DECIZIE Nr.
516 din 8 mai 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 3 din Legea nr. 250/2007
pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 495 din 2 iulie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Patricia Marilena Ionea -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. I pct. 3 din Legea nr. 250/2007 pentru modificarea Legii
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale, excepţie ridicată de Benone Fuică, Ion Ioneci, Marioara Coinăcel şi
Virgina Filipescu în Dosarul nr. 8.186/121/2007 al Tribunalului Galaţi - Secţia
civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate, potrivit art.
29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, arătând că dispoziţiile de lege criticate
au fost abrogate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 14 decembrie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 8.186/121/2007, Tribunalul Galaţi - Secţia civilă a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. I pct. 3 din Legea nr. 250/2007 pentru modificarea Legii nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale. Excepţia
a fost ridicată de Benone Fuică, Ion Ioneci, Marioara Coinăcel şi Virgina
Filipescu cu prilejul soluţionării unui litigiu de muncă, având ca obiect
drepturi băneşti.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia arată, în esenţă, că textul de lege criticat, prin
care se stabileşte ca bază de calcul pentru contribuţia individuală de
asigurări sociale venitul brut realizat lunar, este contrar art. 20 alin. (1)
din Constituţie, prin raportare la prevederile art. 1 din Convenţia asupra
salariului din 1949, şi art. 41 alin. (2) din Constituţie. In acest sens, arată
că, urmare a modificării legislative aduse prin art. I pct. 3 din Legea nr.
250/2007 dispoziţiilor art. 23 alin. (3) din Legea nr. 19/2000, are loc o
diminuare a cuantumului salariului nominal net sub nivelul celui stabilit prin
raportul de serviciu încheiat, astfel că se creează un prejudiciu salariatului
şi se aduce atingere principiului protecţiei acestuia.
Tribunalul Galaţi - Secţia civilă consideră că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată. In
acest sens, arată că, potrivit art. 1 din Primul Protocol adiţional la
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale,
reclamanţii au avut un „bun", reprezentat de nivelul veniturilor pe care
le obţineau, a avut loc o ingerinţă legală în dreptul de proprietate, prin
faptul că au fost diminuate aceste venituri, iar justificarea ingerinţei,
respectiv necesitatea sumelor pentru bugetul asigurărilor sociale de stat, nu
realizează un echilibru just între interesul general şi cel particular.
In conformitate cu dispoziţiile
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de
sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de
vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului arată
că dispoziţiile legale criticate au fost abrogate la 1 ianuarie 2008 prin art.
I pct. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 91/2007 pentru modificarea
şi completarea unor acte normative din domeniul protecţiei sociale, astfel că,
potrivit art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, excepţia de
neconstituţionalitate este inadmisibilă.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au transmis punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum
şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. I pct. 3 din Legea nr.
250/2007 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii
şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 486 din 19 iulie 2007, dispoziţii potrivit cărora, „La
articolul 23, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
«(3) Baza de calcul prevăzută la alin. (1) şi (2)
este venitul brut realizat lunar»."
Autorii excepţiei consideră că acest text de lege este
contrar următoarelor prevederi constituţionale: art. 41 alin. (2) prin care se
consacră dreptul salariaţilor la protecţie socială şi art. 20 alin. (1)
referitor la tratatele internaţionale privind drepturile omului raportat la
prevederile art. 1 din Convenţia Organizaţiei Internaţionale a Muncii privind
protecţia salariului nr. 95/1949, ratificată de România prin Decretul nr.
284/1973, publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 81 din 6 iunie 1973,
prevederi prin care este definit salariul.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că textul de lege criticat modifică prevederile art. 23 alin. (3) din
Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de
asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
140 din 1 aprilie 2000. Curtea observă însă că prin art. I pct. 11 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 91/2007 pentru modificarea şi completarea
unor acte normative din domeniul protecţiei sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 671 din 1 octombrie 2007, art.
23 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 este abrogat.
In aceste condiţii, având în vedere că, potrivit art.
29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţională se pronunţă doar cu
privire la constituţionalitatea prevederilor dintr-o lege sau ordonanţă în
vigoare, excepţia de neconstituţionalitate urmează a fi respinsă ca fiind
inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art.I pct. 3 din Legea nr. 250/2007
pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte
drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Benone Fuică, Ion Ioneci,
Marioara Coinăcel şi Virgina Filipescu în Dosarul nr. 8.186/121/2007 al
Tribunalului Galaţi - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 8 mai 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea