DECIZIE Nr. 87 din 2 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Hotararii
Guvernului nr. 1.360/2001 privind atestarea domeniului public al judetului
Tulcea, precum si al municipiului Tulcea, al oraselor si comunelor din judetul
Tulcea
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 289 din 1 aprilie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Hotararii Guvernului nr. 1.360/2001 privind atestarea domeniului
public al judetului Tulcea, precum si al municipiului Tulcea, al oraselor si
comunelor din judetul Tulcea, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Agrodelta Sireasa" - S.A. din Tulcea in Dosarul nr. 2.096/2003 al
Tribunalului Tulcea.
La apelul nominal raspunde, pentru autoarea exceptiei Societatea Comerciala
"Agrodelta Sireasa" - S.A. din Tulcea, avocat Sorin Munteanu, cu
delegatie la dosar, lipsa fiind celelalte parti, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Presedintele dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 544D/2003, care are
ca obiect aceeasi exceptie de neconstitutionalitate, ridicata de Societatea
Comerciala "Piscicola Murighiol" - S.A. din Murighiol in Dosarul nr.
2.097/2003 al Tribunalului Tulcea.
La apelul nominal in Dosarul nr. 544D/2003, se constata lipsa partilor,
fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor sus-mentionate,
avand in vedere continutul identic al exceptiilor de neconstitutionalitate
ridicate. Aparatorul Societatii Comerciale "Agrodelta Sireasa" -
S.A., precum si reprezentantul Ministerului Public arata ca sunt de acord cu
conexarea.
Curtea, in temeiul dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992,
republicata, si ale art. 164 alin. 1 si 2 din Codul de procedura civila,
dispune conexarea Dosarului nr. 544D/2003 la Dosarul nr. 543D/2003, care este
primul inregistrat.
Magistratul-asistent refera asupra cererii depuse la dosar de catre partea
Societatea de Investitii Financiare "Moldova" - S.A. din Bacau, prin
care se solicita amanarea cauzei, avand in vedere ca procedura de citare a fost
viciata, nerespectandu-se dispozitiile art. 114^1 alin. 3 din Codul de
procedura civila, conform carora, de la data primirii citatiei, paratul trebuie
sa aiba la dispozitie cel putin 15 zile pentru a-si pregati apararea.
Avand cuvantul asupra acestei chestiuni prealabile, aparatorul Societatii
Comerciale "Agrodelta Sireasa" - S.A. lasa la aprecierea instantei
constitutionale amanarea cauzei ceruta de partea Societatea de Investitii
Financiare "Moldova" - S.A., iar reprezentantul Ministerului Public
solicita respingerea cererii de amanare a cauzei, apreciind ca procedura de
citare a fost legal indeplinita, in conformitate cu prevederile art. 89 alin. 1
din Codul de procedura civila.
Curtea, luand in considerare cererea de amanare depusa la dosar de partea
Societatea de Investitii Financiare "Moldova" - S.A. din Bacau,
sustinerile aparatorului Societatii Comerciale "Agrodelta Sireasa" -
S.A. si ale reprezentantului Ministerului Public, dispozitiile art. 89 alin. 1
din Codul de procedura civila, conform carora "Citatia, sub pedeapsa
nulitatii, va fi inmanata partii cu cel putin 5 zile inaintea termenului de
judecata", constata ca procedura de citare a fost legal indeplinita.
Dispozitiile art. 114^1 alin. 3 din Codul de procedura civila invocate in
sustinerea cererii de amanare nu sunt aplicabile, acestea referindu-se exclusiv
la cererea de chemare in judecata si la termenul fixat de presedinte astfel
incat sa i se asigure paratului cel putin 15 zile pentru pregatirea apararii.
Avand in vedere ca cererea de amanare depusa la dosar de partea Societatea
de Investitii Financiare "Moldova" - S.A. din Bacau nu a fost
temeinic motivata, Curtea, in temeiul dispozitiilor art. 16 din Legea nr.
47/1992, republicata, si ale art. 156 alin. 1 din Codul de procedura civila,
respinge cererea de amanare astfel cum a fost motivata si va trece la judecarea
cauzei.
Cauza fiind in stare de judecata, aparatorul autoarei exceptiei, Societatea
Comerciala "Agrodelta Sireasa" - S.A., arata ca se impune constatarea
admisibilitatii exceptiei, chiar daca aceasta are ca obiect o hotarare a
Guvernului, intrucat hotararile Guvernului sunt date in aplicarea legii. Pe
fond, solicita admiterea exceptiei astfel cum a fost formulata in fata
instantei de judecata care a sesizat Curtea Constitutionala.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind inadmisibila, fata de dispozitiile art. 23
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, aratand ca hotararile Guvernului
pot fi atacate numai pe calea contenciosului administrativ.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 16 octombrie 2003, pronuntate in dosarele nr.
2.096/2003 si nr. 2.097/2003, Tribunalul Tulcea a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Hotararii
Guvernului nr. 1.360/2001 privind atestarea domeniului public al judetului
Tulcea, precum si al municipiului Tulcea, al oraselor si comunelor din judetul
Tulcea, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Agrodelta
Sireasa" - S.A. din Tulcea, respectiv Societatea Comerciala
"Piscicola Murighiol" - S.A. din Murighiol in cadrul unor cauze
comerciale avand ca obiect cererile de radiere a unor mentiuni privind
capitalul social, cereri introduse de catre Consiliul Judetean Tulcea.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin ca
Hotararea Guvernului nr. 1.360/2001 este contrara prevederilor art. 41 alin.
(3) din Constitutie, intrucat dispune trecerea in domeniul public a unor bunuri
din capitalul social al societatii comerciale, fara intrunirea conditiilor
prevazute pentru expropriere, adica neexistand cauza de utilitate publica si
fara o justa si prealabila despagubire. Pe de alta parte, apreciaza ca sunt
incalcate si dispozitiile art. 107 alin. (2) din Constitutie, intrucat
hotararea de Guvern criticata "are mai mult caracter de ordonanta, neavand
nici o legatura cu organizarea executarii legii".
Tribunalul Tulcea apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
nefondata, deoarece Hotararea Guvernului nr. 1.360/2001 a fost data in
executarea Legii nr. 213/1998, iar prin ea nu se dispune nici un transfer de
proprietate, ci se atesta domeniul public al unitatilor
administrativ-teritoriale ale judetului Tulcea.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
inadmisibila, intrucat, potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, pot
face obiect al controlului de neconstitutionalitate numai dispozitii din legi
sau ordonante ale Guvernului, iar nu si hotarari ale Guvernului.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat Curtii
Constitutionale punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului, rapoartele
intocmite de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost sesizata, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, cu solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Hotararii Guvernului nr. 1.360/2001 privind atestarea domeniului public al
judetului Tulcea, precum si al municipiului Tulcea, al oraselor si comunelor
din judetul Tulcea, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
497 din 10 iulie 2002, avand articol unic, cu urmatorul continut: "Se
atesta apartenenta la domeniul public al judetului Tulcea, precum si al
municipiului Tulcea, al oraselor si comunelor din judetul Tulcea a bunurilor
cuprinse in anexele nr. 1 - 49 care fac parte integranta din prezenta
hotarare."
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia
apreciaza ca dispozitiile hotararii criticate contravin prevederilor
constitutionale ale art. 41 alin. (2), (3) si (4) si ale art. 107 alin. (2),
dispozitii care, in urma revizuirii si republicarii Constitutiei Romaniei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, au
devenit art. 44 alin. (2), (3) si (5) si ale art. 108 alin. (2), avand
urmatorul continut:
- Art. 44 alin. (2), (3) si (5): "(2) Proprietatea privata este
garantata si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. Cetatenii
straini si apatrizii pot dobandi dreptul de proprietate privata asupra
terenurilor numai in conditiile rezultate din aderarea Romaniei la Uniunea
Europeana si din alte tratate internationale la care Romania este parte, pe
baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin lege organica, precum si
prin mostenire legala.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire. [...]
(5) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi
subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi
proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor,
precum si pentru alte daune imputabile autoritatii.";
- Art. 108 alin. (2): "Hotararile se emit pentru organizarea
executarii legilor."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca, potrivit
art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, Curtea Constitutionala
"hotaraste asupra exceptiilor de neconstitutionalitate privind legile si
ordonantele ridicate in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj
comercial", iar, potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, "Curtea
Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti
privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii
dintr-o lege sau dintr-o ordonanta [...]".
Astfel, hotararile Guvernului nu pot constitui obiect al controlului de
constitutionalitate exercitat de Curtea Constitutionala, acestea putand fi
atacate numai pe calea contenciosului administrativ. Pentru aceste motive,
potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
instanta judecatoreasca trebuia sa respinga exceptia de neconstitutionalitate
printr-o incheiere motivata, fara a mai sesiza Curtea Constitutionala. Intrucat
instanta de judecata nu s-a conformat acestor dispozitii legale, urmeaza ca
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Hotararii Guvernului nr.
1.360/2001 sa fie respinsa ca inadmisibila de catre Curtea Constitutionala.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca fiind inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Hotararii Guvernului nr. 1.360/2001 privind atestarea domeniului
public al judetului Tulcea, precum si al municipiului Tulcea, al oraselor si
comunelor din judetul Tulcea, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Agrodelta Sireasa" - S.A. din Tulcea in Dosarul nr. 2.096/2003 si de
Societatea Comerciala "Piscicola Murighiol" - S.A. din Murighiol in
Dosarul nr. 2.097/2003, ambele ale Tribunalului Tulcea.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 2 martie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Ioana Marilena Chiorean