DECIZIE Nr.
670 din 18 mai 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 12 alin. 3 din Legea cetateniei
romane nr. 21/1991
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 402 din 17 iunie 2010
Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 12 alin. 3 din Legea cetăţeniei
române nr. 21/1991, excepţie ridicată de Mariana Rusnac în Dosarul nr.
6.275/2/2008 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere a excepţiei ca inadmisibilă, fiind aplicabile prevederile art. 29
alin. (1) din Legea nr. 47/1992. Arată, în acest sens, că textul de lege
criticat a fost abrogat prin Legea nr. 354/2009 privind aprobarea Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 36/2009 pentru modificarea şi completarea Legii
cetăţeniei române nr. 21/1991, or, Curtea Constituţională se pronunţă numai
asupra prevederilor din legi sau ordonanţe în vigoare.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 6 octombrie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 6.275/2/2008, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a prevederilor art. 12 alin. 3 din Legea cetăţeniei
române nr. 21/1991. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Mariana Rusnac într-o cauză în legătură cu redobândirea cetăţeniei române.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia arată, în esenţă, că limitarea numărului de cereri
ce pot fi depuse în decurs de un an în vederea acordării sau redobândirii
cetăţeniei române este contrară prevederilor constituţionale şi convenţionale
referitoare la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil. Susţine că se
creează şi o inegalitate între cetăţenii moldoveni de naţionalitate română care
depun cererile la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din
străinătate şi cei care le depun în Republica Moldova.
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Arată că primirea
nelimitată a cererilor nu ar determina soluţionarea cu mai mare celeritate a
acestora, ci, prin dificultăţile administrative create, ar conduce la o analiză
chiar mai îngreunată şi mai superficială a acestora.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, întrucât textul de lege
criticat a fost abrogat prin art. I pct. 3 din Legea nr. 354/2009.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 12 alin. 3 din Legea cetăţeniei române nr. 21/1991,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 98 din 6 martie
2000, cu modificările şi completările ulterioare. La data ridicării excepţiei
de neconstituţionalitate, acestea aveau următorul cuprins:
- Art. 12 alin. 3: „In situaţia în care, la nivelul
misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, numărul solicitanţilor este cu
mult mai mare decât capacitatea de procesare a oficiului, se va proceda la
programarea acestora în limita a 30.000 de dosare pe an, pentru fiecare oficiu
consular."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
dispoziţiile de lege criticate contravin dispoziţiilor art. 21 alin. (3) din
Constituţie şi ale art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale referitoare la durata
rezonabilă a termenului de soluţionare a cauzelor, precum şi ale art. 16 alin.
(1) din Legea fundamentală, care consacră egalitatea cetăţenilor în faţa legii
şi a autorităţilor publice.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că, ulterior sesizării sale cu soluţionarea acesteia, a fost adoptată
Legea nr. 354/2009 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
36/2009 pentru modificarea şi completarea Legii cetăţeniei române nr. 21/1991,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 781 din 16 noiembrie
2009. Prin art. I pct. 3, această lege abrogă expres dispoziţiile art. 12 alin.
3 din Legea nr. 21/1991, criticate de autorul excepţiei. Prin urmare, excepţia
nu mai îndeplineşte una dintre condiţiile de admisibilitate prevăzute de art.
29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, şi anume aceea care impune ca textul legal
ce formează obiectul acesteia să fie în vigoare. Faţă de momentul pronunţării
asupra prezentei excepţii, Curtea constată că aceasta a devenit inadmisibilă,
prevederile art. 12 alin. 3 din Legea nr. 21/1991 fiind abrogate.
Aşadar, ţinând cont de prevederile art. 29 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, excepţia urmează să fie respinsă ca devenită inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit.A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 12 alin. 3 din Legea cetăţeniei
române nr. 21/1991, excepţie ridicată de Mariana Rusnac în Dosarul nr.
6.275/2/2008 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 18 mai 2010.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu