DECIZIE Nr.
706 din 11 septembrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 160/2000 privind salarizarea controlorilor financiari din cadrul
Curtii de Conturi
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 714 din 23 octombrie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 160/2000 privind salarizarea controlorilor financiari din cadrul
Curţii de Conturi, excepţie ridicată de Marinei Sand în Dosarul nr. 75/102/2006
al Curţii de Apel Targu Mureş
- Secţia civilă de muncă şi asigurări sociale, pentru minori şi familie.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea dispune a se face apelul
si în dosarele nr. 720D/2006, nr. 721 D/2007 şi nr. 776D-783D/2007, care au ca
obiect aceeaşi excepţie de neconstituţionalitate, ridicată de Gligore
Mădărăşan, Nicoleta Răzvan, Gheorghe Gavrilaş, Petru Isăilă Chibelean, Olivia
Pop, Ioan Suciu, Renate Mihaela Baciu, Iulia Mathe,
Anca Vlad si Ioana Elena Tomoroga în dosarele nr. 102/102/2006, 'nr.
101/102/2006, nr. 161/102/2006, nr. 79/102/2006, nr. 159/102/2006, nr.
105/102/2006, nr. 162/102/2006, nr. 76/102/2006, nr. 155/102/2006 si nr. 156/102/2006 ale aceleiaşi instanţe.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, avand în vedere
identitatea de obiect a excepţiilor de neconstituţionalitate, pune în discuţie,
din oficiu, conexarea dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public consideră că sunt
îndeplinite condiţiile legale pentru conexare.
Curtea, în temeiul prevederilor art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarelor nr. 720D/2006, nr. 721 D/2007 şi
nr. 776 - 783D/2007 la Dosarul nr. 719D/2007, care este
primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate, ca nefondată, arătand că dispoziţiile art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
160/2000 nu sunt discriminatorii, iar textul de lege criticat nu se referă la
restrangerea unor drepturi.
CURTEA,
avand în vedere actele şi
lucrările dosarului, reţine următoarele: Prin încheierile din 19 aprilie 2007,
pronunţate în dosarele nr. 75/102/2006, nr. 102/102/2006 şi nr. 101/102/2006,
precum şi prin încheierile din 27 aprilie 2007, pronunţate în celelalte dosare,
Curtea de Apel Targu
Mureş - Secţia civilă de muncă şi asigurări sociale, pentru minori şi familie a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 160/2000, excepţie ridicată de Marinei Sand, Gligore Mădărăşan, Nicoleta
Răzvan, Gheorghe Gavrilaş, Petru Isăilă Chibelean, Olivia Pop, Ioan Suciu, Renate Mihaela Baciu, Iulia Mathe,
Anca Vlad şi Ioana Elena Tomoroga în cauze avand ca obiect soluţionarea unor cereri de pretenţii pentru drepturi
salariale.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorii acesteia susţin că textul art. 6
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 160/2000 restrange, în privinţa controlorilor financiari
din cadrul Curţii de Conturi a Romaniei şi din cadrul camerelor de conturi judeţene, aplicabilitatea
dispoziţiilor Legii nr. 50/1996 privind salarizarea şi alte drepturi ale
personalului din organele autorităţii judecătoreşti, potrivit cărora
controlorii financiari beneficiau de drepturi salariale egale pentru munca
prestată în cadrul unei funcţii de demnitate publică. Astfel, textul de lege
criticat încalcă principiul egalităţii în drepturi, consacrat de art. 16 alin.
(1) din Constituţie şi restrange
exerciţiul unor drepturi, fără să fie îndeplinite condiţiile prevăzute de art.
53 din Legea fundamentală şi cele înscrise în art. 19 pct. 3 din Pactul
internaţional cu privire la drepturile civile şi politice, respectiv în art. 14
din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale.
Curtea de Apel Targu
Mureş apreciază că dispoziţiile legale criticate
aduc atingere principiului constituţional al egalităţii în drepturi,
prevederilor art. 53 din Constituţie, precum şi reglementărilor internaţionale
invocate în susţinerea excepţiei.
In conformitate cu prevederile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost
comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi
Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei
de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 160/2000 este inadmisibilă, deoarece se solicită
modificarea acestui act normativ.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 160/2000 sunt
neconstituţionale faţă de prevederile art. 16 din Constituţie, raportat la art.
14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale, deoarece aceste dispoziţii „conduc la aplicarea unui tratament
juridic diferenţiat pentru persoane aflate în aceeaşi situaţie, şi anume între
persoanele care îndeplinesc funcţii de specialitate specifice Curţii de Conturi
şi celelalte categorii din sistemul bugetar şi personalul auxiliar de
specialitate din organele autorităţii judecătoreşti". Mai arată că „statul
încalcă principiul tratamentului egal atunci cand pe parcursul elaborării legilor sau al aplicării acestora
distinge între persoane care sunt în situaţii analoage, respectiv atunci cand procesul de elaborare a legilor sau al
apărării acestora nu ia în considerare diferenţele efective între
persoane". In ce priveşte critica de neconstituţionalitate prin raportare
la art. 53 din Constituţie şi la art. 19 pct. 3 din Pactul internaţional cu
privire la drepturile civile şi politice, consideră că aceasta nu este
întemeiată întrucat textul de
lege examinat nu pune în discuţie restrangerea exerciţiului unor drepturi sau libertăţi fundamentale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinand încheierile de
sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele
întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile
legale criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, constată următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,'3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 160/2000 privind
salarizarea controlorilor financiari din cadrul Curţii de Conturi, publicată în
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 510 din 18 octombrie 2000, aprobată prin Legea nr. 711/2001,
publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 785 din 11 decembrie 2001, dispoziţii potrivit cărora: „(1)
Pe data aplicării prezentei ordonanţe de urgenţă prevederile referitoare la
salariul de merit, sporuri, indemnizaţii, stimulente, prevăzute în Legea nr.
50/1995 cu privire la salarizarea membrilor şi personalului Curţii de Conturi,
nu mai sunt aplicabile funcţiilor de specialitate specifice Curţii de Conturi.
(2) Anexa nr. HI/2 şi punctul 1 din anexa nr. VI/2
lit. D din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de
stabilire a salariilor de bază pentru personalul contractual din sectorul
bugetar se abrogă."
In opinia autorului excepţiei, textul de lege criticat
încalcă prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în
drepturi şi art. 53 referitoare la restrangerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi. Consideră,
de asemenea, că sunt încălcate prevederile art. 19 pct. 3 din Pactul
internaţional cu privire la drepturile civile şi politice, referitoare la
condiţiile în care poate fi limitat exerciţiul unor drepturi, şi prevederile
art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale, referitoare la interzicerea oricărei discriminări.
Examinand excepţia de
neconstituţionalitate, Curtea constată următoarele:
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 160/2000 are ca
obiect de reglementare salarizarea controlorilor financiari din cadrul Curţii
de Conturi. Ordonanţa reglementează salarizarea acestei categorii de personal
bugetar, avand la bază
principiile Legii nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de
bază în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă
funcţii de demnitate publică, referitoare la salarizarea persoanelor care ocupă
funcţii de demnitate publică cu o indemnizaţie unică, stabilită în raport cu
natura şi importanţa funcţiei îndeplinite şi ale activităţii desfăşurate.
Astfel, art. 3 din ordonanţa de urgenţă prevede că „Indemnizaţia este unica formă de remunerare lunară a
activităţii corespunzătoare funcţiei de controlor financiar şi reprezintă baza de calcul pentru stabilirea
drepturilor şi obligaţiilor care se determină în raport cu venitul
salarial".
Rezultă că art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 160/2000, criticat pentru neconstituţionalitate, prevede încetarea
aplicabilităţii reglementărilor Legii nr. 50/1995, referitoare la salariul de
merit, sporuri, indemnizaţii şi stimulente. Or, stabilirea principiilor şi a
condiţiilor concrete de acordare a drepturilor salariale personalului bugetar
intră în atribuţiile exclusive ale legiuitorului. Modificarea reglementărilor
în această materie nu înseamnă restrangerea exerciţiului unor drepturi fundamentale. Constituţia prevede
în art. 41 alin. (2), printre drepturile salariaţilor la protecţia socială a
muncii, „instituirea unui
salariu minim brut pe ţară", fără să dispună
cu privire la cuantumul acestuia şi nici cu privire la drepturi salariale
suplimentare, cum sunt sporurile, primele, stimulentele şi altele.
In consecinţă, dispoziţiile legale criticate nu încalcă
prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (1) sau reglementările
internaţionale invocate în susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate,
referitoare la interzicerea oricărei discriminări. Pe cale de consecinţă, sunt
respectate şi dispoziţiile art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor
omului şi a libertăţilor fundamentale, referitoare la interzicerea oricărei
discriminări.
Curtea nu poate reţine nici încălcarea dispoziţiilor
art. 53 din Constituţie, referitoare'la restrangerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, şi ale
art. 19 pct. 3 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi
politice, referitoare la condiţiile în care poate fi limitat exerciţiul unor
drepturi, în condiţiile în care autorilor excepţiei nu li s-a încălcat, prin
prevederile legale criticate, exerciţiul vreunuia dintre drepturile sau
libertăţile invocate în susţinerea excepţiei.
Curtea reţine că este neîntemeiată şi critica potrivit
căreia art. 6 din ordonanţa de urgenţă restrange, în privinţa controlorilor financiari din cadrul Curţii de
Conturi a Romaniei şi din
cadrul camerelor de conturi judeţene, aplicabilitatea dispoziţiilor Legii nr.
50/1996 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului din organele
autorităţii judecătoreşti. In realitate, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
160/2000 se referă la Legea nr. 50/1995 cu privire la salarizarea membrilor şi
personalului Curţii de Conturi, iar nu la Legea nr. 50/1996. Aşadar, nu se
poate pune problema vreunei discriminări între controlorii financiari şi
personalul din organele autorităţii judecătoreşti. Atribuţiile,' competenţele,
sarcinile specifice, responsabilităţile şi importanţa activităţii desfăşurate
sunt diferite chiar şi pentru personalul care este încadrat pe funcţii
similare, dar la autorităţi sau instituţii publice diferite. Este dreptul
exclusiv al legiuitorului de a face diferenţierea corespunzătoare la stabilirea
drepturilor salariale.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 160/2000 privind
salarizarea controlorilor financiari din cadrul Curţii de Conturi, excepţie
ridicată de Marinei Sand în Dosarul nr. 75/102/2006 al Curţii de Apel Targu Mureş - Secţia civilă de muncă şi
asigurări sociale, pentru minori şi familie şi de Gligore Mădărăşan, Nicoleta
Răzvan, Gheorghe Gavrilas, Petru Isăilă Chibelean, Olivia Pop, Ioan Suciu,
Renate Mihaela Baciu, Iulia Mathe, Anca Vlad si Ioana Elena Tomoroga în dosarele
nr. 102/102/2006, nr. 101/102/2006, nr. 161/102/2006, nr. 79/102/2006, nr.
159/102/2006, nr. 105/102/2006, nr. 162/102/2006, nr. 76/102/2006, nr.
155/102/2006 şi nr. 156/102/2006 ale aceleiaşi instanţe.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 11 septembrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta