DECIZIE Nr. 479 din 9 noiembrie 2004
asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 166 alin. (4^1)
din Legea invatamantului nr. 84/1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 62 din 18 ianuarie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 206/2000 pentru
modificarea si completarea Legii invatamantului nr. 84/1995, precum si celor
ale art. I din Legea nr. 713/2001 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 206/2000 pentru modificarea si completarea Legii invatamantului
nr. 84/1995, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "ARIS" - S.A.
Baia Mare in Dosarul nr. 1.016/2004 al Tribunalului Maramures - Sectia
comerciala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, intrucat dispozitiile legale criticate nu instituie
un transfer de proprietate si, prin urmare, nu sunt incalcate prevederile art.
44 alin. (3) si (6) din Constitutie, iar omisiunea legislativa de reglementare
a situatiei unor bunuri excedeaza competentei Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 mai 2004, pronuntata in Dosarul nr. 1.016/2004,
Tribunalul Maramures - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 206/2000 pentru modificarea si completarea Legii
invatamantului nr. 84/1995, precum si celor ale art. I din Legea nr. 713/2001
privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 206/2000 pentru
modificarea si completarea Legii invatamantului nr. 84/1995, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "ARIS" - S.A. Baia Mare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 206/2000
pentru modificarea si completarea Legii invatamantului nr. 84/1995, precum si
cele ale art. I din Legea nr. 713/2001 privind aprobarea Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 206/2000 pentru modificarea si completarea Legii
invatamantului nr. 84/1995 incalca prevederile constitutionale ale art. 44
alin. (2), (3) si (6).
Se apreciaza ca prevederile criticate "omit a reglementa situatia
terenurilor si a cladirilor care la momentul aparitiei Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 206/2000 si a Legii nr. 713/2001 erau si sunt in proprietatea
tabulara legala a persoanelor fizice sau juridice", ceea ce face ca
aplicarea prevederilor criticate sa reprezinte o expropriere. In acest mod, se
incalca "principiul constitutional potrivit caruia dreptul de proprietate
este garantat, indiferent de forma de proprietate", precum si dispozitiile
constitutionale referitoare la expropriere, care se face cu o justa si
prealabila despagubire, aceasta fiind stabilita prin acordul partilor sau pe
cale judecatoreasca.
Autorul exceptiei mai arata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
206/2000 a fost respinsa de catre Parlament, prin urmare aceasta este
inexistenta.
Tribunalul Maramures - Sectia comerciala considera ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, "avand in vedere ca atat
proprietatea publica, cat si cea privata sunt proteguite in egala masura
potrivit art. 41 (devenit, dupa revizuirea si republicarea Constitutiei, art.
44) si art. 135 (devenit art. 136) din Constitutie". In legatura cu
pretinsa incalcare a dispozitiilor constitutionale referitoare la expropriere, se
arata ca "Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 110/2003 reglementeaza
reintegrarea in patrimoniul unitatilor de invatamant din sistemul
invatamantului de stat a imobilelor care au apartinut Ministerului
Invatamantului si care in baza Legii nr. 15/1990 au trecut in patrimoniul unor
societati comerciale".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata.
Guvernul precizeaza ca, in realitate, prevederile legale criticate pentru
neconstitutionalitate sunt cele ale art. 166 alin. (4^1) si (4^2) din Legea
invatamantului nr. 84/1995.
In punctul de vedere prezentat, Guvernul arata ca prevederile art. 166
alin. (4^1) din Legea invatamantului au mai facut obiectul controlului de
constitutionalitate, Curtea "statuand ca aceste prevederi nu aduc atingere
dispozitiilor privitoare la garantarea proprietatii din Legea
fundamentala". Guvernul sustine ca, "in spiritul celor statuate prin
Decizia Curtii Constitutionale nr. 85/2001, pentru a elimina o eventuala
interpretare a textelor in cauza in sensul neconstitutionalitatii lor, prin
Legea nr. 520/2002 s-a modificat alin. (4^2) al art. 166 din Legea nr. 84/1995,
teza finala a acestui alineat prevazand expres: <<Nu fac parte din
domeniul public al comunelor, oraselor si municipiilor, respectiv al
sectoarelor municipiului Bucuresti, terenurile si cladirile detinute de
unitatile de invatamant in baza unor contracte de inchiriere, concesionare sau
comodat, proprietarii acestora fiind alte persoane fizice sau
juridice>>". Se mai arata ca "aceasta solutie legislativa este
mentinuta si prin proiectul de modificare si completare a Legii invatamantului
nr. 84/1995 - forma adoptata de cele doua Camere ale Parlamentului".
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata
este neintemeiata. Se sustine ca "textele legale criticate sunt conforme
prevederilor art. 44 alin. (1) teza a doua din Constitutie, potrivit carora
continutul si limitele dreptului de proprietate sunt stabilite prin lege".
De asemenea, se mai arata ca prevederile criticate nu incalca nici
prevederile constitutionale ale art. 136 alin. (3), intrucat "textul
constitutional mentionat prevede ca prin lege organica se pot stabili si alte
categorii de bunuri ce constituie obiectul exclusiv al proprietatii publice,
ceea ce se face, de altfel, prin art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 206/2000 si art. I din Legea nr. 713/2001". In acest sens se invoca si
jurisprudenta Curtii Constitutionale.
Avocatul Poporului apreciaza ca prevederile constitutionale ale art. 44
alin. (2) - (9) si art. 136 alin. (1), (2), (4) si (5) nu au incidenta in
cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei,
precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2) si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat de
autorul acesteia, il constituie dispozitiile art. I din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 206/2000 pentru modificarea si completarea Legii invatamantului
nr. 84/1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 594 din
22 noiembrie 2000, precum si cele ale art. I din Legea nr. 713/2001 privind
aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 206/2000 pentru modificarea si
completarea Legii invatamantului nr. 84/1995, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 803 din 14 decembrie 2001.
In realitate, astfel cum rezulta din motivarea exceptiei formulate in
memoriul depus la instanta de catre autorul exceptiei de neconstitutionalitate,
obiectul acesteia il constituie prevederile art. 166 alin. (4^1) din Legea
invatamantului nr. 84/1995, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 606 din 10 decembrie 1999, astfel cum au fost modificate prin
dispozitiile art. I pct. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 206/2000,
prin cele ale art. I pct. 1 din Legea nr. 713/2001 de aprobare a ordonantei de
urgenta, cu modificari si completari, precum si prin dispozitiile art. I pct. 1
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2001 pentru modificarea si
completarea Legii invatamantului nr. 84/1995, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 849 din 29 decembrie 2001.
Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, prevederile criticate au fost
modificate prin art. I pct. 14 din Legea nr. 354/2004 pentru modificarea si
completarea Legii invatamantului nr. 84/1995, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 687 din 30 iulie 2004, insa solutia legislativa
initiala a fost, in principiu, conservata. In concordanta cu jurisprudenta sa,
Curtea va examina constitutionalitatea textului art. 166 alin. (4^1) din Legea
invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare. Dispozitiile criticate ca fiind neconstitutionale au urmatorul
cuprins:
- Art. 166 alin. (4^1): "Terenurile si cladirile in care isi
desfasoara activitatea unitatile de invatamant preuniversitar de stat -
gradinite, scoli generale, primare si gimnaziale, licee, seminarii teologice,
grupuri scolare, scoli de arte si meserii si scoli postliceale - fac parte din
domeniul public al comunelor, oraselor si municipiilor, respectiv al
sectoarelor municipiului Bucuresti, si sunt in administrarea consiliilor locale
ale comunelor, oraselor si municipiilor, respectiv ale sectoarelor municipiului
Bucuresti, in a caror raza teritoriala isi desfasoara activitatea, prin
delegare catre consiliile de administratie ale unitatilor de invatamant.
Celelalte componente ale bazei materiale sunt de drept proprietatea unitatilor
de invatamant preuniversitar de stat si sunt administrate de acestea. Nu fac
parte din domeniul public al comunelor, oraselor si municipiilor, respectiv al
sectoarelor municipiului Bucuresti, terenurile si cladirile detinute de
unitatile de invatamant in baza unor contracte de inchiriere, concesionare sau
comodat, proprietarii acestora fiind alte persoane fizice sau juridice."
Dispozitiile constitutionale invocate de autorul exceptiei de
neconstitutionalitate in sustinerea acesteia sunt cele ale art. 44 alin. (1),
(2), (3) si (6), care au urmatorul cuprins:
- Art. 44 alin. (1), (2), (3) si (6): "(1) Dreptul de proprietate,
precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele
acestor drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin
lege organica, precum si prin mostenire legala.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire. [...]
(6) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine ca, in
esenta, critica de neconstitutionalitate consta in sustinerea ca prin
dispozitiile art. 166 alin. (4^1) din Legea invatamantului nr. 84/1995 se
realizeaza o expropriere in ceea ce priveste "terenurile si cladirile in
care isi desfasoara activitatea unitatile de invatamant preuniversitar de
stat", incalcandu-se astfel prevederile constitutionale referitoare la
garantarea proprietatii, precum si cele referitoare la expropriere.
Curtea constata ca dispozitiile art. 166 alin. (4^1) din Legea
invatamantului nr. 84/1995, astfel cum au fost modificate si completate prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 206/2000, au mai format obiect al
controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 85 din 20 martie
2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 324 din 15
iunie 2001, Curtea a respins exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 166 alin. (4^1) din Legea invatamantului nr. 84/1995. In considerentele
acestei decizii, Curtea a retinut: "acest text de lege nu contravine art.
41 alin. (1) - (3) din Constitutie. Reglementarea cuprinsa in textele de lege
criticate de autorii exceptiei priveste terenurile si cladirile in care isi
desfasoara activitatea invatamantul preuniversitar, facand astfel parte din
domeniul public al comunelor, oraselor, municipiilor si sectoarelor
municipiului Bucuresti. Apartenenta acestor bunuri la domeniul public implica
in mod incontestabil existenta unui titlu legal pe care instantele de judecata
urmeaza sa il verifice.
In masura in care in procesul de aplicare a acestor prevederi legale s-ar
nesocoti dispozitiile constitutionale referitoare la protectia proprietatii
private, prevederile cuprinse in alin. (4^1) al art. 166 din Legea
invatamantului nr. 84/1995 ar putea fi interpretate ca avand un inteles contrar
Constitutiei. Acest aspect priveste insa aplicarea legii, care este de
competenta instantelor judecatoresti, iar nu controlul de constitutionalitate
exercitat de Curtea Constitutionala". Cu privire la acest aspect,
neexistand elemente noi de natura a determina schimbarea jurisprudentei Curtii,
considerentele si solutia acestei decizii isi pastreaza valabilitatea si in
prezenta cauza.
Din examinarea textului de lege criticat, Curtea observa ca nu s-a operat
un transfer de proprietate, astfel ca nu se poate retine incalcarea
prevederilor constitutionale ale art. 44 alin. (3) si (6), prin care se
reglementeaza exproprierea si stabilirea despagubirilor in cazul exproprierii.
De asemenea, in legatura cu sustinerea autorului exceptiei, in sensul ca
prevederile criticate "omit a reglementa situatia terenurilor si a
cladirilor care la momentul aparitiei Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
206/2000 si a Legii nr. 713/2001 erau si sunt in proprietatea tabulara legala a
persoanelor fizice sau juridice", Curtea constata ca, potrivit art. 2
alin. (3) din Legea nr. 47/1992, aceasta se pronunta numai asupra
constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost sesizata, fara a putea
modifica sau completa prevederile supuse controlului.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, art. 11 alin. (1) lit. A.d)
si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 166 alin.
(4^1) din Legea invatamantului nr. 84/1995, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "ARIS" - S.A. Baia Mare in Dosarul nr. 1.016/2004 al
Tribunalului Maramures - Sectia comerciala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 noiembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Benke Karoly