HOTARARE Nr.
712 din 2 iulie 2008
pentru aprobarea
Regulamentului privind infiintarea si functionarea centrelor de consultanta si
informare a consumatorilor, precum si modul de constituire a surselor de
finantare a acestora
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 521 din 10 iulie 2008
In temeiul art. 108 din
Constituţia României, republicată, al art. II din titlul III al Legii nr.
363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia
cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind
protecţia consumatorilor, precum şi al art. 67 şi 68 din Ordonanţa Guvernului
nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind înfiinţarea şi
funcţionarea centrelor de consultanţă şi informare a consumatorilor, precum şi
modul de constituire a surselor de finanţare a acestora, prevăzut în anexa care
face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Centrele de consultanţă
şi informare a consumatorilor, prin activităţile specifice pe care le dezvoltă,
contribuie la ridicarea nivelului de informare şi educare a consumatorului,
astfel încât acesta să poată fi capabil să ia o decizie în deplină cunoştinţă
de cauză.
Art. 3. - Finanţarea
cheltuielilor privind înfiinţarea şi funcţionarea centrelor de
consultanţă şi informare a consumatorilor se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii
Liberale pentru Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
Art. 4. - (1) In anul 2008 se aprobă finanţarea unui
singur centru de consultanţă şi informare a consumatorilor din sumele aprobate
cu această destinaţie.
(2) Criteriile de evaluare şi
selectare a centrelor de consultanţă şi informare a consumatorilor care primesc
sume de la bugetul de stat se stabilesc prin ordin al preşedintelui Autorităţii
Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor şi se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul pentru întreprinderi mici şi mijlocii,
comerţ, turism şi profesii liberale,
Ovidiu Ioan Silaghi
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia
Consumatorilor,
Dan Vlaicu
Ministrul economiei şi
finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXĂ
REGULAMENT
privind înfiinţarea şi funcţionarea centrelor de
consultanţă şi informare a consumatorilor, precum şi modul de constituire a surselor de finanţare a acestora
Art. 1. - Centrele de consultanţă
şi informare a consumatorilor (centrele) pot fi organizate la nivel de birouri în structura organizatorică a
asociaţiilor de consumatori.
Art. 2. - Centrele se înfiinţează prin hotărâre a
adunării generale a asociaţiei de consumatori interesate.
Art. 3. -Adunarea generală a asociaţiei de consumatori aprobă
organigrama, politica de personal şi bugetul de venituri şi cheltuieli ale
centrului.
Art. 4. -Adunarea generală a asociaţiei de consumatori
aprobă cererea de finanţare şi planul operaţional pentru desfăşurarea
activităţii centrului.'
Art. 5. -Adunarea generală a asociaţiei de consumatori
stabileşte sediul unde se înfiinţează şi funcţionează centrul.
Art. 6. - Controlul financiar intern al centrului,
organizat la nivel de birou în structura organizatorică
a asociaţiei de consumatori, este asigurat de un cenzor, contabil autorizat sau
expert contabil, în condiţiile legii.
Art. 7. - Consiliul director al asociaţiei de
consumatori pune în executare hotărârile adunării generale a asociaţiei de
consumatori privind înfiinţarea şi funcţionarea centrului.
Art. 8. - Centrele funcţionează ca birouri unde
consumatorii se pot informa, pot primi recomandări şi consultanţă gratuită
privind problemele legate de achiziţionarea unui produs sau serviciu ori asupra
modalităţii de soluţionare a plângerilor consumatorilor cu privire la
procurarea de produse sau servicii.
Art. 9. - Centrele formează şi pun la dispoziţia
consumatorilor baza de date privind cadrul legal din domeniul protecţiei consumatorilor şi datele de
contact ale organizaţiilor guvernamentale şi neguvernamentale care pot ajuta
consumatorii în soluţionarea problemelor specifice apărute.
Art. 10. - Centrele pot tipări materiale informative
sub formă de foi volante, broşuri, pliante, afişe şi altele asemenea, în scopul
asigurării informării şi consilierii consumatorilor.
Art. 11. - Centrele pot organiza simpozioane,
seminarii, campanii de informare şi educare a consumatorilor şi conferinţe de
presă prin care asigură popularizarea şi promovarea drepturilor consumatorilor.
Art. 12. - Centrele promovează interesele
consumatorilor şi, în acest scop, pot organiza acţiuni în parteneriat cu
implicarea asociaţiilor de consumatori, a organizaţiilor patronale ori
profesionale sau a operatorilor economici, precum şi a autorităţilor
administraţiei centrale şi locale din domeniul protecţiei consumatorilor.
Art. 13. - Centrele cooperează cu alte centre similare
în scopul schimbului de informaţii şi experienţă în domeniul acordării de
consultanţă şi informare pentru consumatori.
Art. 14. - Centrele pot organiza acţiuni de informare
şi educare, precum şi concursuri pe teme de protecţia consumatorilor în mediul
şcolar în vederea promovării introducerii educaţiei consumatorilor ca parte a
programului de învăţământ şi componentă a obiectelor de
studii.