HOTARARE Nr. 150 din 3
februarie 2006
pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a Oficiului National pentru
Refugiati
ACT EMIS DE:
GUVERNUL
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 148 din 16 februarie 2006
In temeiul art. 108 din
Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 33 din Ordonanta Guvernului nr.
102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, republicata,
Guvernul Romaniei
adopta prezenta hotarare.
Art. 1. - Se aproba
Regulamentul de organizare si functionare a Oficiului National pentru
Refugiati, prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2. - Pe data
intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea Guvernului nr.
737/2001 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a
Oficiului National pentru Refugiati, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 449 din 8 august 2001.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul
administratiei si Internelor,
Vasile Blaga
Ministrul finantelor
publice,
Sebastian Teodor
Gheorghe Vladescu
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare
a Oficiului National pentru Refugiati
CAPITOLUL 1
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Oficiul
National pentru Refugiati, denumit in continuare Oficiul, functioneaza in
subordinea Ministerului Administratiei si Internelor si este institutia publica
responsabila de implementarea politicilor Romaniei in domeniul refugiatilor,
precum si de aplicarea dispozitiilor legale care reglementeaza statutul,
regimul si integrarea in societate a persoanelor care solicita sau au obtinut o
forma de protectie in Romania.
(2) Oficiul constituie
o structura specializata, iar activitatea sa se realizeaza in interesul
persoanei si al comunitatii, in sprijinul institutiilor statului, exclusiv pe
baza si in executarea legii.
Art. 2. - Activitatea
Oficiului este coordonata de un secretar de stat desemnat de ministrul
administratiei si internelor.
Art. 3. - In executarea
atributiilor ce ii revin, Oficiul coopereaza cu alte unitati ale Ministerului
Administratiei si Internelor si cu institutii ale statului care au atributii in
asigurarea ordinii de drept si in domeniul social, in conditiile legii.
Art. 4. - Oficiul este
responsabil, impreuna cu Autoritatea pentru straini din cadrul Ministerului
Administratiei si Internelor, de implementarea politicilor cuprinse in
Strategia nationala privind migratia, aprobata prin Hotararea Guvernului nr.
616/2004.
CAPITOLUL 2
Organizarea si
functionarea Oficiului
Art. 5. - Oficiul are
personalitate juridica si sediul in municipiul Bucuresti.
Art. 6. - (1) Oficiul
se organizeaza la nivel central si teritorial.
(2) Structura
organizatorica si statul de functii ale Oficiului se stabilesc prin ordin al
ministrului administratiei si internelor.
Art. 7. - Conducerea
Oficiului este asigurata de un director general numit prin ordin al ministrului
administratiei si internelor, ajutat de doi directori generali adjuncti.
Art. 8. - Finantarea
cheltuielilor Oficiului se asigura din bugetul de stat prin bugetul Ministerul
Administratiei si Internelor. Directorul general are calitatea de ordonator
secundar de credite. Directorii structurilor teritoriale pot avea calitatea de
ordonatori tertiari de credite, in conditiile legii.
Art. 9. - (1)
Atributiile compartimentelor si sarcinile concrete ale personalului, precum si
circuitul intern al documentelor se stabilesc prin regulamentul de organizare
si functionare a aparatului propriu, care se aproba, potrivit competentei, de
catre conducerea Ministerului Administratiei si Internelor.
(2) Pentru centrele
teritoriale, regulamentele de organizare si functionare se aproba de catre
conducerea Oficiului.
CAPITOLUL 3
Atributiile Oficiului
Art. 10. - (1) Oficiul
indeplineste urmatoarele atributii principale:
1. primeste,
inregistreaza si solutioneaza, in etapa administrativa, cererile de acordare a
statutului de refugiat depuse la structurile sale teritoriale sau la alte
organe ale Ministerului Administratiei si Internelor;
2. intreprinde masurile
necesare pentru constatarea si verificarea identitatii reale a solicitantilor
statutului de refugiat;
3. primeste si
transmite instantelor judecatoresti competente plangerile formulate de
solicitantii statutului de refugiat, in temeiul prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania,
republicata, denumita in continuare ordonanta;
4. pune la dispozitie
instantelor judecatoresti, in copie, actele care au stat la baza pronuntarii
hotararilor atacate;
5. este parte in
procesele care au ca obiect cereri de acordare a unei forme de protectie;
6. initiaza procedura
prevazuta de legea romana pentru numirea unui reprezentant legal, in cazul
solicitantilor de azil/statutului de refugiat minori neinsotiti, si le asigura
acestora protectia necesara pana la numirea unui reprezentant legal;
7. tine evidenta
solicitantilor statutului de refugiat si a persoanelor care au dobandit o forma
de protectie, constituind o arhiva proprie, intocmeste si elibereaza
documentele de identitate si documentele de trecere a frontierei de stat pentru
acestia, in conditiile prevazute de lege;
8. poate stabili
resedinta solicitantilor statutului de refugiat si poate dispune transportarea
acestora cu insotitor pana la resedinta stabilita in conditiile prevazute de
art. 10 alin. (5) din ordonanta;
9. decide cu privire la
acordarea dreptului de intrare in Romania a solicitantilor statutului de
refugiat, potrivit prevederilor art. 22 alin. (2) lit. a) si b) din ordonanta;
10. poate decide cu
privire la retrimiterea strainului intr-o tara terta sigura, in conditiile
prevazute de art. 11 din ordonanta;
11. asigura cazarea,
asistenta materiala necesara pentru intretinere si igiena si suporta
cheltuielile pentru asistenta medicala primara si spitaliceasca de urgenta a
solicitantilor statutului de refugiat si cazarea refugiatilor in conditiile
stabilite de lege;
12. elaboreaza, in
colaborare cu structurile specializate ale Ministerului Administratiei si
Internelor, normele de intretinere, consum materiale si scadere din gestiune,
care se vor aproba prin ordin al ministrului administratiei si internelor;
13. intocmeste si
transmite Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei documentele
necesare pentru plata ajutoarelor materiale ce se acorda persoanelor ce au
primit o forma de protectie in Romania;
14. consulta Ministerul
Afacerilor Externe pentru stabilirea tarilor in care in general nu exista risc
serios de persecutie si a tarilor terte sigure;
15. primeste,
analizeaza, prelucreaza si gestioneaza informatiile referitoare la situatia din
tarile de origine ale solicitantilor statutului de refugiat;
16. solicita
institutiilor competente furnizarea de informatii necesare in vederea
exercitarii atributiilor sale;
17. coopereaza si promoveaza
schimbul de informatii si de experienta cu institutiile straine care au
atributii similare;
18. trimite si
analizeaza cererile de preluare/reprimire a unor solicitanti de azil si
efectueaza, in colaborare cu Autoritatea pentru straini si cu Inspectoratul
General al Politiei de Frontiera, transferul solicitantilor de azil catre
tarile terte sigure;
19. desfasoara
activitati operative de culegere de informatii specifice domeniului sau de
activitate, pe care le pune la dispozitie, pentru valorificare, structurilor
specializate din sistemul de ordine publica si securitate nationala;
20. verifica in bazele
de date ale structurilor din sistemul de ordine publica si securitate nationala
cu care are incheiate protocoale de colaborare situatia strainilor care au
solicitat protectia statului roman;
21. desfasoara
activitati de sprijin, indrumare si control ale structurilor aflate in
subordine;
22. urmareste aplicarea
unitara a dispozitiilor legale din sfera sa de activitate;
23. colaboreaza si
coopereaza cu Inaltul Comisariat al Natiunilor Unite pentru Refugiati -
reprezentanta din Romania, in conditiile stabilite de acordul incheiat intre
aceasta organizatie si Guvernul Romaniei;
24. colaboreaza si
coopereaza cu Organizatia Internationala pentru Migratie - biroul din Romania;
25. colaboreaza cu alte
organizatii neguvernamentale cu atributii in domeniul refugiatilor si
migratilor;
26. desfasoara
activitati de management al resurselor umane pentru personalul din subordine,
activitati financiar-contabile si de logistica pentru functionarea in bune
conditii si indeplinirea obiectului sau de activitate;
27. elaboreaza,
contracteaza, implementeaza si monitorizeaza proiecte cu finantare externa,
prin intermediul structurii proprii create in acest scop si cu sprijinul
compartimentelor de specialitate;
28. desfasoara
activitati specifice stabilite de Strategia nationala privind migratia,
aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 616/2004;
29. coordoneaza,
conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 44/2004 privind integrarea
sociala a strainilor care au dobandit o forma de protectie in Romania,
activitatea institutiilor statului, a autoritatilor administratiei publice
locale si a organizatiilor neguvernamentale implicate in integrarea strainilor
care au dobandit o forma de protectie in Romania;
30. organizeaza sesiuni
de acomodare culturala si activitati de consiliere, avand ca scop
familiarizarea persoanelor adulte care au dobandit o forma de protectie in Romania.
(2) Oficiul exercita si
alte atributii prevazute de lege.
CAPITOLUL 4
Dispozitii finale
Art. 11. - In termen de
60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentului regulament se vor actualiza
si se vor supune aprobarii, conform regulamentelor in vigoare, atributiile
compartimentelor si sarcinile concrete ale personalului.