DECIZIE Nr.
690 din 20 mai 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 2 si 3 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda în anul 2008
personalului din învatamant
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 403 din 17 iunie 2010
Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008
privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din
învăţământ, excepţie ridicată de Sindicatul Liber din Invăţământul Judeţului
Bacău în Dosarul nr. 695/110/2009 al Tribunalului Bacău - Secţia civilă, cauză
ce constituie obiectul Dosarului nr. 8.553D/2009 al Curţii Constituţionale.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea dispune a se face apelul şi în dosarele nr.
8.554D/2009 - nr. 8.566D/2009, având ca obiect aceeaşi excepţie de
neconstituţionalitate, ridicată de acelaşi autor în dosarele nr. 1.336/110/2009,
nr. 238/110/2009, nr. 683/110/2009, nr. 697/110/2009, nr. 700/110/2009, nr.
1.474/110/2009, nr. 1.351/110/2009, nr. 680/110/2009, nr. 226/110/2009, nr.
689/110/2009, nr. 692/110/2009, nr. 845/110/2009 şi nr. 1.471/110/2009 ale
aceleiaşi instanţe judecătoreşti.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, văzând identitatea parţială de
obiect al acestor cauze, pune în discuţie problema conexării lor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
propunerea de conexare a acestor cauze.
Curtea, în temeiul art. 14 şi al art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 8.554D/2009 - nr.
8.566D/2009 la Dosarul nr. 8.553D/2009, care a fost primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere, ca devenită inadmisibilă, a excepţiei de neconstituţionalitate,
deoarece, prin Decizia nr. 842/2009, Curtea Constituţională a constatat
neconstituţionalitatea textelor de lege ce constituie obiectul controlului din
prezenta cauză.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele: Prin încheierile din 27 martie 2009, 22 mai 2009 şi 27 mai 2009,
pronunţate în dosarele nr. 695/110/2009, nr. 1.336/110/2009, nr. 238/110/2009,
nr. 683/110/2009, nr. 697/110/2009, nr. 700/110/2009, nr. 1.474/110/2009, nr.
1.351/110/2009, nr. 680/110/2009, nr. 226/110/2009, nr. 689/110/2009, nr.
692/110/2009, nr. 845/110/2009 şi nr. 1.471/110/2009, Tribunalul Bacău -
Secţia civilă a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei
Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul
2008 personalului din învăţământ.
Excepţiile au fost ridicate de Sindicatul Liber din
Invăţământul Judeţului Bacău în cauze civile având ca obiect soluţionarea unor
litigii privind drepturi băneşti.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, având un conţinut identic, autorul acesteia susţine, în esenţă, că
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 este un act normativ emis de
puterea executivă fără să se ţină cont de o lege adoptată de Parlament (Legea
nr. 221/2008 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind
creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din
învăţământ), fără consultarea unuia dintre organismele sociale interesate în
realizarea politicii interne, respectiv Consiliul Economic şi Social, şi fără
respectarea exigenţelor specifice ordonanţelor de urgenţă referitoare la
motivarea urgenţei şi arătarea situaţiei extraordinare ce impune reglementarea
pe această cale. In plus, ordonanţa de urgenţă criticată afectează, prin
prevederile sale, dreptul la muncă şi la protecţie socială, precum şi dreptul
la un nivel de trai decent al salariaţilor din învăţământ.
In motivarea excepţiei, ca obiect al acesteia figurează
şi dispoziţiile art. 1, 2 şi 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
136/2008 privind stabilirea unor măsuri pentru salarizarea personalului din
învăţământ în anul 2008, excepţie respinsă, însă, ca inadmisibilă, prin
încheierea de sesizare a Curţii Constituţionale, arătându-se că prin Decizia
nr. 1.228/2008 instanţa de contencios constituţional a constatat
neconstitutionalitatea acestor prevederi legale.
Tribunalul Bacău - Secţia civilă apreciază că prevederile art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 încalcă dispoziţiile art. 1 alin. (4), art.
115 alin. (4) şi (6), art. 61 alin. (1) şi ale art. 47 din Constituţie.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate
ridicată.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul Poporului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite
de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului
nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008
personalului din învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 759 din 11 noiembrie 2008. Efectele juridice ale acestor dispoziţii au
încetat, în temeiul art. 147 alin. (1) din Constituţie, la 45 de zile de la
publicarea Deciziei nr. 842 din 2 iunie 2009 în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 464 din 6 iulie 2009, decizie prin care Curtea Constituţională a
constatat neconstituţionalitatea acestora.
Autorii excepţiei susţin că dispoziţiile legale
menţionate încalcă prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi (5)
privind principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, respectiv
obligaţia respectării Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, ale art.
41 alin. (2) privind dreptul salariaţilor la măsuri de protecţie socială, ale
art. 47 referitoare la nivelul de trai, ale art. 61 alin. (1) privind rolul
Parlamentului, ale art. 102 alin. (1) şi (2) privind rolul şi structura
Guvernului, ale art. 115 alin. (4) şi
(6) privind condiţiile de adoptare a ordonanţelor de
urgenţă, precum şi ale art. 141 privind Consiliul Economic şi Social.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
Constituţională constată că, prin Decizia nr. 842 din 2 iunie 2009,
dispoziţiile art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008
privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din
învăţământ au fost declarate ca fiind neconstituţionale, pentru motivele acolo
expuse. Or, potrivit art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, „nu pot face obiectul
excepţiei prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie
anterioară a Curţii Constituţionale". Văzând şi dispoziţiile alin. (6)
al aceluiaşi text de lege, în condiţiile în care Curtea a fost sesizată cu
soluţionarea prezentei excepţii de neconstituţionalitate anterior pronunţării
deciziei menţionate, rezultă că excepţia de neconstituţionalitate urmează să
fie respinsă ca devenită inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit.A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei
Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul
2008 personalului din învăţământ, excepţie ridicată de Sindicatul Liber din
Invăţământul Judeţului Bacău în dosarele nr. 695/110/2009, nr. 1.336/110/2009,
nr. 238/110/2009, nr. 683/110/2009, nr. 697/110/2009, nr. 700/110/2009, nr.
1.474/110/2009, nr. 1.351/110/2009, nr. 680/110/2009, nr. 226/110/2009, nr.
689/110/2009, nr. 692/110/2009, nr. 845/110/2009 şi nr. 1.471/110/2009 ale
Tribunalului Bacău - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 20 mai 2010.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi