DECIZIE Nr. 358 din 5 august 2003
referitoare la stabilirea sanctiunilor pentru incalcarea prevederilor Legii
concurentei nr. 21/1996 de catre Societatea de Asigurare Reasigurare OMNIASIG -
S.A.
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 152 din 20 februarie 2004
Comisia Consiliului Concurentei
I. In baza:
1. Decretului nr. 1.075 din 21 decembrie 2001 privind numirea membrilor
Consiliului Concurentei;
2. Legii concurentei nr. 21/1996, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996;
3. Regulamentului de organizare, functionare si procedura al Consiliului
Concurentei, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 50 bis
din 25 martie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare;
4. Regulamentului pentru aplicarea prevederilor art. 5 si 6 din Legea
concurentei nr. 21/1996, privind practicile anticoncurentiale, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 116 bis din 9 iunie 1997;
5. Instructiunilor cu privire la definirea pietei relevante in scopul
stabilirii partii substantiale de piata, publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 57 bis din 4 aprilie 1997;
6. Investigatiei declansate in Dosarul nr. RS-171 din 22 iunie 2000, prin
Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 59 din 19 iulie 2000;
7. Prevederilor Deciziei Plenului Consiliului Concurentei nr. 317 din 14
iulie 2003, prin care s-a finalizat investigatia;
8. Ordinului presedintelui Consiliului Concurentei nr. 142 din 15 iulie
2003, prin care s-a stabilit componenta Comisiei care va decide cuantumul
amenzilor aplicate pentru practicile anticoncurentiale savarsite de catre 12
societati de asigurare, prin incheierea unei intelegeri privind stabilirea
nivelului minim al primelor de asigurare pentru asigurarea de raspundere civila
auto cu valabilitate in afara teritoriului Romaniei (asigurare tip Carte
Verde);
9. Procesului-verbal nr. V2-1.463 din 30 iulie 2003.
II. Avand in vedere:
1. Decizia Plenului Consiliului Concurentei nr. 317 din 14 iulie 2003
1.1. Prin aceasta decizie Plenul Consiliului Concurentei a stabilit ca
societatile de asigurari Societatea Comerciala Asigurarea Romaneasca ASIROM -
S.A. (denumita in continuare ASIROM)*1), Societatea de Asigurare Reasigurare
ASTRA - S.A. (denumita in continuare ASTRA)*2), Societatea Comerciala METROPOL
- Compania Internationala de Asigurari si Reasigurari - S.A. (denumita in
continuare METROPOL)*3), Societatea de Asigurare Reasigurare ARDAF - S.A.
(denumita in continuare ARDAF)*4), Societatea Comerciala ALLIANZ TIRIAC
Asigurari - S.A. (denumita in continuare ALLIANZ)*5), Societatea de Asigurare
Reasigurare OMNIASIG - S.A. (denumita in continuare OMNIASIG)*6), Grupul de
Asigurari Roman GRUP AS - S.A. (denumit in continuare GRUP AS)*7), Societatea
de Asigurare UNITA - S.A. (denumita in continuare UNITA)*8) si Societatea
Comerciala Asigurare Reasigurare AGI ROMANIA - S.A. (denumita in continuare AGI
ROMANIA)*9), INTERAMERICAN ROMANIA INSURANCE - S.A. (denumita in continuare
INTERAMERICAN)*10), ASITRANS - S.A. Asigurari Reasigurari (denumita in
continuare ASITRANS)*11) si ASA Asigurari ATLASSIB - S.A. (denumita in
continuare ATLASSIB)*12) se fac vinovate de incalcarea dispozitiilor art. 5
alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996 prin incheierea si/sau punerea in
practica a unei intelegeri avand ca obiect fixarea - in cadrul Biroului
Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (denumit in continuare BAAR) - a unor
niveluri minime de prime la asigurarea de raspundere civila auto cu
valabilitate in afara teritoriului Romaniei (Carte Verde).
------------
*1) Sediul social: bd. Carol I nr. 31 - 33, sectorul 2, Bucuresti; nr. de
inregistrare la oficiul registrului comertului: J 40/304/1991.
*2) Sediul social: str. Puskin nr. 1, sectorul 1, Bucuresti; nr. de
inregistrare la oficiul registrului comertului: J 40/305/1991.
*3) Sediul social: bd. Dimitrie Cantemir nr. 1, sectorul 3, Bucuresti; nr.
de inregistrare la oficiul registrului comertului: J 40/12.428/1991.
*4) Sediul social: str. Samuil Micu nr. 7, Cluj-Napoca, judetul Cluj; nr.
de inregistrare la oficiul registrului comertului: J 12/4.169/1992.
*5) Sediul social: str. Caderea Bastiliei nr. 80 - 84, sectorul 1,
Bucuresti; nr. de inregistrare la oficiul registrului comertului: J
40/15.882/1994.
*6) Sediul social: aleea Alexandru nr. 48, sectorul 1, Bucuresti; nr. de
inregistrare la oficiul registrului comertului: J 40/8.364/1994.
*7) Sediul social: Bd. Unirii nr. 67, bl. G2A, sectorul 3, Bucuresti; nr.
de inregistrare la oficiul registrului comertului: J 40/6.961/1995.
*8) Sediul social: str. Ofcea nr. 9, Timisoara, judetul Timis; nr. de
inregistrare la oficiul registrului comertului: J 35/21/1991.
*9) Sediul social: bd. Mircea Voda nr. 34, bl. M1, et. 2, sectorul 3,
Bucuresti; nr. de inregistrare la oficiul registrului comertului: J
40/10.595/1995.
*10) Sediul social: sos. Cotroceni nr. 20, sectorul 6, Bucuresti; nr. de
inregistrare la oficiul registrului comertului: J 40/15.656/1994.
*11) Sediul social: str. Gramond nr. 8, sectorul 4, Bucuresti; nr. de
inregistrare la oficiul registrului comertului: J 40/2.241/1994.
*12) Sediul social: str. Noica bl. 4, ap. 20, sc. B, et. 4, Sibiu; nr. de
inregistrare la oficiul registrului comertului: J 32/1.053/1996.
1.2. La data de 20 mai 1999, la sediul BAAR*13) a fost organizata
intalnirea reprezentantilor urmatoarelor societati de asigurari: ASIROM, ASTRA,
METROPOL, ARDAF, ALLIANZ, OMNIASIG, GRUP AS, UNITA si AGI ROMANIA. Aceasta
intalnire a avut ca scop analizarea nivelului primei pentru asigurarea de
raspundere civila auto cu valabilitate in afara teritoriului Romaniei (denumita
in continuare asigurare tip Carte Verde).
Dupa analizarea propunerilor concrete avansate de catre participanti,
acestia au hotarat ca BAAR "sa recomande societatilor de asigurare un
nivel minim al primelor de asigurare, care sa fie avut in vedere de catre
societatile de asigurare la stabilirea primelor ce vor fi practicate incepand
cu data de 15 iunie 1999, ora 0", nivel majorat fata de cel practicat la
acea data. Aceasta hotarare, incluzand si nivelul minim recomandat al primelor
de asigurare, a fost transmisa de catre BAAR prin Circulara nr. 5.067 din 24
mai 1999 catre "toti membrii BAAR autorizati sa elibereze documente
internationale de asigurare - Carte Verde".
------------
*13) Sediul social: sos. Stefan cel Mare nr. 30, bl. 26, sc. A, et. 6, ap.
16, sectorul 2, Bucuresti.
1.3. La data de 22 iunie 1999, in sedinta Comitetului de directie al BAAR
s-a hotarat ca "nivelul minim de prime la asigurarea de raspundere civila
auto, stabilit in sedinta din 20 mai 1999, sa se aplice incepand cu data de 15
iulie 1999, ora 0,00, si nu din 15 iunie 1999"; aceasta hotarare a fost
transmisa membrilor BAAR prin Circulara BAAR nr. 5.813 din 28 iunie 1999.
1.4. Transmiterea de catre BAAR a hotararii luate de catre reprezentantii
celor 9 societati de asigurare a facut ca aceste niveluri minime "recomandate"
ale primelor sa capete caracter de "obligatii" pentru toate
societatile de asigurare membre BAAR, care erau autorizate sa practice
asigurarea tip Carte Verde. Prin urmare, societatile de asigurare autorizate sa
elibereze documente de asigurare internationala tip Carte Verde au considerat
ca aceste niveluri minime "recomandate" ale primelor au un caracter
obligatoriu si le-au aplicat in consecinta. Cu titlu exemplificativ, la data de
25 octombrie 2001, ASTRA a mentionat*14) ca "prima de asigurare practicata
de ASTRA privind asigurarea de raspundere civila pentru autovehicule cu
valabilitate in afara teritoriului Romaniei este de 45 de USD [...] Primele
sunt fixe, nenegociabile si sunt practicate de toate societatile de asigurare
printr-o conventie ce a fost agreata in cadrul BAAR"; in acelasi sens,
UNITA*15) a precizat: "societatea UNITA a inteles sa se alinieze acestor
tarife minimale". De asemenea, conform celor declarate de catre
ASIROM*16), "prima de asigurare pentru asigurarea tip Carte Verde pentru o
perioada de 15 zile, pentru autoturisme, este de 45 de USD".
------------
*14) Prin Adresa inregistrata la Consiliul Concurentei cu nr. SG - 1.008
din 26 octombrie 2001.
*15) Prin Adresa UNITA nr. SIAR/92.591 din 5 iulie 2000, inregistrata la Consiliul
Concurentei cu nr. V2 639 din 6 iulie 2000.
*16) Prin Adresa ASIROM nr. 25.870 din 26 octombrie 2001, inregistrata la
Consiliul Concurentei cu nr. SG 1.015 din 26 octombrie 2001.
1.5. Aplicarea de catre societatile de asigurare a nivelurilor minime
"recomandate" ca fiind obligatorii rezulta si din adresele inaintate
BAAR de catre unii dintre membrii sai privind nerespectarea, de catre alte
societati de asigurare membre BAAR, a nivelurilor minime
"recomandate". Cu titlu exemplificativ, la data de 22 iulie 1999*17),
UNITA a instiintat BAAR ca ASTRA, sucursala Arad, nu a respectat hotararea
Comitetului de directie al BAAR din data de 22 iunie 1999 referitoare la
stabilirea nivelului minim al primelor la asigurarea de raspundere civila auto
cu valabilitate in afara teritoriului Romaniei. De asemenea, la data de 19
august 1999*18), ASIT aduce la cunostinta BAAR ca "ASIT a respectat si
continua sa respecte intocmai tariful minimal recomandat de BAAR prin Circulara
nr. 5.813 din 28 iunie 1999. Din pacate, am constatat ca nu toti membrii
inteleg sa respecte recomandarile BAAR, desi reprezentantii societatilor
autorizate de acesta sa elibereze documente de asigurare Carte Verde au fost in
unanimitate de acord cu acest tarif in sedinta din 20 mai 1999 [...] Societatea
noastra a considerat ca atat conducerea, cat si membrii BAAR trebuie sa
inteleaga consecintele grave pe care le-ar putea avea o practica gresita de
vanzare a documentelor de asigurare Carte Verde la preturi de dumping [...],
avandu-se in vedere principiul solidaritatii intre societatile membre
BAAR".
------------
*17) Prin Adresa nr. AB 41.716 din 16 iulie 1999, inregistrata la BAAR cu
nr. 6.139 din 22 iulie 1999.
*18) Prin Adresa nr. 5.130 din 19 august 1999, inregistrata la BAAR cu nr.
8.120 din 30 august 1999.
1.6. Ca urmare a informatiilor primite de catre BAAR cu privire la
nerespectarea, de catre unii dintre membrii sai, a acestor niveluri minime, in
sedinta din data de 3 septembrie 1999, Adunarea generala extraordinara a membrilor
BAAR a hotarat ca se vor sanctiona societatile de asigurare care nu vor
respecta nivelurile minime "recomandate", accentuand prin aceasta
masura punitiva caracterul lor obligatoriu, si nu de "recomandare",
stiut fiind faptul ca nu se poate sanctiona nerespectarea unei
"recomandari", ci numai a unei obligatii asumate. Astfel, potrivit
rezolutiei Adunarii generale extraordinare BAAR, incepand cu data de 20
septembrie 1999, ora 0,00, s-a decis "sa se respecte cu strictete
Circulara BAAR nr. 5.813 din 28 iunie 1999 cu referire la recomandarea privind
tariful minimal de prime la asigurarea de raspundere civila auto cu
valabilitate in afara teritoriului Romaniei [...] nerespectarea acesteia poate
atrage chiar retragerea dreptului societatii dumneavoastra de a elibera
documente internationale de asigurare Carte Verde". Aceasta rezolutie a
Adunarii generale extraordinare BAAR a fost transmisa membrilor BAAR prin
Circulara BAAR nr. 8.165 din 10 septembrie 1999.
1.7. Intelegerea intervenita in cadrul BAAR intre societatile membre BAAR,
avand ca obiect fixarea in mod concertat a nivelului minim de prime pentru
asigurarea tip Carte Verde, a avut ca efect majorarea primelor de asigurare cu
aproximativ 10 USD. Totodata fixarea acestor niveluri minime ale primelor a
avut ca efect eliminarea concurentei pe piata relevanta si prejudicierea
consumatorilor, deoarece, incepand cu momentul aplicarii acestora, consumatorul
a fost privat astfel de posibilitatea de a alege, societatile autorizate
practicand aceleasi niveluri de prime, mai mari decat cele practicate anterior.
1.8. La momentul incheierii intelegerii, 26 de societati de asigurari de
autovehicule erau membre BAAR, dintre acestea 9 fiind autorizate sa practice
asigurarea tip Carte Verde, si anume: ASIROM, UNITA, ARDAF, ALLIANZ, OMNIASIG,
GRUP AS, METROPOL, ASTRA si AGI ROMANIA. Incepand cu data de 1 decembrie 1999,
au mai fost autorizate sa practice aceasta categorie de asigurari si
societatile: INTERAMERICAN (1 decembrie 1999 - 18 februarie 2002), ASIGURARE-REASIGURARE
"INDUSTRIILOR ARGES" - S.A.*19), denumita in continuare ASIRAG (1
iunie 2000), ASITRANS (1 ianuarie 2001) si ATLASSIB (1 iulie 2001). Cu exceptia
ASIRAG, celelalte 3 societati de asigurari, autorizate ulterior sa practice
asigurarea tip Carte Verde, desi nu s-au numarat printre initiatorii
intelegerii in cauza, au aplicat in practica niveluri minime de prime pentru
aceasta categorie de asigurare, stabilite in cadrul BAAR de catre celelalte 9
societati de asigurari autorizate anterior.
------------
*19) Sediul social: bd. I.C. Bratianu bl. A5 - A7, parter, Pitesti, judetul
Arges.
1.9. BAAR este o organizatie profesionala, infiintata de asiguratorii de
autovehicule din Romania, neguvernamentala, creata in scopul dezvoltarii si
cooperarii in domeniul asigurarilor de autovehicule si reprezentarii
societatilor membre in relatiile cu alte organizatii din tara si strainatate.
BAAR a fost infiintat si isi desfasoara activitatea in conformitate cu
prevederile art. 24 din Legea nr. 47/1991 privind constituirea, organizarea si
functionarea societatilor comerciale din domeniul asigurarilor, abrogata in
prezent prin Legea nr. 32/2000 privind societatile de asigurare si
supravegherea asigurarilor, si ale art. 102 din Legea nr. 21/1924 pentru
persoanele juridice, abrogata in prezent prin Ordonanta Guvernului nr. 26/2000
cu privire la asociatii si fundatii.
1.10. BAAR asa cum era constituit si conform statutului in vigoare la data
savarsirii practicii anticoncurentiale, avea misiunea de a apara interesele
legale ale membrilor sai in relatiile interne si internationale, fara a
indeplini si rolul de Birou platitor si Birou gestionar, in sensul rambursarii
catre birourile gestionare din strainatate a sumelor platite de acestea cu
titlu de despagubiri pentru pagube produse de asiguratii de raspundere civila
Carte Verde ai societatilor de asigurare membre ale BAAR, respectiv de a plati
sumele datorate catre terte persoane pagubite, in Romania; functia de
administrare si gestionare a Fondului Comun Carte Verde, in calitate de Biroul
platitor si Birou gestionar, i-a fost conferita prin Ordinul presedintelui
Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 8/2002; Adunarea generala si
Comitetul de directie ale BAAR nu aveau atributii in stabilirea nivelului
primelor de asigurari.
1.11. Prin urmare, societatile de asigurare: ASIROM, ASTRA, METROPOL,
ARDAF, ALLIANZ, OMNIASIG, GRUP AS, UNITA si AGI ROMANIA au incalcat
dispozitiile art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996, prin incheierea si
punerea in practica a unei intelegeri avand ca obiect fixarea, in cadrul BAAR,
a unor niveluri minime de prime la asigurarea tip Carte Verde. Totodata, desi
nu au participat la incheierea intelegerii anticoncurentiale in cauza, fiind
autorizate de catre BAAR ulterior, societatile INTERAMERICAN, ASITRANS si
ATLASSIB au pus in practica aceasta intelegere, incalcand astfel prevederile
art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996. ASIRAG nu a fost membra a
intelegerii anticoncurentiale in cauza si nu a pus in practica aceasta intelegere.
1.12. Includerea prevederilor conform carora BAAR stabileste tarife de
prime tehnice minimale pentru asigurarile tip Carte Verde si cuantumul
cheltuielilor maximale pentru achizitionarea acestor asigurari atat in art. 5
lit. c) din noul Statut al BAAR, cat si in art. 2 alin. (1) pct. 3 din Normele
privind masurile prudentiale pentru practicarea asigurarii de raspundere civila
pentru pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule in afara
teritoriului Romaniei (Carte Verde), puse in aplicare prin Ordinul
presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 8/2002, a intarit
caracterul obligatoriu al acestor niveluri minime de prime si a
"legiferat" practic intelegerea anticoncurentiala deja existenta
intre societatile de asigurare in cadrul BAAR. Aceste prevederi contravin
legislatiei in domeniul concurentei, fixarea unor tarife minime pentru
asigurarile de tip Carte Verde fiind de natura a impiedica concurenta in
detrimentul beneficiarilor acestor servicii. De la data intrarii in vigoare a
Ordinului presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 8/2002 nu
se mai poate retine vinovatia societatilor de asigurare.
1.13. Consiliul Concurentei, in temeiul art. 54 din Legea nr. 21/1996, a
constatat nulitatea art. 5 lit. c) din noul Statut al BAAR, aprobat de Adunarea
generala BAAR in sedinta din 18 decembrie 2001. In mod concret, aceasta
prevedere are urmatorul continut: "BAAR stabileste tarife de prime tehnice
minimale pentru asigurarile Carte Verde si cuantumul cheltuielilor maximale
pentru achizitionarea acestor asigurari". Totodata, in temeiul art. 27
lit. a) si al art. 50 lit. a) din Legea nr. 21/1996, Consiliul Concurentei a
solicitat Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor modificarea Normelor privind
masurile prudentiale pentru practicarea asigurarii de raspundere civila pentru
pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule in afara teritoriului
Romaniei (Carte Verde), puse in aplicare prin Ordinul presedintelui Comisiei de
Supraveghere a Asigurarilor nr. 8/2002, in sensul eliminarii pct. 3 de la art.
2 alin. (1), conform caruia BAAR "stabileste nivelul minim al tarifelor de
prime si limita maxima a cheltuielilor de achizitionare pentru asigurarea Carte
Verde, cu avizul prealabil al Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor".
1.14. Motivatiile BAAR si ale societatilor de asigurare nu pot fi de natura
sa justifice o intelegere asupra fixarii, in mod concertat, a nivelurilor
minime ale primelor si aplicarea acestora de catre societatile de asigurare.
1.15. Cu toate acestea, nu se poate face abstractie de faptul ca fixarea
unor niveluri minime ale primelor a avut loc in contextul sanctiunilor impuse
de Conventie in cazul neindeplinirii obligatiei de restituire a sumelor platite
de catre Biroul gestionar tertelor persoane pagubite, ceea ce atragea
raspunderea biroului sub egida caruia a fost eliberat documentul de asigurare -
BAAR; BAAR trebuia, in ultima instanta, sa suporte contravaloarea despagubirii.
Imposibilitatea onorarii obligatiilor de plata ar fi condus la eliminarea
Romaniei din sistemul international Carte Verde.
1.16. Piata produsului
Produsul care defineste piata il reprezinta asigurarea de raspundere civila
auto cu valabilitate in afara teritoriului Romaniei, eliberata de catre o
societate de asigurari autorizata, pentru a acoperi raspunderea ce rezulta din
folosirea unui autovehicul.
Aceasta asigurare acopera despagubirile acordate pentru daunele materiale
si vatamarile corporale provocate de autoturismul pentru care s-a eliberat
documentul de asigurare in urma unui accident in care acesta a fost implicat si
gasit raspunzator pentru provocarea lui.
1.17. La data de 25 ianuarie 1949, Subcomitetul de transporturi rutiere al
Comisiei Economice ONU pentru Europa a sugerat asiguratorilor - in vederea
protejarii tertilor pagubiti prin accidente de autovehicule - crearea unui
document de asigurare de tip uniform, a unui Birou national in fiecare tara
care adera la acest sistem si a unui organ central - Consiliul Birourilor, cu
sediul la Londra. Conventia Tip Interbirouri (denumita in continuare Conventie)
are ca obiect punerea in practica a acestor dispozitii adoptate la 25 ianuarie
1949, inlocuite prin anexa nr. 2 a Rezolutiei unificate asupra facilitatii
transporturilor rutiere adoptate de Comitetul permanent de lucru la cea de-a
74-a sesiune din 25 - 29 iunie 1949 (denumita Recomandarile de la Geneva).
1.18. Conform acestei Conventii: (i) certificat de asigurare inseamna
Cartea internationala de asigurare auto (Carte Verde), in modelul sau modelele
aprobate de Comitetul permanent de lucru pentru transporturi rutiere; (ii)
polita de asigurare inseamna o polita de asigurare eliberata de un membru al
Biroului emitent unui asigurat, pentru a acoperi raspunderea ce rezulta din
folosirea unui autovehicul; (iii) Birou inseamna organizatia infiintata de
asiguratori si recunoscuta de guvernul din acea tara ca organizatie care
indeplineste solicitarile si dispozitiile din Recomandarile de la Geneva; (iv)
Birou gestionar inseamna biroul (si/sau un membru al acelui birou care
actioneaza sub autorizarea acestuia) care are raspunderea in tara sa pentru
gestionarea si regularizarea daunelor in conformitate cu prevederile Conventiei
si legii sale nationale; (v) Birou emitent inseamna biroul (si/sau un membru al
acestui birou) sub autorizarea caruia a fost eliberat un certificat de
asigurare si care este raspunzator pentru indeplinirea obligatiilor Biroului
gestionar, in conformitate cu prevederile Conventiei; (vi) Birou de asistenta
inseamna biroul care este autorizat sa gestioneze si sa regularizeze o
reclamatie, in conformitate cu prevederile Conventiei.
1.19. Pe langa facilitarea liberei circulatii transfrontaliere a
persoanelor si a bunurilor, Conventia are drept scop atat indemnizarea
victimelor accidentelor de autovehicule, de catre Biroul gestionar al tarii
unde s-a produs accidentul, cat si rambursarea cu maxima rapiditate (in vederea
reintregirii fondului de garantie din care sunt indemnizate aceste victime) a
sumelor platite de Biroul gestionar, de catre Biroul emitent (platitor) sau de
catre un membru al acestui birou, sub autorizarea caruia a fost eliberat un
certificat de asigurare si care este raspunzator pentru indeplinirea
obligatiilor Biroului gestionar.
1.20. In conformitate cu dispozitiile Conventiei, documentul international
de asigurare "Carte Verde" este emis sub autoritatea si egida
Biroului emitent si este oferit de catre societatile de asigurare membre ale
acestui birou posesorilor de autovehicule care doresc sa calatoreasca in strainatate
si care incheie cu acestea un contract de asigurare de raspundere civila auto
cu valabilitate in afara teritoriului Romaniei. Acest document garanteaza ca,
in fiecare tara tranzitata de asigurat, Biroul gestionar al acelei tari isi
asuma pentru acel autovehicul, in mod obligatoriu, raspunderea pe care ar
avea-o o societate de asigurare locala, potrivit reglementarilor legale
privitoare la raspunderea pentru prejudiciile cauzate prin accidente de
autovehicule in vigoare in tara Biroului gestionar.
1.21. Daca asiguratul de raspundere civila auto aflat in tara Biroului
gestionar produce un accident, victima se va adresa Biroului gestionar, care o
va despagubi in numele Biroului emitent. Dupa efectuarea platii, Biroul
gestionar care a regularizat dauna se va adresa, in mod direct sau prin
intermediul Biroului emitent, asiguratorului care a eliberat documentul
international de asigurare, iar in cazul in care acest asigurator nu efectueaza
plata, din orice motiv, inclusiv din cauze de insolvabilitate, Biroul gestionar
se va regresa impotriva Biroului emitent, care va suporta intotdeauna, in
ultima instanta, despagubirea acordata de catre Biroul gestionar.
1.22. In Romania BAAR este recunoscut de Guvernul Romaniei ca organizatie
care da curs solicitarilor si dispozitiilor din Recomandarile de la Geneva, in
conformitate cu art. 3 lit. g) din Conventie.
1.23. Piata relevanta geografica
Avand in vedere repartizarea in teritoriu a societatilor de asigurare
autorizate sa practice asigurarea de raspundere civila auto cu valabilitate in
afara teritoriului Romaniei, precum si a beneficiarilor, piata geografica
relevanta este piata nationala.
1.24. Plenul Consiliului Concurentei a autorizat Comisia sa stabileasca
amenzile ce vor fi aplicate societatilor de asigurari sub nivelul minim
prevazut de Normele Consiliului Concurentei privind individualizarea si dozarea
sanctiunilor prevazute la art. 55 si 56 din Legea concurentei nr. 21/1996.
2. Dispozitiile art. 56 din Legea nr. 21/1996
Conform dispozitiilor art. 56 teza a 2-a lit. a) din Legea nr. 21/1996,
incalcarea art. 5 alin. (1) din lege se sanctioneaza cu amenda de la 5 la 250
milioane lei, iar pentru agentii economici cu o cifra de afaceri de peste 2,5
miliarde lei, cu o amenda in suma de pana la 10% din cifra de afaceri.
Cifrele de afaceri ale societatilor de asigurari au fost calculate conform
art. 68 lit. b) din Legea nr. 21/1996 si transmise Comisiei Consiliului
Concurentei de catre societatile de asigurare in cauza si de catre Comisia de
Supraveghere a Asigurarilor.
Avand in vedere ca cifra de afaceri a OMNIASIG*20) a fost in anul 2002 de
1.505.989.678.420 lei, deci a depasit 2.500.000.000 lei, rezulta ca amenda ce
va fi aplicata acestui agent economic vinovat de incalcarea art. 5 alin. (1)
lit. a) din Legea nr. 21/1996 va reprezenta pana la 10% din cifra de afaceri.
------------
*20) Transmisa prin Adresa OMNIASIG nr. 0872 din 18 iulie 2003,
inregistrata la Consiliul Concurentei cu nr. V2-1.389 din 21 iulie 2003.
3. Prevederile Normelor privind individualizarea si dozarea sanctiunilor
prevazute la art. 55 si 56 din Legea concurentei nr. 21/1996, emise in
aplicarea art. 57 din Legea nr. 21/1996
Conform acestor norme, la individualizarea sanctiunilor ce vor fi aplicate
agentilor economici pentru incalcarea prevederilor Legii nr. 21/1996 se va tine
cont de urmatoarele aspecte:
3.1. Impactul si consecintele practicii anticoncurentiale asupra mediului
concurential si asupra consumatorilor: efectul negativ se estimeaza prin
analiza pietelor relevante, a cotei de piata detinute de catre agentul economic
implicat, a duratei practicii anticoncurentiale, a efectelor structurale si/sau
conjuncturale ale acesteia.
3.1.1. Durata practicii si efectele acesteia asupra mediului concurential
Nivelul minim al primelor de asigurare de raspundere civila auto cu
valabilitate in afara teritoriului Romaniei a fost stabilit de catre
"reprezentantii societatilor de asigurare autorizate sa elibereze
documente de asigurare tip <<Carte Verde>> in sedinta din 20 mai
1999", conform Circularei BAAR nr. 5.813 din 28 iunie 1999.
Hotararea BAAR cuprinzand nivelul minim "recomandat" al primelor
de asigurare de raspundere civila auto cu valabilitate in afara teritoriului
Romaniei a fost transmisa de catre acesta, prin circularele nr. 5.067 din 24
mai 1999 si nr. 5.813 din 28 iunie 1999, catre "toti membrii BAAR
autorizati sa elibereze documente internationale de asigurare - Carte
Verde"; aceasta "recomandare" privind nivelul minim al primelor
pentru asigurarea tip Carte Verde a avut in fapt caracter obligatoriu, aspect
confirmat de aplicarea in practica a acestor niveluri minime de catre toate
societatile care au participat la luarea deciziei in cadrul BAAR si de catre 3
dintre cele 4 societati autorizate ulterior sa elibereze documentul
international de asigurare Carte Verde.
Intelegerea intervenita in cadrul BAAR intre societatile membre BAAR, avand
ca obiect fixarea in mod concertat a nivelului minim de prime pentru asigurarea
tip Carte Verde a avut ca efect majorarea primelor de asigurare cu aproximativ
10 USD. Totodata fixarea acestor niveluri minime ale primelor a avut ca efect
eliminarea concurentei pe piata relevanta si prejudicierea consumatorilor,
deoarece, incepand cu momentul aplicarii acestora, consumatorul a fost privat
astfel de posibilitatea de a alege, societatile autorizate practicand aceleasi
niveluri de prime, mai mari decat cele practicate anterior.
Totodata includerea prevederilor conform carora BAAR stabileste tarife de
prime tehnice minimale pentru asigurarile tip Carte Verde si cuantumul
cheltuielilor maximale pentru achizitionarea acestor asigurari, atat in art. 5
lit. c) din noul Statut al BAAR, cat si in art. 2 alin. (1) pct. 3 din Normele
privind masurile prudentiale pentru practicarea asigurarii de raspundere civila
pentru pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule in afara
teritoriului Romaniei (Carte Verde), puse in aplicare prin Ordinul
presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 8/2002, a intarit
caracterul obligatoriu al acestor niveluri minime de prime si a
"legiferat" practic intelegerea anticoncurentiala deja existenta
intre societatile de asigurare in cadrul BAAR. Aceste prevederi contravin
legislatiei in domeniul concurentei, fixarea unor tarife minime pentru
asigurarile de tip Carte Verde fiind de natura a impiedica concurenta in
detrimentul beneficiarilor acestor servicii.
CONCLUZIE: Incalcarea prevederilor legale s-a materializat in incheierea si
punerea in practica a unei intelegeri pe orizontala, intervenita intre
societatile de asigurare: ASIROM, ASTRA, METROPOL, ARDAF, ALLIANZ, OMNIASIG,
GRUP AS, UNITA si AGI ROMANIA, avand ca obiect fixarea, in cadrul BAAR, a unor
niveluri minime de prime la asigurarea tip Carte Verde. Totodata, desi nu au
participat la incheierea intelegerii anticoncurentiale in cauza, fiind
autorizate de catre BAAR ulterior, societatile INTERAMERICAN, ASITRANS si
ATLASSIB au pus in practica aceasta intelegere. Prin urmare, cele 12 societati
de asigurari au incalcat dispozitiile art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
21/1996. Societatea ASIRAG nu a fost membra a intelegerii anticoncurentiale in
cauza si nu a pus in practica aceasta intelegere.
Durata in care intelegerea anticoncurentiala a afectat piata relevanta
definita in cauza a fost de 3,5 ani (iunie 1999 - octombrie 2002). Incepand cu
data intrarii in vigoare a Ordinului presedintelui Comisiei de Supraveghere a
Asigurarilor nr. 8/2002, prin care s-au pus in aplicare Normele privind masurile
prudentiale pentru practicarea asigurarii de raspundere civila pentru pagube
produse tertilor prin accidente de autovehicule in afara teritoriului Romaniei
(Carte Verde), s-a legiferat ca atributie a BAAR stabilirea tarifelor de prime
tehnice minimale pentru asigurarile tip Carte Verde si a cuantumului
cheltuielilor maximale pentru achizitionarea acestor asigurari, intarindu-se
astfel caracterul obligatoriu al acestor niveluri minime de prime. De la data
intrarii in vigoare a Ordinului presedintelui Comisiei de Supraveghere a
Asigurarilor nr. 8/2002 (octombrie 2002), nu se mai poate retine vinovatia
societatilor de asigurare.
Avand in vedere aceste aspecte, din punct de vedere al gravitatii fapta se
inscrie in categoria incalcarilor grave ale regulilor de concurenta, pe
urmatoarea scara:
- incalcari minore;
- incalcari grave;
- incalcari foarte grave.
Din punct de vedere al perioadei in care intelegerea anticoncurentiala a
afectat piata relevanta definita in speta - 3,5 ani - fapta se inscrie in
categoria incalcarilor de durata medie ale concurentei, pe urmatoarea scara:
- incalcari de scurta durata: in general, mai putin de 1 an;
- incalcari de durata medie: 1 - 5 ani;
- incalcari de durata mare: in general, mai mult de 5 ani.
Aceste incadrari au fost realizate avand in vedere prevederile
Instructiunilor Comisiei Europene referitoare la metoda de stabilire a
amenzilor impuse conform art. 15(2) din Reglementarea nr. 17/1962 si art. 65(5)
din Tratatul ECSC (98/C9/03), publicate in Jurnalul Oficial C 009 din 14
ianuarie 1998*21).
------------
*21) Art. 15(2) din Reglementarea nr. 17/1962 este similar art. 56 din
Legea nr. 21/1996.
3.1.2. Cota de piata
Cota de piata detinuta de catre OMNIASIG in anul 2002, cota calculata in
functie de volumul primelor brute incasate din asigurari de tip Carte Verde, a
fost de 9,10% .
3.2. Situatia economica si financiara a contravenientului, pozitia pe
piata, puterea de influentare asupra pietei: situatia financiara a agentului economic
implicat intr-o practica anticoncurentiala este caracterizata de cifra de
afaceri si alti indicatori financiari, dupa caz.
OMNIASIG
Anul 2002 (anul anterior emiterii deciziei):
Cifra de afaceri: 1.505.989.678.420 lei
Profit net: 33,448 milioane lei
3.3. Pozitia autorului fata de fapta si consecintele acesteia, prin
savarsirea ei din culpa sau cu intentie (constand in fapte si acte
anticoncurentiale care au ca scop impiedicarea, denaturarea sau restrangerea
concurentei ori cauze care au mai facut obiectul unor decizii anterioare ale
Consiliului Concurentei in care au fost incriminati aceiasi agenti economici),
amploarea si repetarea actiunilor anticoncurentiale
3.3.1. Prin Decizia Comisiei Consiliului Concurentei nr. 403/2001, OMNIASIG
a fost sanctionata pentru incalcarea art. 16 alin. (1) din Legea nr. 21/1996,
prin omisiunea notificarii concentrarii economice realizate prin dobandirea
controlului asupra Societatii Comerciale AGRAS - S.A.
3.3.2. Fata de aceste aspecte se retine faptul ca motivul sanctiunilor
aplicate OMNIASIG a fost acela de omisiune a notificarii unor operatiuni de
concentrare economica, deci nu suntem in prezenta aceluiasi tip de incalcare a
Legii nr. 21/1996 savarsita de catre acelasi agent economic care constituie
subiectul prezentei decizii (OMNIASIG).
3.4. Circumstante agravante si/sau circumstante atenuante
3.4.1. Circumstante atenuante:
- fixarea unor niveluri minime ale primelor a avut loc in contextul
sanctiunilor impuse de Conventie in cazul neindeplinirii obligatiei de
restituire a sumelor platite de catre Biroul gestionar tertelor persoane
pagubite, ceea ce atragea raspunderea biroului sub egida caruia a fost eliberat
documentul de asigurare - BAAR; BAAR trebuia, in ultima instanta, sa suporte
contravaloarea despagubirii;
- imposibilitatea onorarii obligatiilor de plata ar fi condus la eliminarea
Romaniei din sistemul international Carte Verde.
3.5. Nivelul minim al amenzii pentru contraventia savarsita de catre
OMNIASIG, prevazut de Normele Consiliului Concurentei privind individualizarea
si dozarea sanctiunilor prevazute la art. 55 si 56 din Legea concurentei nr.
21/1996 este de 2.000.000.000 lei.
In temeiul art. 56 lit. a) coroborat cu art. 57 si art. 60 alin. (3) din
Legea nr. 21/1996,
DECIDE:
Art. 1
Cuantumul amenzii ce va fi aplicat Societatii de Asigurare Reasigurare
OMNIASIG - S.A. pentru incalcarea dispozitiilor art. 5 alin. (1) lit. a) din
Legea nr. 21/1996 prin incheierea si punerea in practica a unei intelegeri
avand ca obiect fixarea, in cadrul BAAR, a unor niveluri minime de prime la
asigurarea de raspundere civila auto cu valabilitate in afara teritoriului
Romaniei (Carte Verde) este de 390.000.000 (treisutenouazecimilioane) lei.
Art. 2
Suma reprezentand amenda se va vira in termen de maximum 15 (cincisprezece)
zile de la data primirii prezentei decizii de catre Societatea de Asigurare
Reasigurare OMNIASIG - S.A. la bugetul de stat, cu ordin de plata tip
trezorerie, in contul 361280051300 deschis la Banca Nationala a Romaniei -
Sucursala Municipiului Bucuresti, beneficiar Trezoreria Sectorului 1, cu
mentiunea: "amenzi aplicate conform Legii nr. 21/1996". Pe versoul
ordinului de plata se va mentiona: cod cont: 20220103. O copie de pe ordinul de
plata va fi transmisa neintarziat Consiliului Concurentei.
Art. 3
Prezenta decizie va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, pe cheltuiala Societatii de Asigurare Reasigurare OMNIASIG - S.A., in termen
de 30 de zile de la comunicare.
Art. 4
Prezenta decizie intra in vigoare la data comunicarii sale de catre
Secretariatul general al Consiliului Concurentei.
Art. 5
Prezenta decizie poate fi atacata, conform art. 60 alin. (4) din Legea nr.
21/1996, la presedintele Consiliului Concurentei, in termen de 15 zile de la
comunicare.
Art. 6
Departamentul servicii si Secretariatul general din cadrul Consiliului
Concurentei vor urmari ducerea la indeplinire a prezentei decizii.
Art. 7
Secretariatul general va transmite aceasta decizie la:
Societatea de Asigurare Reasigurare OMNIASIG - S.A.
Sediul social: aleea Alexandru nr. 48, sectorul 1, Bucuresti
Nr. de inregistrare la oficiul registrului comertului: J 40/8.364/1994
Telefon/fax: 231.20.35/231.50.28.
COMISIA CONSILIULUI CONCURENTEI
Vicepresedinte,
Vasile Seclaman
Consilieri de concurenta,
Viorel Munteanu
Alexe Gavrila