HOTARARE Nr. 1115 din 15 iulie 2004
privind elaborarea in parteneriat a Planului National de Dezvoltare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 694 din 2 august 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta hotarare reglementeaza cadrul institutional si partenerial prin
care institutiile si organismele publice si private stabilesc obiectivele
nationale prioritare de dezvoltare pe termen mediu pentru realizarea coeziunii
economice si sociale, precum si programarea financiara a masurilor prin care se
realizeaza aceste obiective, in stransa corelare cu orientarile bugetare
multianuale.
Art. 2
(1) Prin prezenta hotarare se stabilesc:
a) rolul si atributiile ministerelor in cadrul structurilor parteneriale
pentru elaborarea Planului National de Dezvoltare, denumit in continuare PND;
b) rolul si atributiile organismelor regionale in cadrul structurilor
parteneriale pentru elaborarea PND;
c) rolul si atributiile altor institutii si organisme implicate in procesul
de elaborare in parteneriat a PND;
d) relatiile dintre partenerii implicati in procesul de elaborare a PND.
(2) Prin prezenta hotarare se urmareste:
a) crearea cadrului legal pentru indeplinirea cerintelor Uniunii Europene
privind respectarea principiului parteneriatului in elaborarea PND;
b) responsabilizarea institutiilor si organismelor implicate in procesul de
elaborare a PND.
(3) Principalele autoritati, institutii publice si organisme implicate in
procesul de elaborare in parteneriat a PND sunt prevazute in anexa care face
parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 3
(1) PND este documentul de planificare strategica si programare financiara
multianuala al Romaniei, aprobat de Guvern, elaborat intr-un larg parteneriat,
care are ca scop orientarea si stimularea dezvoltarii economice si sociale a
tarii pentru atingerea obiectivului de realizare a coeziunii economice si
sociale.
(2) PND se elaboreaza pe baza Strategiei nationale de dezvoltare regionala
si a strategiilor sectoriale de dezvoltare, realizand o programare a
dezvoltarii economice si sociale a tarii, similara celei realizate de statele
membre ale Uniunii Europene pentru Obiectivul 1 de interventie a Fondurilor
structurale.
(3) PND contine analiza situatiei economice si sociale a tarii, obiectivele
prioritare de dezvoltare pe termen mediu, strategia pentru realizarea
obiectivelor prioritare stabilite si programarea financiara multianuala a
masurilor prin care se realizeaza aceste obiective, utilizand resurse
financiare interne si externe.
(4) PND este instrument de coordonare, monitorizare si evaluare a
implementarii obiectivelor prioritare de dezvoltare, in conformitate cu
politica de coeziune a Uniunii Europene.
(5) PND fundamenteaza accesul Romaniei la fondurile de tip structural,
alocate de Uniunea Europeana Romaniei in perioada de preaderare, precum si la
instrumentele structurale, dupa aderare, reprezentand documentul pe baza caruia
se negociaza Cadrul de Sprijin Comunitar cu Comisia Europeana.
Art. 4
In intelesul prezentei hotarari, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) parteneri - institutii si organizatii existente la nivel local, regional
si central, guvernamentale si neguvernamentale, publice si private,
reprezentanti ai mediului economic, precum si reprezentanti ai societatii
civile, care coopereaza in procesul de elaborare a PND;
b) parteneriat - asocierea larga si eficienta a partenerilor, prin relatii
de coordonare, consultare, negociere, cooperare si colaborare, in scopul
elaborarii PND;
c) structuri parteneriale - structuri constituite la nivel regional si
national sub forma de consilii, comitete, comisii, grupuri de lucru pentru
elaborarea PND. Structurile parteneriale au un caracter sistematic si
permanent, iar activitatea lor este reglementata prin regulamente proprii de
functionare.
Art. 5
Crearea structurilor parteneriale pentru elaborarea PND urmareste:
a) obtinerea consensului partenerilor asupra obiectivelor prioritare de
dezvoltare incluse in PND, precum si asupra strategiei de atingere a acestor
obiective;
b) asigurarea transparentei intregului proces de elaborare a PND;
c) responsabilizarea si implicarea cat mai larga a partenerilor in
elaborarea PND.
CAP. 2
Structurile parteneriale nationale pentru elaborarea PND
Art. 6
(1) Pentru elaborarea in parteneriat a PND se constituie Comitetul
interinstitutional pentru elaborarea PND, denumit in continuare CIP.
(2) CIP reprezinta cadrul larg partenerial constituit pentru elaborarea PND
si are rol consultativ.
(3) CIP este coordonat de Ministerul Finantelor Publice, care asigura si
secretariatul acestuia.
(4) CIP isi stabileste propriul regulament de organizare si functionare, pe
baza unei propuneri elaborate de Ministerul Finantelor Publice.
(5) CIP are in componenta sa reprezentanti, la nivel de decizie, ai
ministerelor, agentiilor pentru dezvoltare regionala, institutiilor publice
centrale, institutelor de cercetare si institutiilor de invatamant superior,
precum si reprezentanti ai partenerilor economici si sociali.
(6) CIP isi desfasoara activitatea pe grupuri tematice, corespunzator
problemelor care se analizeaza, si prin intalniri in plen, cu asigurarea
reprezentarii echilibrate a institutiilor centrale si regionale, precum si a
partenerilor economici si sociali.
Art. 7
CIP avizeaza:
a) studiile si analizele economice si sociale elaborate in scopul
fundamentarii strategiilor sectoriale si a strategiei nationale de dezvoltare
regionala;
b) propunerile de obiective prioritare nationale de dezvoltare formulate de
institutiile responsabile, in vederea includerii acestora in PND;
c) strategiile elaborate de ministere si de alte institutii guvernamentale
pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare ale PND;
d) programarea financiara multianuala a obiectivelor prioritare de dezvoltare
ale PND, elaborata de Ministerul Finantelor Publice pe baza propunerilor
partenerilor, precum si propunerile de armonizare a alocarilor financiare;
e) proiectul PND care va fi supus aprobarii Guvernului.
CAP. 3
Structurile parteneriale regionale pentru elaborarea PND
Art. 8
Consiliul pentru dezvoltare regionala, denumit in continuare CDR,
constituit la nivelul fiecarei regiuni de dezvoltare conform Legii nr. 315/2004
privind dezvoltarea regionala in Romania, este un organ deliberativ, ale carui
atributii includ aprobarea Planului de dezvoltare regionala, denumit in
continuare PDR, care contribuie la fundamentarea PND.
Art. 9
(1) Pentru elaborarea in parteneriat a PDR se constituie, la nivelul
fiecarei regiuni de dezvoltare, Comitetul regional pentru elaborarea PDR,
denumit in continuare CRP.
(2) CRP reprezinta cadrul larg partenerial al CDR pentru elaborarea PDR si
are rol consultativ.
(3) CRP este coordonat de agentia pentru dezvoltare regionala, care asigura
si secretariatul acestuia.
(4) CRP isi stabileste propriul regulament de organizare si functionare pe
baza unui regulament-cadru elaborat de Ministerul Integrarii Europene, in
colaborare cu Ministerul Administratiei si Internelor.
(5) CRP are in componenta sa reprezentanti ai agentiei pentru dezvoltare
regionala, ai prefecturilor, consiliilor judetene, serviciilor deconcentrate
ale institutiilor publice centrale, ai institutelor de cercetari si
institutiilor de invatamant superior, precum si reprezentanti ai partenerilor
economici si sociali.
(6) CRP isi desfasoara activitatea pe grupuri de lucru, constituite pe
diferite criterii tematice, precum si prin intalniri in plen, la care vor
participa reprezentanti ai grupurilor de lucru, astfel incat sa se asigure
reprezentarea echilibrata a administratiei publice locale, centrale si a
partenerilor publici si privati.
(7) CRP avizeaza:
a) studiile si analizele economice si sociale elaborate in scopul
fundamentarii strategiei de dezvoltare a regiunii din PDR;
b) propunerile de obiective prioritare de dezvoltare formulate de
institutiile responsabile, in vederea includerii acestora in PDR;
c) strategia pentru atingerea obiectivelor prioritare de dezvoltare din
PDR;
d) programarea financiara a obiectivelor prioritare de dezvoltare;
e) proiectul PDR care va fi supus aprobarii CRP.
CAP. 4
Rolul si atributiile institutiilor si organismelor implicate in elaborarea
in parteneriat a PND
Art. 10
Ministerul Finantelor Publice, denumit in continuare MFP, este autoritatea
publica responsabila cu elaborarea proiectului PND, avand urmatoarele
atributii:
a) coordoneaza Comitetul interinstitutional pentru elaborarea PND,
asigurand presedintia si secretariatul acestuia;
b) asigura coordonarea metodologica generala si stabileste calendarul de
lucru pentru elaborarea PND, pe care il face cunoscut partenerilor;
c) asigura prezentarea in PND a situatiei economice si sociale a Romaniei
pe baza analizelor sectoriale si regionale elaborate de ministere si formuleaza
concluzii asupra problemelor majore identificate;
d) organizeaza in cadrul CIP consultari si negocieri in vederea obtinerii
acordului partenerilor asupra obiectivelor prioritare de dezvoltare care sa fie
incluse in proiectul PND;
e) formuleaza strategia pentru atingerea obiectivelor prioritare de
dezvoltare avizate de catre CIP;
f) asigura concordanta PND cu politicile si reglementarile Uniunii
Europene, in special in ceea ce priveste protectia mediului, concurenta,
achizitiile publice si egalitatea de sanse;
g) colaboreaza cu Comisia Nationala de Prognoza la elaborarea studiului de
impact macroeconomic al implementarii obiectivelor prioritare din PND;
h) asigura programarea financiara multianuala a obiectivelor prioritare de
dezvoltare ale PND si o supune spre aprobare CIP;
i) asigura verificarea ex-ante a aditionalitatii pentru PND;
j) elaboreaza proiectul final al PND, tinand seama de observatiile si
comentariile partenerilor de dialog;
k) asigura realizarea evaluarii ex-ante a PND de catre un evaluator
independent;
l) prezinta Guvernului, spre aprobare, proiectul final al PND;
m) realizeaza strategia de informare si promovare a PND si coordoneaza
procesul de punere in aplicare a acesteia.
Art. 11
(1) MFP elaboreaza bugetul de stat anual si orientarile bugetare pe termen
mediu, pe baza proiectelor de buget ale ordonatorilor principali de credite, in
stransa corelare cu obiectivele prioritare de dezvoltare cuprinse in PND.
(2) MFP asigura cofinantarea publica corespunzatoare contributiei
financiare a Uniunii Europene pentru realizarea obiectivelor prioritare de
dezvoltare cuprinse in PND.
Art. 12
(1) Ministerele si ceilalti parteneri, prevazuti in anexa, care participa
la elaborarea PND, elaboreaza analize detaliate asupra evolutiei si tendintelor
care se manifesta in domeniile pe care le coordoneaza si identifica problemele
majore ale acestora; transmit aceste analize MFP si grupurilor tematice ale
CIP.
(2) In functie de obiectivele prioritare de dezvoltare avizate de CIP,
ministerele si institutiile responsabile elaboreaza strategii pentru atingerea
acestor obiective, bazate pe o fundamentare riguroasa a resurselor financiare
corespunzatoare.
(3) In scopul elaborarii analizelor si strategiilor pentru PND, ministerele
si institutiile responsabile isi organizeaza colective de lucru in componenta
carora intra reprezentanti ai ministerelor si institutiilor publice, precum si
ai altor parteneri relevanti.
(4) Coordonatorii colectivelor de lucru, numiti de conducatorii
institutiilor, reprezinta institutiile respective in CIP.
Art. 13
Ministerul Integrarii Europene, denumit in continuare MIE, este autoritatea
publica responsabila cu elaborarea Strategiei nationale de dezvoltare
regionala, avand urmatoarele atributii specifice:
a) elaboreaza metodologia pentru fundamentarea Planurilor de Dezvoltare
Regionala;
b) elaboreaza, pe baza analizelor regionale din PDR, analiza
economico-sociala care fundamenteaza strategia de dezvoltare regionala din PND;
c) coordoneaza din punct de vedere metodologic grupurile de lucru
constituite la nivel regional si organizeaza consultari in vederea obtinerii
acordului partenerilor asupra obiectivelor prioritare de dezvoltare ale
regiunilor, care vor fi luate in considerare la elaborarea strategiei de
dezvoltare regionala din PND;
d) propune, in colaborare cu agentiile de dezvoltare regionala, programarea
financiara aferenta dezvoltarii regionale, pentru a fi integrata in PND.
Art. 14
Institutul National de Statistica colaboreaza cu MFP, cu celelalte
ministere si cu agentiile pentru dezvoltare regionala la elaborarea studiilor
si analizelor sectoriale si regionale cuprinse in PND, avand urmatoarele
atributii:
a) furnizeaza ministerelor, institutelor de cercetare-dezvoltare si
agentiilor pentru dezvoltare regionala, prin directiile de specialitate, precum
si prin birourile regionale si directiile judetene de statistica, pe baza de
protocol, informatiile statistice necesare intocmirii studiilor si analizelor
economice si sociale relevante pentru elaborarea PND, la nivel national si
regional;
b) adapteaza si imbunatateste, in concordanta cu metodologia Eurostat,
sistemul existent al indicatorilor statistici economici si sociali, la nivel
national, sectorial si regional, pentru a raspunde cerintelor privind
fundamentarea PND.
Art. 15
Oficiul National al Registrului Comertului furnizeaza, prin directiile de
specialitate si reprezentantele judetene, ministerelor si agentiilor pentru
dezvoltare regionala, pe baza de protocol, date si informatii statistice
necesare elaborarii studiilor si analizelor economice si sociale relevante
pentru elaborarea PND, la nivel national, sectorial si regional.
Art. 16
Comisia Nationala de Prognoza realizeaza prognozele macroeconomice la nivel
national, sectorial si regional necesare elaborarii PND, precum si, in
colaborare cu Ministerul Finantelor Publice, studiul de impact macroeconomic al
implementarii obiectivelor prioritare din PND.
Art. 17
Agentiile pentru dezvoltare regionala sunt parteneri responsabili cu
elaborarea planurilor de dezvoltare regionala, iar in calitatea lor de
organizatori si coordonatori ai structurilor parteneriale regionale au urmatoarele
atributii:
a) coordoneaza activitatea comitetelor regionale pentru elaborarea
planurilor de dezvoltare regionala si asigura secretariatul acestora;
b) organizeaza in cadrul CRP consultari si dezbateri asupra planurilor de
dezvoltare regionala, in vederea realizarii consensului;
c) reprezinta CRP la reuniunile in plen ale CIP;
d) se consulta cu MIE si institutiile responsabile de elaborarea
strategiilor sectoriale pe tot parcursul elaborarii planurilor de dezvoltare
regionala, pentru punerea de acord asupra obiectivelor prioritare de dezvoltare
regionala care vor fi integrate in PND;
e) colaboreaza cu MIE la elaborarea bugetelor indicative multianuale care
orienteaza programarea financiara a obiectivelor prioritare de dezvoltare si a
masurilor, cuprinse in PDR;
f) elaboreaza, tinand seama de observatiile si comentariile partenerilor de
dialog, proiectele planurilor de dezvoltare regionala;
g) transmit CDR, spre aprobare, proiectele PDR avizate de CRP;
h) transmit MIE si institutiilor responsabile de elaborarea strategiilor
sectoriale proiectele planurilor de dezvoltare regionala aprobate de CDR.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 18
Cheltuielile pentru sustinerea activitatilor desfasurate in cadrul CIP se
asigura din bugetul MFP.
Art. 19
Institutiile si organizatiile implicate in elaborarea PND asigura, pe tot
parcursul procesului, mediatizarea activitatilor, precum si consultarea
cetatenilor, in scopul implicarii largi a societatii civile in formularea strategiilor
de dezvoltare.
Art. 20
Institutiile si organizatiile implicate in elaborarea PND pregatesc
documentele in conformitate cu orientarile metodologice elaborate de MFP si le
transmit acestuia, conform termenelor stabilite.
Art. 21
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 1.323/2002 privind elaborarea in parteneriat a Planului national
de dezvoltare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 898
din 11 decembrie 2002.
Art. 22
Actele normative care reglementeaza organizarea si functionarea
autoritatilor si institutiilor administratiei publice centrale implicate in
elaborarea PND se completeaza cu prevederile prezentei hotarari.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul integrarii europene,
Alexandru Farcas
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Marian Florian Saniuta
ANEXA 1
AUTORITATILE, INSTITUTIILE PUBLICE SI ORGANISMELE
implicate in elaborarea in parteneriat a Planului National de Dezvoltare
1. Autoritati si institutii ale administratiei publice centrale si
serviciile lor deconcentrate (dupa caz):
- Ministerul Finantelor Publice;
- Ministerul Integrarii Europene;
- Ministerul Afacerilor Externe;
- Ministerul Administratiei si Internelor:
- prefecturi;
- Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei:
- Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, agentiile judetene
pentru ocuparea fortei de munca si unitatile regionale de implementare a
programelor;
- Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap;
- Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului si Adoptie;
- Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor:
- Agentia Nationala pentru Protectia Mediului si agentiile judetene si
regionale;
- Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului:
- Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania;
- Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R." - S.A.;
- Societatea Nationala de Transport Feroviar de Calatori "C.F.R. -
Calatori" - S.A.;
- Societatea Nationala de Transport Feroviar de Marfa "C.F.R. -
Marfa" - S.A.;
- Autoritatea Nationala pentru Turism;
- Ministerul Economiei si Comertului;
- Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale:
- Agentia SAPARD si birourile regionale pentru implementarea
Programului SAPARD;
- Ministerul Educatiei si Cercetarii;
- Ministerul Culturii si Cultelor;
- Ministerul Sanatatii;
- Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei;
- Ministerul Justitiei:
- Oficiul National al Registrului Comertului;
- Secretariatul General al Guvernului:
- Comisia Nationala de Prognoza;
- Institutul National de Statistica;
- birourile regionale de statistica;
- directiile judetene de statistica;
- Cancelaria Primului-Ministru:
- Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie;
- Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta
Alimentelor;
- Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului;
- Autoritatea Nationala pentru Tineret;
- Agentia Romana pentru Investitii Straine;
- Comisia Antisaracie si Promovare a Incluziunii Sociale;
2. Institutii publice centrale autonome:
- Consiliul Concurentei;
- Banca Nationala a Romaniei;
- Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare;
- Consiliul Economic si Social;
3. Organisme regionale:
- consiliile pentru dezvoltare regionala;
- agentiile pentru dezvoltare regionala;
4. Autoritati ale administratiei publice locale:
- consilii judetene;
- consilii locale;
5. Parteneri economici si sociali:
- asociatii patronale si profesionale;
- sindicate;
- banci;
- agenti economici;
- Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti:
- camerele de comert judetene;
- Federatia Autoritatilor Locale din Romania;
- alte organizatii neguvernamentale;
- mass-media.
6. Institute de cercetari si institutii de invatamant superior:
- Institutul National de Cercetari Economice al Academiei Romane;
institute de cercetare dezvoltare;
institutii de invatamant superior.