DECIZIE Nr. 42 din 4 februarie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 241/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 226 din 3 aprilie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
241/2001, exceptie ridicata de Dumitru Sibian in Dosarul nr. 16.056/2001 al Judecatoriei
Sectorului 2 Bucuresti.
La apelul nominal sunt prezenti Maria Radulescu, Ana Florina Radulescu,
Luminita Radulescu si Bogdan Radulescu, lipsind autorul exceptiei, precum si
primarul general al municipiului Bucuresti, Societatea Comerciala "Apolodor"
- S.A. din Bucuresti si Ministerul Finantelor Publice, fata de care procedura
de citare este legal indeplinita.
Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 324C/2002, avand in
vedere ca obiectul exceptiei de neconstitutionalitate este identic cu cel al
cauzei mentionate.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor.
Partile prezente nu se opun conexarii.
Reprezentantul Ministerului Public considera ca sunt indeplinite conditiile
legale pentru conexare.
Curtea, in temeiul prevederilor art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata,
si ale art. 164 alin. 1 si 2 din Codul de procedura civila, dispune conexarea
Dosarului nr. 324C/2002 la Dosarul nr. 287C/2002, care este primul inregistrat.
Partile prezente solicita respingerea exceptiei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, ca neintemeiata, aratand ca asupra constitutionalitatii textului
legal criticat Curtea s-a pronuntat prin numeroase decizii, statuand ca
dispozitiile art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 sunt constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 30 aprilie 2002 si din 20 iunie 2002, pronuntate in
dosarele nr. 16.056/2001 si nr. 6.480/2002, Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti
a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
241/2001, exceptie ridicata de Dumitru Sibian si Sevastita Sulica.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 contravin
prevederilor art. 24 si art. 41 alin. (1) si (2) din Constitutie, intrucat
"reprezinta o incalcare flagranta a dreptului de aparare pe cale
comuna". Potrivit opiniei autorilor exceptiei, in acest fel "se
acorda unei persoane posibilitatea de a formula cerere de evacuare pe cale de
ordonanta presedintiala".
Instanta de judecata apreciaza exceptia de neconstitutionalitate ca fiind
nefondata. Astfel cum se precizeaza in Incheierea din 30 aprilie 2002,
pronuntata in Dosarul nr. 16.056/2001, "chiriasul nu poate avea, in
acelasi timp, si calitatea de proprietar al imobilului, iar in speta paratul -
fost chirias - a avut aceasta calitate, dar a pierdut-o, intrucat contractul
sau de vanzare-cumparare incheiat cu incalcarea prevederilor Legii nr. 112/1995
a fost desfiintat prin hotarare judecatoreasca". In opinia instantei,
aceasta este explicatia criticii de neconstitutionalitate a textului in baza
art. 41 alin. (1) si (2) din Constitutie, deoarece autorul exceptiei pretinde
ocrotirea dreptului sau de proprietate asupra locuintei fara a tine seama de
faptul ca acest drept nu-i mai apartine, fiind pierdut in justitie. Instanta
considera, tot astfel, ca nici critica privind violarea dreptului la aparare nu
este intemeiata.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul arata ca textul legal criticat nu contravine prevederilor
constitutionale. Textul art. 11 alin. (2) din ordonanta de urgenta nu numai ca
nu incalca dreptul de proprietate, dar permite, in egala masura, atat
proprietarului sa intervina in justitie pentru apararea dreptului sau, cat si
locatarului sa isi faca apararile corespunzatoare fata de cererile
proprietarului. Se arata ca prin intermediul art. 11 alin. (2) este sanctionata
atitudinea chiriasului sau a fostului chirias care, prin refuzul nejustificat
de a incheia un nou contract de inchiriere cu proprietarul caruia i s-a
restituit imobilul, foloseste in mod abuziv locuinta.
De asemenea, Guvernul arata ca nu poate fi sustinuta nici opinia autorului
exceptiei potrivit careia folosirea procedurii ordonantei presedintiale ar
incalca dreptul la aparare, deoarece, in realitate, aceasta face parte din
ansamblul procedurii judiciare stabilite prin lege.
Avocatul Poporului arata ca instituirea unei proceduri speciale,
derogatorii de la dreptul comun, nu creeaza privilegii si discriminari intre
cetateni, ci pur si simplu, contrar celor sustinute de autorul exceptiei,
confirma intentia legiuitorului de a intari dreptul de proprietate privata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si ale
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 241/2001,
potrivit carora: "Lipsa unui raspuns scris sau refuzul nejustificat al
chiriasului sau al fostului chirias de a incheia un nou contract de inchiriere
in termen de 60 de zile de la primirea notificarii il indreptateste pe
proprietar sa ceara in justitie evacuarea neconditionata a locatarilor, cu
plata daunelor-interese, pe calea ordonantei presedintiale."
Criticile de neconstitutionalitate vizeaza incalcarea, prin textul de lege
criticat, a prevederilor cuprinse in art. 24 si art. 41 alin. (1) si (2) din
Legea fundamentala.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea observa ca textul legal
criticat recunoaste proprietarului dreptul de a cere in justitie evacuarea
neconditionata, pe calea ordonantei presedintiale, a locatarilor, cu plata de
daune-interese, daca acestia din urma nu raspund sau refuza nejustificat
solicitarea ce le este adresata de a incheia un nou contract de inchiriere.
Intrucat, prin ipoteza, este vorba despre exercitarea de catre proprietar a
dreptului sau de proprietate asupra locuintei - drept atestat printr-o hotarare
judecatoreasca definitiva -, dispozitiile art. 11 alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999 reprezinta, neindoielnic, o forma de protectie
a proprietatii private, iar nu o violare a acestei proprietati, astfel cum
pretind autorii exceptiei.
De altfel, examinand dosarele cauzei, Curtea observa ca problema dreptului
de proprietate al paratului (in speta, chirias) asupra locuintei a facut
obiectul unui proces anterior, pe care acesta l-a pierdut. Asa fiind, invocarea
art. 41 alin. (1) si (2) din Constitutie ca temei al criticii avand ca obiect
art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 nu are nici
o concludenta.
Curtea Constitutionala a statuat in jurisprudenta sa, de exemplu in Decizia
nr. 6 din 11 noiembrie 1992, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 48 din 4 martie 1993, si Decizia nr. 224 din 7 decembrie 1999, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 76 din 21 februarie 2000, ca
reglementarea contractului de inchiriere nu priveste regimul proprietatii.
Pe de alta parte, nici o prevedere constitutionala nu se impotriveste
completarii unor dispozitii de procedura civila cuprinse in lege cu o noua
ipoteza, referitoare la ordonanta presedintiala.
Fiind vorba despre o ordonanta de urgenta a Guvernului, chestiunea de a sti
daca normele de procedura civila tin de domeniul legii organice nu are
importanta. In acest sens Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 34 din 17
februarie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 88
din 25 februarie 1998, a statuat ca interdictia reglementarii prin ordonanta in
domenii rezervate legii organice nu este aplicabila ordonantei de urgenta a
Guvernului.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 241/2001, exceptie ridicata
de Dumitru Sibian in Dosarul nr. 16.056/2001 si de Sevastita Sulica in Dosarul
nr. 6.480/2002 ale Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 4 februarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu