DECIZIE Nr. 39 din 6 februarie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II din
Ordonanta Guvernului nr. 82/1999 pentru modificarea si completarea Decretului
nr. 247/1977 cu privire la incadrarea cadrelor militare permanente in grupele
I, II sau III de munca, precum si a celor ale art. 2 alin. 1 din Decretul-lege
nr. 68/1990 pentru inlaturarea unor inechitati in salarizarea personalului
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 97 din 26 februarie 2001

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. II din Ordonanta Guvernului nr. 82/1999 pentru modificarea
si completarea Decretului nr. 247/1977 cu privire la incadrarea cadrelor
militare permanente in grupele I, II sau III de munca, precum si a celor ale
art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990 pentru inlaturarea unor inechitati
in salarizarea personalului, exceptie ridicata de Emil Camarasan in Dosarul nr.
3.936/2000 al Curtii de Apel Cluj - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
La apelul nominal lipsesc autorul exceptiei, precum si celelalte parti:
Ministerul de Interne si Inspectoratul Judetean de Politie Maramures. Procedura
de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, considerand ca textele de lege
criticate nu contravin prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) si
ale art. 150 alin. (1), solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate
ca fiind neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 iulie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 3.936/2000,
Curtea de Apel Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. II din Ordonanta Guvernului nr. 82/1999 pentru modificarea
si completarea Decretului nr. 247/1977 cu privire la incadrarea cadrelor
militare permanente in grupele I, II sau III de munca, precum si a celor ale
art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990 pentru inlaturarea unor inechitati
in salarizarea personalului. Exceptia a fost ridicata de Emil Camarasan intr-o
actiune in contencios administrativ, formulata impotriva Ministerului de
Interne.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
pentru perioada 1966 - 1981 in care a fost ofiter de militie, desfasurand
activitati care se incadreaza in grupa I de munca, Ministerul de Interne refuza
sa ii elibereze o adeverinta pentru atestarea acestui fapt, considerand ca
dispozitiile Decretului-lege nr. 68/1990 vizeaza domeniul general si nu sunt
aplicabile cadrelor militare. Se considera ca dispozitiile legale criticate,
avand vicii de redactare, dau posibilitatea unui tratament juridic
discriminatoriu, ceea ce contravine principiului egalitatii consacrat la art.
16 alin. (1) din Constitutie, precum si prevederilor constitutionale ale art.
150 alin. (1). Se mai arata ca "beneficiul prevazut la art. 2 alin. 1 din
Decretul-lege nr. 68/1990 trebuie sa profite si cadrelor militare, in
activitate sau nu dupa anul 1969, iar in ceea ce priveste art. II din Ordonanta
Guvernului nr. 82/1999, acesta ar urma sa fie mai clar redactat pentru a se
corobora cu prevederile art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990".
Curtea de Apel Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ,
exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia este intemeiata, deoarece
dispozitiile art. II din Ordonanta Guvernului nr. 82/1999 contravin
prevederilor constitutionale invocate, prin faptul ca recunosc dreptul de
incadrare in grupele I si II de munca "doar in favoarea unor categorii de
cetateni, nu si in favoarea altora, care se afla in aceeasi situatie".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia este intemeiata.
In acest sens se arata ca, "In concordanta cu prevederile generale cuprinse
in art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990, care stabilesc ca incadrarea
in grupele I si II de munca se aplica <<pe intreaga perioada>> cat
cei in cauza <<au lucrat la locurile de munca si activitatile
respective>>, in art. II din Ordonanta Guvernului nr. 82/1999 s-a cuprins
un text similar". Se considera ca aceste texte se aplica "tuturor
persoanelor care beneficiaza de prevederile Decretului-lege nr. 68/1990 si
respectiv ale Ordonantei Guvernului nr. 82/1999, in caz contrar creandu-se
discriminari care ar incalca principiul egalitatii cetatenilor in fata legii
consacrat de art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie". Se invoca si
Decizia Curtii Constitutionale nr. 87/1999.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. II din Ordonanta
Guvernului nr. 82/1999 pentru modificarea si completarea Decretului nr.
247/1977 cu privire la incadrarea cadrelor militare permanente in grupele I, II
sau III de munca, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 423
din 31 august 1999, precum si cele ale art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr.
68/1990 pentru inlaturarea unor inechitati in salarizarea personalului,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 24 din 9 februarie
1990.
Aceste texte de lege au urmatorul cuprins:
Art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 82/1999
"Incadrarea in grupele I sau II de munca se face pentru intreaga
perioada desfasurata in locurile de munca si activitatile stabilite pentru
fiecare categorie profesionala.";
Art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990
"Personalul de la locurile de munca si activitatile care, potrivit
reglementarilor existente pana in anul 1969 si dupa aceea, erau prevazute sa
fie incadrate in grupele I si II de munca beneficiaza de acest drept pe
intreaga perioada cat au lucrat la locurile de munca si activitatile
respective."
Autorul exceptiei sustine ca aceste dispozitii legale contravin
prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) si ale art. 150 alin. (1),
care prevad:
Art. 16 alin. (1)
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari.";
Art. 150 alin. (1)
"Legile si toate celelalte acte normative raman in vigoare, in masura
in care ele nu contravin prezentei Constitutii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II din
Ordonanta Guvernului nr. 82/1999, Curtea retine ca acestea nu instituie nici un
tratament discriminatoriu persoanelor care au lucrat la locuri de munca sau au
desfasurat activitati prevazute sa fie incadrate in grupele I sau II de munca,
prevazand incadrarea in grupele respective de munca, pe intreaga perioada
desfasurata in asemenea locuri de munca sau activitati, indiferent de data la
care au incetat sa mai activeze in acele locuri de munca sau activitati.
Deoarece aceste dispozitii legale nu incalca prevederile constitutionale
invocate, exceptia este neintemeiata si urmeaza sa fie respinsa.
Referitor la critica de neconstitutionalitate privind dispozitiile art. 2
alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990, Curtea constata ca acest text de lege
reglementeaza dreptul la recunoasterea vechimii in grupele I si II de munca pe
intreaga perioada in care a fost incadrat la locurile de munca sau in
activitatile din aceste grupe doar personalului care si la data intrarii in
vigoare a decretului-lege era incadrat la asemenea locuri de munca sau
activitati. Asupra acestui text de lege Curtea Constitutionala s-a pronuntat
prin Decizia nr. 87 din 1 iunie 1999, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 352 din 26 iulie 1999, statuand ca este
neconstitutional "in masura in care se aplica numai persoanelor de la
locurile de munca si activitatile care, potrivit reglementarilor existente pana
in anul 1969 si dupa aceea, erau prevazute sa fie incadrate in grupele I si II
de munca, nu si celor care au fost incadrate in asemenea locuri de munca sau
activitati anterior datei intrarii in vigoare a actului normativ
respectiv".
In ceea ce priveste sustinerea ca dispozitiile art. 2 alin. 1 din
Decretul-lege nr. 68/1990 nu ar mai fi in vigoare, potrivit prevederilor art.
150 alin. (1) din Constitutie, Curtea Constitutionala a retinut prin aceeasi
decizie ca aceste dispozitii legale "nu sunt neconstitutionale pentru ca
au recunoscut beneficiul acestor drepturi, ci pentru faptul ca il recunosc doar
in favoarea unor categorii de cetateni, nu si in favoarea altora care,
realmente, se afla in aceeasi situatie. In cazul in care s-ar considera ca
dispozitiile Decretului-lege nr. 68/1990 sunt abrogate prin efectul art. 150
alin. (1) din Constitutie ar fi private si acele categorii de cetateni pentru
care textul de lege criticat a recunoscut beneficiul drepturilor castigate prin
activitatea desfasurata in conditii deosebite".
Aceste considerente sunt valabile si in prezenta cauza, neintervenind
elemente noi care sa determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii
Constitutionale.
In consecinta, avand in vedere prevederile art. 23 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, republicata, potrivit carora nu pot face obiectul unei exceptii de
neconstitutionalitate dispozitiile constatate ca fiind neconstitutionale
printr-o decizie anterioara a Curtii, rezulta ca, in temeiul alin. (6) din
acelasi articol, exceptia de neconstitutionalitate a art. 2 alin. 1 din
Decretul-lege nr. 68/1990 este inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II din
Ordonanta Guvernului nr. 82/1999 pentru modificarea si completarea Decretului
nr. 247/1977 cu privire la incadrarea cadrelor militare permanente in grupele
I, II sau III de munca, exceptie ridicata de Emil Camarasan in Dosarul nr.
3.936/2000 al Curtii de Apel Cluj - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
2. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990 pentru inlaturarea
unor inechitati in salarizarea personalului, exceptie ridicata de acelasi autor
in acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 februarie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Doina Suliman