DECIZIE Nr.
766 din 3 iunie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
71/2009 privind plata unor sume prevazute în titluri executorii avand ca obiect
acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, astfel cum
au fost modificate prin art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
45/2010 pentru modificarea art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
71/2009 privind plata unor sume prevazute în titluri executorii avand ca obiect
acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 418 din 23 iunie 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Simona Ricu - procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect
acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, excepţie
ridicată de Danina-Maria Cărăgui în Dosarul nr. 6.266/318/2009 al Judecătoriei
Târgu Jiu.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza este în stare de judecată.
Preşedintele acordă cuvântul reprezentantului
Ministerului Public, care, având în vedere jurisprudenţa în materie a Curţii
Constituţionale, pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 7 octombrie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 6.266/318/2009, Judecătoria Târgu Jiu a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în
titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului
din sectorul bugetar.
Excepţia a fost ridicată de Danina-Maria Cărăgui într-o
cauză având ca obiect o contestaţie la executare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că dispoziţiile de lege
criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 15 alin. (2), art.
16, art. 20, art. 21 alin. (1), (2) şi (3), art. 41 alin. (2), art. 47 alin.
(1) şi art. 148 alin. (2), precum şi prevederilor art. 6 paragraful 1, art. 14,
art. 17 şi art. 18 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale, deoarece, suspendând „de drept",
obstrucţionează acordarea drepturilor salariale prevăzute de lege şi câştigate
prin hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile.
Judecătoria Târgu Jiu apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată, întrucât suspendă
executarea hotărârilor judecătoreşti având ca obiect creanţe împotriva
Guvernului, eşalonând plata drepturilor salariale stabilite prin hotărâri judecătoreşti
devenite executorii până la 31 decembrie 2009.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece „actul normativ
contestat, prin prevederea unor plăţi intermediare, garantează punerea în
aplicare a hotărârilor într-un termen rezonabil, atât la nivel individual, cât,
mai ales, la nivelul ansamblului fenomenului contencios de natură salarială a
întreg personalului din sectorul bugetar."
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere
cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum
şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009 privind
plata unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de
drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 416 din 18 iunie 2009, astfel cum au fost
modificate prin art. I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 45/2010 pentru
modificarea art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 337 din 20 mai 2010, dispoziţii
care au următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) Plata
sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti având ca obiect acordarea unor
drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din sectorul
bugetar, devenite executorii până la data de 31 decembrie 2009, se va realiza
după o procedură de executare care începe astfel:
a) în anul 2012 se plăteşte 34% din valoarea
titlului executoriu;
b) în anul 2013 se plăteşte 33% din valoarea
titlului executoriu;
c) în anul 2014 se plăteşte 33% din valoarea
titlului executoriu.
(2) In cursul termenului prevăzut la alin. (1) orice
procedură de executare silită se suspendă de drept.
(3) Sumele prevăzute la alin. (1), plătite în
temeiul prezentei ordonanţe de urgenţă, se actualizează cu indicele preţurilor
de consum comunicat de Institutul Naţional de Statistică.
(4) In înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă,
prin sectorul bugetar se înţelege autorităţile
şi instituţiile publice a căror finanţare se asigură astfel:
a) integral din bugetul de stat, bugetele locale,
bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, după caz;
b) din venituri proprii şi subvenţii acordate de la
bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat,
bugetele fondurilor speciale, după caz;
c) integral din venituri proprii.
Art. 2. - Prin ordin
al ordonatorilor principali de credite va fi stabilită procedura de efectuare a
plăţii titlurilor executorii, cu respectarea termenelor prevăzute la art. 1.
Art. 3. - Plăţile
restante la sumele aferente titlurilor executorii aflate sub incidenţa
prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea
de măsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 76/2009, şi a prevederilor Ordinului
ministrului justiţiei, al ministrului economiei şi finanţelor, al preşedintelui
Consiliului Superior al Magistraturii, al preşedintelui Inaltei Curţi de
Casaţie şi Justiţie şi al procurorului general al Parchetului de pe lângă
Inalta Curte de Casaţie si Justiţie nr. 1.859/C/2.484/26.650/131/3.774/C/2008 privind
modalitatea de eşalonare a plăţii sumelor prevăzute în titlurile executorii
emise până la intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor aspecte
financiare în sistemul justiţiei se execută cu respectarea prevederilor art. 1
şi 2."
Prevederile invocate în susţinerea excepţiei sunt cele
ale art. 15 alin. (2), art. 16, art. 20, art. 21 alin. (1), (2) şi (3), art. 41
alin. (2), art. 47 alin. (1) şi art. 148 alin. (2) din Constituţie, precum şi
cele ale art. 6 paragraful 1, art. 14, art. 17 şi art. 18 din Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009 - în forma
anterioară modificării aduse prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 45/2010
- plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti având ca obiect acordarea
unor drepturi salariale stabilite în favoarea personalului bugetar urmau să fie
plătite eşalonat începând cu anul 2010, pentru hotărârile devenite executorii
până la sfârşitul anului 2009, şi începând cu 2011 pentru cele devenite
executorii până la finalul acestui an.
Prin adoptarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 45/2010,
s-a amânat plata acestor drepturi salariale câştigate în instanţă, ca urmare a
constrângerilor bugetare impuse de situaţia economică actuală, astfel încât, ca
urmare a modificărilor aduse prin acest act normativ, plata sumelor prevăzute
prin hotărâri judecătoreşti, devenite executorii până la data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se va face astfel: 34% din valoarea
titlului executoriu - în anul 2012 şi 33% din valoarea titlului executoriu - în
anul 2013, respectiv în anul 2014.
Curtea constată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 71/2009, astfel cum a fost modificată prin Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 45/2010, reglementează eşalonarea plăţii unor sume prevăzute în
titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului
din sectorul bugetar. Instituirea acestei măsuri a fost determinată de
existenţa unui număr substanţial de cauze având ca obiect acordarea de drepturi
salariale, care a condus la o imposibilitate a autorităţii statale de a executa
hotărârile judecătoreşti pronunţate deja în această materie, în special în
actualul context de criză economică. Adoptarea actului normativ supus
controlului de constituţionalitate a fost determinată de circumstanţele
excepţionale care au impus instituirea unor măsuri prin care să fie limitată
temporar exercitarea drepturilor decurgând din hotărârile judecătoreşti
irevocabile pronunţate în materia respectivă, fără ca prin aceasta să se aducă
atingere înseşi substanţei acestor drepturi.
Pentru a evita devalorizarea sumelor ce fac obiectul
titlurilor executorii, ordonanţa de urgenţă prevede că acestea se actualizează
cu indicele preţurilor de consum, ceea ce garantează o executare în totalitate
a creanţei. Acest mecanism asigură executarea integrală a titlului, acordând
totodată statului posibilitatea să identifice resursele financiare necesare
achitării acestor sume.
Aşa fiind, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
71/2009 are în vedere rezolvarea unei situaţii extraordinare, prin reglementarea
unor măsuri cu caracter temporar şi derogatorii de la dreptul comun în materia
executării hotărârilor judecătoreşti. Măsurile instituite urmăresc un scop
legitim - asigurarea stabilităţii economice a ţării - şi păstrează un raport
rezonabil de proporţionalitate între mijloacele folosite şi obiectivul avut în
vedere - executarea eşalonată a hotărârilor judecătoreşti în cauză. Totodată,
măsurile reglementate au un caracter pozitiv, în sensul că Guvernul recunoaşte
obligaţia de plată a autorităţii statale şi se obligă la plata eşalonată a
titlurilor executorii, modalitate de executare impusă de situaţia de excepţie
pe care o reprezintă, pe de o parte, proporţia deosebit de semnificativă a
creanţelor astfel acumulate împotriva statului, şi, pe de altă parte,
stabilitatea economică a statului român în actualul context de criză economică
naţională şi internaţională.
Asupra constituţionalităţii prevederilor Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 71/2009, în formă anterioară modificărilor intervenite
prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 45/2010, Curtea s-a pronunţat prin
Decizia nr. 188 din 2 martie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 237 din 14 aprilie 2010, şi Decizia nr. 190 din 2 martie 2010,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 224 din 9 aprilie
2010, statuând că acest act normativ este constituţional.
Astfel, Curtea a constatat că nu se poate reţine
existenţa niciunei discriminări între debitori, în sensul că statul ca debitor
şi-ar aroga mai multe drepturi decât debitorii persoane de drept privat în ceea
ce priveşte executarea hotărârilor judecătoreşti. Curtea Europeană a
Drepturilor Omului a statuat că o deosebire de tratament juridic este
discriminatorie atunci când nu este justificată în mod obiectiv şi rezonabil,
aceasta însemnând că nu urmăreşte un scop legitim sau nu păstrează un raport
rezonabil de proporţionalitate între mijloacele folosite şi obiectivul avut în
vedere (în acest sens, a se vedea hotărârile pronunţate în cauzele „Aspecte
privind regimul lingvistic în şcolile belgiene" împotriva Belgiei, 1968,
Marckx împotriva Belgiei, 1979, Rasmussen împotriva Danemarcei, 1984,
Abdulaziz, Cabales şi Balkandali împotriva Regatului Unit, 1985, Gaygusuz
împotriva Austriei, 1996, Larkos împotriva Cipru 1999, Bocancea şi alţii
împotriva Moldovei, 2004). Totodată, în conformitate cu jurisprudenţa
Curţii Europene a Drepturilor Omului, statele beneficiază de o anumită marjă de
apreciere în a decide dacă şi în ce măsură diferenţele între diversele situaţii
similare justifică un tratament juridic diferit, iar scopul acestei marje
variază în funcţie de anumite circumstanţe, de domeniu şi de context (în acest
sens, a se vedea hotărârile pronunţate în cauzele „Aspecte privind regimul
lingvistic în şcolile belgiene" împotriva Belgiei, 1968, Gaygusuz
împotriva Austriei, 1986, Bocancea şi alţii împotriva Moldovei, 2004).
Or, în cauza de faţă, măsura contestată urmăreşte un
scop legitim - asigurarea stabilităţii economice a ţării - şi păstrează un
raport rezonabil de proporţionalitate între mijloacele folosite şi obiectivul
avut în vedere - executarea eşalonată a hotărârilor judecătoreşti în cauză.
Astfel, situaţia particulară ivită şi motivată prin existenţa unei situaţii
extraordinare este una care reclamă o diferenţă evidentă de tratament juridic.
Având în vedere cele de mai sus, Curtea apreciază că nu
poate fi reţinută încălcarea prevederilor constituţionale şi convenţionale
invocate în prezenta cauză.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate
de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume
prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale
personalului din sectorul bugetar, astfel cum au fost modificate prin art. I
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 45/2010 pentru modificarea art. 1 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute
în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale
personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicată de Danina-Maria Cărăgui în
Dosarul nr. 6.266/318/2009 al Judecătoriei Târgu Jiu.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 iunie 2010.
PREŞEDINTE,
Augustin Zegrean
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman