DECIZIE Nr.
505 din 27 aprilie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, 3 si 6 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 160/2000 privind salarizarea controlorilor financiari din cadrul
Curtii de Conturi
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 426 din 25 iunie 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Patricia Marilena Ionea -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 1, 3 şi 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
160/2000 privind salarizarea controlorilor financiari din cadrul Curţii de
Conturi, excepţie ridicată de Doruţ Grec, Dumitru Pop, Marioara Banc, Vasile
Berar, Anişoara Bucşa, Florian But, Deac Viorica, Maria Hadade, Aurelia Jurj,
Rodica Marian, Dănilă Mastan, Alexandru Petrean, Florica Petrean (Toader),
Lucian Roatiş, Gheorghe Sabou şi Ioan Ghirasin în Dosarul nr. 2.932/84/2008 al
Curţii de Apel Cluj - Secţia civilă, de muncă şi asigurări sociale, pentru
minori şi familie.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei ca devenită inadmisibilă în temeiul art. 29 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, sens în care arată că textele de lege criticate au fost
abrogate prin dispoziţiile art. 48 alin. (1) pct. 15 din Legea nr. 330/2009.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 19 mai 2009, pronunţată în Dosarul
nr. 2.932/84/2008, Curtea de Apel Cluj - Secţia civilă, de muncă şi
asigurări sociale, pentru minori şi familie a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1, 3 şi 6 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 160/2000 privind salarizarea controlorilor
financiari din cadrul Curţii de Conturi, excepţie ridicată de Doruţ Grec,
Dumitru Pop, Marioara Banc, Vasile Berar, Anişoara Bucşa, Florian But, Deac
Viorica, Maria Hadade, Aurelia Jurj, Rodica Marian, Dănilă Mastan, Alexandru
Petrean, Florica Petrean (Toader), Lucian Roatiş, Gheorghe Sabou şi Ioan
Ghirasin cu prilejul soluţionării unor cauze având ca obiect calculul
drepturilor salariale.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că dispoziţiile de lege criticate, potrivit
cărora indemnizaţia lunară este unica formă de remunerare lunară a
controlorilor financiari din cadrul Curţii de Conturi, încalcă principiul
securităţii juridice, întrucât au dat naştere unor interpretări diferite. In
acest sens, arată că unele instanţe judecătoreşti au interpretat aceste
dispoziţii în sensul în care exclud acordarea oricăror altor sporuri, chiar
dacă acestea nu au fost abrogate expres de lege, în timp ce alte instanţe au
decis că se pot acorda astfel de sporuri.
Curtea de Apel Cluj - Secţia civilă, de muncă şi
asigurări sociale, pentru minori şi familie consideră
că textele de lege criticate sunt constituţionale.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată.
Avocatul Poporului arată
că textele de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 1, 3 şi 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 160/2000 privind salarizarea controlorilor financiari din cadrul Curţii de
Conturi, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 18
octombrie 2000, aprobată prin Legea nr. 711/2001, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 785 din 11 decembrie 2001.
Textele de lege criticate au următoarea redactare:
-Art. 1: „Controlorii financiari din cadrul Curţii
de Conturi se remunerează cu indemnizaţie lunară, conform anexei care face
parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.";
- Art. 3: „Indemnizaţia este unica formă de
remunerare lunară a activităţii corespunzătoare funcţiei de controlor financiar
şi reprezintă baza de calcul pentru stabilirea drepturilor şi obligaţiilor care
se determină în raport cu venitul salarial.";
- Art. 6: „(1) Pe data aplicării prezentei
ordonanţe de urgenţă prevederile referitoare la salariul de merit, sporuri,
indemnizaţii, stimulente, prevăzute în Legea nr. 50/1995 cu privire la
salarizarea membrilor şi personalului Curţii de Conturi, nu mai sunt aplicabile
funcţiilor de specialitate specifice Curţii de Conturi.
(2) Anexa nr. HI/2 şi punctul 1 din anexa nr. VI/2
lit. D din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de
stabilire a salariilor de bază pentru personalul contractual din sectorul
bugetar se abrogă."
Autorii excepţiei consideră că aceste prevederi de lege
sunt contrare următoarelor texte din Constituţie: art. 16 privind egalitatea în
drepturi a cetăţenilor, art. 20 referitor la tratatele internaţionale privind
drepturile omului, art. 34 alin. (1) şi (2) privind dreptul la ocrotirea
sănătăţii, art. 53 referitor la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau
libertăţi, art. 115 alin. (6) referitor la domeniile care nu pot fi
reglementate prin ordonanţe de urgenţă, art. 135 alin. (2) lit. f) prin care se
instituie obligaţia statului de a crea condiţiile necesare creşterii calităţii
vieţii şi art. 148 referitor la integrarea în Uniunea Europeană.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că, ulterior sesizării Curţii Constituţionale, textele de lege
criticate, precum şi întreaga Ordonanţă de urgenţă a Guvernului nr. 160/2000,
au fost abrogate prin dispoziţiile art. 48 alin. (1) pct. 15 din Legea nr.
330/2009 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 762 din 9 noiembrie
2009, soluţia legislativă criticată nefiind preluată în actul abrogator.
Pentru aceste motive, Curtea, având în vedere
dispoziţiile art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992, reţine că excepţia
de neconstituţionalitate a devenit inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1, 3 şi 6 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 160/2000 privind salarizarea controlorilor financiari din cadrul
Curţii de Conturi, excepţie ridicată de Doruţ Grec, Dumitru Pop, Marioara Banc,
Vasile Berar, Anişoara Bucşa, Florian But, Deac Viorica, Maria Hadade, Aurelia
Jurj, Rodica Marian, Dănilă Mastan, Alexandru Petrean, Florica Petrean
(Toader), Lucian Roatiş, Gheorghe Sabou şi Ioan Ghirasin în Dosarul nr.
2.932/84/2008 al Curţii de Apel Cluj - Secţia civilă, de muncă şi asigurări
sociale, pentru minori şi familie.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 27 aprilie
2010.
In temeiul dispoziţiilor art. 261 alin. 2 din Codul
de procedură civilă şi ale art. 1 din Hotărârea Plenului Curţii Constituţionale
nr. 8 din 8 iunie 2010, semnează
PREŞEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea