Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 387 din 16 octombrie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 44 din Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor si ale Regulamentului privind executarea unor pedepse si a masurii arestarii preventive, aprobat prin Hotararea Consiliului de Ministri nr. 2.282/1969, cu modificarile si completarile ulterioare

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 827 din 22 noiembrie 2003


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Iuliana Nedelcu       - procuror
    Florentina Geangu     - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 44 din Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor, exceptie ridicata de Florin Ciobanu in Dosarul nr. 1.724/2003 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia penala. La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita. Curtea dispune a se face apelul si in dosarele nr. 359 C/2003 si nr. 360 C/2003, avand ca obiect, in esenta, aceeasi exceptie de neconstitutionalitate, si anume Hotararea Consiliului de Ministri nr. 2.282/1969, emisa in temeiul prevederilor art. 44 din Legea nr. 23/1969, exceptie ridicata de Mihai Tudorache in Dosarul nr. 4.264/2003 al Tribunalului Braila - Sectia penala si de Marian Mocanu in Dosarul nr. 4.524/2003 al aceleiasi instante. La apelul nominal in Dosarul nr. 359 C/2003 se constata lipsa partilor, iar in Dosarul nr. 360 C/2003 se prezinta autorul exceptiei. Procedura de citare este legal indeplinita.
    Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor. Avand cuvantul, Florin Ciobanu arata ca lasa la aprecierea Curtii Constitutionale problema conexarii. Marian Mocanu se opune conexarii cauzelor, solicitand judecarea separata a dosarelor. Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
    Curtea, in temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, raportat la art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea dosarelor nr. 359 C/2003 si nr. 360 C/2003 la Dosarul nr. 308 C/2003, care este primul inregistrat.
    Autorii exceptiei, Florin Ciobanu si Marian Mocanu, solicita admiterea exceptiei astfel cum a fost formulata si constatarea neconstitutionalitatii textelor de lege criticate. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind inadmisibila, deoarece, pe de o parte, dispozitiile art. 44 din Legea nr. 23/1969 au fost abrogate expres prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2003, iar pe de alta parte, prevederile hotararilor Consiliului de Ministri nu fac parte din categoria dispozitiilor legale care pot constitui obiectul controlului de constitutionalitate, potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
    Prin incheierile din 3 iunie 2003 si din 15 iulie 2003, pronuntate in dosarele nr. 1.724/2003 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia penala, respectiv nr. 4.264/2003 si nr. 4.524/2003 ale Tribunalului Braila - Sectia penala, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 44 din Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor, respectiv a prevederilor Hotararii Consiliului de Ministri nr. 2.282/1969, exceptie ridicata de Florin Ciobanu, Mihai Tudorache si Marian Mocanu in cadrul unor cauze penale.
    In motivarea exceptiei autorii acesteia sustin ca prevederile legale criticate, potrivit carora "modul de executare a pedepsei inchisorii, a pedepsei cu moartea si a masurii arestarii preventive se stabileste prin regulament aprobat de Consiliul de Ministri", incalca dispozitiile art. 72 din Constitutie. Totodata, in sustinerea neconstitutionalitatii dispozitiilor legale criticate se invoca faptul ca Hotararea Consiliului de Ministri nr. 2.282/1969, prin care s-a aprobat Regulamentul privind executarea unor pedepse si a masurii arestarii preventive, nu a fost publicata in Buletinul Oficial.
    Curtea Suprema de Justitie - Sectia penala apreciaza ca Regulamentul privind executarea unor pedepse si a masurii arestarii preventive, fiind un act administrativ, nu poate face obiectul controlului de constitutionalitate.
    Exprimandu-si opinia asupra exceptiei, Tribunalul Braila - Sectia penala constata ca Regulamentul privind executarea unor pedepse si a masurii arestarii preventive a fost adoptat printr-o hotarare a Consiliului de Ministri, adica printr-un act avand o forta juridica asemanatoare actualei ordonante a Guvernului, si deci poate fi atacata cu exceptia de neconstitutionalitate potrivit art. 13 alin. (1) lit. A.c) din Legea nr. 47/1992, republicata. Cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata in cauza, instanta apreciaza ca aceasta are un caracter pur formal, neputand conduce la contestarea executarii masurii, deoarece, in caz de admitere a exceptiei, executarea s-ar considera efectuata in baza prevederilor Legii nr. 23/1969.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila. Se arata ca art. 44 din Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor a fost abrogat prin art. 16 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate in executarea pedepselor privative de libertate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 457 din 27 iunie 2003. De asemenea, Guvernul mai arata ca, potrivit prevederilor art. 144 din Constitutie si ale art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, competenta Curtii Constitutionale priveste exclusiv neconstitutionalitatea legilor si ordonantelor, iar nu a unui act normativ de nivelul unei hotarari a Guvernului, cum este Regulamentul privind executarea unor pedepse si a masurii arestarii preventive, aprobat prin Hotararea Consiliului de Ministri nr. 2.282/1969.
    Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila, deoarece dispozitiile art. 44 din Legea nr. 23/1969 au fost abrogate expres, la data de 27 iunie 2003, prin art. 16 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate in executarea pedepselor privative de libertate. In ceea ce priveste Hotararea Consiliului de Ministri nr. 2.282/1969, Avocatul Poporului propune in atentia Curtii Constitutionale aprecierea daca actul normativ criticat a fost sau nu a fost abrogat, situatie in raport cu care se va putea decide in privinta admisibilitatii exceptiei. In alta ordine de idei, arata ca, potrivit si jurisprudentei Curtii Constitutionale, "legea, in inteles de act juridic, este supusa regimului constitutional din perioada in care a fost adoptata, inclusiv in ceea ce priveste posibilitatea controlului constitutionalitatii sale", iar in regimul constitutional existent inainte de 22 decembrie 1989 reglementarea unor relatii sociale se putea realiza prin acte normative de diferite categorii, care intrau in notiunea generica de lege.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    In cauza de fata exceptia de neconstitutionalitate vizeaza, astfel cum rezulta din incheierile de sesizare, pe de o parte, dispozitiile art. 44 din Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor si, pe de alta parte, dispozitiile Regulamentului privind executarea unor pedepse si a masurii arestarii preventive, aprobat prin Hotararea Consiliului de Ministri nr. 2.282 din 15 decembrie 1969, cu modificarile si completarile ulterioare.
    I. Referitor la dispozitiile art. 44 din Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor (republicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 62 din 2 mai 1973, cu modificarile si completarile ulterioare), Curtea constata ca, ulterior sesizarii sale, acestea au fost abrogate in temeiul prevederilor art. 16 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate in executarea pedepselor privative de libertate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 457 din 27 iunie 2003.
    Prin urmare, legea criticata nu mai poate fi supusa controlului de constitutionalitate al Curtii, intrucat, potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, "Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante (...) in vigoare, de care depinde solutionarea cauzei", iar exceptia de neconstitutionalitate, devenind astfel inadmisibila, urmeaza sa fie respinsa.
    II. Cat priveste cel de-al doilea aspect al exceptiei de neconstitutionalitate privind dispozitiile Hotararii Consiliului de Ministri nr. 2.282/1969, Curtea constata ca exceptia ridicata nu se incadreaza in dispozitiile art. 144 din Constitutie, care, enumerand atributiile Curtii Constitutionale, prevede la lit. c) ca aceasta hotaraste asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti cu privire la "neconstitutionalitatea legilor si ordonantelor", dispozitie preluata si de art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata. Astfel fiind, instanta de judecata, potrivit alin. (6) al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, trebuia sa respinga exceptia printr-o incheiere motivata, fara a mai sesiza Curtea Constitutionala. Intrucat instanta de judecata nu a aplicat aceste dispozitii legale, Curtea urmeaza sa respinga aceasta exceptie ca fiind inadmisibila.
    In subsidiar, este de observat ca, potrivit prevederilor art. 16 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate in executarea pedepselor privative de libertate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 457 din 27 iunie 2003, "Dispozitiile Regulamentului privind executarea unor pedepse si a masurii arestarii preventive, aprobat prin Hotararea Consiliului de Ministri nr. 2.282 din 15 decembrie 1969, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt si raman abrogate".

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si (6) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    1. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 44 din Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor, exceptie ridicata de Florin Ciobanu in Dosarul nr. 1.724/2003 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia penala.
    2. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Regulamentului privind executarea unor pedepse si a masurii arestarii preventive, aprobat prin Hotararea Consiliului de Ministri nr. 2.282/1969, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Mihai Tudorache si Marian Mocanu in dosarele nr. 4.264/2003 si, respectiv, nr. 4.524/2003 ale Tribunalului Braila - Sectia penala.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 16 octombrie 2003.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Florentina Geangu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 387/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 387 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 387/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu