DECRET
Nr. 620 din 18 noiembrie 1973 * Republicat
cu privire la masurile de dezvoltare a bazei energetice si de folosire mai
judicioasa a combustibililor si energiei, devenit Legea nr. 140/1973
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 95 din 30 august 1977

*) Republicare in temeiul art. IV din Decretul Consiliului de Stat nr. 281
din 16 august 1977, publicat in Buletinul Oficial al Republicii Socialiste
Romania, Partea I, nr. 88 din 19 august 1977, dindu-se articolelor o noua
numerotare.
Decretul nr. 620/1973 a fost publicat in Buletinul Oficial nr. 181 din 18
noiembrie 1973 si republicat in Buletinul Oficial nr. 191 din 3 decembrie 1973
si in Buletinul Oficial nr. 149 din 23 noiembrie 1974.
In cadrul preocuparilor permanente ale conducerii partidului si statului
nostru pentru dezvoltarea continua si armonioasa a economiei nationale, o
atentie deosebita a fost acordata dezvoltarii resurselor interne de energie
primara si cresterii productiei de energie electrica, ceea ce a facut posibila
acoperirea nevoilor crescinde de combustibil si energie, dezvoltarea cu ritmuri
inalte a economiei nationale si cresterea bunastarii populatiei. Cu toate
progresele inregistrate, in acest domeniu persista inca deficiente, atit in ce
priveste identificarea si valorificarea unor noi resurse energetice, cit si in
utilizarea cu randamente ridicate a combustibililor, energiei electrice si
termice.
In scopul asigurarii pe o perioada mai indelungata a resurselor de energie
primara, gospodaririi si utilizarii rationale si cu eficienta ridicata a
acestora, pentru eliminarea risipei si pierderilor de resurse energetice, sub
orice forma s-ar manifesta,
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste Romania decreteaza:
CAP. 1
Dezvoltarea bazei de resurse energetice
Art. 1
Pentru asigurarea resurselor energetice necesare dezvoltarii
economico-sociale a tarii se vor intensifica cercetarile si prospectiunile
geologice, inclusiv forajul marin, in vederea identificarii si valorificarii de
noi rezerve geologice de substante minerale energetice.
De asemenea, se vor intensifica cercetarile pentru identificarea si punerea
in valoare de noi resurse energetice.
Art. 2
Pentru o mai buna folosire a resurselor energetice si indeosebi a
hidrocarburilor se vor folosi cu prioritate combustibilii solizi, atit la
producerea energiei electrice, cit si in alte procese de ardere. In acest scop
dezvoltarea productiei de purtatori de energie va fi orientata spre cresterea
extractiei si extinderea utilizarii combustibililor solizi - carbuni si sisturi
bituminoase:
- Ministerul Minelor, Petrolului si Geologiei va asigura studiile,
proiectele si alte masuri necesare pentru devansarea deschiderii de noi mine si
cariere de combustibili solizi, indeosebi de lignit, luind toate masurile
necesare impreuna cu Ministerul Energiei Electrice, pentru realizarea primei
centrale pe baza de sisturi bituminoase, pina in anul 1978; de asemenea,
impreuna cu Ministerul Industriei Constructiilor de Masini, va stabili masurile
pentru fabricarea in tara a utilajelor si echipamentelor necesare pentru
dotarea noilor mine si cariere.
Studiile si programul de masuri vor fi prezentate Consiliului de Ministri
pentru aprobare pina la 31 martie 1974;
- Ministerul Minelor, Petrolului si Geologiei si Ministerul Industriei
Metalurgice, impreuna cu Ministerul Industriei Chimice si Ministerul Economiei
Forestiere si Materialelor de Constructii, vor accelera lucrarile de cercetare,
proiectare si punere in exploatare in vederea valorificarii complete a
continutului de substante minerale utile din sisturi.
Art. 3
Se vor lua masuri de restringere si eliminare treptata a utilizarii hidrocarburilor
in procesele de ardere, destinindu-se titeiul si gazele in principal pentru
chimizare, in care scop:
a) cresterile de puteri instalate in centralele electrice se vor realiza in
principal prin utilizarea combustibililor solizi, a potentialului
hidroenergetic si prin centrale nucleare, fiind interzise proiectarea si
construirea de noi centrale termoelectrice pe combustibili lichizi sau gaze; de
asemenea, se interzic proiectarea si constructia de instalatii industriale noi,
consumatoare in procese de ardere a combustibililor lichizi sau a gazelor,
peste tot unde este posibil, precum si extinderea retelelor de distribuire a
gazului metan, pentru consumarea acestuia in procese de ardere;
b) se vor lua masuri pentru dezvoltarea mai intensa a constructiei de
centrale hidroelectrice, urmarindu-se valorificarea maxima a potentialului
hidroenergetic al riurilor interioare prin amenajarea lor complexa, in trepte,
precum si a potentialului hidroenergetic al Dunarii, in colaborare cu tarile
riverane; Ministerul Energiei Electrice impreuna cu Ministerul Industriei
Constructiilor de Masini vor elabora si prezenta Consiliului de Ministri, in
termen de 4 luni de la data aprobarii prezentului decret, programul de
intensificare a constructiilor hidroenergetice, tinind seama de ritmul maxim al
posibilitatilor de constructie;
c) se vor lua masurile pregatitoare necesare in ceea ce priveste
proiectarea, asigurarea utilajelor si echipamentelor necesare accelerarii
realizarii programului de constructie al centralelor nucleare;
d) Ministerul Energiei Electrice va elabora in mod esalonat, pina la finele
semestrului I/1974, studiile si propunerile cu privire la trecerea treptata a
centralelor termoelectrice in functiune si in curs de constructie de pe consumul
de gaze si pacura pe consum de combustibili solizi;
e) Ministerul Energiei Electrice va lua masuri pentru realizarea productiei
de energie electrica si termica cu respectarea stricta a felurilor si
cantitatilor de combustibili aprobate.
Art. 4
In situatii tehnico-economice justificate, utilizarea hidrocarburilor
pentru obiective noi si dezvoltari se va putea face:
a) pentru un consum anual ce depaseste 500 t combustibil lichid sau 600 mii
Nmc de gaze, cu aprobare data prin decizie prezidentiala, la propunerea
Consiliului de Ministri;
b) pentru un consum anual sub nivelurile prevazute la lit. a), pe baza
acordului unic emis, dupa data de 1 ianuarie 1974, de Comisia permanenta pentru
avizarea si controlul consumurilor de combustibili, energie electrica si
termica sau, dupa caz, de organele prevazute in art. 9 ori in anexa nr. 1 din
Decretul nr. 630/1973.
Art. 5
In scopul valorificarii unor resurse de energie primara neutilizate pina in
prezent si indeosebi a apelor subterane termale, Consiliul National pentru
Stiinta si Tehnologie impreuna cu Ministerul Minelor, Petrolului si Geologiei,
Ministerul Energiei Electrice si comitetele executive ale consiliilor populare
judetene si al municipiului Bucuresti vor elabora programele privind studiile,
cercetarile si lucrarile necesare pentru introducerea treptata in circuitul
economic a acestor resurse, cu incepere cel mai tirziu din anul 1975.
Art. 6
Intreprinderile, centralele industriale, ministerele sint obligate sa
asigure aplicarea tuturor masurilor care sa conduca la recuperarea resurselor
energetice secundare - gaze de furnal, de cocserie, de rafinarie, gaze
reziduale, caldura gazelor de ardere, a zgurilor, a produselor si deseurilor, a
aburului uzat, a condensatului si agentilor de racire, inclusiv a apelor de
racire industriale si de la termocentrale; in acest scop, vor asigura anual
actualizarea pe baza de bilant energetic a inventarelor acestor resurse, vor
elabora in baza prescriptiilor in vigoare documentatiile tehnico-economice de
valorificare si vor asigura inscrierea cu prioritate in planurile unice de
dezvoltare economico-sociala, cincinale si anuale, a mijloacelor necesare
realizarii acestei recuperari.
Ministerele, centralele, intreprinderile sint obligate ca la proiectarea
noilor capacitati si dezvoltarea celor existente sa prevada solutii tehnice
pentru utilizarea resurselor energetice secundare, interzicindu-se punerea in
functiune a acestor capacitati fara instalatiile aferente pentru recuperarea
resurselor energetice secundare.
CAP. 2
Folosirea mai judicioasa a combustibililor, carburantilor si energiei in
industrie, constructii, transporturi, agricultura si in celelalte activitati
economico-sociale
Art. 7
Ministerele, celelalte organe centrale, comitetele executive ale
consiliilor populare, centralele, intreprinderile din industrie, constructii,
transporturi, agricultura, precum si celelalte unitati, vor intreprinde actiuni
sustinute si vor lua masuri imediate si de perspectiva pentru reducerea
consumurilor, utilizarea rationala si economisirea combustibililor,
carburantilor, energiei electrice si termice, eliminarea pierderilor si
risipei, in vederea incadrarii riguroase in normele de consum aprobate prin
planurile nationale unice de dezvoltare economico-sociala.
Art. 8
In industrie, ministerele, comitetele executive ale consiliilor populare
judetene si al municipiului Bucuresti, centralele si intreprinderile vor lua
masuri pentru reducerea consumurilor specifice de combustibili si energie pe
unitatea de produs prin perfectionarea tehnologiilor de fabricatie,
modernizarea sau inlocuirea instalatiilor de ardere cu randamente scazute,
imbunatatirea izolatiei termice a instalatiilor, recuperarea si valorificarea
resurselor energetice secundare. Totodata:
a) Comitetul de Stat al Planificarii, Ministerul Aprovizionarii
Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe, ministerele,
ceilalti titulari ai planului national unic de dezvoltare economico-sociala,
centralele si intreprinderile vor lua masuri ca la elaborarea planurilor de
dezvoltare economico-sociala sa asigure reorientarea dezvoltarii economice prin
cresterea cu precadere a ramurilor, subramurilor si produselor care au
consumuri energetice reduse si limitarea la strictul necesar a fabricarii
produselor cu consumuri mari de combustibili si energie;
b) ministerele economice vor elabora in cursul lunilor noiembrie si
decembrie 1973 programul pentru inlocuirea etapizata a proceselor tehnologice
invechite, mari consumatoare de combustibili si energie, si modernizarea sau
inlocuirea instalatiilor existente cu consumuri ridicate, aducindu-le la
parametri superiori de exploatare; acest program va fi in permanenta revazut si
actualizat, tinind seama de progresul tehnic pe plan mondial; actualizarea, in
scopul reducerii permanente a consumurilor energetice, se va face anual;
c) ministerele, comitetele executive ale consiliilor populare judetene si
al municipiului Bucuresti, centralele, intreprinderile vor lua masuri pentru
intocmirea bilanturilor energetice pe utilaje, instalatii si pe intreprindere,
pina la 31 decembrie 1974; aceste bilanturi vor fi actualizate anual si pe baza
lor se vor stabili masurile de reducere a pierderilor de combustibil si energie
si de ridicare a nivelului de exploatare tehnica a utilajelor si instalatiilor.
Institutele de proiectare vor elabora si pune la dispozitia beneficiarilor,
odata cu documentatiile de investitii, si bilanturile energetice de proiect
care vor sta la baza analizelor comparative ale bilanturilor anuale pe
parcursul exploatarii;
d) Ministerul Energiei Electrice va lua masuri pentru imbunatatirea
proceselor de ardere si ridicarea pe aceasta cale a randamentelor energetice si
va asigura diminuarea consumurilor tehnologice proprii in centralele electrice,
precum si a pierderilor in retelele de transport, stabilind masurile care sa
asigure reducerea substantiala a acestora incepind cu 1 iunie 1974;
e) unitatile socialiste consumatoare de combustibili, energie electrica si
termica vor lua masuri ca in toate schimburile sa se obtina indici optimi de
consum de combustibili, energie electrica si termica prin exploatarea intensiva
a utilajelor, evitarea mersului in gol sau cu sarcina redusa si a opririlor
accidentale, utilizarea rationala a iluminatului si incalzirii; se vor respecta
riguros instructiunile de exploatare, planurile de intretinere si reparatii, se
vor asigura cu piese de schimb si asistenta tehnica de specialitate toate
schimburile de lucru;
f) unitatile socialiste vor analiza zilnic cantitatile de energie
electrica, termica si de combustibili consumate pe sectii, linii tehnologice si
intreprindere, luind operativ masurile necesare pentru eliminarea cauzelor care
au generat eventuale depasiri si pentru recuperarea acestora. Ministerele,
celelalte organe centrale si consiliile populare judetene si al municipiului
Bucuresti vor urmari decadal si lunar consumurile de combustibili, energie
electrica si termica la unitatile subordonate, luind masurile necesare de incadrare
in cotele de plan aprobate, iar ministerele furnizoare, respectiv Ministerul
Minelor, Petrolului si Geologiei, Ministerul Industriei Chimice si Ministerul
Energiei Electrice, in caz de depasire a consumurilor aprobate, vor lua masuri
de limitare a livrarilor pina la recuperarea depasirilor.
Art. 9
In activitatea de constructii se vor lua masuri pentru reducerea
consumurilor de carburanti prin utilizarea rationala si incarcarea mai buna a
utilajelor de constructii, rationalizarea consumului de combustibili pentru
incalziri, precum si pentru lucrarile de drumuri asfaltate, diminuarea
consumului de energie electrica prin eliminarea mersului in gol al utilajelor
si instalatiilor, utilizarea mai judicioasa a iluminatului pe santiere; se
interzice folosirea de combustibili pentru uscarea peretilor si alte utilizari
similare.
Art. 10
In transporturi se vor aplica masuri pentru folosirea cu maximum de
eficienta a carburantilor si de economisire stricta a acestora; in acest scop
intreprinderile, centralele, ministerele, celelalte organe centrale ale
administratiei de stat, comitetele executive ale consiliilor populare,
detinatoare de parc auto, sint obligate:
a) sa ia masuri pentru eliminarea transporturilor nerationale de marfuri,
pe rute ocolite sau incrucisate, in care scop este obligatorie optimizarea
fluxurilor de transport pe calea ferata si auto pentru materialele de masa,
prealabil incheierii contractelor economice; fiecare intreprindere este
obligata sa aiba un program de optimizare a transporturilor, pe baza caruia
trebuie sa efectueze toate transporturile;
b) sa asigure utilizarea autocamioanelor si a celorlalte autovehicule
pentru transport de marfuri generale, la capacitatea lor nominala; sa extinda
la maximum utilizarea remorcilor auto pentru cresterea capacitatii de transport
si reducerea consumului de carburanti; sint interzise efectuarea de curse cu
autovehicule pentru transport de marfuri generale, fara incarcatura la
capacitatea nominala sau la volum, conform programelor de optimizare, precum si
efectuarea de rute ocolite de catre autocamioanele apartinind organizatiilor
socialiste;
c) sa asigure intretinerea si repararea corespunzatoare a parcului auto,
astfel incit sa realizeze incadrarea fiecarui autovehicul in consumurile
specifice de carburanti si lubrifianti aprobate prin normative;
d) sa caseze autocamioanele cu grad avansat de uzura, care indeplinesc
conditiile de casare si depasesc consumul normat de carburanti.
Art. 11
Se limiteaza consumul lunar de benzina, viteza maxima de deplasare, precum
si raza de deplasare a autovehiculelor, conform prevederilor din anexa nr. 1,
care face parte integranta din prezentul decret.
Art. 12
In vederea utilizarii maxime a capacitatilor de transport si a folosirii
mai judicioase a carburantilor se vor organiza intreprinderi unice de
transporturi auto pe judete si centre, in subordinea Ministerului
Transporturilor si Telecomunicatiilor, care sa concentreze parcul auto si sa
satisfaca nevoile de transport ale tuturor unitatilor, indiferent de
subordonarea acestora; aceste intreprinderi isi vor desfasura activitatea pe
baza unor programe de transport coordonate si optimizate, cu precizarea stricta
a traseelor optime, care se vor inscrie in foile de parcurs, asigurind
incarcarea la capacitate a tuturor autovehiculelor si eliminind cursele in gol.
Pina la 31 ianuarie 1974, Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor,
cu consultarea ministerelor interesate, va prezenta Consiliului de Ministri
propunerile corespunzatoare.
Art. 13
Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor va lua masuri pentru
folosirea la maximum a capacitatii de transport a flotei maritime si fluviale,
organizind fluxuri optime de navigatie, reducerea perioadelor de stationare si
eliminarea curselor in gol.
Art. 14
Se vor lua masuri pentru extinderea folosirii in transporturi a conditiilor
naturale favorabile, a cursurilor de apa, a transportului gravitational si a
altor asemenea forme de transport care economisesc resursele energetice.
Ministerul Economiei Forestiere si Materialelor de Constructii si Ministerul
Minelor, Petrolului si Geologiei vor elabora in termen de 3 luni studiile si
programele pentru extinderea acestor forme de transport si vor trece la
aplicarea lor.
Art. 15
In agricultura se vor lua masuri pentru economisirea stricta a consumurilor
de combustibili in procesele tehnologice, a carburantilor la tractoare si
celelalte masini agricole si rationalizarea iluminatului in toate unitatile
agricole. In acest scop:
a) Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare va lua masuri pentru
uscarea naturala a cerealelor, furajelor si altor produse agricole si de
extindere a sistemului de depozite frigorifice subterane, in vederea
economisirii de energie;
b) Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare impreuna cu Ministerul
Industriei Constructiilor de Masini vor prezenta, in termen de 30 de zile,
programul de folosire rationala a statiilor de pompare pentru irigatii, astfel
incit sa se asigure functionarea acestora cu randament maxim si consum cit mai
redus de energie electrica si combustibil;
c) tractoarele si celelalte masini agricole vor fi alimentate cu carburanti
la locul de munca, pe toata perioada lucrarilor agricole;
d) se vor asigura repararea si intretinerea corespunzatoare a tractoarelor
si celorlalte masini agricole, astfel incit sa se asigure incadrarea in
consumurile specifice pe fiecare tractor sau masina, conform normativelor
aprobate, utilizarea intensiva a acestora, eliminarea curselor in gol.
Art. 16
Comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti vor lua masuri de gospodarire judicioasa a resurselor de combustibili
si energie, folosirea acestora cu randamente ridicate, eliminarea sau
restringerea consumurilor de hidrocarburi la producerea unor materiale de
constructii - caramizi, var, cahle de teracota si altele - si inlocuirea cu
combustibili solizi, rationalizarea folosirii energiei termice si a
iluminatului atit in industria locala si in constructii, cit si in gospodarirea
comunala.
De asemenea, impreuna cu Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor
vor lua toate masurile pentru folosirea judicioasa si intretinerea
corespunzatoare a parcului de mijloace auto destinate transportului in comun
pentru asigurarea desfasurarii in cele mai bune conditii a transporturilor
urbane si interurbane de pasageri.
CAP. 3
Imbunatatirea randamentelor energetice ale masinilor, instalatiilor si
utilajelor
Art. 17
In vederea imbunatatirii substantiale a dotarii ramurilor economiei
nationale cu echipamente termoenergetice cu randamente ridicate:
a) Ministerul Industriei Constructiilor de Masini si celelalte ministere
producatoare vor asigura necesarul de cazane de abur si apa calda si de
arzatoare, cu randamente superioare, pentru noile dotari si pentru inlocuirea
instalatiilor in functiune care au randamente scazute, dezvoltind corespunzator
capacitatile de productie;
b) Ministerul Industriei Constructiilor de Masini va lua masuri ca,
incepind cu anul 1974, cazanele pentru incalziri centrale sa fie livrate cu
imbunatatiri constructive astfel incit sa se asigure randamente de peste 80%,
cu exceptia cazanelor mijlocii pentru abur pe combustibil solid din gama 2 - 10
t/h si apa calda din gama 1 - 10 Gcal./h, pentru care randamentul minim se
stabileste la 70% .
In mod exceptional, pentru obiectivele de investitii, cu termen de punere
in functiune in anii 1974 - 1979, se admite construirea de cazane mici cu
debite nominale sub 1 Gcal./h existente in fabricatie pe combustibil solid cu
randamente intre 35 si 50%;
c) Ministerul Industriei Constructiilor de Masini impreuna cu ministerele,
comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti si cu ceilalti detinatori vor asigura, in mod esalonat, in anii 1974
- 1975, modernizarea cazanelor de apa calda existente in functiune, astfel
incit sa se imbunatateasca randamentele peste nivelurile minime prevazute la
lit. b) de mai sus. De asemenea, in aceeasi perioada vor asigura imbunatatirea
parametrilor functionali ai cazanelor energetice pentru scopuri industriale, de
fabricatie interna;
d) Ministerul Industriei Constructiilor de Masini, Ministerul Minelor,
Petrolului si Geologiei si Ministerul Industriei Metalurgice vor asigura
impreuna cu Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului
Gospodaririi Fondurilor Fixe masurile pentru tipizarea arzatoarelor in vederea
reducerii numarului de tipuri in fabricatie, stabilind randamentele minime
obligatorii pe categorii de instalatii de ardere; studiul si propunerile de
masuri necesare a se lua se vor elabora si prezenta in termen de 90 de zile de
la data aprobarii prezentului decret;
e) incepind cu 1 decembrie 1977 se interzice functionarea cuptoarelor de
tip deschis, indiferent de scopul utilizarii.
Ministerul Industriei Constructiilor de Masini, Ministerul Industriei
Metalurgice vor reproiecta actualele tipuri de cuptoare industriale pentru
tratament, forjare, incalzire, recoacere si pentru alte scopuri, asigurind
randamente atinse pe plan mondial, recuperarea maximala a caldurii, dotarea cu
sistem automat de reglaj care sa asigure consum minim de combustibil.
Detinatorii de cuptoare industriale de toate tipurile vor lua masuri de
ridicare a randamentului prin etansare, izolare, completarea instalatiilor cu
preincalzitoare recuperatoare de caldura, aparate de masura, control si
automatizare; actiunea de modernizare se va esalona pe anii 1977 - 1978.
Incepind cu 1 ianuarie 1979 se interzice folosirea cuptoarelor fara
modernizarile prevazute in alineatul precedent.
Art. 18
Ministerul Industriei Constructiilor de Masini impreuna cu ministerele
beneficiare vor lua masuri pentru dezvoltarea capacitatilor de productie necesare
fabricarii utilajelor, echipamentelor si aparatajului destinat recuperarii
resurselor energetice secundare, in cantitatile prevazute in programele
aprobate.
Art. 19
Ministerul Industriei Constructiilor de Masini impreuna cu ministerele
beneficiare vor lua masuri pentru accelerarea asimilarii si producerea in
cantitatile necesare a aparatelor de masura, control si automatizare destinate
functionarii cu randamente ridicate a instalatiilor de ardere.
Art. 20
In scopul extinderii consumului de carbuni pentru incalzit si consum
casnic, Ministerul Industriei Constructiilor de Masini va accelera asimilarea
si fabricarea de cazane mici si mijlocii, iar Ministerul Industriei Usoare va
extinde fabricatia de sobe de incalzit, cu randamente ridicate, pentru
utilizarea diferitelor sorturi de carbuni si a brichetelor din carbuni, conform
programului aprobat.
CAP. 4
Accelerarea actiunilor de reducere a consumurilor si de gospodarire
rationala a energiei si a combustibililor, precum si de cercetare si
valorificare a unor noi surse de energie
Art. 21
Consiliul National pentru Stiinta si Tehnologie impreuna cu ministerele
interesate vor elabora in termen de 2 luni programul pentru intensificarea
cercetarilor privind identificarea si utilizarea unor noi surse de energie in
economia nationala.
Art. 22
Programul elaborat conform prevederilor art. 21 se va reactualiza in cursul
semestrului II/1977 si va cuprinde:
1. Programul pentru cercetarea si stabilirea solutiilor tehnice si economice
pentru reducerea consumurilor si gospodarirea rationala a energiei si
combustibililor, privind:
a) recuperarea resurselor energetice secundare;
b) cresterea randamentului energetic al instalatiilor industriale
existente, asimilarea de noi utilaje si instalatii cu randament energetic
ridicat si imbunatatirea tehnologiilor si fluxurilor tehnologice din punct de
vedere energetic;
c) solutii tehnico-economice optimizate pentru reducerea consumurilor si
gospodarirea rationala a energiei.
2. Programul pentru cercetarea si valorificarea unor noi surse de energie,
privind:
a) valorificarea complexa a apelor termale;
b) valorificarea energiei solare;
c) valorificarea energiei eoliene;
d) valorificarea energetica a deseurilor menajere;
e) conversia carbunilor inferiori si a sisturilor bituminoase;
f) energetica si utilizarea hidrogenului;
g) surse electrochimice;
h) noi solutii energetice in transporturi;
i) noi procese si tehnologii, cu aplicatii potentiale in energetica;
j) alte surse.
Art. 23
Ministerele, celelalte organe centrale, consiliile populare judetene si al
municipiului Bucuresti, institutele de cercetare si de proiectare, centralele
industriale si intreprinderile vor elabora, sub coordonarea Consiliului
National pentru Stiinta si Tehnologie, planuri anuale pentru aplicarea
tehnologiilor noi cuprinse in programul mentionat la art. 22, in toate ramurile
de productie si, indeosebi, in cele mari consumatoare de combustibili si
energie - chimie, metalurgie, industria materialelor de constructii -, pentru
reducerea continua a consumurilor de combustibili si energie.
Art. 24
Ministerul Industriei Constructiilor de Masini, celelalte ministere
producatoare de masini si utilaje, impreuna cu Consiliul National pentru
Stiinta si Tehnologie, vor cerceta, proiecta si pune in fabricatie noi tipuri
de masini, instalatii si motoare, cu randamente energetice ridicate, care sa
conduca la reducerea consumurilor de combustibili si carburanti; in termen de 3
luni vor prezenta Consiliului de Ministri studiile si programul etapizat de
realizare a perfectionarilor in domeniul fabricatiei de masini si motoare.
CAP. 5
Asigurarea si utilizarea judicioasa a combustibililor si energiei pentru
incalzit, iluminat, precum si pentru utilizari casnice si edilitare
Art. 25
In vederea utilizarii judicioase a resurselor de combustibili, energie
termica si electrica pentru incalzit, iluminat, precum si pentru utilizari
casnice si edilitare, se vor lua masuri de rationalizare si limitare la
strictul necesar a temperaturilor de incalzire in halele industriale, alte
spatii inchise de productie, locuinte si alte incaperi, precum si a
iluminatului spatiilor productive, birourilor, magazinelor, tuturor locurilor publice,
strazilor, soselelor si locuintelor, conform limitelor, restrictiilor si
precizarilor prevazute in anexa nr. 2, care face parte integranta din prezentul
decret.
Art. 26
Inspectoratul General de Stat pentru Investitii-Constructii va elabora prin
institutele de proiectare de specialitate si va supune aprobarii Consiliului de
Stat, pina la data de 31 martie 1974, normative de incalzire pentru toate
tipurile de constructii industriale, social-culturale si constructii de
locuinte, care sa stabileasca solutiile optime de incalzire a volumelor
construite, prin dimensionarea corespunzatoare a instalatiilor de incalzire si
reducerea la minimum a pierderilor de caldura, astfel incit sa se asigure
incadrarea in limitele de temperatura prevazute in prezentul decret.
Se interzice realizarea de constructii civile si industriale dupa proiecte
neoptimizate din punct de vedere al pierderilor de caldura si costurilor de
investitii.
Art. 27
Ministerul Energiei Electrice impreuna cu ministerele si comitetele
executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, mari
consumatoare de energie termica, vor elabora, in termen de 90 de zile de la
data aprobarii prezentului decret, programul pentru extinderea termoficarii
industriale si urbane prin racordarea de noi consumatori de energie termica la
instalatiile existente, precum si prin construirea de noi centrale de
termoficare cu functionare pe combustibili solizi. In acelasi termen,
Ministerul Energiei Electrice va intocmi studiul pentru utilizarea reziduurilor
menajere drept combustibil in centrale mici si mijlocii pentru incalzit si apa
calda.
Art. 28
Ministerul Energiei Electrice impreuna cu Ministerul Aprovizionarii
Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe si cu
Inspectoratul General de Stat pentru Investitii-Constructii vor elabora in
termen de 90 ele zile de la data aprobarii prezentului decret, cu participarea
institutelor de proiectare de specialitate, normative unice republicane privind
iluminatul in industrie si alte spatii productive, instalatii in aer liber,
spatii administrative, drumuri publice si uzinale, spatii comerciale, edificii
social-culturale si altele; in acelasi termen se vor elabora normative pentru
iluminat si alte utilizari casnice, astfel incit sa se asigure un iluminat
rational, diferentiat in functie de marimea suprafetelor de locuit, cit si
functionarea normala a masinilor si aparatelor electrocasnice la un regim
normal de exploatare.
Art. 29
In scopul exercitarii unui control riguros asupra consumului de energie
electrica si gaze naturale, se vor introduce contoare la toti consumatorii din
economie, pentru energia electrica, pina la 31 decembrie 1974, iar pentru gaze
naturale, esalonat pina la finele anului 1975; dupa expirarea acestor termene
se interzice livrarea de energie electrica, respectiv de gaze naturale, fara
contorizare. Ministerul Industriei Constructiilor de Masini va asigura livrarea
cantitatilor necesare de contoare pentru energie electrica si gaze naturale.
In scopul exercitarii unui control riguros si asupra consumului de energie
termica, Ministerul Industriei Constructiilor de Masini va asimila si pune in
fabricatie, pina la data de 31 decembrie 1978, contoare de apa calda si
debitmetre de abur.
Consumatorii de combustibili, energie electrica si energie termica sub
forma de abur si apa calda vor introduce esalonat, pina la data de 31 decembrie
1979, contorizarea energiei electrice, termice si a combustibililor pe sectii,
ateliere, linii tehnologice si utilaje mari, asigurind, in scopul urmaririi
consumurilor, masurarea separata a consumurilor tehnologice si a celor pentru
incalzire, apa calda si iluminat.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 30
Ministerele, centralele industriale, marile intreprinderi vor lua masuri,
in cadrul normelor unitare de structura aprobate, pentru organizarea
corespunzatoare a activitatii energetice in scopul de a asigura o conceptie si
coordonare unitara a tuturor activitatilor privind utilizarea si valorificarea resurselor
energetice de toate felurile.
In acest scop, in fiecare sectie si sector de productie va fi desemnat un
specialist care, pe linga atributiile ce-i revin, va raspunde de promovarea
utilizarii rationale a combustibililor si energiei, va urmari incadrarea
consumurilor in cele normate, realizarea masurilor din programele de
economisire intocmite pe sectii si sectoare in baza bilanturilor energetice si
va populariza experienta pozitiva obtinuta.
La nivelul fiecarei unitati economice va fi infiintata cite o comisie
energetica, coordonata de conducatorul tehnic al unitatii si compusa din
responsabilii din sectii, maistrii cu experienta si muncitori cu inalta
calificare, care va analiza decadal situatia consumurilor de energie si
combustibil, modul de realizare a programelor de economisire si va stabili
masurile pentru reducerea continua a consumurilor energetice de toate formele.
Activitatea comisiilor energetice din unitatile economice se va axa in
principal pe:
a) depistarea consumurilor nerationale de combustibili si energie in baza
bilanturilor energetice;
b) recuperarea resurselor secundare energetice;
c) modul de intrebuintare a energiei si combustibililor, in scopul
reducerii permanente a consumurilor normate, si atingerea nivelurilor de consum
cele mai reduse pe plan mondial;
d) valorificarea experientei pozitive de economisire a energiei si
combustibililor;
e) elaborarea de noi procedee care necesita consumuri mai reduse de energie
si de forme noi prin care se pot obtine economii de consumuri energetice.
Art. 31
Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi
Fondurilor Fixe, Comitetul de Stat al Planificarii, Directia Centrala de
Statistica vor elabora si propune Consiliului de Ministri spre aprobare, in
termen de 30 de zile de la data aprobarii prezentului decret, propuneri de
imbunatatire a sistemului informational in domeniul urmaririi consumurilor de
combustibili si energie electrica pe destinatii.
Art. 32
In scopul asigurarii unei politici unitare in domeniul utilizarii
judicioase a resurselor de combustibili si energie si gospodaririi rationale a
acestora, se infiinteaza Comisia permanenta pentru coordonarea, avizarea si
controlul consumurilor de combustibili, energie electrica si termica, formata
din reprezentanti ai Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale si
Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe, Comitetului de Stat al Planificarii,
Ministerului Minelor, Petrolului si Geologiei, Ministerului Industriei Chimice,
Ministerului Energiei Electrice, Consiliului National pentru Stiinta si
Tehnologie si Comisiei Republicane de Rezerve Geologice.
Art. 33
Ministerele, celelalte organe centrale, comitetele executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, centralele,
intreprinderile, celelalte unitati vor trece de indata la revizuirea normelor
de consum si la stabilirea masurilor necesare reducerii consumurilor de
combustibili, energie electrica si termica pe sectii, ateliere, locuri de
munca, care sa asigure realizarea imediata a prevederilor prezentului decret,
precum si incadrarea in nivelurile de consum reduse stabilite pentru anii 1973
si 1974, asigurind realizarea integrala a sarcinilor de plan.
Pentru problemele ce vizeaza activitatea pe intregul an 1974 si in
perspectiva, ministerele, ceilalti titulari de plan, comitetele executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti vor elabora in
termen de 2 luni de la data aprobarii prezentului decret programe de actiune pe
intreprinderi, centrale, ministere si consilii populare, in vederea dezvoltarii
resurselor de energie primara si economisirii acestora.
Aceste programe vor fi analizate si aprobate de Consiliul de Ministri, care
va urmari introducerea sarcinilor si masurilor respective in planurile
nationale de dezvoltare economico-sociala si va controla aplicarea lor.
Art. 34
Consiliul Culturii si Educatiei Socialiste va lua masurile necesare pentru
folosirea continua a mijloacelor de presa, radio si televiziune, in scopul
crearii unei opinii de masa pentru economisirea si utilizarea rationala a
combustibililor si energiei in toate activitatile.
Ministerul Educatiei si Invatamintului va introduce in programa analitica a
invatamintului tehnic, mediu si superior cursuri de economie energetica,
punindu-se accent deosebit pe analiza pe baza de bilant a problemelor
energetice, incepind cu anul de invatamint 1977 - 1978.
Art. 35
Pe baza prevederilor prezentului decret, Ministerul Apararii Nationale si
Ministerul de Interne vor elabora pina la data de 1 decembrie 1973 programele
de folosire rationala a combustibililor, carburantilor si energiei, adaptate
specificului activitatii lor si le vor supune spre aprobare Consiliului de
Stat.
Art. 36
Consiliul de Ministri va informa trimestrial Consiliul de Stat asupra
modului in care se aduc la indeplinire prevederile prezentului decret.
Art. 37
Dispozitiile prezentului decret sint obligatorii pentru ministere,
celelalte organe centrale, organele locale ale administratiei de stat,
unitatile subordonate acestora, organizatiile cooperatiste si obstesti, precum
si pentru persoanele fizice.
Art. 38
Incalcarea prevederilor prezentului decret atrage raspunderea disciplinara,
materiala, civila, administrativa sau penala, dupa caz.
Art. 39
Nerespectarea prevederilor avizelor date, conform legii, cu privire la
folosirea combustibililor si a energiei, constituie contraventie si se
sanctioneaza cu amenda de la 2.000 - 10.000 de lei, daca fapta nu este
savirsita in astfel de conditii incit, potrivit legii penale, este considerata
infractiune.
Art. 40
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 la 5.000
lei urmatoarele fapte, daca nu sint savirsite in astfel de conditii incit,
potrivit legii penale, sint considerate infractiuni:
a) neelaborarea programelor de optimizare a transporturilor, precum si
efectuarea transporturilor in relatii neoptimizate;
b) neluarea masurilor pentru elaborarea bilanturilor energetice si pentru
punerea in aplicare a masurilor rezultate din acestea;
c) neluarea masurilor prevazute pentru recuperarea resurselor energetice;
d) neelaborarea documentatiilor pentru valorificarea resurselor secundare
energetice;
e) incalcarea obligatiilor cu privire la incadrarea si urmarirea aplicarii
in productie a normelor si normativelor de consum de combustibili, carburanti
si energie;
f) incalcarea obligatiilor de modernizare a instalatiilor si agregatelor
energetice;
g) neluarea masurilor de dotare a instalatiilor consumatoare de
combustibili si energie cu aparate de masura si control;
h) montarea fara aprobare legala de instalatii consumatoare de gaze
naturale sau de combustibil petrolier, precum si extinderea retelelor de gaze
naturale;
i) punerea in functiune si exploatarea instalatiilor consumatoare fara
instalatii de recuperare a resurselor energetice secundare si a deseurilor
combustibile.
Art. 41
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 500 la 3.000 lei
urmatoarele fapte, daca nu sint savirsite in astfel de conditii incit, potrivit
legii penale, sint considerate infractiuni:
a) neluarea masurilor de etansare a instalatiilor de depozitare, transport
si utilizare a combustibililor si energiei, in vederea evitarii scurgerilor de
fluide energetice;
b) folosirea instalatiilor si agregatelor fara izolatie termica sau cu
izolatie termica necorespunzatoare;
c) functionarea in gol sau cu sarcina redusa a instalatiilor consumatoare
de combustibili si energie;
d) neaplicarea masurilor de limitare si restrictii prevazute prin prezentul
decret in domeniul incalzitului si iluminatului.
Art. 42
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre:
a) personalul imputernicit in acest scop de Comisia permanenta pentru
avizarea si controlul consumurilor de combustibili, energie electrica si
termica, in baza prevederilor Decretului nr. 680/1973;
b) personalul cu atributii de control din cadrul Ministerului
Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe;
c) personalul imputernicit in acest scop de ministerele economice, alte
organe centrale, de comitetele executive ale consiliilor populare judetene si
al municipiului Bucuresti, precum si de catre conducatorii centralelor sau
unitatilor producatoare si distribuitoare de combustibili si energie.
Art. 43
Contraventiilor prevazute in art. 39 - 41 le sint aplicabile dispozitiile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
Art. 44
Incalcarea prevederilor prezentului decret privitoare la limitarea vitezei
de circulatie constituie contraventie si se sanctioneaza potrivit dispozitiilor
legale privind circulatia pe drumurile publice.
Art. 45
Vinzarea benzinei sau a altor carburanti de catre personalul unitatilor
socialiste de desfacere ori eliberarea documentelor pentru procurarea acestor
produse cu incalcarea prevederilor legale constituie infractiunea de abuz in
serviciu contra intereselor obstesti si se pedepseste potrivit art. 248 din
Codul penal.
Art. 46
Instrainarea benzinei sau altor carburanti apartinind unitatilor socialiste
sau a documentelor eliberate acestor unitati pentru procurarea produselor
mentionate constituie infractiunea de delapidare si se pedepseste potrivit art.
223 din Codul penal.
Art. 47
Vinzarea de catre persoanele fizice in scopul realizarii de profit a
benzinei sau a altor carburanti ori a documentelor eliberate pentru procurarea
acestor produse constituie infractiunea de specula si se pedepseste potrivit
art. 295 din Codul penal.
Art. 48
Prezentul decret intra in vigoare pe data de 18 noiembrie 1973.
Orice dispozitii contrare prezentului decret se abroga.
ANEXA 1
MASURI
de restrictie si rationalizare a consumurilor de carburanti
________________________________________________________________________________
Nr. Consum
maxim
crt. Grupa de autovehicule lunar
- litri -
________________________________________________________________________________
I. Limitarea consumului de benzina
1. Toate autoturismele din dotarea ministerelor, celorlalte
organe centrale de stat, comitetelor executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti si
unitatilor din subordinea acestora, precum si a organizatiilor
cooperatiste si obstesti ori a altor persoane juridice, cu
exceptia celor cuprinse la pct. 2 si 3 180
2. Cite doua autoturisme din dotarea centralelor industriale si
unitatilor cu statut de centrala cuprinse in anexa la
Decretul nr. 162/1973, precum si din dotarea unitatilor de
constructii-montaj pe baza aprobarii Consiliului de Ministri;
cite un autoturism din dotarea Comitetului de Stat pentru
Energia Nucleara, Uzinei "G" Rimnicu Vilcea si Institutului
pentru tehnologii nucleare Colibasi-Pitesti 320
3. Autoturismele date in folosinta persoanelor care indeplinesc
functiile prevazute la anexele nr. 1/A si 1/B*) 250 - 100
________________________________________________________________________________
a) Cantitatile de benzina prevazute la pct. 1 - 3, neridicate
in cursul unei luni, se pot ridica in cursul lunilor
urmatoare, in cadrul aceluiasi an calendaristic.
b) Cantitatile de benzina prevazute la pct. 1 - 3 pot fi
redistribuite in cadrul aceleiasi unitati numai la aceleasi
categorii de mijloace auto.
Nu se admite redistribuirea benzinei de la mijloace auto
utilizate in scopuri economice (transport de marfuri,
mijloace de transport in comun si alte activitati) la
autoturismele utilizate pentru transportul de persoane.
De asemenea, se interzice orice redistribuire a
combustibililor si carburantilor prevazuti prin plan pentru
realizarea productiei, in alte scopuri.
c) Se excepteaza de la prevederile pct. 1 autoturismele pentru
interventii in retelele electrice, retelele de transport de
gaze si petroliere, instalatiile de apa, instalatiile de
telecomunicatii, controlul sigurantei rutiere, precum si
cite un autoturism din dotarea intreprinderilor miniere si
de foraj-extractie, pentru care consumul de carburanti va
fi calculat in raport cu interventiile efectuate,
justificate pe baza de documente de lucru.
d) Folosirea autoturismelor si altor autovehicule apartinind
organizatiilor socialiste de stat, cooperatiste si obstesti
se poate face numai in interes de serviciu. Deplasarile la
distante mari se vor face de regula cu mijloace publice de
transport.
e) Pentru efectuarea rodajului autoturismelor noi se acorda
100 litri benzina.
------------
*) Anexele nr. 1/A si 1/B, introduse prin Decretul nr. 640 din 29 noiembrie
1973, au fost comunicate institutiilor interesate.
II. Limitarea vitezei de circulatie
A. Autoturisme din dotarea unitatilor socialiste si proprietate personala
Viteza
maxima km/h
____________
Autoturismele dotate cu motoare de peste 2.000 cm^3, cu
exceptia autoturismelor Volga, Pobeda, Warszawa 100
Autoturismele dotate cu motoare de la 1.500 la 2.000 cm^3 90
Alte autoturisme cu motoare sub 1.500 cm^3, precum si
autoturismele Volga, Pobeda si Warszawa 80
Autoturisme de teren 70
In localitati viteza maxima de deplasare a tuturor
autoturismelor este de 60
B. Alte autovehicule din dotarea unitatilor socialiste
Autobuze si microbuze echipate cu motoare Diesel 70
Celelalte autobuze si microbuze 50
Autocamionete, autofurgonete, autocamioane si autofurgoane 60
Autobasculante 50
Autocamioane cu remorci, autotractoare cu sa si semiremorca
si autospeciale 50
In localitati viteza maxima de deplasare a tuturor acestor
autovehicule este de 40
________________________________________________________________________________
a) Respectarea limitelor de viteza prevazute la pct. II este
obligatorie si pentru cetatenii straini care conduc
autovehicule pe teritoriul Republicii Socialiste Romania.
b) Se excepteaza de la prevederile pct. II autovehiculele
destinate stingerii incendiilor si autosalvarile aflate in
actiuni de interventie, precum si cele ale organelor
Ministerului de Interne si ale Procuraturii, aflate in
misiune.
c) Autovehiculele care transporta materiale usor inflamabile
sau explozibili nu vor depasi vitezele maxime prevazute
prin Regulamentul pentru aplicarea Decretului nr. 328/1966
privind circulatia pe drumurile publice.
III. Limitarea distantelor de deplasare a unor autovehicule
din parcul unitatilor socialiste
1. Pentru autoturismele prevazute la pct. I/1, cu exceptia celor
folosite de demnitari si asimilatii acestora, precum si pentru
microbuze si autosanitare, se limiteaza zona de deplasare in
cadrul judetului in care sint inmatriculate; autoturismele
inmatriculate in municipiul Bucuresti se pot deplasa si in
cadrul judetului Ilfov, iar cele din judetul Ilfov, si in
municipiul Bucuresti.
2. Utilizarea autoturismelor de interventie in retelele
electrice, in retelele de transport de gaze si petroliere,
instalatiile de apa, instalatiile de telecomunicatii,
controlul sigurantei rutiere, a autosanitarelor in situatii
deosebite, temeinic justificate, precum si a autoturismelor
de la pct. I/2, se va face in cadrul zonei de deservire
stabilita prin autorizatie eliberata in acest scop de catre
ministere, celelalte organe centrale sau comitetele executive
ale consiliilor populare judetene sau al municipiului
Bucuresti.
3. Se excepteaza de la prevederile pct. 1 un numar de doua
autoturisme din parcul comun al Procuraturii Republicii
Socialiste Romania, care urmeaza sa fie folosite in cazuri
deosebite pentru activitatea de urmarire penala si
criminalistica, autoturismele din dotarea intreprinderilor
socialiste care se deplaseaza la subunitatile proprii situate
in alte judete, precum si autoturismele apartinind organelor
de control specializate ale statului care se deplaseaza in
zona de control stabilita prin acte normative, in afara
judetului in care sint inmatriculate, pe baza autorizatiei
eliberate in acest scop de catre ministere, celelalte organe
centrale sau comitetele executive ale consiliilor populare
judetene sau al municipiului Bucuresti.
IV. Masuri pentru adaptarea structurii parcului de autoturisme
si limitarea dotarii cu autoturisme de oras la tipuri cu
consum de benzina sub 11 litri la 100 km
1. Se inlocuiesc cu autoturisme Dacia 1300 autoturismele din
dotarea ministerelor, altor organe centrale, locale, obstesti
si unitatilor subordonate acestora:
a) autoturismele care au indeplinit norma de parcurs si
urmeaza a fi casate de unitatile detinatoare;
b) autoturismele cu consum de benzina peste 11 litri la
100 km, pe masura ce realizeaza norma de parcurs
corespunzatoare primei reparatii capitale;
c) autoturismele de teren, o treime din parcul normat;
d) autoturismele cu consum mai mare de 11 litri la 100 km care
deservesc functiile de ministru si ministru secretar de
stat, precum si functiile de vicepresedinte al Marii
Adunari Nationale si de presedinte de comisie permanenta a
Marii Adunari Nationale, pe masura ce autoturismele din
dotarea actuala nu vor mai indeplini conditii
corespunzatoare;
e) autoturismele care deservesc functiile de prim-adjunct al
ministrului, adjunct al ministrului, cei cu functii
asimilate acestora, secretarii de stat din ministere,
prim-vicepresedintii si vicepresedintii comitetelor
executive ale consiliilor populare judetene si al
municipiului Bucuresti, precum si toate celelalte functii
neprecizate la lit. d).
2. Se interzice importul de autoturisme de oras cu consum de
benzina mai mare de 10 litri la 100 km, pentru dotarea
ministerelor, altor organe centrale, locale, obstesti si
unitatilor subordonate acestora.
ANEXA 2
MASURI
de limitare si restrictii in domeniul incalzitului si iluminatului
I. In domeniul incalzitului
1. Temperatura de incalzire in halele industriale si alte spatii de
productie inchise se limiteaza la maximum 16 grade C.
Temperatura de incalzire in camerele de locuit si alte incaperi se
limiteaza la maximum 18 grade C.
Se intrerupe prepararea apei calde menajere timp de cel putin 7 ore zilnic,
dar in mod obligatoriu intre orele 11 - 13 si 24 - 5.
Se excepteaza de la prevederile de mai sus spitalele, casele de nasteri,
cresele si gradinitele, caminele de copii si de batrini.
2. Combustibilii petrolieri si gazele naturale repartizate prin plan pentru
incalzire se defalca obligatoriu pe unitati consumatoare, de catre titularii de
plan si coordonatorii de balanta, pe trimestre, luni, decade si zile.
Defalcarea se va face la inceputul fiecarui trimestru si se va readapta lunar
si decadal in functie de temperatura exterioara a perioadei respective.
Concomitent, coordonatorii de balanta vor stabili cantitatile de gaze naturale
si de combustibili petrolieri alocate pentru incalzit, si pe orase si judete,
pentru centrale de zona, de cvartal si termocentrale.
3. Ministerul Minelor, Petrolului si Geologiei si Ministerul Industriei
Chimice vor livra gazele naturale si combustibilii petrolieri numai in cadrul
cotelor alocate beneficiarilor.
In acest scop, Ministerul Minelor, Petrolului si Geologiei are obligatia de
a masura zilnic cantitatile de gaze consumate in centralele electrice de
termoficare, in centrale termice de zona si de cvartal, decadal la centralele
termice individuale din institutii. In caz de depasire a consumului, unitatile
de distributie impreuna cu comitetele executive ale consiliilor populare vor
lua masuri pentru recuperare, in ziua urmatoare, in cazul centralelor electrice
de termoficare si centralelor termice de zona si de cvartal, si vor stabili
grafice de recuperare in decada urmatoare in cazul centralelor termice
individuale din institutii. In caz de nerecuperare vor sista livrarea pina la
incadrarea in cota alocata.
De asemenea, pentru combustibilii petrolieri destinati incalzirii,
Ministerul Industriei Chimice, prin unitatile sale de distributie, va asigura
livrarile, lunar, pe consumatori, conform desfasuratoarelor intocmite de
beneficiarii de plan, si va urmari consumurile, astfel incit orice depasire sa
fie recuperata in luna urmatoare. In caz de nerecuperare va opri livrarile pina
la incadrarea in cota alocata.
4. Comitetele sau birourile executive ale consiliilor populare judetene, municipale
si orasenesti, ministerele si celelalte organe centrale vor urmari gospodarirea
cantitatilor de gaze naturale si de produse petroliere alocate pentru
incalzire, astfel incit sa asigure conditiile normale de incalzit, in cadrul
acestor cote, in limitele temperaturilor interioare prevazute in prezentul
decret.
5. In vederea reducerii consumului de gaze naturale si de combustibil
petrolier in centrale electrice de termoficare si in centralele termice de zona
si cvartal la strictul necesar, parametrii de functionare a sistemului de
termoficare se vor realiza pe baza graficului de reglaj calitativ corelat cu
temperaturile maxime stabilite mai sus. Temperatura agentului termic la iesirea
din centrala se va regla de cel putin patru ori pe zi in functie de temperatura
exterioara si de prognoza meteorologica pentru perioada imediat urmatoare.
Consumatorii industriali racordati la sistemul de termoficare sint obligati
sa-si adapteze receptorii de caldura pentru a nu depasi temperaturile maxime
stabilite mai sus si pentru incadrarea in parametrii de functionare a
sistemului.
6. Unitatile de distributie a energiei termice sint obligate sa asigure
echilibrarea sistemelor de incalzire in retele si la consumatorii urbani prin
diafragmare, in vederea uniformizarii temperaturii in incaperi. Totodata se va
asigura automatizarea tuturor punctelor termice.
7. Detinatorii de imobile cu instalatii proprii de incalzire centrala,
precum si persoanele fizice si juridice care folosesc gaze naturale sau produse
petroliere pentru incalzit cu sobe, comitetele asociatiilor de locatari,
mecanicii de bloc au obligatia de a exploata rational instalatiile de incalzire
si a nu depasi temperaturile limita stabilite prin prezentul decret.
8. Titularii de plan raspund de gospodarirea combustibililor petrolieri si
gazelor naturale, de reglarea consumurilor pentru incalzit in functie de
temperatura exterioara in cadrul cotelor repartizate si de eliminarea risipei
de orice fel, cum sint izolatia termica necorespunzatoare, pierderi prin
conducte, reglarea necorespunzatoare a instalatiilor de ardere.
9. Se interzice livrarea de gaze naturale la toate categoriile de
consumatori fara aparataj de masura a consumului.
10. Ministerele, celelalte organe centrale si locale, unitatile de
proiectare, cercetare, executie, precum si toti beneficiarii de constructii,
vor lua masuri ca toate blocurile de locuinte si cladirile publice cu incalziri
centrale, cu termene de punere in functiune incepind din anul 1979, sa fie
dotate cu instalatii de reglaj automat diferentiat al debitului de agent termic
in functie de orientarea diferitelor fatade, pentru asigurarea unor temperaturi
constante in incaperi, in limitele temperaturilor maxime stabilite.
De asemenea, vor lua masuri ca blocurile de locuinte si cladirile publice
existente si care se vor construi in anii 1977 - 1978 sa fie dotate, in mod
esalonat in perioada 1979 - 1982, cu instalatiile mentionate in alineatul
precedent.
Ministerul Industriei Constructiilor de Masini va asimila si asigura
fabricatia de serie a aparaturii de reglare de mai sus, in anii 1977 - 1978.
II. In domeniul iluminatului
- se reduce cu 50% iluminatul vitrinelor in timpul orarului de functionare
a magazinelor si altor unitati comerciale si se interzice iluminatul vitrinelor
si al firmelor in afara programului, cu exceptia iluminatului de securitate;
- orarul de functionare a magazinelor si altor unitati comerciale se va
stabili astfel incit sa utilizeze la maximum iluminatul natural, cu exceptia
celor alimentare, a farmaciilor si a altora similare;
- se reduce cu 30 - 40% iluminatul in birouri si cu minimum 60% iluminatul
pe coridoare, in holuri si exterior;
- se reduce cu 50 - 60% iluminatul in localitati, pe strazi si in alte
locuri publice;
- se reduce la strictul necesar iluminatul instalatiilor in aer liber -
rafinarii, instalatii chimice si metalurgice, rampe, depozite, triaje si
altele;
- se va utiliza, la maximum iluminatul natural in intreprinderi; se va
reduce iluminatul general in halele de productie prin extinderea iluminatului
local si partial in timpul noptii;
- se vor lua de indata, de catre toti cetatenii, masuri pentru reducerea in
medie cu 30% a consumului de energie electrica pentru iluminat si alte utilizari
casnice, prin utilizarea rationala a iluminatului si aparatelor electrocasnice,
evitindu-se risipa de orice fel. Consiliile populare judetene si al
municipiului Bucuresti, precum si Ministerul Energiei Electrice, vor controla
modul de realizare a acestor masuri;
- se va reorienta productia de becuri si respectiv a livrarilor catre
fondul pietei si pentru birouri, in sensul cresterii ponderii becurilor de
putere mica;
se interzice iluminatul pe sosele, autostrazi si alte drumuri publice, in
afara asezarilor compacte;
se interzice iluminatul dupa terminarea activitatilor in cantine, scoli,
spatii administrative si altele similare, cu exceptia iluminatului de paza si
securitate.