Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 491 din 29 mai 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 57 2 lit. a), art. 57 4 alin. (1) lit. a), art. 58 lit. g) si art. 59 alin. (3) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, asa cum a fost modificata prin Legea nr. 102/2006

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 409 din 19 iunie 2007



Ion Predescu                              - preşedinte

Nicolae Cochinescu                    - judecător

Aspazia Cojocaru                       - judecător

Acsinte Gaspar                           - judecător

Kozsokar Gabor                        - judecător

Petre Ninosu                              - judecător

Şerban Viorel Stănoiu                - judecător

Tudorel Toader                         - judecător

Ion Tiucă                                   - procuror

Afrodita Laura Tutunaru             - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea  excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 572 lit. a),  art. 574 alin. (1) lit. a), art. 58 lit. g) şi art. 59 alin. (3) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, aşa cum a fost modificată prin Legea nr. 102/2006, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Dominus Rei" - S.R.L. Constanţa în Dosarul nr. 1.053/2003 al Tribunalului Constanţa - Secţia civilă.

La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 58 lit. g) şi art. 59 alin. (3) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului ca devenită inadmisibilă, deoarece prevederile legale criticate nu se regăsesc în noua reglementare. Cât priveşte excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 572 lit. a) şi art. 574 alin. (1) lit. a), arată că aceasta este neîntemeiată.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea din 6 aprilie 2004, pronunţată în Dosarul nr. 1.053/2003, Tribunalul Constanţa - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 40 lit. a) şi art. 41 pct. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, aprobată prin Legea nr. 105/2000, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Dominus Rei" - S.R.L. Constanţa în dosarul de mai sus având ca obiect soluţionarea unei cauze civile.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine că prevederile legale menţionate încalcă dispoziţiile constituţionale ale art. 16 alin. (1) şi (2) referitoare la egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi ale art. 21 referitoare la Accesul liber la justiţie, deoarece nu fac deosebire între persoanele juridice care efectuează transporturi rutiere fără licenţă, cu licenţe suspendate sau anulate şi persoanele juridice care, deşi au licenţă, au încălcat prevederile caietului de sarcini anexă la licenţe.

De asemenea, este de domeniul evidenţei că situaţia celor două persoane juridice este diferită, iar una din modalităţile de comitere a contravenţiei are un pericol social mai ridicat faţă de cealaltă. Aşa fiind, în considerarea unui proces echitabil ar trebui ca şi sancţiunile contravenţionale să fie diferite.

Tribunalul Constanţa - Secţia civilă opinează că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece dispoziţiile legale criticate nu interzic liberul acces la justiţie.

De asemenea, cu privire la pretinsa încălcare a prevederilor art. 16 din Constituţie, instanţa de judecată a făcut trimitere la jurisprudenţa Curţii în materie, potrivit căreia legiuitorul are deplina libertate de a stabili contravenţiile şi regimul sancţionator aplicabil.

Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate a devenit inadmisibilă, deoarece dispoziţiile legale criticate au fost abrogate şi nu s-a mai preluat soluţia legislativă anterioară.

Avocatul Poporului consideră că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, deoarece dispoziţiile legale criticate au fost abrogate, iar noul act normativ, respectiv Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 102/2006, nu a preluat în texte identice vechea reglementare.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională constată că a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituia, la data emiterii încheierii de sesizare, art. 40 lit. a) şi art. 41 pct. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 44/1997, aprobată prin Legea nr. 105/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 299 din 30 iunie 2000, şi aveau următorul conţinut:

-   Art. 40 lit. a): „Constituie contravenţie, în măsura in care, potrivit legii penale nu sunt considerate infracţiuni, şi se sancţionează ca atare următoarele fapte:

a) efectuarea de transporturi rutiere sau desfăşurarea de activităţi conexe acestora, conform prevederilor anexei nr. 2 pct. C, fără licenţe sau cu licenţe cu valabilitate expirată, suspendate sau anulate, precum şi nerespectarea prevederilor caietelor de sarcini, anexe la acestea;".

-   Art. 41 punctul (liniuţă 4): „Se sancţionează cu amendă: [...]

-  de la 3.200.000 lei la 4.000.000 lei, faptele prevăzute la art. 40 lit. a), b), c), g) şi h)."

Ulterior, Ordonanţa Guvernului nr. 44/1997 a fost abrogată integral prin art. 70 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 655 din 22 iulie 2005. La data de 9 mai 2006 s-a publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 398 Legea nr. 102/2006 de aprobare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005, lege care, potrivit art. II, a intrat în vigoare la data de 1 octombrie 2006.

Curtea constată că soluţia legislativă anterioară referitoare la contravenţia de a efectua transport rutier fără licenţă a fost preluată de art. 572 lit. a), iar sancţiunea corespunzătoare se regăseşte în art. 574 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005, aşa cum a fost modificată prin Legea nr. 102/2006, motiv pentru care instanţa de contencios constituţional urmează a examina constituţionalitatea acestor din urmă dispoziţii, care au următorul conţinut:

-    Art. 572 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005, aşa cum a fost modificată prin Legea nr. 102/2006:

„Constituie contravenţii, dacă nu sunt considerate infracţiuni potrivit legii penale, următoarele fapte:

a) efectuarea transportului rutier sau a activităţilor conexe acestuia fără a deţine licenţă de transport, certificat de transport în cont propriu, licenţă pentru activităţi conexe, licenţă de traseu sau autorizaţie de transport internaţional, document de transport pentru transportul de persoane prin servicii ocazionale, respectiv retrase, expirate sau declarate pierdute, după caz;".

-   Art. 574 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005, aşa cum a fost modificată prin Legea nr. 102/2006:

„(1) Se sancţionează cu amendă aplicată întreprinderilor sau operatorilor de transport rutier români sau străini, după caz:

a) de la 20.000 lei (RON) la 25.000 lei (RON), fapta prevăzută la art. 572 lit. a);".

Cât priveşte dispoziţia referitoare la nerespectarea prevederilor din caietul de sarcini anexă la licenţa de traseu, se constată că o contravenţie similară, pentru care, de data aceasta, subiectul activ poate fi numai conducătorul auto, disjunsă din cea iniţială prevăzută în art. 40 lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 44/1997, aşa cum a fost modificat prin Legea nr. 105/2000, se regăseşte în prevederile art. 58 lit. q) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005, aşa cum a fost modificată prin Legea nr. 102/2006, cu sancţiunea corespunzătoare în art. 59 alin. (3) lit. b) din aceeaşi ordonanţă, care au următorul conţinut:

-  Art. 58 lit. q) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005, asa cum a fost modificată prin Legea nr. 102/2006:

„Constituie contravenţii următoarele fapte:[...]

q) nerespectarea prevederilor licenţei de traseu, ale autorizaţiei de transport internaţional sau ale graficului de circulaţie;".

De menţionat că prin licenţă de traseu se înţelege documentul „care dă dreptul operatorului de transport rutier să efectueze transport rutier public de persoane prin servicii regulate sau servicii regulate speciale în trafic naţional pe un anumit traseu, conform programului de transport" - art. 3 alin. (1) pct. 25 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005, aşa cum a fost modificată prin Legea nr. 102/2006 - şi că, potrivit art. 35 din aceeaşi ordonanţă, „La efectuarea transportului rutier public de persoane prin servicii regulate şi servicii regulate speciale, operatorii de transport rutier au obligaţia respectării prevederilor caietului de sarcini al licenţei de traseu sau ale autorizaţiei de transport internaţional, precum şi ale graficului de circulaţie".

-   Art. 59 alin. (3) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005, aşa cum a fost modificată prin Legea nr. 102/2006:

„(3) Se sancţionează cu amendă aplicată conducătorului auto: [...]

b) de la 1.000 lei (RON) la 2.000 lei (RON), faptele prevăzute la art. 58 lit. q), ş) şi w);".

Din analiza textelor de mai sus rezultă că licenţa de traseu presupune, pe de o parte, existenţa unui program de transport pe un anumit traseu şi, pe de altă parte, a unui caiet de sarcini, însă sancţiunea nerespectării dispoziţiilor referitoare la traseu şi la programul de transport cade doar în sarcina conducătorului auto, operatorul de transport rutier având numai obligaţia generală de a respecta prevederile din caietul de sarcini, obligaţie care odată încălcată nu intră sub incidenţa legii contravenţionale, nefiind susceptibilă de sancţiune.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că asupra unor reglementări similare s-a mai pronunţat prin Decizia nr. 85 din 2 martie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 294 din 5 aprilie 2004, statuând în esenţă că prin sancţionarea contravenţională a faptei de a efectua transporturi rutiere sau de a desfăşura activităţi conexe acestora, fără licenţe sau cu licenţe cu valabilitate expirată, suspendate sau anulate, precum şi nerespectarea prevederilor caietelor de sarcini, anexe la acestea, nu se aduce atingere liberului acces la justiţie, întrucât nu cuprind dispoziţii privind interzicerea sau îngrădirea dreptului constituţional, pe care, de altfel, autorul excepţiei l-a exercitat în cauză. De asemenea, nu este afectat nici principiul egalităţii în drepturi, întrucât legiuitorul, fără să instituie vreo discriminare, a acţionat în temeiul dreptului său de apreciere cu privire la modalitatea de reglementare a condiţiilor în care anumite fapte să fie sancţionate contravenţional, precum şi la stabilirea sancţiunilor aplicabile.

Aşa fiind, Curtea constată că aceste argumente îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză numai în ce priveşte dispoziţiile art. 572 lit. a) şi art. 574 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005, aşa cum a fost modificată prin Legea nr. 102/2006.

Referitor la prevederile art. 58 lit. g) şi art. 59 alin. (3) lit. b) din acelaşi act normativ, Curtea constată că excepţia a devenit inadmisibilă, deoarece soluţia legislativă anterioară nu a fost conservată în noua reglementare. Or, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, instanţa de contencios constituţional decide asupra excepţiilor de neconstituţionalitate dintr-o lege sau ordonanţă ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau ordonanţă in vigoare. De altfel, o soluţie similară a fost pronunţată de Curtea Constituţională prin Decizia nr. 113 din 15 februarie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 151 din 2 martie 2007, prilej cu care a respins ca devenită inadmisibilă excepţia ridicată.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA   CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

1.   Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 572 lit. a) şi ale art. 574 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, aşa cum a fost modificată prin Legea nr. 102/2006, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Dominus Rei" - S.R.L. Constanţa în Dosarul nr. 1.053/2003 al Tribunalului Constanţa - Secţia civilă.

2.   Respinge ca devenită inadmisibilă excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 58 lit. g) şi ale art. 59 alin. (3) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, aşa cum a fost modificată prin Legea nr. 102/2006, excepţie ridicată de acelaşi autor în acelaşi dosar.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 29 mai 2007.

PREŞEDINTE,

ION PREDESCU

Magistrat-asistent,

Afrodita Laura Tutunaru


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 491/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 491 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 491/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu