DECIZIE Nr. 400 din 28 octombrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin.
(1) si (4) din Legea nr. 254/2002 privind unele masuri pentru cresterea
atractivitatii la privatizare a societatilor comerciale cu capital integral sau
partial de stat, ce detin in administrare terenuri agricole proprietate publica
sau privata a statului, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
209/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 103 din 3 februarie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Dana Titian - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 alin. (1) si (4) din Legea nr. 254/2002 privind unele
masuri pentru cresterea atractivitatii la privatizare a societatilor comerciale
cu capital integral sau partial de stat, ce detin in administrare terenuri
agricole proprietate publica sau privata a statului, modificata prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 209/2002, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Vie Vin Murfatlar" - S.A. in Dosarul nr. 17.268/2002 al
Judecatoriei Constanta.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, aratand ca textele legale criticate nu contravin prevederilor
constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 mai 2003, pronuntata in Dosarul nr. 17.268/2002,
Judecatoria Constanta a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1) si (4) din Legea nr.
254/2002 privind unele masuri pentru cresterea atractivitatii la privatizare a
societatilor comerciale cu capital integral sau partial de stat, ce detin in
administrare terenuri agricole proprietate publica sau privata a statului,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Vie Vin Murfatlar" - S.A.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca se creeaza o
discriminare intre societatile cu capital integral sau partial de stat si
societatile comerciale privatizate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
198/1999, deoarece primele sunt scutite de la plata obligatiilor bugetare, pe
cand societatile comerciale privatizate beneficiaza doar de scutirea de la plata
debitelor provenite din majorari de intarziere si a penalitatilor pentru
neplata obligatiilor bugetare.
Instanta de judecata considera ca textul de lege criticat nu contravine
Legii fundamentale.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca scopul Legii nr. 254/2002 este
de a stabili unele masuri pentru cresterea atractivitatii la privatizare a
societatilor comerciale cu capital integral sau partial de stat, ce detin in
administrare terenuri agricole proprietate publica sau privata a statului, si
urmeaza a fi privatizate, astfel ca textele in discutie nu contravin
prevederilor constitutionale invocate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3,
12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Legea nr. 254/2002 a fost modificata si completata prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 209 din 18 decembrie 2002, ordonanta aprobata si
modificata prin Legea nr. 331 din 8 iulie 2003, astfel ca textele in discutie
au urmatoarea redactare:
- Art. 1: "(1) Societatile comerciale cu capital integral sau partial
de stat ce urmeaza sa fie supuse privatizarii, potrivit prevederilor Legii nr.
268/2001 privind privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare
terenuri proprietate publica si privata a statului cu destinatie agricola si
infiintarea Agentiei Domeniilor Statului, beneficiaza de urmatoarele inlesniri
la plata obligatiilor restante:
a) scutirea de la plata obligatiilor bugetare restante la data de 31
decembrie 2001, reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri
bugetare, creante proprii ale institutiei publice implicate in procesul de
privatizare, precum si cele datorate fondurilor speciale;
b) scutirea de la plata obligatiilor restante la data de 31 decembrie 2001
catre bugetele locale, reprezentand impozite, taxe si alte venituri;
c) scutirea la plata a majorarilor de intarziere si a penalitatilor de
orice fel, datorate si neachitate la data intrarii in vigoare a prezentei legi,
aferente obligatiilor bugetare restante prevazute la lit. a) si b), care se
inscriu in certificatele de obligatii bugetare, actualizate si nestinse la data
transferului dreptului de proprietate;
d) sumele reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri bugetare,
care fac obiectul inlesnirilor la plata, prevazute la lit. a) si b), sunt cele
restante la data de 31 decembrie 2001 si nestinse la data intrarii in vigoare a
prezentei legi.
...........................................................................
(4) Societatile comerciale privatizate conform prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 198/1999 privind privatizarea societatilor comerciale
ce detin in administrare terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub
luciu de apa si ale Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societatilor
comerciale ce detin in administrare terenuri proprietate publica si privata a
statului cu destinatie agricola si infiintarea Agentiei Domeniilor Statului, cu
modificarile si completarile ulterioare, beneficiaza de esalonarea la plata pe
o perioada de 5 ani, cu o perioada de gratie de 6 luni cuprinsa in perioada de
esalonare, a obligatiilor restante la data de 31 decembrie 2001, cu exceptia
sumelor provenite din plata redeventei si de scutirea la plata a majorarilor de
intarziere si a penalitatilor de orice fel aferente acestor obligatii."
Autorul exceptiei considera ca textele in discutie contravin prevederilor
art. 16 si art. 134 alin. (2) din Constitutie.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala retine urmatoarele:
In esenta, critica consta in sustinerea potrivit careia, prin acordarea
unor facilitati diferentiate, se creeaza un tratament discriminatoriu intre
societatile cu capital integral sau partial de stat si societatile comerciale
privatizate potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 198/1999.
Jurisprudenta Curtii Constitutionale a statuat constant in sensul ca
dispozitiile art. 16 din Legea fundamentala sunt aplicabile numai cetatenilor,
iar nu si persoanelor juridice. Textul constitutional invocat ar putea fi
aplicabil persoanelor colective, fata de care s-a promovat un tratament juridic
diferentiat, numai daca prin aceasta regimul juridic diferit s-ar rasfrange
asupra cetatenilor, implicand inegalitatea lor in fata legii si a autoritatilor
publice, ceea ce nu este cazul.
De asemenea, Curtea constata ca nici critica potrivit careia dispozitiile
legale criticate ar incalca art. 134 alin. (2) din Constitutie nu este
intemeiata, intrucat scopul Legii nr. 254/2002 este de a stabili unele masuri
pentru cresterea atractivitatii la privatizare a societatilor comerciale cu
capital integral sau partial de stat, ce detin in administrare terenuri
agricole proprietate publica sau privata a statului, si urmeaza sa fie
privatizate. In acest fel statul contribuie la consolidarea economiei de piata
si la crearea cadrului favorabil pentru valorificarea factorilor de productie
si protejarea intereselor cetatenilor in activitatea economico-financiara.
Fata de cele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1)
si (4) din Legea nr. 254/2002 privind unele masuri pentru cresterea
atractivitatii la privatizare a societatilor comerciale cu capital integral sau
partial de stat, ce detin in administrare terenuri agricole proprietate publica
sau privata a statului, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
209/2002, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Vie Vin
Murfatlar" - S.A. in Dosarul nr. 17.268/2002 al Judecatoriei Constanta.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 octombrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu