DECIZIE Nr.
481 din 6 mai 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 86 alin. (2) din Legea nr. 188/1999
privind Statutul functionarilor publici
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 408 din 30 mai 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae
Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 74 alin. (2) din Legea nr. 188/1999
privind Statutul funcţionarilor publici, excepţie ridicată de Carmen Mihaela
Mironov în Dosarul nr. 4.457/121/2007 al Tribunalului Galaţi - Secţia
comercială maritimă şi fluvială şi de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată
lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, apreciind că
textul de lege criticat nu contravine niciuneia dintre prevederile din Legea
fundamentală şi din celelalte documente internaţionale invocate de autorul
excepţiei.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 8 iunie 2007, pronunţată în Dosarul
nr. 4.457/121/2007, Tribunalul Galaţi - Secţia comercială maritimă şi
fluvială şi de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 74
alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici. Excepţia
de neconstituţionalitate a fost ridicată de Carmen Mihaela Mironov într-o cauză
de contencios administrativ având ca obiect anularea dispoziţiei prin care a
fost suspendată dintr-o funcţie publică.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, se susţine, în esenţă, că dispoziţiile de lege criticate nesocotesc
principiului egalităţii în drepturi prevăzut de art. 16 alin. (1) din
Constituţie, întrucât, spre deosebire de alte categorii profesionale,
funcţionarii publici sunt suspendaţi de drept din funcţia pe care o ocupă în
cazul trimiterii în judecată a acestora pentru săvârşirea anumitor infracţiuni.
Se susţine că în acest mod se aplică pentru situaţii identice măsuri juridice
diferite. In plus, se arată că nu este respectată prezumţia de nevinovăţie,
consacrată atât de Constituţie, cât şi de alte documente internaţionale.
Tribunalul Galaţi - Secţia comercială maritimă şi
fluvială şi de contencios administrativ şi fiscal apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Arată că răspunderea
diverselor categorii de funcţionari publici se angajează conform statutului
fiecărei categorii, existând diferenţe între regimul juridic aplicabil, de
exemplu, funcţionarilor publici aleşi, celor din sfera puterii legislative,
celor din sfera puterii judecătoreşti şi celor din sfera administraţiei
publice. De aceea, nu se poate susţine că există situaţii identice cărora li se
aplică tratamente juridice diferite.
Avocatul Poporului precizează
că, în urma renumerotării şi republicării, art. 74 alin. (2) din Legea nr.
188/1999 a devenit art. 86 alin. (2). Invocând Decizia Curţii Constituţionale
nr. 482/2006, consideră că nu pot fi reţinute criticile de
neconstituţionalitate formulate de autorul excepţiei.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie, potrivit încheierii de sesizare a Curţii, prevederile art. 74 alin.
(2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, astfel cum
au fost modificate prin Legea nr. 251/2006, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 574
din 4 iulie 2006. Legea nr. 188/1999 a fost republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 365
din 29 mai 2007, dându-se textelor o nouă numerotare, dispoziţiile art. 74
alin. (2) criticate regăsindu-se în cuprinsul art. 86 alin. (2). Aşadar, obiect
al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 86 alin.
(2), care au următorul conţinut:
- Art. 86 alin. (2): „(2) In
cazul în care funcţionarul public este trimis în judecată pentru săvârşirea
unei infracţiuni de natura celor prevăzute la art. 54 lit. h), persoana care
are competenţa legală de numire în funcţia publică va dispune suspendarea
funcţionarului public din funcţia publică pe care o deţine."
Textul art. 54 lit. h), la care face trimitere art. 86
alin. (2), enumera infracţiunile a căror săvârşire constituie cazuri de
incompatibilitate cu exercitarea funcţiei publice.
In opinia autorului excepţiei, textul de lege criticat
contravine dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie privind egalitatea
cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, precum şi celor ale art.
6 paragraful 2 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale şi ale art. 11 din Declaraţia Universală a Drepturilor
Omului, ambele referitoare la prezumţia de nevinovăţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că, prin Decizia nr. 482 din 8 iunie 2006, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 596 din 11 iulie 2006, s-a mai pronunţat asupra
constituţionalităţii dispoziţiilor criticate, în numerotarea anterioară
republicării. Pentru motivele acolo reţinute, Curtea a respins ca neîntemeiată
excepţia de neconstituţionalitate, după ce a examinat-o prin prisma unor
critici similare celor formulate şi în cauza de faţă şi prin raportare la
aceleaşi dispoziţii din Constituţie şi din instrumentele juridice
internaţionale invocate de autorul excepţiei ce formează obiectul prezentului
dosar.
Intrucât nu au intervenit elemente noi care să
justifice modificarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, atât soluţia, cât
şi considerentele deciziei menţionate îşi păstrează valabilitatea şi în
prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 86 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
funcţionarilor publici, excepţie ridicată de Carmen Mihaela Mironovîn Dosarul
nr. 4.457/121/2007 al Tribunalului Galaţi - Secţia comercială maritimă şi
fluvială şi de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 mai 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu