Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 706 din 11 septembrie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 160/2000 privind salarizarea controlorilor financiari din cadrul Curtii de Conturi

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 714 din 23 octombrie 2007



Ioan Vida                               - preşedinte

Nicolae Cochinescu              -judecător

Aspazia Cojocaru                  -judecător

Acsinte Gaspar                      -judecător

Petre Ninosu                          -judecător

Ion Predescu                         -judecător

Puskas Valentin Zoltan          -judecător

Tudorel Toader                      -judecător

Augustin Zegrean                  -judecător

Ion Tiucă                                - procuror

Mihai Paul Cotta                    - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 160/2000 privind salarizarea controlorilor financiari din cadrul Curţii de Conturi, excepţie ridicată de Marinei Sand în Dosarul nr. 75/102/2006 al Curţii de Apel Targu Mureş - Secţia civilă de muncă şi asigurări sociale, pentru minori şi familie.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Curtea dispune a se face apelul si în dosarele nr. 720D/2006, nr. 721 D/2007 şi nr. 776D-783D/2007, care au ca obiect aceeaşi excepţie de neconstituţionalitate, ridicată de Gligore Mădărăşan, Nicoleta Răzvan, Gheorghe Gavrilaş, Petru Isăilă Chibelean, Olivia Pop, Ioan Suciu, Renate Mihaela Baciu, Iulia Mathe, Anca Vlad si Ioana Elena Tomoroga în dosarele nr. 102/102/2006, 'nr. 101/102/2006, nr. 161/102/2006, nr. 79/102/2006, nr. 159/102/2006, nr. 105/102/2006, nr. 162/102/2006, nr. 76/102/2006, nr. 155/102/2006 si nr. 156/102/2006 ale aceleiaşi instanţe.

La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Curtea, avand în vedere identitatea de obiect a excepţiilor de neconstituţionalitate, pune în discuţie, din oficiu, conexarea dosarelor.

Reprezentantul Ministerului Public consideră că sunt îndeplinite condiţiile legale pentru conexare.

Curtea, în temeiul prevederilor art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarelor nr. 720D/2006, nr. 721 D/2007 şi nr. 776 - 783D/2007 la Dosarul nr. 719D/2007, care este primul înregistrat.

Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca nefondată, arătand că dispoziţiile art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 160/2000 nu sunt discriminatorii, iar textul de lege criticat nu se referă la restrangerea unor drepturi.

CURTEA,

avand în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele: Prin încheierile din 19 aprilie 2007, pronunţate în dosarele nr. 75/102/2006, nr. 102/102/2006 şi nr. 101/102/2006, precum şi prin încheierile din 27 aprilie 2007, pronunţate în celelalte dosare, Curtea de Apel Targu Mureş - Secţia civilă de muncă şi asigurări sociale, pentru minori şi familie a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 160/2000, excepţie ridicată de Marinei Sand, Gligore Mădărăşan, Nicoleta Răzvan, Gheorghe Gavrilaş, Petru Isăilă Chibelean, Olivia Pop, Ioan Suciu, Renate Mihaela Baciu, Iulia Mathe, Anca Vlad şi Ioana Elena Tomoroga în cauze avand ca obiect soluţionarea unor cereri de pretenţii pentru drepturi salariale.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorii acesteia susţin că textul art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 160/2000 restrange, în privinţa controlorilor financiari din cadrul Curţii de Conturi a Romaniei şi din cadrul camerelor de conturi judeţene, aplicabilitatea dispoziţiilor Legii nr. 50/1996 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului din organele autorităţii judecătoreşti, potrivit cărora controlorii financiari beneficiau de drepturi salariale egale pentru munca prestată în cadrul unei funcţii de demnitate publică. Astfel, textul de lege criticat încalcă principiul egalităţii în drepturi, consacrat de art. 16 alin. (1) din Constituţie şi restrange exerciţiul unor drepturi, fără să fie îndeplinite condiţiile prevăzute de art. 53 din Legea fundamentală şi cele înscrise în art. 19 pct. 3 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice, respectiv în art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.

Curtea de Apel Targu Mureş apreciază că dispoziţiile legale criticate aduc atingere principiului constituţional al egalităţii în drepturi, prevederilor art. 53 din Constituţie, precum şi reglementărilor internaţionale invocate în susţinerea excepţiei.

In conformitate cu prevederile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 160/2000 este inadmisibilă, deoarece se solicită modificarea acestui act normativ.

Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 160/2000 sunt neconstituţionale faţă de prevederile art. 16 din Constituţie, raportat la art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, deoarece aceste dispoziţii „conduc la aplicarea unui tratament juridic diferenţiat pentru persoane aflate în aceeaşi situaţie, şi anume între persoanele care îndeplinesc funcţii de specialitate specifice Curţii de Conturi şi celelalte categorii din sistemul bugetar şi personalul auxiliar de specialitate din organele autorităţii judecătoreşti". Mai arată că „statul încalcă principiul tratamentului egal atunci cand pe parcursul elaborării legilor sau al aplicării acestora distinge între persoane care sunt în situaţii analoage, respectiv atunci cand procesul de elaborare a legilor sau al apărării acestora nu ia în considerare diferenţele efective între persoane". In ce priveşte critica de neconstituţionalitate prin raportare la art. 53 din Constituţie şi la art. 19 pct. 3 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice, consideră că aceasta nu este întemeiată întrucat textul de lege examinat nu pune în discuţie restrangerea exerciţiului unor drepturi sau libertăţi fundamentale.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinand încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, constată următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,'3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 160/2000 privind salarizarea controlorilor financiari din cadrul Curţii de Conturi, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 510 din 18 octombrie 2000, aprobată prin Legea nr. 711/2001, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 785 din 11 decembrie 2001, dispoziţii potrivit cărora: „(1) Pe data aplicării prezentei ordonanţe de urgenţă prevederile referitoare la salariul de merit, sporuri, indemnizaţii, stimulente, prevăzute în Legea nr. 50/1995 cu privire la salarizarea membrilor şi personalului Curţii de Conturi, nu mai sunt aplicabile funcţiilor de specialitate specifice Curţii de Conturi.

(2) Anexa nr. HI/2 şi punctul 1 din anexa nr. VI/2 lit. D din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul contractual din sectorul bugetar se abrogă."

In opinia autorului excepţiei, textul de lege criticat încalcă prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi şi art. 53 referitoare la restrangerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi. Consideră, de asemenea, că sunt încălcate prevederile art. 19 pct. 3 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice, referitoare la condiţiile în care poate fi limitat exerciţiul unor drepturi, şi prevederile art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, referitoare la interzicerea oricărei discriminări.

Examinand excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată următoarele:

Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 160/2000 are ca obiect de reglementare salarizarea controlorilor financiari din cadrul Curţii de Conturi. Ordonanţa reglementează salarizarea acestei categorii de personal bugetar, avand la bază principiile Legii nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă funcţii de demnitate publică, referitoare la salarizarea persoanelor care ocupă funcţii de demnitate publică cu o indemnizaţie unică, stabilită în raport cu natura şi importanţa funcţiei îndeplinite şi ale activităţii desfăşurate. Astfel, art. 3 din ordonanţa de urgenţă prevede că „Indemnizaţia este unica formă de remunerare lunară a activităţii corespunzătoare funcţiei de controlor financiar şi reprezintă baza de calcul pentru stabilirea drepturilor şi obligaţiilor care se determină în raport cu venitul salarial".

Rezultă că art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 160/2000, criticat pentru neconstituţionalitate, prevede încetarea aplicabilităţii reglementărilor Legii nr. 50/1995, referitoare la salariul de merit, sporuri, indemnizaţii şi stimulente. Or, stabilirea principiilor şi a condiţiilor concrete de acordare a drepturilor salariale personalului bugetar intră în atribuţiile exclusive ale legiuitorului. Modificarea reglementărilor în această materie nu înseamnă restrangerea exerciţiului unor drepturi fundamentale. Constituţia prevede în art. 41 alin. (2), printre drepturile salariaţilor la protecţia socială a muncii, „instituirea unui salariu minim brut pe ţară", fără să dispună cu privire la cuantumul acestuia şi nici cu privire la drepturi salariale suplimentare, cum sunt sporurile, primele, stimulentele şi altele.

In consecinţă, dispoziţiile legale criticate nu încalcă prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (1) sau reglementările internaţionale invocate în susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate, referitoare la interzicerea oricărei discriminări. Pe cale de consecinţă, sunt respectate şi dispoziţiile art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, referitoare la interzicerea oricărei discriminări.

Curtea nu poate reţine nici încălcarea dispoziţiilor art. 53 din Constituţie, referitoare'la restrangerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, şi ale art. 19 pct. 3 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice, referitoare la condiţiile în care poate fi limitat exerciţiul unor drepturi, în condiţiile în care autorilor excepţiei nu li s-a încălcat, prin prevederile legale criticate, exerciţiul vreunuia dintre drepturile sau libertăţile invocate în susţinerea excepţiei.

Curtea reţine că este neîntemeiată şi critica potrivit căreia art. 6 din ordonanţa de urgenţă restrange, în privinţa controlorilor financiari din cadrul Curţii de Conturi a Romaniei şi din cadrul camerelor de conturi judeţene, aplicabilitatea dispoziţiilor Legii nr. 50/1996 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului din organele autorităţii judecătoreşti. In realitate, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 160/2000 se referă la Legea nr. 50/1995 cu privire la salarizarea membrilor şi personalului Curţii de Conturi, iar nu la Legea nr. 50/1996. Aşadar, nu se poate pune problema vreunei discriminări între controlorii financiari şi personalul din organele autorităţii judecătoreşti. Atribuţiile,' competenţele, sarcinile specifice, responsabilităţile şi importanţa activităţii desfăşurate sunt diferite chiar şi pentru personalul care este încadrat pe funcţii similare, dar la autorităţi sau instituţii publice diferite. Este dreptul exclusiv al legiuitorului de a face diferenţierea corespunzătoare la stabilirea drepturilor salariale.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 160/2000 privind salarizarea controlorilor financiari din cadrul Curţii de Conturi, excepţie ridicată de Marinei Sand în Dosarul nr. 75/102/2006 al Curţii de Apel Targu Mureş - Secţia civilă de muncă şi asigurări sociale, pentru minori şi familie şi de Gligore Mădărăşan, Nicoleta Răzvan, Gheorghe Gavrilas, Petru Isăilă Chibelean, Olivia Pop, Ioan Suciu, Renate Mihaela Baciu, Iulia Mathe, Anca Vlad si Ioana Elena Tomoroga în dosarele nr. 102/102/2006, nr. 101/102/2006, nr. 161/102/2006, nr. 79/102/2006, nr. 159/102/2006, nr. 105/102/2006, nr. 162/102/2006, nr. 76/102/2006, nr. 155/102/2006 şi nr. 156/102/2006 ale aceleiaşi instanţe.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 11 septembrie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Mihai Paul Cotta


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 706/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 706 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 706/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu