Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 277 din 11 martie 2009

pentru aprobarea Tezelor prealabile ale proiectului de lege - Codul civil

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 213 din 2 aprilie 2009



In temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 27 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,

Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

Articol unic. - Se aprobă Tezele prealabile ale proiectului de lege - Codul civil, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

PRIM-MINISTRU

EMIL BOC

Contrasemnează:

p. Ministrul justiţiei şi libertăţilor cetăţeneşti,

Alina Mihaela Bica,

secretar de stat

ANEXĂ

TEZE   PREALABILE

ale proiectului de lege - Codul civil

I. Necesitatea elaborării unei noi legislaţii civile

Codul civil reprezintă unul dintre actele normative fundamentale ale oricărei ordini juridice, o lege care ordonează valorile perene ale unei societăţi - relaţii interumane, familie, patrimoniu, circuitul bunurilor - şi care, tocmai de aceea, se caracterizează prin stabilitate.

Cu toate acestea, perfecţionarea normelor de drept civil a constituit în perioada recentă o preocupare continuă, realizarea acestui demers ştiinţific major fiind accelerată de transformările profunde ale societăţii româneşti, în contextul asimilării valorilor europene contemporane şi al evoluţiei permanente a conceptelor ideologice consacrate.

Aşa fiind, opera de armonizare a legislaţiei naţionale, alături de reformarea recentă a sistemelor de drept inspirate din Codul civil francez napoleonian, precum şi însăşi dinamica relaţiilor sociale impun regândirea unora dintre principiile generale ale dreptului civil şi reclamă ocrotirea unor noi valori sociomorale, culturale, economice şi tehnico-ştiinţifice.

Elaborarea unui nou cod civil devine cu atât mai importantă în contextul angajamentelor asumate de România în cadrul Mecanismului de cooperare şi verificare (Decizia Comisiei 2006/928/CE din 13 decembrie 2006 de stabilire a unui mecanism de cooperare şi verificare a progresului realizat de România în vederea atingerii anumitor obiective de referinţă specifice în domeniul reformei sistemului judiciar şi al luptei împotriva corupţiei, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 354 din 14 decembrie 2006). De altfel, în ultimul raport intermediar al Comisiei Europene către Parlamentul European şi Consiliul Uniunii Europene privind progresele realizate de România (Bruxelles, 12 februarie 2009) se subliniază deosebita importanţă pentru sistemul judiciar a adoptării celor 4 noi coduri - Codul de procedură penală şi Codul penal şi Codul de procedură civilă şi Codul civil.

Astfel, din perspectiva Comisiei Europene, actele normative de reformare a sistemului judiciar trebuie să răspundă necesităţii unui cadru legislativ modern, să reprezinte un răspuns coerent şi articulat la nevoia de reformare atât a instituţiilor şi a mecanismelor fundamentale ce ţin de substanţa relaţiilor socioeconomice, cât şi a instrumentelor procedurale.

Totodată, imperativul adoptării unui nou cod civil este determinat şi de necesitatea unificării normelor care guvernează raporturile de drept privat, în contextul în care la momentul actual anumite materii sunt reglementate prin norme separate, ce au suferit modificări numeroase, operate, în special, în perioada comunistă.

Practic, în timpul regimului totalitar, Codul civil a fost „mutilat" prin abrogarea integrală a Cărţii I „Despre persoane" şi înlocuirea acesteia cu mai multe reglementări distincte şi particulare, cele mai importante dintre acestea fiind Codul familiei şi Decretul nr. 31/1954 privitor la persoanele fizice şi persoanele juridice, sub pretextul că raporturile de familie trebuiau să facă obiectul unei ramuri noi de drept, specifică dreptului socialist - dreptul familiei -, iar materia persoanelor fizice şi juridice trebuia aşezată pe baze noi, în acord cu principiile acelei orânduiri sociale şi politice.

In realitate, statutul juridic al persoanelor a fost şi este eminamente o chestiune de drept privat, iar raporturile de familie sunt raporturi de drept civil, câtă vreme vizează raporturile născute din căsătorie, din filiaţie, adopţie şi alte raporturi asimilate celor de familie, iar aceste raporturi vizează atât drepturile şi obligaţiile nepatrimoniale (cele care alcătuiesc raporturile personale dintre soţi, de exemplu), cât şi drepturile şi obligaţiile cu conţinut patrimonial (cele care determină regimul matrimonial ori care privesc obligaţia legală de întreţinere). Pe cale de consecinţă, aceste raporturi nu pot fi sustrase acţiunii normelor de drept civil, iar ceea ce se cheamă dreptul familiei nu este altceva decât o parte a dreptului civil, iar nu o ramură de drept de sine stătătoare.

Aceeaşi este situaţia capacităţii civile a persoanelor fizice sau juridice, care, fiind reglementată cu caracter general în Decretul nr. 31/1954, nu poate fi determinată şi cunoscută în mod complet decât dacă se ţine seama şi de alte reglementări având acelaşi obiect, multe din ele rămase în Codul civil.

Totodată, după înlăturarea regimului comunist, una dintre cele mai importante provocări la care au trebuit să răspundă, în egală măsură, legiuitorul, jurisprudenţa şi doctrina a fost reconstrucţia sistemului dreptului de proprietate. Inlăturarea dreptului de proprietate socialistă şi revenirea la tradiţia dreptului de proprietate privată au fost consacrate, în mod treptat, în legislaţia postdecembristă, în anii 1990 şi 1991. Corolarul acestei evoluţii a fost reglementarea constituţională a dreptului de proprietate. In legea fundamentală au fost statuate principiile care guvernează dreptul de proprietate privată şi dreptul de proprietate publică. Ulterior, pe această bază, au fost adoptate noi reglementări care au completat regimul juridic al celor două forme ale dreptului de proprietate. Acestea formează însă un corpus de norme neunitar, care trebuie integrate, aşa cum este firesc, în Codul civil.

In fine, vasta operă de reformare a dreptului procedural, în curs de înfăptuire, nu se poate realiza deplin fără o viziune unitară, de ansamblu, care presupune consecvenţă legislativă şi o strânsă corelare cu reforma de substanţă pe planul dreptului material.

II. Soluţii legislative preconizate pentru noul Cod civil

Proiectul va promova o concepţie monistă de reglementare a raporturilor de drept privat, un singur act normativ - Codul civil - urmând să încorporeze totalitatea reglementărilor privitoare la persoane, relaţiile de familie şi relaţiile comerciale. In plus, consecvenţa a obligat ca opera de codificare să aibă în vedere şi dispoziţiile de drept internaţional privat.

Proiectul de lege - Codul civil va fi structurat pe 7 cărţi, precedate de un titlu preliminar: (i) Cartea I „Despre persoane", (ii) Cartea a II-a „Despre familie", (iii) Cartea a III-a „Despre bunuri", (iv) Cartea a IV-a „Despre moştenire şi liberalităţi", (v) Cartea a V-a „Despre obligaţii", (vi) Cartea a VI-a „Despre prescripţia extinctivă, decăderea şi calculul termenelor", (vii) Cartea a VII-a „Dispoziţii de drept internaţional privat".

A. Cartea I „Despre persoane"

Cartea I va avea ca obiect de reglementare capacitatea civilă a persoanei fizice şi juridice şi va reintroduce în Codul civil dispoziţiile principalelor legi speciale în această materie.

Se vor urmări recunoaşterea, ocrotirea şi apărarea, în mod egal şi efectiv, a drepturilor şi libertăţilor civile ale persoanei fizice, în acord cu ordinea publică şi bunele moravuri, precum şi crearea unui cadru legal general, modern şi unitar, aplicabil tuturor persoanelor juridice, indiferent de regimul lor juridic (persoane juridice de drept public sau persoane juridice de drept privat) ori de categoria sau forma lor juridică.

Totodată, se va ţine seama de necesitatea armonizării soluţiilor cu cele cuprinse în alte reglementări interne şi internaţionale referitoare la instituţia persoanei fizice şi a celei juridice, din perspectiva creării unui cadru legislativ unitar care să constituie dreptul comun în materie, cu respectarea particularităţilor juridice şi a normelor speciale aplicabile fiecărei categorii de persoane, în special celor aflate într-un dinamism accentuat, determinat de evoluţia dreptului comunitar şi a altor norme internaţionale incidente.

In principiu, se vor avea în vedere:

- regândirea capacităţii de folosinţă anticipate a copilului conceput;

- perfecţionarea regimului lipsei capacităţii de exerciţiu;

- revizuirea instituţiilor tutelei şi curatelei, în scopul asigurării unei protecţii reale a minorului;

- includerea unor reglementări specifice referitoare la ocrotirea drepturilor la viaţă, la sănătate şi integritate, a dreptului la viaţa privată şi la demnitatea persoanei, precum şi la respectul memoriei persoanei decedate;

- consolidarea protecţiei drepturilor personal-nepatrimoniale, prin reglementarea expresă a dreptului celui vătămat ori ameninţat cu o atingere ilicită adusă personalităţii sale de a cere oricând instanţei: (i) interzicerea încălcării, dacă ea este iminentă; (ii) încetarea încălcării şi interzicerea ei pentru viitor, dacă ea durează încă; (iii) constatarea caracterului ilicit al încălcării aduse, dacă tulburarea pe care ea a creat-o subzistă încă; consacrarea, ca mijloc specific de apărare, a dreptului la replică; instituirea unor măsuri provizorii specifice;

- consacrarea dreptului la domiciliu şi reşedinţă, a unicităţii domiciliului şi reşedinţei;

- revizuirea dispoziţiilor referitoare la starea civilă;

- revizuirea reglementării persoanei juridice;

-   introducerea unor prevederi exprese privitoare la funcţionarea persoanei juridice, la regimul special al nulităţii acesteia, cu luarea în considerare a prevederilor din dreptul comparat, dreptul comunitar al societăţilor comerciale şi legislaţia internă specială în domeniul societăţilor comerciale şi al asociaţiilor şi fundaţiilor.

B. Cartea a II-a „Despre familie"

Cartea a II-a va propune, în primul rând, o regândire a modalităţii de reglementare a materiei familiei, renunţându-se la ideea unui cod distinct care să guverneze acest domeniu, aşa cum există în prezent.

Printre cele mai importante noutăţi avute în vedere, menţionăm:

-  întărirea obligaţiei statului de a sprijini, prin măsuri economice şi sociale, încheierea căsătoriei, precum şi dezvoltarea şi consolidarea familiei;

- consacrarea principiului interesului superior al copilului în concordanţă cu prevederile Convenţiei Organizaţiei Naţiunilor Unite cu privire la drepturile copilului şi cu cele ale Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, cu modificările ulterioare;

- stabilirea competenţei privind aplicarea dispoziţiilor din materia familiei în sarcina instanţei tutelare.

In materia căsătoriei, ca noutăţi absolute, vor fi reglementate:

-  instituţia logodnei; condiţiile pentru încheierea logodnei vor fi, în principiu, similare celor cerute pentru încheierea căsătoriei, cu excepţia avizului medical şi a autorizării date de organul administrativ; proiectul nu va prevedea formalităţi aparte, speciale, pentru logodnă, aceasta putând fi dovedită cu orice mijloc de probă; se vor prevedea restituirea darurilor făcute în considerarea logodnei, precum şi sancţionarea ruperii abuzive a acesteia;

- alegerea regimului matrimonial; pentru prima dată după 1954 se va oferi soţilor posibilitatea de a alege între regimul comunităţii legale, cel al comunităţii convenţionale şi cel al separaţiei de bunuri; spre deosebire de reglementarea în vigoare, cei care nu vor dori să li se aplice comunitatea legală vor putea încheia convenţii matrimoniale, care vor fi autentificate de notar şi care, pentru a fi opozabile terţilor, vor fi înscrise în Registrul naţional al regimurilor matrimoniale (la cererea soţilor, convenţiile pot fi notate şi în cartea funciară sau înscrise în registrul comerţului, precum şi în alte registre de publicitate prevăzute de lege);

- efectele patrimoniale generale ale căsătoriei (aşa-numitul regim primar imperativ), cum sunt cele privitoare la locuinţa familiei, locuinţă care va avea un regim identic, indiferent de regimul matrimonial ales de soţi;

-  regimul separaţiei de bunuri, în care fiecare dintre soţi este proprietar exclusiv asupra bunurilor dobândite înainte de încheierea căsătoriei, precum şi a celor pe care le dobândeşte în nume propriu după această dată;

-   aspecte noi generate de pluralitatea de regimuri matrimoniale; în timpul regimului comunităţii, bunurile comune pot fi împărţite fără nicio restricţie; regimul matrimonial poate fi modificat fie pe cale convenţională, fie pe cale judiciară;

-  instituţia divorţului pe cale administrativă; competenţa pronunţării acestuia va aparţine ofiţerului de stare civilă de la locul căsătoriei sau de la ultima locuinţă comună a soţilor.

In materia rudeniei, elementele de noutate vor fi următoarele:

- lărgirea sferei subiectelor care pot fi titulare ale acţiunii în tăgada paternităţii, respectiv: soţul mamei, mama, precum şi copilul în cauză;

- reglementarea reproducerii umane asistate medical cu terţ donator;

-  reglementarea detaliată a condiţiilor de fond, efectelor şi încetării adopţiei.

Va fi consacrată noţiunea de autoritate părintească (după modelul Codului civil francez şi al celui al provinciei Quebec din Canada), iar ca elemente de noutate se va prevedea că, în principiu, părinţii vor exercita împreună această autoritate, chiar şi atunci când sunt divorţaţi; va fi definită noţiunea de locuinţă a copilului şi va fi stabilit regimul juridic al administrării bunurilor copilului.

C. Cartea a III-a „Despre bunuri"

Cartea a III-a va unifica dispoziţiile în materia bunurilor, a dreptului de proprietate şi a celorlalte drepturi reale, unele existente în reglementări disparate, ţinând cont de soluţiile din doctrină şi jurisprudenţă în acest domeniu.

Se preconizează că principalele elemente de noutate în această materie vor fi:

- în cazul accesiunii, realizarea distincţiei dintre lucrările autonome şi lucrările adăugate, precum şi dintre lucrările cu caracter durabil şi lucrările cu caracter provizoriu; în sfera lucrărilor adăugate, se va face diferenţierea dintre lucrările necesare, cele utile şi cele voluptuare, fiecăreia dintre aceste categorii de lucrări stabilindu-i-se un regim juridic specific;

-  reconsiderarea soluţiilor juridice în materia dreptului de proprietate comună pe cote-părţi obişnuită;

- reglementarea instituţiei proprietăţii periodice şi instituirea sancţiunii excluderii, aplicabilă în cazul în care unul dintre coproprietari tulbură în mod grav exercitarea proprietăţii periodice - excludere constând în vânzarea forţată a cotei-părţi din dreptul de proprietate aparţinând celui exclus;

- limitarea duratei dreptului de superficie;

-  reglementarea, în mod nuanţat, a regimului juridic al lucrărilor şi al îmbunătăţirilor realizate de uzufructuar asupra bunului dat în uzufruct;

-  introducerea în dreptul civil român a instituţiei fiduciei, operaţiune juridică prin care unul sau mai mulţi constituitori transferă drepturi reale, drepturi de creanţă, garanţii ori alte drepturi patrimoniale sau un ansamblu de asemenea drepturi, prezente ori viitoare, către unul sau mai mulţi fiduciari care le administrează cu un scop determinat, în folosul unuia sau al mai multor beneficiari; acest concept cunoaşte o aplicare foarte largă în sistemul de drept anglo-saxon, fiind deja receptat în dreptul continental, în unele sisteme juridice naţionale (de exemplu, Franţa, Elveţia, Luxemburg);

-  reglementarea generală, după modelul Codului civil al provinciei Quebec din Canada, a instituţiei administrării bunurilor altuia; dispoziţiile în această materie se vor aplica în fiecare situaţie în care nu există reglementări speciale privitoare la administrarea bunurilor unei alte persoane, precum şi în completarea eventualelor reglementări speciale;

- integrarea în Codul civil a reglementării în materia cărţii funciare, cu reconsiderarea unora dintre soluţiile actualmente în vigoare; în acest sens, se are în vedere consacrarea caracterului constitutiv al înscrierii în cartea funciară.

D.  Cartea a IV-a „Despre moştenire şi liberalităţi"

Cartea a IV-a din proiectul de lege - Codul civil va reglementa materia succesiunilor şi liberalităţi lor, în redactarea acesteia pornindu-se de la necesitatea revizuirii unor instituţii precum testamentul, rezerva succesorală sau raportul succesoral.

Se va propune regândirea structurii reglementării, păstrându-se, în linii generale, actualele soluţii legislative, cu valorificarea unor aspecte consacrate jurisprudenţial sau doctrinar, precum şi cu preluarea unor elemente din dreptul comparat.

Astfel, se au în vedere:

- gruparea aspectelor comune tuturor tipurilor de succesiuni;

- definirea noţiunii de moştenire legală şi precizarea caracterului moştenirii legale ca regulă supletivă în raport cu moştenirea testamentară;

- consacrarea capacităţii anticipate de a moşteni;

- cu titlu de noutate, urmându-se norma similară din Codul civil francez şi din cel al provinciei Quebec din Canada, vor fi reglementate cazurile de nedemnitate absolută şi nedemnitate judiciară, efectele nedemnităţii, precum şi faptul că aceste efecte pot fi înlăturate prin manifestarea expresă a voinţei defunctului;

- în materia devoluţiunii legale a moştenirii, se intenţionează menţinerea celor 4 clase tradiţionale de moştenitori, stabilindu-se şi ordinea în care aceştia vin la succesiune;

- în privinţa reprezentării succesorale, se va urmări, pe de o parte, să se consacre expres unele reguli deduse până acum numai pe cale de interpretare doctrinară şi jurisprudenţială, iar pe de altă parte, să se dea o reglementare unitară acestei materii;

-  vor fi integrate în cod dispoziţiile privind drepturile de moştenire ale soţului supravieţuitor, prevăzute actualmente în Legea nr. 319/1944 pentru dreptul de moştenire al soţului supravieţuitor;

- în materia liberalităţilor, va fi consacrat principiul potrivit căruia orice liberalitate trebuie să îmbrace forma donaţiilor - inter vivos - sau a legatului - cuprins în testament;

- în materia donaţiilor, se va menţine cerinţa ad validitatem a formei autentice, dar va fi reglementată expres instituţia darului manual;

- pentru reglementarea testamentului, se vor propune soluţii noi vizând, printre altele, modernizarea materiei testamentelor privilegiate şi valorificarea opiniilor exprimate de doctrină în materia dezmoştenirii;

- va fi adusă o serie de îmbunătăţiri în domeniul partajului şi transmisiunii moştenirii, urmărindu-se clarificarea actualelor soluţii controversate.

E. Cartea a V-a „Despre obligaţii"

e.1) Noua reglementare va urmări o abordare unitară a raporturilor obligaţionale.

Se intenţionează renunţarea la diviziunea tradiţională în raporturi civile şi raporturi comerciale, urmând a se consacra diferenţieri de regim juridic în funcţie de calitatea de profesionist, respectiv nonprofesionist a celor implicaţi în raportul juridic obligaţional. Se va avea în vedere şi asigurarea unei protecţii corespunzătoare a consumatorilor, perspectivă ce se va reflecta în dispoziţiile referitoare la formarea contractului, integrarea clauzelor-standard în contract, reducerea clauzei penale, repararea prejudiciului nepatrimonial etc.

In proiectul noului Cod civil materia obligaţiilor va fi restructurată, pentru a conferi o ordine logică principalelor instituţii şi concepte. Astfel, se intenţionează ca titlurile I- VI să cuprindă dispoziţii generale referitoare la conţinutul raportului de obligaţie, dispoziţii cu privire la izvoare, modalităţi şi tipuri de obligaţii, executarea, transmisiunea, transformarea şi stingerea obligaţiilor, precum şi un capitol special destinat restituirii prestaţiilor. Titluri distincte vor fi destinate contractelor speciale şi modalităţilor de garantare a obligaţiilor.

e.2) Noua reglementare în materia obligaţiilor va propune:

-  lărgirea sferei izvoarelor obligaţiilor (alături de contract, actul unilateral, gestiunea de afaceri, îmbogăţirea fără justă cauză, plata nedatorată şi fapta ilicită a fost adăugat „orice alt act sau fapt de care legea leagă naşterea unei obligaţii");

-  reglementarea în detaliu a aspectelor referitoare la încheierea contractului - capacitatea, consimţământul, obiectul, cauza şi forma (vor fi incluse dispoziţii speciale referitoare la forma contractelor electronice) -, la nulitate (se va consacra prezumţia de nulitate relativă) şi interpretare (va fi introdus conceptul de „voinţă concordantă" a părţilor), la cesiunea contractului; se vor urmări simplificarea şi clarificarea definiţiilor tipurilor de contracte, precum şi definirea altor tipuri de contracte (cum ar fi contractul de adeziune sau contractul-cadru); se va consacra răspunderea precontractuală, îndeosebi pentru negocierea cu rea-credinţă, divulgarea sau folosirea neautorizată a informaţiilor confidenţiale, retragerea intempestivă a ofertei;

- ca mecanismul încheierii contractelor să fie analizat tot prin prisma conceptelor tradiţionale de ofertă şi acceptare, urmând însă a fi avansate şi o serie de soluţii pentru cazurile în care această teorie se aplică cu dificultate (negocieri îndelungate ori manifestări de voinţă implicite);

- consacrarea soluţiei irevocabilităţii ofertei de a contracta, detalierea regimului juridic al ofertei revocabile distinct de cel al ofertei irevocabile, modificarea momentului încheierii contractului prin consacrarea sistemului recepţiunii care se regăseşte în majoritatea sistemelor de drept civil (contractul se va încheia în momentul şi în locul în care acceptarea ajunge la ofertant, indiferent dacă acesta a cunoscut sau nu conţinutul acceptării);

- reglementarea clauzelor standard şi a celor neuzuale;

-  modificarea semnificativă a reglementării în materia viciilor de consimţământ - urmând modelul legislaţiilor moderne, numai eroarea esenţială va deschide calea unei acţiuni în anularea contractului; eroarea asupra naturii sau obiectului contractului va fi tratată ca fiind o cauză de nulitate relativă; vor fi incluse dispoziţii exprese cu privire la eroarea de drept, ca fiind o cauză de anulare, şi se va recunoaşte expres una dintre varietăţile dolului, dolul prin reticenţă; leziunea va dobândi o vocaţie generală de protejare a părţii defavorizate într-un raport contractual şi de remediere a dezechilibrelor contractuale grave provocate prin comportamentul incorect al celeilalte părţi;

- referitor la obiectul contractului - imposibilitatea iniţială a obiectului obligaţiei să nu atragă întotdeauna nulitatea contractului; se va reglementa posibilitatea de a contracta cu privire la bunurile care, la data încheierii contractului, aparţin unei terţe persoane;

- în materia efectelor contractului, introducerea unor soluţii inovatoare, dintre care amintim: strămutarea riscului în contractele translative de proprietate odată cu predarea bunului, reglementarea expresă a impreviziunii şi a denunţării unilaterale ca modalitate de încetare a oricărui tip de contract încheiat pe durată nedeterminată. Vor primi o reglementare detaliată şi clauza de dezicere, pactul de opţiune, promisiunea de a contracta, stipulaţia pentru altul, promisiunea faptei altuia şi simulaţia. In privinţa reprezentării se va urmări, în principal, clarificarea condiţiilor şi a efectelor acesteia, mai ales a efectelor actelor încheiate de  reprezentant fără  indicarea  numelui reprezentatului şi a celor încheiate în lipsa sau cu depăşirea puterii de a reprezenta;

- în materia răspunderii civile delictuale, includerea unor soluţii consacrate în doctrină şi jurisprudenţă, cum ar fi: răspunderea pentru vătămarea unui interes, iar nu numai a unui drept subiectiv, răspunderea în cazul neîndeplinirii unei activităţi impuse de lege sau de ordinul superiorului, extinderea răspunderii comitentului pentru fapta prepusului, definirea pazei juridice etc;

-   în materia obligaţiilor complexe, preluarea regulii solidarităţii legale în obligaţiile comerciale (consacrată, în prezent, în art. 42 din Codul comercial), introducerea solidarităţii pasive legale între debitorii unor obligaţii contractate pentru exploatarea unei întreprinderi. Vor fi prevăzute şi soluţii menite să clarifice anumite probleme controversate, cum ar fi precizarea consecinţelor imposibilităţii executării în natură a obligaţiilor asupra solidarităţii pasive ori enunţarea criteriilor de stabilire a contribuţiei codebitorilor solidari la plata obligaţiei;

- în cadrul dispoziţiilor speciale referitoare la executarea voluntară, detalierea regimului juridic al obligaţiilor de mijloace şi rezultat, recunoaşterea plăţilor efectuate cu mijloace moderne de plată, introducerea principiului nominalismului monetar şi a unor reguli noi în privinţa anatocismului.

e.3) In ceea ce priveşte executarea silită a obligaţiilor, se propune, faţă de reglementarea actuală, o restructurare a acestei materii. Astfel, după enunţarea principiului că orice obligaţie trebuie îndeplinită în mod integral şi la timp, vor fi enumerate mijloacele puse la dispoziţia creditorului pentru a remedia consecinţele neexecutării obligaţiei, respectiv: executarea în natură a obligaţiei; rezoluţiunea sau rezilierea contractului ori, după caz, reducerea propriei obligaţii corelative, dacă obligaţia este contractuală; alte mijloace prevăzute de lege pentru realizarea dreptului (măsuri conservatorii, acţiunea oblică, acţiunea revocatorie).

Totodată, noţiunea de „neexecutare a obligaţiilor" va fi definită în sens larg, spre a reuni toate formele de neexecutare, precum neexecutarea totală sau parţială, executarea defectuoasă ori executarea cu întârziere a obligaţiei.

In acelaşi timp, se va reglementa, în detaliu, punerea în întârziere a debitorului (se prevede acordarea unui termen suplimentar debitorului, pentru obţinerea unei executări voluntare a obligaţiei, descurajându-se declanşarea imediată a procedurilor judiciare). Faţă de reglementarea actuală din art. 1079, vor fi fost extinse situaţiile în care debitorul se află de drept în întârziere, precizându-se că sarcina probei unui caz de întârziere de drept revine întotdeauna creditorului, pentru a proteja debitorul de un eventual comportament abuziv al creditorului.

Prevederile proiectului păstrează regula actuală a executării în natură a obligaţiilor, debitorul putând fi silit să ofere creditorului prestaţia promisă atât timp cât acest lucru este posibil, însă noţiunea de imposibilitate va fi interpretată în sens larg, cuprinzând atât o imposibilitate de fapt, cât şi o imposibilitate de drept.

Proiectul va aduce ca noutate reglementarea neexecutării obligaţiei de a face. Astfel, faţă de reglementarea actuală, creditorul nu va mai fi obligat să ceară încuviinţarea instanţei judecătoreşti pentru a trece la executarea silită, fiind însă dator să îl înştiinţeze pe debitor prin cererea de punere în întârziere.

Se va menţiona, în mod expres, că prejudiciul nepatrimonial este susceptibil de reparaţie, formularea din proiect fiind menită să permită integrarea tendinţelor moderne privind formele prejudiciului nepatrimonial (a se vedea Hotărârea Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene Simone Leitner c. TUI Deutschland GmbH &Co. KG din 12 martie 2002).

O modificare importantă va privi momentul de la care vor începe să curgă dobânzile moratorii în cazul obligaţiilor băneşti.

Spre deosebire de soluţia actuală conţinută în art. 1088 din Codul civil, proiectul va stabili că daunele moratorii vor curge din ziua scadenţei, fără a fi nevoie de vreo punere în întârziere. Această soluţie este menită să stimuleze executarea la timp a obligaţiilor băneşti, răspunzând mai bine exigenţelor comerţului şi corespunzând totodată tendinţelor moderne din dreptul european şi din proiectele de unificare a dreptului privat.

In ceea ce priveşte clauza penală, faţă de reglementarea actuală din art. 1070, proiectul va prevedea că instanţele judecătoreşti, chiar dacă pot reduce clauza penală, nu o pot suprima; în plus, pe de o parte, instanţele judecătoreşti nu pot reduce clauza penală sub valoarea obligaţiei principale, chiar dacă creditorul nu dovedeşte existenţa unui prejudiciu şi, pe de altă parte, nu au puterea de a majora penalitatea atunci când aceasta este inferioară prejudiciului efectiv suferit.

Modificări importante vor fi aduse şi în ceea ce priveşte rezoluţiunea şi rezilierea contractului, regula urmând a fi rezoluţiunea convenţională, şi nu cea judiciară, ca în prezent.

e.4) Titlul al VI-lea al Cărţii a V-a, „Transmisiunea şi transformarea obligaţiilor", va fi restructurat pentru a permite o expunere sistematică a reglementării. In materia cesiunii de creanţă, se vor urmări clarificarea şi simplificarea regulilor aplicabile, mai ales în ceea ce priveşte opozabilitatea cesiunii de creanţă faţă de debitorul cedat. Va fi reglementată, în mod distinct, cesiunea unei universalităţi de creanţe pentru a permite astfel realizarea unor operaţiuni esenţiale în raporturile de credit, cum sunt operaţiunile de factoring. De asemenea, proiectul intenţionează a completa o lacună importantă în legislaţia noastră actuală, detaliind regulile aplicabile creanţelor constatate printr-un titlu la purtător în ceea ce priveşte transferul titlurilor, drepturile deţinătorului titlului, mijloacele de apărare şi acţiunea deţinătorului deposedat de titlul său în mod nelegitim.

O altă noutate priveşte reglementarea preluării de datorie, acest mecanism permiţând simplificarea şi accelerarea schimburilor economice prin realizarea concomitentă a mai multor raporturi obligaţionale, fără a se recurge la mecanismul novaţiei prin schimbare de debitor.

e.5) Ca o consecinţă a abandonării dualismului Cod civil - Cod comercial, se propune includerea în Codul civil a cât mai multor contracte, într-un titlu distinct, „Contracte speciale". Vor fi astfel reglementate inclusiv contractele considerate ca fiind apanajul exclusiv al comercianţilor. Astfel, vor fi reglementate în Codul civil contractul de comision, de consignaţie, de expediţie, de transport, de agenţie, de intermediere, antrepriză, contractul de report, de furnizare, contractul de depozit hotelier, o serie de contracte bancare.

Se preconizează ca fiecărui contract special să îi fie destinat un capitol distinct, iar contractele concepute ca variatiuni ale unui tip special de contract vor constitui subdiviziuni ale unui capitol (de exemplu: depozitul necesar, depozitul hotelier, sechestrul convenţional sunt reglementate ca subdiviziuni ale contractului de depozit; contractul de comision, contractul de consignaţie şi contractul de expediţie sunt analizate ca subdiviziuni ale contractului de mandat fără reprezentare).

In materia vânzării, se vor reglementa aspecte precum promisiunea de vânzare, vânzarea bunului altuia, obligaţiile vânzătorului şi ale cumpărătorului şi vor fi stabilite reguli speciale referitoare la exercitarea drepturilor părţilor la contract. Vor fi incluse dispoziţii privitoare la dreptul de preempţiune şi la vânzarea cu pact de răscumpărare, vânzarea cu drept de opţiune, reguli speciale în materia vânzării bunurilor mobile şi imobile. Vor fi reglementate şi diferite varietăţi de vânzare, precum vânzarea cu plata preţului în rate, vânzarea la licitaţie publică, vânzarea de drepturi litigioase.

Vor fi introduse prevederi legale referitoare la contracte ce nu cunosc la acest moment o reglementare de principiu în dreptul românesc, un exemplu în acest sens fiind contractul de furnizare.

Dispoziţiile ce vor fi propuse în materia contractului de report se intenţionează a constitui dreptul comun pentru reglementările speciale care guvernează astfel de operaţiuni, cum ar fi regulamente bursiere. Potrivit concepţiei proiectului, contractul de report va cuprinde în structura sa o vânzare care se execută imediat, cu plata la vedere şi cu predarea titlurilor care fac obiectul vânzării, şi o revânzare între aceleaşi părţi, de data aceasta având calităţi inverse, pe un preţ determinat şi la un termen determinat, a unor titluri de aceeaşi specie cu cele care au făcut obiectul primei vânzări.

In cazul contractului de locaţiune, proiectul va stabili, în primul rând, reguli referitoare la natura locaţiunii, drepturile şi obligaţiile rezultând din contract, precum şi condiţii de încetare a acestuia. Reguli particulare sunt preconizate a fi introduse cu privire la contractul de închiriere a unei locuinţe şi cu privire la locaţiunea unui teren (contractul de arendare).

In materia societăţii, proiectul va propune structurarea sistemului societăţilor pe următoarele principii: societăţile pot fi simple (reglementate de Codul civil, fără a le denumi însă ca atare, deşi o astfel de tehnică este întâlnită în Codul elveţian al obligaţiilor care reglementează societatea simplă) sau speciale (reglementate de legi speciale); societăţile simple (civile) sunt cele constituite prin contractul de societate, exclusiv în condiţiile Codului civil; societăţile speciale sunt toate celelalte societăţi, altele decât cele simple, constituite pentru exerciţiul unor activităţi economice sau diverse profesii, reglementate de legi speciale. Prevederile proiectului noului Cod civil privind societatea simplă constituie şi dreptul comun cu privire la societăţile speciale. Societăţile simple pot fi cu sau fără personalitate juridică, în funcţie de voinţa asociaţilor, şi pot dobândi personalitate juridică prin înscrierea în registrul comerţului (în Codul civil elveţian orice persoană morală dobândeşte personalitatea prin înscrierea în registrul comerţului, chiar şi asociaţiile şi fundaţiile, cu excepţia persoanelor de interes public care dobândesc personalitate exclusiv prin efectul legii).

In ceea ce priveşte contractul de transport (cap. VIII), vor fi reglementate în detaliu aspecte precum: noţiunea, dovada, transportul succesiv, domeniul de aplicare, încheierea contractului de transport, pluralitatea de exemplare, recipisa de primire, transmisibilitatea documentelor de transport, efectele transmiterii documentului de transport, ambalajul, obligaţiile expeditorului la predarea bunurilor spre transport, suspendarea transportului şi contraordinul, împiedicări la executarea transportului, modificările aduse de transportator contractului de transport, dreptul de dispoziţie ulterioară al expeditorului, dreptul de refuz al transportatorului, obligaţia de predare şi informare care incumbă transportatorului, drepturile şi obligaţiile esenţiale ale destinatarului, preţul şi alte cheltuieli, obligaţiile esenţiale ale destinatarului, imposibilitatea predării bunurilor, dreptul de retenţie aparţinând transportatorului, răspunderea transportatorului, raporturile dintre cărăuşii succesivi, obligaţiile esenţiale ale transportatorului în transportul de călători şi bagaje, obligaţii ale părţilor, răspunderea pentru călători şi bagaje, răspunderea în transportul succesiv.

In cadrul contractului de mandat vor fi reglementate distinct, ca variatiuni ale acestuia, contractele de comision, consignaţie şi expediţie.

In materia contractului de agenţie vor fi integrate principiile consacrate de Legea nr. 509/2002 privind agenţii comerciali permanenţi, de Convenţia asupra agenţiei în vânzarea internaţională de bunuri, încheiată la Geneva la 17 februarie 1983, avându-se totodată în vedere respectarea standardelor minimale fixate de Directiva Consiliului nr. 86/653/CEE privind coordonarea legislaţiei statelor membre referitoare la agenţii comerciali independenţi.

Complexitatea economiei şi a pieţelor, fenomenul de specializare economică a operatorilor economici şi de globalizare a schimburilor comerciale a impus cu necesitate apariţia intermedierii ca operaţiune prin care se pun în legătură mai multe părţi, cu scopul de a se facilita încheierea unor acte juridice. In consecinţă, proiectul va propune o reglementare distinctă a contractului de intermediere.

Un capitol distinct va fi consacrat contractului de depozit, care va reglementa separat depozitul obişnuit, depozitul necesar, depozitul hotelier, precum şi sechestrul convenţional.

In materia contractului de împrumut, noutăţile vor viza, în principal, prevederile referitoare la promisiunea de împrumut, pieirea bunului dat în comodat, obligaţia comodantului de informare, transferul proprietăţii şi al riscurilor în contractul de împrumut de consumaţie, restituirea împrumutului, regimul dobânzilor.

Proiectul va include şi reglementarea contractului de cont curent, precum şi a unor contracte bancare, folosite în mod uzual de instituţiile financiare.

Necesitatea unei reglementări a contractului de cont curent bancar se justifică, pe de o parte, prin particularităţile pe care acesta le prezintă faţă de contractul de cont curent comercial, iar pe de altă parte, prin faptul că răspunde unei realităţi caracterizate prin „bancarizarea" raporturilor de acest tip.

In proiect se va propune includerea reglementării revizuite a materiei contractului de asigurare (actualmente, Legea nr. 136/1995 privind asigurările şi reasigurările în România, cu modificările şi completările ulterioare).

In ceea ce priveşte contractul de rentă, principalele noutăţi privesc stipularea rentei în beneficiul unui terţ, rezoluţiunea contractului de rentă viageră, modurile de constituire a rentei.

Principalele noutăţi ale contractului de joc şi prinsoare privesc lipsa dreptului la acţiune în justiţie atunci când acestea nu au fost autorizate de autoritatea competentă.

In materia contractului de tranzacţie, prevederile noi vizează efectele tranzacţiei încheiate pe baza unor documente false şi introducerea instituţiei tranzacţiei asupra unui proces terminat.

e.6) Reglementarea privitoare la garantarea obligaţiilor urmează a fi structurată în garanţii personale (fideiusiunea şi garanţiile autonome) şi privilegii şi garanţii reale. In cadrul garanţiilor autonome vor fi reglementate distinct scrisoarea de confort şi scrisoarea de garanţie.

Referitor la privilegii şi garanţii reale, proiectul va consacra regula egalităţii creditorilor şi va defini noţiunea de cauză de preferinţă.

Privilegiile vor fi definite ca preferinţe acordate de lege unor creditori, în considerarea calităţii creanţei lor, acestea nereprezentând un drept distinct în patrimoniul beneficiarilor, care s-ar adăuga creanţei, ci doar o ameliorare a statutului juridic al acesteia în cazul unui concurs între creditori.

Totodată, noţiunea de garanţie reală include toate instrumentele prin care un creditor dobândeşte un drept cu privire la unul sau mai multe bunuri ale debitorului său ori, în anumite cazuri, cu privire la bunurile unei alte persoane şi care se adaugă dreptului său de creanţă.

Garanţiile reale ce vor fi reglementate în proiect vor fi ipoteca, gajul şi dreptul de retenţie.

In ceea ce priveşte ipoteca, proiectul va propune o unificare şi o completare a soluţiilor actuale din Codul civil şi din titlul VI din Legea nr. 99/1999 privind unele măsuri pentru accelerarea reformei economice, cu modificările ulterioare, prevăzând, ca noutate, că şi bunurile mobile pot face obiectul unei ipoteci. Totodată, se va înlătura restricţia actuală din Codul civil şi se va dispune că, în materie imobiliară, este posibilă constituirea ipotecii asupra unei universalităţi de bunuri imobile.

Referitor la gaj, proiectul va prevedea că această garanţie reală nu poate avea ca obiect decât bunuri mobile susceptibile de detenţie materială; spre deosebire de reglementarea actuală, gajul nu poate purta asupra bunurilor incorporale, cum sunt drepturile de creanţă, decât dacă sunt încorporate într-un titlu de valoare, ele putând face însă obiectul ipotecii mobiliare.

In absenţa unei reglementări generale în Codul civil actual a dreptului de retenţie, proiectul va prevedea în mod expres acest tip de garanţie reală imperfectă.

F.  Cartea a VI-a „Despre prescripţia extinctivă, decăderea şi calculul termenelor"

Proiectul noului Cod civil va rezerva o carte distinctă regulilor aplicabile prescripţiei extinctive (alături de decăderea din exerciţiul unui drept subiectiv civil), în timp ce uzucapiunea urmează a fi tratată în Cartea a III-a („Despre bunuri"), ca un efect al posesiei; se va prevedea totuşi, spre a se asigura corelarea între aceste materii, că dispoziţiile aplicabile uzucapiunii se completează, în mod corespunzător, cu cele de la materia prescripţiei extinctive.

Din punct de vedere normativ, noua reglementare preia, cu îmbunătăţiri substanţiale, prevederile Decretului nr. 167/1958 privitor la prescripţia extinctivă, sistematizate pe probleme specifice (dispoziţii generale, termenul prescripţiei extinctive, cursul prescripţiei extinctive, împlinirea prescripţiei extinctive), la care se va adăuga o reglementare generală a termenelor de decădere, aceasta din urmă constituind o noutate absolută în dreptul civil român.

Proiectul va delimita prescripţia dreptului material la acţiune de prescripţia dreptului de a cere executarea silită, instituţie de drept procesual civil supusă dispoziţiilor Codului de procedură civilă.

De asemenea, se va propune reglementarea termenului de prescripţie extinctivă în materia răspunderii civile delictuale, prin fixarea unui termen de prescripţie de 10 ani, în cazul în care prejudiciul este cauzat prin tortură sau acte de barbarie, prin violenţă sau agresiuni sexuale comise nu numai contra unui minor, ci şi contra unei persoane aflate în imposibilitate de a se apăra ori de a-şi exprima voinţa, precum şi pentru pagubele aduse mediului înconjurător.

In sfârşit, se mai are în vedere instituirea unui nou caz de suspendare a prescripţiei extinctive foarte util în practică, şi anume acela al negocierilor purtate în scopul rezolvării pe cale amiabilă a neînţelegerilor dintre părţi. Se va lua în considerare faptul că, într-o asemenea situaţie, continuarea curgerii prescripţiei ar fi nejustificată şi chiar inechitabilă pentru cel care a încercat să evite un litigiu judiciar, purtând cu bună-credinţă negocieri de rezolvare a diferendului.

G. Cartea a VII-a „Dispoziţii de drept internaţional privat"

In această materie vor fi integrate prevederile Legii nr. 105/1992 cu privire la reglementarea raporturilor de drept internaţional privat, revizuite însă, pentru a fi puse în acord cu noua concepţie în materia dreptului familiei, cuprinsă în proiect, şi cu instrumentele comunitare şi internaţionale în domeniul dreptului internaţional privat.

Proiectul va consacra autonomia de voinţă a soţilor, în sensul posibilităţii de a alege, în anumite limite, legea aplicabilă regimului matrimonial, reflectându-se astfel principiul instituit prin Convenţia de la Haga din 1978 cu privire la legea aplicabilă regimurilor matrimoniale şi reafirmat în Cartea verde a Comisiei Europene privind conflictul de legi în materia regimurilor matrimoniale, inclusiv în ceea ce priveşte competenţa şi recunoaşterea hotărâri lor judecătoreşti.

De asemenea, reglementarea propusă va distinge între efectele personale şi cele patrimoniale generale ale căsătoriei (regimul primar imperativ), pe de o parte, şi regimurile matrimoniale propriu-zise, pe de altă parte.

In materia divorţului, se va inversa binomul „cetăţenie comună - domiciliu comun", legea aplicabilă fiind, în principal, legea reşedinţei obişnuite comune, iar în lipsă, legea cetăţeniei comune a soţilor.

Referitor la legea reşedinţei obişnuite comune se va propune o apropiere de norma de competenţă în materia divorţului consacrată în dreptul român de art. 607 din Codul de procedură civilă şi menţinută în proiectul noului Cod de procedură civilă.

Se va propune aplicarea legii române în alte cazuri în care nu se pot aplica celelalte criterii care să asigure previzibilitatea soluţiei în această materie, urmând, în acest sens, cele statuate în Cartea verde a Comisiei Europene privind legea aplicabilă şi competenţa în materia divorţului, lansată la 14 martie 2005, şi în Cartea verde a Comisiei Europene privind conflictul de legi în materia regimurilor matrimoniale, inclusiv în ceea ce priveşte competenţa şi recunoaşterea hotărârilor judecătoreşti.

Proiectul va propune, ca instituţie nouă, „înlăturarea excepţională a legii aplicabile", care permite judecătorului, în mod excepţional, să stabilească legea aplicabilă cea mai adecvată în speţă, independent de norma conflictuală în materie.

In ceea ce priveşte soluţionarea conflictelor de legi în diferite materii, proiectul va propune soluţii noi, de natură să asigure compatibilitatea dreptului internaţional privat român cu dreptul comunitar, precum şi cu cele mai recente reglementări adoptate în cadrul Conferinţei de drept internaţional privat de la Haga.

Astfel, sunt de remarcat următoarele modificări semnificative ce se au în vedere:

- referitor la ocrotirea persoanei fizice, spre deosebire de actuala reglementare (art. 36-39 din Legea nr. 105/1992), proiectul va distinge între ocrotirea minorului şi ocrotirea majorului;

- în materia legii aplicabile obligaţiei de întreţinere, va fi consacrată, ca regulă generală, aplicarea legii reşedinţei obişnuite a creditorului, dar va fi prevăzută şi posibilitatea părţilor de a alege, în anumite limite, legea aplicabilă;

- în materia moştenirii, se va propune aplicarea legii ultimei reşedinţe obişnuite a defunctului, iar prin excepţie, pentru bunurile imobile, legea locului unde sunt situate;

-  se va lărgi autonomia de voinţă a testatorului, prin instituirea posibilităţii acestuia de a alege legea aplicabilă moştenirii, singura îngrădire fiind aceea de a nu se aduce atingere drepturilor moştenitorilor rezervatari;

-  în materia bunurilor, o atenţie specială va fi acordată garanţiilor, în efortul de corelare cu noile reglementări propuse în materia ipotecilor mobiliare şi imobiliare, precum şi în scopul de a reformula soluţiile privind ipotecile mobiliare consacrate în Legea nr. 99/1999, cu modificările ulterioare.

III. Principalele surse de documentare avute în vedere la elaborarea Tezelor prealabile privind proiectul de lege - Codul civil, precum şi la elaborarea proiectului de lege - Codul civil

a) Constituţia României, republicată;

b) Coduri:

- Codul civil;

- Codul familiei;

- Codul civil al provinciei Quebec din Canada;

- Codul civil francez;

- Codul civil italian;

- Codul civil spaniol;

- Codul civil elveţian;

- Codul elveţian al obligaţiilor;

- Codul civil german;

- Codul civil brazilian.

c) Coduri - proiecte:

- Proiectul Codului civil român din 1940;

- Proiectul Codului civil român din 1971.

d) Acte normative comunitare:

- Directiva 93/13/CEE a Consiliului din 5 aprilie 1993 privind clauzele abuzive în contractele încheiate cu consumatorii, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 95 din 21 aprilie 1993;

-  Directiva 2005/29/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 mai 2005 privind practicile comerciale neloiale ale întreprinderilor de pe piaţa internă faţă de consumatori şi de modificare a Directivei 84/450/CEE a Consiliului, a directivelor 97/7/CE, 98/27/CE şi 2002/65/CE ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 149 din 11 iunie 2005;

-  Directiva 2002/65/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 septembrie 2002 privind comercializarea la distanţă a serviciilor financiare de consum şi de modificare a Directivei 90/619/CE şi a directivelor 97/7/CE şi 98/27/CE, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. 271/2002;

-  Directiva 1999/44/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 mai 1999 privind anumite aspecte ale vânzării de bunuri de consum şi garanţiile conexe, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 171 din 7 iulie 1999;

-   Directiva 97/7/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 mai 1997 privind protecţia consumatorilor cu privire la contractele la distanţă, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 144/1997;

-  Directiva 94/47/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 octombrie 1994 privind protecţia dobânditorilor în ceea ce priveşte anumite aspecte ale contractelor privind dobândirea dreptului de folosinţă pe durată limitată a bunurilor imobile, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 280 din 29 octombrie 1994;

-  Directiva 2006/48/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 iunie 2006 privind iniţierea şi exercitarea activităţii instituţiilor de credit, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 177 din 30 iunie 2006;

-  Directiva 2006/49/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 iunie 2006 privind rata de adecvare a capitalului întreprinderilor de investiţii şi al instituţiilor de credit, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 177 din 30 iunie 2006;

-  Directiva 2001/24/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind reorganizarea şi lichidarea instituţiilor de credit, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. 125 din 5 mai 2001;

- Convenţia de la Roma din 1980 privind legea aplicabilă obligaţiilor contractuale, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 27 din 26 ianuarie 1998;

-   Regulamentul (CE) nr. 864/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 iulie 2007 privind legea aplicabilă obligaţiilor necontractuale (Roma II), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 199 din 31 iulie 2007;

-  Regulamentul (CE) nr. 2.201/2003 al Consiliului din 27 noiembrie 2003 privind competenţa, recunoaşterea şi executarea hotărârilor judecătoreşti în materie matrimonială şi în materia răspunderii părinteşti, de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1347/2000, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 338 din 23 decembrie 2003;

-   Regulamentul (CE) nr. 593/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 iunie 2008 privind legea aplicabilă obligaţiilor contractuale (Roma I), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 177 din 4 iulie 2008;

- Cartea verde a Comisiei Europene privind conflictul de legi în materia regimurilor matrimoniale, inclusiv în ceea ce priveşte competenţa şi recunoaşterea hotărârilor judecătoreşti, lansată la data de î 7 iulie 2006.'

e) Alte documente internaţionale:

-   Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, ratificată prin Legea nr. 30/1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 135 din 31 mai 1994;

- Convenţia cu privire la drepturile copilului, ratificată prin Legea nr. 18/1990, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 314 din 13 iunie 2001 (convenţie adoptată de Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite la 20 noiembrie 1989);

-  Convenţia asupra protecţiei copiilor şi cooperării în materia adopţiei internaţionale, încheiată la Haga la 29 mai 1993, ratificată prin Legea nr. 84/1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 298 din 21 octombrie 1994;

- Convenţia europeană pentru protecţia drepturilor omului şi a demnităţii fiinţei umane faţă de aplicaţiile biologiei şi medicinei, Convenţia privind drepturile omului şi biomedicina, semnată la Oviedo la 4 aprilie 1997, şi Protocolul adiţional la Convenţia europeană pentru protecţia drepturilor omului şi a demnităţii fiinţei umane faţă de aplicaţiile biologiei şi medicinei, referitor la interzicerea donării fiinţelor umane, semnat la Paris la 12 ianuarie 1998, ratificate prin Legea nr. 17/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 103 din 28 februarie 2001;

-    Declaraţia Universală a Drepturilor Omului din 10 decembrie 1948, adoptată de Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite la 10 decembrie 1948;

- Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice, adoptat de Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite la data de 16 decembrie 1966, ratificat de România prin Decretul nr. 212/1974, publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 146 din 20 noiembrie 1974;

-  Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale, adoptat de Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite la data de 16 decembrie 1966, ratificat de România prin Decretul nr. 212/1974, publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 146 din 20 noiembrie 1974;

-  Convenţia privind consimţământul la căsătorie, vârsta minimă pentru căsătorie şi înregistrarea căsătoriilor, adoptată de Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite la data de 10 decembrie 1962, ratificată de România prin Legea nr. 116/1992, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 330 din 24 decembrie 1992;

-   Convenţia europeană în materia adopţiei de copii, încheiată la Strasbourg la data de 24 aprilie 1967, ratificată de România prin Legea nr. 15/1993, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 67 din 31 martie 1993;

- Convenţia europeană asupra statutului juridic al copiilor născuţi în afara căsătoriei, încheiată la Strasbourg la 15 octombrie 1975;

- Convenţia asupra aspectelor civile ale răpirii internaţionale de copii, încheiată la Haga la data de 25 octombrie 1980, ratificată de România prin Legea nr. 100/1992, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 243 din 30 septembrie 1992;

-  Convenţia asupra protecţiei copiilor şi cooperării în materia adopţiei internaţionale, încheiată la Haga la data de 29 mai 1993, ratificată de România prin Legea nr. 84/1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 298 din 21  octombrie 1994;

- Convenţia asupra relaţiilor personale care privesc copiii, adoptată la Strasbourg la data de 15 mai 2003, ratificată de România prin Legea nr. 87/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 257 din 17 aprilie 2007;

- Convenţia asupra legii aplicabile regimurilor matrimoniale, încheiată la Haga la 14 martie 1978, neratificată de România;

- Convenţia Naţiunilor Unite asupra contractelor de vânzare internaţională de mărfuri, la care România a aderat prin Legea nr. 24/1991, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 54 din 19 martie 1991;

-  Convenţia asupra prescripţiei în materie de vânzare internaţională de mărfuri, încheiată la New York la 14 iunie 1974, şi Protocolul de modificare a convenţiei, încheiat la Viena la 11 aprilie 1980, la care România a aderat prin Legea nr. 24/1992, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 46 din 20 martie 1992;

- Principiile dreptului european al contractelor, elaborate de Comisia privind dreptul european al contractelor.

f) Legi interne relevante:

- Legea din 30 iulie 1934 pentru reglementarea contractului de consignaţie, publicată în Monitorul Oficial, nr. 173 din 30 iulie 1934;

- Legea nr. 153/1937 pentru magazinele generale şi warantarea mărfurilor şi cerealelor, publicată în Monitorul Oficial, nr. 81 din 7 aprilie 1937;

- Legea nr. 319/1944 pentru dreptul de moştenire al soţului supravieţuitor, publicată în Monitorul Oficial, nr. 133 din 10 iunie 1944;

- Decretul nr. 31/1954 privitor la persoanele fizice şi persoanele juridice, publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 8 din 30 ianuarie 1954;

- Decretul nr. 32/1954 de punere în aplicare a Codului familiei şi a Decretului privitor la persoanele fizice şi persoanele juridice, publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 32 din 31 ianuarie 1954;

- Decretul nr. 167/1958 privitor la prescripţia extinctivă, republicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 11 din 15 iulie 1960;

- Legea nr. 5/1973 privind administrarea fondului locativ şi reglementarea raporturilor dintre proprietari şi chiriaşi, publicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 47 din 31 martie 1973, republicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 122 din 31 decembrie 1980, cu modificările ulterioare;

- Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unităţilor economice de stat ca regii autonome şi societăţi comerciale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 98 din 8 august 1990, cu modificările ulterioare;

- Legea nr. 26/1990 privind registrul comerţului, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 49 din 4 februarie 1998, cu modificările şi completările ulterioare;

- Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.066 din 17 noiembrie 2004, cu modificările şi completările ulterioare;

- Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1998, cu modificările şi completările ulterioare;

- Legea nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere în agricultură, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 97 din 6 mai 1991, cu modificările ulterioare;

- Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 933 din 13 octombrie 2004, cu modificările şi completările ulterioare;

- Legea nr. 64/1991 privind brevetele de invenţie, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 541 din 8 august 2007;

- Legea nr. 105/1992 cu privire la reglementarea raporturilor de drept internaţional privat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 245 din 1 octombrie 1992;

- Legea nr. 129/1992 privind protecţia desenelor şi modelelor, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 876 din 20 decembrie 2007;

- Ordonanţa Guvernului nr. 15/1993 privind unele măsuri pentru restructurarea activităţii regiilor autonome, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 202 din 23 august 1993, cu modificările ulterioare;

- Legea arendării nr. 16/1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 91 din 7 aprilie 1994, cu modificările şi completările ulterioare;

- Legea nr. 32/1994 privind sponsorizarea, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 129 din 25 mai 1994, cu modificările şi completările ulterioare;

- Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12 din 24 ianuarie 1995, cu modificările ulterioare;

- Legea notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 92 din 16 mai 1995, cu modificările şi completările ulterioare;

- Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situaţiei juridice a unor imobile cu destinaţia de locuinţe, trecute în proprietatea statului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 279 din 29 noiembrie 1995, cu modificările ulterioare;

- Legea nr. 136/1995 privind asigurările şi reasigurările în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 303 din 30 decembrie 1995, cu modificările şi completările ulterioare;

- Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 3 martie 2006;

- Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 26 martie 1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- Legea apelor nr. 107/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 244 din 8 octombrie 1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 282 din 11 noiembrie 1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- Legea locuinţei nr. 114/1996, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 393 din 31 decembrie 1997, cu modificările şi completările ulterioare;

- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/1997 privind reorganizarea regiilor autonome, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 din 19 iunie 1997, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 207/1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 366 din 18 decembrie 1997, cu modificările ulterioare;

- Ordonanţa Guvernului nr. 52/1997 privind regimul juridic al francizei, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 180 din 14 mai 1998;

- Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 552 din 11 noiembrie 1999, cu modificările şi completările ulterioare;

- Ordonanţa Guvernului nr. 51/1997 privind operaţiunile de leasing şi societăţile de leasing, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 9 din 12 ianuarie 2000, cu modificările şi completările ulterioare;

- Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997 privind navigaţia civilă, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 210 din 10 martie 2004, cu modificările şi completările ulterioare;

- Legea nr. 84/1998 privind mărcile şi indicaţiile geografice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 23 aprilie 1998, cu modificările ulterioare;

-  Ordonanţa Guvernului nr. 116/1998 privind instituirea regimului special pentru activitatea de transport maritim internaţional, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 326 din 29 august 1998, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 231/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 516 din 8 iunie 2004, cu modificările ulterioare;

- Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 448 din 24 noiembrie 1998, cu modificările şi completările ulterioare;

- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 834 din 9 septembrie 2004, cu modificările şi completările ulterioare;

-   Legea nr. 190/1999 privind creditul ipotecar pentru investiţii imobiliare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 611 din 14 decembrie 1999, cu modificările şi completările ulterioare;

- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 8 aprilie 1999, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 241/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 265 din 23 mai 2001, cu modificările ulterioare;

-  Ordonanţa Guvernului nr. 106/1999 privind contractele încheiate în afara spaţiilor comerciale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 168 din 5 martie 2008;

- Ordonanţa Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparţinând domeniului public, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căile navigabile interioare, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 3 februarie 2003, cu modificările şi completările ulterioare;

- Ordonanţa Guvernului nr. 88/1999 privind stabilirea unor reguli pentru transportul combinat de mărfuri, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 423 din 31 august 1999, aprobată cu modificări prin Legea nr. 401/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 455 din 27 iunie 2002;

-  Ordonanţa Guvernului nr. 130/2000 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţă, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 177 din 7 martie 2008, cu modificările ulterioare;

-   Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 305 din 18 aprilie 2008;

-  Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 10 aprilie 2000, cu modificările şi completările ulterioare;

- Ordonanţa Guvernului nr. 9/2000 privind nivelul dobânzii legale pentru obligaţiile băneşti, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 26 din 25 ianuarie 2000, aprobată cu modificări prin Legea nr. 356/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 425 din 18 iunie 2002;

- Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 603 din 31 august 2007, cu modificările şi completările ulterioare;

- Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 39 din 31 ianuarie 2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 656 din 25 iulie 2005, cu modificările ulterioare;

-  Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi  celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale Legii nr. 169/1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 8 din 12 ianuarie 2000, cu modificările şi completările ulterioare;

- Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificările şi completările ulterioare;

- Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 790 din 12 decembrie 2001, cu modificările ulterioare;

- Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 798 din 2 septembrie 2005, cu modificările şi completările ulterioare;

-  Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 164 din 2 aprilie 2001, cu modificările şi completările ulterioare;

-  Legea patronatelor nr. 356/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380 din 12 iulie 2001, cu modificările ulterioare;

-   Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007, cu modificările şi completările ulterioare;

- Legea nr. 509/2002 privind agenţii comerciali permanenţi, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 581 din 6 august 2002;

- Legea nr. 469/2002 privind unele măsuri pentru întărirea disciplinei contractuale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 529 din 19 iulie 2002, cu modificările ulterioare;

- Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 150 din 1 martie 2007;

-  Legea sănătăţii mintale şi a protecţiei persoanelor cu tulburări psihice nr. 487/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 589 din 8 august 2002, cu completările ulterioare;

- Ordonanţa Guvernului nr. 41/2003 privind dobândirea şi schimbarea pe cale administrativă a numelor persoanelor fizice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 68 din 2 februarie 2003, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 323/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 15 iulie 2003, cu modificările ulterioare;

- Legea partidelor politice nr. 14/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 25 din 17 ianuarie 2003, cu completările ulterioare;

- Legea sindicatelor nr. 54/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 5 februarie 2003;

- Legea nr. 282/2004 privind protecţia dobânditorilor cu privire la unele aspecte ale contractelor purtând asupra dobândirii unui drept de utilizare pe durată limitată a unor bunuri imobiliare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 580 din 30 iunie 2004;

- Legea nr. 289/2004 privind regimul juridic al contractelor de credit pentru consum destinate consumatorilor, persoane fizice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 319 din 23 aprilie 2008, cu modificările ulterioare;

- Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 557 din 23 iunie 2004, cu modificările ulterioare;

- Legea nr. 273/2004 privind regimul juridic al adopţiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 557 din 23 iunie 2004, cu modificările şi completările ulterioare;

- Legea nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.101 din 25 noiembrie 2004, cu modificările şi completările ulterioare;

- Legea cooperaţiei agricole nr. 566/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.236 din 22 decembrie 2004, cu modificările şi completările ulterioare;

- Legea nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 172 din 28 februarie 2005;

- Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 653 din 22 iulie 2005, cu modificările şi completările ulterioare;

- Legea nr. 312/2005 privind dobândirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor de către cetăţenii străini şi apatrizi, precum şi de către persoanele juridice străine, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.008 din 14 noiembrie 2005;

- Ordonanţa Guvernului nr. 7/2005 pentru aprobarea Regulamentului privind transportul pe căile ferate din România, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 838 din 11 octombrie 2006;

- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 655 din 22 iulie 2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 102/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 398 din 9 mai 2006, cu modificările şi completările ulterioare;

- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 641 din 20 iulie 2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 290/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 959 din 28 octombrie 2005, cu modificările şi completările ulterioare;

- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 418 din 15 mai 2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 625 din 20 iulie 2006, cu modificările şi completările ulterioare;

- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 54/2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 569 din 30 iunie 2006, aprobată cu modificări prin Legea nr. 22/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 35 din 18 ianuarie 2007;

- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.027 din 27 decembrie 2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 480 din 18 iulie 2007, cu modificările ulterioare;

- Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 21 aprilie 2006, cu modificările şi completările ulterioare;

- Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 11 din 8 ianuarie 2008;

-  Legea nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 490 din 23 iulie 2007.


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 277/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 277 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 277/2009
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu