DECIZIE Nr.
933 din 23 iunie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, ale Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat, ale Legii nr.
78/2005 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind
recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al
asigurarilor sociale de stat, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
19/2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, ale Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 108/2008 pentru modificarea unor acte normative din
domeniul social si ale Legii nr. 262/2008 pentru modificarea alin. (5) si (6)
ale art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind
recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al
asigurarilor sociale de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 564 din 13 august 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, ale Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, ale Legii nr.
78/2005 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind
recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al
asigurărilor sociale de stat, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
19/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, ale Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 108/2008 pentru modificarea unor acte normative din
domeniul social şi ale Legii nr. 262/2008 pentru modificarea alin. (5) şi (6)
ale art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea
pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor
sociale de stat, excepţie ridicată de Elena Frunză în Dosarul nr.
8.076/121/2008 al Tribunalului Galaţi - Secţia civilă.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 6 februarie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 8.076/121/2008, Tribunalul Galaţi - Secţia civilă a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
Legii nr. 19/2000, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005, ale Legii
nr. 78/2005, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 19/2007, ale Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 108/2008 şi ale Legii nr. 262/2008, excepţie
ridicată de Elena Frunză în cauza având ca obiect soluţionarea cererii de
recalculare a pensiei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că prevederile de lege
criticate sunt neconstituţionale, în măsura în care, prin recalcularea pensiei
pe baza acestora, i se reduc drepturile de pensie câştigate anterior.
Tribunalul Galaţi - Secţia civilă apreciază că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale,
modul de organizare a sistemului de pensii fiind atributul legiuitorului.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale. Prevederile art. 180
alin. (7) din Legea nr. 19/2000 elimină posibilitatea diminuării unor drepturi
stabilite pe baza legislaţiei anterioare, iar în situaţia în care cuantumul
pensiilor este mai mic decât cel stabilit în baza legislaţiei anterioare, se
păstrează în plată cuantumul avantajos.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat Curţii Constituţionale
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi
alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificările şi completările
ulterioare, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind
recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al
asigurărilor sociale de stat, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 119 din 7 februarie 2005, cu modificările şi completările
ulterioare, ale Legii nr. 78/2005 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 301 din 11 aprilie 2005, ale
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 19/2007 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte
drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 208 din 28 martie 2007, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 108/2008 pentru modificarea unor acte normative din domeniul social,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 661 din 22 septembrie
2008, cu modificările ulterioare, şi ale Legii nr. 262/2008 pentru modificarea
alin. (5) şi (6) ale art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005
privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem
al asigurărilor sociale de stat, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 767 din 14 noiembrie 2008.
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine că
au fost încălcate dispoziţiile constituţionale cuprinse în art. 1,4, 11, 15,
16, 20, 21, 24, 31, 51, 52, 53, 124, 126 şi 148, dispoziţiile cuprinse în art.
1, art. 6, art. 13, art. 14 şi art. 17 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale şi cele cuprinse în art. 1-30
din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că autorul acesteia nu precizează în ce mod prevederile de lege
criticate încalcă dispoziţiile constituţionale şi cele din actele
internaţionale invocate, ci se limitează în a le menţiona. In mod constant, în
jurisprudenţa sa, Curtea Constituţională a statuat că simpla enumerare a unor
texte din Constituţie nu echivalează cu o motivare a excepţiei de
neconstituţionalitate.
Totodată, Curtea observă că autorul excepţiei este
nemulţumit în realitate de calculul punctajului de pensie efectuat de către
Casa de Pensii, calcul prin care i s-a redus cuantumul pensiei. Or, aceste
probleme nu ţin de controlul de constituţionalitate, ci de aplicarea legii de
instanţa de judecată în cauza dedusă soluţionării acesteia.
Având în vedere acestea, faţă de dispoziţiile art. 2 şi
ale art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, excepţia de neconstituţionalitate,
astfel cum a fost formulată, este inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, ale Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, ale Legii nr.
78/2005 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind
recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al
asigurărilor sociale de stat, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
19/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, ale Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 108/2008 pentru modificarea unor acte normative din
domeniul social şi ale Legii nr. 262/2008 pentru modificarea alin. (5) şi (6)
ale art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind
recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al
asigurărilor sociale de stat, excepţie ridicată de Elena Frunză în Dosarul nr.
8.076/121/2008 al Tribunalului Galaţi - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 23 iunie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean