DECIZIE Nr. 35 din 2 aprilie 1996
privind constitutionalitatea unor prevederi ale Legii partidelor politice
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 75 din 11 aprilie 1996
Curtea Constitutionala a fost sesizata, la data de 21 martie 1996, de catre
53 de deputati, si anume: Petre Turlea, Ioan Gavra, Ioan Pop, Vasile Matei,
Aurel Jecan, Nicolae Bud, Vasile Potolinca, Vasile Ionescu, Gheorghe Dobre,
Coriolan Bucur, Costica Ciurtin, Lazar Ladariu, Eugen Crisan, Vasile Suta,
Craciun Floruta, Gheorghe Branzei, Petru Burca, Mitica Balaet, Dumitru Dragus,
Constantin Rotaru, Marin Lungu, Mihail Paraluta, Toader Constantinescu, Mircea
Chiostec, Gheorghe Fition, Fanica Danila, Constantin Emil Hoara, Feuzia Rusid,
Vasile Cristea, Anghel Stanciu, Smaranda Ionescu, Iuliu Ioan Furo, Constantin
Gheorghe, Florea Danciu, Tudor Radu, Tudor Manolescu, Ionel Roman, Florin
Negoita, Ioan Tanasa, Cornel Brahas, Eugen Costel Popescu, Grigore Raban,
Mircea Cretu, Ioan Sonea, Ilie Gatan, Marcel Moldoveanu, Ioan Marinescu, Ioan
Victor Pica, Petre Banita, Anton Mangiurea, Ion Hortopan, Simion Silviu Somacu
si Ion Dutu, in legatura cu neconstitutionalitatea art. 1, art. 5 alin. 3 si
art. 48 din Legea partidelor politice.
Sesizarea mai este semnata si de 11 senatori, insa numarul acestora fiind
inferior celui de 25 de senatori prevazut de art. 144 lit. a) din Constitutie,
Curtea este legal sesizata numai de catre grupul de deputati.
In sesizare se arata ca art. 1 din lege, care defineste conceptul de partid
politic, este neconstitutional pentru urmatoarele motive:
- precizarea ca partidele "indeplinesc o misiune publica garantata de
Constitutie" contravine prevederilor art. 8 si 37 din Constitutie,
intrucat indeplinirea unei misiuni este un act de executare, iar partidele
"nu primesc ordine, dispozitii sau sarcini de la vreo autoritate"; de
asemenea, referirea la garantia constitutionala inseamna ca "orice fel de
activitate desfasurata de un partid politic este garantata de
Constitutie";
- statutul partidului, astfel cum este definit de prevederile art. 1,
contravine, de asemenea, prevederilor art. 8 si 37 din Constitutie, deoarece nu
se refera la relatia dintre partid si societate, ci numai la relatia
"cetateni asociati in partid";
- nu a fost adoptat textul Senatului, care preciza ca partidele sunt
asociatii care "contribuie in mod democratic la determinarea politicii
nationale", formulare ce ar fi fost in concordanta cu prevederile constitutionale.
In sesizarea grupului de deputati se considera, de asemenea, ca prevederea
art. 5 alin. 3, potrivit careia "Membrii organizatiilor cetatenilor
apartinand minoritatilor nationale care inscriu candidati in alegeri pot face
parte si dintr-un partid politic", sunt neconstitutionale, deoarece:
- organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale sunt
asimilate partidelor politice, potrivit art. 48 din lege, astfel incat,
dandu-se acestor cetateni posibilitatea de a face parte si dintr-un partid
politic, se instituie in folosul lor "o dubla vocatie electorala",
ceea ce reprezinta un "privilegiu electoral", contrar principiului
egalitatii cetatenilor in fata legii, prevazut de art. 16 din Constitutie;
- neadoptandu-se, in forma finala a legii, solutia Senatului de a se
interzice partidul etnic, se creeaza implicit posibilitatea ca, pe acelasi
criteriu etnic, sa se poata constitui si un partid si o organizatie, ceea ce
implica "o dubla calitate politica si o dubla vocatie electorala";
- prevederile art. 5 alin. 3 creeaza posibilitatea de constituire "a
partidelor politice, concomitent cu organizatii ale acelorasi persoane si pe
alte criterii cum ar fi: criteriul de religie, criteriul de rasa, criteriul de
asigurare sociala, de stare sociala, de zone geografice sau de diviziuni
teritoriale si altele asemenea", ceea ce "prezinta un pericol
deosebit pentru caracterul unitar si national al statului roman",
invocandu-se, in acest sens, si unele activitati politice imputate U.D.M.R.
De asemenea, Curtea Constitutionala a fost sesizata, la 26 martie 1996, de
catre 25 de senatori, si anume: Gabor Menyhert Hajdu, Gabor Kozsokar, Denes
Seres, Tiberiu Stefan Incze, Gheorghe Frunda, Zoltan Hosszu, Petre Constantin
Buchwald, Bela Mark, Karoly Ferenc Szabo, Iosif Csapo, Nicolae Manolescu
Apolzan, Ion Paun Otiman, Stefan Radof, Stefan Augustin Popa Doinas, Alexandru
Paleologu, Adrian Dumitru Popescu Necsesti, Andrei Potcoava, Tiberiu Vladislav,
Sabin Ivan, Dumitru Calueanu, Mihail Buracu, Constantin Moiceanu, Gigel
Grigore, Lajos Magyari si Emil Negrutiu, in legatura cu neconstitutionalitatea
art. 17 lit. b), art. 46 si art. 3 din aceeasi lege.
Referitor la prevederile art. 17 lit. b) din lege, privind conditia de
reprezentativitate pentru inregistrarea partidului politic - cel putin 10.000
de semnaturi, din cel putin 15 judete, dar nu mai putin de 300 in fiecare judet
-, in sesizare se apreciaza ca aceasta conditie este contrara prevederilor art.
8 alin. (1), ale art. 37 alin. (2) si ale art. 148 alin. (1) din Constitutie,
ce consacra principiul pluralismului politic, intrucat constituie "un prag
prealabil ridicat", avand semnificatia unui "impediment
artificial" la libera exercitare a dreptului de asociere in partide, spre
deosebire de conditia de reprezentativitate din propunerea legislativa
initiala, de numai 2.500 de semnaturi, din cel putin 10 judete, dar nu mai
putin de 100 in fiecare judet, care avea un caracter "mai rational si mai
ponderat".
De asemenea, in sesizare se considera ca art. 46, potrivit caruia, in
termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a legii, partidele politice sunt
obligate sa se conformeze prevederilor noii reglementari, incalca principiul
neretroactivitatii legii, prevazut de art. 15 alin. (2) din Constitutie.
In ceea ce priveste art. 3 din lege, in sesizare se sustine ca obligatia
partidului politic de a respecta prevederile art. 30 alin. (7) si ale art. 148
alin. (1) ori alin. (2) din Constitutie contravine dispozitiilor
constitutionale ale art. 8, ale art. 37 alin. (2) si ale art. 20, in acest din
urma caz cu referire la dispozitiile privind dreptul de asociere din Conventia
europeana pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Tinand seama ca cele doua sesizari privesc contestarea constitutionalitatii
unor prevederi din aceeasi lege, dosarele respective se conexeaza.
In temeiul art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, s-au cerut punctele de
vedere ale presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si al Guvernului.
In punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor se arata ca
obiectia de neconstitutionalitate a grupului de deputati nu este intemeiata,
deoarece:
- motivele pentru care se considera in sesizare ca art. 1 din lege este
contrar prevederilor constitutionale sunt nefondate; Constitutia si-a insusit,
la art. 8 alin. (2), "teoria moderna privind partidul politic ca subiect
de drept public, al carui rol consta in definirea si exprimarea vointei
politice a cetatenilor", astfel incat precizarea ca partidele indeplinesc
o misiune publica garantata de Constitutie, preluata din conceptia
legiuitorului german, nu este contrara Constitutiei si nici nu are ca
semnificatie subordonarea partidelor fata de o autoritate publica,
administrativa sau guvernamentala, asa cum se sustine in sesizare;
- critica prevederilor art. 5 alin. 3 din lege, in sensul ca ar institui o
dubla vocatie electorala pentru cetatenii romani etnic minoritari, este, de
asemenea, neintemeiata, intrucat se bazeaza pe "asimilarea intru totul cu
partidele politice" a organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor
etnice, ceea ce este eronat, aceste organizatii fiind asimilate, potrivit legii
electorale, partidelor numai daca participa la alegeri si numai in ceea ce
priveste operatiunile electorale; de aceea, dupa alegeri, "ele isi reiau
intru totul statutul de drept privat", iar, daca nu au obtinut cel putin
5% din numarul mediu de voturi pe tara pentru alegerea unui deputat, "ele
nu vor beneficia de prevederile art. 59 alin. (2) din Constitutie" si deci
nu vor fi reprezentate printr-un membru in Camera Deputatilor; teza dublei
vocatii electorale a cetatenilor etnic minoritari este "lipsita de
consistenta", fiecare cetatean avand dreptul la un singur vot; art. 48 din
lege stabileste cadrul legal pentru ca organizatiile cetatenilor apartinand
minoritatilor nationale sa participe la alegeri; se considera, totodata,
"falsa afirmatia ca art. 5 alin. 3 din lege ofera posibilitatea
constituirii de partide pe criterii etnice", deoarece Constitutia nu
interzice "asocierea cetatenilor in partide constituite pe temeiul
apartenentei la o minoritate nationala", ceea ce corespunde prevederilor
art. 7 din Conventia-cadru pentru protectia minoritatilor nationale, ratificata
prin Legea nr. 33/1995; cu referire la dreptul de asociere, intrucat art. 7 din
conventie "nu precizeaza natura structurii asociative", rezulta ca
asocierea "poate avea la baza si criterii etnice", desigur cu
respectarea ordinii constitutionale a statului.
Cu privire la sesizarea grupului de senatori, presedintele Camerei
Deputatilor considera ca obiectia de neconstitutionalitate este, de asemenea,
neintemeiata, intrucat:
- stabilirea unei limite de exercitare a dreptului de asociere a
cetatenilor in partide politice, prin art. 17 lit. b) din lege, este o problema
de oportunitate politica, legata de necesitatea restrangerii numarului de
partide, si care isi afla temeiul constitutional in prevederile art. 49;
- in ceea ce priveste procedura instituita prin art. 46, aceasta "nu are
nici o legatura cu principiul neretroactivitatii legii", intrucat prin
procedura respectiva "nu se neaga existenta partidelor politice, ci se
confirma existenta acestora";
- in legatura cu referirea din art. 3 al legii, la prevederile art. 30
alin. (7) si art. 148 alin. (1) si (2) din Constitutie, se considera ca
prevederea respectiva este constitutionala, deoarece "respectarea
principiilor democratiei este o obligatie erga omnes, ce asigura functionarea
sistemului democratic romanesc, inclusiv prin respectarea dispozitiilor
constitutionale, in ansamblul lor, deci si a celor cuprinse in art. 30 alin.
(7) si art. 148 alin. (1) si (2)".
In punctul de vedere al Guvernului cu privire la sesizarea grupului de
deputati se arata ca obiectia de neconstitutionalitate nu este fondata,
intrucat:
- sensul sintagmei misiune publica, de la art. 1 din lege, nu este acela al
unui act de executare, cum se sustine in sesizare, ci al "unei activitati
inclusiv de comanda puse in slujba interesului public", altminteri
insemnand ca partidele ar reprezenta "un scop in sine";
- garantarea de catre Constitutie a misiunii publice a partidelor, potrivit
art. 1, nu poate fi decat in conditiile respectarii prevederilor
constitutionale si nu in sensul aratat in sesizare;
- Legea partidelor politice intemeindu-se pe art. 37 din Constitutie, cu
privire la dreptul de asociere, este firesc sa aiba in vedere relatiile
cetatenilor cu partidul din care fac parte;
- restrangerea politicii la domeniul national - asa cum rezulta din
sesizare -, fara componenta internationala, este contrara cerintelor de ordin
constitutional;
- posibilitatea prevazuta de art. 5 alin. 3 din lege, pentru cetatenii unei
organizatii a minoritatilor etnice de a face parte si dintr-un partid politic,
se justifica, aceste organizatii fiind asimilate partidelor numai in ceea ce
priveste aspectele electorale, spre a se asigura egalitatea intre participantii
la alegeri.
In ceea ce priveste sesizarea grupului de senatori, Guvernul, in punctul sau
de vedere, considera ca obiectia este neintemeiata, prevederile art. 3, art. 17
lit. b) si art. 46 din lege, ce fac obiectul sesizarii, fiind constitutionale.
In acest sens, se arata ca dispozitia art. 3 din lege, care "impune
partidelor politice obligatia de a actiona pentru respectarea suveranitatii
nationale, a independentei si a unitatii statului, a integritatii teritoriale,
a ordinii si a principiilor democratiei", este in concordanta cu
dispozitiile art. 8 alin. (2) din Constitutie, precum si cu cele ale art. 52
alin. (1), referitoare la obligatia constitutionala de aparare a tarii, aceasta
implicand si "suveranitatea, independenta, unitatea statului si
integritatea sa teritoriala". In legatura cu motivele de
neconstitutionalitate intemeiate pe dispozitiile art. 11 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, se arata ca
prevederile art. 3 din lege se incadreaza pe deplin in cazurile permise de
conventie pentru restrangerea libertatii de asociere.
Referitor la art. 17 lit. b) din lege se arata ca aceasta dispozitie se
incadreaza in prevederile art. 8 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora
partidele politice "se constituie si isi desfasoara activitatea in
conditiile legii", ceea ce reprezinta "un mandat" acordat
legiuitorului ordinar de a reglementa aceste aspecte.
Cu privire la art. 46 din lege, se arata ca aceasta prevedere nu incalca
principiul neretroactivitatii legii, intrucat se aplica "numai pentru
viitor, impunand pentru toate partidele aceiasi regim de constituire si
functionare".
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
In legatura cu cele doua sesizari, Comisia juridica, de numiri, disciplina,
imunitati si validari a Senatului, cu adresele nr. XXII/231/1996 si nr. XXII/235/1996,
a comunicat Curtii Constitutionale opinia sa asupra obiectiilor de
neconstitutionalitate formulate. In acest sens, Comisia considera, in esenta,
ca prevederile art. 1 si ale art. 5 alin. 3 din lege, la care se refera
sesizarea grupului de deputati, sunt neconstitutionale. Astfel, se arata ca
partidele nu indeplinesc o misiune publica ce poate fi incredintata numai
"unui functionar public, civil sau militar", iar cetatenii isi
exprima optiunea cu ocazia alegerilor. In ceea ce priveste garantia constitutionala
a misiunii publice a partidului, se precizeaza ca aceasta nu priveste orice
activitate, ci numai aceea desfasurata cu respectarea Constitutiei si a legilor
tarii. Referitor la art. 5 alin. 3 din lege, se considera ca cetatenii etnici
nu pot face parte, in acelasi timp, atat dintr-o organizatie apartinand
minoritatilor nationale cat si dintr-un partid, organizatiile respective fiind
asimilate partidelor politice, altminteri creandu-se un privilegiu, contrar
art. 16 din Constitutie.
In legatura cu sesizarea grupului de senatori, Comisia considera ca
obiectia este nefondata, conditia de reprezentativitate prevazuta la art. 17
lit. b) din lege "fiind o problema de legiferare, iar nu de
neconstitutionalitate", iar art. 46 neavand un caracter retroactiv,
deoarece se aplica "numai pentru viitor". Cu privire la critica adusa
art. 3, se arata ca "sustinerile reprezinta in fond o justificare pentru
eventualele incalcari ale Constitutiei".
In dosarul cauzei au mai fost primite petitii din partea Partidului A Treia
Forta, Partidului Liberal Democrat, Partidului Unitatii Democratice, Partidului
National al Producatorilor Liberi, Partidului Viitorului Democrat al Patriei,
Partidului Laburist Roman, Partidului Fostilor Necomunisti si Detinuti Politici
si Partidului Democrat Progresist, prin care se solicita constatarea
neconstitutionalitatii Legii partidelor politice. Aceste petitii nu se
incadreaza in prevederile art. 144 lit. a) din Constitutie, situatie in care
Curtea nu este competenta sa se pronunte asupra lor. In sensul prevederilor
acestui articol, numai subiectele expres aratate acolo pot sesiza Curtea
Constitutionala.
Curtea constata ca, potrivit prevederilor art. 144 lit. a) din Constitutie,
ale art. 12, 17 si urmatoarele din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, este competenta sa se pronunte asupra
constitutionalitatii art. 1, art. 3, art. 5 alin. 3, art. 17 lit. b), art. 46
si art. 48 din Legea partidelor politice, fiind legal sesizata de un grup de 53
de deputati si de un grup de 25 de senatori.
Fata de cele aratate,
CURTEA,
tinand seama de sesizarea grupului de deputati si de sesizarea grupului de
senatori, de punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor si al
Guvernului, precum si de opinia Comisiei juridice, de numiri, disciplina,
imunitati si validari a Senatului, de raportul judecatorului-raportor, precum
si de prevederile Legii partidelor politice, ce fac obiectul celor doua
sesizari, raportate la dispozitiile Constitutiei, retin urmatoarele:
Motivele de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 din Legea
partidelor politice nu sunt intemeiate. Caracterizarea partidului ca
indeplinind "o misiune publica garantata de Constitutie" nu este
contrara prevederilor art. 8 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora
partidele "contribuie la definirea si la exprimarea vointei politice a
cetatenilor".
Dimpotriva, definirea si exprimarea acestei vointe reprezinta o misiune
care, intrucat se refera la cetateni in general, nu poate fi decat publica. in
sesizare se sustine ca singurul inteles al notiunii de misiune publica ar fi
acela al unei sarcini date de "o autoritate publica", deci ca
misiunea publica ar fi sinonima cu misiunea statala. Incontestabil ca misiunea
statala este publica si nu privata, dar aceasta nu inseamna ca numai o asemenea
misiune este publica si ca oricare alta, prin opozitie, ar fi privata. Partidul
fiind o persoana juridica de drept public - ceea ce autorii sesizarii nu au
contestat - misiunea sa nu poate fi decat publica, intrucat priveste un interes
public si urmareste formarea unei vointe politice generale de care depinde
reprezentativitatea si legitimitatea necesara indeplinirii programului sau
politic.
Din alt punct de vedere, referirea la misiunea publica a partidului nu
corespunde conceptiei partidului unic, asa cum sustin autorii sesizarii, ci,
dimpotriva, intrucat implica criteriul optiunii cetatenilor, a caror realizare
defineste caracterul public al misiunii partidului, apare ca o consacrare legislativa
a pluralismului, expresie a diversitatii inerente a acestor optiuni.
Se mai sustine in sesizare ca, intrucat "misiunea publica" a
partidului este "garantata de Constitutie", aceasta ar insemna ca
"orice fel de activitate desfasurata de un partid politic este garantata
de Constitutie". Evident ca o actiune neconstitutionala nu se poate bucura
de o asemenea garantie si ca intelesul art. 8 alin. (2) din Constitutie,
potrivit caruia partidul contribuie la definirea si la exprimarea vointei politice
a cetatenilor, nu inseamna ca acesta ar putea desfasura orice fel de
activitate, cat timp insesi prevederile constitutionale mentionate impun
respectarea suveranitatii nationale, integritatii teritoriale, ordinii de drept
si principiilor democratiei, iar, potrivit art. 37 alin. (2) din Constitutie,
partidele ce incalca principiile precizate in acel alineat sunt
neconstitutionale. In concluzie, garantia constitutionala a misiunii publice
indeplinite de partid nu poate avea in vedere decat activitatile sale legale,
conforme prevederilor si principiilor Constitutiei si legilor tarii.
In sesizare se mai arata ca prevederile art. 1 ar fi neconstitutionale
intrucat, in forma finala, nu a fost adoptat, la mediere, textul Senatului, ci
cel al Camerei Deputatilor si ca definirea partidului se refera la relatia
"cetateni asociati in partid", nu la relatia
"partide-societate". Aceste aspecte nu sunt insa de
constitutionalitate, ci de oportunitate politica in procesul legiferarii.
Potrivit Constitutiei si practicii sale constante, Curtea Constitutionala nu se
pronunta decat asupra constitutionalitatii dispozitiilor legale existente, nu a
celor ce nu au fost adoptate pe parcursul intregului proces legislativ si nu
poate impune legiuitorului o anume conceptie legislativa, controlul sau
rezumandu-se exclusiv la conformitatea constitutionala a legii.
In ce priveste prevederile alin. 1 al art. 3, potrivit carora pot functiona
ca partide numai asociatiile "care actioneaza pentru respectarea
suveranitatii nationale, a independentei si unitatii statului, a integritatii
teritoriale, a ordinii de drept si a principiilor democratiei
constitutionale", se considera neconstitutionala obligatia partidului de a
"actiona" in sensul respectarii acestor principii. Obiectia formulata
nu poate fi retinuta. Rolul constitutional al partidului fiind acela de a
contribui la formarea si exprimarea vointei politice a cetatenilor, evident ca
acesta nu il poate indeplini in respectul Constitutiei decat daca actioneaza
conform prevederilor sale. In consecinta, nu poate fi neconstitutionala o
dispozitie legala care urmareste respectarea prevederilor Constitutiei.
Art. 3 alin. 2 din lege interzice partidele care incalca unele prevederi
constitutionale. In sesizare se considera ca aceasta dispozitie legala este
neconstitutionala intrucat priveste si interdictia prevazuta de art. 30 alin.
(7) din Constitutie, legata de exercitiul libertatii de exprimare. Potrivit
acestei prevederi constitutionale, este interzisa defaimarea tarii si a
natiunii, indemnul la razboi de agresiune, la ura nationala, rasiala, de clasa
sau religioasa, incitarea la discriminare, la separatism teritorial sau la
violenta publica, precum si manifestarile obscene, contrare bunelor moravuri.
Partidele politice nu pot fi exonerate de obligatia de a respecta interdictiile
impuse de Constitutie libertatii de exprimare. Ceea ce este interzis
cetatenilor ca persoane fizice nu poate fi permis structurilor asociative
rezultate din exercitarea de catre acestia a dreptului de asociere. De asemenea,
exprimarea de catre partid a vointei politice a cetatenilor, potrivit art. 8
alin. (2) din Constitutie, este concretizarea, pe plan politic, a libertatii de
exprimare prevazute de art. 30 din Constitutie. Altminteri, ar insemna ca
aceasta libertate sa fie diferita, dupa cum se exercita de catre cetateni
intr-o structura asociativa sau in afara unei asemenea structuri, ceea ce este
contrar art. 30 din Constitutie.
In ce priveste dispozitia de trimitere la art. 148 alin. (1) ori alin. (2)
din Constitutie, de la alin. 2 al art. 3 din lege, prin care limitele
revizuirii Constitutiei sunt preluate ca interdictii pentru partidele politice,
reglementarea este neconstitutionala. Dispozitiile art. 148 alin. (1) si (2)
din Constitutie, instituind limitele obiectului revizuirii, privesc numai
anumite subiecte care, potrivit art. 146 din Constitutie, pot cere revizuirea -
Presedintele Romaniei la propunerea Guvernului, cel putin o patrime din
parlamentarii fiecarei Camere sau cel putin 500.000 de cetateni cu drept de
vot, intr-o anumita dispersie teritoriala -, intre care nu figureaza si
partidele politice. Extinderea sferei acestor subiecte ar semnifica revizuirea
Constitutiei, pe alta cale decat cea constitutional instituita.
In sesizare se mai sustine ca restrangerile prevazute in art. 3 din lege nu
se incadreaza in prevederile referitoare la libertatea de asociere din
Conventia europeana pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale. Potrivit art. 11 pct. 2 din conventie, exercitarea dreptului de
asociere poate face obiectul unor restrangeri prevazute de lege, constituind
masuri necesare intr-o societate democrata pentru securitatea nationala,
siguranta publica, apararea ordinii si prevenirea infractiunilor, protejarea
sanatatii, a moralei sau pentru protectia drepturilor si libertatilor altor
persoane. Tinand seama de aceasta prevedere, rezulta ca interdictiile prevazute
de Constitutie nu pot fi considerate ca fiind contrare conventiei la care
Romania a aderat tocmai in temeiul Constitutiei. Aceste interdictii sunt
necesare unei societati democrate, fiind intrinseci democratiei
constitutionale, astfel incat sustinerea ca ar fi contrare conventiei este fara
fundament.
O alta obiectie de neconstitutionalitate priveste dispozitiile art. 5 alin.
3 din lege, potrivit carora "Membrii organizatiilor cetatenilor apartinand
minoritatilor nationale care inscriu candidati in alegeri pot face parte si
dintr-un partid politic". In sesizare se sustine ca, intrucat potrivit
art. 48 din lege organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale
care participa la alegeri sunt asimilate partidelor politice, posibilitatea
membrilor acestor organizatii de a face parte si dintr-un partid politic le
creeaza "o dubla vocatie electorala", constituind astfel "un
privilegiu electoral" al cetatenilor apartinand minoritatii etnice fata de
majoritate, ceea ce incalca principiul egalitatii cetatenilor in fata legii,
prevazut de art. 16 din Constitutie.
Daca prin "vocatie electorala" autorii sesizarii inteleg
exercitarea dreptului de vot, teza dublei vocatii si a privilegiului electoral
nu se justifica, tinand seama de principiul "un om, un vot", prevazut
de art. 2 din Legea pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, nr.
68/1992, care corespunde principiului egalitatii cetatenilor, consacrat de art.
16 din Constitutie. Daca prin aceasta sintagma se intelege posibilitatea de a
candida pe liste diferite, atat ale organizatiei persoanelor apartinand
minoritatilor nationale, cat si ale partidului din care face parte cetateanul
respectiv, teza respectiva, de asemenea, nu se justifica, tinand seama de
prevederile art. 5 alin. (7) din Legea nr. 68/1992, potrivit carora
candidaturile pe mai multe liste de candidati sau atat pe liste, cat si ca
independent, sunt nule. In concluzie, apartenenta unei persoane la o
organizatie a cetatenilor apartinand minoritatilor nationale nu creeaza si nu
are cum sa creeze o dubla vocatie electorala.
In fond, ceea ce se urmareste in sesizare este critica nu atat a legii, cat
a procesului de legiferare, deoarece, dupa mediere, nu a fost adoptat textul
Senatului privind interdictia partidelor pe criteriu etnic, considerandu-se ca,
daca s-ar fi legiferat aceasta interdictie, "orice cetatean roman etnic
minoritar poate sa faca parte din orice alt partid, fara a avea dubla vocatie
electorala". Aceasta argumentare, reducand teza "privilegiului
electoral" numai la ipoteza in care o persoana face parte concomitent atat
dintr-un partid, cat si dintr-o organizatie, "ambele constituite pe unul
si acelasi criteriu etnic", este in contradictie cu prevederile art. 59
alin. (2) din Constitutie, potrivit carora "Cetatenii unei minoritati
nationale pot fi reprezentati numai de o singura organizatie". Deci
dispozitia constitutionala exclude posibilitatea unei duble reprezentari, atat
de catre un partid exclusiv etnic, cat si de catre o organizatie constituita pe
acelasi criteriu etnic care, asa cum prevede art. 4 alin. (2) din Legea nr.
68/1992 si art. 48 din Legea partidelor politice, daca participa la alegeri,
este asimilata partidelor politice. De aceea o competitie electorala intre o
organizatie a cetatenilor apartinand unei minoritati si un partid etnic al
aceleiasi minoritati nu este posibila, in sensul art. 59 alin. (2) din
Constitutie. De altfel, potrivit practicii sale constante, Curtea
Constitutionala nu se poate pronunta decat asupra constitutionalitatii textelor
de lege adoptate in forma finala a legii, nu si a celor ce nu au fost aprobate
cu ocazia medierii divergentelor dintre Camere, iar controlul pe care il
exercita priveste legitimitatea constitutionala a legii, nu optiunile politice
ce s-au confruntat in procesul legiferarii.
In temeiul art. 37 alin. (1) din Constitutie, nu se poate nega dreptul
constitutional al cetatenilor de a se asocia liber in partide politice, pe
motiv ca ar face parte dintr-o organizatie a cetatenilor apartinand
minoritatilor nationale. Dreptul cetatenilor apartinand minoritatilor nationale
de a se asocia, in mod liber, in partide sau in alte structuri asociative,
constituite potrivit legii, este in spiritul prevederilor Conventiei-cadru
pentru protectia minoritatilor nationale, ratificata prin Legea nr. 33/1995.
In sesizare se sustine ca permisiunea de a face parte dintr-un partid
politic a unui membru al unei organizatii a cetatenilor apartinand unei
minoritati nationale ar fi contrara caracterului unitar si national al
statului, deoarece deschide posibilitatea constituirii de partide politice,
concomitent cu organizatii ale acelorasi persoane, pe diferite alte criterii:
religie, rasa, stare sociala, zone geografice etc.
Intre prevederile art. 5 alin. 3, ce se refera exclusiv la posibilitatea
membrului unei organizatii a cetatenilor apartinand minoritatii nationale, ce
participa la alegeri, de a face parte dintr-un partid politic, si consecintele
mentionate nu exista o legatura necesara. Totodata, asa cum, in temeiul art. 37
alin. (1) din Constitutie, nu se poate nega dreptul cetatenilor de a se asocia
in partide politice, nu se poate nega acest drept cu referire la orice alte
asociatii legal constituite, indiferent de partidul din care fac parte membrii
acestor asociatii. Dreptul la asociere, fiind o componenta a democratiei
constitutionale, nu poate fi contrar caracterului unitar si national al
statului.
Prin art. 17 lit. b) din lege se reglementeaza conditia de
reprezentativitate pentru inregistrarea unui partid politic, si anume ca
propunerea sa fie sustinuta de cel putin 10.000 de membri fondatori,
domiciliati in 15 judete, dar nu mai putin de 300 in fiecare judet. Aceasta
prevedere este considerata ca fiind neconstitutionala.
O prima observatie se impune: autorii sesizarii nu apreciaza ca fiind
neconstitutionala reglementarea, ca atare, a pragului de reprezentativitate,
deoarece considera conditia de reprezentativitate din propunerea legislativa
initiala - cel putin 2.500 de sustinatori, domiciliati in 10 judete si nu mai
putin de 100 de sustinatori in fiecare judet - ca fiind un criteriu "mai
rational si mai ponderat" decat prevederea adoptata, pe care o considera
ca fiind un "prag ridicat prealabil", contrar spiritului Constitutiei
si principiului pluralismului politic proclamat de art. 8 alin. (2) din
Constitutie.
O a doua observatie, legata de prima, consta in aceea ca prevederile art.
17 lit. b) din lege nu sunt considerate neconstitutionale, intrucat ar
impiedica exercitarea dreptului la asociere, ci exclusiv pentru ca ar constitui
"un impediment artificial in calea exercitarii libere a dreptului
fundamental de asociere a cetatenilor in partide politice".
Aprecierea oportunitatii unui anumit prag de reprezentativitate nu este
insa o problema de constitutionalitate, cat timp pragul instituit nu are ca
efect suprimarea exercitarii dreptului, urmarind numai, precum in legea de
fata, ca asocierea cetatenilor in partide sa aiba semnificatia
institutionalizarii unui curent politic, fara de care partidul rezultat nu-si
poate indeplini rolul sau constitutional, prevazut de art. 8 alin. (2) de a
contribui la definirea si la exprimarea vointei politice a cetatenilor. Chiar
autorii sesizarii apreciaza ca prevederile legii anterioare "erau prea
ingaduitoare, rezultand o veritabila inflatie de subiecte asociative
politice". Se considera insa ca "fenomenul devalorizarii partidelor"
nu ar trebui contracarat prin conditia de reprezentativitate prevazuta, ci prin
"pragul electoral". Nici aceste argumente nu privesc legitimitatea
constitutionala a prevederii atacate, ci disputa legata de oportunitatea sa
politica. In lege, criteriul electoral a fost retinut numai pentru aprecierea
continuitatii functionarii partidului, potrivit art. 31.
In concluzie, criteriul reprezentativitatii nu este, in sine,
neconstitutional, el fiind in general acceptat in domeniul exercitarii
dreptului la asociere in partide politice, tinand seama de rolul lor de a
contribui la formarea si exprimarea vointei politice a cetatenilor. Acest
criteriu ar putea fi neconstitutional, daca prin efectele sale ar duce la
suprimarea dreptului la asociere sau ar fi sinonim cu o asemenea suprimare.
In ceea ce priveste art. 46 din lege, in sesizare se considera ca aplicarea
noii reglementari partidelor existente incalca principiul neretroactivitatii
legii, prevazut de art. 15 alin. (2) din Constitutie.
Instituirea unei dispozitii tranzitorii nu poate fi considerata, insa, ca
avand un caracter retroactiv. De asemenea, aplicarea noii reglementari
partidelor existente se justifica in temeiul principiului aplicarii legii noi
situatiilor juridice in curs.
Principiul egalitatii cetatenilor, prevazut de art. 16 din Constitutie, se
aplica si persoanelor juridice, in masura in care prin intermediul acestora
cetatenii isi exercita un drept constitutional, cum este asocierea in partide
politice. Potrivit art. 4 alin. (2) din Constitutie, este interzisa orice
discriminare in functie de apartenenta politica. Or, daca noua reglementare nu
s-ar aplica si partidelor existente, s-ar crea inevitabil o asemenea
discriminare, ca urmare a privilegiului de care ar beneficia unele dintre
aceste partide, ce nu ar intruni conditia de reprezentativitate prevazuta de
noua lege. In conformitate cu principiul constitutional al art. 51, respectarea
suprematiei Constitutiei este obligatorie. Acest principiu impune ca noua
reglementare a partidelor politice, adoptata in temeiul art. 72 alin. (3) lit.
b) din Constitutie, cu respectarea art. 30 si a celorlalte prevederi
constitutionale referitoare la partidele politice, sa fie obligatorie si pentru
partidele existente, a caror infiintare s-a facut potrivit unei legi
preconstitutionale - Decretul-lege nr. 8/1989 - care, evident, nu putea
reflecta cerintele democratiei constitutionale actuale.
In ce priveste art. 48 din lege, desi in sesizare nu s-a invocat nici un
motiv de neconstitutionalitate, se constata ca aceasta prevedere isi are
temeiul constitutional in prevederile art. 59 alin. (2), potrivit carora
organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, care nu intrunesc
in alegeri numarul de voturi pentru a fi reprezentate in Parlament, au dreptul
la cate un loc de deputat, in conditiile legii electorale. Sub aspect
legislativ, art. 48 din lege corespunde art. 4 si urmatoarele din Legea nr.
68/1992.
Fata de considerentele expuse, vazand si dispozitiile art. 4 alin. (2),
art. 8 alin. (2), art. 15 alin. (2), art. 16 alin (1), art. 30, art. 37, art.
51, art. 59 alin. (2), art. 72 alin. (3) lit. b), art. 144 lit. a), art. 145
alin. (1) si ale art. 148 alin (1) si (2) din Constitutie, precum si
prevederile art. 20 alin. (2) si (3) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Constata ca dispozitiile art. 1, ale art. 3 alin. 2 privind trimiterea
la art. 30 alin. (7) din Constitutie, ale art. 17 alin. 3, ale art. 17 lit. b),
ale art. 46 si ale art. 48 din Legea partidelor politice sunt constitutionale.
2. Constata ca dispozitia din art. 3 alin. 2 al aceleiasi legi privind
trimiterea la art. 148 alin. (1) ori alin. (2) din Constitutie este
neconstitutionala.
Decizia se comunica Presedintelui Romaniei, precum si presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului, in scopul deschiderii procedurii prevazute la
art. 145 alin. (1) din Constitutie.
Deliberarea a avut loc la data de 2 aprilie 1996 si la ea au participat
Ioan Muraru, presedinte, Costica Bulai, Viorel Mihai Ciobanu, Mihai
Constantinescu, Ioan Deleanu, Lucian Stangu, Florin Bucur Vasilescu si Victor
Dan Zlatescu, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat-asistent,
Constantin Burada