DECIZIE Nr.
357 din 17 martie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1), (2) si (3) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri
imobile care au apartinut cultelor religioase din Romania
ACT EMIS DE: CURTEA
CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 242 din 10 aprilie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent-şef delegat
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (1), (2) şi (3) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri
imobile care au aparţinut cultelor religioase din România, excepţie ridicată de
Comunitatea Bisericilor Creştine Baptiste Arad în Dosarul nr. 1.081/108/2008 al
Curţii de Apei Timişoara - Secţia contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Partea Comisia specială de retrocedare a unor bunuri
imobile care au aparţinut cultelor religioase din România a depus la dosar
concluzii scrise prin care solicită respingerea excepţiei de
neconstituţionalitate.
Cauza se află în stare de
judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 12
noiembrie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 1.081/108/2008, Curtea de Apel
Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1
alin. (1), (2) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 94/2000 privind
retrocedarea unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase din România, excepţie
ridicată de Comunitatea Bisericilor Creştine Baptiste Arad în dosarul de mai
sus.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile legale criticate contravin
prevederilor art. 44 din Constituţie, deoarece exceptează de la restituire
lăcaşele de cult şi clădirile demolate, îngrădind astfel posibilitatea
redobândirii integrale a proprietăţilor preluate abuziv în perioada comunistă.
Ingrădirea recuperării proprietăţilor preluate abuziv echivalează cu îngrădirea
însăşi a dreptului de proprietate. Mai mult, autorul crede că dispoziţiile
criticate contravin şi art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţia
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, invocând în
sprijinul afirmaţiei sale Hotărârea din 26 aprilie 2007, pronunţată în cauza Dumitru Popescu împotriva României.
Curtea de Apel Timişoara - Secţia contencios
administrativ şi fiscal apreciază că dispoziţiile
legale criticate nu încalcă prevederile art. 44 din Constituţie, limitarea
dreptului de restituire a imobilelor preluate în mod abuziv nu încalcă dreptul
de proprietate, întrucât dreptul de proprietate al reclamantului asupra
imobilelor în discuţie s-a stins cu mult timp înainte de intrarea în vigoare a
actualei Constituţii, care nu garantează un drept la retrocedarea integrală a
proprietăţilor preluate abuziv de statul român anterior intrării sale în vigoare.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de
sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, notele scrise ale părţilor,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională constată că a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d)
din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr.
47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 1 alin. (1), (2) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au
aparţinut cultelor religioase din România, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 797
din 1 septembrie 2005, text de lege care are următorul conţinut:
Art. 1 alin. (1), (2) şi (3):
„(1) Imobilele care au aparţinut cultelor religioase
din România şi au fost preluate în mod abuziv, cu sau fără titlu, de statul
român, de organizaţiile cooperatiste sau de orice alte persoane juridice în
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, altele decât lăcaşele de cult, aflate în
proprietatea statului, a unei persoane juridice de drept public sau în
patrimoniul unei persoane juridice din cele prevăzute la art. 2, se
retrocedează foştilor proprietari, în condiţiile prezentei ordonanţe de
urgentă.
(2) Regimul juridic al imobilelor care au destinaţia
de lăcaş de cult va fi reglementat prin lege specială.
(3) Sunt imobile, în sensul prezentei ordonanţe de
urgenţă, construcţiile existente în natură, împreună cu terenurile aferente
lor, situate în intravilanul localităţilor, cu oricare dintre destinaţiile
avute la data preluării în mod abuziv, precum şi terenurile aflate la data
preluării abuzive în intravilanul localităţilor, nerestituite până la data
intrării în vigoare a prezentei legi. Adăugirile aduse construcţiilor se preiau
cu plată, numai dacă acestea nu depăşesc 50% din aria desfăşurată actuală. In
caz contrar, nu se va dispune retrocedarea, considerându-se imobil nou în
raport cu cel preluat. Nu se includ în această categorie lucrările de reparaţii
curente, capitale, consolidări, modificări ale compartimentării iniţiale,
îmbunătăţiri funcţionale şi altele asemenea."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că autorul acesteia consideră că textele legale criticate afectează
dreptul de proprietate privată prin aceea că lăcaşele de cult şi clădirile
demolate sunt exceptate de la restituire. In realitate, se urmăreşte
completarea textului de lege în aşa fel încât şi aceste imobile să fie incluse
în reglementarea contestată. Or, o astfel de cerere excedează competenţei
instanţei de contencios constituţional, care, potrivit art. 2 alin. (3) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, „se
pronunţă numai asupra constituţionalităţii actelor cu privire la care a fost
sesizată, fără a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului".
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (1), (2) şi (3) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri
imobile care au aparţinut cultelor religioase din România, excepţie ridicată de
Comunitatea Bisericilor Creştine Baptiste Arad în Dosarul nr. 1.081/108/2008 al
Curţii de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 17 martie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef delegat,
Afrodita Laura Tutunaru