Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 701 din 17 octombrie 2006

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 si art. 7 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 974 din 6 decembrie 2006



Ioan Vida                                         - preşedinte

Nicolae Cochinescu                        - judecător

Aspazia Cojocaru                            - judecător

Acsinte Gaspar                               - judecător

Petre Ninosu                                   - judecător

Ion Predescu                                   - judecător

Şerban Viorel Stănoiu                    - judecător

Antonia Constantin                          - procuror

Patricia Marilena Ionea                  - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 6 şi ale art. 7 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor de stat, excepţie ridicată de Emil Dunca în Dosarul nr. 1.065/2006 al Tribunalului Teleorman - Secţia civilă  si  de  Alecsandru  V. Jaucă    în    Dosarul nr. 2.691/39/2006 al Curţii de Apel Suceava - Secţia comercială, contencios administrativ şi fiscal.

Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din 5 octombrie 2006 şi au fost consemnate în încheierea de la acea dată, când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amânat pronunţarea la data de 17 octombrie 2006.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată următoarele:

Prin Incheierea din 28 aprilie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 1.065/2006, Tribunalul Teleorman - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 alin. (1) şi (2) şi art. 7 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor de stat, excepţie ridicată de Emil Dunca cu prilejul soluţionării contestaţiei formulate împotriva deciziei de recalculare a pensiei.

Prin Incheierea din 24 mai 2006, pronunţată în Dosarul nr. 2.691/39/2006, Curtea de Apel Suceava - Secţia comercială, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005, excepţie ridicată de Alecsandru V. Jaucă cu prilejul soluţionării unei acţiuni în contencios administrativ formulate împotriva Casei Judeţene de Pensii Suceava.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţă, că dispoziţiile art. 6 şi ale art. 7 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 contravin dispoziţiilor constituţionale consacrate în art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1) şi art. 47 alin. (2). In acest sens, arată că dispoziţiile legale criticate încalcă „principiul drepturilor câştigate", întrucât stabilesc un punctaj mediu anual inferior celui stabilit prin legislaţia anterioară, fapt ce determină scăderea cuantumului pensiilor. De asemenea, arată că textele de lege criticate instituie un tratament discriminatoriu faţă de persoanele pentru care se menţine cuantumul pensiei cuvenite sau aflate în plată superior celui rezultat în urma recalculării, întrucât aceste persoane nu vor putea beneficia de indexarea sau majorarea pensiei până când, din înmulţirea punctului de pensie cu punctajul mediu, nu va rezulta un cuantum mai mare decât al pensiei cuvenite sau aflate în plată.

Tribunalul Teleorman - Secţia civilă apreciază că excepţia ridicată este întemeiată, deoarece dispoziţiile legale criticate încalcă principiul neretroactivităţii legii şi principiul drepturilor câştigate, făcând posibilă micşorarea punctului de pensie.

Curtea de Apel Suceava - Secţia comercială, contencios administrativ şi fiscal consideră că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată, textele de lege criticate fiind în acord cu dispoziţiile constituţionale invocate.

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia ridicată.

Guvernul apreciază că textele de lege criticate nu au efecte retroactive, întrucât se aplică pentru viitor, de la data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005. De asemenea, arată că nu este încălcat nici principiul constituţional al egalităţii în drepturi, reglementările din cuprinsul dispoziţiilor legale criticate fiind aplicabile, fără nici  o discriminare,  pentru toate persoanele care se pensionează, aflate în situaţiile prevăzute de aceste dispoziţii legale şi care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege. In sfârşit, consideră că nu este înfrânt nici dreptul la pensie, consacrat de art. 47 alin. (2) din Constituţie, întrucât nici acest drept şi nici cuantumul pensiei nu au fost afectate în urma aplicării prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005.

Avocatul Poporului apreciază că textele de lege criticate sunt constituţionale, neconţinând dispoziţii cu efecte retroactive ori discriminatorii. De asemenea, arată că dreptul la pensie nu este încălcat, întrucât, în situaţia în care cuantumul pensiei aferent noului punctaj determinat este mai mic decât cel aflat în plată, legea dispune că va fi menţinut cuantumul în plată până la data la care, prin aplicarea formulei de calcul prevăzute de Legea nr. 19/2000, se va obţine un cuantum al pensiei mai mare decât acesta.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţia României, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 6 şi ale art. 7 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 din 7 februarie 2005, dispoziţii care au următoarea redactare:

-   Art. 6: „(1 ) In vederea stabilirii cuantumului pensiei ce urmează a fi plătită după efectuarea recalculării, punctajul mediu anual calculat potrivit art. 4 se compară cu punctajul mediu anual cuvenit sau aflat în plată în luna anterioară celei în care se efectuează plata, în conformitate cu etapele prevăzute la art. 3.

(2)  In situaţia în care cuantumul pensiei aferent noului punctaj determinat este mai mic decât cel cuvenit sau aflat în plată, se menţine cuantumul cuvenit sau aflat în plată până la data la care, prin aplicarea formulei de calcul prevăzute de Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, se va obţine un cuantum al pensiei mai mare decât acesta.

(3)  Pentru pensiile cărora le sunt aplicabile prevederile art. 1921 din Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, aflate în situaţia prevăzută la alin. (2), partea din cuantumul pensiei care se suportă de la bugetul de stat este cea corespunzătoare punctajului mediu anual aferent fiecărui an util realizat în cadrul fostelor unităţi agricole cooperatiste, a fiecărui an de contribuţie realizat de ţăranii cu gospodărie individuală din zonele necooperativizate sau perioadelor de contribuţii realizate în condiţiile Legii nr. 80/1992 privind pensiile şi alte drepturi de asigurări sociale ale agricultorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, punctaj mediu anual avut până la data recalculării.";

Art. 7 alin. (1): „Punctajul mediu anual determinat prin recalcularea prevăzută de prezenta ordonanţă de urgenţă,precum şi cuantumul pensiei cuvenit potrivit prevederilor art. 6 se stabilesc prin decizie a casei teritoriale de pensii, fără a se utiliza procedura de înştiinţare prealabilă prevăzută la art. 7 şi 8 din Normele metodologice de evaluare a pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem al asigurărilor sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, în vederea recalculării în conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.550/2004."

In opinia autorilor excepţiei, dispoziţiile legale criticate sunt contrare prevederilor constituţionale ale art. 15 alin. (2) privind principiul neretroactivităţii legii civile şi ale art. 16 alin. (1) referitoare la egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări, precum şi dispoziţiilor art. 47 alin. (2) care consacră dreptul la pensie.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, prin art. 180 alin. (2) a prevăzut sarcina Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale de a determina punctajul mediu anual al fiecărui pensionar prin raportarea cuantumului pensiilor cuvenite conform legislaţiei anterioare la punctajul de pensie stabilit conform prevederilor acestei legi, în vederea recorelării şi recalculării pensiilor într-o etapă ulterioară.

Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005, reglementând procedura şi etapele recalculării pensiilor anterior stabilite, prevede la art. 4 determinarea punctajului anual prin luarea în considerare a datelor existente cu privire la întreaga activitate a pensionarilor, conform noilor principii ale sistemului public de pensii. Potrivit art. 6 alin. (1) din aceeaşi ordonanţă, stabilirea cuantumului pensiei se face prin compararea punctajului anual calculat cu punctajul mediu anual cuvenit sau aflat în plată în luna anterioară celei în care se efectuează plata. In urma acestor operaţiuni noul punctaj mediu anual poate fi mai mare sau mai mic decât cel anterior determinat.

Aceste dispoziţii legale vizează trecutul numai sub aspectul că stagiul de cotizare a fost realizat, iar cuantumul pensiei aflate în plată a fost stabilit anterior, însă efectele recalculării se produc numai pentru viitor. Astfel, Curtea consideră că nu poate fi reţinută critica de neconstituţionalitate raportată la principiul neretroactivităţii legii civile.

In ceea ce priveşte susţinerile autorilor excepţiei, potrivit cărora textele de lege criticate ar aduce atingere dreptului la pensie, consacrat de art. 47 alin. (2) din Constituţie, Curtea constată că art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 prevede menţinerea cuantumului pensiei cuvenite sau aflate în plată în situaţia în care acesta este superior cuantumului pensiei aferent noului punctaj determinat, până la data la care prin aplicarea formulei de calcul prevăzute de Legea nr. 19/2000 se va obţine un cuantum al pensiei mai mare. Astfel, se asigură protejarea drepturilor legale câştigate sub imperiul legislaţiei anterior în vigoare, iar eventualele probleme ridicate de legalitatea şi corectitudinea cuantumului pensiei stabilit prin recalculare reprezintă doar aspecte ce ţin de aplicarea legii, fără a afecta caracterul constituţional al textelor de lege ce fac obiectul excepţiei.

In sfârşit, Curtea apreciază că nu pot fi reţinute nici criticile de neconstituţionalitate raportate la principiul constituţional al egalităţii în drepturi. Astfel, autorii excepţiei susţin că, în situaţia în care, în urma recalculării, se păstrează cuantumul superior al pensiei stabilite anterior, nu vor putea beneficia de indexarea sau majorarea pensiei până când, din înmulţirea punctului de pensie cu punctajul mediu anual, nu va rezulta un cuantum mai mare decât cel al pensiei cuvenite sau aflate în plată. Prin urmare, consideră că sunt discriminaţi în raport cu celelalte categorii de pensionari care beneficiază de aceste majorări. Or, Curtea constată că majorarea se aplică, fără deosebire, punctajului mediu anual sau celui aflat în plată, dar este posibil ca, pentru pensiile ce se încadrează în ipoteza art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 această majorare să nu determine şi o mărire efectivă a cuantumului pensiei, în situaţia în care, prin majorare, nu s-ar depăşi cuantumul corespunzător punctajului mediu anual avut până la data recalculării. Acest fapt nu creează însă o situaţie discriminatorie pentru pensionarii cărora li s-a aplicat art. 6 alin. (2), întrucât legea Ie-a permis acestora păstrarea unui cuantum al pensiei superior celui care li s-ar fi cuvenit potrivit dispoziţiilor legale în vigoare la data recalculării pensiei. O soluţie contrară ar crea o situaţie inechitabilă pentru cei cărora li s-ar aplica prevederile legale în vigoare la data pensionării, fără a se putea prevala de dispoziţiile legale anterioare, care ar determina un cuantum superior al pensiei.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA   CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 şi ale art. 7 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor de stat, excepţie ridicată de Emil Dunca în Dosarul nr. 1.065/2006 al Tribunalului Teleorman - Secţia civilă şi de Alecsandru V. Jaucă în Dosarul nr. 2.691/39/2006 al Curţii de Apel Suceava - Secţia comercială, contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 17 octombrie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Patricia Marilena Ionea


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 701/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 701 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 701/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu