DECIZIE Nr.
959 din 25 iunie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 58 lit. c) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 23/2008 privind pescuitul si acvacultura
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 544 din 5 august 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Marieta Safta -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 58 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
23/2008 privind pescuitul şi acvacultura, excepţie ridicată de Federaţia
Pescarului Profesionist din România „Fishing House Fluv'ia Ro 2003" în
Dosarul nr. 2.796/229/2008 al Judecătoriei Feteşti.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că dispoziţiile legale
criticate nu încalcă prevederile din Legea fundamentală invocate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 28 ianuarie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 2.796/229/2008, Judecătoria Feteşti a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 58
lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008 privind pescuitul şi
acvacultura, excepţie ridicată de Federaţia Pescarului Profesionist din
România „Fishing House Fluvia Ro 2003".
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că textul de lege criticat este neconstituţional,
deoarece împiedică proprietarul unor ambarcaţiuni să hotărască cine îşi
desfăşoară activitatea pe acestea. Se arată în acest sens de către autorul
excepţiei că, deşi are calitatea de proprietar, „poliţia decide pe cine să pună
pe barcă şi pe cine nu." Astfel, în speţă, Inspectoratul Judeţean al
Poliţiei de Frontieră Ialomiţa a sancţionat contravenţional pe numitul
Constantin Tănase pentru faptul că „folosea o ambarcaţiune în a cărei licenţă
de pescuit nu figura nici ca proprietar, şi nici ca operator."
Judecătoria Feteşti consideră
că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Se arată în acest sens
că nu este încălcat dreptul de asociere, deoarece dispoziţiile art. 40 din
Constituţie se referă la libertatea de asociere a cetăţenilor, iar nu la
asocierea unor societăţi comerciale în vederea desfăşurării unor activităţi
comerciale pentru obţinerea de profit. De asemenea, stabilirea unor sancţiuni
contravenţionale chiar în ramura în care o persoană îşi desfăşoară activitatea
nu îngrădeşte dreptul acesteia de a munci, însă cu respectarea condiţiilor pe
care legea le impune în domeniul respectiv. Tot astfel, stabilirea unor reguli
privind economia pescuitului se justifică prin prevederile art. 44 alin. (7)
din Constituţie, prin care se stabileşte o limită a dreptului de proprietate,
în sensul că exercitarea acestuia obligă în egală măsură la respectarea
sarcinilor privind protecţia mediului.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, arătând că
autorul excepţiei nu formulează niciun argument care să justifice pretinsa
încălcare a prevederilor constituţionale, apreciază că excepţia de
neconstitutionalitate este inadmisibilă.
Avocatul Poporului consideră
că textul de lege criticat este constituţional, întrucât nu aduce atingere
prevederilor din Legea fundamentală invocate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstitutionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstitutionalitate îl
constituie art. 58 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008
privind pescuitul şi acvacultura, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 180 din 10 martie 2008, având următorul cuprins: „Următoarele
fapte constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda de la 300 lei la 600
lei [...]:
c) încălcarea condiţiilor de autorizare şi/sau de licenţiere."
In motivarea excepţiei de neconstitutionalitate se
susţine că prevederile legale menţionate încalcă dispoziţiile constituţionale
ale art. 40 - Dreptul de asociere, ale art. 41 - Munca şi protecţia
socială a muncii şi ale art. 44 - Dreptul de proprietate privată.
Examinând excepţia de neconstitutionalitate astfel cum
a fost formulată, Curtea constată că aceasta este neîntemeiată.
Astfel, stabilirea unei contravenţii şi sancţionarea
acesteia cu amendă reprezintă o opţiune legitimă a legiuitorului, care, cu
referire la prevederile din ordonanţa de urgenţă criticată, exprimă preocuparea
statului pentru stabilirea unui cadru juridic pentru administrarea sectorului
pescăresc, prin conservarea şi exploatarea durabilă a resurselor piscicole în
conformitate cu politica comunitară în domeniul pescuitului, scop declarat
chiar în preambulul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008.
Nu se îngrădeşte astfel sub niciun aspect dreptul la
muncă şi la protecţia socială a muncii şi nici dreptul de proprietate privată,
al cărui conţinut şi limite sunt stabilite de lege, în condiţiile art. 44 alin.
(1) teza a doua din Constituţie. Tot astfel, nu poate fi primită susţinerea
potrivit căreia, prin sancţionarea încălcării condiţiilor de autorizare şi
licenţiere impuse de lege, se aduce atingere dreptului de asociere.
De altfel, autorul excepţiei, deşi indică o serie de
texte constituţionale pretins încălcate prin norma criticată, este nemulţumit,
în realitate, de sancţiunea aplicată în temeiul acestei norme, considerând că
amenda a fost dată „pe nedrept". Asemenea critici nu intră însă în
competenţa de soluţionare a Curţii Constituţionale, ci a instanţei de judecată
învestite cu soluţionarea plângerii contravenţionale.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstitutionalitate a dispoziţiilor
art. 58 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008 privind
pescuitul şi acvacultura, excepţie ridicată de Federaţia Pescarului
Profesionist din România „Fishing House Fluvia Ro 2003" în Dosarul nr.
2.796/229/2008 al Judecătoriei Feteşti.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 25 iunie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Marieta Safta