HOTARARE Nr.
1077 din 23 septembrie 2009
privind modificarea si
completarea Hotararii Guvernului nr. 1.869/2005 pentru aprobarea Programului
national de asigurare a calitatii în domeniul securitatii aeronautice -
PNAC-SECA
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 681 din 9 octombrie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Hotărârea Guvernului nr.
1.869/2005 pentru aprobarea Programului naţional de asigurare a calităţii în
domeniul securităţii aeronautice - PNAC-SECA, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 42 din 17 ianuarie 2006, se modifică şi se completează
după cum urmează:
1. Articolul 2 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2. -In aplicarea PNAC-SECA, Ministerul
Transporturilor şi Infrastructurii emite reglementări obligatorii pentru:
a) toate aeroporturile civile din România;
b) toţi operatorii, inclusiv transportatorii aerieni,
care furnizează servicii în aeroporturile prevăzute la lit. a);
c) toate entităţile, persoane fizice sau juridice
române ori străine, care aplică standardele de securitate aeronautică, care
funcţionează în spaţiile situate în interiorul sau în exteriorul zonelor
aparţinând aeroporturilor şi furnizează bunuri şi/sau servicii aeroporturilor
prevăzute la lit. a) ori prin intermediul acestora;
d) instituţiile şi autorităţile publice cărora,
potrivit PNSA, le revin responsabilităţi în aplicarea unor măsuri de securitate
aeronautică în perimetrul aeroporturilor prevăzute la lit. a)."
2. Articolul 3 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - Constituie contravenţii următoarele fapte
săvârşite de către persoanele fizice şi/sau juridice prevăzute la art. 2, dacă
nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii, să fie
considerate infracţiuni:
a) netransmiterea sau transmiterea după termenul
prevăzut în PNAC-SECA, la Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, a
raportului anual cu privire la rezultatele aplicării programului propriu de
control intern al calităţii;
b) netransmiterea, spre aprobare, la Ministerul
Transporturilor şi Infrastructurii a planului de acţiuni corective întocmit
pentru rectificarea deficienţelor semnalate cu ocazia activităţilor de control
al calităţii în domeniul securităţii aeronautice, la termenele prevăzute în
metodologiile de efectuare a acestor activităţi;
c) neefectuarea, la termenele stabilite, a acţiunilor
corective cuprinse în planul de acţiuni corective aprobat de Ministerul
Transporturilor şi Infrastructurii;
d) neluarea măsurilor compensatorii necesare care
vizează limitarea în cel mai înalt grad posibil a impactului unei deficienţe
identificate în cursul efectuării unei activităţi de control al calităţii, până
când aceasta poate fi integral corectată prin implementarea planului de acţiuni
corective;
e) neaplicarea oricărei măsuri de securitate cuprinse
în programul de securitate propriu, aprobat de Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii;
f) nedesemnarea cel puţin a unei persoane responsabile
de coordonarea şi aplicarea măsurilor şi procedurilor prevăzute în programul de
securitate propriu;
g) netransmiterea, spre aprobare, la Ministerul
Transporturilor şi Infrastructurii a programului de control intern al
calităţii, a programului de pregătire a personalului în domeniul securităţii
aeronautice şi a programului de management al situaţiilor de criză, precum şi,
după caz, neaplicarea sau neexersarea acestor programe;
h) neactualizarea, în termenele prevăzute de legislaţia
din domeniul securităţii aeronautice sau în termenele solicitate de Ministerul
Transporturilor şi Infrastructurii, a programului de securitate, a programului
de control intern al calităţii, a programului de pregătire a personalului în
domeniul securităţii aeronautice şi a programului de management al situaţiilor
de criză;
i) utilizarea unor fluxuri de securitate pentru
pasageri, bagaje de cabină, bagaje de cală, pentru personal, pentru echipaje,
pentru mărfuri, catering, provizii de sol şi de bord şi pentru vehicule,
neaprobate de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, sau modificarea
acestor fluxuri fără aprobarea acestei instituţii;
j) modificarea programului de securitate, a programului
de control intern al calităţii, a programului de pregătire a personalului în
domeniul securităţii aeronautice şi a programului de management al situaţiilor
de criză, fără aprobarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii;
k) raportarea/notificarea cu întârziere, după termenele
prevăzute în legislaţia în vigoare, a oricărui act de intervenţie ilicită sau
eveniment care priveşte securitatea aviaţiei civile;
l) obstrucţionarea accesului inspectorilor AVSEC în
facilităţile proprii care pot fi supuse controlului conform PNAC-SECA;
m) furnizarea de informaţii şi documente inexacte,
incomplete sau eronate, nefurnizarea informaţiilor şi documentelor, refuzul
acordării explicaţiilor solicitate de Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii prin direcţia de specialitate sau cerute de inspectorii AVSEC
în cursul efectuării activităţilor de control al calităţii;
n) refuzul nejustificat al unui operator aerian român
de a permite accesul la bordul unei aeronave operate de acesta al inspectorilor
AVSEC, în vederea efectuării inspecţiei în conformitate cu PNAC-SECA."
3. Articolul 4 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - Contravenţiile prevăzute la art. 3 se
sancţionează după cum urmează:
a) contravenţiile prevăzute la lit. a), f) si k), cu
amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei;
b) contravenţiile prevăzute la lit. e), g), h) şi j),
cu amendă de la 6.000 lei la 8.000 lei;
c) contravenţiile prevăzute la lit. b), c), d), i),
I), m) şi n), cu amendă de la 8.000 lei la 10.000 lei."
4. Articolul 5 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 5. - Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor se fac, cu respectarea dispoziţiilor legale, de către persoane cu
atribuţii de control al calităţii în domeniul securităţii aeronautice, din
cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, desemnate prin ordin al
ministrului transporturilor şi infrastructurii."
5. După articolul 7
se introduce un nou articol, articolul 71, cu următorul cuprins:
„Art. 71. - In cazul în care săvârşirea
contravenţiilor prevăzute la art. 3 lit. e) sau h) conduce la o deficienţă
gravă, considerată a avea un impact semnificativ asupra sistemului de
securitate aeronautică al contravenientului sau al partenerilor cu care acesta
desfăşoară activităţi de aviaţie civilă, pe lângă sancţiunea aplicată potrivit
art. 4 lit. b), se aplică sancţiunea contravenţională complementară a
suspendării sau revocării autorizaţiei/certificatului de operare emis de
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii."
6. La articolul 19
din anexă, după litera a) se introduce o nouă literă, litera a1), cu
următorul cuprins:
,,a1) să respecte procedurile de aprobare a
programelor de securitate, a programelor de control intern al calităţii, a
programelor de pregătire a personalului în domeniul securităţii aeronautice şi
a programelor de management al situaţiilor de criză, prevăzute în
reglementările specifice în vigoare;".
7. La articolul 3
litera d), la articolul 9 alineatul (1) litera c) şi la articolul 15 alineatul
(1) litera f) din anexă, termenul „evaluare" se înlocuieşte cu termenul
„expertiză".
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Vasile Puşcaş
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea