DECIZIE Nr. 47
din 31 ianuarie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 14 alin. (1) si (4) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 149 din 27 februarie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 14 alin. (1) şi (4) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Societatea
Comercială „Vigroup" - S.A. în Dosarul nr. 3.543/105/2007 al Tribunalului
Prahova - Secţia comercială şi de contencios administrativ II.
La apelul nominal se constată
lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere a excepţiei, întrucât textele de lege criticate nu contravin
dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 12 iulie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 3.543/105/2007, Tribunalul Prahova - Secţia comercială şi de contencios
administrativ II a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 alin. (1) şi (4) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Vigroup" - S.A.
într-un litigiu de contencios administrativ având ca obiect suspendarea
executării unei autorizaţii de construire.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că textele criticate contravin dreptului la
un proces echitabil şi principiului egalităţii în drepturi, întrucât nu sunt
aplicate - aşa cum stabileşte art. 28 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 -
prevederile corespunzătoare din Codul de procedură civilă referitoare la
soluţionarea cererilor de suspendare. Se arată că dispoziţiile legale criticate
nesocotesc şi dreptul de proprietate privată, garantat la nivel constituţional,
în măsura în care legea recunoaşte posibilitatea terţilor de a solicita
suspendarea efectelor unei autorizaţii de construire, fără să impună şi plata
unei cauţiuni menite să acopere eventualele prejudicii suferite de titularul
actului administrativ ca urmare a suspendării acestuia.
Tribunalul Prahova - Secţia comercială şi de
contencios administrativ II apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât textele legale
criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale invocate.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. In acest sens, menţionează
că art. 14 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 dispune cu privire la condiţiile
suspendării executării actului administrativ, acestea fiind norme de procedură
care, în conformitate cu art. 126 alin. (2) din Constituţie, se stabilesc de
legiuitor. Sunt invocate şi unele decizii ale Curţii Constituţionale în această
materie.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale. Arată că acestea conţin
norme de procedură a căror adoptare este de competenţa exclusivă a
legiuitorului, neaducând atingere nici dreptului de proprietate privată
prevăzut de art. 44 din Constituţie.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost
legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din
Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea
nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 14 alin. (1) şi (4) din
Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie 2004.
Ulterior sesizării Curţii Constituţionale, dispoziţiile
art. 14 alin.(1) şi (4) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 au
fost modificate prin art. I pct.
20 din Legea nr. 262/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 30 iulie 2007, soluţia
legislativă iniţială nefiind afectată în substanţa sa. Textele, astfel cum au
fost modificate, au următoarea redactare:
-Art. 14 alin. (1) şi (4): „(1) In cazuri bine
justificate şi pentru prevenirea unei pagube iminente, după sesizarea, în
condiţiile art. 7, a autorităţii publice care a emis actul sau a autorităţii
ierarhic superioare, persoana vătămată poate să ceară instanţei competente să
dispună suspendarea executării actului administrativ unilateral până la
pronunţarea instanţei de fond. In cazul în care persoana vătămată nu introduce
acţiunea în anularea actului în termen de 60 de zile, suspendarea încetează de
drept şi fără nicio formalitate. [...]
(4) Hotărârea prin care se pronunţă suspendarea este
executorie de drept. Ea poate fi atacată cu recurs în termen de 5 zile de la comunicare. Recursul nu
este suspensiv de executare."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
textele de lege criticate contravin următoarelor prevederi din Constituţie:
art. 15 alin. (1) privind universalitatea drepturilor şi a obligaţiilor, art.
16 alin. (1) şi (2) referitor la egalitatea în drepturi, art. 21 alin. (3) care
consacră dreptul părţilor la un proces echitabil, art. 24 alin. (1) care
garantează dreptul la apărare şi art. 44 alin. (1) şi (2) privind dreptul de
proprietate privată.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată,
în primul rând, că autorul excepţiei îşi axează critica de
neconstituţionalitate pe modalitatea de aplicare la speţă a legii. Aşa cum
însuşi autorul excepţiei observă, potrivit art. 28 alin.(1) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, Codul de procedură civilă reprezintă
dreptul comun în materie, ceea ce înseamnă că prevederile acestuia le vor
completa pe cele ale Legii nr. 554/2004, „în măsura în care nu sunt incompatibile cu specificul raporturilor
de putere dintre autorităţile publice, pe de o parte, şi persoanele vătămate în
drepturile sau interesele lor legitime, pe de altă parte". Judecătorul fondului este singurul îndreptăţit să stabilească în ce
măsură va face aplicarea dispoziţiilor procedural civile în materia
contenciosului administrativ. Curtea nu are competenţe în ceea ce priveşte
aspectele legate de aplicarea legii, întrucât altminteri ar nesocoti principiul
separaţiei puterilor în stat, intervenind în mod neconstituţional în
atribuţiile puterii judecătoreşti.
Nu este încălcat, aşa cum susţine autorul excepţiei,
dreptul la un proces echitabil, concretizat, în acest caz, în lipsa posibilităţii de a administra probe în
etapa procesuală vizată de textul de lege criticat. Fraza a doua a art. 14
alin. (1) din Legea nr. 554/2004, introdusă prin Legea nr. 262/2007, a
reglementat obligaţia persoanei care se consideră vătămată de actul
administrativ unilateral de a introduce acţiune în anularea actului în termen
de 60 de zile de la soluţionarea cererii de suspendare a executării acestuia,
în caz contrar suspendarea încetând de drept şi fără nicio formalitate. Aşadar,
în eventualitatea soluţionării pe fond a litigiului, în care va fi cenzurată
legalitatea actului administrativ contestat, părţile vor putea administra toate
probele pe care le consideră necesare, în condiţiile unui proces care
întruneşte toate garanţiile care condiţionează într-o societate democratică
procesul echitabil.
In ceea ce priveşte susţinerea autorului cu privire la
lipsa din textele de lege criticate a unei reglementări care să impună
persoanei pretins vătămate ca, la momentul introducerii cererii de suspendare a
executării actului administrativ, să depună o cauţiune, Curtea constată că
aceasta nu poate reprezenta altceva decât o propunere de modificare a textului de
lege, căreia instanţa de contencios constituţional, în conformitate cu
dispoziţiile art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1997, nu îi poate da curs.
Curtea observă că, în măsura în care beneficiarul actului administrativ
suspendat apreciază că a suferit prejudicii ca urmare a acestei suspendări, are
deschisă calea dreptului comun pentru recuperarea acestora, astfel că nu se
poate reţine că textele de lege criticate aduc atingere dreptului de
proprietate privată, garantat prin prevederile art. 44 din Constituţie.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 14 alin. (1) şi (4) din Legea contenciosului administrativ
nr. 554/2004, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Vigroup" - S.A.
în Dosarul nr. 3.543/105/2007 al Tribunalului Prahova - Secţia comercială şi de
contencios administrativ II.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 31 ianuarie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu