DECIZIE
Nr. 39 din 19 ianuarie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 alin. (3) din Legea concurentei
nr. 21/1996
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 188 din 28 februarie 2006
Ioan Vida
- preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Constantin Doldur - judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Kozsokar Gabor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Ion Predescu -
judecător
Antonia Constantin -
procuror
Mihai Paul Cotta -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei
de neconsti-tuţionalitate a
dispoziţiilor art. 40 alin.
(3) din Legea concurenţei nr.
21/1996, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Petrom Aviation" - S.A. în Dosarul
nr. 1.419/2005 al Curţii de
Apel Bucureşti - Secţia a Vlll-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, prin avocat, şi Consiliul Concurenţei, prin consilier juridic.
Reprezentantul autorului excepţiei solicită admiterea acesteia. Se arată că natura juridică a înscrisului la care se referă art. 40 alin. (3) din Legea nr. 21/1996
nu se regăseşte în enumerarea prevăzută la art. 28 din lege. Astfel, înscrisul respectiv nu constituie un
act administrativ sau un act administrativ-jurisdicţional care să poată fi supus controlului exercitat de instanţa de judecată, iar textul legal criticat nu prevede instanţa competentă să exercite acest
control. Textul de lege criticat este în contradicţie şi cu Decizia
Plenului Curţii Constituţionale nr. 1/1994, care a statuat că accesul la structurile judecătoreşti se face cu respectarea regulilor de competenţa stabilite de lege. Se apreciază că art. 40 alin. (3) din Legea nr. 21/1996 încalcă art. 21 din Constituţie şi sub aspectul egalităţii cetăţenilor în
faţa legii şi a autorităţilor publice. De altfel, nici în legislaţia comunitară în
materie de concurenţă nu se
prevede o astfel de modalitate de soluţionare a unei plângeri.
Reprezentantul Consiliului Concurenţei solicită respingerea excepţiei
pentru motivele cuprinse în întâmpinarea depusă la dosar.
Reprezentantul Ministerului Public
pune concluzii de respingere a excepţiei, considerând că
excepţia de neconstituţionalitate vizează aspecte care ţin
de interpretarea şi aplicarea
legii, iar nu de constituţionalitatea
textului criticat. De altfel, se arată în continuare, înscrisul la care se referă dispoziţiile
legale criticate poate fi contestat în faţa instanţei de
contencios administrativ, fiind astfel respectat principiul accesului liber la
justiţie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 24 iunie 2005,
pronunţată în Dosarul nr. 1.419/2005, Curtea de
Apel Bucureşti -
Secţia a Vlll-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 46 alin. (3) din Legea concurenţei nr. 21/1996, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Petrom Aviation" - S.A. într-o cauză având ca obiect soluţionarea plângerii acesteia împotriva răspunsului Consiliului Concurenţei, formulat în baza art. 46 alin. (3) din
Legea concurenţei devenit art.
40 alin. (3) în urma republicării.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că din interpretarea
art. 40 alin. (3) din Legea nr. 21/1996 rezultă că „este
reglementată expres numai
modalitatea de atacare în faţa
instanţei de judecată a deciziilor, iar în ceea ce priveşte înscrisul remis petentului, legea nu
prevede o astfel de cale de atac", textul încălcând astfel dispoziţiile art. 21 din Constituţie.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată că, deşi plângerea adresată unui organ cu atribuţii jurisdictionale stabilite prin lege
este soluţionată printr-un act administrativ-jurisdicţional care va fi supus întotdeauna
controlului instanţelor judecătoreşti, Consiliul Concurenţei poate hotărî „ca
un număr de plângeri să fie soluţionate în modalitatea răspunsului printr-un înscris, apreciind că respectivele plângeri/cereri nu cad sub incidenţa legii concurenţei. O astfel de soluţie rămâne la
latitudinea Consiliului Concurenţei şi poate fi dată în cazul oricărei cereri, cunoscând faptul că nu va fi cenzurată
de instanţa judecătorească."
Autorul excepţiei apreciază că dispoziţiile legale criticate ar trebui înlăturate din lege, „întrucât dau naştere la serioase dezbateri cu privire la
legalitatea soluţionării plângerii în modalitatea emiterii unui
înscris şi vatămă un drept fundamental consacrat de Constituţie, [iar] în legislaţia europeană în
materie de concurenţă nu există o prevedere similară".
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a Vlll-a contencios
administrativ şi
fiscal consideră că dispoziţiile legale criticate nu încalcă art. 21 din Constituţie, „susţinerea reclamantei în argumentarea excepţiei de neconstituţionalitate
invocată fiind rodul propriei
interpretări".
Guvernul apreciază că excepţia este neîntemeiată, întrucât dispoziţiile
legale ce fac obiectul controlului de constituţionalitate nu contravin prevederilor art. 21 din Constituţie. Se susţine că Legea
concurenţei nr. 21/1996 nu
prevede o procedură specială cu privire la modul de soluţionare a cererilor/plângerilor adresate
Consiliului Concurenţei în
conformitate cu art. 40 alin. (3) din lege, dar nici nu interzice „petentului
care se consideră vătămat într-un drept sau interes legitim să se adreseze instanţei potrivit dreptului comun".
Avocatul Poporului consideră că prevederile criticate sunt constituţionale, întrucât dispoziţiile legale criticate „nu îngrădesc dreptul părţilor interesate
de a se adresa justiţiei
pentru apărarea drepturilor,
libertăţilor şi intereselor legitime".
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile părţilor şi ale
procurorului, dispoziţiile
legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2) şi ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate ridicată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulat, îl constituie art. 46 alin.
(3) din Legea concurenţei nr.
21/1996, cu modificările
ulterioare. Ulterior sesizării
Curţii Constituţionale, în baza art. III din Legea nr.
538/2004, Legea concurenţei
nr. 21/1996 a fost republicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 742 din 16 august 2005, textul
de lege criticat devenind art. 40 alin. (3).
In consecinţă, Curtea urmează să se pronunţe asupra dispoziţiilor art. 40 alin. (3) din Legea concurenţei nr. 21/1996, care au următorul cuprins: „(3) In cazul în care cererea sau plângerea
înaintată nu
cade sub incidenţa prezentei legi, Consiliul Concurenţei va răspunde, în scris, în termenele prevăzute prin legi speciale."
Critica de neconstituţionalitate are la bază, în esenţă, susţinerea
potrivit căreia acest text de
lege încalcă dispoziţiile art. 21 din Constituţie privind accesul liber la justiţie, deoarece, aşa cum susţine
autorul excepţiei, din
interpretarea coroborată a
dispoziţiilor criticate cu
celelalte texte din lege ar rezulta că actul prin care Consiliul Concurenţei răspunde în
scris petentului în condiţiile
art. 40 alin. (3) din Legea nr. 21/1996 nu poate fi atacat în justiţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că aceasta este
neîntemeiată.
Existenţa procedurii instituite prin dispoziţiile legale criticate, şi anume obligaţia
Consiliului Concurenţei de a răspunde în scris petentului în cazul în
care cererea sau plângerea sa nu cade sub incidenţa Legii nr. 21/1996, nu conduce la concluzia că actul respectiv nu poate fi contestat în
faţa instanţelor judecătoreşti. Alin. (2)
al art. 21 din Constituţie
prevede că nici o lege nu
poate îngrădi exercitarea
accesului liber la justiţie,
or, este evident că reglementarea
legală a procedurii respective
nu îngrădeşte, şi cu atât mai mult nu interzice, sub nici o formă, exercitarea acestui drept constituţional. De asemenea, faptul că legea concurenţei nu prevede o cale de atac împotriva înscrisului comunicat în
conformitate cu art. 40 alin. (3) din Legea nr. 21/1996 nu semnifică interzicerea sau limitarea posibilităţilor pe care persoana interesată le are la îndemână de a se adresa instanţei de judecată împotriva unui astfel de înscris. In cuprinsul legii nu se stabileşte natura juridică a actului prin care Consiliul Concurenţei răspunde în
scris în baza prevederilor legale criticate, persoana nemulţumită de răspuns având
acces la instanţele de contencios
administrativ în cazul în care se consideră vătămată într-un drept sau interes legitim. De altfel, Curtea observă că autorul excepţiei
s-a adresat instanţei de
judecată împotriva răspunsului Consiliului Concurenţei formulat în baza art. 40 alin. (3) din
Legea nr. 21/1996, prilej cu care a ridicat excepţia de neconstitutionalitate.
In legătură cu susţinerile referitoare la omisiunea
legiuitorului de a reglementa prin acelaşi text de lege - art. 40 alin. (3) din Legea nr. 21/1996 - o cale de
atac împotriva răspunsului
emis de către Consiliul
Concurenţei, Curtea constată că nu poate primi o asemenea critică, întrucât potrivit dispoziţiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 Curtea se pronunţă numai asupra constituţionalităţii actelor cu privire la care a fost sesizată, „fără a
putea modifica sau completa prevederile supuse controlului."
Potrivit considerentelor expuse, în
temeiul art. 146 lit. d) şi al
art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 40 alin. (3) din Legea concurenţei nr. 21/1996, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „Petrom
Aviation" - S.A. în Dosarul nr. 1.419/2005 al Curţii de Apel Bucureşti
- Secţia a Vlll-a contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data
de 19 ianuarie 2006.
PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta