DECIZIE Nr. 524 din 11 octombrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278^1
alin. 1 din Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 965 din 31 octombrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Marinela Minca - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedura penala, exceptie
ridicata de Eugen Nicoara in Dosarul nr. 5.187/2005 al Judecatoriei Sectorului
3 Bucuresti.
La apelul nominal lipseste autorul exceptiei, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Magistratul-asistent refera Curtii ca Eugen Nicoara a depus la dosar
concluzii scrise, prin care solicita admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate.
Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 615D/2005, avand ca
obiect aceeasi exceptie, ridicata de instanta de judecata, din oficiu, in
Dosarul nr. 3.553/2005 al Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
La apelul nominal lipseste partea, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Curtea, avand in vedere ca exceptiile de neconstitutionalitate care fac
obiectul dosarelor nr. 597D/2005 si nr. 615D/2005 au continut identic, pune in
discutie, din oficiu, conexarea dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, in temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, dispune conexarea Dosarului
nr. 615D/2005 la Dosarul nr. 597D/2005, care a fost primul inregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public, avand cuvantul, pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, apreciind ca prevederile
legale criticate nu contravin dispozitiilor constitutionale si nici celor din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
invocate ca fiind incalcate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, retine urmatoarele:
Prin incheierile din 5 mai 2005 si 4 mai 2005, pronuntate in dosarele nr.
5.187/2005 si nr. 3.553/2005, Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti si Judecatoria
Sectorului 2 Bucuresti au sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedura
penala, exceptie ridicata de Eugen Nicoara si, respectiv, de instanta de
judecata, din oficiu, in dosarele mentionate.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, in esenta, ca
dispozitiile art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedura penala sunt
neconstitutionale "in masura in care nici o persoana nu poate accede la
justitie decat dupa respingerea unei plangeri prin rezolutie data de
procuror", intrucat, in conditiile in care "procurorul nu da o astfel
de rezolutie nici dupa ani de zile, ar insemna ca orice persoana sa nu mai
ajunga in fata justitiei niciodata, ori sa ajunga dupa o perioada indelungata
de timp".
In plus, Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti, care a invocat din oficiu
exceptia de neconstitutionalitate, avand in vedere practica neunitara existenta
la nivelul acestei instante in ceea ce priveste interpretarea sintagmei
"orice alte persoane ale caror interese legitime sunt vatamate",
cuprinsa in textul de lege criticat, sustine ca art. 278^1 alin. 1 din Codul de
procedura penala este neconstitutional in masura in care se interpreteaza in
sensul ca persoanele fata de care s-a aplicat amenda administrativa potrivit
dispozitiilor art. 11 pct. 1 lit. b) raportat la art. 10 lit. b^1) din Codul de
procedura penala nu au dreptul de a ataca solutia data de procuror. In opinia
instantei, aceasta sintagma vizeaza inclusiv persoanele fata de care s-a dispus
scoaterea de sub urmarire penala si carora li s-au aplicat sanctiuni
administrative, apreciindu-se ca "admiterea unei solutii contrare ar
echivala [...] cu o incalcare flagranta a principiului liberului acces la
justitie, [...] garantat atat de dispozitiile art. 6 alin. 2 din Codul de
procedura penala, cat si de art. 6 si 13 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale".
Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. Se arata ca formularea plangerii in
temeiul art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedura penala nu este conditionata
de comunicarea solutiei date de prim-procuror cu privire la solutionarea plangerii
impotriva solutiei de netrimitere in judecata, cata vreme, potrivit alin. 2 al
art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedura penala, in cazul in care
prim-procurorul parchetului nu a solutionat plangerea in termenul de 20 de zile
prevazut de art. 277 din Codul de procedura penala, termenul pentru
introducerea actiunii la instanta de judecata curge de la expirarea celor 20 de
zile.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, referindu-se la critica dispozitiilor art. 278^1 alin. 1 din
Codul de procedura penala in raport de prevederile art. 21 din Constitutie,
considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Se arata ca,
pentru a garanta persoanei lezate accesul liber la justitie intr-un termen
rezonabil, prin dispozitiile art. 278^1 alin. 2 din Codul de procedura penala
s-a stabilit in mod expres dreptul persoanei respective de a formula plangere
direct la instanta de judecata in cazul in care procurorul ierarhic superior
avea obligatia de a solutiona plangerea sa. Ca urmare, atat in cazul in care
procurorul ierarhic superior nu solutioneaza plangerea, cat si in situatia in
care tergiverseaza solutionarea acesteia peste termenul legal prevazut de art.
277 din Codul de procedura penala, la expirarea acestui termen se naste dreptul
persoanei lezate de a se adresa direct cu plangere la instanta de judecata,
accesul sau liber la justitie fiind asigurat prin dispozitiile art. 278^1 alin.
2 din Codul de procedura penala.
In ceea ce priveste criticile vizand interpretarea sintagmei "orice
alte persoane ale caror interese legitime sunt vatamate", formulate de
Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti, din oficiu, Guvernul considera ca exceptia
de neconstitutionalitate este inadmisibila, intrucat aceasta "se
intemeiaza in exclusivitate, pe de o parte, pe existenta unei practici
neunitare la nivelul completelor de judecata de la o instanta judecatoreasca
[...], iar, pe de alta parte, pe existenta unei carente legislative", in
sensul ca "nu se prevede solutia ce ar trebui pronuntata in situatia in care
o astfel de plangere ar fi admisibila si, totodata, intemeiata". Or,
"imprejurarea ca, in practica instantei judecatoresti, s-au pronuntat
solutii contradictorii pe acest aspect [...] nu poate face obiectul controlului
de constitutionalitate, intrucat nici Constitutia, nici Legea nr. 47/1992 [...]
nu recunoaste Curtii Constitutionale o astfel de competenta".
Avocatul Poporului apreciaza ca textul legal ce face obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate este deopotriva aplicabil tuturor persoanelor aflate in
ipoteza acestuia, fara privilegii sau discriminari in raport de criteriile
egalitatii in drepturi stabilite de art. 4 alin. (2) din Constitutie, si, de
asemenea, nu incalca liberul acces la justitie, ci, dimpotriva, asigura
realizarea acestui drept in acord cu prevederile art. 21 din Legea fundamentala
si cu cele ale art. 6 si 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si
a libertatilor fundamentale.
In ceea ce priveste criticile formulate de Judecatoria Sectorului 2
Bucuresti, din oficiu, se apreciaza ca acestea "vizeaza extinderea
prevederilor art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedura penala si la alte
situatii neprevazute de acestea, si anume posibilitatea atacarii, pe calea
plangerii la instantele judecatoresti, si a altor acte sau masuri ale
procurorului. Acceptarea unor astfel de critici ar echivala cu transformarea
instantei de contencios constitutional intr-un legislator pozitiv, ceea ce ar
contraveni art. 61 din Constitutie, potrivit caruia Parlamentul este unica
autoritate legiuitoare a tarii."
In concluzie, Avocatul Poporului, facand referire si la jurisprudenta
Curtii Constitutionale in materie, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
278^1 alin. 1 din Codul de procedura penala, potrivit carora, "Dupa
respingerea plangerii facute conform art. 275 - 278 impotriva rezolutiei de
neincepere a urmaririi penale sau a ordonantei ori, dupa caz, a rezolutiei de
clasare, de scoatere de sub urmarire penala sau de incetare a urmaririi penale,
date de procuror, persoana vatamata, precum si orice alte persoane ale caror
interese legitime sunt vatamate pot face plangere in termen de 20 de zile de la
data comunicarii de catre procuror a modului de rezolvare, potrivit art. 277 si
278, la instanta careia i-ar reveni, potrivit legii, competenta sa judece cauza
in prima instanta".
Prevederile constitutionale pretins incalcate sunt cele cuprinse in art. 16
alin. (1), privind egalitatea in drepturi, in art. 20, referitoare la tratatele
internationale privind drepturile omului, si in art. 21, care consacra accesul
liber la justitie. Se invoca, de asemenea, incalcarea art. 6 paragraful 1 si
art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, care reglementeaza dreptul la un proces echitabil, respectiv
dreptul la un recurs efectiv in fata unei instante nationale.
Examinand exceptia invocata, Curtea constata ca aceasta este neintemeiata
si urmeaza sa fie respinsa pentru urmatoarele considerente:
I. O prima critica de neconstitutionalitate consta in sustinerea ca prin
dispozitiile art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedura penala sunt incalcate
prevederile art. 21 din Constitutie "in masura in care nici o persoana nu
poate accede la justitie decat dupa respingerea unei plangeri prin rezolutie
data de procuror", intrucat, in ipoteza in care procurorul intarzie
solutionarea ori nu solutioneaza plangerea cu care a fost sesizat, nu se mai
poate realiza liberul acces la justitie sau acesta se poate realiza cu mare
intarziere.
Contrar acestei sustineri, Curtea retine ca art. 278^1 din Codul de
procedura penala reprezinta un raspuns la necesitatea consacrarii legale
exprese a dreptului persoanei de a se adresa instantei de judecata competente
atunci cand este nemultumita de solutia data plangerii sale contra actelor
procurorului, asadar o concretizare a dispozitiilor constitutionale privind
dreptul de acces liber la justitie. In vederea garantarii dreptului la un
proces echitabil, solutionat intr-un termen rezonabil, legiuitorul a prevazut
in mod expres, in cuprinsul art. 278^1 din Codul de procedura penala, dreptul
persoanei vatamate de a formula plangere direct la instanta de judecata in
cazul in care procurorul nu se conformeaza prevederilor art. 277 din Codul de
procedura penala, potrivit carora "procurorul este obligat sa rezolve
plangerea in termen de cel mult 20 de zile de la primire si sa comunice de
indata persoanei care a facut plangerea modul in care a fost rezolvata".
Astfel, in conformitate cu art. 278^1 alin. 2 din Codul de procedura penala,
"in cazul in care prim-procurorul parchetului sau, dupa caz, procurorul
general al parchetului de pe langa curtea de apel, procurorul sef de sectie al
Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie ori procurorul ierarhic
superior nu a solutionat plangerea in termenul de 20 de zile prevazut in art.
277, termenul de 20 de zile prevazut in alin. 1 curge de la data expirarii
termenului de 20 de zile". Asa fiind, este neintemeiata critica potrivit
careia eventuala nesolutionare a plangerii de catre procuror sau solutionarea
cu intarziere a acesteia ar avea drept consecinta impiedicarea accesului la
justitie, cata vreme termenul de formulare a plangerii la instanta curge, in
ipotezele aratate, de la data expirarii termenului legal de solutionare a
acesteia de catre procuror.
II. In ceea ce priveste criticile fundamentate pe existenta unei practici
neunitare la nivelul Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti sub aspectul
interpretarii sintagmei "orice alte persoane ale caror interese legitime
sunt vatamate", Curtea constata ca, potrivit dispozitiilor art. 2 alin.
(3) din Legea nr. 47/1992, aceasta "se pronunta numai asupra
constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost sesizata [...]".
Asadar, solicitarea de interpretare a prevederilor legale criticate nu intra in
competenta de solutionare a Curtii Constitutionale.
De altfel, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat in jurisprudenta sa
asupra constitutionalitatii art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedura penala.
In acest sens sunt, de exemplu, Decizia nr. 452 din 28 octombrie 2004,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.043 din 11
noiembrie 2004, si Decizia nr. 27 din 25 ianuarie 2005, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 154 din 22 februarie 2005. Cu acele
prilejuri, respingand exceptia de neconstitutionalitate ca neintemeiata, Curtea
a retinut ca dispozitiile alin. 1 al art. 278^1 din Codul de procedura penala,
care reglementeaza tocmai posibilitatea formularii plangerii la instanta de
judecata impotriva actelor prin care procurorul solutioneaza cauza penala fara
ca aceasta sa mai ajunga in fata instantei, asigura exercitarea dreptului de
acces la justitie in concordanta cu dispozitiile art. 21 din Legea fundamentala,
respectiv cu cele ale art. 6 paragraful 1 si art. 13 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Au deschisa calea
accesului la justitie, prin posibilitatea de a formula plangere la instantele
judecatoresti in temeiul art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedura penala, atat
"persoana vatamata", cat si "orice alte persoane ale caror
interese legitime sunt vatamate". Asadar, textul de lege criticat este
deopotriva aplicabil tuturor persoanelor care se afla in ipoteza acestuia, fara
privilegii sau discriminari in raport de criteriile egalitatii in drepturi
stabilite de art. 4 alin. (2) din Legea fundamentala, astfel incat nu poate fi
retinuta pretinsa incalcare a principiului egalitatii in drepturi, prevazut de
dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura a determina schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, atat solutia pronuntata in deciziile
mentionate, cat si considerentele care au fundamentat-o sunt valabile si in
prezenta cauza.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278^1 alin.
1 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Eugen Nicoara in Dosarul
nr. 5.187/2005 al Judecatoriei Sectorului 3 Bucuresti si de instanta de
judecata, din oficiu, in Dosarul nr. 3.553/2005 al Judecatoriei Sectorului 2
Bucuresti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 octombrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Marieta Safta