Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 206 din 26 iunie 2001

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 20 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 privind desfasurarea activitatii de realizare si de verificare a lucrarilor de specialitate din domeniile cadastrului, geodeziei si cartografiei de catre persoanele fizice si juridice autorizate pe teritoriul Romaniei

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 657 din 19 octombrie 2001


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Paula C. Pantea       - procuror
    Florentina Geangu     - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 20 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 privind desfasurarea activitatii de realizare si de verificare a lucrarilor de specialitate din domeniile cadastrului, geodeziei si cartografiei de catre persoanele fizice si juridice autorizate pe teritoriul Romaniei, exceptie ridicata de Asociatia Patronala de Cadastru si Geodezie din Bucuresti in Dosarul nr. 1.540/2000 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 19 iunie 2001 in prezenta reprezentantului autorului exceptiei si a reprezentantului Ministerului Public, fiind consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 26 iunie 2001.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 1 noiembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 1.540/2000, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 privind desfasurarea activitatii de realizare si de verificare a lucrarilor de specialitate din domeniile cadastrului, geodeziei si cartografiei de catre persoanele fizice si juridice autorizate pe teritoriul Romaniei, exceptie ridicata de Asociatia Patronala de Cadastru si Geodezie din Bucuresti.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca dispozitiile art. 20 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 contravin urmatoarelor prevederi constitutionale:
    - art. 1 alin. (3), deoarece ordonanta criticata "infrange principiul statului de drept prin aceea ca ea este contrara dispozitiilor art. 2 si art. 9 din Legea nr. 72/1996";
    - art. 16 alin. (1), privind egalitatea in drepturi;
    - art. 53, referitor la contributiile financiare;
    - art. 59 alin. (2), privind dreptul organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale la un loc de deputat;
    - art. 114 alin. (1) coroborat cu art. 107 alin. (3), "deoarece, pe de o parte, se modifica o lege organica si anume Legea nr. 7/1996, iar, pe de alta parte, sunt incalcate limitele abilitarii date prin Legea nr. 206/1999, intrucat prin ordonanta criticata se reglementeaza modul de constituire a unor surse extrabugetare pentru Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie";
    - art. 138 alin. (1), privind stabilirea taxelor si impozitelor numai prin lege.
    Curtea de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ si-a exprimat opinia cu privire la constitutionalitatea intregului articol 20 din Ordonanta Guvernului nr. 10/2000, desi autorul exceptiei a invocat neconstitutionalitatea numai a literei b) din cadrul art. 20 alin. (1). Astfel instanta apreciaza ca nu se poate retine o incalcare a dispozitiilor constitutionale invocate, exceptia de neconstitutionalitate fiind considerata neintemeiata.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia ridicata este nefondata, intrucat textul de lege criticat nu incalca nici una dintre dispozitiile constitutionale invocate in motivarea exceptiei.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul judecatorului-raportor, sustinerile autorului exceptiei si concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 20 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 privind desfasurarea activitatii de realizare si de verificare a lucrarilor de specialitate din domeniile cadastrului, geodeziei si cartografiei de catre persoanele fizice si juridice autorizate pe teritoriul Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 26 din 25 ianuarie 2000, dispozitii care au urmatorul continut: "Persoanele autorizate sunt obligate sa plateasca Oficiului National de Cadastru, Geodezie si Cartografie urmatoarele sume: [...]
    b) o cota de 5% din onorariile brute incasate ca urmare a desfasurarii activitatilor de specialitate pentru care au fost autorizate."
    Dispozitiile constitutionale invocate de autorul exceptiei ca fiind incalcate de textul de lege criticat sunt:
    Art. 1 alin. (3)
    "Romania este stat de drept, democratic si social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori supreme si sunt garantate.";
    Art. 16 alin. (1)
    "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    Art. 53
    "(1) Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la cheltuielile publice.
    (2) Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale.
    (3) Orice alte prestatii sunt interzise, in afara celor stabilite prin lege, in situatii exceptionale.";
    Art. 59 alin. (2)
    "Organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, care nu intrunesc in alegeri numarul de voturi pentru a fi reprezentate in Parlament au dreptul la cate un loc de deputat, in conditiile legii electorale. Cetatenii unei minoritati nationale pot fi reprezentati numai de o singura organizatie.";
    Art. 107 alin. (3)
    "Ordonantele se emit in temeiul unei legi speciale de abilitare, in limitele si in conditiile prevazute de aceasta.";
    Art. 114 alin. (1)
    "Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor organice.";
    Art. 138
    "(1) Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege.
    (2) Impozitele si taxele locale se stabilesc de consiliile locale sau judetene, in limitele si in conditiile legii."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
    I. Prin exceptia de neconstitutionalitate se sustine ca textul criticat incalca Legea nr. 206/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, respectiv dispozitiile art. 1 lit. G pct. 3 referitoare la lucrari publice si amenajarea teritoriului. Astfel se arata ca art. 20 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2000, care stabileste plata catre Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie a unei cote de 5% din onorariile brute incasate de persoanele autorizate sa realizeze si sa verifice lucrarile de specialitate din domeniile cadastrului, geodeziei si cartografiei, depaseste limitele abilitarii legislative - de a reglementa activitatile desfasurate de persoanele autorizate sa execute lucrari de cadastru, geodezie si cartografie pe teritoriul Romaniei - si, prin urmare, nesocoteste prevederile art. 107 alin. (3) din Constitutie.
    Exceptia de neconstitutionalitate este, sub acest aspect, neintemeiata si urmeaza sa fie respinsa. Curtea constata ca prevederea din art. 20 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 nu incalca limitele instituite prin art. 1 lit. G pct. 3 din Legea nr. 206/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si deci nici prevederile constitutionale ale art. 107 alin. (3). In cadrul reglementarii activitatii desfasurate de persoanele autorizate sa execute lucrari de cadastru, geodezie si cartografie pe teritoriul Romaniei pot fi avute in vedere si aspecte de natura organizatorica, inclusiv instituirea unor cote procentuale, astfel cum este cea prevazuta de textul criticat.
    II. Curtea constata ca este neintemeiata si sustinerea autorului exceptiei potrivit careia dispozitiile legale criticate sunt neconstitutionale prin raportare la prevederile art. 114 alin. (1) din Constitutie, deoarece modifica prevederi dintr-o lege organica, si anume art. 9 din Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 61 din 26 martie 1996), text potrivit caruia "Finantarea activitatii Oficiului National de Cadastru, Geodezie si Cartografie [...] se asigura de la bugetul de stat [...]".
    Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 a fost emisa in temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutie si al art. 1 lit. G pct. 3 din Legea nr. 206/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante. In art. 20 alin. (2) din ordonanta se mentioneaza ca sumele incasate de Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie, potrivit art. 20 alin. (1), obiect al exceptiei de neconstitutionalitate, au regimul de venituri extrabugetare. Sub acest aspect Curtea retine ca completarea unei surse bugetare printr-o sursa extrabugetara nu poate fi prin ea insasi neconstitutionala.
    Intr-adevar Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996 este o lege organica, fiind adoptata cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutie, insa dispozitia cuprinsa in art. 9 din lege reglementeaza aspecte ce tin de domeniul fiscal, care nu intra in sfera de reglementare a legilor organice, in conditiile art. 72 alin. (3) si ale art. 117 alin. (2) din Constitutie. Faptul ca dispozitia legala respectiva a fost cuprinsa, sub aspect tehnico-legislativ, in Legea nr. 7/1996 nu ii schimba natura. In acest sens este si jurisprudenta Curtii Constitutionale, de exemplu, Decizia nr. 53 din 18 mai 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 312 din 9 noiembrie 1994, prin care s-a statuat ca domeniile rezervate reglementarii prin lege organica sunt limitativ prevazute de Constitutie si sunt de stricta interpretare. De aceea o lege organica, chiar daca din motive de politica legislativa cuprinde si norme de natura legii ordinare, nu poate extinde domeniile rezervate de Constitutie legii organice si asupra acestor norme. Asemenea consecinta este inadmisibila, deosebirea dintre legea organica si cea ordinara fiind exclusiv de natura constitutionala, nu legala.
    In consecinta, prevederile art. 9 din Legea nr. 7/1996 neavand caracterul unor norme de natura legii organice, rezulta ca sustinerea referitoare la neconstitutionalitatea art. 20 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 prin raportare la prevederile art. 114 alin. (1) din Constitutie este neintemeiata.
    III. Analizand critica de neconstitutionalitate referitoare la incalcarea prin textul de lege criticat a dispozitiilor constitutionale ale art. 138 alin. (1), Curtea constata ca nici aceasta nu poate fi primita. Cota de 5% prevazuta la art. 20 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 nu cade sub incidenta prevederilor art. 138 alin. (1) din Constitutie, care au in vedere impozitele, taxele si orice alte venituri bugetare, iar nu si pe cele extrabugetare, cum este cazul in speta.
    IV. Curtea urmeaza, de asemenea, sa respinga sustinerea potrivit careia dispozitiile legale criticate incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, text care stabileste egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari, deoarece acest text constitutional se refera la egalitatea in drepturi a cetatenilor in raport cu prevederile legii, ceea ce a fost respectat prin ordonanta criticata.
    V. In sfarsit, nu poate fi primita nici critica de neconstitutionalitate referitoare la incalcarea dispozitiilor art. 1 alin. (3), art. 53 si ale art. 59 alin. (2) din Constitutie, deoarece acestea nu au relevanta in cauza.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 20 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 privind desfasurarea activitatii de realizare si de verificare a lucrarilor de specialitate din domeniile cadastrului, geodeziei si cartografiei de catre persoanele fizice si juridice autorizate pe teritoriul Romaniei, exceptie ridicata de Asociatia Patronala de Cadastru si Geodezie din Bucuresti in Dosarul nr. 1.540/2000 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 26 iunie 2001.

           PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Florentina Geangu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 206/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 206 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 206/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu