoltarea unei retele de furnizori de
servicii si crearea unor mecanisme de sprijinire a dialogului dintre sectorul public
si cel privat.
b) Dezvoltarea de resurse si capacitati locale pentru derularea programului
va consta in: traducerea in limba romana si adaptarea la specificul national a
materialelor si instrumentelor de instruire, identificarea si instruirea a 4 formatori
romani, transferul metodologiei de selectie si intervievare catre Centrul
Empretec Romania, instruirea personalului local in ceea ce priveste mecanismele
de sprijinire a afacerilor, identificarea si instalarea modulelor care vor
urma, dezvoltarea de mecanisme pentru accesul la finantare pentru beneficiarii
programului si negocierea de protocoale de colaborare cu alte institutii
locale.
c) Pregatirea intreprinzatorilor selectati se va realiza prin: organizarea
de seminarii de instruire in domeniul antreprenoriatului, analiza si pregatirea
planurilor de afaceri pentru piata interna si externa, furnizarea de servicii
de consultanta dupa absolvirea seminariilor, asistarea intreprinzatorilor in
procesul de negociere pentru obtinerea de finantare, facilitarea de
parteneriate de afaceri cu parteneri interni si externi.
d) Integrarea Centrului EMPRETEC Romania in reteaua regionala si
internationala a programelor Empretec se va realiza prin: participarea
personalului la intalnirile anuale ale directorilor si formatorilor Empretec,
includerea intreprinzatorilor romani in baza internationala de date Empretec,
organizarea de activitati regionale de parteneriat in afaceri.
Este prevazut ca Programul EMPRETEC Romania sa asigure, pe durata primei
faze, instruirea a peste 120 de intreprinzatori si manageri ai intreprinderilor
mici si mijlocii, instruirea si certificarea a 4 formatori nationali/regionali,
asigurarea de asistenta pentru intocmirea planului de afaceri pentru promovarea
exporturilor pentru minimum 90 de intreprinderi mici si mijlocii, acordarea de
asistenta pentru accesarea unei surse de finantare pentru circa 60 de
intreprinzatori.