LEGE
Nr. 129 din 25 iunie 1998 * Republicata
privind infiintarea, organizarea si functionarea Fondului Roman de Dezvoltare
Sociala
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 483 din 8 iunie 2005

*) Republicata in temeiul art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 131/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr. 129/1998 privind
infiintarea, organizarea si functionarea Fondului Roman de Dezvoltare Sociala,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.243 din 23
decembrie 2004, aprobata prin Legea nr. 27/2005, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 197 din 8 martie 2005, dandu-se textelor o noua
numerotare.
Legea nr. 129/1998 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 751 din 15 octombrie 2002 si a mai fost modificata prin Ordonanta
Guvernului nr. 28/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr. 129/1998
privind infiintarea, organizarea si functionarea Fondului Roman de Dezvoltare
Sociala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 88 din 31
ianuarie 2004, aprobata prin Legea nr. 113/2004, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 336 din 16 aprilie 2004.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Se infiinteaza Fondul Roman de Dezvoltare Sociala, denumit in
continuare Fondul, organism de interes public, fara scop lucrativ, cu
personalitate juridica si cu sediul in municipiul Bucuresti.
(2) Fondul isi desfasoara activitatea sub autoritatea Guvernului, in
conditiile prezentei legi.
Art. 2
(1) In sensul prezentei legi, notiunile de mai jos au urmatorul inteles:
a) beneficiarii sunt grupuri din comunitati rurale sarace, grupuri sarace
de etnie roma, grupuri dezavantajate, grupuri productive provenind din
comunitati sarace si alte categorii sociale stabilite ca eligibile, de comun
acord cu finantatorii sau donatorii;
b) comunitatile rurale sarace sunt acele grupuri de gospodarii si familii,
traind intr-un sat sau intr-o asezare umana izolata, care se confrunta cu
aceleasi probleme si obstacole, au interese identice si indeplinesc
caracteristicile prevazute in Manualul de operare al Fondului;
c) grupurile dezavantajate sunt alcatuite, dupa caz, din varstnici saraci,
fara sprijin familial, anumite categorii de bolnavi, persoane lipsite de
locuinte sau adapost, femei, victime ale violentei domestice, femei sarace,
parinti saraci cu copii in intretinere, copii ai strazii, adolescente sarace
gravide si alte asemenea categorii;
d) grupurile productive provenite din comunitati sarace sau grupurile
productive constituite la nivelul altor categorii sociale stabilite ca
eligibile, provenite din comunitati orasenesti, comunale sau satesti, sunt cele
ale producatorilor agricoli, mestesugarilor, artizanilor si altor categorii de
meseriasi;
e) grupurile sarace de etnie roma sunt persoane din asezari situate in
mediul urban sau rural constituite preponderent din membri ai etniei rome;
f) acordul de grant este acea conventie incheiata intre Fond si
reprezentantii de drept ai beneficiarilor, in temeiul careia Fondul transmite
beneficiarilor sau, dupa caz, organizatiilor intermediare, cu titlu gratuit,
sume de bani, denumite granturi, in scopul exclusiv al executarii proiectelor
aprobate;
g) proiectul este o initiativa venita din partea beneficiarilor, in
conformitate cu regulamentele Fondului;
h) facilitatorul este o persoana fizica sau o persoana juridica selectata
de Fond, care isi asuma obligatia sa ajute o comunitate rurala saraca, un grup
dezavantajat, un grup productiv ori alta categorie sociala stabilita ca
eligibila, provenita din comunitati orasenesti, comunale sau satesti, dupa caz,
sa se organizeze, sa isi identifice necesitatile proprii, sa le ierarhizeze, sa
elaboreze un proiect, sa depaseasca problemele de organizare si comunicare
aparute in timpul derularii unui proiect, sa participe la dezvoltarea durabila
a comunitatii si dupa incheierea finantarii Fondului;
i) reprezentantii beneficiarilor sunt, dupa caz, fie comitetele de
conducere a proiectelor, in cazul grupurilor din comunitati rurale sarace, al
grupurilor productive provenind din comunitati sarace si al altor categorii
sociale stabilite ca eligibile, provenite din comunitati orasenesti, comunale
sau satesti, fie organizatiile intermediare, in cazul grupurilor dezavantajate,
fie primaria unitatii administrativ-teritoriale singura si/sau in parteneriat
cu organizatii neguvernamentale, in cazul grupurilor sarace de etnie roma;
j) comitetul de conducere a proiectului este unitatea de gestiune si
conducere a proiectului, alcatuita din 3 persoane: presedinte, secretar,
trezorier, din cadrul grupurilor comunitare rurale sarace, al grupurilor
productive provenind din comunitati sarace si al altor categorii sociale
stabilite ca eligibile, provenite din comunitati orasenesti, comunale sau
satesti, desemnate de acestea potrivit Procedurii de dobandire a personalitatii
juridice de catre grupurile din comunitatile rurale sarace, grupurile productive
din comunitatile rurale sarace si alte categorii sociale stabilite ca
eligibile, provenite din comunitati orasenesti, comunale sau satesti;
k) comitetul de intretinere a proiectului este unitatea de intretinere a
proiectului, alcatuita din minimum 3 persoane din cadrul grupului din
comunitatea rurala saraca sau din cadrul altor categorii sociale stabilite ca
eligibile, provenite din comunitati orasenesti, comunale sau satesti, mandatate
de membrii acestuia printr-un document legalizat de secretarul unitatii
administrativ-teritoriale in a carei raza se afla comunitatea beneficiara sau
grupul beneficiar, dupa caz;
l) organizatiile intermediare sunt organizatii neguvernamentale, persoane
juridice de drept privat, fara scop lucrativ, sau autoritati ale administratiei
publice locale, dupa caz, aflate in raporturi contractuale de parteneriat cu
organizatii neguvernamentale.
(2) Pentru a beneficia de prevederile prezentei legi, grupurile prevazute
la alin. (1) lit. b), d) si e), precum si grupurile apartinand altor categorii
sociale stabilite ca eligibile, provenite din comunitati/asezari orasenesti,
comunale sau satesti, in conditiile alin. (1) lit. a), trebuie sa dobandeasca
personalitate juridica pe baza procesului-verbal de constituire ca persoana
juridica, incheiat de cel putin 10 membri ai comunitatii, respectiv de cel
putin 30 de membri in cazul beneficiarilor de etnie roma, inregistrat la
consiliul local in a carui raza teritoriala se afla comunitatea/asezarea
beneficiara sau grupul beneficiar, dupa caz. De personalitatea juridica astfel
dobandita se poate face uz numai in raporturile juridice nascute in legatura cu
aplicarea prevederilor prezentei legi. Persoana juridica astfel constituita
inceteaza sa fiinteze dupa ce a fost realizat obiectivul finantarii, potrivit
unor proceduri stabilite de Fond.
Art. 3
Categoriile de proiecte finantate de Fond sunt urmatoarele:
a) proiecte de mica infrastructura rurala propuse de grupurile din
comunitatile rurale sarace, definite la art. 2 alin. (1) lit. b);
b) proiecte de activitati generatoare de venit propuse de grupurile
productive provenite din comunitati sarace, definite la art. 2 alin. (1) lit.
d);
c) proiecte de servicii sociale comunitare propuse de organizatiile
intermediare, definite la art. 2 alin. (1) lit. l);
d) proiecte si programe cu abordare integrata adresate grupurilor sarace de
etnie roma, asa cum au fost definite la art. 2 alin. (1) lit. e). Modalitatile
de derulare a proiectelor si programelor cu abordare integrata, adresate
grupurilor sarace de etnie roma, se vor stabili, de comun acord cu
finantatorii, prin Manualul de operare;
e) alte tipuri de proiecte considerate ca eligibile, de comun acord cu
finantatorii sau donatorii, dupa caz.
Art. 4
(1) Grupul din comunitatea rurala saraca, grupurile sarace de etnie roma
sau grupul apartinand altor categorii sociale stabilite ca eligibile, provenite
din comunitati orasenesti, comunale sau satesti, pot face uz de personalitatea
juridica dobandita potrivit art. 2 alin. (2) numai in raporturile juridice
nascute in legatura cu realizarea unui proiect/program si cu intretinerea
acestuia dupa incetarea finantarii de catre Fond. La inchiderea proiectelor
finantate de Fond, comitetul de intretinere a proiectului preia toate
drepturile si este tinut de toate obligatiile comitetului de conducere a
proiectului in ceea ce priveste intretinerea bunurilor rezultate din executarea
proiectului, executand, dupa caz, si ultimele acte de gestiune financiara ce
constau in plata garantiei de buna executie a contractelor incheiate, din
contul bancar deschis pentru proiectul finantat de Fond.
(2) Proprietatea asupra obiectivelor rezultate din executarea proiectelor
de mica infrastructura rurala revine, la data inchiderii proiectelor,
unitatilor administrativ-teritoriale, cu obligatia intretinerii lor impreuna cu
comitetul de intretinere a proiectului.
Art. 5
(1) Dupa aprobarea de catre Fond a cererii de finantare, membrii grupului
productiv provenit dintr-o comunitate saraca sau grupul productiv apartinand
altor categorii sociale stabilite ca eligibile, provenite din comunitati
orasenesti, comunale sau satesti, grupuri care au dobandit personalitate
juridica potrivit art. 2 alin. (2), vor constitui, in vederea incheierii acordului
de grant, o noua persoana juridica in una dintre formele juridice recunoscute
prin dispozitiile legale in vigoare, in raport cu specificul proiectului
aprobat de Fond.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) persoana juridica mentionata la art.
2 alin. (2) inceteaza sa fiinteze, potrivit procedurilor stabilite de Fond.
(3) Proprietatea asupra bunurilor achizitionate in scopul executarii
proiectelor de activitati generatoare de venit revine, la data inchiderii
proiectelor, persoanei juridice nou-constituite in conditiile alin. (1).
Art. 6
Proprietatea asupra bunurilor achizitionate in scopul realizarii
proiectelor de servicii sociale comunitare revine, la data inchiderii lor,
organizatiilor intermediare definite la art. 2 alin. (1) lit. l), care au
obligatia sa le utilizeze pentru aceleasi scopuri pentru care au fost
achizitionate.
Art. 7
In situatia in care nu sunt respectate prevederile acordului de grant
Fondul va stabili procedurile ce reglementeaza retragerea sumelor din grant
ramase in conturile bancare.
Art. 8
(1) Fondul are ca scop contributia la reducerea saraciei prin finantarea de
proiecte in comunitatile sarace beneficiare, inclusiv pentru grupurile sarace
de etnie roma si pentru grupurile dezavantajate, cresterea capacitatilor
manageriale locale, sustinerea descentralizarii administrative, cresterea
capacitatii de organizare la nivel local.
(2) In vederea extinderii activitatii sale, utilizarii experientei
acumulate si completarii resurselor financiare Fondul poate desfasura si alte
activitati in domeniul dezvoltarii sociale, cum ar fi: instruire, asistenta si
consultanta.
(3) Finantarea proiectelor prevazuta la alin. (1) se face pe baza
ierarhizarii, in functie de criteriile de selectie si in limita fondurilor
disponibile.
(4) Fondul se infiinteaza pentru o durata initiala de 4 ani si reprezinta
un program al Guvernului Romaniei, constituit cu sustinerea financiara a
organizatiilor financiare internationale si a altor donatori din tara si din
strainatate, a bugetului de stat si a bugetelor locale. Fondul isi va continua
activitatea, si dupa expirarea duratei initiale, pe perioada in care dispune de
resurse financiare.
Art. 9
(1) In realizarea scopului sau, Fondul adopta reglementari proprii in
conditiile prevazute de prezenta lege, opozabile numai persoanelor cu care
intra in raporturi juridice. Aceste reglementari se vor referi la manualele de
operare, Manualul procedurilor administrative si financiare,
ghiduri/regulamente/proceduri operationale, Ghidul facilitatorului, procedura
de dobandire a personalitatii juridice, potrivit art. 2 alin. (2), precum si la
alte asemenea reglementari, in functie de necesitati.
(2) Prin hotararea Consiliului director al Fondului se va stabili care
dintre reglementarile prevazute la alin. (1) va fi publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) In baza reglementarilor sale, Fondul isi administreaza propriul buget
de venituri si cheltuieli.
Art. 10
Pentru realizarea scopului sau, Fondul isi poate constitui, atunci cand
este cazul, sucursale fara personalitate juridica, la nivel zonal.
Art. 11
Organizarea si functionarea Fondului se caracterizeaza prin:
a) autonomie administrativa, in conditiile prezentei legi;
b) neimplicare politica.
Art. 12
In activitatea sa Fondul promoveaza urmatoarele principii:
a) transparenta in privinta administrarii bugetului de venituri si
cheltuieli propriu;
b) alocarea de fonduri pe baza evaluarii propunerilor de proiecte, in raport
cu conditiile impuse de Fond;
c) orientarea resurselor catre nevoile identificate si/sau cererile
exprimate de grupurile din comunitatile rurale sarace, inclusiv de grupurile
sarace de etnie roma, de grupurile apartinand altor categorii sociale stabilite
ca eligibile, provenite din comunitati orasenesti, comunale sau satesti si din
grupurile dezavantajate;
d) participarea comunitara si parteneriatul;
e) asigurarea unui raport optim intre costurile si eficienta proiectelor;
f) contributia beneficiarilor si a organizatiilor intermediare, dupa caz,
la realizarea proiectelor, prin aporturi in munca, in natura si/sau in numerar;
g) abordarea integrata a problemelor beneficiarilor.
CAP. 2
Organizarea Fondului
Art. 13
Organul de conducere al Fondului este consiliul director, alcatuit din 11
membri, dupa cum urmeaza:
a) un reprezentant desemnat de primul-ministru;
b) cate un reprezentant al Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei, Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
Ministerului Finantelor Publice, Ministerului Administratiei si Internelor,
Ministerului Integrarii Europene si al Agentiei Nationale pentru Romi,
desemnati de conducatorii institutiilor respective;
c) patru personalitati publice recunoscute, din societatea civila, care nu
fac parte din organizatii neguvernamentale participante la Fond, numite de
catre Presedintele Romaniei.
Art. 14
(1) Durata mandatului consiliului director este de 4 ani.
(2) Membrii consiliului director, prevazuti la art. 13 lit. a) si b), sunt
numiti prin hotarare a Guvernului.
(3) In cadrul primei sedinte, membrii consiliului director fac propunerea
pentru desemnarea presedintelui acestuia, pe care o inainteaza
primului-ministru pentru aprobare.
Art. 15
(1) Membrii consiliului director pot fi revocati de autoritatea care i-a
numit, in urmatoarele situatii:
a) au savarsit fapte penale pentru care au suferit condamnari definitive
sau orice alte fapte de natura sa afecteze autoritatea Fondului;
b) se afla intr-o situatie de conflict de interese cu Fondul;
c) nu promoveaza principiile prevazute la art. 12.
(2) De asemenea, pot fi revocati membrii consiliului director desemnati de
autoritatile prevazute la art. 13 lit. a) si b), in cazul in care si-au pierdut
calitatea in temeiul careia au fost propusi de catre aceste autoritati.
(3) Existenta uneia dintre situatiile care determina revocarea membrilor
consiliului director se constata in baza sesizarii acestuia, a autoritatilor
prevazute la art. 13 lit. a) si b) sau prin actul de control al organelor
prevazute la art. 40.
Art. 16
(1) Consiliul director se intruneste in sedinte de lucru trimestriale si
ori de cate ori este nevoie.
(2) Pentru participarea la sedintele consiliului director, presedintele si
membrii beneficiaza de o indemnizatie lunara de 25% din indemnizatia lunara a
secretarului de stat. Pentru deplasarile in interesul Fondului, presedintele si
membrii consiliului director beneficiaza de decontarea cheltuielilor de
transport, cazare si diurna in conditiile prevazute de dispozitiile legale in
vigoare pentru personalul din sectorul bugetar, aplicabile pentru categoria
asimilata rangului de secretar de stat.
Art. 17
Consiliul director coordoneaza si controleaza intreaga activitate a
Fondului. In acest scop, acesta exercita urmatoarele atributii:
a) stabileste strategia si politicile Fondului;
b) urmareste concordanta si complementaritatea strategiei si politicilor
Fondului cu strategiile si cu politicile sectoriale ale statului in domeniul
combaterii saraciei;
c) adopta reglementarile Fondului;
d) aproba bugetul de venituri si cheltuieli si raportul anual de activitate
al Fondului, elaborate prin grija directorului executiv;
e) urmareste complementaritatea proiectelor in raport cu proiectele
initiate de alte organizatii si evitarea paralelismelor determinate de proiecte
similare;
f) desemneaza cenzori externi independenti, in vederea verificarii
situatiilor financiare ale Fondului, si primeste rapoartele acestora;
g) aproba infiintarea de sucursale ale Fondului la nivel zonal;
h) desemneaza subcomitete pe categorii de proiecte, formate din 3 membri ai
consiliului director care fac recomandari privind aprobarea finantarii
acestora;
i) aproba finantarea proiectelor rezultate in urma procesului de evaluare,
la recomandarea subcomitetelor;
j) adopta orice alte masuri necesare pentru realizarea scopului Fondului.
Art. 18
(1) Consiliul director se intruneste, in conditiile art. 16 alin. (1), la
convocarea presedintelui sau a unei treimi din membrii sai.
(2) Sedintele consiliului director sunt conduse de presedinte sau, in
absenta acestuia, de catre unul dintre membrii desemnati de presedinte.
(3) Consiliul director adopta hotarari in prezenta a cel putin 7 membri,
dintre care unul trebuie sa fie presedintele consiliului sau, dupa caz, un
inlocuitor mandatat de catre presedinte.
(4) In situatia in care, cu ocazia adoptarii unei hotarari, unul dintre
membrii consiliului director stie ca se afla intr-un conflict de interese, el
este obligat sa se abtina de la vot. Incalcarea acestei obligatii poate conduce
la revocarea sa si la anularea hotararii adoptate.
(5) La sedintele consiliului director participa, in calitate de invitat,
conducerea executiva a Fondului.
(6) Consiliul director isi aproba propriile reglementari de organizare si
functionare.
Art. 19
(1) Activitatea curenta a Fondului este condusa de directorul executiv, numit
de primul-ministru, la propunerea consiliului director si cu conditia
indeplinirii cerintelor de pregatire si de experienta profesionala, impuse de
natura activitatii Fondului.
(2) Directorul executiv va fi ajutat in indeplinirea atributiilor sale de
catre un director adjunct, angajat in conditiile legislatiei muncii.
Art. 20
Directorul executiv al Fondului are urmatoarele atributii:
a) conduce activitatea compartimentelor de specialitate ale Fondului;
b) supravegheaza si indruma activitatea sucursalelor zonale ale Fondului;
c) asigura colaborarea Fondului cu autoritatile administratiei publice
centrale si locale, precum si cu organizatiile neguvernamentale;
d) asigura elaborarea rapoartelor si a oricaror alte materiale, inclusiv a
bugetului de venituri si cheltuieli si a raportului anual de activitate, care
se supun analizei si aprobarii consiliului director;
e) aproba, in limitele competentei stabilite de prezenta lege, eliberarea
de fonduri banesti catre sucursalele zonale ale Fondului;
f) informeaza periodic consiliul director asupra stadiului de implementare
a proiectelor.
Art. 21
(1) Directorul executiv este reprezentantul legal al Fondului in relatiile
cu persoanele fizice si persoanele juridice, precum si in fata autoritatii
judecatoresti.
(2) Directorul executiv angajeaza si concediaza, in conditiile legii si ale
reglementarilor interne ale Fondului, personalul acestuia. De asemenea, incheie
contracte cu colaboratori externi, in considerarea termenilor de referinta, pe
o durata determinata.
(3) Directorul executiv incheie orice fel de acte juridice circumscrise
scopului Fondului si angajeaza patrimoniul acestuia, in conformitate cu
reglementarile aprobate de consiliul director.
Art. 22
(1) Organigrama Fondului este aprobata de catre consiliul director, la
propunerea directorului executiv.
(2) In cadrul organigramei este prevazut si un birou pentru relatia cu
grupurile sarace de etnie roma, precum si personal suplimentar in cadrul
structurilor existente, implicat in derularea proiectelor si programelor
integrate pentru grupurile sarace de etnie roma, o data cu punerea la
dispozitie a resurselor financiare necesare functionarii, a spatiului necesar,
conform art. 35, precum si a resurselor financiare necesare pentru finantarea
acestor tipuri de proiecte si programe.
Art. 23
(1) Salariatii Fondului sunt incadrati cu contract de munca in conditiile
legislatiei muncii. Colaboratorii externi ai Fondului sunt recrutati prin
selectie, incheindu-se cu acestia angajamente contractuale.
(2) Structura personalului si a colaboratorilor, drepturile si obligatiile
acestora, inclusiv sub aspectul nivelului salarizarii si contravalorii
prestatiilor, se stabilesc prin reglementarile Fondului.
(3) In legatura cu gestionarea fondurilor banesti si a celorlalte bunuri
din patrimoniul Fondului, oricare dintre persoanele prevazute la alin. (1)
poate fi subiect activ al infractiunilor de serviciu sau in legatura cu
serviciul.
CAP. 3
Patrimoniul Fondului
Art. 24
(1) La data constituirii Fondului, patrimoniul acestuia este alcatuit din:
a) dreptul de folosinta asupra bunurilor puse la dispozitie de Regia
Autonoma "Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat", potrivit
legii;
b) dreptul de folosinta asupra echipamentului de birotica si de comunicatii
procurat din fonduri nerambursabile, provenite de la organisme financiare
internationale.
(2) Resursele financiare ale Fondului provin:
a) de la organisme financiare internationale;
b) din donatii ale persoanelor fizice si persoanelor juridice, din tara si
din strainatate, si din sponsorizari, care pot fi utilizate in conformitate cu
prevederile art. 26 alin. (1), precum si pentru extinderea modalitatilor de
combatere a saraciei;
c) din dobanzi incasate la disponibilitatile in lei ale Fondului si dobanzi
ramase neutilizate de la proiecte, destinate exclusiv pentru finantarea
proiectelor;
d) din venituri proprii realizate din prestarea de servicii de instruire, asistenta
si consultanta in domeniul dezvoltarii sociale, care vor fi utilizate pentru
completarea fondurilor destinate acoperirii cheltuielilor de organizare si
functionare ale Fondului, precum si finantarii de proiecte;
e) de la bugetele locale, in limitele aprobate de consiliile locale sau de
consiliile judetene, dupa caz;
f) de la bugetul de stat, in limita echivalentului in lei a 12,4 milioane
dolari S.U.A., din care echivalentul in lei a 300.000 dolari S.U.A. pentru
asigurarea conditiilor necesare extinderii activitatii Fondului ca urmare a
implicarii in pregatirea proiectelor si programelor integrate privind grupurile
sarace de etnie roma.
(3) Sumele care se acorda anual sub forma de transferuri de la bugetul de
stat vor fi prevazute in bugetul Ministerului Finantelor Publice.
(4) Disponibilitatile Fondului se pastreaza intr-un cont deschis la o banca
si sunt purtatoare de dobanda.
(5) Pentru desfasurarea activitatii Fondului, in primele 3 luni de la
infiintare finantarea cheltuielilor se asigura din bugetul de stat, pe seama
Fondului de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, nivelul sumelor necesare
urmand a fi aprobat prin hotarare a Guvernului.
Art. 25
Patrimoniul Fondului este administrat de directorul executiv, in conformitate
cu regulamentul adoptat de consiliul director.
Art. 26
(1) Resursele financiare ale Fondului sunt utilizate pentru:
a) finantarea de proiecte;
b) finantarea de programe cu abordare integrata;
c) acoperirea cheltuielilor proprii, impuse de buna functionare a Fondului.
(2) Alocarea resurselor financiare ale Fondului pentru proiecte se face
numai pe baza de selectie si concurs, potrivit reglementarilor adoptate de
consiliul director.
(3) Plafoanele maxime ale contributiei financiare a Fondului la realizarea
proiectelor, precum si costurile eligibile sunt stabilite prin reglementari ale
Fondului.
(4) Detalierea destinatiilor resurselor financiare ale Fondului este
prevazuta in reglementarile adoptate de consiliul director.
Art. 27
Resursele Fondului nu pot fi utilizate pentru:
a) achizitionarea de terenuri si cladiri;
b) operatiuni speculative de orice tip;
c) achizitionarea de valori mobiliare;
d) constructii si amenajari pe terenul unor proprietari, persoane fizice
sau persoane juridice cu scop lucrativ, altele decat cele care fac obiectul de
preocupare al Fondului;
e) intretinerea si alte costuri ulterioare finantarii, necesare bunei
functionari a infrastructurii rezultate ca urmare a executarii proiectelor;
f) alte operatiuni prevazute in reglementarile adoptate de consiliul
director.
CAP. 4
Functionarea Fondului
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 28
(1) In demersul de finantare a proiectelor, Fondul efectueaza urmatoarele
operatiuni:
a) promovarea si difuzarea informatiilor catre public cu privire la propria
activitate si la proiectele pe care le poate finanta, precum si facilitarea, la
nivelul beneficiarilor in procesul de identificare si ierarhizare a nevoilor
acestora si al elaborarii proiectelor;
b) organizarea procesului de evaluare, selectie si aprobare a propunerilor
de proiecte primite de la beneficiari;
c) incheierea acordului de grant cu reprezentantii beneficiarilor ori cu
organizatiile intermediare, dupa caz;
d) organizarea programelor de instruire si schimb de experienta pentru
reprezentantii beneficiarilor;
e) plata sumelor afectate realizarii proiectelor;
f) monitorizarea, supravegherea si evaluarea executarii proiectelor;
g) constatarea realizarii obiectivelor prevazute la nivelul acordului de
grant.
(2) Desfasurarea operatiunilor prevazute la alin. (1) este stabilita in
reglementarile Fondului.
Art. 29
In cursul efectuarii operatiunilor prevazute la art. 28, Fondul intra in
raporturi juridice contractuale cu diferiti parteneri, cum sunt: agenti de
piata, organizatii neguvernamentale, autoritati ale administratiei publice
locale si persoane fizice.
SECTIUNEA a 2-a
Incheierea si executarea acordului de grant
Art. 30
(1) Acordul de grant se incheie, in forma scrisa, intre Fond, reprezentat
de directorul executiv, pe de o parte, si reprezentantii beneficiarilor, in
numele si pe seama acestora, pe de alta parte. In cazul grupurilor
dezavantajate, acordul de grant se incheie intre Fond, reprezentat de
directorul executiv, de pe o parte, si organizatia intermediara, in nume
propriu si pe seama grupurilor, pe de alta parte.
(2) Continutul-cadru al acordului de grant este stabilit prin reglementari
ale Fondului.
Art. 31
Plata grantului se face in lei, in conditiile stabilite prin acordul de
grant, la cursul de schimb al valutei obtinut de Fond in urma licitatiei
valutare din ziua efectuarii platii.
Art. 32
(1) Utilizarea grantului in alte scopuri decat cele prevazute in acordul de
grant este interzisa si atrage desfiintarea acordului de grant, fara
interventia instantei judecatoresti sau a celei de arbitraj, dupa caz.
(2) In cazul in care se constata utilizarea granturilor in alte scopuri
decat cele prevazute in acordurile de grant, recuperarea sumelor granturilor de
la respectivii beneficiari se efectueaza conform legislatiei in vigoare privind
modul de utilizare a fondurilor publice, de catre Fond impreuna cu organele
fiscale competente, pe perioada functionarii Fondului, iar dupa incetarea
functionarii acestuia, de catre organele fiscale competente.
Art. 33
(1) Contractele dintre beneficiarii grantului si terti furnizori si
prestatori de servicii se incheie in forma scrisa si constituie titluri
executorii.
(2) Contractele prevazute la alin. (1) trebuie sa cuprinda mentiuni
referitoare la acordul de grant, la grant si la implicarea Fondului.
(3) Pe bunurile rezultate din executarea contractelor prevazute la alin. (1)
furnizorul, antreprenorul si prestatorul de servicii au obligatia sa aplice, in
orice forma si la vedere, emblema si celelalte semne distinctive ale Fondului,
stabilite prin reglementarile acestuia.
Art. 34
Daca in cursul executarii acordului de grant se constata incalcari ale
obligatiilor contractuale sau nesocotiri ale dispozitiilor prezentei legi si
ale prevederilor din reglementarile Fondului, acesta poate proceda la
suspendarea executarii pana la remedierea deficientelor constatate sau rezilierea
acordului de grant, fara interventia instantei judecatoresti ori a instantei de
arbitraj.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 35
Regia Autonoma "Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat"
va pune la dispozitia Fondului un imobil adecvat pentru sediul acestuia, care
sa asigure si spatiul necesar desfasurarii activitatii Biroului pentru relatia
cu grupurile sarace de etnie roma.
Art. 36
Pe toata perioada initierii, elaborarii, evaluarii, selectiei, aprobarii si
realizarii proiectelor, beneficiarii, respectiv reprezentantii acestora, si
facilitatorii ori organizatiile intermediare, dupa caz, au dreptul la asistenta
juridica gratuita din partea autoritatilor administratiei publice locale de pe
raza judetului, indiferent de nivelul ierarhic al acestora, pentru pregatirea
si incheierea oricaror acte juridice aferente prezentarii unui proiect spre
finantare de catre Fond.
Art. 37
Comitetul de conducere a proiectului organizeaza si conduce contabilitatea
drepturilor si obligatiilor patrimoniale in partida simpla, in conformitate cu
prevederile Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu avizul organelor
teritoriale competente ale Ministerului Finantelor Publice.
Art. 38
In termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, vor
fi numiti membrii consiliului director, precum si directorul executiv al
Fondului.
Art. 39
In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi,
consiliul director va adopta reglementarile Fondului, va aproba organigrama
acestuia si va proceda la angajarea personalului necesar desfasurarii
activitatii.
Art. 40
(1) Organele abilitate prin lege efectueaza controlul asupra modului in
care sunt utilizate sumele corespunzatoare finantarii Fondului, provenite de la
bugetul de stat, bugetele locale si din imprumuturi acordate statului roman de
organisme financiare internationale.
(2) Membrii consiliului director, directorul executiv si personalul
Fondului nu raspund pentru actiunile sau inactiunile beneficiarilor de granturi
care incalca reglementarile Fondului, dupa probarea respectarii de catre Fond a
prevederilor acordurilor de grant incheiate, respectiv suspendarea ori sistarea
finantarii proiectului si/sau aplicarea legislatiei in materie.
Art. 41
Sumele provenite din imprumuturi, contractate de statul roman cu organisme
financiare internationale si utilizate pentru finantarea Fondului, in vederea
realizarii scopului acestuia, reprezinta angajamente si responsabilitati ale
statului roman si se ramburseaza de catre Ministerul Finantelor Publice.
Art. 42
La incetarea duratei de functionare, resursele financiare neutilizate ale
Fondului se fac venit la bugetul de stat.
NOTA:
1. Redam mai jos art. II din Ordonanta Guvernului nr. 120/2000 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 129/1998 privind infiintarea, organizarea
si functionarea Fondului Roman de Dezvoltare Sociala:
"Art. 2
(1) Pentru proiectele de activitati generatoare de venit, aflate in curs de
finantare la momentul intrarii in vigoare a prezentei ordonante, inaintea
inchiderii lor, membrii grupului productiv provenit dintr-o comunitate saraca,
grup care a dobandit personalitate juridica in baza prevederilor art. 2 alin.
(2) din Legea nr. 129/1998, pot constitui, potrivit procedurilor stabilite de
Fond, o noua persoana juridica in una dintre formele de asociere prevazute la
art. 2^3*) alin. (1) din Legea nr. 129/1998, astfel cum a fost modificata si
completata prin prezenta ordonanta.
(2) Proprietatea asupra bunurilor rezultate in urma executarii proiectelor
de activitati generatoare de venit, finantate de Fond, revine, cu obligatia
asigurarii intretinerii acestora, persoanei juridice nou-constituite in
conditiile alin. (1). In aceasta situatie, persoana juridica prevazuta la art.
2 alin. (2) din Legea nr. 129/1998 inceteaza sa fiinteze, potrivit procedurilor
stabilite de Fond.
(3) In situatia in care membrii grupului productiv provenit dintr-o
comunitate saraca nu se constituie intr-o noua persoana juridica potrivit alin.
(1), proprietatea asupra bunurilor rezultate in urma executarii proiectelor
finantate de Fond revine unitatilor administrativ-teritoriale sau unitatilor de
interes public local, cu avizul Fondului."
------------
*) Art. 2^3 a devenit in forma republicata art. 5.
2. Redam mai jos art. II din Ordonanta Guvernului nr. 28/2004 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 129/1998 privind infiintarea, organizarea
si functionarea Fondului Roman de Dezvoltare Sociala, cu referire la art. 24
alin. (3):
"Art. 2
Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa introduca modificarile care
decurg din aplicarea prezentei ordonante in bugetul de stat si in bugetele
ordonatorilor principali de credite pe anul 2004, la propunerea acestora."
3. Redam mai jos art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 131/2004
pentru modificarea si completarea Legii nr. 129/1998 privind infiintarea,
organizarea si functionarea Fondului Roman de Dezvoltare Sociala:
"Art. 2
Ministerul Finantelor Publice este autorizat sa introduca modificarile care
decurg din aplicarea prezentei ordonante de urgenta in structura bugetului de
stat si in structura si volumul bugetelor Secretariatului General al Guvernului
si al Ministerului Finantelor Publice."