DECIZIE Nr. 387 din 16 octombrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 44 din
Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor si ale Regulamentului privind
executarea unor pedepse si a masurii arestarii preventive, aprobat prin
Hotararea Consiliului de Ministri nr. 2.282/1969, cu modificarile si
completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 827 din 22 noiembrie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 44 din Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor,
exceptie ridicata de Florin Ciobanu in Dosarul nr. 1.724/2003 al Curtii Supreme
de Justitie - Sectia penala. La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei,
lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Curtea dispune a se face apelul si in dosarele nr. 359 C/2003 si nr. 360
C/2003, avand ca obiect, in esenta, aceeasi exceptie de neconstitutionalitate,
si anume Hotararea Consiliului de Ministri nr. 2.282/1969, emisa in temeiul
prevederilor art. 44 din Legea nr. 23/1969, exceptie ridicata de Mihai
Tudorache in Dosarul nr. 4.264/2003 al Tribunalului Braila - Sectia penala si
de Marian Mocanu in Dosarul nr. 4.524/2003 al aceleiasi instante. La apelul
nominal in Dosarul nr. 359 C/2003 se constata lipsa partilor, iar in Dosarul
nr. 360 C/2003 se prezinta autorul exceptiei. Procedura de citare este legal
indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor. Avand cuvantul,
Florin Ciobanu arata ca lasa la aprecierea Curtii Constitutionale problema
conexarii. Marian Mocanu se opune conexarii cauzelor, solicitand judecarea
separata a dosarelor. Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea dosarelor.
Curtea, in temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii Constitutionale, republicata, raportat la art. 164 din Codul de
procedura civila, dispune conexarea dosarelor nr. 359 C/2003 si nr. 360 C/2003
la Dosarul nr. 308 C/2003, care este primul inregistrat.
Autorii exceptiei, Florin Ciobanu si Marian Mocanu, solicita admiterea
exceptiei astfel cum a fost formulata si constatarea neconstitutionalitatii
textelor de lege criticate. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii
de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind inadmisibila,
deoarece, pe de o parte, dispozitiile art. 44 din Legea nr. 23/1969 au fost
abrogate expres prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2003, iar pe de
alta parte, prevederile hotararilor Consiliului de Ministri nu fac parte din
categoria dispozitiilor legale care pot constitui obiectul controlului de
constitutionalitate, potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992, republicata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 3 iunie 2003 si din 15 iulie 2003, pronuntate in
dosarele nr. 1.724/2003 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia penala,
respectiv nr. 4.264/2003 si nr. 4.524/2003 ale Tribunalului Braila - Sectia
penala, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 44 din Legea nr. 23/1969 privind
executarea pedepselor, respectiv a prevederilor Hotararii Consiliului de
Ministri nr. 2.282/1969, exceptie ridicata de Florin Ciobanu, Mihai Tudorache
si Marian Mocanu in cadrul unor cauze penale.
In motivarea exceptiei autorii acesteia sustin ca prevederile legale
criticate, potrivit carora "modul de executare a pedepsei inchisorii, a
pedepsei cu moartea si a masurii arestarii preventive se stabileste prin
regulament aprobat de Consiliul de Ministri", incalca dispozitiile art. 72
din Constitutie. Totodata, in sustinerea neconstitutionalitatii dispozitiilor
legale criticate se invoca faptul ca Hotararea Consiliului de Ministri nr.
2.282/1969, prin care s-a aprobat Regulamentul privind executarea unor pedepse
si a masurii arestarii preventive, nu a fost publicata in Buletinul Oficial.
Curtea Suprema de Justitie - Sectia penala apreciaza ca Regulamentul
privind executarea unor pedepse si a masurii arestarii preventive, fiind un act
administrativ, nu poate face obiectul controlului de constitutionalitate.
Exprimandu-si opinia asupra exceptiei, Tribunalul Braila - Sectia penala
constata ca Regulamentul privind executarea unor pedepse si a masurii arestarii
preventive a fost adoptat printr-o hotarare a Consiliului de Ministri, adica
printr-un act avand o forta juridica asemanatoare actualei ordonante a
Guvernului, si deci poate fi atacata cu exceptia de neconstitutionalitate
potrivit art. 13 alin. (1) lit. A.c) din Legea nr. 47/1992, republicata. Cu
privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata in cauza, instanta
apreciaza ca aceasta are un caracter pur formal, neputand conduce la
contestarea executarii masurii, deoarece, in caz de admitere a exceptiei,
executarea s-ar considera efectuata in baza prevederilor Legii nr. 23/1969.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in
conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile
ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila.
Se arata ca art. 44 din Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor a fost
abrogat prin art. 16 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate in executarea pedepselor
privative de libertate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 457 din 27 iunie 2003. De asemenea, Guvernul mai arata ca, potrivit
prevederilor art. 144 din Constitutie si ale art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, competenta Curtii Constitutionale priveste exclusiv
neconstitutionalitatea legilor si ordonantelor, iar nu a unui act normativ de
nivelul unei hotarari a Guvernului, cum este Regulamentul privind executarea
unor pedepse si a masurii arestarii preventive, aprobat prin Hotararea
Consiliului de Ministri nr. 2.282/1969.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
inadmisibila, deoarece dispozitiile art. 44 din Legea nr. 23/1969 au fost
abrogate expres, la data de 27 iunie 2003, prin art. 16 alin. (1) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor
aflate in executarea pedepselor privative de libertate. In ceea ce priveste Hotararea
Consiliului de Ministri nr. 2.282/1969, Avocatul Poporului propune in atentia
Curtii Constitutionale aprecierea daca actul normativ criticat a fost sau nu a
fost abrogat, situatie in raport cu care se va putea decide in privinta
admisibilitatii exceptiei. In alta ordine de idei, arata ca, potrivit si
jurisprudentei Curtii Constitutionale, "legea, in inteles de act juridic,
este supusa regimului constitutional din perioada in care a fost adoptata,
inclusiv in ceea ce priveste posibilitatea controlului constitutionalitatii
sale", iar in regimul constitutional existent inainte de 22 decembrie 1989
reglementarea unor relatii sociale se putea realiza prin acte normative de
diferite categorii, care intrau in notiunea generica de lege.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
In cauza de fata exceptia de neconstitutionalitate vizeaza, astfel cum
rezulta din incheierile de sesizare, pe de o parte, dispozitiile art. 44 din
Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor si, pe de alta parte,
dispozitiile Regulamentului privind executarea unor pedepse si a masurii
arestarii preventive, aprobat prin Hotararea Consiliului de Ministri nr. 2.282
din 15 decembrie 1969, cu modificarile si completarile ulterioare.
I. Referitor la dispozitiile art. 44 din Legea nr. 23/1969 privind
executarea pedepselor (republicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 62 din 2
mai 1973, cu modificarile si completarile ulterioare), Curtea constata ca,
ulterior sesizarii sale, acestea au fost abrogate in temeiul prevederilor art.
16 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2003 privind unele
drepturi ale persoanelor aflate in executarea pedepselor privative de
libertate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 457 din 27
iunie 2003.
Prin urmare, legea criticata nu mai poate fi supusa controlului de
constitutionalitate al Curtii, intrucat, potrivit art. 23 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, republicata, "Curtea Constitutionala decide asupra
exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante (...) in vigoare, de care depinde
solutionarea cauzei", iar exceptia de neconstitutionalitate, devenind
astfel inadmisibila, urmeaza sa fie respinsa.
II. Cat priveste cel de-al doilea aspect al exceptiei de
neconstitutionalitate privind dispozitiile Hotararii Consiliului de Ministri nr.
2.282/1969, Curtea constata ca exceptia ridicata nu se incadreaza in
dispozitiile art. 144 din Constitutie, care, enumerand atributiile Curtii
Constitutionale, prevede la lit. c) ca aceasta hotaraste asupra exceptiilor
ridicate in fata instantelor judecatoresti cu privire la
"neconstitutionalitatea legilor si ordonantelor", dispozitie preluata
si de art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata. Astfel fiind,
instanta de judecata, potrivit alin. (6) al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
trebuia sa respinga exceptia printr-o incheiere motivata, fara a mai sesiza
Curtea Constitutionala. Intrucat instanta de judecata nu a aplicat aceste
dispozitii legale, Curtea urmeaza sa respinga aceasta exceptie ca fiind
inadmisibila.
In subsidiar, este de observat ca, potrivit prevederilor art. 16 alin. (2)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale
persoanelor aflate in executarea pedepselor privative de libertate, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 457 din 27 iunie 2003,
"Dispozitiile Regulamentului privind executarea unor pedepse si a masurii
arestarii preventive, aprobat prin Hotararea Consiliului de Ministri nr. 2.282
din 15 decembrie 1969, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt si
raman abrogate".
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3)
si (6) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 44 din Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor,
exceptie ridicata de Florin Ciobanu in Dosarul nr. 1.724/2003 al Curtii Supreme
de Justitie - Sectia penala.
2. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Regulamentului privind executarea unor pedepse si a masurii
arestarii preventive, aprobat prin Hotararea Consiliului de Ministri nr.
2.282/1969, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de
Mihai Tudorache si Marian Mocanu in dosarele nr. 4.264/2003 si, respectiv, nr.
4.524/2003 ale Tribunalului Braila - Sectia penala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 octombrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu