DECIZIE Nr. 485 din 11 decembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin.
(3) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 30 din 14 ianuarie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind
impozitul pe venit, exceptie ridicata de Gabriel Biris in Dosarul nr.
1.927/CA/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a pentru conflicte de
munca si litigii de munca.
La apelul nominal se prezinta personal autorul exceptiei, lipsind celelalte
parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Autorul exceptiei considera ca prevederea legala supusa controlului incalca
dispozitiile art. 139 alin. (1) din Constitutie, intrucat permite ministrului
finantelor publice sa emita ordine prin care sa stabileasca cuantumul
baremurilor anuale pentru calculul platilor anticipate cu titlu de impozit.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca
neintemeiata a exceptiei de neconstitutionalitate, deoarece textul contestat nu
atribuie ministrului finantelor publice competenta de a emite acte de
legiferare, ci stabileste doar criteriile ce urmeaza a fi avute in vedere la
modul de calcul al impozitului pe venit.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 aprilie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 1.927/CA/2002,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a pentru conflicte de munca si litigii de
munca a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 8 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind
impozitul pe venit.
Exceptia a fost ridicata in dosarul de mai sus de reclamantul Gabriel
Biris.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca impozitul pe venit ar trebui stabilit numai prin lege emisa de Parlament si
promulgata de Presedinte. Chiar si in conditiile in care, potrivit art. 107
alin. (1) si (3) din Constitutie, Guvernul poate emite ordonante in baza unei
legi de abilitare, in limitele si conditiile prevazute de aceasta, imprejurarea
ca textul contestat permite posibilitatea ministrului finantelor publice sa
emita ordine in vederea aprobarii baremurilor anuale pentru calculul platilor
anticipate cu titlu de impozit nu face altceva decat sa scoata reglementarea
acestor baremuri de impozit de sub controlul Parlamentului. In opinia autorului
exceptiei, Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1/2002, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 2 din 4 ianuarie 2002, contrar
dispozitiei constitutionale citate, reglementeaza efectiv cuantumul impozitului
pe venit datorat de contribuabili pentru veniturile obtinute din salarii,
activitati independente, inchirierea bunurilor mobile sau imobile, drepturi de
proprietate intelectuala si pensii.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a pentru conflicte de munca si litigii
de munca apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
intrucat stabilirea impozitului in conditiile prevazute de actul normativ
atacat pe calea exceptiei de neconstitutionalitate reprezinta o masura conforma
principiului asezarii juste a sarcinilor fiscale.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Din analiza textului de lege criticat rezulta ca baremul anual, respectiv
lunar, pentru calculul platilor anticipate cu titlu de impozit va fi stabilit
prin ordin al ministrului finantelor publice, luandu-se in calcul 1/2 din rata
inflatiei prognozate pentru anul respectiv, aplicata la baremul de impunere
construit pe baza ratei inflatiei realizate pe perioada ianuarie - octombrie si
a prognozei pe lunile noiembrie - decembrie ale anului precedent. Prin aceasta
reglementare legiuitorul nu a facut altceva decat sa delege ministrului
finantelor publice competenta de a calcula si aproba baremurile de impunere cu
respectarea criteriilor impuse de textul contestat.
Referitor la sustinerea autorului exceptiei ce vizeaza nelegalitatea
ordinului mentionat, Guvernul considera ca aceasta este o problema de aplicare
a legii, care excede controlului contenciosului constitutional.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere emis de Guvern, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
8 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 435 din 3 august
2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 493/2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 543 din 25 iulie 2002, si care au urmatorul
continut:
Art. 8 alin. (3): "Incepand cu anul fiscal 2002 baremul anual,
respectiv lunar, pentru calculul platilor anticipate cu titlu de impozit se
stabileste luandu-se in calcul 1/2 din rata inflatiei prognozate pentru anul
respectiv, aplicata la baremul de impunere construit pe baza ratei inflatiei
realizate pe perioada ianuarie - octombrie si a prognozei pe lunile noiembrie -
decembrie ale anului precedent. Aceste baremuri se aproba prin ordin al ministrului
finantelor publice."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile art. 138 alin. (1) din Constitutia
Romaniei. Dupa aprobarea Legii de revizuire a Constitutiei, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, dispozitiile
constitutionale invocate sunt cuprinse in art. 139 alin. (1) cu urmatorul
continut:
Art. 139 alin. (1): "Impozitele, taxele si orice alte venituri ale
bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc
numai prin lege."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca din analiza
dispozitiilor art. 8 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 rezulta
numai obligativitatea stabilirii prin lege a impozitelor, nu si a modului in
care acestea se calculeaza. In consecinta, legiuitorul este liber sa delege
Executivul cu rezolvarea acestei probleme, fara ca prin aceasta sa se incalce
prevederile art. 108 alin. (1) si (2) din Constitutie, republicata.
Se constata, asadar, ca dispozitiile atacate pe calea exceptiei de
neconstitutionalitate nu constituie acte de legiferare, ci acte de aplicare a
legii - care implica doar calculul si aprobarea baremurilor de impunere cu
respectarea criteriilor impuse de textul criticat - pe deplin concordante cu
Legea fundamentala.
Nu poate fi primita nici critica avand ca obiect Ordinul ministrului
finantelor publice nr. 1/2002, dat fiind ca examinarea legalitatii acestui act
normativ nu intra in competenta Curtii Constitutionale, ci in aceea a
instantelor judecatoresti.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d), al art. 147
alin. (4) si al art. 139 alin. (1) din Constitutie, republicata, precum si al
art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din
Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (3)
din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, exceptie
ridicata de Gabriel Biris in Dosarul nr. 1.927/CA/2002 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a VIII-a pentru conflicte de munca si litigii de munca.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 decembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Afrodita Laura Tutunaru