Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 839 din 2 iunie 2009

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 28/2007 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 19/2002 privind unele masuri pentru constituirea si utilizarea fondului locativ de protocol, proprietate publica a statului, si pentru vanzarea unor imobile, proprietate privata a statului, aflate în administrarea Regiei Autonome „Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat"

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 506 din 22 iulie 2009



Ioan Vida                         - preşedinte

Nicolae Cochinescu         -judecător

Aspazia Cojocaru            -judecător

Acsinte Gaspar                -judecător

Petre Lăzăroiu                 -judecător

Ion Predescu                   -judecător

Tudorel Toader                -judecător

Puskas Valentin Zoltan    -judecător

Augustin Zegrean            -judecător

Antonia Constantin          - procuror

Irina Loredana Gulie        - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 28/2007 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 19/2002 privind unele măsuri pentru constituirea şi utilizarea fondului locativ de protocol, proprietate publică a statului, şi pentru vânzarea unor imobile, proprietate privată a statului, aflate în administrarea Regiei Autonome „Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat", excepţie ridicată de Silvana Constantinescu în Dosarul nr. 35.537/3/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.

La apelul nominal lipsesc părţile. Procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Cauza se află în stare de judecată.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea din 9 aprilie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 35.537/3/2007, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios   administrativ   si   fiscal   a   sesizat   Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 28/2007 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 19/2002 privind unele măsuri pentru constituirea şi utilizarea fondului locativ de protocol, proprietate publică a statului, şi pentru vânzarea unor imobile, proprietate privată a statului, aflate în administrarea Regiei Autonome „Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat", excepţie invocată de Silvana Constantinescu într-o cauză având ca obiect o acţiune în contencios administrativ.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 28/2007 contravin dispoziţiilor art. 1 alin. (3)', art. 16 alin. (1), art. 44 alin. (1) şi (2), art. 47 alin. (1)şi art. 135 alin. (2) din Constituţie, deoarece faptul că locuinţele închiriate „fac obiect al proprietăţii private a statului ori că ele se află în administrarea Regiei Autonome «Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat» nu justifică reglementarea vânzării acestora în mod diferit faţă de locuinţele proprietatea statului sau a unor societăţi comerciale, care se vând chiriaşilor". In jurisprudenţa Curţii Constituţionale s-a stabilit că legislaţia privitoare la vânzarea locuinţelor ocupate de chiriaşi nu încalcă dispoziţiile art. 44 din Constituţie, potrivit cărora conţinutul şi limitele dreptului de proprietate se stabilesc prin lege, şi nici dispoziţiile art. 47 alin. (1) şi art. 135 alin. (2) lit. f) din Constituţie referitoare la obligaţia statului de a asigura creşterea calităţii vieţii şi de a lua măsuri de protecţie socială. Or, ordonanţa criticată este contrară acestor dispoziţii constituţionale, precum şi dispoziţiilor art. 1 alin. (3) din Constituţie, întrucât nu conţine norme de justiţie socială.

Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată.

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr.   47/1992,   încheierea   de   sesizare   a  fost   comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile criticate sunt constituţionale.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul acesteia îl constituie dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 28/2007 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 19/2002 privind unele măsuri pentru constituirea şi utilizarea fondului locativ de protocol, proprietate publică a statului, şi pentru vânzarea unor imobile, proprietate privată a statului, aflate în administrarea Regiei Autonome „Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat", publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 86 din 2 februarie 2007. Curtea urmează să examineze această ordonanţă aşa cum a fost aprobată prin Legea nr. 229/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 5 noiembrie 2008.

Excepţia de neconstituţionalitate se raportează la prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (3) referitoare la statul român, ale art. 16 alin. (1) şi (2) referitoare la egalitatea în drepturi, ale art. 44 alin. (1) şi (2) referitoare la dreptul de proprietate privată, ale art. 47 referitoare la nivelul de trai, ale art. 57 referitoare la exercitarea drepturilor şi a libertăţilor şi ale art. 135 alin. (2) lit. f) referitoare la economia României.

Examinând excepţia, Curtea constată că în jurisprudenţa sa a mai efectuat controlul de constituţionalitate asupra unor dispoziţii cuprinse în Legea de aprobare a Ordonanţei Guvernului nr. 28/2007, pronunţând Decizia nr. 38 din 30 ianuarie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 122 din 15 februarie 2008.

Prin această decizie, a fost soluţionată sesizarea formulată de un număr de 70 de deputaţi privind neconstituţionalitatea art. 181 din Legea nr. 229/2008 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 28/2007, potrivit căruia deţinătorii, persoane fizice sau juridice, care foloseau imobilele prevăzute la art. 11 din Ordonanţa Guvernului nr. 19/2002 şi aveau toate taxele aferente folosirii imobilului plătite integral puteau să cumpere acest imobil prin negociere directă. Art. 11 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/2002 prevede că „Imobilele, proprietate privată a statului, aflate în administrarea Regiei Autonome «Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat» care au situaţia juridică clarificată şi nu sunt grevate de sarcini, pot fi vândute potrivit prevederilor prezentei ordonanţe", iar art. 11 alin. (2) din acelaşi act normativ statuează: „în sensul prezentului capitol, prin imobile se înţeleg construcţiile care au altă destinaţie decât aceea de locuinţă, precum şi terenurile".

Autorii sesizării au apreciat că dispoziţiile art. 181 din Legea nr. 229/2008 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 28/2007 sunt contrare dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât prin evitarea vânzării la licitaţie a imobilelor se instituie o măsură discriminatorie faţă de toate celelalte persoane care, potrivit dreptului comun, au acest drept, creând astfel un regim privilegiat pentru persoanele fizice şi juridice de drept privat care foloseau la data apariţiei Ordonanţei Guvernului nr. 28/2007 aceste imobile.

Cu prilejul examinării criticii de neconstituţionalitate, Curtea Constituţională a statuat, invocând atât practica sa, cât şi practica Curţii Europene a Drepturilor Omului, că „principiul constituţional al egalităţii cetăţenilor în faţa legii, fără privilegii şi fără discriminări, consacrat de art. 16 alin. (1), ce se corelează cu prevederile cuprinse în art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, nu înseamnă că reglementarea trebuie să fie uniformă, aşa încât, dacă la situaţii egale trebuie să corespundă un tratament egal, la situaţii diferite, tratamentul nu poate fi decât diferit, justificat în mod obiectiv şi raţional".

Cu acelaşi prilej, Curtea, examinând şi politica legiuitorului român în domeniul vânzării de locuinţe construite de stat, a reţinut că „legiuitorul român a reglementat vânzarea-cumpărarea locuinţelor construite din fondurile statului, deţinute de chiriaşi, prin norme cu caracter social, fiind exceptate de la aplicarea prevederilor art. 1 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 85/1992, locuinţele care depăşesc suprafeţele maxime prevăzute în actele normative în baza cărora s-au executat locuinţele din fondurile statului, precum şi locuinţele de protocol care au servit sau servesc demnitarilor sau altor persoane alese sau numite în funcţii drept locuinţe pe durata exercitării funcţiei, chiar dacă acestea sunt scoase ulterior din evidenţa locuinţelor de protocol, al căror regim juridic a fost stabilit prin Legea locuinţei nr. 114/1996 şi detaliat prin Ordonanţa Guvernului nr. 19/2002".

Din examinarea comparativă a acestor dispoziţii, Curtea a concluzionat cu acel prilej că legiuitorul a reglementat în mod distinct regimul juridic al locuinţelor de protocol, proprietate publică a statului, faţă de cel al locuinţelor proprietate privată a statului, constatând însă că din această ultimă categorie pot face parte şi locuinţele de protocol al căror regim juridic de proprietate publică a fost schimbat în cel de proprietate privată prin hotărâri ale Guvernului, aşa cum prevăd dispoziţiile art. 10 alin. (2) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia.

Aşadar, trecerea acestor locuinţe din categoria locuinţelor de protocol proprietate publică şi care nu pot fi înstrăinate în categoria locuinţelor proprietate privată a statului şi care pot fi înstrăinate nu poate justifica aplicarea regimului juridic al prevederilor anterioare - Decretul-lege nr. 61/1990, Legea nr. 85/1992 şi Legea locuinţei nr. 114/1996 - întrucât foştii chiriaşi, cumpărători ai locuinţelor construite din fondurile statului, le-au cumpărat în condiţiile unor acte normative de aplicabilitate generală, pe când deţinătorii locuinţelor de protocol, trecute mai apoi din proprietatea publică a statului în proprietatea privată a statului, au dobândit calitatea de chiriaşi fie ca urmare a alegerii lor într-o demnitate publică sau a numirii în funcţii publice, numai pe durata exercitării acestora, fie în baza unui act de folosire a locuinţelor la care nu aveau dreptul, legea neprevăzând o altă cale legală de a închiria aceste locuinţe.

Prin urmare, posibilitatea de a cumpăra astfel de locuinţe prin negociere directă creează, în favoarea deţinătorilor lor - demnitari, înalţi funcţionari publici, ori chiriaşi fără temei legal - un privilegiu nejustificat, obiectiv şi raţional faţă de celelalte persoane care ar dori să le cumpere, poziţia socială a acestor deţinători nereclamând o măsură cu caracter social din partea statului.

Faţă de toate aceste considerente, Curtea Constituţională a constatat că dispoziţiile referitoare la „vânzarea prin negociere directă" din art. 13, prevăzut la art. I pct. 3, şi dispoziţiile cuprinse la art. I pct. 6 referitoare la art. 181 din Legea privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 28/2007 sunt neconstituţionale.

In cauza de faţă, Curtea constată că motivele de neconstituţionalitate invocate tind să lipsească de eficienţă tocmai Decizia Curţii Constituţionale nr. 38 din 30 ianuarie 2008, prin  care  prevederile  art.   181   din  Ordonanţa  Guvernului nr. 28/2007, care dădeau posibilitatea vânzării prin negociere directă către chiriaşi a fostelor locuinţe de protocol trecute ulterior din proprietate publică a statului în proprietate privată a acestuia, au fost declarate neconstituţionale şi eliminate din cuprinsul Ordonanţei Guvernului nr. 28/2007.

Analizând susţinerile autoarei excepţiei, Curtea constată că aceasta critică Ordonanţa Guvernului nr. 28/2007 tocmai prin prisma faptului că „nu conţine norme de justiţie socială".

Or, tocmai acest aspect a fost avut în vedere de Curtea Constituţională în pronunţarea Deciziei nr. 38 din 30 ianuarie 2008, decizie în care s-a statuat că „poziţia socială a demnitarilor şi a înalţilor funcţionari publici nu reclamă o măsură cu caracter social din partea statului".

Pentru considerentele exprimate mai sus, Curtea constată că actul normativ criticat este în deplină concordanţă cu prevederile constituţionale invocate.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 28/2007 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 19/2002 privind unele măsuri pentru constituirea şi utilizarea fondului locativ de protocol, proprietate publică a statului, şi pentru vânzarea unor imobile, proprietate privată a statului, aflate în administrarea Regiei Autonome „Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat", excepţie ridicată de Silvana Constantinescu în Dosarul nr. 35.537/3/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 2 iunie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Irina Loredana Gulie


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 839/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 839 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 839/2009
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu