DECIZIE Nr. 206 din 26 iunie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 20 alin.
(1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 privind desfasurarea
activitatii de realizare si de verificare a lucrarilor de specialitate din
domeniile cadastrului, geodeziei si cartografiei de catre persoanele fizice si
juridice autorizate pe teritoriul Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 657 din 19 octombrie 2001
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 20 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2000
privind desfasurarea activitatii de realizare si de verificare a lucrarilor de
specialitate din domeniile cadastrului, geodeziei si cartografiei de catre
persoanele fizice si juridice autorizate pe teritoriul Romaniei, exceptie
ridicata de Asociatia Patronala de Cadastru si Geodezie din Bucuresti in
Dosarul nr. 1.540/2000 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios
administrativ.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 19 iunie 2001 in
prezenta reprezentantului autorului exceptiei si a reprezentantului
Ministerului Public, fiind consemnate in incheierea de la acea data, cand
Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru
data de 26 iunie 2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 1 noiembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 1.540/2000,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin.
(1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 privind desfasurarea
activitatii de realizare si de verificare a lucrarilor de specialitate din
domeniile cadastrului, geodeziei si cartografiei de catre persoanele fizice si
juridice autorizate pe teritoriul Romaniei, exceptie ridicata de Asociatia
Patronala de Cadastru si Geodezie din Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 20 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2000
contravin urmatoarelor prevederi constitutionale:
- art. 1 alin. (3), deoarece ordonanta criticata "infrange principiul
statului de drept prin aceea ca ea este contrara dispozitiilor art. 2 si art. 9
din Legea nr. 72/1996";
- art. 16 alin. (1), privind egalitatea in drepturi;
- art. 53, referitor la contributiile financiare;
- art. 59 alin. (2), privind dreptul organizatiilor cetatenilor apartinand
minoritatilor nationale la un loc de deputat;
- art. 114 alin. (1) coroborat cu art. 107 alin. (3), "deoarece, pe de
o parte, se modifica o lege organica si anume Legea nr. 7/1996, iar, pe de alta
parte, sunt incalcate limitele abilitarii date prin Legea nr. 206/1999,
intrucat prin ordonanta criticata se reglementeaza modul de constituire a unor
surse extrabugetare pentru Oficiul National de Cadastru, Geodezie si
Cartografie";
- art. 138 alin. (1), privind stabilirea taxelor si impozitelor numai prin
lege.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ si-a exprimat
opinia cu privire la constitutionalitatea intregului articol 20 din Ordonanta
Guvernului nr. 10/2000, desi autorul exceptiei a invocat neconstitutionalitatea
numai a literei b) din cadrul art. 20 alin. (1). Astfel instanta apreciaza ca
nu se poate retine o incalcare a dispozitiilor constitutionale invocate,
exceptia de neconstitutionalitate fiind considerata neintemeiata.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia ridicata este
nefondata, intrucat textul de lege criticat nu incalca nici una dintre
dispozitiile constitutionale invocate in motivarea exceptiei.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
judecatorului-raportor, sustinerile autorului exceptiei si concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
20 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 privind desfasurarea
activitatii de realizare si de verificare a lucrarilor de specialitate din
domeniile cadastrului, geodeziei si cartografiei de catre persoanele fizice si
juridice autorizate pe teritoriul Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 26 din 25 ianuarie 2000, dispozitii care au urmatorul
continut: "Persoanele autorizate sunt obligate sa plateasca Oficiului
National de Cadastru, Geodezie si Cartografie urmatoarele sume: [...]
b) o cota de 5% din onorariile brute incasate ca urmare a desfasurarii
activitatilor de specialitate pentru care au fost autorizate."
Dispozitiile constitutionale invocate de autorul exceptiei ca fiind
incalcate de textul de lege criticat sunt:
Art. 1 alin. (3)
"Romania este stat de drept, democratic si social, in care demnitatea
omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a
personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori
supreme si sunt garantate.";
Art. 16 alin. (1)
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari.";
Art. 53
"(1) Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe,
la cheltuielile publice.
(2) Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a
sarcinilor fiscale.
(3) Orice alte prestatii sunt interzise, in afara celor stabilite prin
lege, in situatii exceptionale.";
Art. 59 alin. (2)
"Organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, care nu
intrunesc in alegeri numarul de voturi pentru a fi reprezentate in Parlament au
dreptul la cate un loc de deputat, in conditiile legii electorale. Cetatenii
unei minoritati nationale pot fi reprezentati numai de o singura
organizatie.";
Art. 107 alin. (3)
"Ordonantele se emit in temeiul unei legi speciale de abilitare, in
limitele si in conditiile prevazute de aceasta.";
Art. 114 alin. (1)
"Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a Guvernului
pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor
organice.";
Art. 138
"(1) Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat
si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege.
(2) Impozitele si taxele locale se stabilesc de consiliile locale sau
judetene, in limitele si in conditiile legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
I. Prin exceptia de neconstitutionalitate se sustine ca textul criticat
incalca Legea nr. 206/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
respectiv dispozitiile art. 1 lit. G pct. 3 referitoare la lucrari publice si
amenajarea teritoriului. Astfel se arata ca art. 20 alin. 1 lit. b) din
Ordonanta Guvernului nr. 10/2000, care stabileste plata catre Oficiul National
de Cadastru, Geodezie si Cartografie a unei cote de 5% din onorariile brute
incasate de persoanele autorizate sa realizeze si sa verifice lucrarile de
specialitate din domeniile cadastrului, geodeziei si cartografiei, depaseste
limitele abilitarii legislative - de a reglementa activitatile desfasurate de
persoanele autorizate sa execute lucrari de cadastru, geodezie si cartografie
pe teritoriul Romaniei - si, prin urmare, nesocoteste prevederile art. 107
alin. (3) din Constitutie.
Exceptia de neconstitutionalitate este, sub acest aspect, neintemeiata si
urmeaza sa fie respinsa. Curtea constata ca prevederea din art. 20 alin. (1)
lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 nu incalca limitele instituite
prin art. 1 lit. G pct. 3 din Legea nr. 206/1999 privind abilitarea Guvernului
de a emite ordonante si deci nici prevederile constitutionale ale art. 107
alin. (3). In cadrul reglementarii activitatii desfasurate de persoanele
autorizate sa execute lucrari de cadastru, geodezie si cartografie pe
teritoriul Romaniei pot fi avute in vedere si aspecte de natura organizatorica,
inclusiv instituirea unor cote procentuale, astfel cum este cea prevazuta de
textul criticat.
II. Curtea constata ca este neintemeiata si sustinerea autorului exceptiei
potrivit careia dispozitiile legale criticate sunt neconstitutionale prin
raportare la prevederile art. 114 alin. (1) din Constitutie, deoarece modifica
prevederi dintr-o lege organica, si anume art. 9 din Legea cadastrului si a
publicitatii imobiliare nr. 7/1996 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 61 din 26 martie 1996), text potrivit caruia "Finantarea activitatii
Oficiului National de Cadastru, Geodezie si Cartografie [...] se asigura de la
bugetul de stat [...]".
Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 a fost emisa in temeiul art. 107 alin. (1)
si (3) din Constitutie si al art. 1 lit. G pct. 3 din Legea nr. 206/1999
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante. In art. 20 alin. (2) din
ordonanta se mentioneaza ca sumele incasate de Oficiul National de Cadastru,
Geodezie si Cartografie, potrivit art. 20 alin. (1), obiect al exceptiei de
neconstitutionalitate, au regimul de venituri extrabugetare. Sub acest aspect
Curtea retine ca completarea unei surse bugetare printr-o sursa extrabugetara
nu poate fi prin ea insasi neconstitutionala.
Intr-adevar Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996 este
o lege organica, fiind adoptata cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1)
din Constitutie, insa dispozitia cuprinsa in art. 9 din lege reglementeaza
aspecte ce tin de domeniul fiscal, care nu intra in sfera de reglementare a
legilor organice, in conditiile art. 72 alin. (3) si ale art. 117 alin. (2) din
Constitutie. Faptul ca dispozitia legala respectiva a fost cuprinsa, sub aspect
tehnico-legislativ, in Legea nr. 7/1996 nu ii schimba natura. In acest sens
este si jurisprudenta Curtii Constitutionale, de exemplu, Decizia nr. 53 din 18
mai 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 312 din 9
noiembrie 1994, prin care s-a statuat ca domeniile rezervate reglementarii prin
lege organica sunt limitativ prevazute de Constitutie si sunt de stricta
interpretare. De aceea o lege organica, chiar daca din motive de politica
legislativa cuprinde si norme de natura legii ordinare, nu poate extinde
domeniile rezervate de Constitutie legii organice si asupra acestor norme.
Asemenea consecinta este inadmisibila, deosebirea dintre legea organica si cea
ordinara fiind exclusiv de natura constitutionala, nu legala.
In consecinta, prevederile art. 9 din Legea nr. 7/1996 neavand caracterul
unor norme de natura legii organice, rezulta ca sustinerea referitoare la
neconstitutionalitatea art. 20 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr.
10/2000 prin raportare la prevederile art. 114 alin. (1) din Constitutie este
neintemeiata.
III. Analizand critica de neconstitutionalitate referitoare la incalcarea
prin textul de lege criticat a dispozitiilor constitutionale ale art. 138 alin.
(1), Curtea constata ca nici aceasta nu poate fi primita. Cota de 5% prevazuta
la art. 20 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 nu cade sub
incidenta prevederilor art. 138 alin. (1) din Constitutie, care au in vedere
impozitele, taxele si orice alte venituri bugetare, iar nu si pe cele
extrabugetare, cum este cazul in speta.
IV. Curtea urmeaza, de asemenea, sa respinga sustinerea potrivit careia
dispozitiile legale criticate incalca prevederile art. 16 alin. (1) din
Constitutie, text care stabileste egalitatea cetatenilor in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari, deoarece acest
text constitutional se refera la egalitatea in drepturi a cetatenilor in raport
cu prevederile legii, ceea ce a fost respectat prin ordonanta criticata.
V. In sfarsit, nu poate fi primita nici critica de neconstitutionalitate
referitoare la incalcarea dispozitiilor art. 1 alin. (3), art. 53 si ale art.
59 alin. (2) din Constitutie, deoarece acestea nu au relevanta in cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de
voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 20 alin. (1)
lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2000 privind desfasurarea activitatii
de realizare si de verificare a lucrarilor de specialitate din domeniile
cadastrului, geodeziei si cartografiei de catre persoanele fizice si juridice
autorizate pe teritoriul Romaniei, exceptie ridicata de Asociatia Patronala de
Cadastru si Geodezie din Bucuresti in Dosarul nr. 1.540/2000 al Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 iunie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu