DECIZIE Nr.
494 din 6 mai 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 378 din 19 mai 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă -
procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, excepţie ridicată de Nica Leon în Dosarul nr.
8.201/105/2007 al Tribunalului Prahova - Secţia comercială şi de contencios
administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
dă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate. In acest sens, arată că o
excepţie cu acelaşi obiect şi critici de neconstituţionalitate a fost formulată
de acelaşi autor ca şi în cauza de faţă, Curtea respingând-o prin Decizia nr.
845/2006, ale cărei considerente şi soluţie se impun a fi menţinute şi în
prezentul dosar.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din
12 decembrie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 8.201/105/2007, Tribunalul Prahova
- Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Legii
nr.146/1997 privind taxele judiciare de timbru.
Excepţia a fost ridicată de Nica Leon într-o cauză
privind soluţionarea unei acţiuni comerciale.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul susţine, în sumar, că Legea
nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru este neconstituţională datorită
impunerii obligaţiei timbrării acţiunii în funcţie de valoarea cererii, taxă
fără de care este refuzat accesul la instanţă, pe criterii discriminatorii, de
avere. Menţionează, în acest context, faptul că acces „liber" nu poate
avea decât semnificaţia de acces „fără îngrădiri, oprelişti, fără bani",
şi nici cea oferită în interpretarea legiuitorului, a instanţelor judecătoreşti
şi a celei de contencios constituţional, potrivit căreia acces liber la
justiţie nu înseamnă şi acces gratuit ia acest serviciu public. De altfel,
Legea nr. 146/1997 este contrară şi prevederilor din Legea nr. 303/2004 şi
Legea nr. 304/2004, prin care, de asemenea, este garantat accesul liber la justiţie.
Tribunalul Prahova - Secţia comercială şi de
contencios administrativ opinează în sensul
constituţionalităţii dispoziţiilor Legii nr. 146/1997. Justiţia fiind o sarcina
a statului, acesta este în drept a percepe pentru îndeplinirea funcţiilor sale
taxele şi impozitele pe care găseşte de cuviinţă, fără ca astfel să se încalce
principiul egalităţii cetăţenilor sau accesul liber la justiţie, consacrate de
art. 16 şi 21 din Constituţie. Apreciază, în plus, că toate celelalte texte
constituţionale invocate nu au legătură cu interpretarea şi aplicarea Legii nr.
146/1997.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru sunt
constituţionale. Acestea nu contravin dreptului de acces liber la justiţie şi
principiului egalităţii şi nediscriminării, fiind, totodată, în deplin acord cu
prevederile art. 139 din Constituţie, referitoare la impozite, taxe şi alte
contribuţii. In acest sens a statuat şi Curtea Constituţională în mod constant,
de exemplu, prin deciziile nr. 423/2004, nr. 845/2006 şi nr. 935/2007.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului şi dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu modificările şi completările
ulterioare.
Autorul excepţiei consideră că actul normativ criticat
contravine prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (3), (4) şi (5)
referitoare la valorile supreme ale statului român, art. 4 alin. (2) prin care
este interzisă discriminarea cetăţenilor pe criterii de rasă, de naţionalitate,
de origine etnică, de limbă, de religie, de sex, de opinie, de apartenenţă
politică, de avere sau de origine socială, art. 13 - Limba oficială, art.
16 alin. (1) şi (2) privind egalitatea în drepturi, art. 20 - Tratatele internaţionale privind
drepturile omului, art. 21 - Accesul liber la justiţie, art. 44 - Dreptul de proprietate privată, art. 52
- Dreptul persoanei vătămate de o autoritate
publică, art. 53 - Restrângerea
exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, art.
54 - Fidelitatea fată de tară, art. 56 - Contribuţii financiare, art. 57 - Exercitarea
drepturilor şi a libertăţilor, art. 61 - Rolul şi structura (n.n.
Parlamentului), art. 82 -Validarea mandatului şi
depunerea jurământului (n.n. Preşedintele
României), art. 102 - Rolul
şi structura (n.n. Guvernului), art. 108 - Actele
Guvernului, art. 115 - Delegarea legislativă, art. 131 - Rolul Ministerului Public, art. 135 - Economia,
art. 136 - Proprietatea, art. 154 - Conflictul temporal de legi. De
asemenea, sunt invocate prevederile art. 6 din
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale,
privind dreptul la un proces echitabil, precum şi „unele drepturi" din
Declaraţia Universală a Drepturilor Omului.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
Constituţională constată că Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru a fost examinată în repetate rânduri pe calea controlului de
constituţionalitate a posteriori, chiar şi prin raportare la normele şi principiile fundamentale
invocate în prezenta cauză. De exemplu, prin Decizia nr. 845 din 28 noiembrie
2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 37 din 18 ianuarie 2007, Curtea,
soluţionând excepţia de neconstituţionalitate ridicată de acelaşi autor ca şi
în cauza de faţă, a reţinut, pentru argumentele acolo expuse, că prevederile Legii
nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru nu contravin dispoziţiilor art.
1 alin. (3), ale art. 4 alin. (2), ale art. 16 alin. (1) şi (2),'ale art. 20,
21, 52, 53, 54, 57, 61, 82, 102, 108, 115, 131, 135 şi 154 din Constituţie,
norme invocate, de asemenea, si în acest dosar.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie
ridicată de Nica Leon în Dosarul nr. 8.201/105/2007 al Tribunalului Prahova -
Secţia comercială şi de contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 mai 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi