E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 476 din 18 aprilie 2003

privind aprobarea Normelor metodologice pentru punerea in aplicare a prevederilor Codului international de management al sigurantei - Codul I.S.M. amendat, a Normelor metodologice privind procedura de eliberare a certificatelor de management al sigurantei in conformitate cu cerintele Codului I.S.M. amendat si a Normelor metodologice pentru mandatarea auditorilor

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 312 din  9 mai 2003


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutie si ale art. III din Legea nr. 681/2002 privind acceptarea de catre Romania a amendamentelor la Codul international de management pentru exploatarea in siguranta a navelor si pentru prevenirea poluarii (Codul international de management al sigurantei - Codul I.S.M.), adoptate de catre Organizatia Maritima Internationala prin Rezolutia M.S.C. 104 (73) din 5 decembrie 2000, si pentru modificarea Legii nr. 85/1997 privind acceptarea de catre Romania a Codului international de management pentru exploatarea in siguranta a navelor si pentru prevenirea poluarii (Codul international de management al sigurantei - Codul I.S.M.), adoptat de catre Organizatia Maritima Internationala prin Rezolutia A 741 (18) din 4 noiembrie 1993,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    Art. 1
    Se aproba:
    a) Normele metodologice pentru punerea in aplicare a prevederilor Codului international de management al sigurantei - Codul I.S.M. amendat, prevazute in anexa nr. 1;
    b) Normele metodologice privind procedura de eliberare a certificatelor de management al sigurantei in conformitate cu cerintele Codului I.S.M. amendat, prevazute in anexa nr. 2;
    c) Normele metodologice pentru mandatarea auditorilor prevazute in anexa nr. 3.
    Art. 2
    Autoritatea Navala Romana aplica normele metodologice aprobate conform art. 1 lit. a) si b) si elibereaza, in numele Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, documentul de conformitate DOC companiilor de navigatie si certificatul de management al sigurantei SMC navelor care arboreaza pavilionul Romaniei.
    Art. 3
    Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
    Art. 4
    Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari Hotararea Guvernului nr. 510/1997 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 85/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 263 din 3 octombrie 1997, se abroga.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         p. Ministrul lucrarilor publice,
                         transporturilor si locuintei,
                         Sergiu Sechelariu,
                         secretar de stat

    ANEXA 1

                            NORME METODOLOGICE
pentru punerea in aplicare a prevederilor Codului international de management al sigurantei - Codul I.S.M. amendat

    CAP. 1

    SECTIUNEA 1
    Dispozitii generale si definitii

    Art. 1
    Potrivit Codului I.S.M. amendat, fiecare companie de navigatie are obligatia sa stabileasca obiectivele in domeniul managementului sigurantei, prevazute in sectiunea 1.2 a acestuia, precum si sa dezvolte, sa implementeze si sa mentina un sistem de management al sigurantei (SMS) care include cerintele functionale prevazute in sectiunea 1.4 din Codul I.S.M. amendat.
    Art. 2
    Termenii si expresiile folosite in prezentele norme metodologice au urmatorul inteles:
    a) Codul international de management al sigurantei - Codul I.S.M. - Codul international de management pentru exploatarea in siguranta a navelor si pentru prevenirea poluarii, adoptat de Organizatia Maritima Internationala (IMO) prin Rezolutia A 741 (18) din 4 noiembrie 1993, astfel cum a fost modificat prin amendamentele adoptate de Organizatia Maritima Internationala (IMO) prin Rezolutia 104 (73) din 5 decembrie 2000, denumit in continuare Codul I.S.M.;
    b) companie - proprietarul navei sau oricare alta organizatie ori persoana, cum ar fi managerul sau agentul de inchiriere in regim de bareboat, care si-a asumat raspunderea pentru operarea navei de la proprietar si a acceptat sa se achite de toate sarcinile si responsabilitatile impuse prin Codul I.S.M.;
    c) administratie - Guvernul statului roman al carui pavilion nava este indreptatita sa il arboreze. Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, denumit in continuare MLPTL, este imputernicit, potrivit legii, ca, in numele Guvernului, sa duca la indeplinire prevederile Codului I.S.M. MLPTL elibereaza, prin Autoritatea Navala Romana, denumita in continuare ANR, Documentul de conformitate (DOC) companiilor de navigatie si Certificatul de management al sigurantei navelor;
    d) sistemul de management al sigurantei (SMS), denumit in continuare SMS - un sistem structurat si documentat, care permite personalului companiei sa puna efectiv in practica politica companiei in domeniul sigurantei si in domeniul protectiei mediului inconjurator;
    e) document de conformitate (DOC), denumit in continuare DOC - un document eliberat unei companii care respecta cerintele Codului I.S.M.;
    f) document de conformitate interimar - un document eliberat, in conditiile legii, unei companii care corespunde Codului I.S.M. si a carui valabilitate este de maximum 12 luni;
    g) certificatul de management al sigurantei (SMC), denumit in continuare SMC - un document eliberat unei nave, care semnifica faptul ca managementul companiei si cel de la bordul navei sunt in concordanta cu SMS aprobat;
    h) certificatul de management al sigurantei interimar - un document eliberat, in conditiile legii, unei nave care corespunde Codului I.S.M. si a carui valabilitate este de maximum 6 luni;
    i) auditul managementului sigurantei - o examinare sistematica si independenta pentru a determina daca activitatile efectuate in cadrul SMS si rezultatele legate de acestea sunt in concordanta cu reglementarile planificate si daca aceste reglementari sunt puse efectiv in practica si permit realizarea obiectivelor;
    j) observatie - o specificare de fapt, facuta in timpul auditului managementului sigurantei si confirmata de dovada obiectiva;
    k) dovada obiectiva - informatiile, inregistrarile sau expunerile asupra unui fapt, cantitative ori calitative, referitoare la siguranta sau la existenta si punerea in aplicare a unui element al SMS, care se bazeaza pe observatie, masurare ori incercare si care pot fi verificate;
    l) nonconformitate - o situatie observata, in care dovada obiectiva indica neindeplinirea unei cerinte specificate;
    m) nonconformitate majora - o abatere identificabila, care constituie o amenintare serioasa la adresa personalului sau a sigurantei navei ori un pericol serios la adresa mediului ambiant si care necesita o actiune corectiva imediata si care include lipsa unei implementari efective si sistematice a unei cerinte a Codului I.S.M.;
    n) data aniversara - ziua si luna fiecarui an, care corespund cu data expirarii documentelor sau certificatelor relevante;
    o) Conventie - Conventia internationala pentru ocrotirea vietii omenesti pe mare, 1974, astfel cum a fost amendata;
    p) supraveghere - inspectia periodica si obligatorie pentru verificarea conformitatii cu prevederile conventiilor internationale la care Romania este parte;
    r) Organizatie - Organizatia Maritima Internationala.

    SECTIUNEA a 2-a
    Scop si aplicare

    Art. 3
    Prin prezentele norme metodologice se reglementeaza proceduri pentru:
    a) verificarea conformitatii SMS al unei companii ce opereaza nave si/sau a SMS al unei/unor nave controlate de companie cu cerintele Codului I.S.M.;
    b) eliberarea si verificarea anuala sau intermediara a DOC si eliberarea si verificarea intermediara a SMC.

    CAP. 2

    SECTIUNEA 1
    Verificarea conformitatii cu Codul I.S.M.

    Art. 4
    Pentru a fi in conformitate cu cerintele Codului I.S.M., companiile trebuie sa elaboreze, sa implementeze si sa mentina un SMS care sa asigure siguranta navelor si protectia mediului. Politica companiei trebuie sa includa obiectivele definite de Codul I.S.M.
    Art. 5
    ANR va verifica conformitatea cu cerintele Codului I.S.M. prin determinarea:
    a) conformitatii SMS realizat de companie cu cerintele Codului I.S.M.;
    b) modului in care SMS asigura indeplinirea obiectivelor prevazute in paragraful 1.2.3 din Codul I.S.M.
    Art. 6
    Determinarea conformitatii elementelor SMS, implementat de companie, cu cerintele specificate de Codul I.S.M. se va face catre ANR pe baza rapoartelor de audit extern, intocmite de auditori mandatati de catre MLPTL, potrivit legii.

    SECTIUNEA a 2-a
    Concordanta SMS cu obiectivele generale ale managementului sigurantei

    Art. 7
    Codul I.S.M. identifica obiectivele generale ale managementului sigurantei navelor, care urmaresc:
    a) asigurarea sigurantei exploatarii navei si a mediului de lucru;
    b) stabilirea de practici impotriva tuturor riscurilor identificate;
    c) imbunatatirea continua a abilitatilor personalului de la tarm si de la bordul navei privind managementul sigurantei, inclusiv pregatirea situatiilor de urgenta atat in ceea ce priveste siguranta navelor, cat si protectia mediului inconjurator.

    SECTIUNEA a 3-a
    Concordanta SMS cu cerintele specifice de siguranta si prevenirea poluarii

    Art. 8
    (1) Criteriul de baza pentru efectuarea evaluarii conformitatii cu cerintele Codului I.S.M. trebuie sa fie in concordanta cu SMS, cu cerintele specifice definite de Codul I.S.M. ca standarde specifice de siguranta si protectie a mediului.
    (2) Standardele specifice privind siguranta navelor si protectia mediului prevazute de Codul I.S.M. sunt:
    a) conformitatea cu regulile si reglementarile obligatorii prevazute in:
    - Conventia internationala din 1974 pentru ocrotirea vietii omenesti pe mare, incheiata la Londra - (SOLAS 1974), la care Romania a aderat prin Decretul nr. 80/1979;
    - Conventia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de catre nave, incheiata la Londra, modificata prin Protocolul incheiat la Londra la 17 februarie 1978 - (Marpol 73/78), la care Romania a aderat prin Legea nr. 6/1993;
    - Conventia internationala privind standardele de pregatire a navigatorilor, brevetare/atestare si efectuare a serviciului de cart, adoptata la Londra la 7 iulie 1978 - (STCW/1978), la care Romania a aderat prin Legea nr. 107/1992;
    - Conventia internationala asupra liniilor de incarcare, incheiata la Londra la 5 aprilie 1966, si Protocolul din anul 1978 (LOAD LINE), la care Romania a aderat prin Decretul nr. 80/1971;
    b) luarea in considerare, in conformitate cu prevederile pct. 1.2.3 alin. (2) din Codul I.S.M., a codurilor aplicabile, a liniilor directoare si a standardelor recomandate de Organizatie, administratii, societati de clasificare si de organizatii din sectorul maritim, care se regasesc in rezolutiile la care se face referire in prezenta hotarare, respectiv:
    - Rezolutia A. 913 (22) privind liniile directoare revizuite pentru implementarea Codului international de management al sigurantei (Codul I.S.M.) de catre administratii, adoptata de catre Organizatia Maritima Internationala la 29 noiembrie 2001;
    - Rezolutia A. 739 (18) privind liniile directoare pentru autorizarea organizatiilor care actioneaza in numele administratiei, adoptata de catre Organizatia Maritima Internationala la 4 noiembrie 1993;
    - Rezolutia A. 789 (19) privind activitatile de supraveghere si certificare specifice ale unei organizatii recunoscute care actioneaza in numele administratiei, adoptata de catre Organizatia Maritima Internationala la 23 noiembrie 1995.
    Art. 9
    Evaluarea conformitatii cu cerintele Codului I.S.M. se face de catre auditori mandatati de catre MLPTL in conditiile legii.
    Art. 10
    Toate dovezile care pot facilita verificarea conformitatii cu Codul I.S.M. trebuie sa fie accesibile examinarii. In acest sens compania pune la dispozitie auditorilor toate documentele privind certificatele statutare si de clasa care sa scoata in evidenta actiunile intreprinse de companie pentru mentinerea conformitatii cu regulile si reglementarile obligatorii. Auditorii vor verifica in mod deosebit autenticitatea si veridicitatea respectivelor documente.
    Art. 11
    Pe timpul evaluarii, pentru cerintele obligatorii care nu fac obiectul supravegherilor, cum ar fi modul de intretinere a navei si a echipamentului sau anumite cerinte operationale, se vor solicita urmatoarele documente care sa asigure conformitatea si dovezi obiective si necesare pentru verificare:
    a) documentele referitoare la procedurile si instructiunile prevazute in sectiunea 1.4 a Codului I.S.M.;
    b) documentele privind verificarile efectuate de ofiterii superiori in timpul operatiunilor zilnice avand ca obiectiv asigurarea conformitatii.
    Art. 12
    (1) Verificarea conformitatii cu regulile si reglementarile obligatorii, care reprezinta o parte a certificarii conform Codului I.S.M., nu dubleaza si nici nu inlocuieste supravegherea pentru obtinerea altor certificate maritime.
    (2) Verificarea conformitatii cu cerintele Codului I.S.M. nu absolva compania, comandantul sau orice alta persoana fizica ori juridica, implicata in managementul sau in operarea navelor, de responsabilitatile lor in acest sens.
    Art. 13
    ANR trebuie sa se asigure ca respectiva companie:
    a) si-a stabilit sistemul de management al sigurantei (SMS) in conformitate cu prevederile pct. 1.2.3 alin. (2) din Codul I.S.M.; si
    b) a stabilit proceduri prin care sa asigure ca prevederile prevazute la art. 11 lit. a) sunt implementate la tarm si la bordul navei.
    Art. 14
    In cadrul SMS, implementarea altor coduri, a liniilor directoare si a standardelor recomandate de Organizatie, de societatile de clasificare si de alte organizatii din sectorul maritim nu sunt obligatorii in conformitate cu cerintele Codului I.S.M. Totusi auditorii trebuie sa incurajeze ca acestea sa fie adoptate atunci cand sunt aplicabile activitatii companiei.

    ANEXA 2

                           NORME METODOLOGICE
privind procedura de eliberare a certificatelor de management al sigurantei in conformitate cu cerintele Codului I.S.M. amendat

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    Termenii si expresiile folosite in prezentele norme metodologice au intelesul prevazut la art. 2 din anexa nr. 1 la hotarare.
    Art. 2
    Toate companiile, persoane juridice romane sau filiale in Romania ale unor persoane juridice straine, care sunt proprietare de nave sau care administreaza nave care arboreaza pavilionul roman, trebuie sa obtina de la ANR, DOC pentru companie si SMC pentru fiecare nava.
    Art. 3
    (1) Compania trebuie sa puna in functiune, cu forte proprii sau cu ajutorul unei companii de consultanta, un SMS propriu, conform prevederilor Codului I.S.M.
    (2) ANR va emite DOC si SMC in baza unui raport de audit executat de un auditor din lista auditorilor mandatati de MLPTL si care va fi independent fata de companie si fata de compania de consultanta care a contribuit la implementarea sistemului, conform prevederilor alin. (1).
    (3) Auditul va fi executat in conformitate cu liniile directoare din Rezolutia IMO A.913 (22).
    Art. 4
    Pentru certificare fiecare companie va prezenta ANR urmatoarea documentatie:
    a) cererea de certificare-tip, conform modelului prezentat in anexa la prezentele norme metodologice;
    b) actele doveditoare privind legalitatea functionarii companiei;
    c) lista cu tipurile de nave, caracteristicile acestora, certificatele si rapoartele inspectiilor statutare si de clasa;
    d) manualul managementului companiei;
    e) manualul procedurilor conforme managementului companiei;
    f) manualul managementului la bordul navelor;
    g) manualul procedurilor conforme managementului la bordul navelor;
    h) raportul auditului extern;
    i) chitanta privind achitarea tarifelor.

    CAP. 2
    Procedura de certificare

    Art. 5
    (1) Procedura de certificare pentru emiterea unui DOC pentru o companie si a unui SMC pentru o nava va cuprinde in mod normal urmatoarele etape:
    a) verificarea initiala;
    b) verificarea anuala sau intermediara;
    c) verificarea pentru reinnoire;
    d) verificarea suplimentara.
    (2) Verificarile prevazute la alin. (1) se efectueaza de auditorii mandatati de MLPTL in conditiile legii, la cererea companiei interesate, prezentandu-se documentatia prevazuta la art. 4.
    Art. 6
    Verificarea initiala a companiei si a navelor se face prin parcurgerea urmatoarelor etape:
    a) evaluarea SMS al companiei;
    b) evaluarea SMS al navelor.
    Art. 7
    (1) Evaluarea SMS de la tarm presupune evaluarea departamentelor unde se efectueaza managementul si a celorlalte compartimente existente in concordanta cu organizarea companiei si cu functiile acestor structuri.
    (2) In cazul in care compania are mai multe sedii, nu este obligatoriu ca toate sediile sa fie inspectate cu ocazia verificarii initiale.
    Art. 8
    Dupa finalizarea evaluarii SMS de la tarm si in cazul in care rezultatele au fost satisfacatoare, poate incepe organizarea si planificarea evaluarii navelor apartinand respectivei companii.
    Art. 9
    Dupa finalizarea evaluarii navelor si daca rezultatele sunt satisfacatoare, ANR va elibera DOC pentru companie si SMC pentru navele acesteia.
    Art. 10
    (1) DOC se elibereaza ca urmare a verificarii faptului ca SMS implementat de companie concorda cu cerintele Codului I.S.M. si ca acesta este efectiv pus in aplicare.
    (2) In cadrul verificarii compania trebuie sa demonstreze ca SMS pus la punct de companie a functionat cel putin 3 luni si ca un SMS a functionat la bordul navelor pentru cel putin o nava, de fiecare tip, exploatata de catre companie timp de cel putin 3 luni. Dovada functionarii celor doua sisteme trebuie sa includa rapoarte de audit intern anual realizat de companie la bordul navei si la tarm.
    (3) O copie de pe DOC prevazut va fi transmisa fiecarei filiale si fiecarei nave a companiei, iar cate o copie de pe SMC al fiecarei nave va fi transmisa la sediul central al companiei.
    Art. 11
    (1) Verificarea anuala a DOC se face pe baza unor audituri anuale.
    (2) Scopul acestor audituri este de a verifica functionarea efectiva a SMS si daca orice modificari facute SMS sunt in concordanta cu cerintele Codului I.S.M.
    (3) Auditurile trebuie sa includa examinarea si verificarea corectitudinii dovezilor privind certificatele statutare si de clasa pentru cel putin o nava din fiecare tip, care au fost avute in vedere la eliberarea initiala a DOC.
    Art. 12
    Verificarea anuala se efectueaza in perioada de 3 luni inainte sau dupa fiecare data aniversara DOC. Daca se constata nonconformitati, se vor stabili termene de remediere a deficientelor, care sa nu depaseasca 3 luni de la data auditului.
    Art. 13
    In cazul in care compania are mai multe sedii si acestea nu au fost vizitate la evaluarea initiala, in cadrul verificarii anuale se va urmari ca acestea sa fie vizitate in perioada de valabilitate a DOC.
    Art. 14
    In anumite cazuri, in timpul perioadei initiale de operare conform SMS, ANR poate constata necesitatea cresterii frecventei verificarilor intermediare. Frecventa acestor verificari se stabileste tinand cont de nonconformitatile gasite. Numarul si termenele verificarilor intermediare se stabilesc de catre ANR la eliberarea SMC
    Art. 15
    In cazul in care se efectueaza doar o verificare intermediara, aceasta trebuie sa aiba loc intre a 2-a si a 3-a data aniversara a emiterii SMC.
    Art. 16
    (1) Verificarile pentru reinnoire urmeaza sa fie realizate inaintea expirarii datei aniversare a DOC sau a SMC.
    (2) Verificarea pentru reinnoire va avea in vedere toate elementele SMS si activitatile la care se aplica cerintele Codului I.S.M.
    (3) Verificarea de reinnoire poate fi realizata cu 6 luni inainte de data de expirare a DOC sau a SMC si trebuie finalizata inainte de data de expirare a acestora.

    CAP. 3
    Eliberarea si valabilitatea DOC si a SMC

    Art. 17
    DOC se elibereaza unei companii ca urmare a unei verificari initiale a conformitatii cu cerintele Codului I.S.M., potrivit prevederilor art. 4.
    Art. 18
    DOC este valabil pentru tipurile de nave inspectate cu ocazia verificarii initiale. Pentru navele noi, introduse de companie in exploatare dupa data eliberarii DOC, se va proceda astfel:
    a) daca navele sunt de acelasi tip, DOC ramane neschimbat, iar auditul va fi facut numai la nava nou-introdusa, care va primi un SMC dupa finalizarea cu rezultate satisfacatoare a auditului;
    b) daca navele sunt de alte tipuri decat cele pentru care este eliberat DOC, se va elibera un document de conformitate interimar, valabil 6 luni, timp in care compania face un nou audit.
    Art. 19
    (1) Valabilitatea unui DOC poate fi extinsa pentru a cuprinde tipurile de nave suplimentare, dupa verificarea capacitatii companiei de a fi in concordanta cu cerintele Codului I.S.M. pentru aceste tipuri de nave. In acest context, tipurile de nave sunt acelea la care se refera cap. IX al Conventiei SOLAS 74.
    (2) Extinderea valabilitatii DOC pentru alte tipuri de nave nu este motiv de prelungire a termenului de valabilitate a DOC initial.
    Art. 20
    DOC este valabil pentru o perioada de 5 ani.
    Art. 21
    (1) In perioada prevazuta la art. 20, pentru mentinerea valabilitatii DOC compania este supusa verificarii anuale, in perioada de 3 luni inainte sau dupa data aniversara (anuala), pentru a confirma functionarea efectiva a SMS. Aceasta trebuie sa includa examinarea si verificarea corectitudinii documentelor statutare si de clasificare prezentate pentru cel putin o nava de fiecare tip la care se aplica DOC. Actiunile corective si modificarile aduse SMS, efectuate dupa verificarea anterioara, trebuie, de asemenea, verificate.
    (2) Pentru verificarea anuala compania trebuie sa depuna o cerere la ANR la o data care sa permita efectuarea auditului in termenul prevazut la alin. (1).
    (3) Verificarea anuala va fi efectuata de catre auditori mandatati de MLPTL sa efectueze audituri.
    Art. 22
    (1) Raportul de audit, ca urmare a verificarii anuale, va fi prezentat ANR de catre companie, insotit de DOC si de fisa de consemnare a verificarilor anuale.
    (2) In fisa de consemnare a verificarii anuale se va face, dupa caz, si precizarea termenelor de remediere a nonconformitatilor majore inscrise in raportul de audit.
    (3) Termenele de remediere a nonconformitatilor nu trebuie sa depaseasca 3 luni de la data verificarii anuale.
    Art. 23
    Reinnoirea DOC pentru perioada ulterioara de 5 ani trebuie sa includa evaluarea tuturor elementelor SMS privind eficienta sa in satisfacerea obiectivelor specificate in Codul I.S.M.
    Art. 24
    (1) DOC poate fi retras numai de catre ANR.
    (2) ANR poate sa retraga DOC, daca nu se solicita verificarea anuala sau daca exista nonconformitati majore fata de cerintele Codului I.S.M. In acest caz si SMC emise pe baza DOC vor fi anulate si retrase.
    Art. 25
    (1) SMC se elibereaza in urma verificarii initiale a conformitatii cu cerintele Codului I.S.M. In cadrul verificarii se va urmari daca DOC, pentru acea companie responsabila cu exploatarea navei, este aplicabil acestui tip de nava si daca SMS corespunde si este pus in aplicare conform cerintelor Codului I.S.M.
    (2) In cadrul verificarii compania trebuie sa demonstreze ca SMS implementat de companie a functionat cel putin 3 luni si ca un SMS a functionat la bordul navelor cel putin 3 luni pentru cel putin o nava de fiecare tip, exploatata de catre companie. Dovada functionarii celor doua sisteme trebuie sa includa rapoarte de audit intern anual realizat de companie.
    Art. 26
    SMC este valabil pentru o perioada de 5 ani.
    Art. 27
    Valabilitatea SMC este supusa la cel putin o verificare intermediara, care sa confirme functionarea eficienta a SMS si ca orice modificari efectuate de la verificarea anterioara sunt in conformitate cu Codul I.S.M. In anumite cazuri, mai ales in timpul perioadei initiale de exploatare a SMS, ANR poate sa sporeasca frecventa verificarilor intermediare daca considera necesar.
    Art. 28
    Reinnoirea SMC pentru o noua perioada de 5 ani va include o evaluare a tuturor elementelor SMS, care apartin acelei nave, in satisfacerea obiectivelor specificate in Codul I.S.M.
    Art. 29
    (1) SMC poate fi retras numai de catre ANR.
    (2) ANR poate sa retraga SMC daca nu se solicita verificarea intermediara sau daca exista dovada unei nonconformitati majore fata de cerintele Codului I.S.M. sau daca DOC al companiei care exploateaza nava nu mai este valid ori este retras.

    CAP. 4
    Documentul de conformitate interimar si certificatul de management al sigurantei interimar

    Art. 30
    Documentul de conformitate interimar poate fi emis pentru a facilita implementarea initiala si aplicarea Codului I.S.M., pentru o companie nou-infiintata sau in cazul in care o companie opereaza un nou tip de nava fata de cele care au fost avute in vedere la emiterea DOC existent.
    Art. 31
    (1) O companie nou-infiintata, daca aceasta are un SMS care satisface obiectivele paragrafului 1.2.3 din Codul I.S.M., va putea solicita ANR emiterea unui document de conformitate interimar.
    (2) ANR poate emite un document de conformitate interimar, valabil cel mult 12 luni. In aceasta perioada de valabilitate compania trebuie sa demonstreze ca planurile de implementare a SMS satisfac in totalitate cerintele Codului I.S.M., astfel incat ANR sa poata emite un DOC pentru un termen de 5 ani.
    Art. 32
    (1) Un document de conformitate interimar se va putea elibera si in cazul in care o companie care detine un DOC preia in exploatare un nou tip de nava.
    (2) Documentul de conformitate interimar se elibereaza si in acest caz tot de catre ANR dupa prezentarea raportului de audit favorabil, care va consemna ca SMS a fost adaptat astfel incat sa satisfaca si cerintele specifice noului tip de nava.
    Art. 33
    (1) ANR poate emite un document de conformitate interimar, valabil nu mai mult de 12 luni, unei companii, daca aceasta demonstreaza ca are un SMS care satisface obiectivele mentionate la paragraful 1.2.3 din Codul I.S.M.
    (2) ANR va cere companiei sa prezinte planurile de implementare SMS care sa satisfaca cerintele complete ale Codului I.S.M., in termenul de valabilitate a documentului de conformitate interimar.
    Art. 34
    Un certificat de management al sigurantei interimar, valabil pentru cel mult 6 luni, poate fi emis navelor noi la livrare sau cand o companie preia responsabilitatile pentru managementul unei nave care este noua pentru companie. In cazuri speciale ANR poate extinde valabilitatea certificatului de management al sigurantei interimar pentru inca alte 6 luni.
    Art. 35
    In scopul emiterii unui certificat de management al sigurantei interimar, ANR va verifica daca:
    a) DOC sau documentul de conformitate interimar este relevant pentru acea nava;
    b) SMS prevazut de companie pentru nava include cerintele Codului I.S.M. si a fost evaluat in timpul auditului pentru emiterea DOC sau a fost demonstrat prin emiterea documentului de conformitate interimar;
    c) comandantul si ofiterii superiori sunt familiarizati cu SMS si cu planurile pentru implementarea acestuia;
    d) au fost date instructiunile identificate ca fiind esentiale, inainte ca nava sa navigheze;
    e) exista planuri pentru auditul navei in termen de 3 luni;
    f) informatiile relevante privind SMS sunt date in limba romana si in limba engleza.

    CAP. 5
    Proceduri cu privire la nonconformitatile majore observate, relative la Codul I.S.M.

    Art. 36
    (1) In cazul in care se constata nonconformitati majore in cadrul auditurilor referitoare la Codul I.S.M., ANR trebuie sa se asigure ca acestea sunt cunoscute, in vederea remedierii, de catre companie.
    (2) O nonconformitate majora gasita poate fi retrogradata la nonconformitate daca ANR este satisfacuta de remedierile facute. O nonconformitate majora aparuta la o nava trebuie sa fie retrogradata la nonconformitate inainte de plecarea navei. Solutionarea/remedierea nonconformitatilor se va face intr-o perioada care sa nu depaseasca 3 luni de la data constatarii.
    (3) In cazul in care ANR permite ca o nonconformitate majora sa fie retrogradata in nonconformitate, trebuie sa fie efectuat cel putin un audit in perioada de timp agreata pentru actiunile de remediere, in vederea observarii daca aceste remedieri au fost efectiv realizate.
    Art. 37
    La solicitarea statului portului, ANR trebuie sa furnizeze informatiile relevante disponibile cu privire la valabilitatea DOC prezentat de o nava care arboreaza pavilionul roman.
    Art. 38
    In cazul in care unei companii i-a fost retras DOC, respectivei companii nu i se mai emite un document de conformitate interimar sau un nou DOC pana cand nu a fost efectuata o verificare initiala sau o verificare suplimentara similara unei verificari initiale si care a avut rezultate satisfacatoare.
    Art. 39
    (1) In cazul retragerii DOC, din cauza unei nonconformitati majore, se retrag si SMC care au fost eliberate in baza DOC.
    (2) In cazul prevazut la alin. (1) ANR trebuie sa ia masurile necesare pentru ca navele carora li s-a retras SMC sa nu mai opereze. Aceste masuri pot include retinerea navei sau stoparea operatiunilor de incarcare/descarcare a navei, in conformitate cu legislatia in vigoare.
    (3) Masurile intreprinse conform alin. (2) inceteaza dupa emiterea unor noi SMC.
    Art. 40
    (1) Emiterea unor noi SMC se va face numai dupa eliberarea unui nou DOC si numai dupa ce se va face o verificare echivalenta cu o verificare initiala la bordul navelor respectivei companii.
    (2) Verificarea prevazuta la alin. (1) se va efectua pentru cel putin o nava din fiecare tip.
    Art. 41
    (1) In cazul in care unei nave i-a fost retras SMC, chiar daca DOC al companiei este valabil, ANR va lua masuri pentru retinerea navei sau stoparea operatiunilor de incarcare/descarcare a navei, in conformitate cu legislatia in vigoare.
    (2) Masurile intreprinse conform alin. (1) inceteaza dupa emiterea unui nou SMC.
    Art. 42
    (1) Unei nave careia i-a fost retras SMC din cauza unei nonconformitati majore nu i se va elibera un certificat de siguranta a managementului interimar. Un nou SMC poate fi eliberat numai dupa efectuarea unei verificari initiale sau a unei verificari suplimentare echivalente unei verificari initiale la bordul navei.
    (2) In functie de natura nonconformitatii majore a SMS implementat la bordul navei, valabilitatea DOC trebuie verificata printr-un audit, echivalent cu un audit anual, inaintea eliberarii SMC. Noul SMC emis trebuie sa aiba aceeasi data de expirare cu a celui retras.

    ANEXA 1
    la normele metodologice

    Compania ............................
    Nr. ............. din ...............

                        CERERE DE CERTIFICARE-TIP
                     Catre Autoritatea Navala Romana

    Va rugam sa eliberati [sa confirmati*), sa reinnoiti*)] documentul(ele) de conformitate DOC si certificatele de management al sigurantei SMC, conform cerintelor Codului I.S.M., pentru compania si navele listate mai jos.
    Denumirea si sediul companiei .............................................
    Tipuri de nave aflate in management (stergeti, dupa cum este cazul):
        Pasager ...............................................................
        Proprietarul ..........................................................
        Pasager de mare viteza ................................................
        Proprietarul ..........................................................
        Cargou de mare viteza .................................................
        Proprietarul ..........................................................
        Vrachier ..............................................................
        Proprietarul ..........................................................
        Petrolier .............................................................
        Proprietarul ..........................................................
        Tanc pentru produse chimice ...........................................
        Proprietarul ..........................................................
        Nava de transport gaze lichefiate .....................................
        Proprietarul ..........................................................
        Unitate mobila de foraj maritim .......................................
        Proprietarul ..........................................................
        Alte tipuri de nave de transport marfuri ..............................
        Proprietarul ..........................................................
    Anexam la prezenta cerere urmatoarea documentatie:
    - setul de acte care dovedesc legalitatea functionarii companiei;
    - documente cuprinzand caracteristicile navelor, certificatele si rapoartele inspectiilor statutare si de clasa;
    - manualul managementului companiei;
    - manualul procedurilor conforme managementului companiei;
    - manualul(ele) managementului la bordul navelor;
    - manualul(ele) procedurilor conforme managementului la bordul navelor;
    - raportul auditului intern;
    - chitanta nr. ............/..........., cu care au fost achitate tarifele corespunzatoare.

    Mentionam ca auditul intern, efectuat de ..........................., a dus la concluzia ca sistemul nostru corespunde cerintelor Codului I.S.M. si functioneaza normal.
    Dupa incheierea auditului extern, ne angajam sa prezentam raportul final de audit extern.

            Director general,          Persoana desemnata,
         .....................      ........................

------------
    *) Pentru confirmarea sau pentru reinnoirea certificatelor, la cererea prezentata Autoritatii Navale Romane, se vor atasa numai modificarile la documentatia initiala (daca este cazul).

    ANEXA 3

                           NORME METODOLOGICE
                     privind mandatarea auditorilor

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    Termenii si expresiile folosite in prezentele norme metodologice au intelesul prevazut la art. 2 din anexa nr. 1 la hotarare.
    Art. 2
    (1) Prezentele norme metodologice reglementeaza conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca persoanele fizice sau juridice, romane ori straine, autorizate in conformitate cu reglementarile in vigoare, pentru a fi mandatate de MLPTL sa efectueze auditul privind operarea in siguranta a navelor si prevenirea poluarii navelor, conform cerintelor Codului I.S.M. si ale conventiilor internationale aplicabile.
    (2) Mandatarea se face pe baza de contract de mandat special, incheiat intre respectivele persoane fizice sau juridice prevazute la alin. (1) si MLPTL.
    Art. 3
    Auditul se efectueaza pe baza de contract incheiat intre auditor/echipa de auditori si compania care a solicitat auditarea.
    Art. 4
    (1) In contractul incheiat intre companie si echipa de audit se va stipula persoana conducatoare a echipei. Acestei persoane trebuie sa i se confere prin contractul incheiat competenta in luarea hotararilor finale privind executarea auditului, formularea observatiilor si redactarea textului privind nonconformitatile constatate.
    (2) In cazul in care, pentru efectuarea auditului, este necesara o echipa formata din mai multi auditori, acestia raspund solidar pentru asigurarea derularii procesului de auditare in conformitate cu Codul I.S.M., cu conventiile internationale aplicabile si cu normele metodologice emise de MLPTL.
    (3) Conducatorului echipei de audit ii revin si responsabilitatile privind:
    a) stabilirea planului auditului;
    b) prezentarea raportului de audit.
    Art. 5
    In cazul in care compania angajeaza o persoana juridica mandatata de MLPTL pentru efectuarea auditului, echipa de audit desemnata de aceasta va trebui sa aiba nominalizat conducatorul, precum si membrii acesteia.
    Art. 6
    Auditorii sunt raspunzatori pentru conformarea cu cerintele necesare efectuarii auditului, pentru asigurarea secretului privind documentele referitoare la certificare si pentru asigurarea confidentialitatii informatiilor.
    Art. 7
    Persoanele fizice sau juridice, romane si straine, care efectueaza activitatea de consultanta pentru organizarea sistemului de management al sigurantei (SMS) in cadrul companiei, nu pot efectua auditul respectivei companii.
    Art. 8
    (1) Auditorii independenti, persoane fizice sau juridice mandatate de MLPTL pentru efectuarea auditurilor, trebuie sa corespunda cerintelor specifice prevazute in prezentele norme metodologice.
    (2) Auditul va fi efectuat numai de auditori independenti, persoane fizice sau persoane juridice specializate si autorizate, care au fost mandatate pe baza cererii acestora si a indeplinirii conditiilor prevazute in prezentele norme metodologice.
    Art. 9
    MLPTL trebuie sa se asigure, pe baza actelor doveditoare, ca exista independenta intre auditorii mandatati si personalul care furnizeaza serviciile de consultanta pentru companie sau cei care sunt implicati in managementul companiei ori sunt actionari la aceasta.

    CAP. 2
    Cerinte privind competenta de baza a auditorilor independenti care efectueaza audit pentru verificarile anuale ale DOC sau pentru verificarile intermediare/suplimentare ale SMC

    Art. 10
    Personalul care participa la verificarea conformitatii cu cerintele Codului I.S.M. trebuie sa aiba o pregatire minima, astfel:
    a) sa fie absolventi de studii superioare cu o vechime in munca de minimum doi ani; sau
    b) sa aiba o calificare intr-o institutie maritima si experienta relevanta ca ofiter maritim la bordul navelor.
    Art. 11
    (1) Pe langa pregatirea minima, personalul prevazut la art. 10 trebuie sa fi urmat si un curs de perfectionare aprobat sau recunoscut de catre ANR, cu respectarea reglementarilor specifice in vigoare, care sa le asigure competenta si deprinderile necesare pentru verificarea conformitatii cu cerintele Codului I.S.M. si, in special, privind:
    a) cunoasterea si intelegerea Codului I.S.M.;
    b) regulile si reglementarile obligatorii;
    c) termenii de referinta pe care companiile trebuie sa le aiba in vedere, asa cum este prevazut in Codul I.S.M.;
    d) tehnici de efectuare a examinarilor, a sondajelor, a evaluarilor si a raportarilor;
    e) aspecte tehnice si operationale privind SMS;
    f) cunostinte de baza privind transportul naval;
    g) participarea la cel putin un audit privind SMS.
    (2) Cunostintele prevazute la alin. (1) se dovedesc cu diplome sau certificate obtinute in urma unor examene scrise sau orale.

    CAP. 3
    Cerinte privind competenta auditorilor pentru verificarea initiala si verificarea pentru reinnoire

    Art. 12
    Pentru o evaluare corecta a indeplinirii de catre o companie sau de o nava a cerintelor Codului I.S.M. persoanele care urmeaza sa efectueze verificarea initiala sau verificarile pentru reinnoirea DOC si SMC trebuie sa aiba calitatea de auditor-sef si sa faca dovada urmatoarelor competente suplimentare necesare, fata de cele prevazute la art. 9 si 10, pentru:
    a) a determina daca elementele SMS se conformeaza sau nu cerintelor Codului I.S.M.;
    b) a determina eficienta SMS al companiei sau al navei, pentru a verifica conformitatea cu regulile si reglementarile aplicabile, asa cum au fost evidentiate de documentele inspectiilor statutare si de clasificare;
    c) a estima eficienta SMS in asigurarea conformitatii cu alte reguli si reglementari tehnice care nu sunt cuprinse in inspectiile statutare si de clasificare si de a avea posibilitatea verificarii conformitatii cu aceste reguli si reglementari;
    d) a evalua daca au fost luate in considerare practicile recomandate de Organizatie, MLPTL, societatile de clasificare si de alte organizatii maritime.

    CAP. 4
    Cerinte privind competenta auditorilor-sefi (lead auditor)

    Art. 13
    (1) Pentru a li se recunoaste calitatea de auditor-sef, conform prevederilor art. 12, auditorii trebuie sa demonstreze participarea, in calitate de asistenti sau membri ai echipei de audit, la cel putin 5 audituri, efectuate conform cerintelor Codului I.S.M., dintre care 3 trebuie sa fie audituri initiale sau pentru reinnoirea certificatelor, complete atat la companie, cat si la bordul navelor.
    (2) In cazul in care auditorul a efectuat 3 sau mai multe audituri conform standardelor internationale de asigurare a calitatii ISO, acestea pot fi echivalate cu un numar de maximum 3 audituri conform Codului I.S.M.

    CAP. 5
    Cerinte privind competenta auditorilor pentru verificarea anuala, intermediara si interimara

    Art. 14
    Persoanele care urmeaza sa efectueze verificarea anuala, intermediara si interimara trebuie sa satisfaca cerintele de baza pentru personalul care efectueaza verificari si sa faca dovada ca a participat la minimum doua verificari anuale sau verificari initiale. Aceste persoane trebuie sa primeasca instructiuni speciale necesare care sa le asigure competenta ceruta pentru determinarea eficientei SMS al companiei.

    CAP. 6
    Conditii minime pentru mandatarea auditorilor

    Art. 15
    (1) Pentru incheierea contractului de mandat special persoanele fizice sau juridice prevazute la art. 2 alin. (1) vor depune o cerere scrisa la MLPTL, insotita de documentele, certificatele si de alte materiale relevante in sustinerea cererii. In cerere se va mentiona in mod expres tipul de activitate pentru care se solicita mandatarea, respectiv:
    a) evaluarea SMS, implementat de companiile de navigatie romanesti;
    b) evaluarea SMS, organizat la bordul navelor care arboreaza pavilionul roman;
    c) emiterea certificatului de management al sigurantei interimar pentru navele care arboreaza pavilionul roman, aflate la momentul auditarii in afara granitelor tarii, in baza mandatului acordat de catre ANR.
    (2) Auditorii mandatati sunt obligati sa efectueze procesul de auditare conform cerintelor Codului I.S.M., conventiilor internationale aplicabile si ale legislatiei in vigoare.
    (3) Aceasta obligatie va fi inscrisa in contractul de mandat special care se incheie intre MLPTL si auditori. In contractul de mandat special va fi stipulat si dreptul de control al MLPTL, exercitat prin ANR, asupra activitatii auditorilor.
    Art. 16
    Contractul de mandat special incheiat intre MLPTL si auditor, la solicitarea auditorului, este valabil timp de 5 ani de la data incheierii, cu posibilitatea prelungirii acestuia, la cererea auditorului, depusa cu 30 de zile inainte de data expirarii.
    Art. 17
    (1) Contractul de mandat special se va incheia cu respectarea legislatiei in vigoare si luandu-se in considerare cerintele prevazute in Rezolutia IMO A.739 (18) si va contine cel putin prevederi referitoare la:
    a) tipurile de activitati pentru care este valabil auditul in conformitate cu cerintele Codului I.S.M.;
    b) angajamentul de a nu se implica in managementul sau in administrarea companiilor de navigatie ori a navelor;
    c) respectarea conditiilor prevazute la art. 15 alin. (2);
    d) efectuarea auditului cu personal propriu sau cu alti auditori, in functie de situatiile concrete.
    (2) Auditorii mandatati isi vor desfasura activitatea in conformitate cu legislatia in vigoare, luand in considerare prevederile anexei la Rezolutia Organizatiei A.789 (19) privind activitatile de supraveghere si certificare specifice ale unei organizatii recunoscute care actioneaza in numele administratiei.
    (3) Pentru efectuarea auditurilor auditorii mandatati vor putea utiliza personal propriu, precum si alti auditori, in functie de fiecare situatie concreta. Pentru efectuarea auditului initial al companiilor si al navelor vor fi folositi numai auditori proprii avand statut de angajat permanent. Pentru efectuarea celorlalte tipuri de audit se vor putea folosi si auditori care nu au statut de angajat permanent, dar se va avea intotdeauna in vedere respectarea cerintelor inscrise la cap. II - V din prezentele norme metodologice.
    Art. 18
    Contractul de mandat special poate fi revocat de MLPTL in cazul in care se constata abateri grave ale auditorului de la prevederile contractului sau de la procedurile de auditare. Revocarea se face pe baza rapoartelor inaintate de ANR.



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 476/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 476 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 476/2003
Legea 681 2002
privind acceptarea de catre Romania a amendamentelor la Codul international de management pentru exploatarea in siguranta a navelor si pentru prevenirea poluarii (Codul international de management al sigurantei - Codul I.S.M.), adoptate de catre Organizatia Maritima Internationala prin Rezolutia M.S.C. 104 (73) din 5 decembrie 2000, si pentru modificarea Legii nr. 85/1997 privind acceptarea de catre Romania a Codului international de management pentru exploatarea in siguranta a navelor si pentru prevenirea poluarii (Codul international de management al sigurantei - Codul I.S.M.), adoptat de catre Organizatia Maritima Internationala prin Rezolutia A 741 (18) din 4 noiembrie 1993
Hotărârea 510 1997
pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 85/1997
Legea 85 1997
privind acceptarea de catre Romania a Codului international de management pentru exploatarea in siguranta a navelor si pentru prevenirea poluarii (Codul international de management al sigurantei - Codul I.S.M.), adoptat de catre Organizatia Maritima Internationala prin Rezolutia A 741 (18) din 4 noiembrie 1993
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu