DECIZIE Nr. 46 din 7 februarie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42 alin.
1 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare,
aprobata prin Legea nr. 108/1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 194 din 18 aprilie 2001

Florin Bucur Vasilescu - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 42 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea
creantelor bugetare, aprobata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Imar" - S.A. din Arad in Dosarul nr. 2.305/2000 al Tribunalului Arad
- Sectia civila.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 23 ianuarie 2001 si au fost
consemnate in incheierea din aceeasi data cand, avand nevoie de timp pentru a
delibera, Curtea a amanat pronuntarea la 6 februarie 2001 si apoi la 7
februarie 2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 iunie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 2.305/2000,
Tribunalul Arad - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42 alin. 1 din Ordonanta Guvernului
nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata prin Legea nr.
108/1996, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Imar" - S.A.
din Arad.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
art. 42 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 contravin principiului
separatiei puterilor in stat prin aceea ca abilitarea administratiei
financiare, ca organ de executare, de a infiinta in mod direct o poprire fara
interventia instantelor de judecata constituie o imixtiune in exercitiul
puterii judecatoresti. Or, poprirea, ca modalitate de executare silita,
reprezinta un act prin care se realizeaza justitia. Autorul exceptiei sustine
totodata ca prevederile legale criticate infiinteaza instante extraordinare,
contrar dispozitiilor art. 125 din Constitutie. "In aceste conditii,
tertul poprit este, fara putinta de tagada, lipsit de o judecata dreapta prin
aceea ca organul de executare substituindu-se instantei de judecata prin
infiintarea popririi, valabilitatea si legalitatea titlului executoriu nu sunt
supuse controlului echidistant al instantei de judecata." Se arata ca,
desi in baza art. 44 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 exista acces la
justitie, instanta nu mai are posibilitatea de a verifica legalitatea si
valabilitatea titlului executoriu, ci se pronunta doar asupra mentinerii sau
desfiintarii popririi.
Tribunalul Arad - Sectia civila, exprimandu-si opinia, apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Constitutia nu interzice
legiuitorului sa instituie prin acte normative speciale proceduri de executare
silita speciale, astfel incat textul criticat nu contravine nici unei
dispozitii constitutionale.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia este
neintemeiata, deoarece legea generala, si anume Codul de procedura civila, nu
interzice existenta unor dispozitii speciale in materie, ci le admite in mod
expres, astfel cum rezulta din prevederile art. 721 din acest cod. Se arata
totodata ca orice executare silita este supusa controlului judecatoresc pe
calea contestatiei la executare.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
42 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor
bugetare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 23 din 31
ianuarie 1996, si aprobata prin Legea nr. 108/1996, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 251 din 17 octombrie 1996, avand urmatorul
continut: "Poprirea asupra veniturilor debitorilor, persoane fizice si
persoane juridice, dupa caz, se infiinteaza de catre organul de executare
printr-o adresa care va fi trimisa tertului poprit, impreuna cu o copie
certificata de pe titlul executoriu. Totodata, va fi instiintat si debitorul despre
infiintarea popririi."
Autorul exceptiei critica aceste prevederi, sustinand ca prin conferirea
catre organele de executare apartinand sistemului financiar "a puterii de
dispozitie in infaptuirea unui act de justitie se realizeaza obiectivul prohibit,
prin alin. (2) al art. 125 din Constitutie, si anume infiintarea de instante
extraordinare". Totodata se considera ca "abilitarea Administratiei
financiare, ca organ de executare, sa infiinteze in mod direct o poprire, fara
interventia instantei de judecata", contravine principiului separatiei
puterilor in stat.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata, in
ceea ce priveste critica referitoare la incalcarea art. 125 alin. (2) din
Constitutie, ca atat tertul poprit, cat si debitorul au posibilitatea de a
supune controlului judecatoresc orice litigiu ce ar rezulta din indeplinirea
fiecarui act de executare silita, precum si in cazul refuzului organului de
executare de a indeplini aceste acte.
Astfel, potrivit art. 44 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996,
"Daca tertul poprit instiinteaza organul de executare ca nu datoreaza vreo
suma de bani debitorului urmarit sau nu respecta dispozitiile art. 42 alin. 6
si 7 si ale art. 43, precum si in cazul in care invoca alte neregularitati in
legatura cu drepturile si obligatiile partilor privind infiintarea popririi,
instanta judecatoreasca in a carei raza teritoriala se afla domiciliul sau
sediul tertului poprit, la cererea organului de executare ori a altei parti
interesate, pe baza probelor administrate, va pronunta mentinerea sau
desfiintarea popririi".
Totodata prin art. 76 alin. 1 si 2 din acelasi act normativ se prevede:
"Cei interesati pot face contestatie impotriva oricarei executari silite,
fiecarui act de executare silita efectuat de organele de executare competente,
precum si in cazul in care acest organ refuza sa indeplineasca un act de
executare in conditiile legii.
Contestatia poate fi facuta si impotriva titlului executoriu, in temeiul
caruia a fost pornita executarea, in cazul in care acest titlu nu este o
hotarare data de o instanta judecatoreasca sau de alt organ jurisdictional si
daca pentru contestarea lui nu exista o procedura care sa prevada posibilitatea
ca o instanta competenta sa se pronunte asupra acestuia."
In acest context sunt concludente si prevederile art. 112 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996, potrivit carora: "Prezenta ordonanta se
completeaza cu dispozitiile Codului de procedura civila in masura in care
aceasta nu dispune altfel."
Din analiza acestor norme legale Curtea, contrar sustinerilor autorului
exceptiei, nu retine existenta vreunor "instante extraordinare care sunt
organe de executare".
In ceea ce priveste sustinerea referitoare la incalcarea principiului
separatiei puterilor in stat prin executarea silita a creantelor fiscale fara
constituirea titlului executoriu printr-o hotarare judecatoreasca, Curtea
Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 25 din 5 mai 1993, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 89 din 11 mai 1993. Cu acel prilej
s-a decis ca dispozitiile criticate sunt constitutionale, deoarece "insusi
Codul de procedura civila la art. 372 prevede posibilitatea executarii silite
pe baza de hotarare judecatoreasca sau alt titlu executoriu. Deci, potrivit
legii, nu numai hotararile judecatoresti investite cu formula executorie
constituie titluri executorii, ci si alte titluri, in cazul in care legea
confera aceasta calitate [...]. Ele nu au semnificatia incalcarii regimului de
separatie intre puterea legiuitoare si cea judecatoreasca".
Deoarece in cauza nu au intervenit elemente noi care sa justifice
schimbarea jurisprudentei Curtii, solutia isi mentine valabilitatea si in cauza
de fata, astfel ca exceptia urmeaza sa fie respinsa.
Fata de cele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2)
din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3)
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42 alin. 1
din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare,
aprobata prin Legea nr. 108/1996, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Imar" - S.A. din Arad in Dosarul nr. 2.305/2000 al Tribunalului Arad
- Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 7 februarie 2001.
PRESEDINTE,
Florin Bucur Vasilescu
Intrucat domnul judecator Florin Bucur Vasilescu, presedintele completului
de judecata, se afla in imposibilitatea de a semna, in locul sau semneaza, in
temeiul art. 261 din Codul de procedura civila,
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta