HOTARARE Nr. 1
din 10 februarie 2009
privind adoptarea Statutului
Ordinului Asistentilor Medicali Generalisti, Moaselor si Asistentilor Medicali
din Romania
ACT EMIS DE: ORDINUL
ASISTENTILOR MEDICALI GENERALISTI, MOASELOR SI ASISTENTILOR MEDICALI DIN
ROMANIA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 120 din 26 februarie 2009
In temeiul art. 52 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 144/2008 privind exercitarea profesiei de asistent medical
generalist, a profesiei de moaşă şi a profesiei de asistent medical, precum şi
organizarea şi funcţionarea Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti,
Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România,
Adunarea generală naţională a Ordinului Asistenţilor
Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România emite următoarea hotărâre:
Art. 1. - Adunarea generală naţională a Ordinului
Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din
România adoptă Statutul Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, prevăzut în anexa care face
parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Statutul Ordinului Asistenţilor Medicali
Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Ordinului Asistenţilor Medicali
Generalişti, Moaşelor şi
Asistenţilor Medicali din România,
Mircea Timofte
ANEXA
STATUTUL
Ordinului Asistenţilor Medicali Generalisti,
Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România
CAPITOLUL I
Denumirea, sediul şi forma juridică
Art. 1. - (1) Ordinul Asistenţilor Medicali
Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, denumit în
continuare şi OAMGMAMR, este înfiinţat şi organizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 144/2008 privind exercitarea profesiei de asistent medical
generalist, a profesiei de moaşă şi a profesiei de asistent medical, precum şi
organizarea şi funcţionarea Ordinului Asistenţilor Medicali Generalisti,
Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România şi este continuatorul de drept al
Ordinului Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România.
(2) Denumirea Ordinului Asistenţilor Medicali
Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România va fi înscrisă în
toate documentele, actele şi înscrisurile care emană de la acesta, cu
menţionarea sediului, a codului fiscal si a conturilor OAMGMAMR.
Art. 2. - Sediul Ordinului Asistenţilor Medicali
Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România este în municipiul
Bucureşti, str. Ing. Zablovschi nr. 76, sectorul 1.
Art. 3. - Ordinul Asistenţilor Medicali Generalisti,
Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România este organizaţie profesională, cu
personalitate juridică, neguvernamentală, de interes public, apolitică, fără
scop patrimonial, cu responsabilităţi delegate de autoritatea de stat şi
cuprinde toţi asistenţii medicali generalisti, moaşele şi asistenţii medicali care
exercită aceste profesii liberale de practică publică autorizate.
Art. 4. - Ordinul Asistenţilor Medicali Generalisti,
Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România are siglă, drapel, ştampilă şi
însemne proprii, conform anexelor, ocrotite conform dispoziţiilor legale.
CAPITOLUL II
Obiectul de activitate
Art. 5. - Ordinul Asistenţilor Medicali Generalisti,
Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România are ca obiect de activitate
controlul şi supravegherea exercitării profesiei de asistent medical generalist,
a profesiei de moaşă şi, respectiv, a profesiei de asistent medical.
Art. 6. - (1) In realizarea obiectului său de
activitate, Ordinul Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor
Medicali din România, prin structurile naţionale sau judeţene, are următoarele
atribuţii:
a) asigură aplicarea
regulamentelor şi normelor care organizează şi reglementează exercitarea
profesiei de asistent medical generalist, a profesiei de moaşă şi a profesiei
de asistent medical din România, indiferent de forma de exercitare şi de
unitatea sanitară în care se desfăşoară;
b) autorizează temporar
exercitarea profesiilor de asistent medical generalist şi de moaşă pentru
cetăţenii altor state, în cazul situaţiilor de urgenţă, schimburilor de
experienţă, convenţiilor bilaterale dintre România şi aceste state;
c) colaborează cu Ministerul Sănătăţii la elaborarea
normelor specifice şi a reglementărilor privind profesiile de asistent medical
generalist, moaşă şi asistent medical şi asigură aplicarea acestora;
d) atestă onorabilitatea şi
moralitatea profesională a membrilor săi;
e) apără demnitatea şi
promovează drepturile şi interesele profesionale ale membrilor săi, apără
onoarea, libertatea şi independenţa
profesională ale asistentului medical generalist, ale moaşei şi ale
asistentului medical în exercitarea profesiei;
f) soluţionează cererile şi petiţiile membrilor prin
organele de conducere ale filialelor sau, în cazul nesoluţionării la acest
nivel, prin organele de conducere ierarhic superioare;
g) asigură respectarea de către asistenţii medicali
generalisti, moaşele şi asistenţii medicali a obligaţiilor ce le revin faţă de
pacient şi de sănătatea publică;
h) elaborează criterii şi standarde privind asigurarea
calităţii serviciilor de îngrijiri de sănătate, pe care le propune spre
aprobare Ministerului Sănătăţii;
i) supraveghează aplicarea şi respectarea standardelor
de calitate a activităţilor de asistent medical generalist, moaşă şi,
respectiv, asistent medical;
j) elaborează proiecte de metodologii, de ghiduri şi de
protocoale de practică, pe care le propune spre aprobare Ministerului
Sănătăţii;
k) elaborează şi adoptă Statutul şi Regulamentul de
organizare şi funcţionare ale Ordinului Asistenţilor Medicali Generalisti,
Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România şi Codul de etică şi deontologie
al asistentului medical generalist, al moaşei şi al asistentului medical din
România, luând măsurile necesare pentru respectarea unitară a acestora;
l) întocmeşte, actualizează
permanent Registrul naţional unic al asistenţilor medicali generalisti,
moaşelor şi asistenţilor medicali din România, administrează pagina de internet
pe care acesta este publicat;
m) analizează cazurile de abateri de la normele de
etică şi deontologie şi de la regulile de bună practică profesională, în
calitate de organ de jurisdicţie profesională;
n) asigură schimbul de informaţii cu Ministerul
Sănătăţii şi cu autorităţile competente ale altor state în vederea exercitării
profesiei de către asistenţii medicali generalisti, moaşele şi asistenţii medicali;
o) organizează centre de pregătire lingvistică,
necesare pentru exercitarea activităţii profesionale de către asistenţii
medicali generalisti, moaşele şi asistenţii medicali cetăţeni ai statelor
membre ale Uniunii Europene, ai statelor aparţinând Spaţiului Economic European
sau ai Confederaţiei Elveţiene;
p) colaborează cu organizaţii de profil
profesional-ştiinţific, patronal, sindical din domeniul sanitar şi cu
organizaţii neguvernamentale în toate problemele privind exercitarea profesiei
şi asigurarea sănătăţii populaţiei;
q) colaborează cu Ministerul Sănătăţii la organizarea
şi desfăşurarea concursurilor şi examenelor pentru asistenţi medicali
generalisti, moaşe şi asistenţi medicali, desemnează reprezentanţi în comisiile
pentru concursuri şi examene şi elaborează subiectele pentru ocuparea
posturilor vacante din unităţile sanitare publice;
r) colaborează cu Ministerul Sănătăţii la elaborarea
contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul
sistemului de asigurări sociale de sănătate şi a normelor de aplicare a
acestuia;
s) promovează interesele membrilor săi în cadrul
asigurărilor de răspundere civilă profesională;
t) stabileşte, în funcţie de gradul riscului
profesional şi de activitatea desfăşurată în calitate de salariat sau
liber-profesionist, valoarea riscului asigurat în cadrul asigurărilor de
răspundere civilă pentru asistenţi medicali generalisti, moaşe şi asistenţi
medicali;
u) organizează puncte teritoriale de informare privind
legislaţia din domeniul sănătăţii;
v) participă împreună cu Ministerul Educaţiei,
Cercetării şi Inovării şi cu Ministerul Sănătăţii la stabilirea numărului de
locuri pentru învăţământul postliceal sanitar şi pentru învăţământul superior
de asistenţă medicală;
w) avizează fişa de atribuţii a posturilor de asistent
medical generalist, moaşă şi asistent medical;
x) organizează şi derulează programe de pregătire
pentru calificarea infirmierelor.
(2) Ordinul Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor
şi Asistenţilor Medicali din România, prin structurile sale naţionale sau
judeţene, colaborează în domeniul său de competenţă cu Ministerul Sănătăţii, cu
instituţii, autorităţi şi organizaţii la realizarea următoarelor activităţi:
a) formarea, specializarea şi
perfecţionarea pregătirii profesionale a asistentului medical generalist, a
moaşei şi a asistentului medical din România;
b) elaborarea standardelor de
practică profesională în vederea asigurării calităţii actului de îngrijire în
unităţile sanitare;
c) iniţierea şi promovarea de
forme de educaţie continuă în vederea creşterii gradului de competenţă
profesională a membrilor săi;
d) elaborarea criteriilor şi
standardelor de dotare a cabinetelor de practică independentă;
e) promovarea şi asigurarea
cadrului necesar desfăşurării unei concurenţe loiale, bazată exclusiv pe
criteriile competenţei profesionale;
f) elaborarea proiectelor de
norme privind practica independentă a asistentului medical generalist, a moaşei
şi a asistentului medical;
g) elaborarea proiectelor de
norme privind furnizarea îngrijirilor în domeniul asigurărilor sociale de
sănătate;
h) avizarea înfiinţării cabinetelor private ale
asistenţilor medicali generalisti, moaşelor şi asistenţilor medicali,
indiferent de forma lor juridică;
i) colaborarea cu Ministerul
Sănătăţii în vederea elaborării metodologiei şi a tematicilor de concursuri,
examene, de acordare de competenţe şi de grade profesionale pentru asistenţi
medicali generalisti, moaşe şi asistenţi medicali;
j) susţinerea activităţii şi dezvoltării cercetării
ştiinţifice şi organizarea de manifestări ştiinţifice în domeniul îngrijirilor
de sănătate.
Art. 7. -In exercitarea atribuţiilor sale, Ordinul
Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din
România are dreptul de a formula acţiune în justiţie în nume propriu sau în
numele membrilor săi.
CAPITOLUL III
Membrii Ordinului Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali
din România
SECŢIUNEA 1
Dobândirea şi pierderea calităţii de membru
Art. 8. - Pentru exercitarea
profesiei, asistenţii medicali generalisti, moaşele şi asistenţii medicali,
stabiliţi în România, au obligaţia să se înscrie în Ordinul Asistenţilor
Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România.
Art. 9. - (1) Calitatea de
membru al Ordinului Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor
Medicali din România se dobândeşte la cerere şi este dovedită prin certificatul
de membru, care se eliberează ulterior aprobării cererii de înscriere.
(2) Pot deveni, la cerere,
membri ai Ordinului Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor
Medicali din România şi asistenţii medicali generalisti, moaşele şi asistenţii
medicali cetăţeni ai unui stat membru al Uniunii Europene, ai unui stat
aparţinând Spaţiului Economic European sau ai Confederaţiei Elveţiene, stabiliţi în unul dintre aceste state şi
care prestează temporar servicii de îngrijiri de sănătate în România.
(3) Calitatea de membru al Ordinului Asistenţilor
Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România o pot
păstra, la cerere, şi asistenţii medicali generalisti, moaşele şi asistenţii
medicali pensionari.
Art. 10. - Pierderea calităţii de membru al Ordinului
Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din
România intervine în următoarele situaţii:
a) prin retragerea calităţii de membru al Ordinului
Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din
România în condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
144/2008 privind exercitarea profesiei de asistent medical generalist, a
profesiei de moaşă şi a profesiei de asistent medical, precum şi organizarea şi
funcţionarea Ordinului Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor şi
Asistenţilor Medicali din România, de prezentul statut, de regulamentul de
organizare şi funcţionare, precum şi de Codul de etică şi deontologie al
asistentului medical generalist, al moaşei şi al asistentului medical din
România;
b) prin decesul membrului
Ordinului Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali
din România.
Art. 11. - Suspendarea calităţii de membru al Ordinului
Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din
România intervine în următoarele condiţii:
a) la cerere, membrii Ordinului Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali
din România, care, din motive obiective, întrerup pe o durată de până la 5 ani
exercitarea profesiei;
b) prin hotărârea Consiliului naţional al Ordinului
Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din
România de suspendare temporară;
c) în condiţiile prevăzute de
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 144/2008, de prezentul statut, de
regulamentul de organizare şi funcţionare, precum şi de Codul de etică şi
deontologie al asistentului medical generalist, al moaşei şi al asistentului
medical din România.
SECŢIUNEA a 2-a
Membrii fondatori. Membrii de onoare
Art. 12. - (1) Titlul de membru fondator se acordă asistenţilor medicali generalisti, moaşelor şi
asistenţilor medicali care au avut merite deosebite la înfiinţarea şi
organizarea Ordinului Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor şi
Asistenţilor Medicali din România la nivel naţional şi judeţean.
(2) Titlul de membru de onoare se acordă persoanelor fizice de mare distincţie, care au contribuit
în mod esenţial şi excepţional la promovarea drepturilor şi intereselor
profesionale ale membrilor Ordinului Asistenţilor Medicali Generalisti,
Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, la apărarea demnităţii, libertăţii
şi independenţei profesionale a asistentului medical şi moaşei în exercitarea
profesiei, precum şi la promovarea imaginii Ordinului Asistenţilor Medicali
Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România.
(3) Conferirea titlului de membru fondator sau membru
de onoare al Ordinului Asistenţilor Medicali
Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România este de competenţa
Consiliului naţional/judeţean/municipiului Bucureşti al Ordinului Asistenţilor
Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, la
propunerea Biroului executiv, respectiv a Biroului consiliului
judeţean/Municipiului Bucureşti al Ordinului Asistenţilor Medicali Generalisti,
Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România.
CAPITOLUL IV
Drepturile şi obligaţiile membrilor
Art. 13. - Membrii Ordinului Asistenţilor Medicali
Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România au următoarele
drepturi:
a) de a alege şi de a fi aleşi în organele
reprezentative ale Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi
Asistenţilor Medicali din România;
b) de a avea acces la toate datele care privesc
organizarea şi funcţionarea Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti,
Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România şi a filialelor acestuia;
c) de a se adresa nemijlocit tuturor organelor de conducere ale Ordinului
Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din
România, naţionale sau teritoriale, şi de a primi informaţiile solicitate în
legătură cu organizarea şi funcţionarea OAMGMAMR;
d) de a participa la acţiunile organizate de Ordinul
Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din
România şi de a fi informaţi despre desfăşurarea acestora;
e) de a participa la programe de perfecţionare şi la
alte forme de educaţie continuă pentru asistenţi medicali generalişti, pentru
moaşe şi pentru asistenţi medicali;
f) de a contesta sancţiunile primite în termen de 30 de
zile de la comunicarea lor;
g) dreptul persoanelor care exercită funcţii de
conducere la nivel teritorial sau naţional în structurile Ordinului
Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din
România de a-şi rezerva locul de muncă pe perioada în care îndeplinesc
funcţiile respective;
h) de a li se acorda, de către Consiliul naţional,
pentru merite deosebite, recompense, diplome de onoare şi de excelenţă, la
propunerea Biroului executiv al Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti,
Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, precum şi calitatea de membru de
onoare;
i) dreptul membrilor birourilor
consiliilor judeţene/al municipiului Bucureşti şi ai Biroului executiv de a
beneficia de 3 zile libere lunar, plătite, pentru îndeplinirea atribuţiilor
profesionale la Ordinul Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor
Medicali din România, precum şi a atribuţiilor conferite de funcţia de
conducere;
j) de a purta însemnele Ordinului Asistenţilor Medicali
Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România;
k) dreptul de a fi judecat pe baza prezumţiei de nevinovăţie
de către organele competente ale OAMGMAMR pentru abaterile deontologice şi
disciplinare.
Art. 14. - (1) Membrii Ordinului Asistenţilor Medicali
Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România au următoarele
obligaţii:
a) să cunoască şi să respecte
reglementările privind exercitarea profesiei şi legislaţia în domeniul
sănătăţii;
b) să cunoască şi să respecte
prevederile Statutului Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi
Asistenţilor Medicali din România privind exercitarea profesiilor de asistent
medical generalist, moaşă şi de asistent medical, ale Codului de etică şi
deontologie al asistentului medical generalist, al moaşei şi al asistentului
medical din România, precum şi regulamentele profesiei şi hotărârile organelor de
conducere ale Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi
Asistenţilor Medicali din România;
c) să manifeste un comportament
demn în exercitarea profesiei;
d) să nu aducă prejudicii
reputaţiei Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi
Asistenţilor Medicali din România şi prestigiului profesiei de asistent medical
generalist, de moaşă şi de asistent medical;
e) să participe la adunările generale ale filialelor
din care fac parte;
f) să apere reputaţia şi
interesele legitime ale asistenţilor medicali generalişti, moaşelor şi
asistenţilor medicali;
g) să ducă la îndeplinire hotărârile şi deciziile
organelor de conducere ale Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti,
Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România;
h) să rezolve sarcinile încredinţate în calitate de
membri sau reprezentanţi ai Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti,
Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România;
i) să achite în termenul stabilit cotizaţia lunară
datorată în calitate de membru al Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti,
Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România;
j) să execute cu bună-credinţă atribuţiile ce le revin
în calitate de reprezentant sau membru în organele de conducere ale Ordinului
Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din
România, în filialele judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti;
k) să urmeze formele de educaţie continuă în vederea
creşterii gradului de pregătire profesională şi a menţinerii prestaţiei
profesionale sigure şi eficace;
l) să semneze şi să aplice
parafa cuprinzând numele, prenumele, titlul profesional sau, după caz,
specialitatea, gradul şi codul pe toate documentele care atestă activităţile
profesionale executate;
m) să respecte drepturile pacienţilor.
(2) Asistenţilor medicali generalişti, moaşelor şi
asistenţilor medicali care nu realizează anual numărul minim de credite
stabilit de Consiliul naţional al Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti,
Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România li se poate suspenda dreptul de liberă
practică, până la realizarea numărului de credite respectiv.
(3) Asistenţilor medicali generalişti, moaşelor şi
asistenţilor medicali care nu plătesc cotizaţia datorată pe o perioada de 6
luni li se poate suspenda calitatea de membru până la plata cotizaţiei
datorate.
CAPITOLUL V
Structura organizatorică
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 15. - (1) Ordinul Asistenţilor Medicali
Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România este organizat la
nivel naţional şi judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti.
(2) La nivelul fiecărui judeţ,
respectiv la nivelul municipiului Bucureşti se organizează o filială a
Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali
din România, formată din toţi asistenţii medicali generalişti, moaşele şi
asistenţii medicali care exercită profesia în unitatea
administrativ-teritorială respectivă, denumită în continuare filială
judeţeană, respectiv filiala
municipiului Bucureşti.
(3) Filialele judeţene şi
filiala municipiului Bucureşti nu au personalitate juridică şi beneficiază de
autonomie organizatorică şi funcţională, în limitele prevăzute de prezentul
statut.
(4) Filialele judeţene şi
filiala municipiului Bucureşti nu pot încheia acte juridice în numele
organizaţiei naţionale sub sancţinea nulităţii absolute a actelor respective.
(5) Sediul filialei judeţene
este în oraşul reşedinţă de judeţ, respectiv în municipiul Bucureşti pentru
filiala municipiului Bucureşti.
SECŢIUNEA a 2-a
Organele de conducere la nivel teritorial
Art. 16. - Organele de
conducere ale filialei judeţene, respectiv ale filialei
municipiului Bucureşti ale
Ordinului Asistenţilor
Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România sunt:
a) adunarea generală;
b) Consiliul judeţean,
respectiv Consiliul Municipiului Bucureşti;
c) Biroul Consiliului judeţean,
respectiv al Consiliului Municipiului Bucureşti;
d) preşedintele.
Art. 17. - (1) Adunarea generală este constituită din
reprezentanţii aleşi ai tuturor asistenţilor medicali generalisti, moaşelor şi
asistenţilor medicali cu drept de liberă practică înscrişi în filiala
respectivă, conform normei de reprezentare de 1 la 50.
(2) Adunarea generală alege prin vot secret, cu
majoritate simplă, membrii Consiliului judeţean al Ordinului Asistenţilor
Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, respectiv
ai Consiliului Municipiului Bucureşti, în prezenţa a cel puţin două treimi din
numărul total al reprezentanţilor aleşi.
(3) Adunarea generală îndeplineşte oricare alte
atribuţii date în competenţa sa prin Regulamentul de organizare şi funcţionare
al Ordinului Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor
Medicali din România.
(4) Adunarea generală se
întruneşte ori de câte ori este nevoie, la convocarea preşedintelui filialei
sau la cererea a cel puţin jumătate plus unu dintre membrii consiliului
judeţean.
(5) Adunarea generală îşi desfăşoară activitatea
statutar, în prezenţa a două treimi din numărul membrilor acesteia.
Art. 18. - (1) Consiliul judeţean, respectiv al
municipiului Bucureşti are un număr de membri proporţional cu numărul
asistenţilor medicali generalisti, moaşelor şi asistenţilor medicali înscrişi
în Ordinul Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali
din România, conform dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
144/2008.
(2) Alegerile sunt validate în
prezenţa a două treimi din numărul total al reprezentanţilor în adunarea
generală; în cazul în care la adunarea generală întrunită cu ocazia alegerilor nu
este prezent un număr de două treimi din numărul total al reprezentanţilor, în
termen de 14 zile se va organiza o altă adunare generală pentru alegeri, al
cărei rezultat va fi validat indiferent de numărul participanţilor.
(3) Consiliul judeţean al Ordinului
Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din
România, respectiv Consiliul Municipiului Bucureşti al Ordinului Asistenţilor
Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România va alege
dintre membrii săi un birou format din: un preşedinte, 3 vicepreşedinţi şi un
secretar.
(4) Consiliul judeţean, respectiv al municipiului
Bucureşti are în principal următoarele atribuţii:
a) promovează drepturile şi
interesele profesionale ale membrilor săi, apără demnitatea, onoarea,
libertatea şi independenţa profesională ale acestora;
b) alege dintre membrii săi un
birou format din: un preşedinte, 3 vicepreşedinţi şi un secretar;
c) aprobă angajarea şi
efectuarea de cheltuieli necesare desfăşurării activităţii filialei, în limita
competenţelor stabilite de Consiliul naţional, cu respectarea legislaţiei;
d) aprobă bugetul de venituri şi cheltuieli;
e) aprobă raportul de activitate al biroului
consiliului;
f) alege din rândul membrilor săi o persoană pentru a
ocupa funcţia electivă rămasă vacantă în cadrul
biroului consiliului;
g) aprobă acordarea
recompenselor, diplomelor de onoare şi de excelenţă;
h) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite în
competenţa sa prin Regulamentul de organizare şi funcţionare al Ordinului
Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din
România.
(5) Consiliul judeţean, respectiv al municipiului
Bucureşti se întruneşte în sesiune ordinară trimestrială şi, ori de câte ori
este nevoie, în sesiune extraordinară.
(6) Consiliul judeţean, respectiv al municipiului
Bucureşti este legal constituit în prezenţa a jumătate plus unu din numărul
membrilor săi şi hotărăşte cu majoritate simplă.
(7) Hotărârile consiliului
judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti sunt obligatorii pentru toţi
membrii filialei respective, în măsura în care nu contravin legilor în vigoare.
(8) Participarea membrilor
consiliului judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti la şedinţe este
obligatorie.
(9) Membrii consiliului
judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti au dreptul la o indemnizaţie de
şedinţă în cuantumul stabilit de consiliul judeţean/municipiului Bucureşti, la
propunerea biroului, în funcţie de fondurile disponibile, numai cu condiţia să
fi participat la şedinţa respectivă.
(10) Membrii consiliului care absentează nemotivat la 3 şedinţe consecutive vor fi sancţionaţi conform
regulamentului.
(11) La şedinţele consiliului pot participa cu statut
de invitat şi alţi membri care nu deţin nicio funcţie electivă în cadrul
OAMGMAMR, aceştia neavând drept de vot.
(12) Organele de conducere ale
filialelor judeţene, respectiv ale filialei municipiului Bucureşti se
subordonează ierarhic Consiliului naţional al Ordinului Asistenţilor Medicali
Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România.
Art. 19. - (1) Biroul consiliului
judeţean, respectiv al Consiliului Municipiului Bucureşti este format din:
preşedinte, 3 vicepreşedinţi şi un secretar.
(2) Biroul consiliului
judeţean, respectiv al Consiliului Municipiului Bucureşti se întruneşte
statutar în prezenţa majorităţii membrilor săi şi ia decizii valabile cu votul
majorităţii membrilor prezenţi. In situaţii de balotaj, votul preşedintelui
este decisiv.
(3) Biroul consiliului
judeţean, respectiv al Consiliului Municipiului Bucureşti se întruneşte ori de
câte ori este nevoie, la convocarea preşedintelui sau a cel puţin 2 dintre
membrii săi.
(4) Atribuţiile biroului
consiliului judeţean, respectiv al Consiliului Municipiului Bucureşti sunt:
a) coordonează şi conduce
activitatea filialei în perioada dintre sesiunile consiliului judeţean,
respectiv al municipiului Bucureşti;
b) ţine evidenţa membrilor săi autorizaţi şi aprobă
transferul membrilor de la o filială la alta;
c) comunică Biroului executiv
al Ordinului Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor
Medicali din România orice modificare în legătură cu membrii consiliului
judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti sau ai biroului consiliului;
d) coordonează activitatea departamentelor şi
compartimentelor din structura proprie;
e) aprobă desemnarea nominală a
şefilor comisiilor de specialitate, departamentelor şi compartimentelor din
structura proprie;
f) eliberează membrilor
filialei judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti certificatul de membru;
g) răspunde la sesizările, adresele, petiţiile adresate
filialei de membrii acesteia sau de alte persoane, în termen de 30 de zile
lucrătoare; în caz contrar, petiţionarul are dreptul de a sesiza organele
ierarhice superioare, care vor analiza şi soluţiona, după caz, aceste petiţii;
h) aprobă angajarea şi efectuarea de cheltuieli
necesare desfăşurării activităţii filialei, în limita competenţelor stabilite
de Consiliul naţional şi cu respectarea legislaţiei în vigoare;
i) întocmeşte raportul anual de activitate şi gestiune
pe care îl supune aprobării consiliului judeţean, respectiv al municipiului
Bucureşti şi îl înaintează spre informare Biroului executiv al Ordinului Asistenţilor Medicali
Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România;
j) informează consiliul judeţean, respectiv al
municipiului Bucureşti cu privire la deciziile emise între şedinţele
consiliului.
Art. 20. - Preşedintele filialei are următoarele
atribuţii:
a) asigură conducerea şi coordonarea biroului
consiliului;
b) primeşte şi repartizează
departamentelor, respectiv compartimentelor de specialitate petiţiile, cererile
adresate de membrii organizaţiei sau de alte persoane;
c) aprobă angajarea, promovarea şi eliberarea din
funcţie a personalului executiv al filialei;
d) exercită autoritatea
disciplinară asupra personalului, în limita
prevederilor legale;
e) stabileşte atribuţiile personalului din cadrul
departamentelor, compartimentelor şi comisiilor de specialitate şi ale
personalului executiv;
f) aprobă programele de
efectuare a concediilor anuale de odihnă;
g) exercită atribuţiile ordonatorului principal de credite la nivelul filialei;
h) reprezintă filiala în relaţia cu autorităţile
locale, instituţiile guvernamentale şi organizaţiile neguvernamentale, cu
mass-media, cu alte persoane fizice şi juridice;
i) conduce lucrările adunării generale judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti, ale consiliului judeţean, respectiv al
municipiului Bucureşti şi ale biroului consiliului;
j) ia măsuri pentru a asigura participarea membrilor
din cadrul filialei sale, care sunt consilieri naţionali, la şedinţele
Consiliului naţional.
Art. 21. -In lipsa preşedintelui, acesta poate mandata
un vicepreşedinte pentru exercitarea atribuţiilor sale, în tot sau numai în
parte.
Art. 22. -Vicepreşedinţii biroului consiliului au
următoarele atribuţii:
a) coordonează activitatea
departamentelor, compartimentelor şi comisiilor de specialitate aflate sub
autoritatea lor;
b) întocmesc la sfârşitul
fiecărui an sau la cererea preşedintelui filialei o informare privind
activitatea departamentelor, respectiv a compartimentelor
aflate sub autoritatea lor;
c) exercită orice alte
atribuţii date de preşedintele biroului consiliului, în limitele legii.
Art. 23. - Secretarul biroului consiliului judeţean,
respectiv al municipiului Bucureşti are următoarele atribuţii:
a) îndrumă şi coordonează
activitatea secretariatului şi a serviciilor aflate în subordine;
b) răspunde de gestionarea
patrimoniului instituţiei şi ia măsuri pentru asigurarea integrităţii acestuia;
c) organizează activitatea de întreţinere şi stabileşte
măsuri pentru paza sediului instituţiei, prin structurile de resort;
d) ia măsuri pentru efectuarea
inventarierii anuale a tuturor bunurilor din patrimoniul instituţiei şi
prezintă biroului consiliului judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti un
raport asupra acestui inventar;
e) organizează activitatea pe linie de prevenire şi
stingere a incendiilor, precum şi activitatea de protecţie a muncii;
f) păstrează registrele de
procese-verbale ale adunării generalejudeţene, respectiv a municipiului
Bucureşti, consiliului judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, precum şi
ale biroului consiliului judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti;
g) exercită orice alte
atribuţii date de preşedintele biroului consiliului.
SECŢIUNEA a 3-a
Organele de conducere la nivel naţional
Art. 24. - (1) Organele de conducere ale Ordinul
Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din
România, la nivel naţional, sunt:
a) Adunarea generală naţională;
b) Consiliul naţional;
c) Biroul executiv;
d) preşedintele;
e) preşedintele de onoare.
(2) Organele de conducere prevăzute la alin. (1) îşi
desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile prezentului statut şi ale
Regulamentului de organizare şi funcţionare al Ordinului Asistenţilor Medicali
Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România.
Art. 25. - (1) Adunarea generală naţională este
constituită din reprezentanţi aleşi la nivelul filialelor judeţene şi la
nivelul filialei municipiului Bucureşti, conform normei de reprezentare de 1 la
500.
(2) Adunarea generală naţională alege prin vot secret,
cu majoritate simplă, membrii Consiliului naţional al Ordinului Asistenţilor
Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, în
prezenţa a cel puţin două treimi din numărul total al reprezentanţilor aleşi,
cu excepţia preşedinţilor filialelor judeţene, respectiv a preşedintelui
filialei municipiului Bucureşti şi a reprezentantului autorităţii de stat. In
cazul în care la Adunarea generală naţională la care au loc alegeri nu este
prezent un număr de două treimi din numărul total al reprezentanţilor, în
termen de 14 zile se va organiza o altă Adunare generală naţională de alegeri,
al cărei rezultat va fi validat indiferent de numărul participanţilor.
(3) Adunarea generală naţională adoptă, în prezenţa a
cel puţin două treimi din numărul total al reprezentanţilor aleşi, Codul de
etică şi deontologie al asistentului medical generalist, al moaşei şi al
asistentului medical din România, Regulamentul de organizare şi funcţionare al
Ordinului Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali
din România şi Statutul Ordinului Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor
şi Asistenţilor Medicali din România.
(4) Lucrările Adunării generale
naţionale sunt conduse de preşedintele Ordinului Asistenţilor Medicali
Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România.
Art. 26. - (1) Consiliul naţional este alcătuit din
preşedinţii fiecărei filiale judeţene, respectiv al filialei municipiului
Bucureşti, preşedintele de onoare, reprezentantul autorităţii de stat, câte un
reprezentant al organizaţiilor din ministerele şi instituţiile cu reţea
sanitară proprie, câte un reperezentant al fiecărei filiale judeţene şi 3
reprezentanţi ai filialei municipiului Bucureşti, aleşi de Adunarea generală
naţională.
(2) Consiliul naţional este
legal constituit în prezenţa a jumătate plus unu din numărul membrilor săi şi
adoptă hotărâri cu majoritate simplă de voturi.
(3) Hotărârile Consiliului
naţional sunt obligatorii pentru toţi membrii Ordinului Asistenţilor Medicali
Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România.
(4) Consiliul naţional se
întruneşte în sesiuni trimestriale şi extraordinare.
(5) Consiliul naţional are următoarele atribuţii:
a) alege prin vot secret membrii Biroului executiv al
OAMGMAMR;
b) suspendă sau, după caz, revocă din funcţie, la
propunerea Biroului executiv, membrii Ordinului Asistenţilor Medicali
Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România care exercită
funcţii de conducere şi care nu îşi îndeplinesc cu demnitate responsabilităţile
funcţiei sau se află într-o stare de incompatibilitate;
c) alege din rândul membrilor săi o persoană pentru a
ocupa funcţia electivă rămasă vacantă în cadrul Biroului executiv;
d) stabileşte strategia si
obiectivele generale ale OAMGMAMR;'
e) aprobă desemnarea nominală a
şefilor comisiilor de specialitate, departamentelor, compartimentelor din
structură, la propunerea Biroului executiv, cu respectarea legislaţiei în
vigoare;
f) aprobă bugetul de venituri şi cheltuieli;
g) analizează şi aprobă
raportul de activitate al Biroului executiv;
h) stabileşte, în funcţie de gradul riscului
profesional, valoarea riscului asigurat în cadrul asigurărilor de răspundere
civilă pentru asistenţii medicali generalisti, moaşe şi asistenţii medicali;
i) aprobă Programul naţional de educaţie medicală
continuă şi stabileşte numărul minim de credite ce trebuie cumulat anual, la
propunerea Biroului executiv;
j) soluţionează, prin Comisia naţională de etică şi
deontologie a Ordinului Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor şi
Asistenţilor Medicali din România, abaterile date în competenţa sa,
pronunţându-se în consecinţă;
k) analizează şi soluţionează abaterile săvârşite de
membrii OAMGMAMR care deţin funcţii elective şi se pronunţă în consecinţă;
l) stabileşte cuantumul
cotizaţiei lunare datorate de fiecare membru, cota-parte ce va fi virată către
structurile centrale ale organizaţiei;
m) acordă recompense, diplome de onoare şi de
excelenţă, la propunerea Biroului executiv;
n) aprobă conferirea titlului
de membru fondator, membru de onoare, la propunerea Biroului executiv;
o) aprobă afilierea OAMGMAMR la organizaţiile
internaţionale profesionale ale asistenţilor medicali şi moaşelor, precum şi
cotele de contribuţie la acestea;
p) aprobă aplicarea de sancţiuni, la propunerea
Biroului executiv, pentru neîndeplinirea obligaţiilor ce decurg din exercitarea
funcţiilor elective;
r) stabileşte indemnizaţia membrilor Biroului executiv
şi cuantumul indemnizaţiei de şedinţă a membrilor Consiliului naţional;
s) îndeplineşte orice alte atribuţii date în competenţa
sa prin Regulamentul de organizare şi funcţionare al Ordinului Asistenţilor
Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România.
Art. 27. - Activitatea Ordinului Asistenţilor Medicali
Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România este coordonată
între sesiunile Consiliului naţional de Biroul executiv.
Art. 28. - Biroul executiv al Consiliului naţional este
alcătuit din preşedinte, preşedintele de onoare, 4 vicepreşedinţi şi un
secretar naţional, aleşi prin vot secret de membrii Consiliului naţional din
rândul acestora.
Art. 29. - Biroul executiv are următoarele atribuţii:
a) asigură coordonarea şi
conducerea activităţii curente a OAMGMAMR între sesiunileConsiliului naţional;
b) convoacă Adunarea generală naţională a OAMGMAMR şi
Consiliul naţional în şedinţe ordinare şi extraordinare;
c) organizează şedinţele
Adunării generale naţionale, ale Consiliului naţional, propune ordinea de zi şi
se asigură de consemnarea celor dezbătute;
d) elaborează Codul de etică şi
deontologie al asistentului medical generalist, moaşei şi asistentului medical,
Statutul şi Regulamentul de organizare şi funcţionare ale OAMGMAMR, pe care le
supune aprobării Adunării generale naţionale;
e) elaborează şi propune spre aprobare Consiliului
naţional proiecte de modificare a actelor statutare, în conformitate cu
realităţile legislative;
f) elaborează Regulamentul electoral, pe care îl
propune spre aprobare Consiliului naţional al OAMGMAMR;
g) elaborează Regulamentul de funcţionare şi organizare
al Comisiei naţionale de control financiar, pe care îl supune aprobării
Consiliului naţional;
h) elaborează organigrama
departamentelor/compartimentelor profesionale, comisiilor de specialitate din
structura OAMGMAMR şi aprobă regulamentul de funcţionare al fiecărei structuri
interne;
i) analizează cererile, petiţiile şi reclamaţiile
membrilor OAMGMAMR nesoluţionate la nivelul filialei judeţene, pe care le
soluţionează sau dispune soluţionarea lor;
j) organizează şi coordonează educaţia medicală
continuă;
k) elaborează metodologia şi tematica concursurilor şi
examenelor, elaborează criteriile şi standardele de dotare a cabinetelor de
practică independentă, precum şi celelalte acte normative
incidente;
l) analizează raportul anual de
activitate şi gestiune înaintat de filialele judeţene;
m) efectuează în fiecare an controlul administrativ la
filialele judeţene şi prezintă Consiliului naţional concluziile şi propunerile
de îmbunătăţire a activităţii;
n) acceptă donaţiile, legatele şi sponsorizările făcute
filialelor teritoriale;
o) gestionează eventualele
conflicte ivite între membri şi filiale sau între filiale;
p) răspunde la petiţiile, cererile adresate de membrii
organizaţiei sau de alte persoane în termen de 30 de zile;
q) duce la îndeplinire hotărârile Consiliului naţional
şi exercită orice alte atribuţii stabilite de acesta;
r) îndeplineşte orice alte atribuţii date în competenţa
sa prin Regulamentul de organizare şi funcţionare al Ordinului Asistenţilor
Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România.
Art. 30. - (1) Preşedintele Ordinului Asistenţilor
Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România este ales
de membrii Consiliului naţional, prin vot secret.
(2) Preşedintele Ordinului Asistenţilor Medicali
Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România are următoarele
atribuţii:
a) asigură conducerea si
coordonarea întregii activităţi a OAMGMAMR;
b) reprezintă OAMGMAMR în relaţiile
cu autorităţile şi instituţiile guvernamentale şi neguvernamentale din ţară şi
din străinătate, cu mass-media, cu alte persoane fizice sau juridice;
c) primeşte şi repartizează departamentelor de
specialitate, compartimentelor, celorlalte structuri ale organizaţiei
teritoriale cererile, petiţiile, adresele şi se asigură de soluţionarea
acestora;
d) semnează rapoartele, recomandările, precum şi
celelalte acte ale OAMGMAMR care se pot emite numai cu acordul său;
e) aprobă angajarea, promovarea şi eliberarea din
funcţie a personalului executiv, acordă gradaţii, salarii de merit şi alte
drepturi, potrivit dispoziţiilor legale;
f) stabileşte atribuţiile
personalului din cadrul departamentelor, compartimentelor şi comisiilor de
specialitate şi ale personalului executiv;
g) exercită autoritatea
disciplinară asupra personalului executiv, în condiţiile legii;
h) exercită atribuţiile ordonatorului principal de
credite;
i) aprobă programele de efectuare a concediilor anuale
de odihnă;
j) conduce lucrările Adunării generale naţionale, ale
Consiliului naţional şi ale Biroului executiv;
k) aprobă angajarea şi efectuarea de cheltuieli
necesare desfăşurării activităţii OAMGMAMR, în limita cadrului legal;
l) încheie acte juridice în numele OAMGMAMR, cu aprobarea celorlalţi membri ai Biroului executiv;
m) deleagă atribuţii membrilor Biroului executiv;
n) îndeplineşte orice alte atribuţii date în competenţa
sa prin Regulamentul de organizare şi funcţionare al Ordinului Asistenţilor
Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România.
Art. 31. -Vicepreşedinţii Biroului executiv au
următoarele atribuţii:
a) coordonează activitatea departamentelor,
compartimentelor şi comisiilor de specialitate aflate sub autoritatea lor;
b) întocmesc, la sfârşitul
fiecărui an sau la cererea preşedintelui, o informare privind activitatea
departamentelor şi compartimentelor aflate sub autoritatea lor;
c) efectuează verificări periodice
administrativ-organizatorice la nivelul filialelor judeţene şi întocmesc un
raport cu privire la rezultatele constatate, pe care îl prezintă Biroului
executiv;
d) exercită orice alte atribuţii date de preşedintele
Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali
din România, în condiţiile legii.
Art. 32. - Secretarul naţional
are următoarele atribuţii:
a) îndrumă şi coordonează
activitatea secretariatului şi a serviciilor aflate în subordine;
b) organizează activitatea de
întreţinere, de dotare şi stabileşte măsuri pentru paza sediului OAMGMAMR, prin
structurile de resort;
c) ia măsuri pentru efectuarea
inventarierii anuale a tuturor bunurilor din patrimoniul OAMGMAMR şi prezintă
Biroului executiv un raport asupra acestui inventar;
d) organizează activitatea pe linie de prevenire şi
stingere a incendiilor, precum şi activitatea de protecţie a muncii;
e) păstrează registrele de
procese-verbale ale Adunării generale naţionale, Consiliului naţional, precum
şi ale Biroului executiv;
f) exercită orice alte
atribuţii date de preşedintele Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti,
Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, în condiţiile legii.
Art. 33. - Preşedintele de onoare are următoarele
atribuţii:
a) participă alături de
preşedinte la conducerea şi coordonarea întregii activităţi a OAMGMAMR;
b) participă alături de preşedinte
la conducerea lucrărilor Adunării generale naţionale, ale Consiliului naţional
şi ale Biroului executiv;
c) participă la deciziile privind strategia, direcţiile
de acţiune şi obiectivele OAMGMAMR;
d) reprezintă OAMGMAMR în
relaţiile cu autorităţile şi instituţiile guvernamentale şi neguvernamentale
din ţară şi din străinătate, cu mass-media, cu alte persoane fizice sau
juridice;
e) acţionează în vederea promovării intereselor
profesionale ale membrilor OAMGMAMR.
Art. 34. - Reprezentantul autorităţii
statului îndeplineşte atribuţiile prevăzute de Ordonanţa de urgentă a
Guvernului nr. 144/2008.
CAPITOLUL VI
Departamente şi compartimente de specialitate
Art. 35. - (1) La nivelul Consiliului naţional al
Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali
din România funcţionează departamente, compartimente, comisia de specialitate a
asistenţilor medicali generalişti, comisia de specialitate a moaşelor, comisii
de specialitate pentru asistenţii medicali, Comisia naţională de etică şi
deontologie a Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi
Asistenţilor Medicali din România, precum şi alte comisii propuse de Biroul
executiv şi aprobate prin hotărâre a Consiliului naţional.
(2) Filialele judeţene, respectiv filiala municipiului
Bucureşti adoptă o structură organizatorică în concordanţă cu structura
Consiliului naţional.
(3) Structura şi atribuţiile departamentelor,
compartimentelor şi comisiilor sunt stabilite prin Regulamentul de organizare
şi funcţionare al Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi
Asistenţilor Medicali din România.
CAPITOLUL VII
Patrimoniul, cotizaţiile şi alte surse financiare
Art. 36. - (1) Ordinul Asistenţilor Medicali
Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România are patrimoniu
propriu, pe care îl administrează cu diligenta unui bun proprietar.
(2) Patrimoniul este alcătuit
din totalitatea bunurilor mobile şi imobile dobândite în condiţiile legii.
(3) Veniturile Ordinului
Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din
România se constituie din următoarele surse, obţinute în condiţiile legii:
a) taxe de înscriere;
b) cotizaţii lunare ale membrilor;
c) donaţii şi sponsorizări de la persoane fizice ori
juridice, potrivit legii;
d) fonduri rezultate din
diferite taxe pentru manifestări ştiinţifice, în condiţiile legii;
e) contravaloarea serviciilor
prestate membrilor sau persoanelor fizice şi juridice, inclusiv din organizarea
de cursuri şi alte forme de educaţie continuă;
f) încasări din vânzarea publicaţiilor proprii;
g) drepturi editoriale,
publicitate în publicaţiile editate de OAMGMAMR;
h) alte surse, cu respectarea prevederilor legale.
(4) Taxele de înscriere şi cotizaţiile membrilor
OAMGMAMR vor fi stabilite prin hotărâre a Consiliului naţional.
(5) Cotizaţia de membru al OAMGMAMR se încasează lunar
de la fiecare asistent medical generalist/moaşă sau asistent medical pe statul
de plată şi va fi în cuantum de 1% din valoarea salariului de încadrare,
conform hotărârii Consiliului naţional.
Art. 37. - (1) Neplata cotizaţiei datorate de filialele
Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali
din România pe o perioadă de 3 luni se sancţionează cu suspendarea din funcţie
a preşedintelui filialei, prin hotărâre a Consiliului naţional, până la plata
cotizaţiei datorate, perioadă în care atribuţiile preşedintelui sunt preluate
de unul dintre vicepreşedinţi, desemnat de consiliul judeţean/municipiului
Bucureşti, în termen de 30 de zile. In cazul întârzierii plăţii cotizaţiei
peste termenul de 3 luni, se aplică majorări de întârziere în cuantum stabilit
prin hotărâre a Consiliului naţional, conform prevederilor legale, şi se
solicită blocarea contului filialei respective.
(2) Ridicarea sancţiunii se
pune în aplicare prin hotărâre a Consiliului naţional al Ordinului Asistenţilor
Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România.
(3) Neplata cotizaţiei datorate
de membrii Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi
Asistenţilor Medicali din România pe o perioadă de 6 luni se sancţionează cu
suspendarea calităţii de membru până la plata cotizaţiei datorate. In cazul
întârzierii plăţii cotizaţiei peste termenul de 6 luni, se aplică majorări de
întârziere în cuantum stabilit prin hotărâre a Consiliului naţional al
Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali
din România, conform prevederilor legale.
(4) Sancţiunea prevăzută la
alin. (3) se aplică de biroul consiliului judeţean/municipiului Bucureşti al
filialei respective.
Art. 38. - Pentru serviciile prestate persoanelor care
nu sunt membre ale Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi
Asistenţilor Medicali din România, tarifele se stabilesc, după caz, de Biroul executiv al OAMGMAMR, respectiv
de biroul consiliului judeţean/municipiului Bucureşti al Ordinului Asistenţilor
Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România.
CAPITOLUL VIII
Răspunderea disciplinară
SECŢIUNEA 1
Principiile anchetei disciplinare
Art. 39. - (1) Asistenţii
medicali generalişti, moaşele şi asistenţii medicali răspund disciplinar pentru
nerespectarea legislaţiei din domeniul profesiei, a Codului de etică şi
deontologie al asistentului medical generalist, al moaşei şi al asistentului
medical din România, a regulilor de bună practică profesională, a Statutului
Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali
din România, pentru nerespectarea deciziilor obligatorii adoptate, în
conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare, de organele de conducere ale
Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali
din România, precum şi pentru orice fapte săvârşite în legătură cu profesia,
care sunt de natură să prejudicieze onoarea şi prestigiul profesiei sau ale Ordinului
Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din
România.
(2) Răspunderea disciplinară
prevăzută la alin. (1) este angajată în funcţie de gravitatea abaterii.
(3) Constituie abatere disciplinară fapta prin care se
încalcă prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 144/2008, ale
prezentului statut, ale Regulamentului de organizare şi funcţionare al
OAMGMAMR, ale Codului de etică şi deontologie al asistentului medical, precum
şi ale celorlalte acte normative emise de OAMGMAMR.
Art. 40. - (1) Sancţiunile disciplinare pe care
organele de conducere ale Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor
şi Asistenţilor Medicali din România le pot aplica sunt următoarele:
a) mustrarea;
b) avertismentul;
c) suspendarea calităţii de
membru al Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor
Medicali din România şi informarea Ministerului Sănătăţii cu privire la
retragerea dreptului de exercitare a profesiei pe perioada respectivă;
d) retragerea calităţii de
membru al Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor
Medicali din România şi informarea Ministerului Sănătăţii cu privire la
retragerea dreptului de exercitare a profesiei.
(2) Sancţiunile prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b) se
aplică de consiliul judeţean/municipiului Bucureşti al Ordinului Asistenţilor
Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România.
(3) Sancţiunile prevăzute la alin. (1) lit. c) şi d) se
aplică de Consiliul naţional al Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti,
Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România.
(4) Fac excepţie sancţiunile aplicate conform art. 46
alin. (4) şi art. 59 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
144/2008, deoarece în acest caz competenţa revine consiliului
judeţean/municipiului Bucureşti al Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti,
Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România.
Art. 41. - (1) Contestaţia împotriva deciziei
consiliului judeţean/municipiului Bucureşti se adresează Biroului executiv al OÂMGMAMARÎn termen de 30 de zile de la comunicare.
(2) Contestaţia împotriva deciziei Consiliului naţional
se depune la judecătoria în a cărei circumscripţie teritorială îşi desfăşoară
activitatea asistentul medical sau moaşa, în termen de 30 de zile de la comunicare.
Art. 42. - Abaterile disciplinare săvârşite de membrii
OAMGMAMR care exercită funcţii elective se cercetează de către Comisia
naţională de etică şi deontologie a Ordinului Asistenţilor Medicali
Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, iar aplicarea
sancţiunii se face de către plenul Consiliului naţional.
Legalitatea
Art. 43. - Ancheta disciplinară se desfăşoară în
limitele prezentului statut, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
144/2008, ale Regulamentului de organizare şi funcţionare al OAMGMAMR şi ale
Codului de etică şi deontologie al asistentului medical generalist, al moaşei
şi al asistentului medical din România.
Art. 44. - (1) Fiecare membru al OAMGMAMR beneficiază
de prezumţia de nevinovăţie până la soluţionarea cauzei.
(2) Fiecare membru al OAMGMAMR are dreptul de a se
apăra, prin orice mijloc legal, atunci când a fost acuzat de săvârşirea unei
abateri.
Art. 45. - Respectarea demnităţii umane - orice
persoană supusă procedurii de soluţionare a plângerii trebuie tratată cu
respect şi demnitate umană.
Art. 46. - Garantarea dreptului la apărare - orice
persoană supusă procedurii de soluţionare a plângerii are dreptul de a se apăra
prin orice mijloc legal considerat necesar; părţile implicate au dreptul la
asistenţă juridică.
Art. 47. - Limba în care se desfăşoară ancheta
disciplinară şi procedura de soluţionare a plângerii este limba română;
persoanele care nu vorbesc sau nu înţeleg limba română au dreptul de a se
exprima şi/sau de a se apăra prin intermediul unui traducător autorizat.
SECŢIUNEA a 2-a
Competenţa organelor jurisdicţionale
Art. 48. - (1) Plângerile sunt adresate în primă
instanţă organizaţiilor judeţene/municipiului Bucureşti, respectiv comisiilor
teritoriale de etică şi deontologie.
(2) Plângerile împotriva unor
membri cu funcţii elective în cadrul OAMGMAMR, precum şi contestaţiile la
hotărârile comisiilor teritoriale de etică şi deontologie se adresează Biroului
executiv al OAMGMAMR.
Art. 49. - (1) Cercetarea faptelor, adunarea dovezilor şi propunerea unei sancţiuni cu privire la abaterile simple sunt de
competenţa referentului numit de biroul consiliului judeţean/municipiului
Bucureşti al filialei.
(2) Cercetarea faptelor, adunarea dovezilor şi
propunerea unei sancţiuni cu privire la abaterile grave revin în competenţa
comisiei teritoriale de etică şi deontologie.
Art. 50. - Membrii OAMGMAMR care au participat la
soluţionarea unei cauze în primă instanţă nu pot face parte din organele de
jurisdicţie competente să soluţioneze contestaţiile îndreptate împotriva
acestor hotărâri.
Art. 51. - Membrii OAMGMAMR care fac parte din organele
de jurisdicţie şi care au vreun interes în soluţionarea cauzei sau în care
cauză sunt implicaţi în calitate de pârâţi soţii acestora, precum şi rudele
până la gradul al patrulea inclusiv sunt obligaţi să se abţină de la
soluţionarea cauzei disciplinare, cu precizarea cauzei ce constituie motivul
abţinerii.
Art. 52. -In cazul în care nu a fost formulată
declaraţia de abţinere, membrul OAMGMAMR care se află în una dintre situaţiile
descrise mai sus poate fi recuzat la cererea oricărei persoane care participă
la soluţionarea cauzei.
Art. 53. - Biroul consiliului judeţean/municipiului
Bucureşti sau, după caz, Biroul executiv va dispune în maximum 3 zile
înlocuirea membrului aflat în incompatibilitate.
SECŢIUNEA a 3-a
Plângerea
Art. 54. - Dreptul de a face sesizare/plângere aparţine
persoanei vătămate (pacient sau reprezentantul legal, după caz), precum şi
membrilor OAMGMAMR.
Art. 55. - (1) Plângerea/sesizarea se adresează filialei judeţene/municipiului Bucureşti în care îşi
desfăşoară activitatea membrul OAMGMAMR împotriva căruia se depune plângerea,
în termen de 30 de zile de la data săvârşirii sau cunoaşterii săvârşirii
faptei, dar nu mai târziu de 6 luni.
(2) Plângerea se depune
personal, prin mandatar ori poate fi trimisă prin scrisoare recomandată cu
confirmare de primire.
(3) Persoanele lipsite de
capacitate de exerciţiu sau cu capacitate de exerciţiu restrânsă pot face
plângere prin reprezentanţii legali.
(4) In cazuri de notorietate organele competente se pot
sesiza din oficiu.
(5) Dacă în cursul soluţionării
unei abateri se conturează elementele săvârşirii unei infracţiuni, organele
competente au obligaţia de a sesiza organele de urmărire penală.
Art. 56. - (1) Plângerea este
considerată admisibilă dacă conţine următoarele elemente: numele, prenumele,
domiciliul petiţionarului, elemente de identificare ale asistentului împotriva
căruia se îndreaptă petiţia, locul şi contextul în care s-a săvârşit fapta,
descrierea faptei, mijloacele de probă, semnătura petiţionarului.
(2) Lipsa unuia dintre aceste elemente se sancţionează
cu neadmiterea acesteia.
Art. 57. - (1) Termenul în care poate fi depusă
plângerea este de 30 de zile de la data săvârşirii sau cunoaşterii săvârşirii
faptei, dar nu mai târziu de 6 luni de la data săvârşirii ei.
(2) Introducerea plângerii după expirarea termenului de
mai sus se sancţionează cu decăderea din dreptul de a face plângere pentru
fapta respectivă.
SECŢIUNEA a 4-a
Procedura de soluţionare a plângerilor
Art. 58. - La primirea plângerii, biroul consiliului
judeţean/municipiului Bucureşti o înaintează referentului sau comisiei
teritoriale de etică şi deontologie, după caz, care va verifica condiţiile de
admisibilitate şi de competenţă şi va formula
concluziile.
Art. 59. - In baza art. 58, comisia teritorială de
etică şi deontologie a Ordinului Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor şi
Asistenţilor Medicali din România va dispune:
- respingerea plângerii ca nefondată;
- declanşarea procedurii de soluţionare, conform
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 144/2008 şi prezentului statut.
Art. 60. - Decizia de respingere a plângerii se emite
de biroul consiliului judeţean/municipiului Bucureşti şi se comunică
petiţionarului, cu motivare.
Art. 61. - Soluţionarea
plângerilor se face în termen de 45 de zile de la data admiterii, dar nu mai
târziu de 3 luni.
Art. 62. - Procedura de soluţionare a plângerii constă
în: cercetarea faptei, adunarea dovezilor, solicitarea de opinii calificate,
apelarea la oricare alt mijloc legal ce poate contribui la soluţionarea cauzei
(în anumite cazuri), propunerea sancţiunii.
Cercetarea faptei
Art. 63. - Vinovăţia există atunci când fapta este
săvârşită cu intenţie sau din culpă, prezintă pericol social şi este prevăzută
în Codul de etică şi deontologie al asistentului medical generalist, al moaşei
şi al asistentului medical din România şi în prezentul statut.
Art. 64. - Constituie abateri simple faptele:
a) prin care se aduce atingere valorilor sociale ce
ocrotesc drepturile pacientului, precum şi onoarea,
demnitatea confraţilor şi celorlalte persoane cu care asistenţii medicali şi
moaşele intră în relaţii profesionale;
b) neîndeplinirea obligaţiilor
profesionale sau îndeplinirea acestora cu neglijenţă, nepăsare, în mod repetat;
c) neparticiparea la programele
de pregătire profesională şi perfecţionare, având drept consecinţă nerealizarea
numărului de credite stabilit de Consiliul naţional;
d) neplata sau refuzul la plată a cotizaţiei de membru,
pentru o perioadă de cel mult 6 luni.
Art. 65. - Constituie abateri grave faptele:
a) neîndeplinirea obligaţiilor
profesionale cu privire la divulgarea secretului profesional;
b) neacordarea primului ajutor medical;
c) folosirea de mijloace de constrângere fizică şi/sau
psihică în exercitarea profesiei;
d) condamnarea printr-o hotărâre judecătorească
definitivă, pentru săvârşirea cu intenţie a unei infracţiuni privitoare la
viaţa, integritatea fizică a persoanei sau ce are legătură cu exercitarea profesiei;
e) desfăşurarea de activităţi politice în cadrul
OAMGMAMR şi cu ocazia manifestărilor organizate de acesta;
f) orice faptă care îndeplineşte criteriile de
individualizare a acesteia prevăzute în prezentul statut şi în Codul de etică şi
deontologie al asistentului medical generalist, al moaşei şi al asistentului
medical din România.
Art. 66. - (1) Adunarea dovezilor constă în:
interogarea părţilor, martorilor, strângerea depoziţiilor, a înscrisurilor
oficiale şi apelarea la orice alt mijloc de probă ce poate contribui la
soluţionarea cauzei.
(2) Neprezentarea membrului OAMGMAMR împotriva căruia
s-a depus plângere, la solicitarea comisiei de etică şi deontologie,
echivalează cu recunoaşterea săvârşirii faptei.
Art. 67. - Solicitarea de opinii calificate constă în:
solicitarea de opinii personalului specializat care are competenţă maximă pe
anumite domenii, de la caz la caz - medici, jurişti sau altor persoane
abilitate.
Propunerea sancţiunii
Art. 68. - (1) La stabilirea
încadrării faptei în abatere simplă sau gravă, precum şi în procesul de
individualizare a sancţiunii se va ţine seama de următoarele elemente:
a) împrejurările în care a fost săvârşită fapta;
b) pericolul social al faptei;
c) rezultatul imediat şi de durată al faptei;
d) prezenţa discernământului în momentul săvârşirii
faptei;
e) modul şi mijloacele de săvârşire;
f) atitudinea membrului
OAMGMAMR pe parcursul desfăşurării anchetei.
(2) Repetarea unei abateri
disciplinare constituie circumstanţă agravantă, care va fi avută în vedere la
aplicarea sancţiunii.
(3) Comisia teritorială de
etică şi deontologie din cadrul filialei Ordinului Asistenţilor Medicali
Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România întocmeşte un
referat de soluţionare către biroul consiliului judeţean/municipiului
Bucureşti, care cuprinde pe scurt:
a) descrierea în fapt;
b) probele administrate;
c) concluzia comisiei teritoriale de etică şi
deontologie;
d) încadrarea legală;
e) sancţiunea propusă a se aplica sau, după caz,
trimiterea dosarului la Comisia naţională de etică şi deontologie a Ordinului
Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din
România ori existenţa uneia sau a mai multor cauze care înlătură răspunderea
disciplinară.
SECŢIUNEA a 5-a
Cauzele care înlătură răspunderea disciplinară
Art. 69. - Nu constituie
abatere disciplinară fapta săvârşită de membrii OAMGMAMR in exercitarea profesiei, în condiţiile în
care aceasta s-a produs prin constrângere morală sau fizică, a intervenit cazul
fortuit ori iresponsabilitatea.
Art. 70. - Nu constituie abatere disciplinară fapta săvârşită de membrii OAMGMAMR în exercitarea
profesiei, dacă săvârşirea ei a fost impusă de ordinul dat de către superiorul
ierarhic, într-o situaţie în care nu se putea cunoaşte în mod vădit ilegalitatea
şi nici nu se putea prevedea pericolul.
Art. 71. - Nu constituie abatere disciplinară fapta
săvârşită de membrii OAMGMAMR in exercitarea profesiei, de refuz de a executa un ordin dat de
către un superior ierarhic, dacă acest ordin se dovedeşte a fi fost în mod
vădit ilegal sau ar fi creat o stare de pericol previzibil, atunci când nu este
vorba de o urgenţă.
Art. 72. - Nu constituie abatere disciplinară fapta
săvârşită de membrii OAMGMAMR in exercitarea profesiei, pentru a salva de la un pericol iminent şi
care nu putea fi înlăturat altfel viaţa, integritatea corporală sau sănătatea
pacientului.
Art. 73. - Inţelesul termenilor de constrângere fizică
sau morală, caz fortuit ori iresponsabilitate este cel care rezultă din
interpretarea acestor termeni prin prisma dreptului comun.
SECŢIUNEA a 6-a
Aplicarea sancţiunii
Art. 74. - (1) Aplicarea sancţiunilor este de
competenţa consiliului judeţean/municipiului Bucureşti, pentru abaterile
simple, şi de competenţa Consiliului naţional, pentru abaterile grave.
(2) Excepţie fac sancţiunile aplicate pentru abateri
prevăzute la art. 46 alin. (4) şi art. 59 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 144/2008.
Art. 75. - Biroul executiv, respectiv biroul
consiliului judeţean/municipiului Bucureşti emite hotărârea de sancţionare,
termenul de redactare fiind de maximum 10 zile de la
adoptarea sa.
Art. 76. - Hotărârea va cuprinde, sub sancţiunea
nulităţii absolute, următoarele elemente:
a) arătarea organului competent care a soluţionat
plângerea;
b) arătarea organului competent
care a dispus aplicarea sancţiunii;
c) numele, prenumele, funcţia,
unitatea sanitară unde lucrează membrul OAMGMAMR in cauză;
d) obiectul plângerii,
descrierea faptelor, cu arătarea dovezilor pe care se fundamentează hotărârea;
e) sancţiunea aplicată şi
perioada pentru care se aplică, după caz;
f) temeiul de drept în baza căruia se aplică
sancţiunea;
g) calea de atac, termenul de
contestaţie şi organul competent să soluţioneze contestaţia;
h) semnătura reprezentantului legal al filialei ori al
OAMGMAMR central, după caz.
Art. 77. - Hotărârea adoptată
se comunică în termen de 5 zile de la redactare, prin scrisoare recomandată:
petentului, persoanei în cauză, filialei judeţene/municipiului Bucureşti a
OAMGMAMR, persoanei juridice cosemnatare a contractului individual de muncă şi,
după caz, Ministerului Sănătăţii.
SECŢIUNEA a 7-a
Căile de atac
1. Contestaţia
Art. 78. - Dreptul de a introduce contestaţie aparţine
atât persoanei vătămate, cât şi membrului OAMGMAMR împotriva căruia s-a dispus
sancţiunea.
Art. 79. - Sancţiunile emise de consiliul
judeţean/municipiului Bucureşti se contestă în termen de maximum 30 de zile de
la data comunicării, la Biroul executiv al OAMGMAMR.
Art. 80. - Contestaţia trebuie să cuprindă, sub
sancţiunea neadmiterii acesteia, următoarele elemente:
a) numele, prenumele, domiciliul contestatarului;
b) indicarea deciziei de sancţionare care se contestă;
c) motivele de nelegalitate pe care se întemeiază
contestaţia şi dovezile în susţinerea acestor motive;
d) semnătura petiţionarului.
Art. 81. - Regulile procedurale
cu privire la contestaţie sunt aceleaşi ca şi în cazul plângerii, cu excepţia
situaţiilor în care sunt aduse noi probe/elemente în cauză. In astfel de
cazuri, judecarea cauzei se face în funcţie de competenţă.
Art. 82. - In condiţiile în care Biroul executiv admite
contestaţia, Comisia naţională de etică şi deontologie a Ordinului Asistenţilor
Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România va solicita
comisiei teritoriale de etică şi deontologie dosarul cauzei complet, ce se va
trimite în maximum 10 zile de la comunicarea solicitării.
Art. 83. - Comisia naţională de etică şi deontologie a
Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali
din România, în soluţionarea contestaţiei, poate dispune păstrarea sancţiunii
aplicate, în tot sau în parte, anularea sancţiunii aplicate sau respingerea
contestaţiei ca nefondată.
2. Acţiunea judecătorească
Art. 84. - Este dreptul oricărei părţi să conteste
hotărârea Comisiei naţionale de etică şi deontologie în termen de 30 de zile de la comunicarea acesteia.
Art. 85. - Contestaţia se depune la judecătoria în a
cărei rază de circumscripţie îşi desfăşoară activitatea membrul OAMGMAMR în
cauză.
SECŢIUNEA a 8-a
Semnificaţia sancţiunilor
Art. 86. - Sancţiunile se înscriu în dosarele de
avizare-acreditare ale membrilor OAMGMAMR şi constituie recomandări (aprecieri)
negative pentru acordarea reavizării.
Art. 87. - Departamentul de jurisdicţie, etică şi
deontologie va comunica Compartimentului de acreditare, avizare şi evaluare
spre monitorizare sancţiunile aplicate.
SECŢIUNEA a 9-a
Prescripţia sancţiunilor disciplinare
Art. 88. - Sancţiunile disciplinare pronunţate se
prescriu prin înlăturarea consecinţelor sancţionării, astfel:
a) mustrarea se prescrie în termen de 6 luni de la data săvârşirii faptei, cu condiţia să nu fi intervenit o
nouă sancţiune disciplinară;
b) avertismentul se prescrie în termen de 12 luni de la
data săvârşirii faptei, cu condiţia să nu fi intervenit o nouă sancţiune
disciplinară;
c) suspendarea se prescrie în
termen de 24 de luni de la data expirării perioadei de suspendare, cu condiţia
să nu fi intervenit o nouă sancţiune disciplinară;
d) retragerea calităţii de
membru al OAMGMAMR pentru o perioadă limitată se prescrie în termen de 24 de
luni de la data expirării
perioadei interdicţiei, cu condiţia să nu fi intervenit o nouă sancţiune
disciplinară.
Art. 89. - Cursul termenului prescripţiei se întrerupe
în momentul în care s-a pronunţat o nouă sancţiune disciplinară; după fiecare
întrerupere începe să curgă un nou termen de prescripţie.
Art. 90. - Pe perioada aplicării unei sancţiuni pentru
o abatere gravă, membrul OAMGMAMR este supus următoarelor interdicţii:
a) nu poate avea calitatea de membru al OAMGMAMR;
b) nu are drept de vot şi nici
dreptul de a fi ales în organele de conducere ale OAMGMAMR (până la împlinirea
termenului de prescripţie);
c) nu poate beneficia de drepturile ce decurg din
certificatul de membru, mai ales de dreptul de a-şi practica profesia.
Art. 91. - Refuzul membrilor OAMGMAMR de a colabora cu organele competente ale OAMGMAMR în soluţionarea
abaterilor disciplinare constituie abatere simplă.
Art. 92. - Dispoziţiile prezentului capitol se
completează în mod corespunzător cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 144/2008, ale Codului de etică şi deontologie al asistentului
medical generalist, al moaşei şi al asistentului medical din România, precum şi
ale regulamentului de organizare şi funcţionare, cu normele legale în materie
pe specialităţi, cu modificările ulterioare.
Art. 93. - Răspunderea disciplinară a membrilor
Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali
din România nu exclude răspunderea civilă, contravenţională şi penală.
CAPITOLUL IX
Dispoziţii finale
Art. 94. - (1) Funcţiile de conducere la nivel judeţean
sau naţional din structurile Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti,
Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România sunt incompatibile cu alte
funcţii de conducere din alte asociaţii profesionale din România.
(2) Membrii Ordinului
Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din
România care exercită funcţii de conducere şi care nu îşi îndeplinesc cu
demnitate responsabilităţile funcţiei sau se află într-o stare de
incompatibilitate, la propunerea Biroului executiv, vor fi suspendaţi din
funcţie de Consiliul naţional al Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti,
Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România.
Art. 95. - (1) Organizarea alegerilor la nivel
judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti şi la nivel naţional se
desfăşoară la date diferite pentru fiecare dintre organele de conducere, o dată
la 4 ani, în baza Regulamentului electoral elaborat de Biroul executiv al
Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali
din România şi aprobat de Consiliul naţional.
(2) Mandatele actualelor organe
de conducere, alese conform prevederilor Legii nr. 307/2004 privind exercitarea
profesiei de asistent medical şi a profesiei de moaşă, precum şi organizarea şi
funcţionarea Ordinului Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România*), cu
modificările şi completările ulterioare, rămân valabile până la expirarea acestora,
aşa cum prevede Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 144/2008.
(3) Prevederile prezentului statut se completează cu dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 144/2008,
cu prevederile Codului de etică şi deontologie al asistentului medical
generalist, al moaşei şi al asistentului medical din România şi cu dispoziţiile
Regulamentului de organizare şi funcţionare al Ordinului Asistenţilor Medicali
Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România.
Art. 96. - Statutul Ordinului Asistenţilor Medicali
Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România a fost adoptat de
Adunarea generală naţională a Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti,
Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România în conformitate cu dispoziţiile
Ordonanţei de urgentă a Guvernului nr. 144/2008.
Art. 97. - (1) Prezentul statut a fost aprobat de
Adunarea generală naţională şi intră în vigoare la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(2) Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul
statut.
*) Abrogată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
144/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 785 din 24 noiembrie 2008.
ANEXA Nr. 1 la statut
FILIALELE JUDEŢENE
ale Ordinului Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor
si Asistenţilor Medicali din România
1. Filiala Alba
2. Filiala Arad
3. Filiala Argeş
4. Filiala Bacău
5. Filiala Bihor
6. Filiala Bistriţa
7. Filiala Botoşani
8. Filiala Brăila
9. Filiala Braşov
10. Filiala Bucureşti
11. Filiala Buzău
12. Filiala Călăraşi
13. Filiala Caras-Severin
14. Filiala Cluj
15. Filiala Constanţa
16. Filiala Covasna
17. Filiala Dâmboviţa
18. Filiala Dolj
19. Filiala Galaţi
20. Filiala Giurgiu
21. Filiala Gorj
22. Filiala Harghita
23. Filiala Hunedoara
24. Filiala Ialomiţa
25. Filiala Iaşi
26. Filiala Ilfov
27. Filiala Maramureş
28. Filiala Mehedinţi
29. Filiala Mureş
30. Filiala Neamţ
31. Filiala Olt
32. Filiala Prahova
33. Filiala Sălaj
34. Filiala Satu Mare
35. Filiala Sibiu
36. Filiala Suceava
37. Filiala Teleorman
38. Filiala Timiş
39. Filiala Tulcea
40. Filiala Vâlcea
41. Filiala Vaslui
42. Filiala Vrancea
ANEXA Nr. 2*) la statut
SIGLA PROPRIE
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 3*) la statut
CERTIFICATUL DE MEMBRU
*) Anexa nr. 3 este reprodusă în facsimil.
FIŞA DE EVIDENŢĂ
OAMGMAMR Filiala
|
AVIZ ANUAL...........................
...................................................
SPECIALITATEA.....................
...................................................
|
Nr. poliţei de asigurare/data/ Societatea
|
Nr. credite
|
Sancţiuni
|
OAMGMAMR Filiala
|
AVIZ ANUAL...........................
...................................................
SPECIALITATEA.....................
...................................................
|
Nr. poliţei de asigurare/data/ Societatea
|
Nr. credite
|
Sancţiuni
|
OAMGMAMR Filiala
|
AVIZ ANUAL...........................
...................................................
SPECIALITATEA.....................
...................................................
|
Nr. poliţei de asigurare/data/ Societatea
|
Nr. credite
|
Sancţiuni
|
OAMGMAMR Filiala
|
AVIZ ANUAL...........................
...................................................
SPECIALITATEA.....................
...................................................
|
Nr. poliţei de asigurare/data/ Societatea
|
Nr. credite
|
Sancţiuni
|
OAMGMAMR Filiala
|
AVIZ ANUAL...........................
...................................................
SPECIALITATEA.....................
...................................................
|
Nr. poliţei de asigurare/data/ Societatea
|
Nr. credite
|
Sancţiuni
|